✳️✴️✳️✴️✳️
✴️
✳️
#نیمه_شعبان
🔅 *«اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاهِ»*
🔅 *«سلام بر تو ای چشمۀ حيات»*
🍃 حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجه را سرچشمۀ زندگی مینامند.
🔷 گویا حیات حقیقی بشر از زمانی آغاز میشود که او سررشتۀ حکومت بر جهان را بهدست خویش میگیرد و همگان را از آب فرحبخش زندگی سیراب میکند.
🔶 *زمانِ ظهور او، جهان، شکوفایی جدیدی را تجربه خواهد کرد و زمین، روی آسایش و صلاح را خواهد دید.*
🔷 *دنیا بهسوی حیات حقیقی خود در حال پیشروی است* و ارادۀ خداوند به لحظۀ وقوع نزدیک است:
🔆 *«وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»*
🔆 *«ﻭ ﻣﺎ ﻣﻰﺧﻮﺍهیم ﺁﻧﺎﻥ را ﻛﻪ ﺩﺭ زمین ﺑﻪ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩاند، ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ زمین قرار دهیم.»*
📗 سوره قصص، آیه ۵
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
✳️
✴️
✳️✴️✳️✴️✳️
#شرح_زیارت_رجبیه۱۷
🔅 «إنّی قَد قَصَدتُكم»
🔅 *«من قصد شما را کردم.»*
🔰 در بخشی از بخشهای دعا باید فردی دعا کنیم نه جمعی؛ «انّی قصدتکم» من قصد میکنم.
✍🏼 در این عبارت، فعل ماضی است، یعنی از قدیمالایام قصد شما را کردهام.
✨ *سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد*
🔶 من از قدیم زائرتان بودهام و اکنون، ظاهراً در مشهدتان قرار گرفتهام. *قصد خودتان را کردهام،* نه قصد ضریحتان، نه قصد مشهدتان، نه قصد عتبهتان!
✅ *زیارت، موانع را مرتفع میکند.* قانوناً چشم زائر به ضریح میافتد، چشمش به قبر میافتد؛ اما با «إنّی قَد قَصَدتُكم» از همۀ این لایهها عبور میکند!
🔶 با نهایت اخلاص آمده است تا مزور را ملاقات کند، آمده است تا در کنار مزور اقامت کند و بگوید:
✨ *گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس*
🔰 در این زیارت حضرت ولیعصر افقی فراتر از آنچه ظاهراً طلب میکنیم، فراروی ما میگشاید.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
۱۰۱
#مناجات_شعبانیه
در فراز بعدی میخوانیم:
🔆 *«إِلٰهِى وَاجْعَلْنِى مِمَّنْ نادَيْتَهُ فَأَجابَكَ»*
💎 مناجات و نجواست. من و شما خلوتی با خدا داریم و در این خلوت فقط برای خودم طلب ميکنم. در مناجات شعبانیه یکی دو مورد ضمیر «نا» مطرح شده. شاید هم در آن زمان اصلاً وقتی از «ما و من» رستیم، «نا» مطرح شده است.
✳️ آنجا گفت از همۀ اسباب گذر کنم، اینجا خیلی لطیف است میفرماید: «وَاجْعَلْنِى مِمَّنْ نادَيْتَهُ فَأَجابَكَ.» چقدر شیب تند شده. اوایل مناجات میگویم «و اسمع ندایی.» تو ندای من را بشنو. اواخر مناجات میگویم تو مرا ندا کن! اول مناجات، من فاعل بودم. من ندا میکردم. اواخرش میگویم تو مرا صدا بزن!
💎 خیلی تعبیر زیبایی است! همهاش من بود. نمیگویم «إِلٰهِى وَاجْعَلْنِى مِمَّنْ نادَيْتَنی فاجابک.» میگویم «نادیته فاجابک». یعنی چه؟ یعنی بهجایی میرسم نمیخواهم من مطرح بشوم. من در مقابل خدا به اسم او مطرح بشود. خیلی زیباست! نمیگویم خدایا مرا از کسانی قرار بده که هر وقت صدایش میزنی، فوراً جوابت را میدهد! بلکه درخواستم این است: مرا جزء افرادی قرار بده که هر وقت او را صدا میزنی، (نه مرا) یعنی چه؟ یعنی سِیر مناجات ما را به جایی رسانده که دیگر خود را نمیبینیم.
⚡️«نادیته» ضمیر متکلم وحده به ضمیر مفرد غایب تبدیل شد. این انقلاب روحانی خیلی بزرگ است! این به نظر بنده نتیجۀ همان گذر از حجب نورانی است. *وقتی از حجب نورانی میگذرم، دیگر من نیستم. اوست.*
❇️ لذتی که مسیر سلوک دارد این است که ما تکروی نداشتیم. هنر نیست! من تک باشم هنر نیست! اصلاً ارتقاء صورت نمیگیرد وقتی آدم تک است. همۀ برکات در جمع است.
⁉️میفرمایید تو که گفتی مناجات در خلوت؟! عرض میکنم بله، در خلوت مناجات میکنم؛ اما میدانم یک جمعی هستند، خدا اینها را صدا میزند و اینها جواب میدهند. و من از خدا میخواهم جزء آن جمع باشم.
❓شما میفرمایید چه فایدهای دارد؟ خب نمیشد بفرماید: خدایا، مرا قرار بده آن کسی که صدایش میزنی؟ نه، خیلی فرق دارد. وقتی ما جزء جمع باشیم، اولاً ولایت ولی بر جمع است؛ ثانیاً من هنر نکردم اگر جواب میدهم! همه دارند جواب میدهند!
✨ *خدایا مرا جزء جمعی قرار بده که یک جمعاند، اما این گروه ویژگیشان این است: گوشبهفرمان.* صدای تو را دائم میشنوند! «نادیته» تو او را صدا میزنی. در مقام امتثال امر چابک و چالاک است. بیدرنگ فرمان را اجرا میکند. بدون ذرهای تعویق و تأخیر. و *وقتی فرمان تو را امتثال و اجابت میکنند، در حضوراند.*
نمیگوییم: «وَاجْعَلْنِى مِمَّنْ نادَيْتَهُ فَأَجابَ.» میگوییم «فاجابک.» باز هم نتیجۀ فراز قبلی است. سالک از همۀ حجب عبور کرده. بههمین جهت در حضور است. هم سریع پاسخگوست. هم در میان جمعی است که آنها هم سریع پاسخگو هستند، هم کثرت جمع، او را به خودش مشغول نمیکند.
*جمع مانع حضور او نمیشود. با وجود جمع نورانی که در او قرار دارد، حق را میبیند.*
✍ البته، بعضی از بزرگان معتقدند این نتیجۀ کمال الانقطاع است. *من تا کمال الانقطاع ندارم، خدا صدایم میزند؛ اما من بهدلیل تعلقات دیگر نمیشنوم. وقتی از همۀ تعلقات رها شدیم، در آن صورت تا صدا میزند، بنده میشنود. چون تعلق دیگری ندارد!*
📌ادامه دارد...
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
۱۴۰۲/۱۲/۹
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
🟪🟦اعلام تعطیلی🟪🟦
⬅️ کاربران گرامی کلاسهای موسسه علمیه علیبنموسیالرضا علیهالسلام؛
با توجه به اعلام تعطیلی مدارس تهران در روز چهارشنبه ۲۴ بهمن، کلیه دروس جنبی و طلبگی موسسه در این روز ♦️تعطیل♦️ میباشد.
🟥 تغییر در اعلام از غیر حضوری به تعطیلی در این تاریخ، به دلیل تغییر تصمیم واحدهای اجرایی است.
با تشکر
💠 *«با مهدی عجل اللهتعالیفرجه در گذر تاریخ»٦*
🟩 *«ویژگی های حکومت مهدوی»*
❇️ *۳. رفاه و آسایش:*
▫️ یکی از ویژگیهای مهم حکومت امام زمان رفاه و آسایش عمومی است که در نتیجۀ اجرای عدالت تحقق پیدا خواهد کرد. این امر خود، زمینهای برای رشد و تعالی معنوی جامعۀ جهانی خواهد بود.
🍃 پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله در روایتی میفرماید:
🔅 *«وقتی در امت من، مهدی قیام کند... مردم به اندازهای از نعمتهای الهی برخوردار خواهند شد که در هیچ زمانی به چنان وضعی دست نیافتهاند و زمین و آسمان برکات خود را برای آن حضرت و یارانش ظاهر خواهد ساخت.»*
📘 بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۸
🍃 امام باقر علیهالسلام نیز میفرماید:
🔅 *«حضرت مهدی اموال را در میان مردم چنان مساوی قسمت خواهد کرد که دیگر نیازمندی یافت نخواهد شد که به او زکات بدهند.»*
📘 بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۹۰
❇️ *۴. عمران و آبادی:*
▫️ حضرت مهدی پس از پیروزی بر طاغوتهای زمان از جمله کارهایی که انجام خواهد داد تمام خرابیهایی را که سردمداران حکومتهای ستمگر در طول تاریخ به وجود آوردهاند برطرف خواهد ساخت.
🍃 از امام باقرعلیه السلام در این باره نقل شده است:
▫️ *«در زمان حکومت حضرت مهدی در روی زمین هیچ ویرانی نخواهد ماند که آباد نشود.»*
📘 کمال الدین، ج ۱، ص ۳۳۱
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#ضیافت_سلطان۶۹
🔅 *«کما أَوْجَبْتَ لِأَوْلِیائِک الْعارِفِینَ بِحَقِّهِم، الْمُوجِبِینَ طاعَتَهُمْ وَ الرَّاغِبِینَ فِی زِیارَتِهِمْ الْمُتَقَرِّبِینَ إِلَیک وَ إِلَیهِمْ»*
🔅 *«چنانکه برای اولیائت واجب کردی، آن آگاهان به حق ایشان و واجب شمارندگان طاعت آنان و مشتاقان در زیارت ایشان و تقرّبکنندگان به تو و بهسوی ایشان»*
🔰 زائر کمالاتی را از درگاه ربوبی درخواست میکند که برای بهترین و مقربترین بندگان رقم زده است. این امر نشان از تعالی زائر به واسطۀ زیارت است.
🔷 حضور در حریم قدسی امام معصوم، چنان رفعت مقام و سعۀ وجودی نصیب زائر کرده که خواستار دریافت بهترین خیراتی است که به بهترینها عطا شده است.
🔅 *«بِأَبِی أَنْتُمْ وَأُمِّی وَنَفْسِی وَمالِی وَأَهْلِی»*
🔅 *«پدر و مادرم و خودم و مال و خاندانم فدای شما»*
🔷 مسیر سلوک به مقصد فنا منتهی میشود. زیارت حقیقی راه میانبُری است که انسان را به مقام فنا رسانده است. تا حدی که زائر نهتنها خود، بلکه تمام متعلقات خود را نیز قربانی امام میکند.
✨ *دستافشان، پایکوبان میروم
بر درِ سلطان خوبان میروم*
❇️ *مولای رئوفم!*
🔷 خود را کبوتر حریمت یافتهام که همۀ هستیام را به طفیل خاندان عصمت میدانم و اکنون از خدای خویش میخواهم که هرآنچه به من عطا فرموده است، فدای شما کنم.
✨ *من و دل گر فدا شدیم چه باک؟
غرض اندر میان سلامت اوست*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام