یک عبرت تاریخی:
فَقَالَ أَبُو سَلَمَةَ فَمَضَى فِي عِصَابَةٍ مِنَ الْقُرَّاءِ فَقَاتَلَ قِتَالًا شَدِيداً هُوَ وَ أَصْحَابُهُ حَتَّى رَأَى بَعْضَ مَا يُسِرُّونَ بِهِ إِذْ خَرَجَ عَلَيْهِمْ فَتًى شَابٌّ يَقُولُ:-
أَنَا ابْنُ أَرْبَابِ الْمُلُوكِ غَسَّانَ
وَ الدَّائِنُ الْيَوْمَ بِدِينِ غَسَّانَ
أَنْبَأَنَا أَقْوَامُنَا بِمَا كَانَ
أَنَّ عَلِيّاً قَتَلَ ابْنَ عَفَّانَ.
ثُمَّ شَدَّ فَلَا يَنْثَنِي يَضْرِبُ بِسَيْفِهِ ثُمَّ جَعَلَ يَلْعَنُ عَلِيّاً وَ يَشْتِمُهُ وَ يُسْهِبُ فِي ذَمِّهِ
فَقَالَ لَهُ هَاشِمُ بْنُ عُتْبَةَ:
إِنَّ هَذَا الْكَلَامَ بَعْدَهُ الْخِصَامُ
وَ إِنَّ هَذَا الْقِتَالَ بَعْدَهُ الْحِسَابُ
فَاتَّقِ اللَّهَ فَإِنَّكَ رَاجِعٌ إِلَى رَبِّكَ فَسَائِلُكَ عَنْ هَذَا الْمَوْقِفِ وَ مَا أَرَدْتَ بِهِ
قَالَ: فَإِنِّي أُقَاتِلُكُمْ لِأَنَّ صَاحِبَكُمْ لَا يُصَلِّي كَمَا ذُكِرَ لِي وَ أَنَّكُمْ لَا تُصَلُّونَ وَ أُقَاتِلُكُمْ أَنَّ صَاحِبَكُمْ قَتَلَ خَلِيفَتَنَا وَ أَنْتُمْ وَازَرْتُمُوهُ عَلَى قَتْلِهِ فَقَالَ لَهُ هَاشِمٌ: وَ مَا أَنْتَ وَ ابْنَ عَفَّانَ؟ إِنَّمَا قَتَلَهُ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ وَ قُرَّاءُ النَّاسِ حِينَ أَحْدَثَ أَحْدَاثاً وَ خَالَفَ حُكْمَ الْكِتَابِ
وَ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ هُمْ أَصْحَابُ الدِّينِ وَ أَوْلَى بِالنَّظَرِ فِي أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَا أَظُنُّ أَنَّ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ لَا أَمْرَ هَذَا الدِّينِ عَنَاكَ طَرْفَةَ عَيْنٍ قَطُّ قَالَ الْفَتَى: أَجَلْ أَجَلْ وَ اللَّهِ لَا أُكْذَبُ فَإِنَّ الْكَذِبَ يَضُرُّ وَ لَا يَنْفَعُ وَ يَشِينُ وَ لَا يَزِينُ فَقَالَ لَهُ هَاشِمٌ: إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَا عِلْمَ لَكَ بِهِ فَخَلِّهِ وَ أَهْلَ الْعِلْمِ بِهِ قَالَ: أَظُنُّكَ وَ اللَّهِ قَدْ نَصَحْتَنِي وَ قَالَ لَهُ هَاشِمٌ: وَ أَمَّا قَوْلُكَ: إِنَّ صَاحِبَنَا لَا يُصَلِّي فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ صَلَّى مَعَ رَسُولِ اللَّهِ وَ أَفْقَهُهُ فِي دِينِ اللَّهِ وَ أَوْلَاهُ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَمَّا مَنْ تَرَى مَعَهُ فَكُلُّهُمْ قَارِئٌ الْكِتَابِ لَا يَنَامُونَ اللَّيْلَ تَهَجُّداً فَلَا يَغْرُرْكَ عَنْ دِينِكَ الْأَشْقِيَاءُ الْمَغْرُورُونَ قَالَ الْفَتَى: يَا عَبْدَ اللَّهِ إِنِّي لَأَظُنُّكَ امْرَأً صَالِحاً وَ أَظُنُّنِي مُخْطِئاً آثِماً أَخْبِرْنِي هَلْ تَجِدُ لِي مِنْ تَوْبَةٍ؟ قَالَ: نَعَمْ تُبْ إِلَى اللَّهِ يَتُبْ عَلَيْكَ فَإِنَّهُ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ وَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ قَالَ فَذَهَبَ الْفَتَى بَيْنَ النَّاسِ رَاجِعاً فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ خَدَعَكَ الْعِرَاقِيُّ قَالَ لَا وَ لَكِنْ نَصَحَنِي الْعِرَاقِيُّ وَ قَاتَلَ هَاشِمٌ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ قِتَالًا شَدِيداً .....
وقعة صفين المؤلف : المنقري، نصر بن مزاحم الجزء : 1 صفحة : 354
ترجمه 👇👇👇👇
@dehban_ir
مهدی دهبان
یک عبرت تاریخی: فَقَالَ أَبُو سَلَمَةَ فَمَضَى فِي عِصَابَةٍ مِنَ الْقُرَّاءِ فَقَاتَلَ قِتَالًا شَ
🔴هاشم مِرقال و جوان جنگجو:
🔺️جنگ بر سر یک کشته!
🔺️قتل بر عهده حکومت اعلام شد!
🔺️جوانی در پی انتقام از حکومت!
👇شرح این ماجرا:
🟠در جنگ صفین هاشم مرقال با گروهی از قاریان قرآن وارد صحنه شد و جنگ سختی در گرفت تا نشانه هایی از سرور و پیروزی نمایان شد...جوانی کم سن و سال از لشکر شام اینگونه رجز خواند:
🔸️من پسر ارباب پادشاهان غسّان هستم
🔸️امروز دین من دین غسّان است
🔸️نزدیکان ما به ما همه چیز را گفته اند(رسانه ها اطلاع داده اند)
🔸️که علی (ع) عثمان را کشته است!
🟠جنگ سختی را شروع کرد و با شمشیر می زد و حضرت علی را لعن می کرد و بد و بیراه می گفت و هرچه می شد در مذمت او می گفت!
🟢هاشم مرقال فرمانده سپاه امیرالمؤمنین ع با یک شعر شروع کرد:
این کلمات بعدش دشمنی است!
این جنگ بعدش حساب و کتاب است!
بعد گفت:
ای جوان بترس از خدا، تو به سمت خدا بر می گردی او از تو درباره کارِ امروزت و تصمیمِ امروزت می پرسد!
🟠جوان گفت:
من با شما می جنگم چون رهبر شما (حضرت علی ع) نماز نمی خواند همانطور که به من گفته اند!
و شما هم نماز نمی خوانید. با شما می جنگم چون امام شما خلیفه را کشته و شما کمکش کردید در این قتل!
🟢هاشم مرقال گفت:
تو به عثمان چه کار داری؟ او را یاران رسول خدا و قریان قرآن کشتند البته عثمان اتفاقاتی را رقم زده بود و خلاف قرآن رفتار کرده بود!
یاران پیامبر اهل دین هستند و از تو در امور مسلمانان خیلی لایق تر هستند که نظر بدهند، گمان نمی کنم امر این امت و دین به تو برسد!!
🟠جوان گفت:
بله بله! به خدا قسم به من دروغ گفته نشده چون دروغ نفعی ندارد! بلکه ضرر دارد چون دروغ زیبا نیست! بلکه زشت است!
🟢هاشم مرقال گفت: این کاری که علم نداری به حقیقت آن را رها کن! به اهلش بسپار!
🟠جوان گفت:
گمان می کنم به خدا قسم تو خیر من را می خواهی!
🟢هاشم گفت:
اما اینکه گفتی: رهبر ما نماز نمی خواند، او اولین کسی است که با پیامبر نماز خوانده و او فقیه ترین فرد در دین است اواز همه نزدیکتر به پیامبر هست، کسانی که با او داری می بینی همه آنها قاریان قرآنند اینها اهل شب زنده داری اند، اهل شقاوت و مکر و حیله تو را گول نزنند!
🟠جوان گفت:
ای بنده خدا من گمان می کنم تو نیکوکار هستی! تو فکر می کنی من اهل خطا و گناه هستم آیا راهی برای توبه من هست؟
🟢هاشم گفت:
بله به سمت خداوند برگرد خدا هم به تو بر می گردد او توبه را از بندگانش می پذیرید از خطاها در می گذرد او توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد.
🔺️آن جوان به جمع لشکر مردم شام برگشت، یک نفر به او گفت:
آن مرد عراقی بالآخره تو را فریب داد؟
💠جوان گفت:
نه آن مرد عراقی خیرخواه من است!
نکات جالب متن:
🔗رسانه ای که باور شده دروغ نمی گوید!
🔗یک کشته و مظلوم نمایی!
🔗تهمت قتل به حکومت!
🔗تحریک جوانان برای انتقام!
🔸️برخورد جالب هاشم مرقال فرمانده سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام :
1️⃣با شعر شروع کرد!
2️⃣ابتدا از حضرت علی ع دفاع نکرد!
3️⃣دلسوزی از گفتارش معلوم بود!
4️⃣دروغ رسانه ها را آشکار کرد!
5️⃣جوان را از عاقبت کارهایش ترساند!
دسترسی به 👈متن عربی
منبع: وقعة صفين/ المنقري، نصر بن مزاحم/ ج1 ص354
@dehban_ir
#کتاب_شناسی
🔸️يکی از بدترین شیوه های حدیث نگاری در کتاب "ماذا قال علی عن آخر الزمان" نوشته علی عاشور رخ داده است ایشان در این کتاب ادعا می کند با علم جفر به احادیث پی برده است!!
🔸️بعد شروع می کند با عبارت "الأمارك" احادیثی درباره آمریکا ناوهای جنگی و جنگهای منطقه و .... بیان کردن!
🔺️مبنای حدیث اگر مکاشفه و رویا و علوم غریبه و.... شود سنگ بر روی سنگ بند نخواهد شد.
🔴نگاه کنید به:
https://www.aljawadain.org/library/books/single?book_id=1050
🔴همچنین نگاه کنید به متن حدیث آمریکا که سایتها با ذوق زدگی در دام کتاب افتاده اند:
پيش بيني حضرت علي (ع) درباره سرنوشت آمريکا » جنبش سایبری 313 l ظهور , آخرالزمان , مهدویت , جنگ نرم , امام زمان (عج)
http://www.jc313.ir/7137-%D9%BE%D9%8A%D8%B4-%D8%A8%D9%8A%D9%86%D9%8A-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%8A--%D8%B9--%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%B1%D9%8A%DA%A9%D8%A7.html
@dehban_ir
#سنت
🔖 خلیفه با سنت مخالف بود! چطور عبارت اهل سنت سازگار است؟
🔸️عن أبي هريرة، قال: ما كنا نستطيع أن نقول: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم؛ حتى قبض عمر، كنا نخاف السياط.
🔷️از ابوهریره نقل است که گفت: ما نمیتوانستیم بگوییم که پیامبر چنین فرمود؛ تا این که عمر از دنیا رفت، ما از شلاق میترسیدیم.»
🗂سیر اعلام النبلاء، ذهبی، بیروت: مؤسسة الرسالة، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۶۰۳
🔺️ممکن است بگویند: دستور موقت بود، اما در هیچ کدام از عملکرد های خلیفه اول و دوم و سوم و بعدها معاویه چنین چیزی دیده نمی شود.
🔺️ممکن است بگویند: بخاطر قرآن بود، مخالفت کردند تا با قرآن مخلوط نشود!
🔹️چرا با قرآن امیرالمومنین علیه السلام مخالفت کردند؟
🔹️چرا قرآن را جمع نکردند؟
🔹️چرا بعد از جمع آوری و حفظ قرآن باز هم مخالفت کردند؟ چرا تا سال ۱۰۰ قمری اجازه حدیث داده نشد؟ درحالی ادعا این است قرآن تا سال ۳۵ جمع شد؟
🔹️چرا به یهودیان اجازه حدیث گفتن از میراث یهود را می دادند؟
🔺️اهل کدام سنت؟
@dehban_ir
#فاطمیه
#مقتل
💠آن قدر حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله گریه کردند که مردم او را از مدینه بیرون کردند... به سمت بیت الاحزان
🏷 أن ملَكَ الموتِ جاء إلى النبيِّ صلى اللهُ عليهِ وسلَّمَ في زيِّ أعرابيٍّ فقال له النبيُّ : قابضٌ أمَّ زائرٌ ؟ فقال له : ما زرت أحدًا من قبلك حتى أزورَك ، فأعطاه تفاحةً فشمها فخرجت روحُه فيها ، وأن فاطمةَ بكت عليه حتى أقلقت أهلَ المدينةِ حتى أخرجوها إلى بيوتِ الأحزانِ.
📚ابن تيمية (ت ٧٢٨)، مجموع الفتاوى ١٨/٣٥٧ • من الأحاديث المفتراة باتفاق أهل العلم •
@dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح
🕌حوزه علمیه کرمانی ها
🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود.
@dehban_ir
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه ۸.m4a
23.37M
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🔹جلسه هشتم
۱۷ آذر ۱۴۰۱
@dehban_ir
33.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️معنی ندارد امام به کسی بگوید: پدر و مادرم فدایت!
🔴ماجرای اصحابی که دیگر اصحاب نبودند.....
@dehban_ir
هدایت شده از خيمه گاه فاطمه سلام الله علیها
[ #هیئت_هفتگی ]
عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
📍 فیضِکلام:
حجت الاسلام استاد #دهبان
زمان⏳
جمعه ۱۸ آذر
رأسساعت ۱۹:۳۰ 👉🏻
مکان🔖
قم، میدان معلم. کوچه 22.فرعی 4.
حسینیه فدکالزهراء
| خواهران و برادران |
📍[هیئت رایةالمهدی(عج) قم]
📱[ @rayatolmahdi_qom ]
#حدیث
🔷️همسایه های فاطمه سلام الله علیها
🔺️حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَيْهِ ره عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ وَ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدِ بْنِ يَقْطِينٍ الْيَقْطِينِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي خَالِدٍ ذِي الشَّامَةِ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو أُسَامَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَكُونَ فِي جِوَارِ نَبِيِّهِ (ص) وَ جِوَارِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ فَلَا يَدَعْ زِيَارَةَ
الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع)
🔷️على بن الحسين و على بن محمّد بن قولويه، از محمّد بن يحيى عطّار و على بن ابراهيم بن هاشم، از محمّد بن عيسى بن عبيد بن يقطين يقطينى، از كسى كه برايش نقل نموده از ابو خالد ذى الشامّة، وى می گويد:ابو اسامه برايم حديث گفت، وى اظهار داشت:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه می فرمود:كسى كه می خواهد در همسايگى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و حضرت على و فاطمه عليهما السّلام باشد زيارت حسين بن على عليهما السّلام را ترك نكند.
📚باب52کامل الزیارات
@dehban_ir
#حدیث
#استجابت_دعا
🔸️🔸️ساعتی در روز جمعه که #حضرت_زهرا سلام الله علیها مراقب آن بود:
🔺️ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْعَبَّاسِ عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَمَّادٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ يَحْيَى بْنُ حَكِيمٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو قُتَيْبَةَ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْأَصْبَغُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ رَافِعٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ اَلنَّبِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ: سَمِعْتُ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ فِي اَلْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لاَ يُرَاقِبُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا خَيْراً إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ قَالَتْ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَيُّ سَاعَةٍ هِيَ قَالَ إِذَا تَدَلَّى نِصْفُ عَيْنِ اَلشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ قَالَ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تَقُولُ لِغُلاَمِهَا اِصْعَدْ عَلَى الضراب [اَلظِّرَابِ] فَإِذَا رَأَيْتَ نِصْفَ عَيْنِ اَلشَّمْسِ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِي حَتَّى أَدْعُوَ.
📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۹۹
🔺️زيد بن علىّ عليه السّلام از پدرانش از حضرت فاطمه دخت گرامى پيغمبر عليهما السّلام روايت نموده كه فرمود:
از پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله چنين شنيدم كه:همانا در جمعه لحظهاى هست كه هيچ مسلمانى آن را در نظر نميگيرد و در آن لحظه از خدا نيكى درخواست نمىنمايد،مگر اينكه آن را به او عطا مىكند،
فرمود: گفتم:
اى پيامبر خدا آن چه لحظهايست؟
فرمود:
هر گاه پرتو نيمى از قرص خورشيد نزديك بر پنهان شدن در افق مغرب گردد.
راوى گويد:
و فاطمه عليها السّلام به پسر بچه اش مىگفت:
برو بالاى بلندى، پس هر گاه نيمى از قرص خورشيد را ديدى كه به غروب نزديك شد،به من خبر ده تا دعا كنم!
🔸️پ.ن: پسر بچه احتمالا امام حسن مجتبی علیه السلام باشد.
@dehban_ir
🔖نکته بسیار مهم ولی گفته نشد🔖
🔴 اهل سنت پاسخ دهند:
🔺️🔺️ پیامبر در بی تابی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به خاطر رحلت پیامبر فرمودند: آیا راضی نمی شوی که سرور زنان عالم قرار بگیری؟!
🔸️این جمله یعنی
حضرت فاطمه در این ۷۵ روز یا ۹۵ روز به خاطر عملکردشان سیده نساء عالمین می شوند!!
سوال: مگر در این مدت چه کردند؟
۱. اثبات مالکیت بر فدک و در نتیجه دزد بودن سردمداران بعد پیامبر!
۲.دفاع از اميرالمؤمنين در نتیجه غاصب بودن سردمداران بعد از پیامبر!
الحاکم النیسابوری، المستدرك على الصحيحين، دار الكتب العلمية – بيروت، ج3، ص170، ح4740.: «عَنْ مَسْرُوقٍ، عَنْ عَائِشَةَ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: وَهُوَ فِي مَرَضِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ: «يَا فَاطِمَةُ، أَلَا تَرْضَيْنَ أَنْ تَكُونِي سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَسَيِّدَةَ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَسَيِّدَةَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ؟» هَذَا إِسْنَادٌ صَحِيحٌ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ هَكَذَا».
از عایشه: پیامبر در مریضی که وفات کردند به دخترشان فرمودند:
«ای فاطمه! آیا خشنود نمی شوی به اینکه سرور زنان عالم و بانوی زنان بهشت و بانوی زنان مؤمنۀ عالم باشی؟».
🏷سوال: آیا در این مدت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سران سقیفه ناراحت و ناراضی بودند یا نه خشنود بودند؟
🏷آیا حضرت فاطمه سلام الله علیها در این مدت امامت ابوبکر را پذیرفتند یا امامت حضرت امیرالمؤمنین را؟ با توجه به اینکه متواترا روایت شده هرکس بدون امام از دنیا برود کافر از دنیا رفته!
@dehban_ir
111111.m4a
23.34M
⭕بسیار مهم
⚪نکات تبلیغ دانش آموزی
🟤از قبل از ورود به مدرسه تا هنگام خروج
🟠ارائه توسط حجت الاسلام مجید دهبان
🟢با بیش از ۱۵ هزار ساعت تجربه کلاس داری
🟡ویژه مربیان و روحانیان مبلغ مدارس
🔴به گفته خودشان ۸ جلسه بیش از یکساعت را بطور فشرده اینجا مطرح کردند.
⚫از ایشان تقاضا کردم مفصل بیان کنند.
@dehban_ir
آقای دهبان مهارت ارائه مطلب در تبلیغ دانش آموزی.pdf
565K
✅ خلاصه نکات بسیار قابل استفاده جلسه تبلیغ دانش آموزی
🟣تقریبا کل جلسه پیاده سازی شده است
واقعا ارزش مطالعه دارد
🔺ارائه توسط حجت الاسلام مجید دهبان
@dehban_ir
مهدی دهبان
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجتالاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه ه
تقریر بخش قرائتهای مختلف توسط طلبه محترم عرفان سلیمانی
مهدی دهبان
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجتالاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه ه
بسم الله الرحمن الرحیم
🌺🍃 اشاره ای از #استاد_دهبان در رابطه با بحث #اختلاف قراءات در خلال مباحث #مقدمات_فهم_علوم_اسلامی 🍃🌺
🍃 مقداری از اختلاف قراءات بخاطر #اختلاف_لهجه است؛ مثلا قبیلهای میگوید "خاتم" و قبیلهای دیگر میگوید "خَأتَم"؛ اشکالی هم ندارد. اما اگر اختلاف قرائت سبب شود که کلمهای به صورت کامل تغییر کند یا کلمهای کم و زیاد شود، این اشکال دارد.
🍃 اولین کسی که بحث اختلاف قرائت را مطرح کرد، #ابن_مجاهد در #قرن_چهارم و در کتاب #قراء_سبعه است و وی فردی سنی است که زمانی که قراء سبعه را مطرح کرد، خود اهل سنت به او هجمه کردند. عجیب است که خود سنیها اختلاف قراءات را از ابن مجاهد قبول نکردند، آنوقت بعضی از شیعیان قبول میکنند!
🌱 اینکه ما میگوییم قرائت #حفص_از_عاصم را قبول داریم، بخاطر آن است که #مطابق_با_قرائت_مردم است وگرنه کاری با حفص از عاصم هم نداریم.
🍀 آقای #معرفت در کتاب #التمهید_فی_علومالقرآن، عوامل اختلاف قرائت را آورده و مفصلا بحث کرده و منبع خوبی است.
ایشان یکی از عوامل اختلاف قرائت را #هوا_و_هوس میداند! قاری که از روی هوا و هوس قرائت میکند، چگونه میتوان به قرائت وی استناد کرد!
🌴 پس شیعه اختلاف قرائت را قبول ندارد و حفص از عاصم را فقط چون مطابق با قرائت مردم که از پیامبر(ص) رسیده است، قبول میکند.
🍃 منبع دیگر کتاب #تاریخ_قرآن_کریم برای #دکتر_محمدباقر_حجتی است. یکی از مسائل مهمی که باید تحقیق شود، «تاریخ تولد و وفات قاری و استاد اوست» که غالبا تاریخ تولد قاری با استاد خود، سالیان سال تفاوت دارند!
مثلا استاد ۵۰ سال است که وفات کرده و ۵۰ سال بعد از او شاگردش به دنیا آمده و از آن استاد روایت کرده است!
🌾 مسئله بعدی اینکه فقط قراء سبعه نداریم، بلکه انواع قراءات داریم؛ شاذ، حسن، اجتهاد و... .
قرائت از روی اجتهاد را نحویون قبول کردند؛ اصلا از کجا معلوم آن قاری به اجتهاد قرائت نکرده باشد؟!
کردستان واقعه مهار نشدنی.mp3
22.4M
🎧بشنوید گزارش یکی از بچه های سازمان
🗂َاَبَر عملیات اطلاعاتی سپاه در ماه های گذشته
عملیات بلوف (فریب)
🖍مرحله چهارم و خطرناکترین مرحله آشوب چه بود؟
♦️احتمالی که همه می دادند اما عملی نشد!
@dehban_ir
#حدیث
💫فراخى روزى و حماقت :
✨شرح نهج البلاغة :
🍃أوحَى اللّه ُ تعالى إلى بعضِ أنبيائهِ : أ تَدرِي لِمَ رَزَقتُ الأحمَقَ ؟ قالَ : لا ، قال : لِيَعلَمَ العاقِلُ أنّ طَلَبَ الرِّزقِ لَيسَ بِالاحتِيالِ .
🌟خداوند متعال به يكى از پيامبران خود وحى فرمود كه : آيا مى دانى چرا احمق را #روزى مى دهم؟ عرض كرد : نه . فرمود : تا خردمند بفهمد كه روزى با #چاره_انديشى به دست نمى آيد .
📚( شرح نهج البلاغة ابن أبي الحديد : ۳/۱۶۰ )
https://lib.eshia.ir/15335/3/160/
@dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح
🕌حوزه علمیه کرمانی ها
🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود.
@dehban_ir
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه ۹.mp3
44.51M
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🔹جلسه نهم
۲۳ آذر ۱۴۰۱
@dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽روش توضیح تمام معارف دینی با دو روش:
🏷۱. نشستن و سکون
🏷۲. کار و حرکت
🗂مربوط به جلسه هشتم شرح طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
حجت الاسلام دهبان
@dehban_ir
#حدیث_شناسی
#روز_ظهور
⁉️آیا امام زمان عج در روز جمعه ظهور می کنند؟
🔶️روایات تاکید دارند که در روز شنبه این اتفاق می افتد:
🟥امام باقر علیه السلام همچنین می فرمایند: «حضرت قائم علیه السلام رو شنبه که روز عاشورا است قیام می کند؛ روزی که امام حسین علیه السلام شهید شد.» الباقر علیه السلام: یخرج القائم فی یوم السبت یوم عاشورا یوم الذی قتل فیه الحسین.» (کمال الدین، ج 2 ، ص 653)
🟥امام باقر علیه السلام نیز می فرمایند: «گویا حضرت قائم(عج) را می بینم که در روز عاشورا، روز شنبه، میان رکن و مقام ایستاده و جبرئیل نیز جلوی حضرتش ایستاده است و مردم را به بیعت با او فرا می خواند.
قال أبوجعفرعلیه السلام: «کأنی بالقائم یوم عاشورا یوم السبت، قائمنا بین الرکن و المقام بین یدیه جبرئیل ینادی: البیعة لله فیملأها کما ملئت ظلما و جورا» (طوسی، غیبة، ص 274)
🟥 امام صادق علیه السلام: ۲۳ ماه رمضان به اسم ندا داده می شود و روز عاشورا که حسین علیه السلام به شهادت رسید قیام می کند.
اَلْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْكُوفِيِّ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَلْقَائِمَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يُنَادَى اِسْمُهُ لَيْلَةَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ يَقُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَوْمَ قُتِلَ فِيهِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۴۵۲
🖍البته در برخی ادعیه و یک روایت روز جمعه روز ظهور معرفی شده:
🔸️امام صادق(ع) فرمود: «شنبه از آن ما است و یکشنبه از آن شیعیان ما... و در پنجشنبه حاجتها برآورده مىشود و جمعه براى پاکیزه شدن و عطر زدن است و آن عید مسلمانان است... بهترین عیدها روز غدیر است که هیجدهم ماه ذى الحجه بوده [و اولین عید غدیر] با جمعه مصادف بود و قائم ما جمعه ظهور میکند و رستاخیز در جمعه بپا خواهد شد و هیچ کارى در جمعه بهتر از درود فرستادن بر محمد و آل او نیست»
«أبی عبد الله(ع) قال: السبت لنا و الأحد لشیعتنا و الإثنین لأعدائنا و الثلاثاء لبنی أمیة و الأربعاء یوم شرب الدواء و الخمیس تقضى فیه الحوائج و الجمعة للتنظف و التطیب و هو عید المسلمین و هو أفضل من الفطر و الأضحى و یوم الغدیر أفضل الأعیاد و هو ثامن عشر من ذی الحجة و کان یوم الجمعة و یخرج قائمنا أهل البیت یوم الجمعة و یقوم القیامة یوم الجمعة و ما من عمل یوم الجمعة أفضل من الصلاة على محمد و آله»
📚الخصال، ج 2، ص 394
🔸️در دعایی میخوانیم: «ای مولای من! ای صاحب الزمان(عج)! درود خدا بر تو و خاندانت، امروز جمعه است و جمعه روز تو میباشد؛ روزی که در آن ظهور تو انتظار میرود، روزی که در آن به وسیله تو برای مؤمنان گشایشی ایجاد خواهد شد و کافران به وسیله شمشیر تو از بین خواهند رفت...».
«یا مولای یا صاحب الزمان صلوات الله علیک و على آل بیتک هذا یوم الجمعة و هو یومک المتوقع فیه ظهورک و الفرج فیه للمؤمنین على یدک و قتل الکافرین بسیفک ...»
📚جمال الأسبوع، ص 38
@dehban_ir
مهدی دهبان
#حدیث_شناسی #روز_ظهور ⁉️آیا امام زمان عج در روز جمعه ظهور می کنند؟ 🔶️روایات تاکید دارند که در روز
#حدیث_شناسی
#روز_ظهور
🔺️اینکه ایام و سالهای متعدد و رمزگونه بیان می شود به چه معناست؟
🔺️مثلا سال ظهور یا سال فرد (در مقابل زوج) یا عناوین دیگر مثل ایام نوروز و مانند آن، آیا نکته ای دارد؟
🔸️در جمع بین همه روایات باید گفت آنچه باید درک شود، آشنایی با اصطلاحات اهل بیت علیهم السلام است.
🔹️مثلا اهل بیت علیهم السلام اصطلاح ظهور دارند و قیام البته ۶ اصطلاح وجود دارد که گاهی اندیشمندان اینها را از هم تفکیک نکردند!
🔹️آنها را جا به جا استفاده می کنند و دچار مشکل می شوند! ما در جای خود تفاوت این اصطلاحات را مبسوط بیان کردیم.
🔸️به هر حال یک نکته اینست که ظهور تدریجی است نه دفعی مانند عکسی که کم کم واضح می شود از حالت تار به حالت واضح در می آید ظهور هم تدریجی رخ می دهد و روزهای متعدد یکی از نکاتش همین است.
🔸️این نکته تدریجی بودن منافاتی با روایت ناگهانی بودن ظهور او ندارد.
@dehban_ir