eitaa logo
دل‌گزیده‌ها
7 دنبال‌کننده
17 عکس
4 ویدیو
0 فایل
جایی برای اشتراک‌گذاری دِل‌گُزیده‌ها و دِل‌نوشته‌هایم. چیزهایی که دیدن، شنیدن و خواندنش برام جذّابیت یا تازگی دارد. همچنین جایی برای انعکاس تحلیل‌ها و برداشت‌هایم از حوادث روز و نیز فَهمَم از آموزه‌های دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
"قدرت‌نمایی خدا در نابودی مستکبران" در تفسیر نمونه در تفسیر آیات ۷ تا ۹ سوره قصص که درباره داستان تولد موسی و به نیل انداختن وی است، آمده است: ✍«قدرت‏نمايى اين نيست كه اگر خدا بخواهد قوم نيرومند و جبارى را نابود كند لشكريان آسمان و زمين را براى نابودى آنها بسيج نمايد. قدرت‏نمايى اين است كه خود آن جباران مستكبر را مأمور نابودى خودشان سازد و آنچنان در قلب و افكار آنها اثر بگذارد كه مشتاقانه هيزمى را جمع كنند كه بايد با آتشش بسوزند، زندانى را بسازند كه بايد در آن بميرند، چوبه دارى را بر پا كنند كه بايد بر آن اعدام شوند!. و در مورد فرعونيان زورمند گردنكش نيز چنان شد، و پرورش و نجات موسى در تمام مراحل به دست خود آنها صورت گرفت: قابله موسى از قِبطيان بود! سازنده صندوق نجات موسى يك نجّار قِبطى بود! گيرندگان صندوق نجات از امواج نيل آل فرعون بودند! بازكننده درِ صندوق شخص فرعون يا همسرش آسيه بود! و سرانجام كانون امن و آرامش و پرورش موساى قهرمان و فرعون‏شكن همان كاخ فرعون بود! » و این است "قدرت‌نمایی پروردگار در نابودی مستکبران" 📚تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۱۶، ص۳۰. ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚دل‌گزیده‌ها @delgozideh
"توفیق خدمت به مردم از نعمت‌های الهی است" امام حسین(ع) در روایتی، نیازهای مردم به انسان را از نعمت‌های الهی به او دانسته دانسته و فرموده که در برابر نعمت‌های خدا اِظهار ملامت نکنید تا تبدیل به نِقمت (عذاب) نشوند. متن حدیث که در صفحه ۸۱ کتاب نزهه الناظر و تنبیه الخاطر آمده چنین است: "اعْلَمُوا أَنَ‏ حَوَائِجَ‏ النَّاسِ‏ إِلَيْكُمْ‏ مِنْ‏ نِعَمِ‏ اللَّهِ‏ عَلَيْكُمْ‏، فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُوزُوا نِقَماً". البته در برخی منابع به‌جای عبارت "فَتَحُوزُوا نِقَماً؛ تا تبدیل به نقمت نشود" عبارت "فتَتحوَّل اِلی غیرِکُم؛ تا به دیگران واگذار نشود" آمده است. بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۲۸. توضیح: خدمت به مردم فرصتی است که در اختیار هر انسانی قرار می‌گیرد اگر انسان از این فرصت استفاده نکند، تبدیل به نِقمت می‌شود یا در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. بدون شک مشکل مردم برآورده می‌شود اما این انسان است که از فرصت خدمت به خلق بهره می‌برد یا آن را به نقمت تبدیل می‌کند. از خدا بخواهیم توفیق خدمت به خلقش را روزیمان کنه! __________________________ ۲ خرداد ۱۴۰۰ @delgozideh
"اشتباهات رایج در نماز" برخی از نمازگزاران کلماتی را در نماز اشتباه ادا می‌کنند: ۱. تشهد: در "اَشهَدُ اَنَّ مُحمّداً عَبدُهُ و رَسُولُه" کلمه عَبدُهُ را عَبدَهُ می‌گویند. ۲. ذکر رکوع یا "سُبحانَ رَبِّیَ العَظِیمَ و بِحَمدَه" را به اشتباه " سُبحانَ رَبِّیَ الاَعظِیمَ و بِحَمدَه" می‌گویند. ۳. در حَوقَله یا ذکر "بِحَولِ اللهِ و قُوَّتِه اَقُومُ وَ اَقعُد" یک واو می‌افزایند: بِحَولِ اللهِ و قُوَّتهِ و اَقُومُ و اَقعُد هر از چندگاهی قرائت نمازمان را چک و تصحیح کنیم! ۲ خرداد ۱۴۰۰ _______________________ @delgozideh
"آداب انفاق از زبان قرآن" ۱.انفاق با اخلاص باشد: "إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا؛ ما شما را به‌خاطر خدا اطعام می‌کنیم و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی‌خواهیم!" انسان/۹. این آیه مربوط به انفاق امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) است که افطاری سه روز خود را به ترتیب به مسکین، یتیم و اسیر دادند و انگیزه آنان از این کار چیزی جز رضایت الهی نبود. ۲. انفاق از مِمّا تُحِبّون (چیزهایی که دوست دارید) باشد. "لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ؛ هرگز به نیکوکاری نمی‌رسید مگر اینکه از آنچه دوست می‌دارید، انفاق کنید." آل‌عمران/۹۲. اینجا جای مَحَک زدن خود است که آیا ۱۰۰۰ تومانی سالم و اتوکشیده را صدقه می‌دهیم یا چین و چروک‌دار را!!!🙈🙈🙈 ۳. انفاق همیشگی و مستمر باشد: الف) "وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ؛ و در اموال آنها حقّی برای سائل و محروم بود." سوره ذاریات، آیه ۱۹. ب) "وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ؛ و آنان كه در اموالشان حقى معلوم براى سائل و محروم است."معارج/۲۴و۲۵. توضیح: بر اساس این دو آیه انسان مومن باید در اموالش برای فقراء حقی قائل باشد و درصدی از درآمدش را به آنان اختصاص بدهد. ۴. انفاق بدون مِنّت و اذیّت باشد. "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ" ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بخشش‌های خود را با منت و آزار، باطل نکنید." بقره/۲۶۴. خدا در این آیه کسی که اموالش را همراه با مِنّت و آزار انفاق می‌کند به کسی تشبیه کرده که به خدا و جهان آخرت باور ندارد اما اموالش را به‌خاطر نشان دادنِ به مردم، انفاق می‌کند. كار او مانند قطعه سنگی است كه با لایه نازکی از خاك پوشانده و بذرهايی در آن افشانده شده است وقتی که رگبار باران به آن برسد همه خاك‌ها و بذرها را بشويد، و آن را صاف و خالی از خاك و بذر رها كند. ۵.رعایت اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا ﴿اسرا/ ٢٩﴾ و دستت را بخیلانه بسته مدار [که از انفاق در راه خدا باز مانی] و به طور کامل هم [در انفاق] دست و دل‌باز مباش [که چیزی برای معاش خودت باقی نماند] که در نهایت [نزد شایستگان] نکوهیده [و در زندگی خود] درمانده گردی. ۶. بهتر است انفاق پنهانی باشد: إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِىَ وَ إِنْ تُخْفُوهَا وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَ يُكَفّرُ عَنْكُم مّن سَيِّئاتِكُم وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» (بقره/۲۷۱)؛ (اگر صدقات [و انفاق هاى خود] را آشکار کنید، خوب است؛ و اگر آنها را مخفى ساخته و به نیازمندان بدهید، براى شما بهتر است؛ و از گناهان شما مى‌کاهد؛ و خداوند به آنچه انجام مى‌دهید، آگاه است). برخی گفته‌اند انفاق واجب آشکارا و انفاق مستحبی پنهانی انجام شود. نکته مهمی که عبارت "ویکفر عنکم من سیئاتکم" به آن اشاره داره اینه که انفاق میتونه کفاره گناهان و باعث آمرزش آنها بشه آداب انفاق را رعایت کنیم ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ------------------------------------- @delgozideh
"در تعبیرات دینی آمده که اگر می‌خواهید بفهمید که دنیا و ثروت چقدر می‌ارزد ببینید پیش چه کسانیه اگر دیدید نزد افراد خوب است بفهمید که دنیا و ثروت ارزش دارد اما اگر پیش افراد خوب نیست معلوم می‌شود چیز خوبی نیست و گرنه خدای سبحان آن را به خوب‌ها می‌داد." جوادی آملی، حکمت عبادات، ص۹۸-۹۹. ۱۰ تیر ۱۴۰۰ ------------------- @delgozideh
خوانش جدید از داستان موسی خوانش عمومی از داستان حضرت موسی در قرآن این است که موسی پس از آنکه از نیل گرفته شده در دامان فرعون بزرگ شد و به بلوغ و رشد رسید. این مطلب در برخی از تفاسیر هم آمده است. یکی از دوستان که در این زمینه کار می‌کرد تلنگری زد و مرا به تامل واداشت. پس از نگاهی اجمالی به ماجرای موسی در قرآن به این نتیجه رسیدم که با کمک آیات قرآن می‌توان خوانش دیگری از این ماجرا ارائه داد و آن این است که موسی را پس از آنکه از نیل گرفتند به مادرش سپردند. چنانکه در تفسیر نمونه هر دو احتمال مطرح شده و این احتمال نزدیکتر دانسته شده است. شواهد: ۱.در آیه ۷ سوره قصص پس از آنکه به مادر موسی دستور داده شد که فرزند خود را در صندوقی بپیچد و به نیل بیندازد آمده است که《إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ》 ۲. در آیه《وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ》سخن از کفالت است که خواهر مادر موسی می‌گوید من خاندانی را سراغ دارم که می‌توانند کفالت و سرپرستی او را بر عهده بگیرند. ۳. فرددناه الی امه....لتعلم ان وعدالله حق واکثرهم لا یعلمون آیه۱۳ ۴.در درگیری سبطی و قبطی، موسی سبطی را می‌شناخت و این نشان می‌دهد که موسی در میان قوم خود زندگی کرده که آنان را می‌شناخته است. با این حال نمی‌توان زندگی کردن موسی در دربار فرعون را به کلی انکار کرد چرا که در آیه دیگری به سپری شدن دورانی از زندگی موسی در دربار فرعون تصریح شده است. ۳۰ آذر ۱۴۰۰ _______________ @delgozideh
جایگاه و ارزش تمرکز الکساندر گراهام بل: "تمام افکارتان را روی کاری که مشغولش هستید متمرکز کنید. پرتوهای خورشید تا وقتی که متمرکز نشوند نمی‌سوزانند" 📚برایان تریسی، قورباغه را قورت بده!، ترجمه زینب عرب‌نژاد، قم، بوکتاب، ۱۳۹۰ش،ص۷۱. از پراکنده‌کاری برحذر باشیم! ۵ دی ۱۴۰۰ _______ @delgozideh
جملات روزانه قبر با انسان 🔹پیامبر اکرم صلّی‌الله‌ علیه‌ وآله‌ وسلم فرمودند: اَلْقَبْرُ یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ بِخَمْسِ کَلِمَاتٍ، اَنَا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ اَنِیساً، وَ أَنَا بَیْتُ الظّلَمَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ سِرَاجاً اَنَا بَیْتُ التُّرَابِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ فِرَاشاً، اَنَا بَیْتَ الْفَقْرِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ کَنْزاً، وَ اَنَا بَیْتُ الْحَیَّاتِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ تَرْیَاقاً ▫️قبر هر روز با پنج جمله ندا می‌دهد: • من خانه تنهایی هستم، پس انیسی به سوی من بیاورید. • من خانه تاریکی هستم، پس به سوی من چراغ همراه آورید. • من خانه خاکی هستم پس فرش همراه داشته باشید • من خانه فقر و نداری هستم، پس گنج همراه بیاورید • و من خانه مارها هستم پس پادزهر با خود حمل کنید. وَ اَمَّا الْاَنِیسُ فَتِلَاوَه الْقُرْآنِ، اَمَّا السِّرَاجُ فَصَلَوه اللَّیْلِ وَ اَمَّا الْفِرَاشُ فَعَمَلُ الصَّالِحِ وَ اَمَّا الْکَنْزُ فَلَا اِلَهَ اِلَّا الله وَ اَمَّا التَّرْیَاقُ فَالصَّدَقَه • اما انیس تلاوت قرآن می باشد • امّا چراغ پس نماز شب است • اما فرش، پس عمل نیک است • گنج لا اِله اِلّا الله است • و پادزهر ، صدقه است. مجموعه وارم ص۲۰۰ کمی به یاد مرگ باشیم! __________ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ @delgozideh
پیامبر:"انما جعل الله الشفاء فی تربته الحسین " خداوند به امام حسیـــن امتیازاتی مرحمت فرموده است که حتی انبیاء عظام الهی از آنها محرومند. یکی از این امتیازات آن است که پیـــــــــامبر خدا(ص) فرمود: "انما جعـل الله الشفاء فی تربته" خداوند شفا را فقط در تربت حسیـن(ع) قرار داد و خوردن خاک تربــت هیچ پیـامبر یا امامی به جز آن حضرت جایز نیست. ________ ۸ مرداد ۱۴۰۲ @delgozideh
"جانم فدایت" ویژگی‌ مشترک حضرت عباس و حضرت معصومه هر دو غیرمعصومی هستند که امام معصوم درباره آنها فرمود: جانم فدایت امام حسین(ع) خطاب به حضرت عباس: بنفسی انت؛ جانم فدایت/قربونت برم امام کاظم درباره فاطمه معصومه: فداها ابوها؛ پدرش به فداش ----------------- ۹ مرداد ۱۴۰۲ @delgozideh
"ان الله لا یحب المسرفین" ایران حدود ۸۵ میلیون جمعیت دارد فرض کنیم ۷۰ میلیون جمعیت آن غذاخور باشن اگر یک وعده ناهار ایرانی‌ها پلو باشد و هر ایرانی یک برنج در ظرفش بماند می‌شود ۷۰ میلیون برنج برابر با ۷ تُن!!!! البته امروزه غذا را نیمه رها کردن جزو فرهنگ لاکچریه و کمتر کسی غذاشو کامل میل می‌کنه!! بنابراین دورریز غذاهایمان بیش از این حرفاست! هر ۱۰ عدد برنج یک گرم و هر ۱۰ هزار دانه یک کیلو است. اسراف نکنیم! --------------- ۹ مرداد ۱۴۰۲ @delgozideh
"در وضوی ارتماسی هم ترتیب لازم است" شاید برخی تصور کنند که وضوی ارتماسی، در مقابل وضوی ترتیبی است پس رعایت ترتیب در آن لازم نیست. در وضوی اِرتماسی، همچون وضوی ترتیبی، مراعات ترتیب لازم است یعنی ابتدا صورت و سپس دست‌ها (راست و چپ) شسته و پس از آن مسح سر و پا انجام می‌شود. تفاوت وضوی ارتماسی با ترتیبی در ترتیب یا عدم ترتیب شستن اعضا نیست بلکه تفاوت آن در این است که در وضوی ارتماسی صورت یا دست‌ها را در آب فرو می‌کنیم اما در وضوی ترتیبی آب را بر صورت یا دست‌ها ریخته و آنها را می‌شوییم. وضوی ارتماسی در مقابل وضوی ترتیبی نیست بلکه شیوه دیگری برای انجام وضو است. البته در غُسل ارتماسی، رعایت ترتیب لازم نیست. ------------------------ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ @delgozideh