#امام_زمان_شناسی ۱۴۶
*«حكيم»*
💠 *«قضاوت امام؛ موجب رهایی از حیرت»*
🔷🍃 اگر حكيم از «حُكم» بهمعنای قضاوت كردن معنا شود، خدای سبحان قاضی زندگی ماست، و با حُكم خويش امور را پايان میبخشد و ما را از ماندن بر سر دو راهیهای زندگی نجات میدهد.
🍃 *امام زمان (عج) با جلوۀ نام حكيم خويش امور مثبت و منفی روزگار را بر ما معلوم میسازد، حق و باطل را ممتاز میکند و ما را از حيرت و سرگردانی نجات میبخشد.*
✅ بايد توجه داشت كه تنها خطاب لسانی اين القاب حضرت برای ما كفايت نمیكند، بلكه بايد در باور ما جای گیرد.
🔹هر كس در پی قضاوت امام (عج) میيابد كه چه امر منفی را بايد از زندگیاش دور كند و كدام امر مثبت را جايگزين نمايد، در اين صورت از هر سرگردانی و حيرتی در امان میماند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#محرم
🏴🏳🏴🏳🏴
💠 *«طلیعۀ ورود به محرم رعایت ادب است»*
🔳🍃 برای ورود به قافلۀ حسینی نیاز ضروری به آموزش ادب داریم؛ چون ما دائم درخواست معیت میکنیم. در زیارت عاشورا درخواست معیت میکنیم. در زیارت جامعه درخواست معیت میکنیم و همراهی را خواهانیم.
◼️ *اگر قرار است همراه با خوبان بشویم، این همراهی آداب دارد. رسیدن به حقیقت کربلا ادب لازم دارد.* در عین اینکه کربلا خودش ادبستان است. عاشورا خودش ادبستان است؛ ادبستانی که در کمال محبت، کاملترین آداب به ما آموزش داده میشود و به کارگیری این آداب موجب سعادت ابدی ما خواهد شد.
🔲 زیارت عاشورایی که ما به آن ملتزم هستیم و هر روز میخوانیم، خودش نماد ادب است؛ سلامها نماد ادب است، لعنها با ادب است، درخواستها با ادب است. باور کنیم آداب اختراعی نیست. آداب آموزش لازم دارد.
🍃 *وقتی بزرگتری به ما آموزش میدهد و آموزشهای او مملو از مهر و محبت است، بر جان ما مینشیند و سنگین جلوه نمیکند.*
☑️ نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که ما را مؤدب به آداب آفریدهاند:
🔆 *«شیعَتُنا خُلِقُوا مِن فاضِل طینَتِنا»*
🔆 «شیعیان از زیادی گِل ما آفریده شدهاند.»
🍃 *شیعیان خوشگِلاند.*
🔳 بنابراین چون در خمیرۀ ما ادب هست، آموزهها هم برای ما سنگین و سخت نیست.
با کمال میل و با تمام وجود این آداب را قبول میکنیم. هیچ چون و چرایی هم بابت آداب نداریم،
🍃 *مؤدبان، مقربان میشوند و کارت اقامت دائم دریافت میکنند.* اصحاب الحسین ملتزم به ادب دائم بودند که توانستند کنار مولایشان قرار گیرند.
✍ و ما نیز به حضرت اباعبدلله میگوییم: «آقا! به قصد تنها زیارت نیامدهایم؛ به قصد اقامت و معیت دائم آمدهایم.»
🍃 روز و شب با تو بودنم هوس است
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#کرامت_انسانی ۹۷
🔆 *« ...إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ»*
🔆 *« ... تنها خردمندانند كه عبرت مىگيرند.»*
📗 سوره رعد، آیه ۱۹
✳️ یکی از تکریمهای خدای سبحان در حق انسان این است که او را «متذکر» (پند پذیر) کند. پیامبر اکرم نقش «مذکر» را دارد و به انسان وظایفش را یادآوری میکند. در این میان *هرکس این یادآوریها را بپذیرد «متذکر» است.*
✅ آیه از افرادی به نام «اولوالالباب» یاد میکند. «لُب» بهمعنای مغز است و به باطن هرچیزی اطلاق میشود. اصل هرچیزی باطن و درون آن است. برای تقریب به ذهن اینطور گفته میشود که در میوهای به نام موز، «لُب» آن موزی است که پوستش را جدا کرده باشند.
❇️ انسان نیز باطن و «لُبّ»ی دارد که باطن او را تشکیل میدهد. این «لُبّ» همان انسانیت اوست که سرشت و سریرهاش را تشکیل میدهد. *کسانیکه انسانیتشان آسیبی ندیده است نسبت به وظایف بندگی خود بیتفاوت و سهلانگار نیستند و تمام توجهشان را به کار میبرند تا مبادا انسانیتشان خدشهای ببیند.* قرآن کریم این افراد را «اولوا الالباب» یا به تعبیری خردمندان، خطاب میکند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
🔘 متن شبهه :
چرا امام حسین علیهالسلام در کربلا برای پیروزشدن دست به معجزه نزد؟!
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣ سنت و اراده خدا و پیامبران و امامان معصوم علیهمالسلام بر این است که کار را بر روال طبیعی انجام دهند و هدایت بهصورت طبیعی انجام گیرد و معجزه و کرامت را جز در موارد محدود انجام نمیدهند.
امام حسین علیهالسلام هم میخواست هدایت مردم را بر سنت طبیعی انجام دهد. به این خاطر از معجزه و قدرت الهی استفاده نکردند.
2⃣ استفاده از معجزه برای نشاندادن حقیقت و تقویت اعتقادات مردم است؛ ولی در کربلا دشمنان میدانستند امام حسین علیهالسلام بر حق هستند؛ ولی بهخاطر مال دنیا و پر شدن شکمهایشان از حرام و بهخاطر دشمنی و تعصب نسبت به پدر امام حسین علیهالسلام یعنی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نمیخواستند حقیقت را بپذیرند و حتی اگر امام حسین علیهالسلام معجزه میکرد باز دشمنان قبول نمیکردند. [1]
3⃣ اگر امام حسین علیهالسلام از معجزه برای پیروزی استفاده میکرد، اختیار را از آنها برای هدایت گرفته بود و ممکن بود بعضیها اعتراض کنند که امام حسین علیهالسلام ما را با زور قدرت الهی نابود کرد و نگذاشت ما هدایت پیدا کنیم.
همانطور که در روایت آمده وقتی اجنه و فرشتگان به کمک امام حسین علیهالسلام آمدند امام فرمود: «ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمیکنیم تا آنها که گمراه میشوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را میپذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد». [2]
4⃣ اگر امام حسین علیهالسلام برای پیروزی از معجزه و قدرت الهی استفاده میکرد دیگر نمیتوانست یک الگو برای جهانیان برای مبارزه با ظلم و ستم باشد چون مردم میگفتند او قدرت الهی داشته و باقدرت الهی در برابر ظلم، ستمگران ایستاده و ما نمیتوانیم مثل او باشیم.
5⃣ استفادهنکردن امام حسین علیهالسلام از معجزه برای امتحان الهی بود که مؤمنین واقعی از غیرواقعی شناخته شوند و اگر امام حسین علیهالسلام با معجزه پیروز میشد دیگر معلوم نبود چه کسی مؤمن واقعی است و با عشق و علاقه امام حسین علیهالسلام و دین خدا را پذیرفته است و چه کسی از روی اجبار و بهخاطر ترس از کشتهشدن امام حسین علیهالسلام و دین خدا را پذیرفته است.
6⃣ معجزه برای افراد حاضر در کربلا حجت میشد و برای دیگران فایدهای نداشت و ممکن بود اثری که جریان طبیعی حرکت امام حسین علیهالسلام برای مردم در تمام زمانها داشت معجزه نداشته باشد، چون هدف اما حسین علیهالسلام آگاهکردن مردن بود نه شکستدادن لشکریان حاضر در کربلا و با پیروزی امام با معجزه فقط شکست دشمنان در کربلا حاصل میشد و آگاهی برای مردم حاصل نمیشد.
7⃣ اثر شهادت امام حسین علیهالسلام بیشتر از پیروزی او بود؛ چون با پیروزی امام با معجزه فقط پیروزی ظاهری حاصل میشد؛ ولی تفکر باطل یزیدیان از بین نمیرفت؛ ولی با شهادت امام حسین علیهالسلام و آگاه شدن مردم تفکر باطل یزیدیان شکست خورد.
مثل آن گرگی که در لباس میش است برای شناساندن حقیقت گرگ باید با او درگیر شد و بگذارید او بر شما زخم زند تا دیگران او را بشناسند و اگر شما قبل از شناساندن گرگ به مردم او را بکشید ممکن است مردم نفهمند او گرگ بوده و برای او دلسوزی کنند و او را مظلوم جلوه دهند و جای شهید و جلاد عوض شود.
8⃣ در زمان پیامبران هم معجزاتی انجام شد ولی کوردلان که معجزه را دیدند ولی ایمان نیاوردند، پس در کربلا هم در مقابل کوردلان که بقصد جان أولاد پیامبر (ص) و کسب مال آمده بودند ثمری نداشت.
🌐 منابع:
[1] (دانشنامه عقايد اسلامی، محمد محمدی ریشهری، جلد 2 صفحه 536. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 45، ص 8.)
[2] (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 44، ص 330.)
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#شهادت_امام_سجاد_علیه السلام
🏴🏳🏴🏳🏴
🔳🍃 * فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانۀ پیامآور کربلا، مولانا سیّدٱلسّاجدین، حضرتامام علیّبن ٱلحسین، زینٱلعابدین علیهٱلسّلام را به محضر حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجه و محبین و موالیان حضرتش تعزیت و تسلیت عرض میکنیم.*
🌐emamraoof.com
#شهادت_امام_سجاد_علیهالسلام
🏴🏳🏴🏳🏴
🔆 *«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الصّابِرُ الْحَکِیمُ»*
▪️🍃سلام بر امامی که نابترین و والاترین معارف و علوم الهی را در واژههای دعا ریخت و برای امت جدش به یادگار گذاشت.
🔲 *امام غریبی که غل و زنجیر جهالت و تعصب و دنیازدگی امت جدش را چهل منزل بر دستانش متحمل شد و چشمانش نظارهگر اوج مظلومیت بانوان اصحابالحسین بود.*
◾️▫️ امامی که چهل سال بر عزای اباعبدالله الحسین گریست و پس از گذشت سالها از حادثۀ کربلا هر بار آب میدید میگریست...
کودک شیرخواری میدید، میگریست... هر بار ذبح گوسفندی را مشاهده میکرد، اشک میریخت و میفرمود:
«قُتِلَ اَبی عطشانا»
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com