#کرامت_انسانی ۹۷
🔆 *« ...إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ»*
🔆 *« ... تنها خردمندانند كه عبرت مىگيرند.»*
📗 سوره رعد، آیه ۱۹
✳️ یکی از تکریمهای خدای سبحان در حق انسان این است که او را «متذکر» (پند پذیر) کند. پیامبر اکرم نقش «مذکر» را دارد و به انسان وظایفش را یادآوری میکند. در این میان *هرکس این یادآوریها را بپذیرد «متذکر» است.*
✅ آیه از افرادی به نام «اولوالالباب» یاد میکند. «لُب» بهمعنای مغز است و به باطن هرچیزی اطلاق میشود. اصل هرچیزی باطن و درون آن است. برای تقریب به ذهن اینطور گفته میشود که در میوهای به نام موز، «لُب» آن موزی است که پوستش را جدا کرده باشند.
❇️ انسان نیز باطن و «لُبّ»ی دارد که باطن او را تشکیل میدهد. این «لُبّ» همان انسانیت اوست که سرشت و سریرهاش را تشکیل میدهد. *کسانیکه انسانیتشان آسیبی ندیده است نسبت به وظایف بندگی خود بیتفاوت و سهلانگار نیستند و تمام توجهشان را به کار میبرند تا مبادا انسانیتشان خدشهای ببیند.* قرآن کریم این افراد را «اولوا الالباب» یا به تعبیری خردمندان، خطاب میکند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
🔘 متن شبهه :
چرا امام حسین علیهالسلام در کربلا برای پیروزشدن دست به معجزه نزد؟!
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣ سنت و اراده خدا و پیامبران و امامان معصوم علیهمالسلام بر این است که کار را بر روال طبیعی انجام دهند و هدایت بهصورت طبیعی انجام گیرد و معجزه و کرامت را جز در موارد محدود انجام نمیدهند.
امام حسین علیهالسلام هم میخواست هدایت مردم را بر سنت طبیعی انجام دهد. به این خاطر از معجزه و قدرت الهی استفاده نکردند.
2⃣ استفاده از معجزه برای نشاندادن حقیقت و تقویت اعتقادات مردم است؛ ولی در کربلا دشمنان میدانستند امام حسین علیهالسلام بر حق هستند؛ ولی بهخاطر مال دنیا و پر شدن شکمهایشان از حرام و بهخاطر دشمنی و تعصب نسبت به پدر امام حسین علیهالسلام یعنی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نمیخواستند حقیقت را بپذیرند و حتی اگر امام حسین علیهالسلام معجزه میکرد باز دشمنان قبول نمیکردند. [1]
3⃣ اگر امام حسین علیهالسلام از معجزه برای پیروزی استفاده میکرد، اختیار را از آنها برای هدایت گرفته بود و ممکن بود بعضیها اعتراض کنند که امام حسین علیهالسلام ما را با زور قدرت الهی نابود کرد و نگذاشت ما هدایت پیدا کنیم.
همانطور که در روایت آمده وقتی اجنه و فرشتگان به کمک امام حسین علیهالسلام آمدند امام فرمود: «ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمیکنیم تا آنها که گمراه میشوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را میپذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد». [2]
4⃣ اگر امام حسین علیهالسلام برای پیروزی از معجزه و قدرت الهی استفاده میکرد دیگر نمیتوانست یک الگو برای جهانیان برای مبارزه با ظلم و ستم باشد چون مردم میگفتند او قدرت الهی داشته و باقدرت الهی در برابر ظلم، ستمگران ایستاده و ما نمیتوانیم مثل او باشیم.
5⃣ استفادهنکردن امام حسین علیهالسلام از معجزه برای امتحان الهی بود که مؤمنین واقعی از غیرواقعی شناخته شوند و اگر امام حسین علیهالسلام با معجزه پیروز میشد دیگر معلوم نبود چه کسی مؤمن واقعی است و با عشق و علاقه امام حسین علیهالسلام و دین خدا را پذیرفته است و چه کسی از روی اجبار و بهخاطر ترس از کشتهشدن امام حسین علیهالسلام و دین خدا را پذیرفته است.
6⃣ معجزه برای افراد حاضر در کربلا حجت میشد و برای دیگران فایدهای نداشت و ممکن بود اثری که جریان طبیعی حرکت امام حسین علیهالسلام برای مردم در تمام زمانها داشت معجزه نداشته باشد، چون هدف اما حسین علیهالسلام آگاهکردن مردن بود نه شکستدادن لشکریان حاضر در کربلا و با پیروزی امام با معجزه فقط شکست دشمنان در کربلا حاصل میشد و آگاهی برای مردم حاصل نمیشد.
7⃣ اثر شهادت امام حسین علیهالسلام بیشتر از پیروزی او بود؛ چون با پیروزی امام با معجزه فقط پیروزی ظاهری حاصل میشد؛ ولی تفکر باطل یزیدیان از بین نمیرفت؛ ولی با شهادت امام حسین علیهالسلام و آگاه شدن مردم تفکر باطل یزیدیان شکست خورد.
مثل آن گرگی که در لباس میش است برای شناساندن حقیقت گرگ باید با او درگیر شد و بگذارید او بر شما زخم زند تا دیگران او را بشناسند و اگر شما قبل از شناساندن گرگ به مردم او را بکشید ممکن است مردم نفهمند او گرگ بوده و برای او دلسوزی کنند و او را مظلوم جلوه دهند و جای شهید و جلاد عوض شود.
8⃣ در زمان پیامبران هم معجزاتی انجام شد ولی کوردلان که معجزه را دیدند ولی ایمان نیاوردند، پس در کربلا هم در مقابل کوردلان که بقصد جان أولاد پیامبر (ص) و کسب مال آمده بودند ثمری نداشت.
🌐 منابع:
[1] (دانشنامه عقايد اسلامی، محمد محمدی ریشهری، جلد 2 صفحه 536. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 45، ص 8.)
[2] (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 44، ص 330.)
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#شهادت_امام_سجاد_علیه السلام
🏴🏳🏴🏳🏴
🔳🍃 * فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانۀ پیامآور کربلا، مولانا سیّدٱلسّاجدین، حضرتامام علیّبن ٱلحسین، زینٱلعابدین علیهٱلسّلام را به محضر حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجه و محبین و موالیان حضرتش تعزیت و تسلیت عرض میکنیم.*
🌐emamraoof.com
#شهادت_امام_سجاد_علیهالسلام
🏴🏳🏴🏳🏴
🔆 *«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الصّابِرُ الْحَکِیمُ»*
▪️🍃سلام بر امامی که نابترین و والاترین معارف و علوم الهی را در واژههای دعا ریخت و برای امت جدش به یادگار گذاشت.
🔲 *امام غریبی که غل و زنجیر جهالت و تعصب و دنیازدگی امت جدش را چهل منزل بر دستانش متحمل شد و چشمانش نظارهگر اوج مظلومیت بانوان اصحابالحسین بود.*
◾️▫️ امامی که چهل سال بر عزای اباعبدالله الحسین گریست و پس از گذشت سالها از حادثۀ کربلا هر بار آب میدید میگریست...
کودک شیرخواری میدید، میگریست... هر بار ذبح گوسفندی را مشاهده میکرد، اشک میریخت و میفرمود:
«قُتِلَ اَبی عطشانا»
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#زیارت_امین_الله ۱۷۹
🔆 *«وَ أَفْئِدَةَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَةٌ»*
🔆 «و قلوب عارفان از شهود جلالت هراسان.»
🍃 امیرالمومنین درنقلی میفرماید:
🔆 «اعرفوا اللّه باللّه»
🔆 «خداوند را با خود خدا بشناسید.»
◀️ مؤید این مطلب در دعای ابو حمزه بیان شده است:
🔆 «بِکَ عَرفتُک وَ انتَ دَلَلتَنی عَلَیک وَ دَعوتَنی اِلَیک»
🔆 «خدایا خودت معرفی و شناخت خودت را عهدهدار بودی، خودت را به من راهنمایی و معرفی کردی.»
🔹🍃 هم چنین در زیارت امام حسین علیه السلام در روز عرفه بیان شده است:
«خدایا! با گذر و گردش دوران این حقیقت را یافتم که با آفرینش من، قصد معرفی خودت را داشتی؛ بصورتی که در معرفت تو جاهل نباشم.»
❇️ بنابراین خداوند همواره خودش را معرفی میکند؛ یعنی *انوار الهی هماره در حال جلوهگری است؛ اما منیت انسان مانع پذیرش معارف الهی میشود.*
🔷🍃 انسان باید در جادۀ عبودیت، به صورتی حرکت کند که گویا خداوند را مشاهده میکند.
در واقع انسان سالک، خدای غریبه و مجهول را بندگی نمیکند؛ بلکه *خدایی که قدرت، عظمت و جمال و کبریایی او مشهود است، مورد پرستش قرار میگیرد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
📜 #محرم_نامه 💠 قسمت: ٢٥
⬅️ آیا ساختن حسینیه مصداق وارد کردن بدعت در دین نیست؟!
💠 برای تحقق بدعت، فعل صورت گرفته باید ریشه در شرع نداشته باشد.
💠 اهل بیت امر به عزاداری بر امام حسین کرده اند حال هر عملی که مصداق عزاداری باشد و تحت عنوان آن قرار گیرد، مصداق عمل کردن به دستور اهل بیت است.
💠 نباید گفت چون در زمان اهل بیت حسینیه نبوده پس ساختن آن بدعت است زیرا ساختن حسینیه تحت "اصل عزاداری" میباشد و مصداق عزاداری کردن برای ایشان است لذا بدعت محسوب نمیشود چون ریشه در شرع دارد.
💠 به عبارتی گسترش فرهنگ حسینی و نهادینه شدن آن سبب شده است پایگاه های عزاداری (حسینیه ها) ساخته شود و چون برای عزاداری ساخته شده است و عزاداری در شرع ما هست پس بدعت نیست.