﷽
💠 تشویق کردن برای نماز:
🔰 هر تشویقی که فرزند را خودجوش کند و او را با محرک درونی به تحول آورد، مناسب می باشد ولی اگر تشویق، فرزند را وابسته به محیط کند و یا سیر او را به سمت خودجوش بودن و انگیزه درونی نبرد، تأثیرات مخربی بر او دارد.
🔰 تشویق و مراقبت اگر بچه ها را به انفعال بکشاند خوب نیست آدم ها در هر سنی باشند با جایزه خوشحال می شوند ولی این که قرار است خوشحال شود، را باید سر جایش استفاده کرد. جایزه باید بگونه ای باشد که فرد احساس جایزه بودن بکند.
🔰 اینکه سطح توقع افراد را برای جایزه تغییر می دهند، باید احتیاط کرد. جایزه مادی حالت اشباع ناپذیر دارد و در اقشار مرفه، نمیتواند چندان موثر باشد. جایزه های خارج از معمول هم خاصیتشان را بعد از مدتی از دست می دهند.
#شنبه
#دعوت_به_نماز
@davat_namaz
﷽
💠 اتصال به چیزهایی که به آنها یقیین داریم جهت ارتقاء سطح ارتباط
🔰 اگر الان این مباحث را دنبال می کنیم ممنون پدرومادرمان هستیم.
🔰 پس من می توانم کاری کنم که هزاران هزار از این تاثیرات بر نسل ام بگذارم.
🔰 هرچقدر که می شود یقینیات ام را برای خودم ملموس کنم.
🌀 در کاغذ بنویسم، به یخچال خانه بزنم، جایی بگذارم که هر روز چند تا را ببینم. بر اساس آنها باید و نبایدی تعریف کنم. من یقیین دارم .... پس باید این کار ها را بکنم 1-... 2- ... 3-... . آن را تبدیل به کار عملی کنم.
🔰 شما یک یقیین را می نویسی و برایش 50 تا کارعملی تعریف می کنی. بعد هر روز عمل می کنی. امروز برای عمل به یقیین، این کار را انجام می دهم. فردا کار دیگر و .... یک دفعه دامنه فعالیت گسترش پیدا می کند.
🌀 مثلا خدا می بیند. پس من وقتی ناراحت می شوم، در جا ابراز نمی کنم! من شاهد عمل زیادی دارم که گر درجا نارحتی ام را ابراز کنم اتفاقات خوبی در پی ندارد، وقتی عصبانی بودم و حرف زدم،
👇 در بهترین حالت اش،
لحن ام خوب نبوده و حالا بماند که قضاوت های نادرست کردم حرف های ناشایستی ممکن است گفته باشم، ممکن است رازهایی که نباید را برملا کرده باشم، حتی اگر خواستم حرف حقی را هم بزنم، با بد گفتنم آن حق را ضایع کردم. پس من به یقیین رسیدم که در وقت ناراحتی سکوت کنم. بر مبنای این 1000 کار می توانم کنم.
👌 مثلا روایت داریم وقتی عصبانی هستی زمین بنشین چون زمین مادر است. وقتی آدم روی زمین می نشیند احساس رامش به او دست می دهد و این کار خداست. انگار که آدم در بغل مادرش نشسته. خدا رحمتی نازل می کند که عصبانیت فروکش می کند. روایت از امیرالمومنین است.
📚 کتاب بلوغ با هم بودن (استاد اخوت)
#شنبه
#ارتباط_با_فرزند
@davat_namaz
حکایتی جالب از عمل به وظایف و پایبندی به یقینیات
💭 سلمان گوید: روزی به در خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) رفتم و اذن ورود گرفتم و چون داخل شدم دیدم که حضرت زهرا (سلام الله علیها) مشغول آسیاب کردن است و دستاس را می چرخاند در حالیکه دستان مبارکش مجروح شده است.
عرض کردم: «ای سیده ی زنان و ای مخدّره دوران! چرا به فضّه دستور نمی دهید تا دستاس نماید.». فرمودند: پدر بزرگوارم امر فرموده که کارهای خانه یک روز بر عهده من و یک روز بر عهده فضّه باشد و اینک نوبت من است.
در این سخن بودیم که ناگاه امام حسین (علیه السلام) در گهواره به گریه درآمد. پس عرض کردم: «ای سیده عالمیان! مرا نیز در کارتان شریک نمایید.»
حضرت فرمود: تو دستاس کن تا من حسین را آرام نمایم. سلمان گوید: من مشغول دستاس کردن شدم. مدتی بعد بانگ اذان برخاست و من جهت اقامه نماز عازم مسجد شدم. پس از نماز به امیر مؤمنان علی (علیه السلام) عرض کردم: «ای امیر مؤمنان! شما اینجا نشسته اید و فاطمه زهرا دستان مبارکش از دستاس کردن مجروح شده است.» پس امیر مؤمنان (علیه السلام) گریان شد و فوراً به خانه رفت. هنوز مدّت کوتاهی نگذشته بود که آن حضرت شادمان و خوشحال بازگشتند.
حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «یا علی! گریان رفتی و خندان آمدی؟!»
علی (علیه السلام) عرض کردند: یا رسول الله! چون وارد خانه شدم، فاطمه را دیدم که از خستگی خوابیده است و دستاس بی آنکه کسی آن را حرکت دهد می گردد و گهواره حسین بی آنکه کسی آن را بجنباند در حال جنبش است و ندایی می آمد که برای حسین لالایی می گفت و چنین می خواند:
اِنَ فِی الجَنَّةِ نَهراً مِن لَبَن
لِعَلِیّ وَ لِزَهرا وَ حُسَینٍ وَ حَسَن
کُلُّ مَن کانَ مُحِبًّا لَهُم
یَدخُلُ الجَنَّة مِن غَیرِ حَزَن
پس حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: یا علی! بشارت باد تو را به بهشت جاویدان و جوی شیر که طعم آن هرگز متغیّر نمی شود و بشارت باد دوستان تو را. آنگاه بیان داشتند: یا علی! آیا دانستی که چه کسی دستاس را می چرخانید و چه کسی گهواره را می جنباند. عرض کردند: خدا و رسولش بهتر می دانند.
حضرت فرمودند: آنکه گهواره را می جنباند، جبرئیل و آنکه دستاس را می چرخانید میکائیل بود.
#شنبه
@davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
💠 لحن تعجبی
🔰 نکته مهم در لحن، آهنگ سخن گفتن و مدل ابراز با تغییر شدت صوت یا حرکات بدن است. یعنی کودک از دیدن والدین یا مربی باید متوجه کلام او شود، نه از محتوای سخن اش!
🔰 برای آموزش این لحن والدین بایستی سعی در غافلگیر کردن فرزند داشته باشند
❌ که البته نوعا برعکس آن اتفاق می افتد یعنی پدرومادرند که از رفتار فرزند به وجد می آیند.
🔰 مواجه کودک با اشیائی که جلب می کند و تعجب آور است.
🔰 ابراز این لحن با حس شادی نیز همراه است!
🔰 برای این لحن نیازی به خرید اسباب بازی های خارق العاده و گران نیست!
🌀 دیدن یک عکس قدیمی از بچگی پدر و مادر....
🌀 توجه دادن او به برگ درخت انجیر که شبیه به انگشتان دست است...
🌀 فر خوردن کاغذ پس از کشیده شدن قیچی روی آن...
🌀 دیدن لانه پرندگان...
🌀 شنیدن صدای تگرگ و لمس آن...
🌀 دیدن دوقلوها و شباهت های آنها...
و خیلی موارد دیگر می تواند تعجب کودک را برانگیزد و همزمان با لحن تعجبی پدرومادر مواجه شود.
📚 جلسه کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوئیم استاد اخوت
#یکشنبه
#دوره_اول_رشد
@davat_namaz
*▪️ إنا لله و إنا إليه راجعون*
عروج ملكوتي خانم توليتي و خانم خانزاده را به خانواده مدرسه قرآن و خانواده بزرگوارشان تسليت عرض مي نماييم.
با ذكر صلوات و فاتحه اي روح اين دوستان را شاد نماييد.
🍂 خانم توليتي مدير كانالهاي [قطره اي از درياي قرآن](https://ble.im/Ghatrei_az_daryaye_Quran) و [قطره هاي موضوعي از درياي قرآن](https://ble.im/ghatrehaye_mozooee) بودند كه با صبر و نظم بسيار صوتهاي ارزشمند استاد چيت چيان را بارگذاري كردند.
📿 امشب نماز ليله الدفن ايشان هست. (مژگان بنت احمد)
@davat_namaz
﷽
💠 تعبد در زمینه توجه به اعضای بدن و کارکردهای آن
مقدمه:
🔰 مرحله بعد از توجه دادن فرزند به مراقبت از سلامتی جسم و روح خود، توجه دادن او به اعضای بدن خود است:
🔹دو چشم و دیدن
🔹دو گوش و شنیدن
🔹دهان و صحبت کردن
🔹پا و راه رفتن
🔹دست و سازندگی و تخریب
🔹قلب و توجه
که می بایست از هر عضو بهترین استفاده را نمود و اگر استفاده نشود یا نامطلوب استفاده شود به معنای ناشکری هر عضو است.
🔰در بررسی آیات و روایات توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
۱. ارجحیت برخی اعضا بر بعضی دیگر
۲. جنبه های مادی و معنوی هر عضو
۳. جایگاه ممتاز قلب در بین اعضا و نقش رهبری آن
📚 دوره دوم رشد تفکر اجتماعی استاد اخوت
#دوشنبه
#دوره_دوم_رشد (دبستان)
@davat_namaz