تفاوتهای افزایش قیمت بنزین در سالهای ۸۹ و ۹۸ در سه پرده
🔹تفاوت نخست پرداخت مبلغ یارانه پیش از تغییر قیمت در سال ۸۹ و تعیین قیمتها در حدود انتظار افکار عمومی بود.
🔹تفاوت مهم دیگر، آمادهسازی افکار عمومی و سخن گفتن رو در روی رئیسجمهور با مردم و تلاش گسترده رسانهای برای اقناع مردم بود که در سال ۹۸ اتفاق نیفتاد.
🔹و تفاوت سوم نیز تلاش دولت برای همراه کردن گروههای مرجع، نمایندگان مجلس و بخشی از کارشناسان غیردولتی بود که این موضوع هم از سوی دولت دوازدهم به کلی نادیده گرفته شد.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
2.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نخستین مرحله واریز یارانه حمایتی ساعت ۲۴ شب گذشته به حساب یارانه نقدی برخی مشمولان واریز شد
@den_ita
💵عقبگرد دلار پس از ۸ روز
🔹دنیای اقتصاد : دلار پس از ۸ روز رشد، اولین عقبگرد را ثبت کرد. روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد تهران با افت ۲۵۰ تومانی، به سطح ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی بازگشت. همچنین حرکت دلار باعث شد تا سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی عقبنشینی کند. افت دیروز، به نظر ناشی از فروکش هیجانات بنزینی در بازار ارز بوده است. البته برخی معتقدند تقاضای فصلی، هنوز میتواند یک نیروی افزایشی در بازار باشد. با این حال همچنان کف جدید ۱۲ هزار تومانی از سوی بازارساز به رسمیت شناخته نشده است.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3595480
🔴 فوری
جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی امشب با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند
@den_its
کارت بلیت رایگان مترو و اتوبوس برای سربازان
شورای شهر تهران:
🔹در فاز نخست تعداد ۲۰۰۰ کارت بلیت مترو به سربازانی که از ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت استفاده میکنند، ارائه میشود.
🔹 این کارتها ۳۰۰ هزار تومان اعتبار داشته و ۸۰ درصد مبلغ آن از سوی مدیریت شهری تامین خواهد شد و مابقی آن را نیز نیروهای مسلح پرداخت میکند.
🔸با تصویب نهایی این طرح، به زودی اعطای کارت بلیت رایگان به سربازان آغاز خواهد شد.
@den_ita
♦️جزئیاتی از درآمدهای دولت از سهمیهبندی بنزین
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
🔹پیش بینی میشود با افزایش قیمت بنزین میزان مصرف ۳ میلیارد لیتر کاهش پیدا کرده و به ۳۲ میلیارد لیتر برسد که ۱۷ میلیارد لیتر به قیمت لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین سهمیهای ۶۰ لیتر محاسبه میشود و ۸۵۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش ۵۰۰ تومانی بنزین به ازای هر لیتر در این بخش درآمد حاصل میشود.
🔹۱۵ میلیارد لیتر بنزین به قیمت ۳۰۰۰ تومان عرضه میشود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از این بخش درآمد کسب میشود و این ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود و باید کنترل و نظارت به طور کافی انجام شود که این منابع در جای دیگری هزینه نشود.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
☔️چتر نجات کمدرآمدها
🔹دنیایاقتصاد : تصویر آماری خانوارهای کمدرآمد به چه شکلی است؟ دادههای مرکز آمار نشان میدهد که سال گذشته حدود ۶/ ۴۲ درصد خانوارها، در ماه کمتر از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هزینه کردهاند. تعداد این خانوارها به حدود ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار میرسد. با این اوصاف، جایگاه هزینههای مربوط خدمات حمل و نقل برای گروههای فرودست چندان هم کمرنگ نیست. مثلا در فرودستترین گروه جامعه که در ماه کمتر از ۶۲۵ هزار تومان هزینه میکنند، خدمات حمل و نقل حدودا ۱۷ هزار تومان در ماه خرج داشته است. این عدد به ظاهر کوچک است؛ اما این خانوارهای کم درآمد، ماهانه برای تامین هزینه گوشت حدود ۴۰ هزار تومان هزینه کرده یا در ماه بهطور میانگین ۱۷۶ هزار تومان از لوازم شخصی خود را برای پوشش هزینهها فروخته است. در نتیجه برای این شدت تنگدستی، نمیتوان تنها با اکتفا به یارانه ها، امید به حل معضل داشت. اقتصاددانان در این باره معتقدند سازوکاری که درآن، تامین رقابت در تمام سیاستهای اقتصادی و بازارها حاکم باشد، کلید اصلی کاهش فقر است. در واقع رقابت است که میتواند شریانهای اقتصاد را از خلق ثروت سیراب کند تا این منابع به طبقات پایینی جامعه نیز سرازیر شود در کنار آن، سیاستهای ثبات زا و ضدتورمی نیز باید در دستور کار باشد، تا در خلاف رونق اقتصادی حرکت نکند. البته اگر هم قرار باشد یارانه نقدی به کار آید، حتما نقشه جغرافیایی فقر باید لحاظ شود.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3595945
🔵تجربه زیمنس، سامسونگ و خودروسازی اروگوئه بررسی شد
🔹مسیر صعود به قله تولید
🔸دنیای اقتصاد : قله تولید در دنیا از مسیر سیاستهای انگیزشی قابل فتح است یا سیاستهای جبری؟ مروری بر سه داستان خودروسازی اروگوئه، سامسونگ کره جنوبی و زیمنس آلمان میتواند پاسخ را روشن کند. اروگوئه تصور میکرد با سیاستهای جبری و اعمال تعرفههای سنگین بر خودروهای خارجی، باعث شکوفایی خودروسازیاش میشود. این نگاه تحمیلی موجب شده بود تا خودروسازان این کشور به نیازهای سمت تقاضا اهمیت ندهند و نوآوری و ارتقای محصولاتشان را به فراموشی بسپارند. این چک سفید امضا، در نهایت باعث روی برگرداندن کامل مردم این کشور از خودروهای وطنی شد. اما زیمنس آلمان، شرکتی در تراز بینالمللی زمانی که وارد عرصه تولید تلفنهای همراه شد، تصورش این بود که باید صفر تا صد قطعات در داخل مجموعه تولید شود. این مساله، افزایش هزینه تمام شده را برای زیمنس به بار آورد و توان رقابت با شرکتهای دیگر را ربود تا زیمنس از نحوه ورود به این بازار، به عنوان یک اشتباه در تاریخش یاد کند. در کنار این دو داستان، داستان سامسونگ قرار دارد که این شرکت با تاسیس در کشوری با بازار «بیزینس دوست» از فرصتهای تولیدی در خارج نیز بهره برد. فعالیت آزادانه سامسونگ نشان میدهد که مسیر فتح قله از سیستم انگیزشی توام با نگاهی به بیرون میگذرد.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3596342
⭕️جزئیات واگذاری بلیت مترو رایگان به سربازان
🔸مدیر روابط عمومی شرکت بهرهبرداری مترو در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
🔹شرکت بهرهبرداری مترو اجرا کننده مصوبات شورای شهر تهران است.
🔹تصمیمگیری درباره رایگان بودن بلیت مترو برای تمام اقشار جامعه بر اساس تأییدیه و مصوبه شورای شهر تهران انجام میشود.
🔹در کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران کمیته بلیت مترو و اتوبوس وجود دارد.
🔹اگر قرار باشد تصمیمی در حوزه رایگانسازی بلیت مترو برای سربازان گرفته شود باید در این کمیته بررسی و تصمیم گیری شود.
🔹اگر شورای شهر تهران مصوبهای مبنی بر رایگان شدن بلیت مترو برای سربازان داشته باشد، این مصوبه اجرا میشود.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
♦️سهمیه بنزین تاکسیها افزایش یافت/ تغییر در روش سهمیهبندی از ماه آینده
مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران:
🔹سهمیه بنزین برای تاکسیهای دوگانه سوز در ابتدا ۲۰۰ لیتر در ماه بود که ما آن را به ۲۵۰ لیتر رساندیم.
🔹در حال حاضر تاکسیهایی که فقط از بنزین استفاده میکنند ۴۰۰ لیتر سهمیه دارند.
🔹تاکسیهای ون هم ۷۰۰ لیتر در ماه سهمیه میگیرند.
🔹پیشنهاد اختصاص بنزین بر اساس پیمایشی کردن سهمیه بنزین تاکسیها را به وزارت نفت و وزارت کشور دادیم که آن ها با این موضوع موافقت کردند.
🔹تلاش میکنیم از ماه آینده این سهمیه بر اساس پیمایش اختصاص یابد.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
🔵یادگیری به جای فداکاری
🔹سخنگوی محترم دولت و برخی مقامات اجرایی از تصمیم اخیر دولت در افزایش قیمت بنزین بهعنوان فداکاری رئیس محترم جمهور یاد کردهاند. به گفته آنان آقای روحانی پذیرفته محبوبیت خود را قربانی مصالح اقتصادی کند. فارغ از اینکه چقدر این تصمیم ناشی از یک انتخاب یا از سر ناچاری بوده، اما ای کاش این فداکاری در دورانی انجام میشد که اولا محبوبیت دولت به مراتب بیشتر از این روزها بود.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3596369