📍ارتش بزمی؛ نه ارتش رزمی
💠۲۱ آذر روز ارتش زیر باران بسیار شدیدی برگزار شد... در پایان رژه، شاه اصلاً از مراسم راضی نبود. گفت: «اگر مطمئن بودم که میتوانند خوب بجنگند، بد رژه رفتن را به آنها میبخشیدم.
🔹آنچه مرا نگران میکند این است که نه میتوانند بجنگند و نه رژه بروند. در اینجا رو کرد به ارتشبد جم، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران و گفت: اگر نظامشان بهتر نشود مجبور میشویم شما را بفرستیم خانه که کارهای سبکتری انجام بدهید!
📗خاطرات علم؛ 21 آذر 1349
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
📌سوگندنامه رئیسعلی
🔴 ای کلام الله گفتار مرا شاهد باش من به تو سوگند یاد میکنم که اگر انگلیسیها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.
🆔 @Bonyadtarikh
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻انقلابیهایی که استحاله شدند:
تحجر ما، یا تجدد آنها؟!
🖊مهدی جمشیدی
۱. برخی میگویند نباید «برچسب» زد و مقصودشان این است که از جمله نباید تعبیر «لیبرالهای مذهبی» را به کار برد. من تعبیر «لیبرالهای مذهبی» را از استاد مطهری آموختهام و میدانم که تحلیل جهان انسانی و اجتماعی، مبتنی بر «مفاهیم» است. ما با مفاهیم سخن میگوییم. این «مفاهیم» را نمیتوان با تعبیرِ منفیِ «برچسب»، کنار زد. این مفاهیم - یا به بیان منتقدان، برچسبها - اگر تطبیق بر مصداق دارند، خطا نیستند. نباید گفت مفهوم به کار نبرید، بلکه باید دلیل بر «انطباق مفهوم بر مصداق» طلبید. برخی به جای اینکه در مقام اثبات و ابطال «کیفیّت انطباق» باشند، بیدرنگ تعبیر برچسب را به کار میبرند تا «سنخبندی» نشوند و در «بیمکانی» و «بیموقعیّتی»، حس آرامش داشته باشند. میخواهند تولید گفتار کنند اما در «جا»یی قرار نداشته باشند و فقط بتوانند به دیگریهای ثابتشده و مستقر، حمله کنند. در این روش گفتگو، ما با حریفی مواجه خواهیم بود که سیّال و ژلهای است و در سایۀ ابهام و تاریکی نشسته است. ازاینرو، او میتواند به نقد ما بپردازد، ولی ما باید نظارهگر و منفعل باشیم؛ چون طرف مقابل، «تعیّن» و «استقرار»ی ندارد که بتوان آن را به چالش کشید. بههرحال، تردیدی در میان نیست که تبیینهای علوم انسانی، خواهناخواه، برآمده از مفهومسازیها هستند و اگر علوم انسانی با معرفت عامیانه، دو تفاوت داشته باشد، یکی از آنها، همین مفهومسازیهاست.
۲. من با بخشهای دگرگونشدۀ جریان انقلابی، گفتگو کردم و به نتیجه نرسیدم؛ چون مسأله، «سلیقه» نیست و به واقع، به «دو نظام فکریِ مختلف» تبدیل شدهایم. جریان انقلابی، دو لایه شده است و این یک واقعیّت است. هیچیک از دو طرف، همدیگر را قبول ندارند و برنمیتابند. این شکاف فکری، یک حقیقت است و قابل تقلیلدادن به سلیقه نیست. وضعی که پدید آمده بدین صورت است که پارهای از جریان انقلابی در طول دو دهۀ اخیر، به سوی فضای فکریِ اصلاحطلبی، گذار تدریجی داشته و هویّت جدیدی به دست آورده است. ازاینرو، ما اکنون در مواجهه با این بخش از جریان انقلابی، باید به همان اشکالها و مناقشههایی پاسخ بدهیم که جریان اصلاحطلبی از دهۀ هفتاد به این سو، مطرح کرده است. برایناساس، مشاهده میکنید که مناظرهها و مواجهههای این بخش استحالهشده از جریان انقلابی با جریان اصلاحطلبی، به تضارب و تقابل جدّی نمیانجامد و این دو در بسیاری از زمینهها، توافق فکری دارند. روشن است که جریان اصلاحطلبی، همچنان بر بنیانهای فکریِ آغازین خویش، وفادار است و تعدیل نشده، پس این بخش از نیروهای انقلابی هستند که به آنها نزدیک شدهاند.
۳. بزرگترین مسألهای که در دو سال اخیر، به گسست درونیِ فزاینده در جریان انقلابی انجامید، اغتشاش ۱۴۰۱ بود. درحالیکه بخش اصیلِ جریان انقلابی، این اغتشاش را یک توطئۀ بیرونی و طراحیشده قلمداد کرد که معطوف به سبک زندگی است و میخواهد از این طریق، جامعه را در برابر حاکمیّت قرار بدهد، اما جریان اصلاحطلبی که از مدّتها قبل، تحرّکات رسانهای و تخریبی خویش را آغاز کرده بود، ادّعا کرد که از لحاظ عملی، مواجهۀ نظام در قالب گشت ارشاد، علّت این اغتشاش بود؛ و از لحاظ نظری نیز، دیگر باید تکثّر هویّتی و ارزشی را در جامعه پذیرفت و دینداری را اصل و الگو تصوّر نکرد. برای جریان انقلابیِ اصیل، روشن بود که گشت ارشاد، یک بهانه و دستاویز است و نه علّت و ریشه، و مسأله این است که نیروهای تجدّدی، در پی لیبرالیسمِ فرهنگی هستند و منطق «نه به حجاب اجباری»، منطق مخالفت با نحوۀ برخورد و راهکار حل مسأله نیست، بلکه منطقی است که میخواهد با ذهنشوییِ رسانهای، دست تصرّف به سبک زندگی دراز کند. طبق آمار یکی از نهادهای فرهنگی، چهل درصد از کشف حجاب، پیش از واقعۀ ۱۴۰۱ بوده است. این یعنی یک «روند» در طول دهۀ نود در جریان بوده که ارتباطی هم با گشت ارشاد نداشته است. زمانی که گشت ارشاد بود، باز هم کشف حجاب بود و اینک هم هست. کشف حجاب، واکنش به گشت ارشاد نیست، بلکه یک «چالش تحمیلی» است؛ یعنی از بیرون، القا و تلقین میشود. در هر زمینهای میتوان با ارجاع به چند خطای موردی، واکنشی در حد کشف حجاب را مستند به آن کرد و گفت چون چنین کردیم، چنان شد. کسانی در درون جبهۀ انقلاب که کشف حجاب را حاصل گشت ارشاد میانگارند، تصوّری از واقعیّتهای جنگ شناختی و روایتی و رسانهای در دهۀ نود که مستقل از گشت ارشاد به جریان افتاد، ندارند و بیپروا، همان سخنِ جریان سکولار را تکرار میکند.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
📙دکتر صفوی در خاطرات خود می نویسد:
▪️بارها به چشم خود دیدم که چطور این دهقانان را شلاق می زدند و این بیچاره ها فریادشان به آسمان می رفت .
ان طرف تر همسران و پسران و دختران ،فریاد و نعره پدران خود را می شنیدند و تحقیر شده و عاجز از هر گونه دخالتی ،می گریستند.
▪️دختران و پسران ۷تا ۱۵سالگی از طلوع تا غروب آفتاب در مزارع رضا شاه مشغول بیگاری بودند. دهقانان بی چاره از این همه ظلم به کجا می توانستند پناه ببرند؟
📚درماگادان کسی پیر نمی شود، دکتر عطا صوفی، ص ۱۵
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۱
💠 قرآن، کتابی اجتماعی و تاریخی
💠 برخی از آفات شروع آموزش دین با بحثهای عقلی
💠 زیبایی روش آموزشی قرآن
💠 ضرورت تحلیل تاریخی یک موضوع بسیار مهم
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
یکی از برداشتهای رایج ما دربارۀ دین این است که دین بیشتر یک امر عقیدتی، معنوی یا اخلاقی است، درحالیکه اگر بخواهیم دین را با قرآن بشناسیم، بیشتر آیات قرآن اجتماعی هستند و قرآن را باید بیشتر یک کتاب تاریخی تلقی کرد. قصص انبیاء قرآن حجم بسیار زیادی را از آیات قرآن را به خودشان اختصاص میدهند. غالب آیات قرآن مباحث تاریخی دربارۀ درگیریهای بین انبیاء با مخالفانشان بهویژه پیامبر اسلام است. به همین دلیل قرآن قصه زیاد دارد. بحث عقیدتی، اخلاقی یا احکام در قرآن خیلی کم است.
امیرالمؤمنین(ع) در نامۀ ۳۱ نهجالبلاغه که اولین جزوۀ آموزش دین در تاریخ اسلام است، برای اینکه مخاطب خودش را متقاعد کند که حرفهای امیرالمؤمنین(ع) را بپذیرد میفرماید حرف من را بپذیر، چون من تاریخ بسیار مطالعه کردم، اما ما میگوییم حرف من را به دلیل استدلالهای عقلی بپذیر ولی روش ما، نتیجه لازم را در پی ندارد.
👈🏻 ادامۀ متن: @panahian_text
📢 صوت: @Panahian_mp3
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍ارزش زن در زمان پهلوی
نوش آفرین بازیگر زمان پهلوی:
زن ها را بیشتر برهنه می کردند تا مردها بیشتر بیان سینما !
ما حق انتخاب نداشتیم. اگر از زن ها سواستفاده می کردند ولی هیچ قانونی از ما حمایت نمی کرد...
#زنان
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدیه عجیب مستشار آمریکایی مقیم ایران به شاهنشاه آریامهر که خیلیها ازش خبر ندارند!
دست به دست کنید برسه به چاهزاده😂
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شوکهای فرهنگی در انگلستان
📌از بیآبی در توالت و سختی تهیه آب ولرم؛ تا هزینه اشتراک تلویزیون!😳
✍جالبه دولت انگلیس حتی برای پخش شبکههای عادی هم از مردمش پول مستقیم میگیره؛ ولی برای ما ایرانیها «فیسبیلالله و لِرَسوله» شبکههای خبری و سرگرمی رایگان ۲۴ساعته راهاندازی کرده!🤔
🔴 #نیمه_پنهان_غرب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
جریان مرجئه در حال رشد است
لیبرال های مذهبی بی تفاوتی که با انکار خطوط قرمز تنها بر شعار پرهیز از دوقطبی اتکا دارند
مرجئه کنونی از دو قطبی بین جریان انقلابی و غیر انقلابی پرهیز میدهد اما با عقدههای انتخاباتی، در درون جریان انقلابی دو قطبی ایجاد میکند.
تعارضی آشکار در شعار و تناقضی آشکار در عمل..
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
جهاد_تبیین؟
_نه دو قطبی میشه
مطالبه گری؟
_نه دو قطبی میشه
تبیین جریان تحریف؟
_نه دو قطبی میشه
نهی از منکر؟
_نه دو قطبی میشه
تخریب بخشی از جریان انقلابی؟
_عالیه! کل ۱۳ میلیون نفر رای جلیلی رو باید حذف کرد؛ متحجرای نادان تندرو خوارج داعش وهابی..(بوق)😳
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
آمار وزارت دادگستری:
«تهران رکورد گرانفروشی را شکست»
واقعیت ایران در دوران پهلوی!
🔅کیهان ۲۲ خرداد ۱۳۵۵.
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
📙بمباران عشایر .
دکتر کشواد سیاهپور در مورد حمله پهلوی به تمام عشایر که به بهانه کشته شدن تصادفی یک مهندس آغاز شده بود می نویسد :
▪️موثر ترین و مهم ترین اقدام عملی و مستقیم نظامیان در سرکوب فیلم عشایر بمباران های وحشیانه مناطق عشایر بود.
▪️بمباران تنها مختص مردان جنگجو و غیر جنگجو نبود بلکه زنان و کودکان قوم را نیز هدف قرار داده بود ...رژیم پهلوی ، پیش از هر اقدامی بویر احمدی ها پ روستای تجمع آنان را بمباران کرد.
📚قیام مردم جنوب، کشواد سیاهپور، ص۳۷۰.
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙امیرخسرو افشار؛ قائم مقام وزیر خارجه پهلوی:
شخص شاه گفت بحرین یک باری است بر دوش ما! و بعد در روزنامه ها نوشتند که بحرین مروارید و نفت ندارد! اما نگفتند که تنها بحرین دارای چشمه های آب شیرین است و اصلا اگر بحرین دست ما بود، این منطقه بزرگ نفتی در اختیار ما و فلات ما تا 5 کیلومتری عربستان بود
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
📌حرم مطهر و حسینیهها؛ در خدمت زائران قرار بگیرد.
🔹 شبهای گذشته اگر به حرم حضرت معصومه(س) مشرف شدید، صحنههایی از سختی های زائران حضرت را دیده اید. زائرانی که شبها را در خیابانهای اطراف حرم میگذرانند بطوری که هر شب می توان مناظر نازیبایی از خوابیدن زن و بچه زائران در کنار خیابان را مشاهده کرد.
🔻 با توجه به امکانات بسیار وسیع تولیت و با توجه به صدها حسینیه و هزاران هیئت مستقر در قم، دیدن چنین صحنه هایی حقیقتا دور از انتظار و عجیب است.
💠به نظر میرسد که لازم است تا ضمن اهتمام جدی حرم مطهر نسبت به خدمت رسانی به زائران، در چنین ایامی بایستی ظرفیت عظیم حسینیه های #خالی قم را هم فعال کرد تا در خدمت زائران باشند.
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
مدرسه انقلاب ۱
📌دستور حمله #تبلیغاتی به دشمن 🎙فرمانده کل قوا؛ امام خامنه ای: 💢باید میلیون ها نفر آماده باشیم برای
♨️ دادستان کل آمریکا مدعی مداخله ایران در انتخابات این کشور شد
🔹گارلند با اتخاذ موضعی علیه سه کشور چین ، روسیه و ایران ، مدعی شد و گفت: ما در برابر تهاجم و تلاشهای روسیه، چین یا هر بازیگر خارجی دیگری همچون ایران که در پی مداخله در انتخابات ما هستند بی واکنش باقی نخواهیم ماند و بیامان با آن کشورها مقابله خواهیم کرد.
🖋 کار درست دقیقا همینه که در آمریکا فعال باشیم تا خط جنگ را از داخل خانه به بیرون مرزها بکشانیم زیرا هر که در خانه خود جنگید، ذلیل شد.
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
کسانی که بجای چهره مظلوم و پریشان مریم رجوی، به جنایات او نگاه میکنند خیلی بد هستن! خیلی🤣
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
شخص پرستی کانال تنها مسیر و فحاشی به جریان انقلابی
اینها روی شان نمیشود و الا به رهبری هم بابت جمله «باید مقابل جریان غیر انقلابی داخل نظام ایستاد»، میگفتن متحجر و دو قطبی ساز! حالا تعابیر رهبری در خودی و غیر خودی، عوام و خواص، با بصیرت و بی بصیرت و... بماند.
من که عطای این کانال گرفتار در شخص را به لقایش بخشیدم..
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
همین پنجاه سال پیش؛
وقتی حقوق ماهانه یک کارگر ۲۱۰۰ریال بود، ۳۵۵۶۴۰ریال از بیت المال خرج تزیینات توالت فرح میشد حالا اوشون بخاطر بیسوادی بعضیا، خودش رو طرفدار مردم جا میزنه🤮😶
یعنی به اندازه حقوق ۱۷۰ کارگر...
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab