eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
609 ویدیو
187 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 نکاتی درباره آیه ۱۳۲ سوره طه: وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى. 1⃣ این آیه را باید مرتبط با آیه قبل و برای رهایی از دنیاطلبی و خیره شدن به دنیاپرستان ببینیم. 2⃣ أمـر: اولا: غیر از تحکم و اجبار و نصیحت و اندرز و موعظه است. ثانیا: برای افراد کافر و تارک الصلوه نیست. ثالثا: دستوری برای پنج زمان نیست بلکه فرمانی دائمی و لاینقطع و برای تمام لحظات زندگی است. مانند فرمان به عدل و احسان که برای تمام ابعاد زندگی است: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ، رابعا: باید کاری شبیه کار شیطان!! باشد که دائما افراد بشر را با وسوسه های جذاب و با رغبت به زشتی و فحشاء، می کشاند: إِنَّما يَأْمُـــرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ. پس به نظر می رسد: أمـر به معنی: فعال کردن و اجرایی کردن و جــاری ساختن باشد. شاید فرق أمر به نماز با إقامه نماز در این باشد که در أمر به نماز، ابتدا باید مفاهیم نماز در درون فرد چنان روشن جاری شوند که توجــه او به آسمان و به معبودش دوخته شود، اما در إقامه نماز، کاربرد مفاهیم نماز باید چنان روشن باشد که روابط بیرونی فرد را عاقلانه و مؤمنانه مدیریت کند و او را از هر گونه فحشاء و منکری، گریزان سازد، 3⃣ أهل: یک خصوصیت ثابت ذاتی نیست بلکه شامل هر فردی می شود که با أمرکننده، أهلیت یافته باشد. پس ممکن است همسر و فرزند هم أهل باشند یا مانند همسر و پسر حضرت نوح علیه السلام و همسر حضرت لوط علیه السلام، أهل نشده باشند و ممکن است افرادی مثل جناب سلمان و جناب فضه ..... هم، به أهلیت رسیده باشند. 4⃣ الصلوه: به احتمال زیاد، خواندن نماز نیست، زیرا صلوه در اصل، توجه دائمی به معبود است. پس احتمالا این فرمان، برای تفهیم مفاهیم نماز و برای إقامه و جاری شدن أجزاء آن در درون و بیرون و در تمام ابعاد زندگی انسان مؤمن است. لذا بلافاصله می فرماید: وَ اصْطَـــبِرْ عَلَیْهَا اِصطَبر علیها: هم شامل پایداری دائمی در جریان داشتن نماز در خود فرد و هم پایداری دائمی در توجه دادن به أهل برای اجرای نماز است. 5⃣ هرگاه وضع زندگى رسول أکرم صلی الله علیه و آله تنگ مى‏ شد با خواندن این آیه به أهلشان دستور نماز مى ‏دادند. پس این احتمال هم هست که این آیه برای کارگشایی و إجابت تقاضاهای خاص و عبور از مشکلات سخت است. مثلا: برای تقاضای باران، و یا رفع فتنه ها و .... باید تقاضا کننده، أهل نماز باشد. برخی از معصومین صلوات الله علیهم هم، قبل از ورود به دربار خلفاء غاصب و ظالم، نماز می خواندند. 6⃣ همانطور که هر سروان، سرگرد، سرهنگ و امیر و سرداری، باید زیر مجموعه خود را فعال و با توجه و با نشاط و آماده باش نگهدارد، هر پدری، هر همسری، هر فرماندهی و هر رهبری هم طبق این آیه، باید تفهیم مفاهیم نماز و کاربردی و جاری شدن آنها در أهل خود را تکلیف الهی و واجب خود بداند. 7⃣ أمر أهل به نماز و صبر بر نماز و صبر بر این أمر، نبـــــاید برای ترحم به اسلام و رفع نیاز خدا باشد بلکه هر مسلمان مؤمنی، باید برای سلامت و سعادت خودش، خودش را محتاج این أمر و این نماز بداند: لَا نَسْـــئَلُکَ رِزْقاً نَّحْنُ نَـــرْزُقُکَ 8⃣ خلاصه اینکه این أمر و این نماز و این صبر بر آن دو، باید به نحوی ترجمه شوند که مسلمانان مؤمن را به تقوای الهی برساند. وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَ الْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى‏ 🤲 خدایا؛ بر فهم و درک ما از آیات قرآنت بیفزا و قلب و عقل ما را با نور قرآن و کلام أهل البیت، نورانی بفرما. 📚 استاد غفرانی @davat_namaz
⚜ اصل مهم تربیتی: دادن حس کرامت به افراد 💫 وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ (سوره مومنون، ۹۷) یک سری شیاطین داریم که کارشان همز است، انسان را تخریب میکنند. یعنی انسان را به بد بودن و شر بودن نسبت می دهند. گاهی انسان از این نسبتهای بدی که به او می دهند، کلافه میشود و کلافگی اش را سر دیگران خالی می کند و انتقال می دهد. چون احساس بد بودن و شر بودن میکند پس به خودش اجازه ی بد بودن میدهد. ⛔ این یک گزاره ی عقلی هست: از بد غیر بد نسزد. این فرد همه کارهایش را طبق این گزاره عقلی پیش می برد. ❓اگر از روی دلسوزی احساس شرارت را به کودکان القا کردیم چگونه درستش کنیم؟ بچه همان طور که القا پذیر در بدی هست، در خوبی هم القا پذیر است. چه بسا در خوبی زودتر القا را میپذیرد. یک مدت القای بد به بچه تان کردید، بعدش القای خوبی کنید. بدی این است که آدم بدی اش را استمرار می دهد. اگر مدتی القای خوبی کنند حل میشود. 😔 می گوید من 18 سالم هست و پدر و مادری دارم که همش به من نسبت های بی .... داده اند. چقدر بی لیاقتی و بی ادبی و .... 💎 انسان باید گوهر وجودی خودش را به کرامت بشناسد... 🦋 دوره اول رشد، دوره کرامت است دیگر... خطاب های کرامت آمیز: خانوم! خانوم گلم! آقای گلم! دسته گلم! بچه باید حس کند دسته گل است، نور چشم است. این را باید حس کند. بچه ها باید این را حس کنند که والدین آنها را روی چشمشان بلند می کنند و احساس ارزشمندی کنند. در القائات خوب باید واقعا این کرامت و گوهر وجودی انسان حس شود. یک نبی وقتی به انسان نگاه می کند می گوید الله اکبر خدا عجب نعمتی به این داده، چه گوهری به او داده. این حسن ظن به نظام عالم است. ما خدا را اگر طاهر بدانیم، این حسن ظن را حتی به گناهکاران هم خواهیم داشت. 🌷 باید نگاهمان را توحیدی کنیم تا این اتفاق نیافتد. هر انسانی، سنگر اولی که ازش فتح میشود و به سمت گناه میرود همین سنگر همزات است. 📚 استاد اخوت @davat_namaz
خورشید گرفتگی 👌 امروز صبح خورشید گرفتگی داریم. 🔹در تهران، گرفتگی در ساعت ۹ و ۵ دقیقه شروع و در ساعت ١٠ و ١٦ دقیقه به بیشترین مقدار می‌رسه. 🔹این گرفتگی در ساعت ١١ و ٣٨ دقیقه در تهران تموم می‌شه. ✅ خواندن نماز آیات موقع خورشید گرفتگی واجبه.
طبق نظر رهبر معظم انقلاب و اغلب مراجع: 🔹 خواندن نماز آیات هنگام وقوع خورشید گرفتگی در شهر یا روستای محل حضور فرد واجب است حتی اگر آن را رؤیت نکرده باشد. 🔸یکی از سبب‌های وجوب نماز آیات، خورشید گرفتگی است، اگرچه جزئی باشد. 🔹مکلف می‌تواند از زمان شروع گرفتگی خورشید، نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب، باید به قدری تأخیر نیاندازد که شروع به بازشدن کند، و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا بخواند. 🔰 کیفیت خواندن نماز آیات: نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت ۵ رکوع دارد و یکی از صورتهای آن به این شکل هست: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه از سوره‌ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد، و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید، و همین‌طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‌ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به‌جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‌ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همین‌طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد. چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره‌ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. چند نکته درخصوص نماز آیات ۱. خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است. ۲. در تقسیم سوره، «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» آیه به حساب نمی آید.
3. در تقسیم سوره ، تقسیم یک آیه به دو بخش اشکال ندارد، برای مثال جمله « لم یلد » یک بخش و جمله «و لم یولد » بخش دیگر باشد، اشکال ندارد.
💠 تقویت ذکر در کودک: 🌐 فضای کلی که بچه در آن زندگی و تنفس می کند، فضایی باشد که در آن قرآن خوانده می شود. 🔰 بچه ها که به دنیا می آیند چون به غیب متصل هستند، به فطرت شان نزدیک هستند. در روایتی از پیامبر ص هم نقل است که: كُلُّ مَوْلودٍ يُولَدُ على الفِطرَةِ 🔰 کودک یک ذکر دائمی با خدا دارد منتها هوشیارانه نیست و به آن اشعار ندارد. 1⃣ ما نباید این را خراب بکنیم. 2⃣دوما باید این را تشدید بکنیم. مثلا والدین وقتی به نماز می ایستند، اگر فضای نمازشان خیلی شاداب باشد، این تقویت می شود ولی اگر والدین خیلی نمازشان را طول بدهند به طوریکه موجب کراهت کودک بشود، این ذکر و معنویت در کودک دچار خدشه می شود. 🔰 باید کاری کنیم که موقعی که والدین به نماز می ایستند، ایام خوششان باشد. بردن کودک به فضاهای دینی که ایجاد زدگی می کند، تاثیرات منفی در آنها خواهد داشت. 🔰 اگر بچه را به کلاسهای قرآنی ببریم که در آن بازی می کنند و خیلی شاد هستند، این ذکر را تقویت می کند. 🔰 در پیش دبستان یک کلاس قرآن دارید، معلمی سخت می گیرد که بچه ها سوره ها را حفظ کنند، این ذکر را مختل می کند. 🔰 در مقابل معلمی خوراکی می آورد و بازی می کند و نشاط ایجاد می کند ، در کنارش هم یک مقدار قرآن می خواند در اینصورت قرآن در یک فضای بانشاط هست، این خیلی اثر دارد. 📚 استاد اخوت @davat_namaz
بازی ⚾️ بعد از خواندن نماز مغرب و عشا به جماعت در منزل یا نماز در مدرسه، توپ های پلاستیکی کوچک یا جوراب های تمیز گلوله شده یا عروسک های پارچه ای یا پلاستیکی سبک را درون چادر نماز مادر، قرار می دهیم. 🏉 با دادن شماره یا گفتن ذکری به حالت آهنگین توسط یکی از افراد خانواده همه بطور هماهنگ، وسایل را به بالا و پایین پرتاب می کنیم. 🔆 همزمان با پرتاب وسایل، می توانیم سوره های کوچک قرآن را نیز بخوانیم و آنچه حفظ هستیم یا در حال یادگیری هستیم تثبیت کنیم. 👌 اگر بین دستان همه در پرتاب وسایل داخل چادر نماز یا ملحفه هماهنگی باشد، وسایل به زمین نمی ریزند و خیلی زیبا بالا پایین می شوند. 👌 البته می توان برای نشاط بیشتر در انتها به صورت غیر هماهنگ پارچه را تکان داد تا همه وسایل روی زمین پخش شوند و بچه ها دوباره آنها را جمع کنند این بازی از نشاط بالایی برخوردار است. ♦️ لازمه جذب کودکان به نماز و تثبیت آن، انجام کارهای شاد و جذاب و به یاد ماندنی همراه با فریضه و لحظاتی شاد به عنوان تعقیبات نماز است. برگرفته از کانال https://ble.ir/amozesh_fahmequran @davat_namaz