جزئیات چتر یارانهای
⭕️ سخنگوی دولت جزئیات جدیدی از چتر یارانهای برای ۱۸ میلیون خانوار را اعلام کرد. علی ربیعی جامعه هدف این طرح را اقشار متوسط و ضعیف دانست که مجموعا پیشبینی میشود ۶۰ میلیون نفر را در برگیرد.
⭕️ بر اساس گفتههای سخنگوی دولت، قرار است که این کمکها از طریق کارتهای بانکی صورت گیرد. به نظر میرسد با توجه به مهیا بودن زیرساختهای اعطای یارانه نقدی در گذشته، کمکهای جدید نیز از این طریق به حساب سرپرست خانوارها واریز خواهد شد.
⭕️ همچنین به گفته ربیعی، با توجه به شرایط موجود، سیاستهای حمایتی اثر تورمی محدودی خواهد داشت و اثری بر تغییر روند رشد نقدینگی نخواهد گذاشت.
⭕️ اطلاعات دریافتی «دنیای اقتصاد» حکایت از آن دارد که معیار شناسایی برای خانوارهای غیرمشمول یارانه جدید همان معیاری است که در حذف دهکهای درآمدی به کار گرفته شده است.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593824
سه سناریو از نوسان دلار
💵 بازار ارز پس از یک آرامش ۷۰ روزه، دچار نوسان شد. دیروز سد محکم ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومانی برای ساعاتی شکسته شد تا نوسان 3.5 درصدی در هفته جاری ثبت شود. اما مهمتر این است که آیا نوسان موقتی است یا بلندمدت؟
💵 برای پاسخ به این سوال ۳ سناریو متصور است. در سناریوی اول، تقاضا فصلی است و پس از زمانی فروکش میکند. در سناریوی دوم، تقاضای سوداگری ناشی از سرمایههای سرگردان و تشدید ریسک سیاسی محرک قیمت خواهند بود.
💵 در سناریوی سوم نیز، شاخصهای اقتصاد کلان روند آتی دلار را تعیین میکنند. «دنیای اقتصاد» بررسی کرده است.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593826
سرنخ جدید از ترافیک ناگهانی
⭕️ ترافیک عجیب و ناگهانی در بزرگراههای تهران برای همه پایتختنشینها به سوالی بزرگ تبدیل شده است؛ اما هنوز هیچکدام از عوامل مدیریت ترافیک در این باره، واکنش نشان ندادهاند.
⭕️ در این میان، یک سرنخ جدید شناسایی شده است. اخیرا یک فراخوان به برخی تاکسیهای اینترنتی اعلام شده که براساس آن، هر صاحب تاکسی در ازای حجم معین سفر در ماه آبان -جابهجایی مسافر- مشمول اولیه دریافت طرح ترافیک تخفیفدار میشود و در صورت سفر بیشتر، امتیاز بیشتر برای دریافت طرح پیدا میکند.
⭕️ نقش این مشوق در تشدید ترافیک مطرح است. گزارش امروز صفحه مسکن و عمران در این زمینه است👇
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593818
🔺 شگرد جدید کلاهبرداری از فروشندگان خودرو
⚠️ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوهقضائیه از شگرد جدید کلاهبرداران از فروشندگان خودرو پرده برداشت.
⚠️ در این شگرد تیمی، کلاهبردار ابتدا با مراجعه به فروشنده خودرو اظهار میکنند که حاضر است خودروی فروشنده را با قیمت بالاتر به یکی از اقوام خود بفروشد و در ازای آن، مبلغ مازاد بر نظر فروشنده باید به وی تعلق گیرد.
⚠️ بهطور مثال اگر خودرو توسط فروشنده ۳۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده، فرد خریدارنما ادعا میکند که حاضر است این خودرو را به قیمت ۳۱۰ میلیون تومان به فروش رسانده و در واقع مبلغ ۱۰ میلیون تومان باید به وی تعلق گیرد.
⚠️ بعد از راضی کردن فروشنده نفرات دیگر گروه بهعنوان خریدار وارد این نمایش شده و مبادرت به تنظیم مبایعهنامه ما بین خود کرده و مبلغ ۱۰ میلیون تومان بهعنوان پیشپرداخت در متن مبایعهنامه طرفین قید شده و مقرر میشود الباقی در هنگام تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی به فروشنده پرداخت شود.
⚠️ پس از انعقاد مبایعهنامه، افراد با ترفندهای خاص فروشنده را متقاعد میکنند که خودروی مورد معامله در یک پارکینگ بیطرف و خارج از مراکز خرید و فروش خودرو متوقف و برای خودروی معامله شده قبض دو برگی پارکینگ صادر و سوئیچ نیز در اختیار نگهبان پارکینگ قرار داده شود و شرط خروج خودرو از پارکینگ منوط به تحویل هر دو قبض میشود.
⚠️ پس از توقف خودرو در پارکینگ، نفر اول گروه با همراهی نفر دوم و سوم مبلغ ۱۰ میلیون تومان اولیه پیشپرداخت را از فروشنده بهعنوان شرط اولیه ما بین خود پس میگیرند.
⚠️ از این مرحله به بعد عملیات اخاذی از فرد فروشنده آغاز میشود و خریدار خودرو بنا به دلایل واهی از جمله خودرو رنگ دارد، تصادف کرده است یا موتور آن ایراد دارد از فروشنده میخواهد علاوه بر عودت مبلغ پیشپرداخت مبایعهنامه مبالغی را نیز بهعنوان خسارت به ایشان پرداخت کند.
⚠️ در واقع در این وضعیت فروشنده مستاصل و در قبال خواسته افراد کلاهبردار مجبور به تسلیم بوده و همه اسناد و مدارک از جمله امضا و اثر انگشت مبنی بر دریافت پیشپرداخت مبایعهنامه علیه اوست، علاوه بر آن خودروی ۳۰۰ میلیونی وی نیز در پارکینگ متوقف است.
⚠️ در چنین شرایطی چنانچه فرد بخواهد به مراجع قضایی مراجعه کند، ممکن است چند ماه در چرخه اداری طول بکشد تا بتواند ادعای خود را اثبات کرده و خودرو را از پارکینگ ترخیص کند.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593743
3.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مروری بر روزنامه پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸
🔹دنیای اقتصاد🔹
@den_ita
داغترینهای هفته
🔥 آلودگی هوا
همزمان با ورود موج تازهای از آلودگی هوای تهران و پدیده وارونگی، این هفته یکبار دیگر انتقادات نسبت به سیاستهای شهرداری برای کنترل آلودگی هوا در شبکههای اجتماعی افزایش یافت. برخی کاربران نیمبها شدن بلیت اتوبوس و مترو را دستمایه شوخی قرار داده و نوشتند: «مشکل حملونقل عمومی تهران ۵۰۰ تومن پول بلیته؟»
🔥 گرانی خودرو
افزایش قیمت خودرو این هفته در شرایطی اتفاق افتاد که برخی از کاربران فضای مجازی معتقدند این افزایش منطقی نیست. یکی از کاربران نوشت: «گرانی خودرو ادامه دارد فقط دلایلش عوض میشود؛ قبلا دلار بود حالا توقف تولید پراید!»
🔥 زلزله تبریز
زمینلرزهای به قدرت 5.9 ریشتر بامداد جمعه بخش بزرگی از شمال غرب و غرب کشورمان را لرزاند. در همین حال بحثهای مربوط به مقاومسازی مدارس، کمکرسانی به زلزلهزدگان و بازسازی مناطق زلزلهزده بار دیگر در فضای مجازی میان کاربران مطرح شد و مخالفان دولت مثل همیشه مجددا عملکرد دولت را زیر سوال بردند.
🔥 فریدونکنار
انتشار فیلمی از کشتار بیرحمانه پرندگان مهاجر در فریدونکنار مازندران این هفته در شبکههای مجازی حسابی سروصدا به پا کرد. اسماعیل کهرم فعال محیطزیستی درباره شکار پرندگان مهاجر گفت «از تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار پرندهای که در سال وارد کشور میشوند، تنها حدود یک میلیون پرنده در فریدونکنار شکار میشوند که عدد تکاندهندهای است.»
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593776
رونقسنج ارزی بورس تهران
💠 بورس تهران در هفته جاری کماکان به حبس بازهای خود ادامه داد. در مجموع برآیند حرکت شاخص در مقیاس هفتگی بهصورت رشد 0.6 درصدی شاخص کل رقم خورد. سهام شرکتهای کوچکتر محوریت رشد بازار در این هفته را بر عهده داشتند.
💠 به این ترتیب میتوان گفت شاخص مزبور از کف چهارم آبان بیش از ۱۰ درصد رشد کرده؛ حال آنکه رشد شاخص کل از کف متناظر تنها ۲ درصد بوده است.
💠 در همین حال، نیم نگاه فعالان بازار سهام در این هفته متوجه بازار ارز بود، جایی که قیمت دلار در بازار آزاد پس از مدتها حبس بازهای بین ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از سقف کانال مزبور عبور کرد.
💠 با این حال، با توجه به محدود بودن چشمانداز رشد ارز در کوتاهمدت از یکسو و اتکای بخش مهمی از تسعیر درآمد شرکتها بر نرخ دوم دلار (که کمتر از ۱۱ هزار تومان است) از جهتی دیگر، این نوسان بازار موازی از لحاظ تاثیرگذاری بر پتانسیل بازار سهام با اهمیت تلقی نمیشود.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593814
🔺 فوری
بنزین سهمیه بندی شد
آغاز سهميه بندي بنزين با کارت سوخت
شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتی:
◽️ براساس مصوبه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا از ساعت صفر بامداد امروز (24 آبان) سهميه بندي بنزين براي همه وسايل نقليه بنزين سوز به شرح زير است:
◽️ قيمت بنزين معمولي سهميه اي هر ليتر 1500 تومان
◽️ قيمت بنزين معمولي غير سهميه اي هر ليتر 3000 تومان
◽️ قيمت بنزين سوپر هر ليتر 3500 تومان /صداوسیما
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
🔹 دولتها از کدام «مردم» رای میگیرند و منافع کدام «مردم» را نمایندگی میکنند؟
✍️ پرویز گیلانی
تلقی عمومی این است که آدمهای خیرخواه کلید حل مشکلات هستند و اگر منابع کشور به سیاستمداران پاک و عاری از انگیزه سودجویی سپرده شود، به بهترین شکل تخصیص داده خواهد شد. اما در اقتصاد سیاسی اصل بر این است که سیاستمدار اصولاً نمیتواند خیرخواه باشد و هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم انتخابهای او مبتنی بر خیرخواهی برای همه جامعه است. سیاستگذار هم مثل همه انسانها و گروههای اجتماعی اهداف و منافع خودش را دارد و به انگیزهها و سازوکارهای انگیزشی واکنش نشان میدهد. بنابراین اگر میخواهیم ببینم سیاستگذار چگونه یک گزینه را انتخاب و گزینه دیگر را رد میکند باید به انگیزههای او توجه کنیم.
مثلاً برای فرآیند اصلاح قیمت انرژی که یکی از مصادیق شکست سیاستگذاری در کشور ما قلمداد میشود هیچگاه به صورت اصولی چارهای اندیشیده نشده و باید ببینیم سیاستگذار چرا گزینه «اصلاح بازار انرژی» را رد و هزینه گزافی میکند تا قیمت آن را به صورت دستوری پایین نگه دارد.
به اعتقاد اقتصاددانان اینجا با دو مساله مواجه هستیم؛ یکی منافع سیاستمدار است که اصولاً نمیتواند خیرخواه باشد و دیگری منافع افراد یا جامعهای است که سیاستمداران را انتخاب میکنند.
به نظر میرسد اقتصاد ایران در نیمقرن گذشته در چنین تلهای گرفتار شده که خارج شدن از آن به این آسانیها نیست. چرا؟ چون نتایجی که ممکن است اصلاحات اقتصادی به دنبال داشته باشد به مذاق سه گروه خوش نمیآید:
گروه اول سیاستمدارانی هستند که تنها در کوران انتخابات وعده اصلاح ساختار میدهند و زمانی که به قدرت میرسند مدافع «وضع موجود» میشوند.
گروه دوم آن بخش از جامعه هستند که منتفع این وضع هستند و رفاه خود را در تداوم آن میبینند و به کسی رای میدهند که تعادل موجود را حفظ کند.
گروه سوم را بروکراتهایی تشکیل میدهند که بهبود کیفیت سیاستگذاری و اصلاحات اقتصادی، آینده کاریشان را به خطر میاندازد.
به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که دولتها معمولا خود را نماینده مرفهین شهرنشین میدانند و مداخله در اقتصاد را بر اساس منافع این طبقه تعریف میکنند و از دل این همپیمانی، مقاومت در برابر اصلاحات اقتصادی بیرون میآید. خلاصه اینکه اقتصادمان به ظاهر برای حمایت از اقشار کم درآمد سازماندهی شده اما به صورت سیستماتیک و نظاممند به پولدارها یارانه میدهد و جهتگیریاش به گونهای بوده که عمدتاً اقشار پردرآمد از آن منتفع شدهاند. در واقع ساختار اقتصادی ما نهتنها فقر را کاهش نداده که آن را عمیقتر هم کرده است.
زمان آن رسیده که افسانه خیرخواه بودن سیاستمدار را فراموش کنیم و شراکت با سیاستمداران را کنار بگذاریم و بدانیم دفاع سیاستمدار از اقتصاد دولتی یکی از موانع اصلی توسعه نیافتگی کشور است. بدانیم عدالت اجتماعی سرابی است که سیاستمداران وعدهاش را میدهند و این سراب در تعارض با آزادی اقتصادی است که دنیا به پشتوانه آن پیشرفت کرده است.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
💠 آیا بنزین در ایران ارزان است؟
🔹براساس گزارش #بلومبرگ، قیمت بنزین به نسبت درآمد سرانه در ایران #سهبرابر بیشتر از #آمریکا و #امارات، و #دوبرابر قیمت بنزین در #نروژ، #کانادا و #آلمان است.
🔹مردم جهان چه سهمی از درآمد خود را صرف بنزین میکنند؟
🔻 این گزارش بر مبنای داده های سال ۲۰۱۸ است که در آن متوسط قیمت دلار در ایران ۷۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده
🔹 #ایران (صادرکننده نفت)
- قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۱۴ دلار،
- متوسط درآمد روزانه مردم: ۷.۹۳ دلار،
- سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۱.۷۸ درصد.
🔹 #آمریکا (تولید کننده نفت)
- قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۶۹ دلار،
- متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۷۱.۲۸ دلار،
- سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۴۰ درصد.
🔹 #کانادا (وارد کننده نفت)
- قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۹۰ دلار،
- متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۲۱.۱۹ دلار،
- سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۷۵ درصد.
🔹نکته مهم این است که مبنای محاسبه قیمتها، دلار ۷۲۰۰ تومانی سال ۲۰۱۸ بوده و با محاسبه قیمتها با میانگین نرخ ارز ۱۲ هزار تومانی، فاصله قیمتها بسیار بیشتر خواهد شد.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
مشمولان یارانه بنزینی
⛽️ بامداد جمعه سرانجام دولت از بین تمام حاملهای انرژی، قیمت بنزین را تغییر داد. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیهای به ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد به ۳ هزار تومان رسید.
⛽️ رئیسجمهور هدف از اصلاح قیمت بنزین را انتقال منابع از ۲۵ درصد اغنیای جامعه به ۷۵ درصد نیازمند اعلام کرد. اشاره روحانی به تعریف چتر دوم یارانه است که منابع آن از محل افزایش قیمت بنزین تامین میشود.
⛽️ یارانه جدید برای خانوارهای یک نفره تا ۵ نفره و بیشتر، در بازه هر نفر ۴۱ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
⛽️ درباره جمعیت تحت پوشش چتر دوم یارانه اگرچه دولت هنوز بهطور رسمی جزئیاتی اعلام نکرده، اما پیگیریهای «دنیای اقتصاد» نشان میدهد که استحقاقسنجی بر مبنای داراییهای مالی و سرمایهای افراد در کنار تعداد سفرهای خارجی انجام میشود.
❓آیا سیاست چتر دوم دائمی است یا موقت؟ یارانه به صورت نقدی پرداخت میشود یا به صورت خرید کالایی؟ «دنیای اقتصاد» از جزئیات برنامه حمایتی جدید گزارش میدهد👇
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3594414