eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٢ امام رضا عليه السلام در روايتي فرمودند: ما جالس هذالقران احد الا قام عند بزياده او نقصان… هيچكس در محضر قران قرار نمي گيرد مگر اينكه زياده و نقصاني در او ابجاد مي شود هدايت او افزون و كوردلي او كاهش مي يابد. بنابراين حضور هر يك از ما در محضر قران ِعلمي قطعا بركاتي دارد و افزوني وصال و كاهش فراق را به همراه دارد حال در مورد قران ِعيني هم همين اتفاق صورت مي گيرد و هر چقدر ارتباط با معصوم افزون شود زياده در هدايت و نقصان در كوردلي صورت مي گيرد. امام رضا عليه السلام در روايتي ديگر فرمودند: ارتباط با قران تنها به اين اثرات بالا ختم نمي شود چنانچه حسن بن جُحَم مي گويد: من خدمت امام رضا عليه السلام بودم برادر ايشان زيد بن موسي وارد شد حضرت فرمود: ما به هر كجا رسيديم از طريق تقوي رسيديم اگر كسي تقوي و مراقبه ايي نداشته باشد و او را نگهبان خود نبيند از ما نيست و ما از او نيستيم .(تقوي به معني پرهيز از بي معرفتي و بي ادبي در محضر امام) مفهوم اين جمله اينست كه اگر كسي متقي بود به نظر امام از اهل بيت محسوب مي شود در غير اينصورت جزء خاندان اهل بيت نيست نتيجه آنكه ادب در محضر قران ناطق نه تنها معيت بلكه قرابت ايجاد مي كند. ادامه دارد استاد بروجردي ١٤٠٠/٣/٣١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢١ https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٣ امام رضا طي نامه ايي مي فرمايند: انا لنعرف رجل بحقيقه الايمان و حقيقه النفاق… ما افراد و باطن آنها را مي شناسيم و مي دانيم چه كساني اهل نفاق و چه كساني به حقيقت مومن هستند. (جنس معصوم از نور است و هيچ حقيقتي در مقابلش مستور نمي ماند) پس نمي توانيم ادعاي كاذبي در مقابل امام داشته باشيم چون امام از سرّ ما هم با خبر است . امام رضا در روايتي ديگر فرمودند: لم يجعل لزمان دون زمان ….قران براي همه زمانها آمده است و حضرات معصومين هم فرا زماني و فرا مكاني هستند در دوران كودكي و جواني و پيري ، عافيت و بلا، سختي و آساني، جهل و علم … به ارتباط با معصوم نياز داريم و لحظه ايي از معصوم مستغني نيستيم و هيچيك از ما نمي توانيم بگوييم در فلان مقطع ميلم به امام رضا زياد بود و فعلا ميلم كم شده است . هر چقدر ما در محضر قران باشيم قران براي ما حديث و نو است ، ارتباط با معصوم هم هرگز كهنه و منفور نمي شود كهنگي ارتباط ، ارتباط را مرغوبتر مي كند مثل دوستيهاي قديمي كه ارزشمندتر است و حد يقفي براي ارتباط با حضرت قائل نيستيم و همانطور كه ارتباط مداوم با قران ما را از بطن و حقيقت قران مطلع مي كند ، ارتباط دائم با معصوم هم ما را با شخصيت آنان آشنا مي كند گر چه حقيقت ارتباط غير قابل توصيف است امام نام ما در شناسنامه معصوم ثبت مي شود استاد بروجردي ١٤٠٠/٣/٣١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢١ https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٤ حسن بن مشاء نقل مي كند: در محضر امام رضا عليه السلام بوديم ، حضرت فرمود: نحن اهل الذكر و نحن مسئولون ما اهل ذكر هستيم و شايستگي داريم كه ديگران به ما توجه كنند و ما كساني هستيم كه مورد درخواست قرار مي گيريم و ديگران نيازشان را در محضر ما مطرح مي كنند حسن بن مشاء مي گويد: شمامسئول و ما سائليم؟ حضرت فرمود: بله حسن بن مشاء پرسيد : صحيح است ما از شما درخواست كنيم؟ حضرت فرمود: بله حسن بن مشاء پرسيد: آيا بر شما واجب است كه جواب ما را بدهيد؟ حضرت فرمود: خير وظيفه شما اينست كه از ما درخواست كنيد اما وظيفه ما بعنوان امر واجب اين نيست كه هميشه پاسخگوي شما باشيم ، اكر بخواهيم جواب مي دهيم و اگر مصلحت نباشد جواب نمي دهيم . امام رضا عليه السلام به همه سائلين فراخوان مي دهند كه ما بايد مورد درخواست شما باشيم و سائل نبايد در خانه ديگري را بزند بنابراين ما فقط يك وظيفه داريم كه نبايد دربدر شويم ، مرجع و ملجأ و محل مراجعه همه ما بايد به سمت حضرات معصومين باشد اما نبايد طلبكار هم باشيم و بديهي است كه بايد حد خود را بدانيم و وظيفه ايي را بر آن بزرگواران واجب نكنيم مراجعه ما به معصومين بايد شاكرانه باشد گر چه آنان خانواده كرامت هستند و پاسخگويي به مردم را بر خود واجب كرده اند. استاد بروجردي ١٤٠٠/٣/٣١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢١ https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
-يس١٧٠ 🔆 «*فَالحَقُّ ما رَضیتُموه وَ الباطِلُ ما أسخَطتُموه*» ✳️ *انسان با اظهار محبت خالصانه و برائت از دشمنان مورد پسند امام خود قرار می‌گیرد*. او با آب توبه و استغفار خود را شستشو مي دهد و با عمل خالصانه به درگاه ولایت روی می‌آورد.  🌀 الحق و الباطل هردو با " ال " معرفه آمده‌اند. یعنی *انسان در حریم ولایت در اثر نور معرفت حق‌شناس و باطل‌شناس ميگردد* و از حیراني و سر گردانی جدا می‌شود. ✅*انسان در پیوست با "وجه الله" مشتاق پيوست هرچه بيشتر باحضرت مي شوداز اين رو هربار در تکرا ر اياك " ایاک نعبد و ایاک نستعین " از خداوند سبحان طلب مي كند كه او را در اين مسير بيشتر مدد وياري كند.* 🌀او مادام به خویش تلقین می کند که بايد از بیهوده‌گویی و کلام لغو و باطل جدا شود و وارد مدرسه خوبان عالم گردد. 💢طبق فراز «وَ الباطِلُ ما أسخَطتُموه» *غضب مولا* انسان را از عاقبت بخيري در دنيا وآخرت بي نصيب مي گرداند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
١٦٣ ادامه بحث توكل امام خميني فرمودند: اعتماد كردن به خدا و صرفنظر نمودن از خلق و بستن چشم اميد به روي خلق منوط به چهار امر است : ١-انسان بداند كه وكيل، همه نيازمنديهاي او را مي داند و نيازي به توضيح مجدد در محضر او نيست. ٢-موكل بداند كه وكيل با قدرت خود مي تواند نياز او را مرتفع نمايد يعني وكيل هيچگونه عجزي براي قضا حاجت موكل ندارد. ٣-موكل بداند كه وكيل بسيار مهربان و دلسوز نسبت به او بوده به همين جهت از اِعمال هر گونه لطفي امتناع نمي كند. ٤-موكل بداند ذره اي بخل در وجود وكيل نيست و وكيل بيدريغ به او لطف مي نمايد. پس از ذكر اين چهار ركن امام ادامه مي دهند كه اين چهار ركن براي همه ما موجود است بعني هم مي دانيم خداي سبحان از همه نيازهاي ما مطلع است و هم مي دانيم در لحظه مي تواند برآورده نمايد و هم مي دانيم لطف وي شامل همه ما گشته و مي گردد و هم مي دانيم كه او از هر نقصي بدور بوده و ذره اي بخل در وجود او مشاهده نمي شود اما در عين حال كه چهار ستون توكل در وجود ما موجود است اما آثار توكل در ما مشاهده نمي گردد و چشم اميد به خلق دوخته و دست نياز خود را بسوي خلق دراز مي كنيم و علي الدوام در صدد جلب رضايت خلق هستيم از اينجا مي توان دريافت كه علم به اين اركان موجب ابمان نمي شود يعني اين علم درون قلب راه نيافته و نفعي براي فرد ندارد به همين جهت پاي استدلاليون چوبين بود پاي چوبين سخت بي تمكين بود. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٩/٨/١٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢١ https://chat.whatsapp.com/Fm4JXIaAh5645ZZFqH8KLp پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
-روز 💠مبحث خوش اخلاقي را باهم دنبال مي كنيم 🔆 قال علی(ع): *« أَنَّ رَأْسَ الْعَقْلِ بَعْدَ الْإِیمَانِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مُدَارَاةُ النَّاسِ …»* 📚(ابن بابویه، من یحضره الفقیه، 1413، ج 4، ص388). 🔅« *و بدان که رأس عقل، بعد از ایمان به خداوند عزّ و جلّ سازش با مردم است*، و آن کس که با کسی که معاشرتش اجتناب ناپذیر باشد بنحوی پسندیده معاشرت نکند، تا زمانی که خدا راهی برای نجات از او بگشاید، خیری در وجود او نیست، ♻️ زیرا که من محتوای همزیستی ها و معاشرتهای مردم را چنان یافته ام که دو ثلث آن حمل بر خوبی و یک ثلث تغافل و نادیده انگاشتن است، 🔶*و خداوند عزّ و جلّ چیزی را نیافریده است که زیباتر از کلام و زشت تر از آن باشد، گروهی بوسیله کلام رو سفید شده اند، و گروهی بوسیله کلام رو سیاه گشته اند* 🔷و بدان که کلام تا به آن تکلّم نکرده باشی در بند تو است، ولی چون به آن تکلّم کردی تو خود در بند آن گرفتاری، 💢*پس زبانت را در خزانه دهان بدار*، همچنان که زر و سیم خود را در خزانه همی داری، زیرا زبان سگی درنده است، که اگر آن را بحال خود گذاری میدرد، و بسا یک کلمه که نعمتی را سلب کرده است، کسی که عنان آن را رها کند او را بسوی هر امر ناپسند و رسوا سوق میدهد، و آنگاه از دوران زندگانی خود جز خشم شدیدی، از جانب خدا و نکوهشی از جانب مردم بدست نمی آورد » 📚 حوزه .نت ‏🌐 emamraoof.com
◼️ وفات قطب‌الدین رازی، فیلسوف و عالم بزرگ مسلمان (776ق) ✍ ابوجعفر محمد بن محمد رازی معروف به قطب‌الدین رازی متولد ۶۴۷ق، در ری و یکی از دانشمندان قرن هشتم هجری است. او عالمی محقق و حکیمی دانشمند بود و در فقه اسلامی و ادبیات عرب و حکمت و کلام و منطق اسلامی تبحر و مهارت داشت. نسبش به ابن بابویه قمی منتهی می‌شود. وی پس از تحصیلات در ایران ضمن مسافرت‌های متعدد، سرانجام گمشده خویش را در حله عراق یافت. سپس به محضر علامه حلی شتافت و چند سالی از کرسی درس او استفاده نمود. ✅ او علاوه بر تربیت شاگردان فراونی، آثاری در علوم عقلی و نقلی به‌ نام شرح اشارات، شرح شمسیه یا لوامع‌الاسرار در شرح انوار علامه، محکمات در شرح قواعد علامه، مفتاح، بحرالاصداف، و تحفةالاشراف را در فقه و حکمت به رشته تحریر در آورد. ✅ او سرانجام بعد از عمرى تعليم و تعلم و خدمت به فرهنگ غنى اسلام، سرانجام در تاریخ دوازدهم ذیقعده سال ۷۷۶ هجری قمری در دمشق به ديدار حق شتافت‌ و در آنجا مدفون گردید.