يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ
ای كسانی كه ايمان آوردهايد چيزهای پاكيزه را كه خداوند برای شما حلال كرده بر خود حرام نكنيد
سوره مائده آیه ۸۷
#هر_روز_با_قرآن
#به_وقت_درنگ
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#جهاد_تبیین
#تدبر_در_قرآن
🔴 ایتا | کانال رسمی #دارالقرآن_الکریم_اداره_کل_تبلیغات_اسلامی_مازندران
🆔@darolquranalkarimmazandaran
#به_وقت_سلام ✋🏻
هر کس که با ولای تو در زیر خاک رفت
آید به صبح حشر برون هم چو آفتاب
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#جهاد_تبیین
#تدبر_در_قرآن
🔴 ایتا | کانال رسمی #دارالقرآن_الکریم_اداره_کل_تبلیغات_اسلامی_مازندران
🆔@darolquranalkarimmazandaran
14.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فیلم
#یکفراز_یکنفس
❇️فرازی بسیار زیـبـا و فـنّـی از قاری بینالمللی کشورمان استاد #وحید_نظریان
📖سوره مبارکه غـافـر ، آیات ابتدایی
🎶مقام: #نـهـاونـد
⏰مدتزمان : ٠٠:۳۴
*┄┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄┄*
آموزش الحان و نغمات قـرآنـی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#جهاد_تبیین
#تدبر_در_قرآن
🔴 ایتا | کانال رسمی #دارالقرآن_الکریم_اداره_کل_تبلیغات_اسلامی_مازندران
🆔@darolquranalkarimmazandaran
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره حج ( آیات 5 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فِي الْأَرْحامِ ما نَشاءُ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَ تَرَى الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ «5»
🦋🦋اى مردم! اگر دربارهى قيامت شك داريد (با دقّت در وجود خود، شكّ خود را برطرف كنيد،) ما شمارا از خاك آفريديم (مواد غذايى خاك از طريق غذا به صورت نطفه در آمد) سپس از نطفه، سپس (به صورت) خون بسته شده، سپس (به صورت چيزى مانند) گوشت جويده شده كه بعضى خلقت كامل يافته (وبه دنيا آيد) وبعضى خلقت كامل نيافته (و سقط شود)، تا براى شما روشن سازيم (كه بر هرچيز قادريم) وآنچه (از جنينها) را كه بخواهيم تا سرآمدى معيّن در رحم مادران قرار دهيم، سپس شمارا به صورت طفل بيرون مىآوريم، تا به حدّ رشد و بلوغ برسيد و (در اين ميان) بعضى از شما مىميريد و بعضى به پستترين مرحلهى زندگى (و پيرى) مىرسيد تا جايى كه دانستههاى خودرا از دست دهند. (همچنين) زمين را (در زمستان) خشك و مرده مىبينى امّا هنگامى كه باران بر آن فرو مىباريم، به حركت درآيد و رشد كند و انواع گياهان زيبا مىروياند.
📝نکته ها👇
🔷كلمهى «يُتَوَفَّى» كه از ريشهى «وفاة» است، به معناى گرفتن كامل روح از وجود انسان و بيانگر بقاى روح بشر پس از مرگ است.
📚جلد 6 - صفحه 19
🔷كلمهى «بَهِيجٍ» از ريشهى «بَهْجَةٍ» به معناى شادابى و خرّمى است. چنانكه نگاه به سبزه و گياه مايهى ابتهاج و شادابى انسان مىشود.
🔷گرچه در اين آيه، دوران پيرى و كهنسالى، پستترين دوران عمر انسان شمرده شده، امّا علّتى كه براى آن بيان گرديده، اختصاص به پيران ندارد، بلكه هر زمان كه قواى عقلانى انسان ضعيف و ناتوان گردد، دوران پستى است، گرچه در جوانى باشد. أَرْذَلِ الْعُمُرِ ...
لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً
📝پیام ها🔰
🔶1- سرچشمهى شك غفلت از قدرت خداوند است. إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ ... فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ
🔶2- با كفّار، مستدلّ، منطقى وقابل فهم سخن بگوييم. إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ ... فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ
🔶3- از راه محسوسات، مىتوان با معقولات آشنا شد. إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ ... فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ
🔶4- معاد، هم جسمانى است و هم روحانى. «إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ»
🔶5- منشأ انسان و مادّه اوّليهى او از خاك است. «خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ»
🔶6- انسان، پيش از مرگ، هفت مرحله را طى مىكند. (تراب، نطفه، علقه، مضغه، طفوليّت، بلوغ، پيرى) خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ...
🔶7- دوران مُضغه (كه انسان در رحم مادر به شكل لخته گوشتى است) دوران شكلگيرى انسان است. «مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ»
🔶8- كسى كه در دنيا از خاكِ بىجان انسان آفريد، پس در قيامت هم مىتواند. «لِنُبَيِّنَ لَكُمْ»
🔶9- زندگى داراى دو منحنى صعود و نزول است. صعود از خاك تا رسيدن به مرحله «أَشُدَّكُمْ» و منحنى نزول رسيدن به مرحله «أَرْذَلِ الْعُمُرِ»
🔶10- تمام مراحل خلقت، از استقرار نطفه تا تولد طفل، به دست خداست. «خَلَقْناكُمْ- نُقِرُّ فِي الْأَرْحامِ- نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا»
🔶11- تحوّلات طبيعى، نياز به زمان دارد. (در آيه چندبار كلمه «ثُمَّ» كه براى فاصله زمانى است، تكرار شده است)
📚جلد 6 - صفحه 20
🔶12- استقرار نطفه و يا سِقط آن با خواست خداست. «نُقِرُّ فِي الْأَرْحامِ ما نَشاءُ»
🔶13- مدّت حمل، از جانب خدا زمانبندى شده است. «إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
🔶14- تولّد انسان، به ارادهى خداوند است. «نُخْرِجُكُمْ»
🔶15- همهى انسانها روز اوّل يكسانند. «طِفْلًا» نه «اطفالا» بعد به خاطر تغذيه و تربيت هركدام داراى اخلاق و رفتارى مخصوص مىگردند.
🔶16- مرگ، مخصوص پيران نيست. «وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى»
🔶17- انسان با مرگ محو نمىشود. «يُتَوَفَّى»
🔶18- ارزش انسان و زندگى او در پرتو علم و آگاهى و عقل اوست. (قرآن دليل پستترين مرحله عمر را فراموش كردن دانستهها و اندوختههاى علمى مىداند). «أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً»
🔶 19- زوجيّت و نر و ماده بودن، در گياهان نيز مطرح است. «مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#دارالقرآن_الکریم_اداره_کل_تبلیغات_اسلامی_مازندران
🆔@darolquranalkarimmazandaran
4.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 روز بیست و ششم ماه #ربیع_الثانی 1445
🔹
مکتب انسان ساز#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #جهاد_تبیین #تدبر_در_قرآن 🔴 ایتا | کانال رسمی #دارالقرآن_الکریم_اداره_کل_تبلیغات_اسلامی_مازندران 🆔@darolquranalkarimmazandaran
💠
مکتب انسان ساز🔹 فرمود: ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ خب این به حسب ظاهر مطابق با قوانین ادبی نیست، شما دارید بِرّ را معنا می كنید اما چرا بارّ را استثنا می كنید و می گویید لكن خوبی، كسی است كه! خب نباید بگویید خوبی كسی است كه، باید بگویید خوبی، عدل است. 🔹 ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ وقتی به زمخشری و امثال زمخشری مراجعه می كنید می بینید می گوید یا اینجا مضاف محذوف است یا آنجا مضاف محذوف است؛ می گوید: ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن صاحب البرّ مَن آمن» یا ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن البرّ بِرّ مَن آمن»! 🔹 مرحوم علامه فرمودند نه مضافی محذوف است نه چیز دیگری! قرآن كه نمی خواهد نیكی را معرفی كند، قرآن می خواهد نیكان را بپروراند؛ شما حالا بیا اوصاف را مشخص بكن, اوصاف را مشخص بكنی یك كتاب تئوری است، در حالی که قرآن می خواهد بارّ بپروراند نه بِرّ را معنا كند؛ ﴿وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾. 🔹 از این تعبیرات در قرآن فراوان است! یكی از آن تعبیرات این است که فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ﴾، بعد باید می فرمود الاّ عمل صالح؛ اما نفرمود الاّ عمل صالح، فرمود: ﴿إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ ما #انسان_صالح می خواهیم، ما می خواهیم انسان صالح بپرورانیم نه اینکه بگوییم عمل صالح چیز خوبی است، چون در آن صورت این می شود تئوری! فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ ٭ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ قرآن نمی خواهد بگوید كه عمل صالح خوب است، می گوید من آدم خوب می خواهم. این یك راه كلیدی است! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 14 تاریخ: 1391/012/21 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #جهاد_تبیین #تدبر_در_قرآن 🔴 ایتا | کانال رسمی #دارالقرآن_الکریم_اداره_کل_تبلیغات_اسلامی_مازندران 🆔@darolquranalkarimmazandaran