eitaa logo
مهدی دهبان
3.8هزار دنبال‌کننده
685 عکس
149 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالها: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰 نقد تصور رایج از نقل احادیث 📝 برگرفته از نشست علمی استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین دهبان برای اعضای اندیشکده مستعدان، به قلم آقای روزی معلمی شاگردان خود را جمع کرد. درِ گوش شاگرد اول، به آرامی جمله ای گفت که شاگردان دیگر نشنوند. سپس به او گفت که همین جمله را به آرامی درِ گوش شاگرد دوم بگوید. شاگردان یک به یک جمله معلم را همینطور به یکدیگر میگفتند تا اینکه به شاگرد بیستم (آخرین نفر) رسید. معلم به او گفت که جمله را بلند بگوید. شاگرد آخر چنین کرد، اما جمله ی او، تفاوت زیادی با جمله معلم پیدا کرده بود. ‼️سپس معلم گفت: «دین نیز همینگونه به ما رسیده است!»‼️ 👈هدف معلم از این کار، القای این شبهه به ذهن شاگردان بود: «دینی که اکثر آن توسط روایات به ما رسیده، بسیار متفاوت از دین واقعی است که امامان علیهم السلام بیان فرموده اند.» ✅ اما پاسخ به این شبهه: 🔷 تصور رایجی که پیرامون نقل احادیث وجود دارد، این است که احادیث موجود در کتب روایی، به طور «شفاهی» در میان راویان نقل شده است. 🔹یعنی تصور میکنیم فردی در محضر امام علیه السلام حضور داشته و حدیثی را از لسان مبارک ایشان شنیده است و سپس به شخص دیگری گفته، و او نیز به شخص دیگری گفته، تا اینکه بعد از چند مرتبه انتقال شفاهی در میان راویان، نفر آخر آنها را نوشته است. 🔶در حالیکه واقعِ ماجرا چیز دیگری است و آن اینکه ائمه علیهم السلام از همان ابتدا اصحاب خود را تشویق به نوشتن احادیث کرده و آنها را طوری تربیت کردند که نظام نقل احادیث، «کتاب محور» باشد تا علاوه بر ماندگاری، مصونیت بیشتری از خطا داشته باشد. 🔸لذا اکثرِ قریب به اتفاق احادیثی که به دست ما رسیده است، بدین صورت بوده که شخصی در محضر امام علیه السلام حضور داشته و حدیثی را از لسان مبارک ایشان شنیده و آن را نوشته است. سپس آن را (به منظور نسخه برداری یا ...) به نفر دیگری داده و او نیز چنین کرده تا اینکه نفر آخر (همچون مرحوم کلینی) بسیاری از این کتب را جمع آوری کرده و جامعِ روایی خود را از روی نسخه های کتب اصحاب ائمه علیهم السلام نوشته است. ♦️با این توضیح، اشکال مطرح شده در ابتدای مطلب به احادیث شیعه پاسخ داده میشود. زیرا نظام انتقال احادیث در شیعه، شفاهی و گفتاری نبوده، بلکه «کتاب محور» بوده است، و اشکال فوق فقط در فرض اول وارد است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
استاد دهبان.mp3
40.98M
. 3️⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی @dehban_ir
استاد دهبان.mp3
35.63M
. 4⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی @dehban_ir
نظریه هبوط و رفعت استاد دهبان درباره حکومت آقا امام زمان عج 📌 گزارش صوتی شب پنجم 📍 رفعت و هبوط در زندگی حضرت آدم در آیه 118 و 119 سوره طه 📍سپس رفعت در بنی اسرائیل 📍و بعداز آن رفعت و هبوط در جریان حکومت حضرت سلیمان نبی 📍و بعد رفعت محدود در جریان کربلا 👈 از جلسه بعد چگونگی حکومت امام زمان با توجه با مطالب این جلسه👇👇
استاد دهبان.mp3
38.89M
. 5️⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی @dehban_ir
مهدی دهبان 1.mp3
34.68M
. 6️⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی 📌 بحث درباره عبارت آخرالزمان است که به معنای زمان دیگر است نه پایان زمان... 📌 شرح سه عبارت زیارت نامه امام زمان علیه السلام 📌 و در آخر درباره حیات مومن بعداز حکومت نکاتی گفته شد @dehban_ir
شب هفتم.mp3
27.73M
. 7️⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی 💠 زندگی مومن پس از ظهور چگونه است؟! 📍 مومن دیگر هیچگاه نمیترسد 📍 مؤمنین حاکم بر زمین میشوند 📍 پایان دوران استضعاف، ذلت و مریضی 🔷 زمین افتخار می‌کند به اینکه یک مومن از روی او راه رفته است!!! @dehban_ir
مادر امام زمان.mp3
29.28M
. 8⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی 💠 امام زمان از طرف پدر و مادر صاحب بلندترین حسب و نسب و شرافت است 💠جمال چهره اش حجت موجه ما خواهد شد 💠نسب او از طرف مادر به حضرت اسحاق و از طرف پدر به حضرت اسماعیل میرسد @dehban_ir
حجت الاسلام دهبان.mp3
41.15M
. 9⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی 🔷 نشاط بعداز ظهور جنسش با تمام نشاطی که تا به حال داشته ایم فرق میکند 🔷 این خوشحالی حتی در عوالم دیگر مانند برزخ هم میرود تا جایی که مومن بهشت برزخی را رها میکند و به سوی امام میشتابد 📍از شب عاشورا مومن باید بفهمد که امام به کمک و یار نیاز ندارد بلکه ما نیاز داریم... @dehban_ir
حدیث معروفی در کلمات خطباء وجود دارد و آن را شرح و تفسیر کرده اند از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل کرده اند که فرموده باشند: اللهم استعملنی لما خلقتنی له برای نمونه: http://panahian.ir/post/2013 و این: https://www.hawzahnews.com/news/998289 چنین عبارتی در متن دعا حضرت فاطمه سلام الله علیها وجود ندارد: بلکه عبارت کمی متفاوت است: مهج الدعوات و منهج العبادات ؛ ص141 و من ذلک دعاء آخر عن مولاتنا فاطمة الزهراء ص‏ اللَّهُمَّ قَنِّعْنِی بِمَا رَزَقْتَنِی وَ اسْتُرْنِی وَ عَافِنِی أَبَداً مَا أَبْقَیْتَنِی وَ اغْفِرْ لِی وَ ارْحَمْنِی إِذَا تَوَفَّیْتَنِی اللَّهُمَّ لَا تُعْیِنِی فِی طَلَبِ مَا لَا تُقَدِّرُ لِی وَ مَا قَدَّرْتَهُ عَلَیَّ فَاجْعَلْهُ مُیَسَّراً سَهْلًا اللَّهُمَّ کَافِ عَنِّی وَالِدَیَّ وَ کُلَّ مَنْ لَهُ نِعْمَةٌ عَلَیَّ خَیْرَ مُکَافَاةٍ««اللَّهُمَّ👈 فَرِّغْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ »» وَ لَا تَشْغَلْنِی بِمَا تَکَفَّلْتَ لِی بِهِ وَ لَا تُعَذِّبْنِی وَ أَنَا أَسْتَغْفِرُکَ وَ لَا تَحْرِمْنِی وَ أَنَا أَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ ذَلِّلْ نَفْسِی فِی نَفْسِی وَ عَظِّمْ شَأْنَکَ فِی نَفْسِی وَ أَلْهِمْنِی طَاعَتَکَ وَ الْعَمَلَ بِمَا یُرْضِیکَ وَ التَّجَنُّبَ لِمَا یُسْخِطُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. در ترجمه کمی دو عبارت با هم تفاوت دارند استعملنی یعنی به کار گیر، در حالی که در دعای بی بی لفظ فرّغنی به معنای آسوده خاطر کن یا فراغت بده به من، آمده است. البته ممکن است این دعای حضرت زهرا سلام الله علیها با دعای بیستم صحیفه سجادیه با هم ترکیب شده باشد! چون در دعای بیستم عبارتی بسیار شبیه به نقل غلط وجود دارد: صحیفه سجادیه دعای بیستم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الِاهْتِمَامُ بِهِ،👈 وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ، وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي 👈فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و گره هر کاری که فکرش مرا به خود مشغول داشته بگشای بارالها! مرا عامل كارهايي قرار ده كه فرداي قيامت درباره آنها از من سؤ ال خواهي نمود بارالها! توان و نيروي مرا در طول ايام زندگي به راهي قرار ده كه مرا براي آن آفريده اي . به مشهورات اعتماد نکنید، به خاطر شنیده ها چیزی را منتشر نکنید. @dehban_ir
🍀خداوند حتی با پیامبرش رودربایستی ندارد: آيه‏ وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ‏ ... لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ‏ «حاقّه، 44- 46» اگر بر ما سخنى دروغ نسبت دهد، شاهرگش را قطع مى‏كنيم. وآيه‏ «لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ» «زمر، 65» اگر شرك بورزى اعمالت تباه مى‏شود. پناه برخدا @dehban_ir
سخنرانی استاد دهبان.mp3
39.08M
. 🔟 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی 🔷 امام زمان علیه السلام وارث تمام انبیا هست... 🔷 سنگی که برای بنی اسرائیل معجزه وار چشمه گوارا داشت، همراه ایشان است @dehban_ir
سخنرانی.mp3
33.74M
. 1⃣1⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی 🔷 امام زمان علیه السلام وجه الله است که اولیاء به ایشان توجه می‌کنند ؛ یعنی اگر خداوند بخواهد توجه کند از طریق ایشان است 🔷 چرا توسلات ما اجابت نمی‌شود؟ @dehban_ir
امپراتوری عثمانی که خود را خلافت عثمانی می نامیدند طرح های توسعه فراوانی در حرم پیامبر در مدینه انجام دادند. از جمله آیات و نامهای زیادی در دیوار های مسجد تعبیه کردند. نام مبارك دوازده امام، همراه نام عشره مبشّره و اسامي چهار امام مذهب اهل سنت بر اطراف ديوار حياط اول و دوم مسجدالنبي كه به «حديقه الزهراء» معروف است، به خطي زيبا نوشته شده است. جستجو كنيد: اسامی اهل بیت علیهم السلام بر دیوار مسجد النبي تا این هنر زیبا را مشاهد بفرمائید. اما خباثتی توسط وهابی ها رخ داده که در تصویر بعدی توضیح داده شده است. @dehban_ir
امپراتوری عثمانی چون از اعتقاد شیعیان به امام زمان عج کاملا آگاه بود به معمار توصیه کرد که نام مبارک امام زمان را بصورت (محمد المهدی) بنویسد اما کاری کند که در وسط اسم کلمه "الحی" یعنی زنده دیده شود، چون شیعیان معتقدند که امام زمانشان زنده است، در تصویر سمت راست این هنر خیره کننده معمار را ببینید. اما وهابی ها در سال 1386 یعنی ۱۶ سال پیش با تغییر در طراحی اسم، طوری بین "ح محمد و ی مهدی" فاصله انداختند که دیگر کلمه "الحی" دیده نمی شود. خباثت وهابی ها در سمت چپ تصویر نمایان است. @dehban_ir
🔹️منظور از وحدت در نگاه رهبری کتاب الغدیر علامه امینی است! 🔹️منظور وحدت حول ولایت امیرالمؤمنین ع است! ببینید👇👇 ✅کتاب «الغدیر» وسیله وحدت مسلمین است دشمن میخواهد مسئله‌ی غدیر را یک مایه‌ی برادرکشی و جنگ و خونریزی قرار بدهد؛ در حالی که غدیر میتواند وسیله‌ی ائتلاف و برادری مسلمانها با هم باشد. مرحوم شهید مطهری (رضوان‌اللَّه‌علیه) قبل از انقلاب یک مقاله‌ی مفصلی درباره‌ی کتاب «الغدیر» علامه‌ی امینی نوشتند و ثابت کردند که الغدیر علامه‌ی امینی، وسیله‌ی وحدت مسلمین است. بعضی خیال میکردند کتاب الغدیر ممکن است مایه‌ی افتراق بشود. ایشان میگوید اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر مایه‌ی وحدت دنیای اسلام است. برادران اهل سنت ما هم میتوانند در یک محیط خالی از پیش‌داوری به منابع غدیر مراجعه کنند؛ یا میپذیرند، یا نمیپذیرند. در هر دو صورت، چه بپذیرند و چه نپذیرند، این معنا مسلّم است که قضیه‌ی غدیر هیچ‌گونه جنگ و دعوای بین پذیرنده و نپذیرنده به وجود نمیآورد و اختلافات را ایجاب نمیکند. ۱۳۸۵/۱۰/۱۸ https://eitaa.com/dehban_ir
🔹️منظور از وحدت الغدیر علامه امینی و المراجعات علامه شرف الدین است! 🔹️ منظور از وحدت در نگاه رهبری این است که اهل سنت خود را محروم از ولایت نکنند! ✅ببینید👇👇👇👇 اما به عنوان بیان حقیقت و طلب حقیقت، این یک درخواست منطقی است از همه‌ی مسلمانان: بروند تحقیق کنند، ملاحظه کنند، آنچه را که محققین شیعه نوشتند، علمای بزرگ شیعه در زمان خود ما جمع کردند، نوشتند، تحقیق کردند، در دنیای اسلام آنها را عرضه کردند، نوشته‌ی آنها مورد تقدیر علمای اسلام، روشنفکران اسلام، برجستگان اسلام قرار گرفته است، اینها را ملاحظه کنند؛ 👈 خودشان را محصور نکنند، محروم نکنند. کتابهای مرحوم سید شرف‌الدین عاملی (رضوان اللَّه علیه)، کتاب شریف الغدیر تألیف علامه‌ی امینی، اینها حقایقی است که جمع شده است. مسئله‌ی غدیر یک مسئله‌ی مسلّم تاریخی است. در ده‌ها کتاب، مرحوم امینی ده‌ها طریق از طرق اهل سنت را نقل میکند که ماجرای غدیر را به همین شکل که ما نقل میکنیم، نقل کرده‌اند. این چیزی نیست که فقط در کتابهای ما باشد. حالا در معنای مولا، بعضی ممکن است خدشه کنند، بعضی خدشه هم نمیکنند. ماجرا یک ماجرای حقیقی، واقعی و بیان معیار است؛ مشخص است که امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه آلاف التّحیّة و السّلام) یک قله‌ی مرتفع است؛ هم برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی، هم برای هر فرد مسلمان. 👈حادثه‌ی غدیر به نگاه مرحوم علامه‌ی امینی (رضوان اللَّه تعالی علیه) صاحب کتاب الغدیر و بعد در نگاه مرحوم شهید مطهری (رضوان اللَّه علیه) 👈وسیله‌ی وحدت امت اسلامی است. گمان نکنند بعضی که حادثه‌ی غدیر مایه‌ی اختلاف است؛ نه. امروز ببینید که بیش از همیشه - در گذشته هم بوده است - شیعه را متهم میکنند. ببینند مسئله‌ی تشیع برآمده‌ی از یک اعتقاد صحیحِ سالمِ خالصِ نسبت به وحی الهی است - این است معنای تشیع - اعتقاد به ارزشهاست، اعتقاد به معیارهاست، ملاک قرار دادن معیارهائی است که قرآن آنها را ملاک قرار داده است. حالا یک مشت یاوه‌گوی هرزه‌گو در گوشه و کنار دنیای اسلام شیعه را متهم کنند به آن چیزی که شیعه فرسنگها از آنها دور است؛ مسئله‌ی ساختگی بودن و جعلی بودن و بعداً به وجود آمدن و سیاسی بودن و این حرفها را پیش بیاورند! نه، مسئله‌ی غدیر خط بطلان میکشد بر همه‌ی اینها. ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ https://eitaa.com/dehban_ir
☝ارسالی مخاطب محقق کانال در کتاب بلد الامین جناب کفعمی که از علماء قرن دهم هستند عبارت العسکری به امام یازدهم نسب داده شده است. نقد: اول درباره جناب کفعمی خیلی اطلاع نداریم و تعاریف متاخرین درباره ایشان و امثال ایشان از روی متون رسیده در کتب نویسنده و اطلاع پراکنده از مختصرات است. دعاء قاف که عبارت در آن آمده غیر از جهات ضعف دیگر تصریح به اسم ممنوع امام زمان عج کرده که در تصویر معلوم است. علماء شیعه حداقل تا پایان غیبت صغری و برخی علماء حتی در غیبت کبری احتیاط به ذکر نکردن نام مبارک ایشان دارند! چگونه در دعائی نام مبارک امام که از بیانش منع شدیم به کار برود؟ @dehban_ir
شانزدهم.mp3
35.58M
. 2⃣1⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی @dehban_ir
هفدهم.mp3
36.2M
. 3⃣1⃣ 📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام 📌 فیضِ‌کلام: حجةالاسلام مهدی @dehban_ir
36.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا یاران امام زمان فقط یک افراد خاص هستند؟! چه کسانی هستند؟ 📌 فیضِ‌کلام :حجةالاسلام @dehban_ir