▪️معمای قرارداد ۲۷ ساله چین و قطر/ بالاخره چین ما را مستعمره کرد یا دور زد؟
🔹چندی پیش شرکت قطر انرژی و سینوپک چین قراردادی برای صادرات سالانه ۴ میلیون تن LNG به مدت ۲۷ سال و ارزش ۶۰ میلیارد دلار امضا کردند که از سال ۲۰۲۶ اجرایی خواهد شد. در این بین اتاق بازرگانی در گزارشی مدعی شد که چین قید تجارت با ایران را زده است. اما این ادعا چقدر صحت دارد؟
🔹طبق آمار BP چین سالانه ۱۲.۳ میلیارد متر مکعب گاز (LNG) از قطر وارد میکند که قرارداد جدید دو کشور تنها به میزان ۵.۶ میلیارد متر مکعب (۴ میلیون تن) بوده و در جهت تثبیت رقم واردات فعلی است.
🔹در واقع با افزایش ابهامات درباره آینده انرژی دنیا، چینیها به سمت امضای قراردادهای بلندمدت واردات گاز با قطریها حرکت کردهاند تا در رقابت با اروپای دارای بحران گاز عقب نمانند.
🔹پیشتر در مارس و دسامبر ۲۰۲۱ نیز چینیها با شرکت قطر انرژی دو قرارداد ۱۰ ساله خرید ۲ و ۱ میلیون تن LNG منعقد کرده بودند که از سال ۲۰۲۴ آغاز شده و با هدف تامین پایدار انرژی چین انجام شده است.
🔹اما سوال اساسی این است که امضای قرارداد تجارت گاز بین قطر و چین چه ارتباطی با ایران دارد؟ چرا که طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس اولویت اول صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه و منطقه مثل عراق، ترکیه، پاکستان، عمان و غیره بوده که در حال حاضر در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.
🔹در نتیجه قرارداد قطر و چین به معنای تصاحب بازار ایران نیست، زیرا اساسا چین در دسته بازارهای هدف ایران قرار ندارد، فارغ از اینکه ایران گاز مازادی هم ندارد که به چین صادر کند.
🔹البته از اتاق بازرگانی نمیتوان انتظار کار کارشناسی و واقعبینی داشت چرا که همین گروه در یک سال گذشته در رسانهها مدعی بودند که صادرات نفت ایران به چین روزانه هزار بشکه است! درحالیکه تمامی موسسات داخلی و خارجی ارقام صادراتی را در حدود یک میلیون بشکه در روز برآورد کردهاند.
🔹اما جالبتر از این موضوع، خط رسانهای بلندگوهای اتاق بازرگانی است، به گونهای که تک تک قراردادهای صادرات گاز دنیا را بر سر ایران میکوبند، گویا ایران باید در همه قراردادهای دنیا، یک طرف قرارداد باشد.
🔹نکته عجیب دیگر اینکه از دید رسانههای اتاق بازرگانی اگر چین در ایران سرمایهگذاری کند مستعمره چین شدهایم و اگر با یک کشور دیگه قرارداد ببندد ما را دور زده است! این تحلیلهای زرد و خودمتناقض، مرغ پخته را نیز به خنده درمیآورد.
♨️رسانهها و روشهایتصویرسازیذهنی
⭕️ این تکنیکها میتوانند نقش بسیار مهمی در ایجاد جنگ نرم داشته باشند.
🔴برچسب زدن:
رسانهها واژههای مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل میکنند و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت میدهند. هدف آن است که ایده، فکر و یا گروهی محکوم شوند؛ بیآنکه استدلالی در محکومیت آنها آورده شود.
🔴توسل به ترس:
متخصصان جنگ روانی ضمن ترساندن مخاطبان از راههای مختلف، به آنان القا میکنند که خطرات احتمالی و فراوانی بر سر راه آنان کمین کرده و از این طریق، آیندهای مبهم و توام با سختیها و مشکلات را برای افراد ترسیم میکنند.
🔴کلیگویی:
مرتبطساختن عقیده یا سیاستی خاص با مفهومی ویژه، تا مخاطب بدون بررسی شواهد و دلایل، عقیده و یا سیاست مورد نظر را بپذیرد.
🔴 گواهی:
گواهی و یا شهادت، نقل قولهایی در داخل و خارج از پیام است که برای حمایت از یک سیاست، برنامه و یا شخصیتی خاص آورده میشود.
🔴 تکرار و تعقیب (پیگیری):
با تکرار پیام، سعی در القای مقصودی معین و جاانداختن پیامی در ذهن مخاطب می شود.
🔴دروغ:
عمدتاً برای مرعوبکردن حریف یا افکار عمومی مورد استفاده قرار میگیرد. بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان میکنند ویا مطلبی را با اندکی دستکاری هوشمندانه دچار تغییرات ماهیتی میکنند!
گوبلز وزیر تبلیغات هیتلر میگوید: دروغ هرچه بزرگتر باشد، باور آن برای مردم راحتتر است.
🔴مبالغه:
روشی که با اغراق کردن و بزرگنمایی یک موضوع، سعی در اثبات یک واقعیت دارد. در برخی مواقع برای اینکه مخالف را در هیبت هیولا، خطرناک، ... نشان دهند رفتار، کردار و تمایلات، عادات، شخصیت و مشخصههای خاص آن تکنیک را مدام برشماری، بزرگنمایی و القاء میکنند.
🔴ایجاد تفرقه و تضاد:
دشمن باید به شکستخوردن انس بگیرد. آنچه در این زمینه میتواند موثر باشد، ایجاد و یا تلقین تضادهای مختلف در جبهه دشمن است. رسانه میتواند با ایجاد و یا تلقین درگیری میان اقلیتها، قومیتها، نخبگان و حاکمیت، وحدت را بین نیروهای دشمن متزلزل سازد.
🔴شایعه:
شایعه زمانی مطرح میشود که زمینة دسترسی به اخبار موثق امکانپذیر نباشد. شایعه، انتقال شفاهی پیامی است که برای برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تأثیر در روحیه آنان ایجاد میشود.
🔴 پارهحقیقتگویی:
رسانهها معمولاَ متناسب با موضوعی که به آن متمایل هستند، بخشی از خبر نقل و بخشی را نقل نمیکنند!
خبر هنگامی کامل است که عناصر خبری در آن، به شکل کلی مطرح شوند. اما چنانچه یکی از عناصر خبری ششگانه (که، کجا، کی، چه، چرا، چگونه) در خبر بیان نشود، خبر ناقص است. در تاکتیک پاره حقیقتگویی، حذف یکی از عناصر به عمد صورت میگیرد و بیشتر اوقات، عنصر چرا حذف میشود.
🔴 فریب دادن:
اطلاعات دروغین، جهتدار، دستکاری شده و یا تصویری وارونه از وقایعی است که با ارائة تصاویر ناقص و دگرگون شدهای از واقعیت میتوانند گروههای گوناگون مخاطبان مورد نظر در عملیات روانی را تحت تأثیر قرار دهد.
🔴 القاء:
یعنی ایجاد تغییر رفتار در مخاطب بدون اطلاع او که براساس تغییر ذهنیتهای فردی و اجتماعی صورت میگیرد. و به دو روش اجرا می شود:
مستقیم: که مخاطب آماده پذیرش پیام به صورت مستقیم باشد
غیرمستقیم: پیام خود را در قالب موضوعاتی به ظاهر بیارتباط و یا دوپهلو بیان میکند.
القاء پیام در قالب فیلم، موسیقی، نمایش، نقاشی، سخنرانی، سیدی، اعلامیه، بیانیه، مصاحبه و... در جهت تأثیر گذاری بر مخاطبین صورت میگیرد.
🔴اقناع:
یعنی قانع ساختن، خشنودسازی و راضیکردن است. در واقع توسل به کلام و احساس به خاطر رسیدن به نوعی رضایت روانی در مخاطب است.
🔴 تحریک و تشجیع:
با شیوة تحریک، چهره بیرحم و ضدانسانی (واقعی یا ساختگی) از دشمن به نمایش میگذارند و با ترسیم چهرهای از قربانیان این بیرحمیها، سعی میکنند روی حالات و رفتار مخاطبان تأثیر بگذارند.
🔴تردیدافکنی و جایگزینی منابع:
تشکیک، در واقع نرمسازی ذهن طرف مقابل برای عملیات بعدی است. شک، فرد را دچار خلأ فکری و منطقی میکند و او آماده میشود تا چیزهای دیگری را در ذهن بپذیرد.
🔴 طراحی ادبیات مناسب:
هر انسانی، ارزشها و شاکله ذهنیای دارد. اگر مطالبی که دیگران میگویند تفاوت زیادی با این شاکله ذهنی داشته باشد، انسان آن را پس میزند. دشمن تلاش میکند پیام موردنظرش را با توجه به شاکلة روانی مخاطبان طراحی کند.
🔴الگوسازی:
در طول تاریخ مصداقهای گوناگونی از جنگ روانی و روشهای آن وجود دارد که امروز علمیتر شده و به دلیل توانایی رسانه، با قدرت بیشتری از آن استفاده میشود. یکی از مواردی که در دنیای مجازی رسانهای که امروزه در آن زندگی میکنیم اهمیت دارد، الگوسازی است.
مقام شفاعت حضرت زهرا سلاماللهعلیها
📌امام باقر علیهالسلام فرمودند:
«ای جابر! به خدا قسم در روز قیامت، حضرتزهرا سلاماللهعلیها شیعیان و محبّانش را (از دیگران) جدا میکند (و از غوغای محشر و جهنّمی شدن نجات میدهد)، همچنان که پرنده، دانۀ خوب را از دانۀ بد جدا میکند.»
📚 تفسیر فرات کوفی، ص۲۹۹
📚بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۴۳، ص۶۵
🍁🍃 🍁🍃 🍁🍃
💌دلنوشته مهدوی
سلام پدر مهربانم
❣️مهدے جان!
🏴پسر فاطمه
▪️از گرفتگی حال و هوای دنیا
معلوم است که این روزها عجیب دلت گرفته.
▫️رعد و برقهایی که در آسمان میزند
صدای بغضهای شکستۀ توست
که در ماتم مادر از حنجرۀ ماتم گرفتهات بیرون میزند.
▪️این روزها اگر کسی توفیق سخن گفتن با تو را بیابد
باید دست به دامان خدا شود
تا از غصّۀ صدای تو نمیرد.
صدای غم گرفتۀ تو
قامت کوه را میشکند
ما که جای خود داریم آقا!
▫️تو تنها زائر مزار پنهان مادری
و مدینه این روزها بوی تو را میگیرد.
وقتی به روز شهادت مادرت نزدیک میشویم
باید در مدینه کوچه به کوچه دنبال تو بگردیم.
▪️کاش فاطمیۀ امسالمان بهانۀ فاطمی شدن حالمان شود.
چه قدر فاطمیه آمد و رفت
ولی حال دلمان فاطمی نشد
و فاطمیه رفت و شرمندگی ما در برابر تو به جا ماند.
▫️ما با مادر تو زندگی نکردیم
که آب و هوای شب و روزمان پاییزی است.
کاش فاطمیهای که در زمستان برپا میشود
دلمان را برای همیشه بهاری کند!
▪️آقای غریب!
امسال بیا مددکارمان شو
تا بر نفْس خویش پیروز شویم و بندۀ حلقه به گوش مادرت شویم.
دیگر از این همه آزادی خستهایم
ما را اسیر مادرت کن!
وقتت بخیر پسر فاطمه!
🍃🌸🌺🍃🌹🍃🌺🌸🍃
____🍃🌸🍃____
May 11
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی کل دنیا رو روی انگشت کوچیکت میچرخونی، همه جا صحبت از توئه
Iran Supreme Leader
☑️ @enghlabi_ir
هدایت شده از کانال تحلیلی حامیان ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 ماجرای هجوم به خانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها از زبان حضرت آیت الله خامنهای
🖤🖤🖤🖤
هدایت شده از حسین صنوبری
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌳🌹 آغاز روزمان را مزین و منور میکنیم با آیات روحبخش سوره مبارکه فجر و تقدیم آنبه قطبعالمامکان حضرت بقیه الله اعظم ارواحنافداه و خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها... 🌹🌳🌹
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 عنایت امام زمان(عج) زیر بارشِ برف به راننده کامیون....✨
#داستان_شنیدنی👌
#یا_مهدی_ادرکنی❤️