جزء بیستم و هفتم فایل سوم
🌸🌸🎍
سوال سوم:
بر اساس تفسیرآیه 17 قمر کدام گزینه صحیح است؟
🌿
1. قرآن چون مطابق فطرت بشر نازل شده، انسان بر اساس فطرت سلیم و پاک خود، قوانین و احکام و درسهای آن را می پذیرد.
🌿
2. در قرآن هیچ پیچیدگی نیست، برای تأثیرگذاری، شیرین و جذاب است. انذارها و بشارتهایش صریح و گویاست. دل های آماده مجذوب قرآن می شود.
🌿
3. آیه «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ» پنج مرتبه در این سوره تکرار شده است.
🌿
4. موارد 1 و 2
جزء بیستم و هفتم فایل چهارم
🌸🌸🌸🌸
سوال چهارم:
بر اساس تفسیر آیات 77 تا 81 سوره واقعه کدام گزینه صحیح نیست؟
🌿
1. امام صادق علیه السلام در مورد برکات تلاوت سوره واقعه فرمودند: الف- محبوب خدا می شود. ب- محبوب مردم می شود. ج- در دنیا فقر و تنگدستی و آفتی نخواهد دید. د- از رفقای امام علی علیه السلام خواهد بود.
🌿
2. علت سپیدشدن زود هنگام محاسن پیامبر: الف- از دست دادن عمو و همسر مهربان خود بود. ب- نزول سوره واقعه و هود ج- جنگ های سخت و دشمنی کفار
🌿
3. حدیث یعنی همیشه تازه، یعنی قرآن همیشه سخن نو و با طراوت خواهد ماند.
🌿
4. در روایت است که هر کس این سوره را بخواند نوشته می شود که از غافلان نیست.
جزء بیستم و هفتم فایل پنجم
🌸🌸🌸🌸🌸
سوال پنجم:
بر اساس تفسیر سوره حدید کدام گزینه صحیح نیست؟
🌿
1. «أَلَمْ يَأْنِ»: یعنی آیا وقت آن نرسیده؛ «وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ» یعنی قرآن مجید
🌿
2. فضیل بن عیاض با شنیدن این آیه تحت تأثیر قرار گرفت و توبه کرد. او دزد و راهزن بود ولی به مقامات عالیه رسید. راوی امام صادق علیه السلام و زاهد معتکف کعبه شد.
🌿
3. تلاوت 6 آیه اول این سوره و 4 آیه پایان سوره حشر مورد تأکید قرار گرفته چون متضمن اسم اعظم الهی است.
🌿
4. سوره حدید یکی از مسبحات پنجگانه قرآن است: حدید، حشر، اعلی، جمعه، صف
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹
✨✨متن شماره : ۱✨✨
🌺 جزء بیست و هفتم : *نعمت دیدار فرزندان در بهشت* 🌺
💫💫💫💫
*آیه ۲۱ سوره طور :*
*وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما.....*
🌾در این آیه، به بخشی از نعمتهای مادی و معنوی بهشتیان اشاره دارد که:
کسانی که ایمان آوردند و فرزندانشان به پیروی از آنها ایمان اختیار کردند ، ما فرزندانشان را در بهشت به آنها ملحق می کنیم ، بی آنکه از عمل آنها چیزی بکاهیم .
🍃یکی از نعمات بزرگ ، آنست که انسان ، فرزندان با ایمان و مورد علاقه اش را در بهشت در کنار خود ببیند و از انس با آنها لذت ببرد ، بدون آنکه از اعمالش چیزی کاسته شود.
💤 در اینجا ، منظور کدام فرزندان است؟؟
از تعبیرات آیه برمی آید که منظور ، فرزندان بالغی است که در مسیر پدران گام بر می دارند ، در ایمان از آنها پیروی می کنند ، و از نظر مکتبی ، به آنها ملحق می شوند.
🎋اینگونه افراد، اگر از نظر عمل ، کوتاهی و تقصیراتی هم داشته باشند ، خداوند به احترام پدران صالح شان ، آنها را بخشیده ، ترفیع مقام می دهد و به درجه آنان می افزاید و این موهبتی بزرگ ، برای پدران و فرزندان است 🎋
🌾منظور از ذریه ، فرزندان بالغ و مکلف هستند ، اما کودکانی که قبل از سن تکلیف از دنیا رفته اند به خودی خود به ایمان پدر ملحق هستند و طبعا آنها نیز نزد پدرانشان خواهند بود
🖊️✏️ابن عباس از پیامبر «صلی الله علیه و آله» نقل می کند که فرمودند :
هنگامی که انسان وارد بهشت می شود ، سراغ
پدر ، مادر ، همسر و فرزندانش را می گیرد ، به او می گویند: آنها به درجه ، مقام و عمل تو نرسیده اند ، عرض می کند پروردگارا ! من برای خودم و آنها عمل کردم ، در اینجا دستور داده می شود که آنها را به او ملحق کنید.
🍃قابل توجه اینکه ، در پایان آیه می فرماید:هرکس در گروی اعمال خویش است.
🥀بنابراین تعجب نداردکه ازاعمال پرهیزکاران و پاداش آنها چیزی کم نشود چراکه این اعمال ، همه جا با انسان است و اگر خداوند لطف و تفضلی درباره ی فرزندان متقین می کند و آنها را به پرهیزکاران در بهشت ملحق می سازد ، بدان معنا نیست که ، از پاداش اعمال آنها چیزی کاسته شود.
🌷🌷🌷🌷
📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹
✨✨متن شماره : ۲✨✨
🌺 جزء بیست و هفتم : *سِدْرَةِ الْمُنْتَهى* 🌺
💫💫💫💫
*آیه ۱۴ سوره نجم :*
*عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى*
🌾«سِدْرَةِ الْمُنْتَهى» نام مكانى نزديك بهشت موعود است كه مالامال از الطاف الهى است و به گفته روايات جز شخص پيامبر اسلام كسى از آن بالاتر نرفته است.
🖍️✏️در حديث آمده است : آنجايى كه آخرين مرحله پرواز فرشتگان يا آخرين مرحله بالا رفتن اعمال مىباشد ، به آن «سِدْرَةِ الْمُنْتَهى» مىگويند .
🖍️🖊️در روايات مىخوانيم: «سدرة المنتهى» نام درختى است كه همراه هر برگ آن فرشتهاى در حال تسبيح است.
🍃خداوند در معراج پيامبرش را يكبار ديگر مورد نظر ويژه قرار داد .آرى ، همراه بودن و عنايت خداوند گاهى عام است و گاهى خاص.
🌾خداوند پيامبرش را در آسمانها مهمان كرد و نزد سدرة المنتهى و بهشت موعود ، مورد نظر خاص خود قرار داد.
🖍️✏️در حديث مىخوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : من جبرئيل را نزد سدرة المنتهى ديدم.
جبرئيل به پيامبر گفت: انتهاى جایی كه خداوند براى من گذارده همينجاست و اگر بيشتر از آن بيايم، بالهايم خواهد سوخت .
🥀جبرئیل در صورت اصلیش نزد سدرة المنتهی بود که پیامبر او را با آن قیافه دیدند ، ولی در مواقع دیگر به صورت دحیه ی کلبی بر آن حضرت ظاهر میشد .
🖍️✏️امام صادق علیه السلام فرمود :خداوند فوق زمان و مکان است و اراده کرد تا فرشتگان و ساکنان آسمان هایش را با حضور پیامبر (ص) اکرام کند و همچنین نشانههای عظمت خود را به رسول خود ارائه دهد تا پس از مراجعت برای مردم بازگو کند .
📝در اصل معراج هیچ اختلافی بین مسلمانان نیست و قرآن و روایات بر آن تصریح دارند ؛ اما درباره کیفیت آن اختلاف است ، آنچه از ظواهر آیات و روایات به دست میآید این است که حرکت دادن پیامبر از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی جسمانی بوده و آن مقدمه معراج ایشان از بیت المقدس به سوی آسمان ها می باشد و ملائکه ، ارواح انبیا و اولیا، بهشت و جهنم را مشاهده کرده و به بارگاه قدس خداوند راه یافته است .
🌷🌷🌷🌷
📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹
✨✨متن شماره : ۳✨✨
🌺 جزء بیست و هفتم : *نعمت بیان* 🌺
💫💫💫💫
*آیه ۴ سوره الرحمن :*
*عَلَّمَهُ الْبَيانَ*
🌾« نعمت بیان»خاص ترین امتیاز و مشخصه ی انسان از سایر موجودات است.
خداوند در این آیه به یکی از مهمترین نعمات بعد از نعمت آفرینش انسان اشاره کرده ، می فرماید : خداوند بیان را به او تعلیم کرد .
🌺«بیان»،از نظر مفهوم به هر چیزی گفته میشود که مبیّن و آشکار کننده چیزی باشد ، بنابراین نه فقط نطق و سخن را شامل میشود ، حتی کتابت ، خط ، انواع استدلالات عقلی و منطقی و همه در مفهوم بیان جمع شده است. هر چند شاخص این مجموعه همان سخن گفتن است.🌺
🥀از اینها که بگذریم ، اگر نقش بیان را در تکامل و پیشرفت زندگی انسانها و پیدایش و ترقی تمدنها در نظر بگیریم، یقین خواهیم کرد که ؛ اگر این نعمت بزرگ نبود ، انسان هرگز نمیتوانست تجربیات و علوم خود را به سادگی از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده ، باعث پیشرفت علوم ، دانش،تمدن ، دین و اخلاق گردد و اگر یک روز ، این نعمت های بزرگ از انسان گرفته شود ، جامعه انسانی به سرعت به قهقرا خواهد رفت.
🍃 هرگاه بیان را به من معنی وسیع آن که شامل خط ، کتابت و حتی انواع هنرها تفسیر کنیم ، نقش فوق العاده مهم آن در زندگی انسان ها روشن تر می گردد.
📝اینجاست که می فهمیم چرا در این سوره که در آن مجموعه ای از مواهب الهی به میان آمده ، بعد از نعمت خلقت انسان ، سخن از تعلیم بیان شده است.
🖍️✏️در حدیثی از امام رضا «علیه السلام» آمده است : *منظور از «الرحمن»، این است که خداوند قرآن را به پیامبر تعلیم داد. منظور از «خلق الانسان»، آفرینش امیرالمؤمنین «علیه السلام» و «علمه البیان»، بیان تمام اموری است که مردم به آن نیازمندند.*
🌷🌷🌷🌷
📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹
✨✨متن شماره : ۴✨✨
🌺 جزء بیست و هفتم : *مقام صدیقان و شهدا* 🌺
💫💫💫💫
*آیه ۱۹ سوره حدید :*
*وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ....*
🍃در قرآن مجید، جمعی از پیامبران بزرگ و مانند آنها، به عنوان «صدیق» توصیف شده اند؛ از جمله حضرت ابراهیم« علیه السلام»، *انه کان صدیقا نبیا .*
یا درمورد حضرت مریم «علیها سلام»، نیز می خوانیم : *و امه صدیقه*.
🌾در بعضی از آیات قرآن صدیقین هم ردیف پیامبران ذکر شدهاند واژه «صدیق» به کسی گفته میشود که ، درستی و راستی سراسر وجودش را احاطه کرده و صداقت در فکر ، گفتار ، کردار و تمام زندگی او منعکس است و این اهمیت مقام صدق را نشان میدهد.
🌷اما «شهید»، در فرهنگ اسلامی، منحصر به کسی نیست که در میدان جنگ کشته میشود ، هر چند آنها از روشنترین مصداق شهید اند ، بلکه تمام کسانی که عقیده حق داشته، در مسیر او گام بر میدارند و در همین راه از دنیا میروند ، طبق روایات اسلامی در زمره شهدا هستند.🌷
🖊️✏️ در حدیثی از امام باقر« علیه السلام » داریم که : *آن کس از شما که به مسئله ولایت آشنا بوده، در انتظار ظهور حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» باشد و خود را آماده حکومت عدل جهانی او کند، مانند کسی است که با مهدی آل محمد «صلی الله علیه و آله» با سلاح جهاد کرده باشد .*
✏️🖍️این سخن را با حدیثی از امیر المومنین «علیه السلام» پایان می دهیم که ، *در آن هنگام که گروهی از یارانش برای فرا رسیدن وقت جهاد و شهادت بی تابی می کردند این جمله را فرمودند : به آن چیزی که خداوند در آن عجله روا نداشته تعجیل نکنید ، چرا که هر کس از شما در بستر بمیرد و معرفت حق خدا و حق پیامبر و اهل بیتش را داشته باشد شهید مرده است .*
🌷🌷🌷🌷
📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
🌹دارالقرآن الکریم اصفهان 🌹
✨✨متن شماره : ۵✨✨
🌺 جزء بیست و هفتم : *نهایت زهد* 🌺
💫💫💫💫
*آیه ۲۳ سوره حدید :*
*لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ*
🍃تمام حوادثی که در عالم اتفاق میافتد، در لوح محفوظ و علم بیپایان خداوند ، ثبت است.
🌾 اکنون ببینیم فلسفه تقدیر این مصائب، در لوح محفوظ و بیان این حقیقت در قرآن چیست؟ این آیه گویای این راز است که : *به خاطر آنچه از دست دادهاید غمگین نشوید و به خاطر آنچه خداوند به شما داده، شاد و دلبسته نباشید .*
🎋 این دو جمله کوتاه در حقیقت یکی از مسائل پیچیدهای ی فلسفه آفرینش را حل میکند ، چرا که انسان همیشه در جهان هستی با مشکلات، گرفتاریها و حوادث ناگواری روبروست و غالباً از خود سؤال میکند، با این که خداوند مهربان و رحیم است پس این حوادث دردناک برای چیست؟
📝 قرآن می فرماید:
هدف این بوده که شما دل بسته و اسیر زرق و برق این دنیا نباشید .
🥀این مصائب زنگ بیدار باشی برای غافلان، شلاقی برای ارواح خفته، گویای ناپایداری جهان و اشارهای به کوتاه بودن عمر این زندگی است.🥀
حقیقت این است که ظاهر فریبنده این دنیا ، انسان را به خود جذب و سرگرم میکند، از یاد خدا غافل کرده، ناگهان بیدار میشود که، کاروان رفته و او در خواب و بیابان در پیش.
🍂این حوادث، که همیشه در زندگی انسان بوده و خواهد بود و حتی پیشرفت های عظیم علم هم نتوانسته و نخواهد توانست جلوی حوادث دردناکی مثل زلزله ، سیل ، طوفان و غیره را بگیرد، درسی از بی مهری زمانه است که به انسان فریاد می زند؛ این دشت خوابگاه شهیدان است فرصت شمار وقت تماشا را
✏️🖍️و چه تعبیر جالبی دارد امیرالمومنین «علیه السلام» درباره همین آیه آنجا که میگوید:
*تمام زهد،در میان این دو جمله از قرآن است ، آنجا که خداوند می فرماید : این برای آن است که به خاطر آنچه از دست دادید ، غمگین نشوید و به خاطر آنچه خدا به شما داده دلبسته و مغرور نباشید .*
🌺بنابراین، اگر بر گذشته تأسف نخورید و به آنچه در دست دارید دلبسته نباشید، زهد را از هر طرف در اختیار گرفته اید .
🌷🌷🌷🌷
📚 : تفاسیر نور المیزان، نمونه، بهرام پور، فایلهای صوتی نور آقای قرائتی
سوال 6
*حضرت علی علیه السلام درباره زهد می فرمایند ؟*
۱ - تمام زهد،در میان این دو جمله از قرآن است ، آنجا که خداوند می فرماید : این برای آن است که به خاطر آنچه از دست دادید ، غمگین نشوید و به خاطر آنچه خدا به شما داده دلبسته و مغرور نباشید .
۲- تمام زهد،در میان این دو جمله از قرآن است ، آنجا که خداوند می فرماید : این برای آن است که به خاطر آنچه از دست دادید ، غمگین شوید و به خاطر آنچه خدا به شما داده دلبسته و مغرور نباشید.
۳ - تمام زهد،در میان این دو جمله از قرآن است ، آنجا که خداوند می فرماید : این برای آن است که به خاطر آنچه از دست دادید ، غمگین نشوید و به خاطر آنچه خدا به شما داده شاد نباشید.
۴ - تمام زهد،در میان این دو جمله از قرآن است ، آنجا که خداوند می فرماید : این برای آن است که به خاطر آنچه از دست دادید ، غمگین نشوید و به خاطر آنچه خدا به شما داده راضی باشید .
سلام سوالات مسابقه برای هر فایل صوتی یک سوال مطرح شده و یک سوال از تفاسیر متنی ؛
تا اذان مغرب فرصت دارید پاسخهای خود را به شماره :
10003112353838
ارسال کنید . و یا از طریق لینک زیر شرکت کنید.
🌸ان شالله هر روز به قید قرعه 🌸
به 5 نفر از شرکت کنندگانی که پاسخهای صحیح را در زمان معین مسابقه ارسال کنند ؛
هر نفر یک کارت هدیه 500000 ریالی تقدیم خواهد شد. اجباری برای شرکت همه روزه نیست.
متعاقبا زمان دریافت جوایز به برنده ها اعلام خواهد شد .
لینک
📝 آزمون تفسیر جزء 27:
digiform.ir/darolgoran27
⭐️ میتوانید این لینک را در اختیار دیگران قرار دهید