فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کسانی که مشمول بسته حمایتی نشدند به کجا پیام دهند؟
🔸سخنگوی دولت در پاسخ به خبرگزاری دانشجو: همه اقشار را مورد بررسی قرار دادیم اما نگرانی ما از کسانی است که هیچ نشانه ثبت شده ای ندارند.
🔸معاون وزیر صنعت در پاسخ به خبرگزاری دانشجو: کسانی که احساس میکنند مشمول طرح هستند ولی بسته حمایتی دریافت نکردند از طریق کددستوری 6369 اقدام کنند.
@den_ita
⭕️نوبخت:هر 10 روز یکبار یک واریزی به حساب سرپرستان خانوار خواهیم داشت
🔸رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:
🔹 ۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی سال آینده بین خانوارها توزیع میشود که نسبت به امسال حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان بیشتر است.
تلاش ما این است در طول ماه سه پرداخت داشته باشیم یکی پرداخت یارانه نقدی است که انجام میشود دوم پرداخت یارانه معیشتی است و سوم پرداخت حقوق است. درواقع هر ۱۰ روز یکبار یک پرداخت به خانوارها خواهیم داشت تا مدیریت مصرف برایشان آسان شود.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
کد دستوری استعلام یارانه حمایتی اواسط هفته آینده فعال میشود
وزارت رفاه:
🔹افرادی که در فهرست مشمولان طرح حمایت معیشتی دولت قرار نگرفتهاند میتوانند از اواسط هفته آینده از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* از وضعیت خود مطلع شوند.
🔹چنانچه درخواست این گروه از هموطنان هر زمان مورد تایید قرار گیرد، مبلغ بسته حمایت معیشتی از ابتدای اجرای طرح به حساب آنان واریز خواهد شد.
🔹افراد از هرگونه مراجعه حضوری به این وزارتخانه و ادارات استانی خودداری کنند.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
💹مردم چگونه با سیاستهای اقتصادی همراه میشوند؟
🔸دو بال مدیریت انتظارات
🔸دنیای اقتصاد : «شفافیت» و «دیپلماسی ارتباطی» دو بال مهم جریان سیاستگذاریاند؛ بالهایی که مردم را با سیاستگذار همراه میکنند و سیاستهای خوب را با دقت بیشتری به هدف میرسانند. «شفافیت» به این معنا که سیاستگذار جزئیات سیاستهای جدید را در اختیار عموم قرار دهد؛ یعنی اگر سیاست جدیدی طراحی و اجرا میشود، تمام سوابق و جزئیات آن به اطلاع عموم برسد تا مردم در محیطی شفاف و عاری از هرگونه ابهامی دست به انتخاب بزنند. «دیپلماسی ارتباطی» به معنای صحبت کردن با مردم و تشریح مزایا و معایب و همینطور خطرات احتمالی سیاستهای جدید است. در صورتی که عموم جامعه در جریان مزایا، معایب و لایههای پنهان یک سیاست قرار گیرند، احتمال همراهی با سیاست و در نتیجه موفقیت آن بیشتر میشود. اما درصورتی که سیاستگذار نسبت به دو بال یادشده بیاعتنا باشد و سیاستها را در محیطی مبهم پیریزی کند، مردم نه تنها این سیاست را همراهی نمیکنند، بلکه احتمالا به تقابل با آن میپردازند. این بیاعتنایی در صورتی که در سیر زمان دنبالهدار باشد، بی اعتمادی به فضای سیاستگذاری را به حدی افزایش میدهد که جامعه حاضر به پذیرش سیاستهای خوب جدید نیز نباشد. به عبارتی دیگر، غفلت از این دو بال یا مانعی بر سر جریان اصلاحات ایجاد میکند یا این جریان را کند میکند.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3595530v
تفاوتهای افزایش قیمت بنزین در سالهای ۸۹ و ۹۸ در سه پرده
🔹تفاوت نخست پرداخت مبلغ یارانه پیش از تغییر قیمت در سال ۸۹ و تعیین قیمتها در حدود انتظار افکار عمومی بود.
🔹تفاوت مهم دیگر، آمادهسازی افکار عمومی و سخن گفتن رو در روی رئیسجمهور با مردم و تلاش گسترده رسانهای برای اقناع مردم بود که در سال ۹۸ اتفاق نیفتاد.
🔹و تفاوت سوم نیز تلاش دولت برای همراه کردن گروههای مرجع، نمایندگان مجلس و بخشی از کارشناسان غیردولتی بود که این موضوع هم از سوی دولت دوازدهم به کلی نادیده گرفته شد.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نخستین مرحله واریز یارانه حمایتی ساعت ۲۴ شب گذشته به حساب یارانه نقدی برخی مشمولان واریز شد
@den_ita
💵عقبگرد دلار پس از ۸ روز
🔹دنیای اقتصاد : دلار پس از ۸ روز رشد، اولین عقبگرد را ثبت کرد. روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد تهران با افت ۲۵۰ تومانی، به سطح ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی بازگشت. همچنین حرکت دلار باعث شد تا سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی عقبنشینی کند. افت دیروز، به نظر ناشی از فروکش هیجانات بنزینی در بازار ارز بوده است. البته برخی معتقدند تقاضای فصلی، هنوز میتواند یک نیروی افزایشی در بازار باشد. با این حال همچنان کف جدید ۱۲ هزار تومانی از سوی بازارساز به رسمیت شناخته نشده است.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3595480
🔴 فوری
جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی امشب با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند
@den_its
کارت بلیت رایگان مترو و اتوبوس برای سربازان
شورای شهر تهران:
🔹در فاز نخست تعداد ۲۰۰۰ کارت بلیت مترو به سربازانی که از ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت استفاده میکنند، ارائه میشود.
🔹 این کارتها ۳۰۰ هزار تومان اعتبار داشته و ۸۰ درصد مبلغ آن از سوی مدیریت شهری تامین خواهد شد و مابقی آن را نیز نیروهای مسلح پرداخت میکند.
🔸با تصویب نهایی این طرح، به زودی اعطای کارت بلیت رایگان به سربازان آغاز خواهد شد.
@den_ita
♦️جزئیاتی از درآمدهای دولت از سهمیهبندی بنزین
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
🔹پیش بینی میشود با افزایش قیمت بنزین میزان مصرف ۳ میلیارد لیتر کاهش پیدا کرده و به ۳۲ میلیارد لیتر برسد که ۱۷ میلیارد لیتر به قیمت لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین سهمیهای ۶۰ لیتر محاسبه میشود و ۸۵۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش ۵۰۰ تومانی بنزین به ازای هر لیتر در این بخش درآمد حاصل میشود.
🔹۱۵ میلیارد لیتر بنزین به قیمت ۳۰۰۰ تومان عرضه میشود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از این بخش درآمد کسب میشود و این ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود و باید کنترل و نظارت به طور کافی انجام شود که این منابع در جای دیگری هزینه نشود.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
☔️چتر نجات کمدرآمدها
🔹دنیایاقتصاد : تصویر آماری خانوارهای کمدرآمد به چه شکلی است؟ دادههای مرکز آمار نشان میدهد که سال گذشته حدود ۶/ ۴۲ درصد خانوارها، در ماه کمتر از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هزینه کردهاند. تعداد این خانوارها به حدود ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار میرسد. با این اوصاف، جایگاه هزینههای مربوط خدمات حمل و نقل برای گروههای فرودست چندان هم کمرنگ نیست. مثلا در فرودستترین گروه جامعه که در ماه کمتر از ۶۲۵ هزار تومان هزینه میکنند، خدمات حمل و نقل حدودا ۱۷ هزار تومان در ماه خرج داشته است. این عدد به ظاهر کوچک است؛ اما این خانوارهای کم درآمد، ماهانه برای تامین هزینه گوشت حدود ۴۰ هزار تومان هزینه کرده یا در ماه بهطور میانگین ۱۷۶ هزار تومان از لوازم شخصی خود را برای پوشش هزینهها فروخته است. در نتیجه برای این شدت تنگدستی، نمیتوان تنها با اکتفا به یارانه ها، امید به حل معضل داشت. اقتصاددانان در این باره معتقدند سازوکاری که درآن، تامین رقابت در تمام سیاستهای اقتصادی و بازارها حاکم باشد، کلید اصلی کاهش فقر است. در واقع رقابت است که میتواند شریانهای اقتصاد را از خلق ثروت سیراب کند تا این منابع به طبقات پایینی جامعه نیز سرازیر شود در کنار آن، سیاستهای ثبات زا و ضدتورمی نیز باید در دستور کار باشد، تا در خلاف رونق اقتصادی حرکت نکند. البته اگر هم قرار باشد یارانه نقدی به کار آید، حتما نقشه جغرافیایی فقر باید لحاظ شود.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3595945
🔵تجربه زیمنس، سامسونگ و خودروسازی اروگوئه بررسی شد
🔹مسیر صعود به قله تولید
🔸دنیای اقتصاد : قله تولید در دنیا از مسیر سیاستهای انگیزشی قابل فتح است یا سیاستهای جبری؟ مروری بر سه داستان خودروسازی اروگوئه، سامسونگ کره جنوبی و زیمنس آلمان میتواند پاسخ را روشن کند. اروگوئه تصور میکرد با سیاستهای جبری و اعمال تعرفههای سنگین بر خودروهای خارجی، باعث شکوفایی خودروسازیاش میشود. این نگاه تحمیلی موجب شده بود تا خودروسازان این کشور به نیازهای سمت تقاضا اهمیت ندهند و نوآوری و ارتقای محصولاتشان را به فراموشی بسپارند. این چک سفید امضا، در نهایت باعث روی برگرداندن کامل مردم این کشور از خودروهای وطنی شد. اما زیمنس آلمان، شرکتی در تراز بینالمللی زمانی که وارد عرصه تولید تلفنهای همراه شد، تصورش این بود که باید صفر تا صد قطعات در داخل مجموعه تولید شود. این مساله، افزایش هزینه تمام شده را برای زیمنس به بار آورد و توان رقابت با شرکتهای دیگر را ربود تا زیمنس از نحوه ورود به این بازار، به عنوان یک اشتباه در تاریخش یاد کند. در کنار این دو داستان، داستان سامسونگ قرار دارد که این شرکت با تاسیس در کشوری با بازار «بیزینس دوست» از فرصتهای تولیدی در خارج نیز بهره برد. فعالیت آزادانه سامسونگ نشان میدهد که مسیر فتح قله از سیستم انگیزشی توام با نگاهی به بیرون میگذرد.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3596342
⭕️جزئیات واگذاری بلیت مترو رایگان به سربازان
🔸مدیر روابط عمومی شرکت بهرهبرداری مترو در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
🔹شرکت بهرهبرداری مترو اجرا کننده مصوبات شورای شهر تهران است.
🔹تصمیمگیری درباره رایگان بودن بلیت مترو برای تمام اقشار جامعه بر اساس تأییدیه و مصوبه شورای شهر تهران انجام میشود.
🔹در کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران کمیته بلیت مترو و اتوبوس وجود دارد.
🔹اگر قرار باشد تصمیمی در حوزه رایگانسازی بلیت مترو برای سربازان گرفته شود باید در این کمیته بررسی و تصمیم گیری شود.
🔹اگر شورای شهر تهران مصوبهای مبنی بر رایگان شدن بلیت مترو برای سربازان داشته باشد، این مصوبه اجرا میشود.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
♦️سهمیه بنزین تاکسیها افزایش یافت/ تغییر در روش سهمیهبندی از ماه آینده
مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران:
🔹سهمیه بنزین برای تاکسیهای دوگانه سوز در ابتدا ۲۰۰ لیتر در ماه بود که ما آن را به ۲۵۰ لیتر رساندیم.
🔹در حال حاضر تاکسیهایی که فقط از بنزین استفاده میکنند ۴۰۰ لیتر سهمیه دارند.
🔹تاکسیهای ون هم ۷۰۰ لیتر در ماه سهمیه میگیرند.
🔹پیشنهاد اختصاص بنزین بر اساس پیمایشی کردن سهمیه بنزین تاکسیها را به وزارت نفت و وزارت کشور دادیم که آن ها با این موضوع موافقت کردند.
🔹تلاش میکنیم از ماه آینده این سهمیه بر اساس پیمایش اختصاص یابد.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
🔵یادگیری به جای فداکاری
🔹سخنگوی محترم دولت و برخی مقامات اجرایی از تصمیم اخیر دولت در افزایش قیمت بنزین بهعنوان فداکاری رئیس محترم جمهور یاد کردهاند. به گفته آنان آقای روحانی پذیرفته محبوبیت خود را قربانی مصالح اقتصادی کند. فارغ از اینکه چقدر این تصمیم ناشی از یک انتخاب یا از سر ناچاری بوده، اما ای کاش این فداکاری در دورانی انجام میشد که اولا محبوبیت دولت به مراتب بیشتر از این روزها بود.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3596369
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سهمیه بنزین آذرماه تا ساعاتی دیگر در کارتهای سوخت شارژ میشود
🔹فعال بودن بیش از هزار دفتر پلیس+۱۰ در روز جمعه برای ارائه خدمات برای کارت سوخت
🔹شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی: ذخیره سهمیه بنزین تا ۶ ماه امکانپذیر است
@den_ita
🔴غافلگیری بنزینی دولت
🔸اقدام ناگهانی دولت در افزایش سه برابری قیمت بنزین آزاد و نیز سهمیهای شدن دوباره بنزین، این هفته موجب اعتراضات شدیدی در برخی شهرها و استانهای کشور شد. اگر چه طی هفتههای گذشته زمزمههای سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین در برخی رسانهها و محافل خبری مطرح شده بود اما با تکذیب چندباره از سوی مسوولان از جمله وزیر نفت، همراه شد. اما ناگهان در پنجشنبه شبی که گذشت دولت در اقدامی از پیش اعلامنشده بنزین را سهمیهبندی کرد و نرخ آن را افزایش داد. براساس اطلاعیه دولت بنزین سهمیهبندی لیتری ۱۵۰۰ تومان، هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان و بنزین سوپر نیز هر لیتر ۳۵۰۰ تومان اعلام شد و بر همه گمانهزنیها درباره افزایش قیمت بنزین پایان داد. در همان ابتدای امر که هنوز دسترسی به شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان موبایلی قطع نشده بود، برخی از ناآرامیها و اعتراضات در شهرهای مختلف آغاز شد و تصاویر آن در فضای مجازی دست به دست گردید.
جمعه نامه دنیای اقتصاد👇
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3596268
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
🔴نگاه نوبلیستهای ۲۰۱۹ به توسعه و فقرزدایی
🔹با وجود پیشرفتهای اقتصادی عظیم در چند دهه گذشته، فقرجهانی همچنان مشکلی فراگیر و اساسی در پیش روی جوامع بشری است. امروزه بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در جهان با درآمدهای بسیار اندک به گذران زندگی مشغولند. هر ساله، پنج میلیون کودک زیر پنج سال در اثر بیماریهایی قابل درمان و قابل پیشگیری جان خود را از دست میدهند. امروزه، هرچند اکثر کودکان در کشورهای کم درآمد آموزش در مدارس ابتدایی را سپری میکنند، اما بسیاری از آنها بدون کسب مهارتهای خواندن، نوشتن و ریاضی مدرسه را ترک میکنند. یکی از مهمترین پرسشهای پیش روی بشر آن است که چگونه میتوان فقر جهانی را بهطور موثری کاهش داد؟ این پرسش همواره یکی از بزرگترین سوالات پیش روی دانش اقتصاد از آغاز پیدایش آن بوده است.......
ادامه در جمعه نامه دنیای اقتصاد👇
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3596276
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
🔵اشتباه تاکتیکی متولی گردشگری؛ توریسم از کجا شارژ میشود؟
🔹مسیر معکوس جذب گردشگر
🔸دنیای اقتصاد : اشتباه تاکتیکی در سیاستگذاری حوزه گردشگری باعث شده حلقه اول در فرآیند رونقبخشی به بازار توریسم از پشتیبانیهای هدفمند محروم بماند و مسیر معکوس درپیش گرفته شود. بررسی تجربهها و مطالعات درباره مسیر صحیح شارژ این بازار نشان میدهد کشورهای مطرح و پردرآمد در زمینه جذب توریست خارجی، ابتدا مخاطب سیاستهای محرک را «گردشگر داخلی» قرار دادند. در کشورهایی که به مقاصد اصلی توریستهای خارجی تبدیل شدهاند، چهار پنجم از درآمد سالانه حوزه گردشگریشان از محل سفر و تفریح گردشگران داخلی حاصل میشود. هرقدر بازار گردشگری یک کشور بهواسطه حجم بالای سفر شهروندانش پویا باشد، سطح ارائه خدمات اقامتی و گردشی و همچنین تنوع عرضه در آن بازار بیشتر میشود و با شکلگیری رقابت در ارائه خدمات، آن کشور به مقصد جذاب توریست از دیگر کشورها تبدیل میشود. بازار سفر در ایران اما وضع مناسبی ندارد. براساس اعلام صریح کارشناسان در یک نشست تخصصی، مهمترین چالش ناشی از غفلت سیاستگذار گردشگری، به «فقر فرصتهای متوالی برای سفر ناشی از نبود تعطیلات مناسب آخر هفته» برمیگردد. خانوارهای ایرانی هم به لحاظ «فرصت زمانی» و هم به لحاظ «تعرفه مراکز اقامتی» برای سفرهای گردشی در منگنه هستند.
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3596782
➖➖➖➖➖➖➖
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
♦️ابطال کارت سوخت خودروهای ۲۵ ساله و موتورسیکلتهای ۱۰ ساله
🔹کارت سوخت خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال به بالا و موتور سیکلتهای با عمر ۱۰ سال به بالا براساس مصوبه هیات وزیران ابطال شده است و این گروه از خودروها باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.
➖➖➖➖➖➖➖
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معاون اول رئیس جمهور در نشست ستاد تنظیم بازار:
🔹نرخ تورم از اردیبهشت امسال تاکنون هر ماه هم در بخش کالا و هم در بخش خدمات کاهش داشته است
➖➖➖➖➖➖➖
#دنیای_اقتصاد
@den_ita