eitaa logo
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
603 دنبال‌کننده
646 عکس
90 ویدیو
27 فایل
دغدغه، عکس‌نوشت ها و سوالات ذهنی یک طلبه 🖋امیر خندان #مِن_دانشگاه_حتّی_الحوزه #مشاهدات #دستور_از_خمینی ارتباط: @admin_delneveshtetalabe @delneveshtetalabe
مشاهده در ایتا
دانلود
ما در امتحان هستیم. این را باید هر روز با خود تکرار کنیم. در برخی از روایات غیبت را سرّی از اسرار خداوند معرفی کرده‌اند. پس اگر دلیلی هم برای غیبت بیان شود، شاید حکمت باشد و نه علت.
ببین رفیق... اگر هر سال پول سفر شمال و کیش برات جور میشه اندازه دو تا سفر هم توی هر یک از این سفرها خرج می‌کنی یا تعویض ماشین و هزار تا خرج دیگه داری که معادل نصف سفر اربعین هست آخرش هم فقط میگی: دلم میخاد بروم اربعین...خودش باید بطلبه! یه جای کارت میلگنه... خودت ته دلت رو یه بازبینی کن https://virasty.com/amirkhandan110/1692112015034474279
ماه صفر نحس نیست. نحوست در اسلام به معنای نحوست در نگاه طالع بینان و رمال ها نیست.
هدایت شده از نوشتنی جات
بانگ رحیل اربعیین به گوش می رسد و عاشقان دارند آماده می شوند آنان که کمی از این می ناب چشیده اند مست مهیا شدن سفر اند و آنان که سرشان از این پیاله گرم نشده سرگرم تماشای این مجانین اند. . . . اربعیین کتابی است که قصه اش خیلی متفاوت است ،تاثیری که پیاده روی اربعیین روی آدم می گذارد هزاران کتاب نمی گذارد اگر برای این سفر آماده نشده اید بدانید که نصف عمرتان بر فناست گرما و سختی و رنج و....همه در همین شهر های خودمان هست. تازه علاوه بر اینها عشق هم نیست. مرض بی عشقی بد مرضی است. ما مردمان مبتلا به مدرنیته ایم که بیماری اش مزمن است و از نشانه هایش ،عشق به قدرت است عشق به دیده شدن در عصر رسانه ،عشق به ترکیدن و ترکاندن ،عشق به لذات دنیا و .... اربعیین آمده تا بگوید که شما هیچ ...نیستید اربعیین پنچرمان می کند اربعیین مارا از توهم خدمت در می آورد و به ما می آموزد که خدمت یعنی آب دادن آن کودک سه ساله آفتاب سوخته که کفش به پا ندارد و با صدای ظریفش می گوید مای بارد بدون اینکه به شوق دوربین اینکار را کند خدمت یعنی آن پیرمردی که مجمع سنگین خرما و ارده را روی سر گرفته و وسط راه نشسته ،و سرش پایین بدون اینکه کسی او را ببیند و خدا قوت بگوید.... اصلا اربعیین آمده مرز تعاریف را عوض کند . . . همینقدر بگویم اگر تا به حال اربعیین نرفته اید و امسال قصد ندارید که بروید به بهانه گرما و .... واقعا دارید به خودتان ظلم می کنید چون از زیبا ترین و هیجان انگیزترین لحظات زندگی تان ،خودتان را محروم می کنید.
میگویند خیلی زیباست من ندیده ام ولی میگویند شیرین است و دوست داشتنی زیبایی لغت کوچکی است برایش البته برخی او را نمی شناسند برخی می شناسند و میگویند زیبا نیست. زشت هم نیست. برخی دیگر میگویند... ولی مگر می شود دنیای بی تعلق زشت باشد!؟ مگر می شود دنیای بدون محدودیت کریه و تلخ باشد!؟ مگر می شود جهان پس از مرگ مرارت بیشتری نسبت به این جهان داشته باشد!؟
https://virasty.com/amirkhandan110/1692654554071180445 جامانده دلی است که با راهی نیست اگر جسمت را نتوانستی به کربلا برسانی از دلت غافل نشو...
اربعین کربلا باشیم شب جمعه بعد از اربعین هم کربلا باشیم وصف العیش، نصف العیش خدا را چه دیده‌ای...
بازنگری در یک مفهوم زیارت به معنای چسبیدن به ضریح نیست. زیارت به معنای پرستش و عبادت یک میت نیست. زیارت به معنای گشتن دور ضریح نیست. زیارت یک عمل عبادی است و نیاز به قصد قربة الی الله دارد. زیارت مثل هر عمل عبادی دیگر، آداب و ثمرات خاص خودش را دارد. در ادب زیارت، برخی مکان‌ها و زمان‌ها فضیلت مخصوص خود را دارد.
صداها رهایم نمی‌کنند جواد مقدم فریاد میزند هروله. حسین سیب اوج گرفته و میخواند: بدرُ فاطمه نورُ کلامی سیدالشهداااا.... میثم مطیعی هم با همان آرامش دارد قدم قدم را میخواند. چند وقتی است ملاباسم هم اضافه شده است و گاهی «تزرونی» میخواند و گاهی هم «مشای علی وعدک صلیت» ذهنم حسابی شلوغ شده است. یکی از گوشه ای مدام و بدون وقفه با یک ریتم ثابت، انگار که یک هزارم دسی بل هم صدایش تغییر نکند، میگوید«شای ابوعلی». عین را هم جوری تلفظ میکند انگار از لوزالمعده اش صدا را برداشته و به گوشم می رسند. لحظه ای تنفس و باز دوباره «اشرب شای ابوعلی». صدای لخ لخ دمپایی آبی رنگ مرد هندی، که پای چپش را روی زمین می کشاند زیر صدای کودکی است که با ادا اطوار بچه‌گانه اش مثل صدای دعوت به چایی میگوید: «اتفضل یا زائر! مای بارد یا زائر.» مرد عصا به دستی از کنارم رد می‌شود. صدای تق تق عصا در هر قدم دوبار بلند می شود. گویا ایرانی است و جانباز. چفیه ای بسیجی دور گردنش است. ضبط کوچکی را به کوله اش آویزان کرده و انگار تمام روضه های عالم را میخواهد در چند کلمه به گوش همه برساند: السلام علیک یا اباعبدالله... ویلچر مرد پاکستانی که مادر یا همسرش را روی آن نشانده هم مثل این که بخواهد یک حرفی را تکرار کند. شاید لاستیک سمت راستش درد گرفته. نمیدانم. فکر میکنم دارد با صدای قیچ قیچش‌با من حرف میزند. کمی نگاهش میکنم. معنای حرفش را نمی فهمم، مثل حرف های خود مرد پاکستانی. قیچ قیچ‌ قیچ قیچ... پیرزن عرب زبانی که خمیده خمیده جلو آمده، به پاهای برهنه ام اشاره میکند. مقداری حرف میزند. معنای دقیق تک‌تک کلمات را درک نمیکنم. فقط میفهمم دارد توصیه مادرانه‌ای می‌کند. به زور کلمه«حذاءک» را تشخیص می‌دهم. با کلمه ای «مو مشکل» داستان ختم می شود. شلوغ و پلوغی جمعیت نشان میدهد به سیطره رسیده ایم. باید ایستاد. ما می‌ایستیم ولی صداها نه. جمعیت دم میگیرند: لبیک یا حسین! لبیک یا حسین!... صداها رهایم نمی‌کنند. هر سال نزدیک اربعین صداها در خواب و بیداری رهایم نمی‌کنند. صدای لبیک یا حسین جمعیت رو به ضریح، صدای موتور سه چرخه ای که آهنگی روی اعصاب پخش می‌کند تا به موکب‌دارها بگوید کپسول گاز رسید، صدای کش کش قدم ها، مداحی های ایرانی و عربی بین راه، مای بارد، شای‌ ابوعلی، تفضّل یا زائر....تفضّل... @delneveshtetalabe
هدایت شده از بینش راهبردی
مراقب باشیم هر زمان یک اتفاق مهم می افتد عضویت ایران در سازمانی بزرگ شکل میگیرد اجتماع عظیم اربعین شکل میگیرد و یا هر کار بزرگ دیگری دشمن نمی گذارد شیرینی این موفقیت ها را بچشیم و شروع به بحران سازی های مقطعی و تحمیلی می کند لذا اگر دیدید از سوریه خبرهایی آمد که همه چیز به هم ریخته از عراق و لبنان آمد از ایران آمد، بدانید که می خواهند بحران سازی جدیدی بکنند کاملا مراقب باشید که به فضاسازی دشمن کمک نکنیم مراقب فضای رسانه ای باشید چون بخش زیادی را مدیون بی سوادی رسانه ای ما و کمک به این بحران سازی در انتشار این اخبار هستند. 🆔 @Binesh_Rahbordi
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
مراقب باشیم هر زمان یک اتفاق مهم می افتد عضویت ایران در سازمانی بزرگ شکل میگیرد اجتماع عظیم اربعین
رفقای مذهبی و انقلابی هیاتی ها کسانی که دل در گرو محبت امام حسین دارید... نگاهی به اربعین های چند سال قبل بیاندازید.... داستان هایی که درست کردند... مثل بمب گذاری، فتنه سال قبل، داستان مبهم و پیچیده کرونا که ناگهان رخت بربست، شورش در عراق و بسته شدن مرز، و ده ها خبری که با پمپاژ آن در جامعه سعی در نادیده گرفتن اربعین و یا تخریب اربعین داشتند. به مدد ارباب بی کفن اگر بتوانم هر روز تا اربعین و بعد از اربعین در این کانال از اربعین خواهم نوشت. اربعین ظرفیت های بالایی دارد که ما خود را برای آن آماده نکرده ایم. یک نکته هم برای معلم ها و دانش آموزان: تا سال قبل تعداد زیادی از معلمان و دانش اموزان مشتاق زیارت اربعین به علت تداخل در ایام درسی موفق به حضور در این مراسم مردمی باشکوه نمی شدند. امسال فرصت خوبی است که تکرار هم نخواهد شد.
هدایت شده از خط روایت
✍ امیر خندان صداها رهایم نمی‌کنند. جواد مقدم فریاد میزند هروله. حسین سیب اوج گرفته و میخواند: بدرُ فاطمه نورُ کلامی سیدالشهداااا.... میثم مطیعی هم با همان آرامش دارد قدم قدم را میخواند. چند وقتی است ملاباسم هم اضافه شده است و گاهی «تزرونی» میخواند و گاهی هم «مشای علی وعدک صلیت» ذهنم حسابی شلوغ شده است. یکی از گوشه ای مدام و بدون وقفه با یک ریتم ثابت، انگار که یک هزارم دسی بل هم صدایش تغییر نکند، میگوید«شای ابوعلی». عین را هم جوری تلفظ میکند انگار از لوزالمعده اش صدا را برداشته و به گوشم می رسند. لحظه ای تنفس و باز دوباره «اشرب شای ابوعلی». صدای لخ لخ دمپایی آبی رنگ مرد هندی، که پای چپش را روی زمین می کشاند زیر صدای کودکی است که با ادا اطوار بچه‌گانه اش مثل صدای دعوت به چایی میگوید: «اتفضل یا زائر! مای بارد یا زائر.» مرد عصا به دستی از کنارم رد می‌شود. صدای تق تق عصا در هر قدم دوبار بلند می شود. گویا ایرانی است و جانباز. چفیه ای بسیجی دور گردنش است. ضبط کوچکی را به کوله اش آویزان کرده و انگار تمام روضه های عالم را میخواهد در چند کلمه به گوش همه برساند: السلام علیک یا اباعبدالله... ویلچر مرد پاکستانی که مادر یا همسرش را روی آن نشانده هم مثل این که بخواهد یک حرفی را تکرار کند. شاید لاستیک سمت راستش درد گرفته. نمیدانم. فکر میکنم دارد با صدای قیچ قیچش‌با من حرف میزند. کمی نگاهش میکنم. معنای حرفش را نمی فهمم، مثل حرف های خود مرد پاکستانی. قیچ قیچ‌ قیچ قیچ... پیرزن عرب زبانی که خمیده خمیده جلو آمده، به پاهای برهنه ام اشاره میکند. مقداری حرف میزند. معنای دقیق تک‌تک کلمات را درک نمیکنم. فقط میفهمم دارد توصیه مادرانه‌ای می‌کند. به زور کلمه«حذاءک» را تشخیص می‌دهم. با کلمه ای «مو مشکل» داستان ختم می شود. شلوغ و پلوغی جمعیت نشان میدهد به سیطره رسیده ایم. باید ایستاد. ما می‌ایستیم ولی صداها نه. جمعیت دم میگیرند: لبیک یا حسین! لبیک یا حسین!... صداها رهایم نمی‌کنند. هر سال نزدیک اربعین صداها در خواب و بیداری رهایم نمی‌کنند. صدای لبیک یا حسین جمعیت رو به ضریح، صدای موتور سه چرخه ای که آهنگی روی اعصاب پخش می‌کند تا به موکب‌دارها بگوید کپسول گاز رسید، صدای کش کش قدم ها، مداحی های ایرانی و عربی بین راه، مای بارد، شای‌ ابوعلی، تفضّل یا زائر....تفضّل... @delneveshtetalabe
یادداشت‌های یک طلبه || امیر خندان
✍ امیر خندان صداها رهایم نمی‌کنند. جواد مقدم فریاد میزند هروله. حسین سیب اوج گرفته و میخواند: بدرُ
خط روایت روایت‌گر اربعین است از قلم جمعی از عاشقان یک روایت از زبان مادری که با فرزندش جمع خانواده را در وسط راه گم می‌کند... دیگری پدری است... و آن دیگری ... خط روایت، گریه و خنده اهل قلم در رابطه با اربعین را روایت می‌کند شما هم میتوانید روایت‌های خود را برای ادمین کانال ارسال کنید 👇👇 https://eitaa.com/khatterevayat https://eitaa.com/khatterevayat
دنیای غذاها 🖋 امیر خندان لابد شما هم با غذاهای خانه مادربزرگ خاطره‌های زیادی دارید. شاید هم از یکی از اعضای فامیل و هنر آشپزی‌اش، یادگاری‌هایی در ذهنتان به جا مانده باشد. دنیای خوراکی ها عجیب و غریب‌اند. یک خوراکی تقریبا تمام حواس پنج‌گانه را به خود مشغول می‌کند. هم زمان هم بینایی و لامسه مشغول می‌شوند و هم چشایی و بویایی. برخی غذاها هم پیوندی با شنوایی دارند. مثلا اسم خاص غذا، یا صدای خاص خوردن آن خوراکی؛ مثل نان خشک و یا شکلات جرقه‌ای. گاهی حتی رائحه و یا اسم یک خوراکی دنیایی از خاطرات شیرین را در ذهن ما زنده می‌کند. مثلا قرمه سبزی مادربزرگ، یا شام دامادی فلان رفیق. بی انصافی است که بگوییم مادربزرگ و یا رفیق‌مان ارزشی به اندازه همان غذا دارد. و قطعا می‌دانیم که آن غذای به یادماندنی، نشانه ای از لطف و محبت آن عزیز است. به گمانم دیگر هر کسی اسم چای عراقی و قیمه نجفی را شنیده باشد. شاید هم بارها تصویر غذاهای عراقی را در ایام اربعین در فضای مجازی بارها دیده باشیم. از انصاف به دور است که سفر اربعین را به علت خوراکی ها بدانیم و یا سهم کوچکی در این سفر برای آن قائل باشیم. اگر صحبت از چای عراقی، کُبٌه، فاصوله و کباب ترکی و انواع و اقسام پذیرایی ها می شود، تنها به علت محبت مردم عراق به زائران است و یادآوری خاطرات شیرین سفر حماسی اربعین. نه چای عراقی انرژی زائدالوصفی دارد و نه فلافل ها و انواع غذاهای در مسیر پیاده روی؛ حتی خیلی از غذاهای عراقی با طبع غذایی ایرانی ها سازگار نیست، ولی طعم محبت و خدمت که در لابلای این پذیرایی پیچیده شده است واقعا ماندگار است. دنیای غذاها عجیب‌اند و با زندگی ما عجین. سعدی چه‌ خوب گفته است که: تنگ چشمان نظر به میوه کنند ما تماشا کنان بستانیم @delneveshtetalabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اربعین یعنی بذل‌ محبت برای زائر دوست داشتنی ترین مدفون خاک کربلا بذل‌محبت از هر جنس و رنگ و سن برای از یاد بردن خستگی راه برای ادامه دادن برای رسیدن به محبوب خوراکی ها بهانه ای است برای بذل محبت بهانه ای است برای نشان دادن محبت به محبوب تنوع غذاها چیزی نیست که بتواند حواس زائران را از محبوب اصلی جدا کند. اربعین نمایشگاه بذل محبت است.
تقلیلِ معارف فرهنگ زیارت، ادبی دینی است و در زمان ما خاص شیعه برشمرده می‌شود؛ هر چند که در منابع قدیمی اهل سنت نیز بدان اشاره شده است و حتی در سایر ادیان نیز این فرهنگ وجود داشته است. آنچه که به عنوان موکب و خدمات رایگان در ایام اربعین می بینیم، در راستای تحقق یک امر دینی است. کسی نمی تواند منکر فرهنگ زیبای خدمات رسانی به زائر، فرهنگ ایثار و مهمان نوازی مردم عراق شود، لیکن این امر نباید سبب غفلت از هدف شود: زیارت امام معصوم به نیت تقرب الهی...
هدایت شده از صدقه ماهانه، همدلی مومنانه
برای سلامتی زائران اربعین دفع فتنه مستکبرین شادی روح مومنین مشغول شدن ظالمین به ظالمین سربلندی اسلام و مسلمین میخواهیم گوسفندی قربانی کنیم در، ایام اربعین و تقسیم کنیم بین مستضعفین 😀 بگو یا علی‌ و روی شماره کارت پایین ضربه بزن بعد از ضربه زدن رو هم که خودتون میدونید😉 یاعلی
6037997212518204
کپی میشه👆 ملی امیر خندان ۲.
گزارشی از ریمدان، مرز ورودی پاکستان به ایران ۴روز تا ورودی عراق😳 شیعیان مخلص پاکستانی تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی پی‌نوشت: برخی میگویند دولت ایران مردم را تحریک کرده است که اربعین این قدر شلوغ شده است!! عراقی ها را چه کسی برای پذیرایی تحریک کرده؟ پاکستانی ها که دولت شیعی ندارند را چه کسی تحریک کرده که با سختی‌هایی که در گزارش زیر آمده خود را به اربعین برسانند؟ مردم عمان، هند، بحرین، عربستان، و.... را هم دولت ایران تحریک کرده است؟! گزارش یکی از دوستان است 👇👇👇
424.8K
گزارشی از ریمدان، مرز ورودی پاکستان به ایران ۴روز تا ورودی عراق😳 شیعیان مخلص پاکستانی تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی پی‌نوشت: برخی میگویند دولت ایران مردم را تحریک کرده است که اربعین این قدر شلوغ شده است!! عراقی ها را چه کسی برای پذیرایی تحریک کرده؟ پاکستانی ها که دولت شیعی ندارند را چه کسی تحریک کرده که با سختی‌هایی که در این گزارش صوتی آمده خود را به اربعین برسانند؟ مردم عمان، هند، بحرین، عربستان، و.... را هم دولت ایران تحریک کرده است؟! گزارش یکی از دوستان است.
کتابِ حجاب عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد سال ۱۴۰۱ و فتنه‌ای که رخ داد، باعث شد که در مورد مسأله حجاب، حیا، عفت، زن و مفاهیم مربوط به این حوزه برای جامعه سوال‌های جدید ایجاد شود. اسم این کتابها را شنیده بودم ولی هر بار به بهانه‌ای فرصت مطالعه آنها فراهم نمی‌شد. با توجه اتفاقات سال گذشته، شروع به خواندن این چند کتاب کردم. دو کتاب داستانی وام دار دو کتاب شهید مطهری هستند. ولی فضای داستانی دو کتابِ دیگر، شاید برای نسل نوجوان جذاب تر باشد. ان شاالله در فرصت کافی در مورد هر کدام از این چهار کتاب خواهم نوشت.
به نام خدا بر کدامین مصیبت باید گریست؟ روز عید غدیر کتاب را از مولفش هدیه گرفتم. البته به نوعی«هبه معوضه» بود و در ازای دریافت کتاب مولف کتاب خواندن آن را شرط کرد. مولف کتاب پدر یکی از دوستان یا بهتر بگویم یکی از اساتیدم هست. چون از سادات هستند با تعدادی از دوستان برای دیدار به منزلشان رفته بودیم. ابتدا داستان این که بانی هدیه کتاب کیست را تعریف کردند و بعد... بگذریم! اگر بخواهم در مورد این که استاد من دوست هست یا بالعکس و حواشی آن بنویسم صحبت به درازا می کشد. فقط یک نکته را باید بگویم که نام مولف سید محمد تقی قادری است. در موردشان با یک جست‌و‌جو در اینترنت می‌توانید بیشتر بدانید. کتاب در حدود 430 صفحه و طی سی گزارش سعی دارد وقایع قبل از قیام عاشورا تا روز شهادت و بعد از آن را از نگاه تحلیل و نه صرفا گزاره های تاریخی بررسی کند. مثلا گزارش اول در مورد تحلیل فرمان یزید ابن معاویه است و گزارش سی ام در مورد «شهادت بدن تا شهادت هدف» که به تحریفات واقعه عاشورا پرداخته است. در برخی گزارش ها نیز کتاب رنگ و بوی مقتل می گیرد. مثلا گزارش 27 که در پی معنای «قتل صبر» برمی‌آید. در برخی گزارش‌ها نکات مشهور نقد می شود و در برخی فصل‌ها مویدات و قرائنی برای گزارش تاریخی بیان می شود. کتاب برای کسانی که اندکی با وقایع عاشورای سال 61 هجری آشنایی دارند، مفید خواهد بود.
کمی تامّل همه‌ی ما را خریده‌اند. هم افغانستانی‌ها و هم پاکستانی‌هایی که از شرق وارد ایران می‌شوند تا خود را به عراق برسانند. هم بحرینی‌های جنوب ایران را. از غرب هم آفریقایی‌ها را. همه ما را تحریک کرده‌اند. حتی عراقیها را تحریک کرده‌اند که باید از این مردم که می‌آیند پذیرایی کنید. دروغ که خرجی ندارد. اصلاً بگوییم عراقی ها را هم مجبور کرده‌اند به پذیرایی! همه را فریب داده‌اند. حتی مسیحی‌ها و اهل سنت را که قدم در این مسیر گذاشته‌اند! واقعاً یک حکومت، قدرت دارد که چندین کشور و چندین مذهب را در یک گردهمایی سالانه با این قدرت مردمی در یک جا جمع کند؟ هزینه و بودجه‌اش چه می‌شود؟ پاکستانی‌ها و اروپایی‌ها هم با خرج دولت ایران به عراق می آیند؟ آیا دولت های غیر شیعه و غیرمسلمان هم مردم را تحریک به شرکت در این زیارت کرده اند؟
776.9K
چرا مرز میرجاوه به ریمدان تغییر کرده؟ سوال مهم: چرا پاکستانی ها این زحمت عجیب را تحمل می‌کنند؟ جذبه حسینی چه بر دل‌ها کرده است!؟
560.6K
خدمت صادقانه یعنی این که... نیروی داوطلب یا کارمند؟ واقعا چرا برخی این جلوه های خدمت و ایثار را نمی‌بینند؟
https://virasty.com/amirkhandan110/1693305597258665495 فدای بصیرت پدر و مادر شهدا، که همیشه حساب حزب بعث و صدامیان را از مردم عراق و شیعیان آن جدا می‌دانند... اگر عاشقان کربلا به صف شوند، در ردیف اول پدر و مادر شهدا ایستاده‌اند.
https://virasty.com/amirkhandan110/1693306104417871829 بار اول در دوران دانشجویی و با جمع دانشجویان در ایام اربعین راهی کربلا شدم. بار دوم با جمع طلبگی و بار سوم با جمع خانوادگی. تا به حال در هیچ جمعی، کسی را ندیده ام که یکبار در سفر اربعین شرکت کرده باشد و دلش نخواهد سال دیگر هم عازم شود. به نظرتان چرا؟ شما کسی را به غیر از این وصف می‌شناسید؟
heydar-albayati.safar-o-elallah(128).mp3
16.89M
مداحی سفر الی الله حیدر البیاتی الى الله سفره الى الله به سوی خدا، سفر به سوی خدا حسیناه بدمنه حسیناه ای حسین تو در خونمان جاری هستی مشیناه دربک مشیناه قدم گذاشتیم؛ در راه تو قدم گذاشتیم! الى الله الى الله به سوی خدا، به سوی خدا القارات السبعه ضجت در قاره‌های هفتگانه غوغا به پا شد والکربلاء حسین حجت و به زیارت کربلای حسین شتافتند! الى الله الى الله به سوی خدا، به سوی خدا
ما مقصر هستیم تقصیر ما اربعین رفته‌هاست که از شنیده‌ها و دیده هایمان کامل روایت نکرده‌ایم. نگفتیم که دسته‌ی هندی ها در بین الحرمین چجوری عزاداری می‌کردند و یا موکب‌شان بین راه نجف تا کربلا چگونه بود. سینه زنی کوبنده‌ی پاکستانی‌ها را که زیر پای آدم را می لرزاند را فراموش کردیم که نقل کنیم. حضور آفریقایی‌ها را هم. تمام عرب‌ها را هم یک کاسه کردیم و گفتیم عربی حرف می‌زدند پس عراقی هستند! نگفتیم از کویت و عمان و بحرین و عربستان هم در اربعین حضور داشتند. پرچم کشورهایی که جوانان روی دوش گرفته بودند را نشناختیم و نشناساندیم. آن قدر کوتاهی کردیم تا این که در ذهن برخی اربعین مساوی شد با ایران و عراق. آن قدر کم و ضعیف روایت کردیم که اربعین در کلام و ذهن برخی مساوی شد با پذیرایی فراتر از تصور عراقی‌ها. آن قدر نگفتیم از حضور دیگر کشورها، که همکاری شهرداری‌های ایران با بلدیه نجف و کربلا برای برخی تعجب‌آور‌ شد. نگفتیم که حدود ۷۰ کشور در این حماسه‌ی عظیم شرکت دارند. نگفتیم که این جمعیت بالای ۲۰ میلیون از سراسر جهان به سمت کربلا راهی می‌شوند. شاید فراموش کردیم که بگوییم این فقط شیعیان نیستند که در این حماسه حضور دارند. اهل سنت را با دست‌های بسته حین نماز در مسیر پیاده‌روی و خود کربلا می‌توان دید. حتی مسیحی‌ها با لباس خاص خودشان و علامت صلیب. تصویری که می‌بینید ذره ای کوچک از حضور سایر کشورها در این حماسه عظیم است. موکب اهالی کویت در حوالی عمود ۸۰۰ و موکب دولت کویت در نزدیکی عمود ۱۱۱۰. 🖋 امیر خندان