انا لله و انا الیه راجعون
استاد معزز حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای شفیعی زید عزه
درگذشت والد مکرمتان را خدمت شما و سایر بازماندگان تسلیت عرض می نماییم.
از خداوند متعال برای آن مرحوم ، غفران الهی و شفاعت حضرات معصومین علیهم صلوات الله و برای بازماندگان، صبر و اجر الهی را خواستاریم.
اساتید، طلاب و کادر دارالعلم امام حسن علیه السلام
سلام علیکم
زائر سرای نجمیه
بازه ۲۱ تا ۲۳ مردادماه
اولویت با طلبه ای که زودتر ثبت نام کند.
(ثبت نام: پیام به ادمین کانال)
سلام علیکم
زائر سرای نجمیه
بازه ۱۸ تا ۲۰ مرداد ماه
اولویت با طلبه ای که زودتر ثبت نام کند.
(ثبت نام: پیام به ادمین کانال)
انا لله و انا الیه راجعون
به اطلاع میرساند که ابو الزوجه حاج آقاي پاکنهاد ،اب الشهید مرحوم حاج سید حسن موسویان فرزند سید رسول به رحمت حق پیوست
ضمن عرض تسلیت خدمت استاد بزرگوار و خانواده مکرمشان،از دوستان تقاضا میکنیم که نماز لیلةالدفن، برای ایشان به جا بیاورند.
حشره الله مع اولیائه الکرام و الصالحین من العباد
والعاقبة لاهل التقویٰ و الیقین.
اساتید، طلاب و کادر دارالعلم امام حسن علیه السلام
🕌 السلام علیک یا علی بن موسی الرضا 🕌
قابل توجه اساتید و طلاب معزز دارالعلم امام حسن علیه السلام:
ثبت نام برای بازه های شهریورماه 1401 از هم اکنون آغاز شد.
اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند.
(توجه کنید: هر ردیف افقی یک بازه ۳ روزه است که سمت راست،تاریخ ورود و سمت چپ تاریخ خروج است. )
مزایا:
🌴اسکان ۳روز و دو شب بصورت رایگان.
🌴پذیرایی سه وعده، رایگان.
🌴نزدیک بودن به باب الجواد علیه السلام.
شرایط:
- حتما از اساتید یا طلاب فعلی دارالعلم باشد.
- متاهل ، باخانواده باشد.
- مجردین، با پدر و مادر باشد.
- ثبت نام نامحرم در جمع زوار،ممنوع است.
🔰جهت ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید.
https://eitaa.com/naslesoleimaneeha_admin
هدایت شده از اندیشکده فقهی مناط
در آستانه عید سعید غدیر نشست هماندیشی پیرامون دوره جدید فعالیتهای مناط با حضور جمعی از اساتید سطوح عالی برگزار شد.
در این نشست تداوم فعالیتهای علمی مناط در قالب «اندیشکده فقهی» مورد تاکید قرار گرفت.
📸 #گزارش_تصویری (بخش اول)
@manaatt
انا لله و انا الیه راجعون
استاد معزز و برادر عزیز حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای فتاحی زید عزه
درگذشت خادم الشهداء، مرحوم والد مکرم تان را خدمت شما و سایر بازماندگان تسلیت عرض می نماییم.
از خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران الهی و شفاعت حضرات معصومین علیهم صلوات الله و برای بازماندگان، صبر و اجر الهی را خواستاریم.
اساتید، طلاب و کادر دارالعلم امام حسن علیه السلام
1544985.pdf
حجم:
562.7K
✍محدوده های جدید دروس اعلام شد.
🔰نشر صرفا با #درج_لینک و ذکر منبع مجاز است. 👇👇👇
♦️ کانال اطلاع رسانی دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
http://eitaa.com/joinchat/1939931149C447ccbd80f
#اطلاعیه_تکمیلی_1
«برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزههای علمیه»
معاون آموزش حوزههای علمیه:
این طرح از سال ۹۴ با نگاه اصلاحی و رفع مشکلات آموزشی، و با ابتناء بر حفظ اصالتهای حوزه و تحفظ بر سنتهای اصیل آن، مورد عنایت خاص اعضای شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه قرار گرفت و از آن تاریخ تاکنون دهها و صدها جلسه کارشناسی را در چارچوب رهنمودهای مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب و استفاده از آراء و نظرات کارشناسان، اساتید و فضلاء، به خود اختصاص داده است.
در این طرح محورهایی از جمله مقاطع آموزشی و طول سنوات تحصیلی هر مقطع؛ تقویم تحصیلی و ساعات درسی در هر روز؛ عناوین درسی و محدودههای درسی هر منبع؛ منابع جدید و بدیل برای منابع موجود، مورد اهتمام قرار گرفت و متناسب با هر محور، وضعیت موجود به صورت دقیق بررسی و ارزیابی شده است و سپس با حفظ اصول و ملاکات کلی تعیین شده از سوی شورای عالی، پیشنهاداتی ارائه شد.
در این طرح تعداد زیادی از اساتید و مدیران در قالب کارگروهها و کمیتههای تخصصی مشغول به فعالیت بودند و در نهایت در یک بسته تفصیلی، اصلاحیه «برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزههای علمیه» به شورای عالی پیشنهاد شد. البته در ادامه همین مسیر، طرحی جامع با عنوان «نظام جامع آموزشی حوزه های علمیه» در حال تدوین و نگارش است که متعاقباً در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد. این اصلاحیه نیز خودش بخش مهمی از آن طرح کلان است.
بر همین اساس شورای عالی حوزههای علمیه نیز در طی چندین جلسه، این طرح را بررسی و در قالب مصوباتی، جهت اجرا به مرکز مدیریت حوزههای علمیه ابلاغ نموده است.
@sotohaali
✅ در گفتوگو با معاون آموزش حوزههای علمیه مطرح شد؛
🔺 ویژگیها، امتیازات و ملاحظات در طرح «اصلاح محدودههای درسی سطوح عالی»
🔷 این طرح از سال ۹۴ با نگاه اصلاحی و رفع مشکلات آموزشی، مورد عنایت خاص اعضای شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه قرار گرفت و از آن تاریخ جلسات کارشناسی را در چارچوب رهنمودهای مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب و استفاده از آراء و نظرات کارشناسان، اساتید و فضلاء، به خود اختصاص داده است.
🔹 در طرح اصلاح محدوده های درسی سطوح عالی، برای طلاب رشته های غیرفقهی در سطح دو، مجموعاً ۴ درس فقه و ۴ درس اصول دیده شده است.
🔶 در برنامه جدید سطوح عالی طلاب در دو گروه کلی «طلاب شاغل در رشتههای فقهی و اصولی» و «طلاب شاغل به تحصیل در رشتههای غیرفقهی» خواهند بود.
📎 جدول دروس سطوح عالی همراه با محدوده و ساعات درسی آن
📎 محدوده های مطالعاتی از کتاب های رسائل و مکاسب
مشروح گفتوگو👇
https://b2n.ir/u05339
@sotohaali
#اطلاعیه_تکمیلی_2
برخی از مشکلات برنامه موجود؛
🔹 ناهمگونی و تفاوت در برنامه درسی سطوح عالی در قم و شهرستانها
برای مثال ارائه درس اصول فقه سطح دو با منبع واحد (کتاب رسائل) در قم در ۱۰ عنوان و ارائه همین درس با همین منبع در شهرستانها در ۶عنوان از جمله اینهاست. درس اصول فقه سطح سه با منبع واحد (کتاب کفایه الاصول) در قم در ۸ عنوان درسی و همین درس با همین منبع در شهرستانها در ۶ عنوان ارائه میشود و درس فقه سطح دو و سه با منبع واحد (کتاب مکاسب) در قم در ۱۴ عنوان درسی و همین درس با همین منبع در شهرستانها در ۱۲ عنوان ارائه میشود. اینها بخشی از این ناهماهنگی و تفاوتها است.
🔹 ناهمگونی و تفاوت ایام تحصیلی در قم و شهرستانها؛
سال تحصیلی در قم حدوداً ۱۲۰ روز درسی، با تقریباً روزی ۵ ساعت درس، برنامهریزی میشود؛ در حالیکه سال تحصیلی در شهرستانها غالباً بیش از ۱۶۰ روز درسی با روزی ۴ ساعت درس، برنامهریزی میشود.
🔹 یکی از مهمترین نتایج ساختار و برنامه درسی فعلی، نخواندن قسمتهای مهمی از منابع درسی بود. هم به لحاظ زمانی این کار ممکن نبود و هم تعداد زیاد دروس باعث شده بود، کیفیت ارائه دروس هم به شکل محسوسی پایین باشد.
🔹 نامتوازن بودن سنوات تحصیلی سطوح عالی در کل کشور
سنوات تحصیلی در سطوح عالی در کل کشور تا یکی دو سال پیش، بدین صورت بود که سطح دو در ۳ سال، در پایه های ۷ الی ۹ و سطح سه تنها در یک سال (پایه دهم) برنامه ریزی شده بود. البته این مسئله در قالب مصوبه ۱۴۵۳ شورای عالی، مرتفع گردید و مقرر شده است که سطح دو در دو سال (پایه های ۷ و ۸) و سطح سه نیز در دو سال (پایه های ۹ و ۱۰) طراحی و اجرا شود و بیش از یک سال است که این مصوبه اجرایی شده است.
🔹 به حاشیه درآمدن دروس غیرفقهی و اصولی؛
به دلیل پر شدن تمام ساعات آموزشی روزانه با دروس فقه و أصول (روزی حدوداً ۵-۴ ساعت) دیگر جائی برای ارائه سایر دروس، مانند: علوم عقلی، کلام، تفسیر و ... نیست و غالباً طلاب به همین جهت، از شرکت در سایر دروس خودداری می کنند. با اینکه این دروس ، از مهمترین دروس است که طلاب در این زمان بخصوص، به عنوان پشتوانههای علمی بدان نیاز داشته و دارند.
🔹 مشکل دیگر آنکه طلاب سایر رشتهها، علاوه بر دروس تخصصی خودشان، ملزم هستند مانند عموم طلاب، همه دروس حوزوی عمومی را نیز بگذرانند، ایشان عملاً بارهای مضاعفی را به دوش میکشند و در نتیجه نه در دروس عمومی و نه در دروس تخصصی به آن سطحی از موفقیت که توقع می رفت معمولا نائل نمیشوند.
🔶 تحفظ بر دوره ده ساله تحصیل و مقاطع آن؛ اهتمام ویژه نسبت به تأمین حدنصاب علمیت حوزه به ویژه در عرصههای فقه و اصول؛ توجه به تنوع رویکردها، گرایشها، نیازها، توانائیها و استعدادهای تحصیلی و آموزشی در دروس فقهی و اصولی و سایر رشتهها؛ ایجاد فرصت برای بازگشت به سنتهای اصیل آموزشی حوزه با متناسب سازی ساعات اختصاص یافته در هر روز، جهت عمیق خوانی، پیش مطالعه، مطالعه، مباحثه و تقریر نویسی؛ حفظ داشتههای اصیل سنتی همراه با ایجاد پیوند آن با متون جدید آموزشی؛ ایجاد بستر مناسب برای آشنایی طلاب با آراء متأخر از مرحوم شیخ (ره) و مرحوم آخوند (ره) در اصول؛ قابلیت ارتقاء و تکمیل طرح از دیگر مزایا، ویژگیها و ملاحظات و نتائج مورد انتظار طرح میباشد.
این طرح مطابق مصوبه شورای عالی پس از یک دوره اجرا در حوزههای کشور، بازخوردگیری شده، نقاط قابل ترمیم و تکمیل آن نیز، جهت تصمیم گیری نهایی به شورای عالی تقدیم میگردد.
@sotohaali