﷽
💠 لحن پرسشی :
انواعی از استفهام وجود دارد
• در رابطه با چیستی؛ این چیست؟ آن چیست؟ کجا؟ کِی؟
• در خصوص چرایی؛ چرا؟ چطور؟
• راجع به فرایند کارها؛ چگونه؟
🔰 آشنایی کودک با انواعی از این استفهامات در فعال کردن تفکر او بسیار موثر است.
🔰 بدین ترتیب علاوه بر اینکه روحیه کنجکاوی در کودک فعال میشود، انواع سوال که در پرورش انواع توانمندی های کودک موثر است، نیز استفاده میشود.
🤔 پرسشهایی از نوع چرایی نوعاً توسط کودکان مطرح میشود.
- نباید خیلی به این دست از سوالات کودکان توجه کرد زیرا زمانی که فضای پرسشگری به سمت چرایی میرود جنبه تجسسها و سوالات بیهوده مطرح میشود.
- از طرفی در پاسخ به سوالات از جنس چرایی والدین مجبود میشود مطالب کلی و فلسفی مطرح کنند و وارد مسائل انتزاعی شوده و از محسوسات و مسائل عینی فاصله میگیرند و مطالبی مطرح میشود که در حد درک فرزندان نیست.
- لذا هنگام مواجهه با این دست سوالات بهتر است آنها را به سوالاتی از نوع چگونگی تبدیل کرد یا به سمت چیستی برد و یا به گونهای پاسخ نداد. زیرا ذهن کودکان نوعاً از سوالات چرایی به سرعت خارج میشود.
🧐 در مورد پرسشهایی که در خصوص کیفیت و چگونگی و فرآیند چیزی است؛
- این موضوع اهمیت دارد که کودک بداند هر چیزی همین طوری به وجود نیامده و یک علل و عواملی داشته اشت.
- نوعاً کودکان نسبت به علت رویدادها سطحی نگرند؛ اما میشود این نگاه آنها را عمیقتر کرد و سوالاتی که مربوط به چگونگی است را در لایه های عمیق تر برد.
📚 کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوئیم استاد اخوت (جلسات شرح کتاب)
#یکشنبه
#دوره_اول_رشد
#لحن_پرسشی
@davat_namaz
🌀 مثلاً اگر غذایی درست میشود؛ راجع به چگونگی پخت آن با کودک صحبت کنیم. حتی ممکن است خوشمزگی یک غذا برای کودک محل سوال نباشد اما اینکه ما به عنوان والد کاری کنیم که در ذهن کودکمان بیاید که این غذا اگر خیلی خوشمزه شده تصادفی نبوده و فلان چیز و فلان چیز در آن ریخته شده است. یعنی بتواند عمق یک ماجرا را بدین طریق بیشتر دقت کند.
#یکشنبه
#دوره_اول_رشد
#لحن_پرسشی
@davat_namaz
﷽
💠 رعایت حقوق دیگران در جهت تعبد (ادب) فرزند در
دوره دوم رشد (دبستان):
☄️ ما حق نداریم کسی را سرزنش کنیم، حتی خودمان را.
☄️ پیروزی و شکست، حقیقتش با آن چیزهایی که انسان ها فکر میکنند فرق میکند.
☄️ پیروزی حقیقی عمل کردن به دستورات خداوند و دستورات دین است و انسان ها وقتی بفهمند که پیروزی واقعی چیست، دیگر کسی را سرزنش نمیکنند.
⁉️ چگونه این موارد را به فرزند یا دانش آموزان بیاموزیم؟
🔆 با آموزش سوره مبارکه همزه و با توجه به اقتضائات و نیازها در کودکِ دوره دوم رشدی، می توان در این جهت، او را ارتقاء داد.
#دوشنبه
#دوره_دوم_رشد
#تعبد
@davat_namaz
﷽
💠 رعایت حقوق اعضای بدن در جهت تعبد (ادب) فرزند در دوره دوم رشد (دبستان):
☄️ برای این که با حقیقت آشنا شویم و آنها را درک کنیم، لازم است خوب ببینیم و خوب بشنویم.
☄️ مواظب باشیم موارد درست را ببینیم و بشنویم و از دیدن و شنیدن موارد غلط صرف نظر کنیم تا در نهایت حقایق را درک کنیم.
☄️ راه فهمیدن حقایق، خوب دیدن و خوب شنیدن است.
⁉️ چگونه این موارد را به فرزند یا دانش آموزان بیاموزیم؟
🔆 با آموزش سوره مبارکه علق و با توجه به اقتضائات و نیازها در کودکِ دوره دوم رشدی، می توان در این جهت، او را یاری نمود.
#دوشنبه
#دوره_دوم_رشد
#تعبد
@davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 می توانیم با استفاده از مَثَل ها و داستان های آموزنده از بوستان و گلستان سعدی، پروین اعتصامی و بزرگان ادبی، مفاهیم عمیقی را به کودکانمان (در دوره دبستان) بیاموزیم.
🌀 او می بایست به تدریج توان درست دیدن مسائل را پیدا کرده و از سطحی نگری خارج شود.
#دوشنبه
#دوره_دوم_رشد
#تعبد
@davat_namaz
💠 وظیفه خود والدین و مربیان اینست که خودشان در ابتدا، حق اعضاء را رعایت نمایند؛ مثلا حق گوش را ...
⁉️ چرا قرآن می فرماید: وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ قالُوا: سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ (أنفال/۲۱)
(و مانند آنهایی نباشيد كه گفتند: شنيديم در حالى كه نمى شنيدند.)
روی هر کردم از قلب ها 👇👇 بزنید تا جواب ها را پیدا کنیم
[💞](وقتی انسان، از فردِ مخاطب خود، تصور منفی و پیشداوری دارد، سخن او را از فیلترِ نظر و قضاوت خود عبور می دهد و همان چیزی را می شنود که خودش می خواهد.
پس فردی که غرق در تعصب است، اصلا أهل شنیدن نیست.)
[💜](فردی که دنبال ایرادگیری و پیدا کردن نقاط ضعف است، اصلا شنوائی ندارد.)
[🖤](فردی که غرق در خاطرات و اطلاعات ذهنی گذشته است، اصلا صدای اذان و اطرافیانش را نمیشنود.)
[💔]( مُرده را نمی توان شنوا کرد: إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى ... نمل/۸۰
افراد ناشنوا را هم نمی توان شنوا کرد: وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ ... نمل/۸۰ )
[🖤](فردی كه عاشق خالقش نيست و اين همه لطف و نعمت و رحمت و محبت او را نمی بيند، قطعا شنوا نيست: الَّذينَ كانَتْ أَعْيُنُهُمْ في غِطاءٍ عَنْ ذِكْري وَ كانُوا لايَسْتَطيعُونَ سَمْعاً (کهف/۱۰۱)
)
⁉️ آیا انسان موظف است هر سخنی را بشنود؟
[💚](از نظر خداوند، هدایت یافته ترین بندگان آنانند که: تمام سخنان را می شنوند و پس از تحلیل آنها، از بهترین و زیباترین آنها تبعیت می کنند:
.... فَبَشِّرْ عِبـادِ (۱۷) الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ ... زمر/۱۸ )
آیا « شنیدن » فقط برای « سخنان شفاهی » است؟
[💛]( پاسخ قرآن، خیر است زیرا تمام آیات آفاق و أنفس، پیام دارند و پیامشان شنیدنی است:
خُذُوا ما آتَيْــــناكُمْ بِقُـوَّةٍ وَ اسْمَعُــوا ... (بقره/۹۳)
آیا تکلیف انسانی که قدرت شنوائی دارد اینست که فقط بشنود؟
قطعا خیر، بلکه شنیدن هر سخنی، باید با واکنش منطقی همراه باشد.
واکنش منطقی هم عبارت است از: ۱ـ برائت یا ۲ـ ايمان و اطاعت:
.... وَ قالُوا: سَمِعْـــنا وَ أَطَعْـــنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ (بقره/۲۸۵)
رَبَّنا؛ إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا .... (آلعمران/۱۹۳)
وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى أَعْيُنَهُمْ تَفيضُ مِنَ الدَّمْعِ ... يَقُولُونَ: رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدينَ (مائده/۸۳) )
🔆 ای خالق سميع و بصير؛ به حق بهترين خلق خود يعنی: محمد و آل محمد صلواتك عليهم، ما را در ديدن لطف و رحمت و محبت خودت و شنيدن پيامهای حياتبخش خودت و أولياءات موفق بفرما.
📚 دکتر غفرانی
#دوشنبه
#تعبد
#دوره_دوم_رشد
@davat_namaz
احڪـოـام خوش عطر و ریحان😋
سلام
با ورود اوستا مراد به مسجد، همه جا عطرآگین و صدای صلوات بلند شد ولی...
حیف که نمازی که اوستا خوند باطل بود.
❓ به نظر شما چرا؟
⏰ تا ساعت ۱۰ صبح فردا، سه شنبه، منتظر جوابهای بچه های مومن و دانامون هستیم:
@maedeh_mahsolat
#احکام
#دوشنبه
#دوره_دوم_رشد
@davat_namaz