Moharram93-Shab12.mp3
46.34M
🌀سخنرانی آیت الله احمد عابدی زید عزه
▫️امام سجاد(ع)
▫️صحیفه سجادیه
▫️قراءت قرآن و آثار آن
دهه اول محرم ۱۳۹۳ شمسی
@darsvareh
🌀نماز والدین برای [هدایت] فرزند
🔸آیتالله بهجت(ره) توصیه میکردند این نماز با نیت نماز شب و در وقت نماز شب خوانده شود.
این نماز در کتاب مکارم الاخلاق تحت عنوان نماز پدر برای فرزند وارد شده است ولی به فرموده آیتالله بهجت، مادران نیز میتوانند برای شفای مرض اولاد خودشان به این نماز ملتزم باشند و بخوانند.
آیتالله بهجت رحمهالله به برخی توصیه میکردند که این چهار رکعت را با نیت نماز شب در وقت نماز شب بخوانند.
چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) به این صورت که:
در رکعت اول پس از سورۀ حمد، ۱۰مرتبه این آیه را بخواند:
رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ.[ بقره: ۱۲۸]
در رکعت دوم پس از سورۀ حمد، ۱۰مرتبه این آیه را بخواند:
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ.[ ابراهیم: ۴۰_ ۴۱]
در رکعت سوم پس از سورۀ حمد، ۱۰مرتبه این آیه را بخواند:
رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِمامًا.[ فرقان: ۷۴]
در رکعت چهارم پس از سورۀ حمد، ۱۰مرتبه این آیه را بخواند:
رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحًا تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَ إِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ.[ احقاف: ۱۵]
بعد از سلام نماز ۱۰مرتبه بگوید:
رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِمامًا.[ فرقان: ۷۴]
📙 بهجتالدعاء، ص٣٨٢
@darsvareh
نماد توفیق - حجم پایین (1).pdf
17.1M
💠 مجموعه مصاحبه ها و زندگینامه حضرت آیت الله سبحانی دام ظله
@darsvareh
Moharram95-Shab08.mp3
28.4M
💠 بیانات استاد احمد عابدی در محرم الحرام سال 1395 شمسی
📌 راههای تقویت قابلیت رشد و تعالی انسان(جلسه 7)
🔹 ما بر شیطان مسلطیم یا شیطان بر ما؟!!!
🔹 ذکرهایی که باعث تاثیر و تغییر اساسی در زندگی می شوند.
@darsvareh
💠آیتالله العظمی مکارم در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه
🔸 آیه 122 سوره توبه با صراحت بیان می کند که پیامبر (ص)دستور تشکیل حوزه علمیه را دادند.
حوزه علمیه سند افتخار ما است.
اگر حوزه علمیه نباشد، اسلام به تدریج محو می شود.
🔹 اگر می توان حوزه را به شکل حضوری و لو کم، برگزار کرد، باید این کار انجام شود.
خود بنده تصمیم گرفتم که دروس با 10 نفر تشکیل و ضبط شود.
این دروس باید با رعایت همه شئونات بهداشتی دنبال شود. اگر این این روند نشد نوبت به حوزه مجازی می رسد.
🔹 نکته دوم اینکه اگر حوزه هم مجازی شد، روی حضور و غیاب دقت بسیاری انجام شود. نباید کلاس ها به شکلی برگزار شود که قید و بندی برای حضور وجود نداشته باشد.
🔹 نکته سوم این است که مسایل اخلاقی در حوزه های مجازی کمرنگ نشود. طلاب باید در کلاس های مجازی یا حضوری حتما روی شرح احادیث و مسایل اخلاقی تمرکز داشته باشند.
حوزه علمیه بر دو عنصر علم و اخلاق استوار است.
همانگونه که علم باید در حد اعلی باشد، تقوا و اخلاق نیز باید در حد اعلی باشد.
متن کامل:👇
https://hawzahnes.com/x9Pdd
@darsvareh
11.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #آیت_الله_عیسی_قاسم از شاگردان #شهید_صدر و رهبر انقلاب بحرین:
#رهبر_ایران حسین(ع) زمان است
🔻ایران اسلامی امروز از نعمت رهبری ولایت فقیه برخوردار است که نصرت و یاری رساندن به اسلام همان نصرت و یاری امام حسین (ع) است، و صدق ولایت و سر سپردگی به امام حسین علیه السلام فقط با ولایت صادقانه نسبت به ایشان صحت می یابد.
ایشان حسینی است که امروز در جهان در مقابل هزاران یزید ایستاده است.
🔹محرم امتحانی برای ما است که دستمان را در دست حسین علیه السلام میگذاریم یا در دست یزید؟ آیا مسلک ما مسلک حسین علیه السلام است یا مسلک یزید؟ حسین ولی الله است و یزید از اولیای شیطان. هرکسی ولایت حسین (ع) را پذیرفت باید ولایت کسی را هم که حسین (ع) از رهبری او رضایت دارد بپذیرد. همچنین هرآنکس که ولایت یزید را پذیرفت با ولایت حسین (ع) و با ولایت کسی که حسین (ع) ولایت او را قبول دارد، وارد جنگ شده است.
@darsvareh
🌀 باید باسواد باشید
📝 مطالبات امام خامنهای از طلاب
⛔️ مبارزین کمسواد، تأثیری در انقلاب نداشتند
🔹 اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجستهای که روحیّهی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید.
🔹 درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشستهایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیهی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را بهعنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید بهعنوان یک روحانی اثرگذار باشید. باید درس خواند.
📌 مناهج:
🔹 فقط افرادی میتوانند در مبارزه برای تحول موفق باشند که دروس حوزوی را خوب بخوانند و اگر امروز افرادی بر عدم تغییر کتب موجود پافشاری دارند، همین طلاب جوان درسخوان انقلابی هستند که فردا میتوانند کتب جایگزین تألیف کنند.
⚠️ مراقب باشیم عدهای ناخواسته درصدد هستند انگیزه طلاب انقلابی برای درسخواندن را از بین ببرند و در عین حال سکولارهای حوزوی نهایت تلاش را دارند تا شاگردانی درسخوان و ملّا تربیت کنند تا آیندهی حوزه را در دست بگیرند...
✅ پس مبارزه برای تحول و انتقادات جای خود، قوی درسخواندن هم جای خود...
#مسیر_تحول
#تحصیل_قوی
Manahejj
@darsvareh
#سال_تحصیلی جدید
#شهید_آیت_الله_مطهری
🔹 یادم هست در ایام طلبگی ما، مرحوم اشراقی ـ واعظ معروف قم ـ در منبری که همه علمای بزرگ هم آنجا بودند این آیه را عنوان کرد:
📜 وَیلٌ لِلْمُطَفِّفینَ. الَّذین اِذَا اکتالوا عَلَی النّاسِ یسْتَوْفونَ.
بعد «تطفیف» را معنی کرد و توسعه داد به این صورت که هر کسی در جامعه فروشنده است و فروشندهها تنها آنهایی نیستند که پشت پاچال هستند، بلکه هر کسی، هم خریدار است و هم فروشنده و دائما انسان در جامعه می خرد و می فروشد.
🔹 بعد وارد کار حوزههای علمیه شد، رو کرد به طرف علما و گفت: ما حوزههای علمیه الان خودمان کم فروش شدهایم. شما نگاه کنید! در پانصد ششصد سال پیش حوزههای علمیه ما به منزله دانشگاه بود؛ یعنی در این حوزههای علمیه #فقه تدریس میشد، #اصول و ادبیات عرب تدریس میشد، تاریخ و #ریاضیات تدریس میشد، #فلسفه و نجوم تدریس میشد؛
🔹 هر عالمی که در آن دورانِ قدیم بوده، از همین حوزهها بیرون آمده؛ بوعلی سینا از حوزه بیرون آمده، ابوریحان بیرونی از حوزه بیرون آمده... ولی ما کم کم اینها را کم گذاشتیم و در نتیجه دیگر حوزههای ما مورخ و ادیب و ریاضیدان تربیت نمیکند، حتی علوم ریاضی قدیم خودمان را دیگران بعضی کتابهایش را میبرند و میخوانند.
🔹 پس ما ماندیم و فقه و اصول، در فقه و اصول هم کم گذاشتیم و فقط به سه چهار باب معین مثل کتاب البیع و... پرداختیم. پس همه کمفروش شدهایم، ما هم در حوزه کمفروش شدهایم.
📙 «آشنایی با قرآن ج۱۲، صص۱۴۱-۱۴۰»
@darsvareh
0f9be987081f4fb8b9040f47cc6c5356.mp3
6.15M
🎙 علامه طباطبایی (ره):
🔷 مرحوم مطهرى #هوش فوق العادهاى داشت و حرف از او #ضایع نمىشد.
🔶 وقتى كه ایشان در جلسه درسم حاضر مىشدند- این عبارت، عبارت خوبى نیست ولى مقصود را بیان مى كند- بنده از #شوق_و_شعف #حالت_رقص پیدا مىكردم. به جهت اینكه مىدانستم هر چه بگویم هدر نمىرود و محفوظ است.
🔷 خودش مبدأ تحصیل دیگران شد و شروع به تألیف كتابها كرد و انصافاً هم #كتابهایش_خیلى_عالى_است.
🔶 در زمانى كه عده اى خواندن #فلسفه را حرام مى دانستند، عمده كارهاى استاد مطهرى فلسفى بود.
🔷 در مقابل احساسات ایشان ، من هم #احساسات_متقابل و علاقه فوق العادهاى به ایشان داشتم ، به جهت خوش فكرى و هوش سرشار و قلم بارز ایشان.
🔶 خواهش مىكنم راجع به #معنویت و روابط معنوىاى كه با ایشان داشتم و مطالبى كه تأثر آور بود و بنده از آنها روحاً #متأثر_شدم، نپرسید. به جهت اینكه من دوام ذكر و بیان آن را ندارم.
〰〰〰〰〰〰〰〰
پ.ن:با وجود این الگوها و نیروی جوانی و امکانات تحصیلی و با توجه به شرایط خاص نظام اسلامی و نعمت جمهوری اسلامی، عدم تلاش علمی لازم کم فروشی در عالم طلبگی و کفران نعمت و گناهی نابخشودنی و موجب تاسف و حسرت و پشیمانی خواهد بود.
@darsvareh