#تفسير
ادامه تفسير سوره مباركه آل عمران آيه ١٨٣
٥-گاهي افراد مغرض براي ردّ مقدسات به مقدس ديگري تمسك مي كنند.
٦-پيامبران پيشين معجزات واضح ارائه كردند اما عليرغم وضوح معجزات مورد اعتراض قوم واقع و كشته شدند
آنچه مايه نپذيرفتن است، هوي و هوس افراد است كه اجازه مشاهده بينات پيامبران را نمي دهد.
٧- يهود افكار خود را به خدا نسبت مي داد و مي گفت: خدا از ما تعهد گرفته كه تسليم هيچ پيامبري نشويم مگر با معجزه .
البته اين نظر خودشان بود كه به خدا نسبت مي دادند.
٨- خداي سبحان منكرين را با سئوالي وادار به تفكر مي كند (فلم قتلتموه...؟)
٩- همه منكرين گرفتار دروغ هستند هم به خدا نسبت دروغ مي دهند هم به پيامبران و هم به خود دروغ مي گويند.
١٠- انكار منكرين ريشه در كذب افراد دارد و انسان براي دريافت حقيقت ابتدا بايد با خود صادق باشد .
١١-مشكل اساسي منكرين دائم الكذب بودن اين هاست چون آخر آيه مي گويد اگر اهل راستگويي بوديد حرمتها را حفظ مي كرديد
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٨/٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير
تفسير سوره مباركه آل عمران
آيه ١٨٣
الذين قالوا ان الله عَهِد الينا الا نومن لرسول حتي ياتينا بقربان تأكله النار......
اين ها همان كساني هستند كه گفتند خداي سبحان در تورات به ما سفارش كرده ايمان به هيچ پيامبري نياوريد مگر آنكه پيامبر براي ما قرباني بياورد كه آنرا آتش بزنند و بخورند و (اگر قرباني نمي سوخت يعني رسالت آن پيامبر درست نبوده است)
پيامبر به اين افراد بگو پيامبران قبل از من معجزاتي را آوردند ولي شما قبول نكرديد پس چرا در عين حال كه به خواست شما جواب مثبت دادند آنها را كشتيد ؟
شما در ادعاي خود صادق نيستيد.
نكات تفسيري
١-در اين آيه لجاجت و عناد بني اسرائيل را بوضوح مطرح مي كند (تنها در صورتي پيامبر را قبول داريم كه معجزه پيشنهادي ما را انجام دهند.)
٢-اين ها در تاريخ چند هزار سال قبل ماندند و به روز رساني نشدند .
مثلا معجزه مسيح احياء مرده و شفاي مريض بود لذا به چند هزار سال قبل بر گشته بودند و معجزه قران را نپذيرفتند.
٣-بهانه گروهي براي ردّ پيامبر اسلام زياد بود و آنها معتقد بودند همان امري كه براي رسالت پيامبران پيشين ظاهر مي شد براي اثبات حقانيت پيامبر (ص) ما هم به نمايش گذاشته شود يعني قرباني بياورد و آنرا آتش بزنند
در اين صورت حقانيت پيامبر ثابت مي شد.
٤-منكرين نظرات خود را هم قبول ندارند چون همين افراديكه به قول خودشان به پيامبرانشان پيشنهاداتي براي اثبات حقانيت خود داده بودند پس از اثبات ، قاتل پيامبر خود شدند.
بنابراين بهانه گيري براي اظهار حقيقت نيست بلكه براي انكار و يا تأخير در اظهار حقيقت است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٨/٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_قران
ادامه تفسير سوره مباركه آل عمران
١٢-يكي از مفسرين آيه را نماد مي گيرد يعني اينكه اثبات نبوت پيامبران يهود با آتش زدن حيوانات باشد ، نماد است . در حقيقت قرباني، نفس ماست و وقتي شريعت مي آيد انسان نفس خود را حاضر مي كند
آتش عشق الهي بر جان انسان وارد مي شود و نفس را نابود مي كند و حقيقت جلوه گر مي شود.
١٣-معجزات پيامبر اسلام بسيار بالاتر از معجزات پيامبران يهود بوده است
پيامبر(ص) به كوه اشاره مي كردند كوه جلو مي آمد و يا سنگريزه در دست پيامبر(ص) تسبيح مي گفتند
اما يهود اين معجزات قوي را هم نپذيرفتند و از محدوده تكذيب دست برنداشتند.
١٤-گاهي اوقات كه دنبال نظر خاص خود هستيم ، شريعتي كه بوضوح براي ما تبيين شده را نمي پذيريم
اما بايد نگران سوء عاقبت باشيم كه در اثر فريب نفس ابجاد مي شود.
١٥-در روايت مي فرمايد:مومن مثل نخله است
نبايد شاخه را تكان داد تا خرما بريزد ، هر گاه خرما رسيد خود مي افتد
ما هم براي رسيدن به حقايق در جوار پيامبر و زير درخت معرفت الهي و با ادب حضور قرار گيريم ، خودشان بيشترين اكرام را مي كنند .
١٦- ادب حضور نداشتن يعني دائما در صدد ارائه پيشنهاد و اعتراض هستيم و در نتيجه بوي انكار و عاقبت به شري به مشام مي رسد.
١٧-ما بايد شاكر الطاف دائمي حق باشيم و حق اعتراض و ترديد نداريم.
پايان
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٨/٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🎙مرثیه سرایی حاج محمود کریمی به مناسبت شهادت امام حسن علیه السلام
🏴 ای امام حسین(ع)، حسن(ع)...
💢مقام معظم رهبری:
◾ من معتقدم امام حسن مجتبى شجاعترین چهرهى تاریخ اسلام است.
▫ بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجههى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند.
🏴 سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام
✨✨زیارت نامه امام حسن مجتبی علیه السلام
🍃🌟بسم الله الرحمن الرحیم
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمينَ
سلام بر تو اى فرزند پيامبر (خدا) پروردگار جهانيان
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ
سلام بر تو اى فرزند اميرمؤ منان سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حَبيبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِفْوَةَ اللّهِ
سلام بر تو اى حبيب خدا سلام بر تو اى برگزيده خاص خدا
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّهِ
سلام بر تو اى امين (وحى ) خدا سلام بر تو اى حجت خدا سلام بر تو اى نور خدا
لسَّلامُ عَلَيْكَ يا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَيانَ حُكْمِ اللّهِ
سلام بر تو اى راه (مستقيم ) خدا سلام بر تو اى بيان (كننده ) حكم خدا
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ناصِرَ دينِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا السَّيِدُ الزَّكِىُّ
سلام بر تو اى ياور دين خدا سلام بر تو اى آقاى پاك (و منزه از هر عيب )
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمينُ
سلام بر تو اى نيكوكردار وفادار سلام بر تو اى قيام كننده (به امر خدا) و امين
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأويلِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ
سلام بر تو اى داناى به تاءويل (قرآن ) سلام بر تو اى راهنماى راه يافته
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الطّاهِرُ الزَّكِىُّ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىُّ
سلام بر تو اى پاكيزه منزه سلام بر تو اى پرهيزكار پاكدامن
السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقيقُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الشَّهيدُ الصِّدّيقُ
سلام بر تو اى حق سزاوار بدان سلام بر تو اى شهيد راست گفتار
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِي وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ
سلام بر تو اى ابا محمد حسن بن على و رحمت خدا و بركات او
✨🤲✨صلوات وسلام بر رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)
«السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللهِ،
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللهِ،
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا صَفْوَةَ اللهِ،
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللهِ،
أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَ عَبَدْتَهُ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، فَجَزَاكَ اللهُ أَفْضَلَ مَا جَزَى نَبِيّاً عَنْ أُمَّتِهِ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد».
کامل الزّیارات، ص18
١٩
#انيس_الزائر
ادامه نقش وجود مقدس اباعبدالله (ع)
١٣-عبد در زيارت عاشورا مي خواند ان يرزقني طلب ثاري كم مع امام هدي ظاهر ناطق بالحق منكم
از خدا درخواست مي كنم كه در ركاب امام زمان كه هادي و ظاهر شونده و ناطق به حق است، خون خواه باشم.
بنده به بركت زيارت امام حسين (ع) اجازه نصرت امام زمان (ع) را دريافت مي كند
و ناصر امام زمانش مي گردد روزي ناصر فاطمه(س) و روزي ناصر علي(ع) و روز ديگر ناصر امام زمان عليه السلام مي شود.
در روايت مي فرمايد:روز قيامت منادي صدا مي كند زائرين قبر حسين كجا هستند؟
به اندازه ايي گردنها برافراشته مي شود كه هيچ ملكي توان شمردن آنها را پيدا نمي كند خدا خود زوارالحسين را شمارش مي كند و به آنها گفته مي شود چه مي خواهيد؟ براي چه به زيارت قبر الحسين رفتيد؟ همه آنها به يكباره پاسخ مي دهند ما پيامبر(ص) و فاطمه(س) و علي(ع) را دوست داشتيم و بخاطر غصه و سوزي كه در مصيبت آنها داشتيم به زيارت حسين(ع) رفتيم
منادي مي گويد: اينان پيامبر (ص) و فاطمه(س) و علي(ع) هستند به آنها ملحق شويد و در سايه آنها بمانيد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب انيس الزائر
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٦٧
#تهذيب_نفس
ادامه بحث ذكر
فوايد ذكر
امام صادق عليه السلام فرمودند: ما من مجلس يجتمع فيه الابرار والفجار......
هر مجلسي كه خوبان و بدان در آن حضور پيدا كنند اما مجلس در حالي تمام شود كه ذكري از خدا در آن بعمل نيامده باشد، اين مجلس مايه حسرت افراد در يوم القيامه است .
امام خميني طبق اين روايت متذكر مي شوند:
١- اجتماعات محل مناسبي براي ذكر الهي است يعني حتي اگر فساق حضور داشته باشند آن جمع قابليت ذكر را دارد.
٢-وجود آن جمع سرمايه ايي براي توجه به خداست .
٣-ذكر فردي و سرّي جايگزين ذكر جمعي و ظاهري نمي شود.
٤-در همين عالم حضور در چنين مجالسي كه ذكر خدا در آن نيست، موجبات رنجش باطني افراد است اما افراد خود متوجه ناراحتي درون نمي شوند يا علت ناراحتي را كشف نمي كنند.
وقتي در قيامت پرده برداري مي شود متوجه خواهيم شد كه چه لذت و خوشي را از دست داده ايم و با غفلت، خوشي حقيقي را رها كرديم
بنابراين بايد در مجالس توجه به خدا لحاظ شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٨/٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٦٨
#تهذيب_نفس
ادامه بحث فوايد ذكر
امام باقر عليه السلام فرمود:
من اراد يَكتال....
اگر كسي دوست دارد خدا بيشترين پاداش را به او بدهد بگويد سبحان ربك رب العزه عما يصفون و سلام علي المرسلين سوره صافات
امام صادق (ع) فرمودند:
اين ذكر و اين سه آيه سوره صافات را در تعقيبات نماز بخوانيد تا پاداشهاي نماز شما كسر نشود
قرائت اين سه آيه در پايان هر مجلس جزء كفاره گناهان محسوب مي شود.
خداي سبحان در حديث قدسي به حضرت عيسي فرمود: اذكرني في نفسك.....
اي عيسي ذكر باطني در خودت داشته باش كه هيچكس متوجه نمي شود
به لطف و كرامت و رحمت...
من توجه داشته باش ! من هم
در ذاتم توجه تام به تو خواهم داشت
اذكرني في ملئك اذكرك في ملأ خير......
اي عيسي در جمع مرا ذكر كن
من هم تو را در جمعي ذكر مي كنم كه از جمع آدميين برتر است (جمع قدسيان و عرشيان)
يا عيسي دلت را براي من نرم كن زيرا فيضهاي من در دل سنگ فرو نمي رود
فيوضات مرا بپذير و در خلوت دل خيلي به ياد من باش
اي عيسي خوشحالي من اينست كه تو در مقابل من چاپلوسي كني و اظهار ارادت بنمايي
طمعكارانه يا خائفانه سراغ من بيا و هميشه خود را محتاج من بدان و شدت مسكنت و فقرت را به من اعلام كن
اي عيسي تو در همه اين كارها قلبت را هم حاضر كن و فقط جسمت ذاكر نباشد و با حضور قلبت ذكر بگو!
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٨/٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٦٩
#تهذيب_نفس
ادامه بحث فوايد ذكر
امام صادق عليه السلام به نقل از حديث قدسي فرمودند:
خدا مي فرمايد: من شُغل بذكري عن مسئلتي اعطيته...
اگر كسي به جاي درخواست از من مشغول به ذكر باشد من به او عطا مي كنم برتر از آن چيزي كه به درخواست كنندگان از من، عطا مي شود.
پيامبر اكرم(ص) فرمودند:
واعلموا ان خيرا اعمالكم ....
بدانيد بهترين اعمال شما نزد خداي سبحان برترين و رفيع ترين اعمال و بهترين چيزي كه در عالم وجود دارد ذكر است .
(مثلا گفتن السلام عليك يا اباعبدالله ، ذكر است .
چه ذكر خدا چه ذكر خليفه خدا ، فرقي نمي كند زيرا ذكر موجب برطرف شدن موانع و حجب مي شود و بنده بواسطه ذكر همنشين مالك الملوك مي شود .)
آيه الله لنگرودي نقل مي كند:
من در هند سراغ تنها مرتاض شيعه هندي را گرفتم و با زحمت فراوان او را پيدا كردم
از او پرسيدم من روش مرتاضهاي هندي را مي دانم اما روش كار تو بعنوان مرتاض شيعه چيست؟
مرتاض جواب داد: كار من خواندن نماز اعضاء است يعني وقتي نماز مي خوانم همه وجودم نماز مي خواند
چشم جدا ذكر مي گويد
زبان جدا ذكر مي گويد
دست جدا ذكر مي گويد
.....
يعني از همه وجودم صوت تسبيح در مي آيد و همه اعضاء وجوديم ذاكر است
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٧٠
#تهذيب_نفس
ادامه بحث فوايد ذكر
امام باقر عليه السلام فرمود:
مكتوب في التوراه لم تُغير.....
در تورات تحريف نشده نوشته شده حضرت موسي از خدا سئوال كرد
تو به من نزديكي كه با تو نجوا كنم يا دوري كه تو را صدا كنم ؟
خدا فرمود: يا موسي من همنشين كسي هستم كه به من توجه كند و ذاكر من باشد
(قرب و بعد وجود ندارد)
موسي گفت: پس چه كسي تحت پوشش و پرده حمايت تو قرار دارد و در روزي كه فقط پرده تو مفيد است ؟
خدا فرمود: كساني كه ذاكر من هستند و به من توجه دارند و من هم به آنها توجه دارم.كساني كه بخاطر من همديگر را دوست دارند
اين علاقه مانع و حجاب نيست و من هم آنها را دوست دارم.
اين گروه اهل ذكر و اهل محبت كساني هستند كه وقتي من مي خواهم بلايي مثل زلزله و سيل به اهل زمين وارد كنم به اين ها توجه مي كنم و بلا را بوسيله اينها از بقيه مردم دفع مي كنم .
امام خميني در ذيل روايت فوق مي فرمايند:
اين روايت عجز و تحير موسي را نشان مي دهد كه دوست دارد با خدا ارتباط برقرار كند و از شيوه صحيح ذكر عاجز بود و از خدا تعليم ذكر را خواستار شد .
از مظهر قيومي خطاب شد كه همه عوالم مظاهر من هستند و هر كس به من توجه كند من همنشين او هستم
من متصف به صفت قرب و بعد نمي شوم بلكه مردم هستند كه از من دور و يا به من نزديك مي شوند.
قران مي فرمايد اذا سئلك عبادي فاني قريب هر كس سراغ مرا بگيرد من در دسترس هستم
نحن اقرب من حبل الوريد
ما از رگ گردن به شما نزديكتريم
خداي سبحان احاطه قيومي بر همه عالم دارد و اگر ما براي او قرب و بعد در نظر بگيريم العياذ بالله گويا خدا را محدود به زمان و مكان كرده ايم.
پايان
استاد بروجردي
كلاس شرح تهذيب نفس
٩٨/٨/٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#امام_حسن_مجتبي
نقش امام حسن مجتبی علیهالسلام در زندگی ما
امام حسن علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «وَ لَا فَتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ شُكْرٍ فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ»؛«این گونه نیست که خدا درِ شکر را برای بنده ای باز نماید و درِ افزونی و و زیاده را بر او ببندد.»
🔹 اگر توفیق شکردارید مطمئن باشید که نعمتتان در حال افزونی است. یعنی شکر با ازدیاد تلازم دارد همانطور که دعا با اجابت، و همانگونه که عمل با قبول، تلازم دارد.
استاد بروجردى
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#امام_حسن_مجتبي
نقش امام حسن مجتبی علیهالسلام در زندگی ما
امام حسن علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «وَ لَا فَتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ شُكْرٍ فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ»؛«این گونه نیست که خدا درِ شکر را برای بنده ای باز نماید و درِ افزونی و و زیاده را بر او ببندد.»
🔹 اگر توفیق شکردارید مطمئن باشید که نعمتتان در حال افزونی است. یعنی شکر با ازدیاد تلازم دارد همانطور که دعا با اجابت، و همانگونه که عمل با قبول، تلازم دارد.
استاد بروجردى
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#امام_حسن_مجتبي(ع)
امام حسن مجتبی علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «النِّعْمَةُ مِحْنَةٌ فَإِنْ شَكَرْتَ كَانَتْ نِعْمَةً فَإِنْ كَفَرْتَ صَارَتْ نَقِمَةً»؛ «نعمت زحمت است؛ اگر شکر آن را به جای آوری، نعمت نعمت میماند و اگر ناسپاسی کنی به گرفتاری تبدیل میشود»
١-نعمت امریست که موجب آسایش و خوشحالی میشود. در ابتدا، وجود همه نعمات زحمت دارد؛ اگر فرد شکر آن را به جای آورد؛ آن نعمت موجب آسایش و لذت او خواهد شد و اگر فرد کفران نعمت کند وجود همان نعمت موجب بلا و گرفتاری خواهد شد.
٢-خداوند انسان را در این عالم قرار داده و او را از وجود انواع نعمت ها برخوردار ساخته است؛ لکن لذتبخش یا عذاب بودن آن نعمات، به رفتار او بستگی دارد. شکر، زحمت وجود نعمت را آسان و ناشکری آن را تشدید میکند.
٣-در مکتب حسنی آموزش میگیریم که هر نعمتی زحمت خاص خودش را دارد. با این دیدگاه، نه تنها فرد متنعم مورد چشم زخم قرار نخواهد گرفت بلکه باید برای او دعا کرد که توفیق شکر نصیب او شده تا سختیها بر ایشان آسان شود. هر فرد نیز در ارتباط با نعمات خود، باید توجه داشته باشد که با ورود هر نعمت جدید به زندگی او، بایستی پناهندگی و استمداد او از خدا افزون شود تا با شکر هر چه بیشتر، نعمات برای او گواراتر شود.
استاد بروجردى
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
✍رهبر معظم انقلاب
اگر ما مسلمانها بر روی شخصیت پیغمبر اکرم(صلی الله) تمرکز کنیم ، دقت کنیم ، بخواهیم درس بگیریم ، برای دین و دنیای ما کافی است.
۱۳۹۰/۱۱/۲۱
⭕ روحانیون نیشابور غلامی خود را به حضرت امام رضا (ع) با پاکسازی بخشی از محور نیشابور و مشهد برای حضور زائران پیاده نشان دادند
#همه_خادم_الرضاییم
🔸 علامه «سید جعفر مرتضی عاملی» درگذشت
🔹 علامه سید جعفر مرتضی عاملی مورخ برجسته شیعه و احیاگر تاریخ در حوزه، پس از چند سال تحمًل درد و رنج بیماری، دار فانی را وداع گفت.
🔹 وی متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیرهنگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود؛ تولد ایشان در سال ۱۳۶۴ قمری و در وقت رحلت ۷۴ ساله بودند.