eitaa logo
دارالقرآن‌امام‌‌جعفر‌صادق(علیه السلام )
467 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
915 ویدیو
158 فایل
🔸️دارالقرآن‌ امام‌ جعفر صادق(علیه السلام)🔸️ «پسرانه و دخترانه» 🔷️اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل ⏪ آدرس:آمل،خیابان‌طالب‌آملی،‌دریای ۲۹‌‌، ‌۲۰۰ متر داخل کوچه،سمت چپ ☎️شماره تماس دارالقرآن:01144285746 01144285747 09112205206
مشاهده در ایتا
دانلود
»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُّعْرِضُونَ انبیاء-1 حساب مردم به آنان نزدیک شده، در حالی که در غفلتند و روی گردانند! ************** نکته ها: سؤال: با توجّه به اینكه معناى «غفلت» بى توجّهى نسبت به چیزى، و معناى «اِعراض» روى گرداندن با توجّه از چیزى است، پس چگونه كه در آیه غفلت واعراض در كنار هم مطرح شده اند؟ پاسخ: غفلت و بى توجّهى دو گونه است: الف: غفلتى كه شخص با هشدار بیدار مى شود. ب: غفلتى كه مقدّمه ى اعراض است، یعنى شخصِ غافل نمى خواهد بیدار شود. همچون كسى كه خودش را به خواب زده كه با صدا زدن نیز چشم خود را باز نمى كند. از آنجا كه غالب مردم از معاد و حساب غافلند، خداوند این غفلت را به همه مردم نسبت داده است وگرنه همیشه گروهى از مردم، استثنا هستند. در آیه 97 همین سوره، به اقرار به غفلت از زبان خود مردم نیز اشاره شده است. «یا ویلنا قد كنا فى غفلة من هذا» نگاهى به مسئله حساب در روز قیامت آنچه از آیات بدست مى آید این است كه: - همه ى افراد مورد سؤال قرار مى گیرند. «فلنسئلنّ الّذین ارسل الیهم ولنسئلنّ المرسلین»(2) - همه ى اعمال مورد محاسبه واقع مى شود. «لتُسئلنّ عما كنتم تعملون»(3) - همه ى احوال مورد رسیدگى قرار مى گیرد. «اِن تبدوا ما فى انفسكم او تخفوه یحاسبكم به اللّه»(4) - از همه ى اعضاى بدن انسان سؤال خواهد شد. «اِنّ السّمع و البصر و... كلّ اولئك كان عنه مسئولا»(5) - از نعمت هاى الهى سؤال مى شود. «و لتسئلنّ یومئذٍ عن النعیم»(6) - همه كارها را در هر كجا و به هر اندازه كه باشد حاضر خواهند ساخت. «ان تك مثقال حبةّ من خردل فتكن فى صخرة»(7) در اوّلین سؤال، از نماز خواهند پرسید و به حساب امور مهمى چون، جوانى، عمر، راه كسب درآمد و هزینه ى آن و بویژه مسأله ى رهبرى و ولایت خواهند پرداخت وهمین بس كه خداوند، خود، حسابرسى خواهد بود. «كفى بناحاسبین»(8) ----- 2) اعراف، 16. 3) نحل، 93. 4) بقره، 284. 5) اسراء، 36. 6) نحل، 93. 7) لقمان، 16. 8) انبیاء، 47. ************** پیام ها: - حسابرسى مردم قطعى است. «اقترب» (بكار رفتن فعل ماضى به جاى مضارع، نشانه ى قطعى بودن است.) - قیامت و زمان حسابرسى را دور نپنداریم. «اقترب» - حساب، براى همه انسان هاست. «للناس» - نظم وحساب، لازمه ى یك زندگى كامل است. «حسابهم» (انسان، پدیده اى تصادفى نیست، بلكه موجودى هدفدار و بر مبناى حساب و محاسبه است.) - گاهى باید براى جذب حواسها، سخن را كوبنده و هشدار دهنده آغاز كرد. سوره با جمله «اقترب للناس حسابهم» شروع شده است. - این حساب است كه به سراغ انسان ها مى آید، هر چند آنان از حساب، غافل باشند ویا از آن بگریزند. «اقترب للناس حسابهم» ونفرمود: «اقترب الناس الى حسابهم» - غفلت، زمانى خطرناك است كه بر اساس بى اعتنایى باشد. «غفلة معرضون» ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
تبریک به ایت الله یزدان پناه
1_5646640448.mp3
5.95M
🎙برنامه رادیویی «» ✅ برنامه‌ای عالی با موضوع معرفی مشهورترین تلاوت‌ها و فرازهای تلاوت قاریان مصری 📻پخش شده از رادیو قـرآن 🎤با اجرای استاد محمدهادی صلح‌جو استاد سیّد سعید 🎧بشنوید و لذت ببرید .. @darolquraneamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ فقط برای حفاظ بالای ۵ جزء 📆تاریخ آزمون: 🌸دختران:روزهای شنبه و دوشنبه ۲۴ و ۲۶ تیر ماه ⚽️پسران: روزهای یکشنبه و سه شنبه ۲۵ و ۲۷ تیرماه 🕗از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ 🏢محل آزمون: آفتاب ۳۶، دانشگاه فذا
💌 اعمال عید : ❶. غسل و روزه ❷. دورکعت نماز مثل نماز عید غدیر ❸. خواندن دعای مباهله ❹. هفتاد بار استغفار ❺. صدقه دادن ❻. زیارت امیرالمومنین ❼. زیارت جامعه کبیره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖◈ ↶ ↷ ◈❖ ⬅️ بخش اوّل ↯ ↫◄ هنگامى که پيامبر اکرم ﷺ مکه را فتح كردند و عرب تحت فرمان ایشان درآمد نمايندگان نامه‌هايى از سوى خود به مناطق مختلف جهان فرستاده و مردم را به اسلام دعوت كردند «عقبه بن غزوان» «عبدالله بن ابى اميه» «هدير بن عبدالله» و «حبيب بن سنان» نمايندگان پيامبر اکرم ﷺ بودند که به «نجران» اعزام شده تا مسيحيان آنجا را به اسلام دعوت نمايند و به آنان پيشنهاد كنند يا اسلام را پذيرفته و با مسلمانان برادر شوند يا در صورت نپذيرفتن اسلام جزيه پرداخته و در صورت رد هر دو پيشنهاد آماده جنگ باشند ◽️⇦ در نامه رسول اکرم ﷺ آمده بود: بگو اى اهل كتاب بیائید از سخن حقى که ما و شما آن را قبول داريم پيروى كنيم که ◄ به جز خداى يكتا هیچ‌كس را نپرستيده ◄ چيزى را شريک او قرار نداده ◄ و برخى را بجاى خدا به خدايى تعظيم نكنيم اگر آنها از حق روى گرداندند بگوئید شما گواه باشيد که ما تسليم فرمان خداونديم ↫◄ پس از رسيدن پيام پيامبر ﷺ در معبد بزرگ خود گرد آمدند عده ديگرى نيز از «مذحج» «عک» «حمير» «انمار» و خويشان و همسايگان آنها از قبايل «سبأ» که همگى به جهت سرنوشت مشترک خود و شرايطى که براى آنان به وجود آمده بود خشمگين بودند به آنان پيوستند ↫◄ اسقف بزرگ آنان که انسان موّحدى بود علاوه بر مسيح به پيامبر نيز ايمان داشت ولى اين مطلب را پنهان مى‌كرد وقتى ديد مى‌خواهند به مدينه رفته و با پيامبر ﷺ به مشاجره برخيزند آنان را پند و اندرز داده و به تأمل و تأنی دعوت كرد «كرز بن سبره حارثى» که در آن زمان سرپرست قبيله «بنى حارث بن كعب» و فرمانده نظامى آنان و از اشراف و بزرگان آنان محسوب مى‌شد از سخنان او خشمگين شده و به مقابله با او برخاست ولى اسقف بزرگ «سيد» و «عاقب» که آنان نيز از بزرگان قوم خود بودند به مقابله با او برخاستند و به اين ترتيب گفتگوى آنان طول كشيد تا جايى که براى تطبيق صفات پيامبر ﷺ با آنچه پيامبران گذشته در مورد او گفته بودند كتاب «جامعه» را آورده و ديدند سخنان اسقف بزرگ درست است ↫◄ در اينجا بود که «سيد» و «عاقب» مضطرب شده و تصميم گرفتند براى مشاهده صفات پيامبر ﷺ و تطبيق بشارت‌هاى پيامبران گذشته با او به مدينه بروند «سيد» و «عاقب» به همراه چهارده نفر از بزرگان و علماى مسيحى نجران و هفتاد نفر از اشراف و بزرگان «بنى حارث بن كعب» براى ديدن پيامبر به طرف مدينه حركت كردند آنان داراى چهره‌هاى زيبا و بدنى متناسب بودند و هنگامى که نزديک مدينه رسيدند براى اينكه با همراهان خود به مسلمين و مردم مدينه فخر فروشى كنند سيد و عاقب سفارش كردند که از مركب‌هاى خود پياده شده خود را آرايش كرده لباس‌هاى معمولى خود را از تن درآورده لباس‌هاى ابريشمى و زيباترين و بهترين لباس‌هاى خود را بپوشند خود را خوشبو نموده و با شكلى زيبا و صفى منظم به سوى مدينه حركت نمايند وقتى در مسجد رسول خدا ﷺ بر آن حضرت وارد شدند وقت نماز آنان بود به طرف مشرق مشغول نماز شدند مسلمانان خواستند مانع اين عمل شوند ولى پيامبر ﷺ نگذاشتند تا سه روز نه پيامبر آنان را دعوت به اسلام كرد و نه آنان از پيامبر سؤالى كردند تا بدين ترتيب آنان فرصت كافى براى ديدن پيامبر و تطبيق صفات او با آنچه در كتاب‌هاى خود درباره پيامبر ديده بودند داشته باشند ↲ المراقبات ✍ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ⇜ ادامـه دارد ...
❖◈ ↶ ↷ ◈❖ ⬅️ بخش دوّم ↯ ↫◄ پس از سه روز پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله آنان را به اسلام دعوت نمود گفتند: اباالقاسم تمام نشانیهائی را که در كتاب‌هاى آسمانى درباره پيامبر بعد از عيسی عليه‌السلام گفته شده در تو يافتيم مگر يک علامت که بزرگترين آنهاست پیامبر فرمودند: چه نشانه‌اى؟ گفتند: در انجيل آمده است که او مسيح را تصديق كرده و به او ايمان دارد ولى تو به او ناسزا گفته و او را دروغگو مى‌دانى و مى‌پندارى او بنده خداست پيامبر فرمودند: خير من او را تصديق كرده و به او ايمان دارم و گواهى مى‌دهم او پيامبرى است که از جانب پروردگارش فرستاده شده و بنده‌اى است که سود و زيان و مرگ و زندگى و برانگيختن او به دست خودش نمى‌باشد آنان گفتند: آيا بندگان خدا مى‌توانند كارهايى را که او انجام مى‌داد انجام دهند؟ و آيا پيامبران توانايى فوق‌العاده او را داشتند؟ آيا او مردگان را زنده، كورها را بينا نكرده و پيسی‌ها را شفا نداده است؟ آيا مكنونات قلبى و آنچه در خانه‌هايشان ذخيره كرده بودند را به آنان نمى‌گفت؟ آيا كسى جز خدا يا پسر خدا توان چنين كارهايى را دارد؟ و درباره مسيح علیه‌السلام خيلى غلو كردند پيامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: برادرم عيسى همانگونه که گفتيد بود مردگان را زنده، كور و پيسی را شفا داده و آنچه را که در ذهن قوم خود بود و نيز چيزهايى را که در خانه‌هايشان ذخيره كرده بودند به آنان مى‌گفت ولى تمام اينها با اذن خداى عزوجل بود او بنده خدا بود و اين مطلب براى او ننگ نيست و او نيز از آن ابايى نداشت او داراى گوشت، خون، مو، استخوان عصب و آميخته‌اى از اعضاى بدن بود غذا مى‌خورد تشنه مى‌شد و سفره مى‌گستراند پروردگارش يگانه حقّى بود که هيچ مثل و مانندى ندارد گفتند: كسى را به ما نشان بده که بدون پدر به وجود آمده باشد فرمود: آفرينش آدم از او شگفت انگيزتر است او بدون پدر و مادر به وجود آمد و هيچ كارى براى خدا سخت‌تر يا آسان‌تر از كار ديگرى نيست و هر وقت خدا بخواهد چيزى را به وجود آورد فقط به آن مى‌گويد به وجود بيا او نيز به وجود مى‌آيد ⬅️ و اين آيه را براى آنان خواند: 【إنَّ مَثَلَ عيسى‌ عِنْدَ اللهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُون】 ↲ سوره آل عمران، آیه ۵۹ خلقت عيسى نزد خدا مانند خلقت آدم است كه آن را از خاک آفريد آنگاه به او فرمود: به وجود بيا او نيز به وجود آمد سيد و عاقب گفتند: سخنان تو ما را قانع نكرده و به آنچه تو مى‌خواهى اقرار نمى‌كنيم بنابراين مباهله كرده و لعنت خدا را بر دروغگو قرار مى‌دهيم و به اين ترتيب حق به زودى آشكار مى‌گردد ⬅️ در اينجا بود که خداوند آيه مباهله را بر پيامبر نازل فرمود: 【فمَنْ حَاجَّکَ فيهِ مِنْ بَّعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَى الْكاذِبين‌】 ↲سوره آل عمران، آیه ۶۱ اگر بعد از اينكه آگاه شدى كسى در مورد او (عيسى) با تو مجادله نمايد بگو: بیائید هر كدام از ما و شما خودمان و زنان و فرزندانمان را گرد آورده مباهله نموده و دروغگو را گرفتار لعنت و عذاب خدا نمائیم ↲ المراقبات ✍ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ⇜ ادامـه دارد ...
◈ ↶ ↷ ◈❖ ⬅️ بخش سوّم ↯ پيامبر نيز اين آيه را براى آنان خواندند سپس فرمودند: خداوند به من دستور داده که اگر بخواهيد و بر گفته خود استوار باشيد به خواسته شما عمل كرده و با شما مباهله كنم آنها گفتند: فردا با تو مباهله مى‌كنيم تا حقيقت روشن شود آنگاه با همراهان خود از پيش پيامبر برخاستند هنگامى که به منزلگاه خود در «حره» رسيدند يكى از آنها به ديگرى گفت: مباهله كار را يكسره خواهد كرد بنابراين قبل از هر چيز بنگريد با چه كسانى براى مباهله مى‌آيد آيا با تمام پيروان خود يا با اصحاب با سوادش يا با افراد متواضع، بى‌چيز و برگزيدگان دينى خود که تعدادشان اندک است؟ اگر عده زياد و قدرتمندان را به همراه خود آورد چنين كسى مانند پادشاهان قصد فخر فروشى دارد و شما برنده مباهله هستيد و اگر با عده كمى از پيروان فروتن و برگزيده خود آمد كسانى که پيامبران با آنان به مباهله مى‌آيند مبادا با آنان مباهله كنيد هنگام مباهله حتماً اين مطالب را در نظر داشته باشيد تا مبادا به عذاب خدا گرفتار آئید من آنچه را بايد بگويم گفتم ديگر خود دانيد! رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور داد زير دو درخت را جارو كرده و فرداى آن روز امر فرمود پارچه سياه و نازكى را روى آن درخت‌ها انداختند هنگامى که سيد و عاقب اين منظره را ديدند با فرزندان خود که عبارت بودن از «صبغة المحسن» «عبدالمنعم» «ساره» و «مريم» و نيز مسيحيان نجران و سواران «بنى حارث» با بهترين شكل و شمايل براى مباهله از جايگاه خود بيرون آمدند اهالى مدينه يعنى مهاجرين، انصار و ديگران نيز هر كدام با نشان‌ها و پرچم‌هاى خود با شكل و شمايل نيكو به آنجا آمدند تا نظاره‌گر حوادث باشند رسول خدا صلی الله علیه و آله صبحگاهان در اطاق خود درنگ نمود تا مدتى از روز گذشت آنگاه بيرون آمده دست على را گرفته و در حالی که حسن و حسين عليهماالسلام در جلوی او و فاطمه عليهاالسلام پشت سر او حركت مى‌كردند به طرف آنان آمده در ميان دو درخت و زير آن پارچه ايستادند در اينجا نيز دست على علیه‌السلام در دست او حسن و حسين علیهماالسلام جلوی او و فاطمه علیهاالسلام پشت سر او قرار داشت آنگاه به دنبال سيد و عاقب فرستاد و آنان را به مباهله‌اى که خواسته بودند فرا خواند آنان نيز آمده و گفتند: اباالقاسم با چه كسى با ما مباهله مى‌كنى؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: با بهترين مردم روى زمين و گرامی ترين آنان نزد خداى عزوجل، با اينان و به على عليه‌السلام، فاطمه، حسن و حسين که درود خدا بر آنان باد اشاره كرده و گفتند: براى مباهله با ما نه بزرگان را آورده نه جمعیت زياد و نه افراد زيبائى را که به تو ايمان دارند و كسى را جز اين جوان و اين زن و دو تا بچه با تو نمى‌بينيم! با اينان مى‌خواهى با ما مباهله كنى؟ فرمود: بله به كسى که مرا به حق برانگيخت سوگند دستور دارم با همينان با شما مباهله كنم در اينجا بود که از ترس رنگشان زرد شده و به نزد ياران خود برگشتند وقتى همراهان آنان قيافه رنگ پريده آنان را ديدند پرسيدند چه اتفاقى افتاده است؟ آنان خود را كنترل كرده و گفتند: چيزى نيست جوان برگزيده و دانشمندى در ميان آنان بود به آنان گفت: واى بر شما اينكار را انجام ندهيد صفات او را که در جامعه بود بياد آوريد به خدا سوگند شما به خوبى مى‌دانيد که او راستگوست مدت زيادى از تبديل شدن برادرانتان به خوک و ميمون نمى‌گذرد سخنان اين جوان بر آنان اثر گذاشت و از مباهله منصرف شدند راوى مى‌گويد:‌اسقف برادر دانشمندى بنام «منذر بن علقمه» داشت و آنان او را با اين عنوان مى‌شناختند وقتى ديد كار به اينجا رسيده و آنان در مورد كارى که مى‌خواستند انجام دهند به ترديد افتاده‌اند دست «سيد» و «عاقب» را گرفته و گفت: مرا با اين دو تنها گذاريد آنگاه رو به آنان كرده و گفت: پيش قراول قبيله که در پى آب و علف جلوتر حركت مى‌كند هيچگاه به قوم خود دروغ نمى‌گويد من از روى خيرخواهى مى‌گويم به خودتان كمک كنيد و خود را نجات دهيد و الّا خود و ديگران را نابود مى‌كنيد گفتند: بگو که تو امين و درستكارى گفت: به خوبى مى‌دانيد که هيچگاه قومى با پيامبرى مباهله ننموده مگر اينكه نابود شده شما و تمام عاقلانى که با شما هستند و از مطالب كتاب آسمانى اطلاع دارند مى‌دانند که همين شخص يعنى اباالقاسم محمد صلی الله علیه و آله همان كسى است که پيامبران مژده آمدن او را داده‌اند مطلب ديگرى نيز هست که بايد از آن ترسيد ▫️پرسيدند: چه چيزى؟ ↲ المراقبات ✍ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ⇜ ادامـه دارد......
❖◈↶ ↷ ◈❖ ⬅️ بخش چهارم ↯ گفت: بنگريد که نزديک است ستاره ثريا بر‌ زمين فرو آيد، درختان سر خم كرده و پرندگان در مقابل شما صورت بر زمين گذاشته و بال‌هاى خود را روى زمين پهن نموده و شكم آنها خالى شده است و نشانه‌هاى ديگر نزديک شدن عذاب را در روى زمين ببينيد به لرزش كوه‌ها و دودى که پخش شده و ابرهاى پراكنده در وسط تابستان و گرماى شديد بنگريد به محمد صلی الله علیه و آله که دستش را بلند كرده و با چهار نفر از اهل بيتش که با او بوده و منتظر پاسخ شما هستند بنگريد و بدانيد که اگر دهان گشوده و كلمه‌اى براى مباهله بگويد نمى‌توانيم از نابودى خود جلوگيرى كرده و هيچگاه نزد خانواده و اموال خود بازگرديم با شنيدن اين سخنان در فكر فرو رفته و ديدند درست مى‌گويد و يقين كردند که پيامبر صلی الله علیه و آله واقعاً از جانب خداوند فرستاده شده است اينجا بود که متزلزل شده و فهميدند که در صورت مباهله حتماً گرفتار عذاب خواهند شد وقتى منذر ديد که آنان واقعاً احساس خطر كرده‌اند، گفت: اگر تسليم او شويد هم اكنون و هم در آينده سالم مى‌مانيد و اگر اين عزت و شرافت خود را در ميان قومتان مى‌خواهيد به شما حسادت نمى‌ورزم ولى اين شما بوديد که از نجران به اينجا آمديد به محمد پيشنهاد مباهله داده و آن را تنها راه تشخيص حق دانستيد محمد نيز به سرعت به درخواست شما پاسخ مثبت داد و پيامبران هنگامى که اراده كارى كنند تا انجام آن از پاى نمى‌نشينند برادرانم بهتر است از ترس علامت‌هائی که مى‌بينيد از مباهله خوددارى كنيد و با شتاب با محمد مصالحه نموده و او را از خود راضى كنيد ما اكنون در شرايطى به سر مى‌بريم که قوم يونس اندكى پيش از نزول عذاب در آن بسر مى‌بردند گفتند: به نمايندگى از جانب ما نزد محمد رفته و ببين از ما چه مى‌خواهد از او بخواه که نزديكترين افراد به او يعنى پسر عمويش به نمايندگى از جانب او با ما مصالحه كند در اين كار تأخير نكن تا هرچه زودتر از نتيجه كار آگاه شويم «منذر» به طرف پيامبر صلی الله علیه و آله رفته و گفت: سلام بر تو رسول خدا گواهى مى‌دهم که خدائی جز خدائی که تو را برانگيخت وجود نداشته و شما و عيسى هر دو بنده خداى عزوجل و فرستاده او هستيد و بدين ترتيب اسلام آورده و به پيامبر گفت که براى چه كارى آمده است رسول خدا صلی الله علیه و آله نيز براى مصالحه با آنان على علیه‌السلام را فرستادند على علیه‌السلام عرض كرد: پدر و مادرم فداى تو رسول خدا بر چه چيزى با آنان مصالحه نمايم؟ حضرت فرمودند: رأى تو رأى من است هر طور که خواستى مصالحه كن اميرالمؤمنين علیه‌السلام به طرف آن دو رفته و ساليانه هزار لباس و هزار دينار به عنوان ماليات براى آنان تعيين كرد که قسمتى از آن را در محرم و قسمت ديگرى را در رجب بدهند آنگاه آن دو را در حالی که سرافكنده و شرمسار بودند نزد پيامبر برده و او را از مالياتى که بر آنان بسته بود آگاه نمود آنان نيز ماليات و سرافكندگى را پذيرفتند رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اين را از شما قبول مى‌كنم ولى بدانيد كه اگر با من در زير آن عبا مباهله مى‌كرديد خداوند شما را در بيابان دچار آتش سوزانى مى‌نمود که دامنه آن در كمتر از یک چشم بهم زدن به پشت سری‌هاى شما رسيده و همه را آتش مى‌زد هنگامى که پيامبر صلی الله علیه و آله با اهل‌بيتش علیهم السّلام بازگشته و به مسجد رفتند جبرئیل نازل شد و گفت: محمد! خداى عزوجل به تو سلام رسانيده و به تو مى‌فرمايد: وقتى بنده من موسى با دشمن خود قارون مباهله نمود قارون، خانواده، دارائی و يارانش در زمين فرو رفتند به عزت و جلالم سوگند ياد مى‌نمايم که اگر تو با افراد خانواده‌ات که در زير آن عبا بودند مباهله مى‌كردى همه زمينيان و آفريدگان نابود مى‌شدند آسمان ريز ريز شده، كوه‌ها سنگريزه شده و زمين هیچگاه آرام نمى‌گرفت مگر اينكه آن را بخواهد آنگاه پيامبر به سجده افتاده و صورتشان را بر زمين گذاشتند سپس برخاسته و دستهايشان را بلند كردند به‌ گونه‌اى که سفيدى زير بغلشان آشكار شد و سه بار گفتند: نعمت دهنده را سپاسگزارم پرسيدند چرا سجده نموده و خوشحال شديد؟ پاسخ فرمودند: بخاطر سپاسگزارى به درگاه خداوند و اینكه اين كرامت را به اهل بيت من ارزانى داشت آنگاه آنچه را جبرئیل گفته بود براى آنان نقل فرمودند ↲ المراقبات ✍ میرزا جواد آقا ملکی
🤩 مژده مژده 🤩 🌸 ثبت نام دوازدهمین دوره طرح ملی تلاوت شروع شد 🔍 کشف و پرورش استعدادهای قرآنی نوجوان 🧕 ویژه دختران ۱۰ الی ۱۵ سال 👦🏻 و پسران ۸ الی ۱۵ سال 📍🖥 به صورت حضوری و مجازی 📝 ثبت نام از طریق سایت www.melitelavat.ir یا لینک 🔸 http://melitelavat.ir/?p=1889 _ملی_تلاوت 📣 کانال اطلاع رسانی طرح ملی تلاوت •-------- @melitelavat --------• www.melitelavat.ir ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🔰اداره کل آموزش و پرورش مازندران ✅معاونت پرورشی و فرهنگی @mehremahdavi
انّا للّه و انّا الیه راجعون ارتحال جوان شایسته و مبادی آداب فرهیخته ارزشمند معاونت محترم خادمیاری رضوی شهرستان آمل جناب آقای سید مهدی پیغمبر زاده را خدمت حضرت صاحب الزمان و همه خادمان با افتخار حضرت علی ابن موسی الرضا و خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت عرض میکنم این مصیبت سنگین را به خانواده محترمشان و همه مصیبت دیدگان تسلیت عرض می نمائیم. 🦋 دارالقرآن امام جعفر صادق علیه السلام اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل 💠@darolquraneamol
﷽ 📣 💠 اجتماع بزرگ خانواده در آمل 💢شرح در تصویر پایگاه خبری تحلیلی پیک آمل ⏬ @peykeamol_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_5725053595.mp3
18.13M
‹🕌✨› 🎙حسین طاهرے 🌿اگهـ ممکن هست اگهـ زحمت نیست :) ‹🕌✨› ↫ @darolquraneamol
»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ بقره-186 و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)! ************** نکته ها: برخى افراد از رسول خدا صلى الله علیه وآله مى پرسیدند: خدا را چگونه بخوانیم؟ آیا خدا به ما نزدیك است كه او را آهسته بخوانیم و یا اینكه دور است كه با فریاد بخوانیم؟! این آیه در پاسخ آنان نازل شد. دعا كننده، آنچنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد كه در این آیه، هفت مرتبه خداوند تعبیر خودم را براى لطف به او بكار برده است: اگر بندگان خودم درباره خودم پرسیدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزدیك هستم وهرگاه خودم را بخوانند، خودم دعاهاى آنان را مستجاب مى كنم، پس به خودم ایمان بیاورند ودعوت خودم را اجابت كنند. این ارتباط محبّت آمیز در صورتى است كه انسان بخواهد با خداوند مناجات كند. دعا كردن، همراه وهمرنگ شدن با كلّ هستى است. طبق آیات قرآن، تمام هستى در تسبیح و قنوت هستند؛ «كلّ له قانتون» [552] و تمام موجودات به درگاه او اظهار نیاز دارند؛ «یَسئله مَن فى السموات والارض» [553] پس ما نیز از او درخواست كنیم تا وصله ى ناهمگون هستى نباشیم. قرآن درباره دعا سفارشاتى دارد، از آن جمله: - دعا و درخواست باید خالصانه باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین» [554] - با ترس و امید همراه باشد. «وادعوه خوفاً وطمعاً» [555] - با عشق و رغبت و ترس توأم باشد. «یدعوننا رغباً و رهباً» [556] - با تضرّع و در پنهانى صورت بگیرد. «ادعوا ربكم تضرعاً و خفیة» [557] - با ندا و خواندنى مخفى همراه باشد. «اذ نادى ربّه نداء خفیاً» [558] در اصول كافى، صدها حدیث در اهمیّت، نقش وآداب دعا، توجّه واصرار وذكر حاجت ها هنگام دعا ودعاى دسته جمعى وایمان به استجابت آن آمده است. سؤال [559] : چرا گاهى دعاى ما مستجاب نمى شود؟ پاسخ: عدم استجابت دعاى ما به خاطر شرك یا جهل ماست. در تفسیر المیزان مى خوانیم كه خداوند در این آیه مى فرماید: «اجیب دعوة الداع اذا دعان» خودم اجابت مى كنم دعا كننده اى را كه فقط مرا بخواند و با اخلاص تمام، از من طلب خیر كند. پس اگر دعا مستجاب نشد، یا به جهت آن است كه ما از خداوند خیر نخواسته ایم، و در واقع براى ما شرّ بوده و یا اگر واقعاً خیر بوده، خالصانه و صادقانه از خداوند درخواست نكرده ایم و همراه با استمداد از غیر بوده است. و یا اینكه استجابت درخواست ما، به مصلحت ما نباشد كه به فرموده روایات، در این صورت به جاى آن بلایى از ما دور مى شود ویا براى آینده ما یا نسل ما ذخیره مى ************** پیام ها: - دعا در هرجا ودر هر وقت كه باشد، مفید است. چون خداوند مى فرماید: من نزدیك هستم. «فانّى قریب» [560] - خداوند به ما نزدیك است، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما رامى گیرد، به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مى باشد. «فانّى قریب» - استجابت خداوند دائمى است، نه موسمى. «اُجیب» نشانه ى دوام است. - با آنكه خدا همه چیز را مى داند،امّا دعا كردن وظیفه ى ماست. «فلیستجیبوا لى» - دعا آنگاه به اجابت مى رسد كه همراه با ایمان باشد. «فلیؤمنوا بى» - دعا، وسیله ى رشد و هدایت است. «لعلّهم یرشدون» ----- 560) آنچه از اوقات مخصوصه، یا اماكن مقدّسه براى دعا مطرح شده براى فضیلت است، نه انحصار به آن ایام و یا اختصاص به آن امكنه. ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا