برخلاف دیدگاه بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی که معتقدند #دولت_بنفش ، در حوزهی فرهنگ، فاقد سیاست و برنامهی مدونی است، اظهارات رئیس جمهوری و مشاوران ایشان و نیز عملکرد دولت در حوزهی فرهنگ، نشان می¬دهد که دولت، رویکرد منسجم و نظام¬مندی را در طرح¬ریزی کلان فرهنگی دنبال می¬کند.
♻️مرور ادبیات و مواضع فرهنگی مسئولان و متولیان فرهنگی و شخص رئیس جمهوری، شواهدی بر جاری شدن یک تئوری قدیمی اما بهروز شده ارائه می¬دهد.
تمام نشانه ها حاکی از این است که این دولت، تلاشش برای پیادهسازی یک نظریهی فرهنگی نه چندان خوشنام در فضای فرهنگی و سیاسی ایران است. کلیدواژهای به نام «اسلام اجتماعی»، «#اسلام_غیرسیاسی» و «#اسلام_سکولار» که در پس نقاب خوش رنگ و لعاب فرهنگی #دولت_بنفش، لانه کردهاست.
با قاطعیت تمام میتوان گفت که تئوری فرهنگی «اسلام اجتماعی و رحمانی»، در حال پیاده -سازی و گسترش است. تئوریای که برای اجرایی شدنش شخص #حسامالدین_آشنا به عنوان مشاور امور فرهنگی رئیس جمهوری، متولی همراه کردن تمامی شئون فرهنگی و دستگاههای مسئول در دولت با این نظریه است.
⁉️⁉️سوال:
مقصود از اسلام اجتماعی چیست؟
#آشنا، مقصود خود از اسلام اجتماعی را حد واسطی میان اسلام فردی و اسلام سیاسی میخواند. اسلامی که دغدغهی حکومت دینی ندارد و بیشتر به زندگی مؤمنانه در جامعهی مدرن میاندیشد. او این قرائت از اسلام را اینگونه شرح میدهد:
⬇️⬇️
«به عنوان یک تحلیلگر معتقدم که اسلام اجتماعی واسط میان اسلام فردی و اسلام سیاسی است. نگاه من تاریخی است و معتقدم که از اسلام فردی عبور کردیم و بعد از سرکوب مدرس و دورهی رضاشاه به دههی سی تا دههی پنجاه رسیدیم که دورهی اوج اسلام اجتماعی بود. پروژهی اسلام سیاسی، روی اسلام اجتماعی سوار شدهاست.»
(مصاحبه با مجلهی اندیشهی پویا، شمارهی 19)
فقط کافیه یک جستجوی کوتاه از فرمایشات حضرت امام در مورد مبدأ انقلاب داشته باشید و با این نوع تفکر که در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد مقایسه کنید و به ابعاد خطرناک این منشای فکری بیشتری پی ببرید.
#انجمن_حجتیه
👈🏻👈🏻طبیعتاً نتیجهی چنین نگاهی به اسلام سیاسی، اعتقاد به انقلاب کمعمق را در دیدگاه مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، به دنبال دارد. از همین رو، آشنا مبدأ انقلاب اسلامی را نه ریشهدار در هویت تاریخی و اجتماعی ملت ایران و قیام 15 خرداد 1342، که کوتاه مدت و لحظهای میداند. به این صحبت #آشنا بیشتر دقت کنید:⬇️⬇️
آشنا در حمله ای مستقیم و با صراحت، ارکان و مبانی نظری حکومت جمهوری اسلامی و نیز مبانی انقلاب شکوهمند اسلامی را زیر سوال برده و با بازی با کلمات، نوع جدیدی از ادبیات #انجمن_حجتیه_نوین را بر زبان میراند. به این بخش از مصاحبه ی او دقیقتر نگاه کنید:
⬇️⬇️
«ما باید مشق های ننوشته را بنویسیم. چرا خیلی زود از اسلام اجتماعی گذر کردیم و وارد اسلام سیاسی شدیم؟ هنوز باید مشقهای ننوشته در اسلام اجتماعی را بنویسیم. ما بدون اینکه اخلاق را در جامعه نهادینه کنیم حکومت تشکیل دادیم و در نتیجه بسیاری فعالیتهای حکومتیمان فاقد اخلاق است. اصلاً اینکه آیا ما در مقابل معیشت مردم مسئول هستیم یا نه، مسئلهی اسلام اجتماعی است. ما نسبت به همسایهی خودمان احساس مسئولیت نمیکنیم اما مثلاً نسبت به ونزوئلا احساس مسئولیت میکنیم.»
(مصاحبه با مجلهی اندیشهی پویا، شمارهی 19)
2-1) آبشخورهای فکری نظریهی اسلام اجتماعی
🗒📕📒
انقلاب اسلامی 57 از دی 56 شروع شد. در تظاهرات عاشورا و تاسوعای 57 خانوادهی ما روسری دوخته بود و به خانمهای بدون حجاب، روسری میدادیم. روسری تظاهرات عاشورای 57 قرار است چه مدتی دوام بیاورد؟ روسری را به عنوان یک تمثیل بهکار میبرم. میخواهم بگویم که عمق تحولات انقلاب در سطح تغییر ساختارهای سیاسی بوده و نه در سطح تحول بنیادین فرهنگی.
(مصاحبه با مجلهی اندیشهی پویا، شمارهی 19)
👈🏻👈🏻طبیعتاً نتیجهی چنین نگاهی به اسلام سیاسی، اعتقاد به انقلاب کمعمق را در دیدگاه مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، به دنبال دارد. از همین رو، آشنا مبدأ انقلاب اسلامی را نه ریشهدار در هویت تاریخی و اجتماعی ملت ایران و قیام 15 خرداد 1342، که کوتاه مدت و لحظهای میداند. به این صحبت #آشنا بیشتر دقت کنید:⬇️⬇️
وی حتی در خلع لباس نیز به استاد خود تأسی میکند و لباس روحانیت را از تن جدا میکند.
در ادامه با استاد عزیزش جناب #گلزاده بیشتر آشنا خواهیم شد.
قبل از اینکه از استادش جناب گلزاده بگوئیم بد نیست تعاریف عجیب و غریب #آشنا از استادش را با هم مروری اجمالی کنیم تا بیشتر به عمق فاجعه پی ببریم.
به عبارت روشنتر «#علی_گلزاده_غفوری» را میتوان مراد و الگوی تئوریسین یا به عبارت بهتر، هدایت کننده و سکاندار فرهنگی #دولت_بنفش دانست. کسی که در کنار «چنگیز پهلوان» و «احمد توانا» جزء مؤثرترین افراد در تغییر جهت زندگی و فعالیت حرفهای حسامالدین آشنا بودهاست.
برای فهم دقیقتر مسئلهی این نوشتار بایستی گریزی به آبشخور فکری تئوری فرهنگی دولت بزنیم.
الگوی اسلام اجتماعی مدنظر مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، مشابهت بسیار زیادی به منظومهی فکری یکی از چهرههای این جریان، یعنی آقای «علی گلزاده غفوری» دارد. مشابهتی که خود ایشان هم به آن اذعان دارند. به گونه ای که #حسام_الدین_آشنا، متأثر از #گلزاده، در برههای تصمیم مشابهی گرفته و لباس روحانیت را کنار میگذارد. پس از آن به تأسی از استادش در امتداد تئوری اسلام اجتماعی، فعالیت علمی و تخصصی خود را دنبال میکند.
پیش از هر چیز، نظریهی «اسلام اجتماعی»؛ الگوی «اسلام ترکیهای»، «اسلام گولنی» (یا اسلام «حزب اعتدال و توسعهی ترکیه») را به ذهن متبادر میکند. نقطهی تمایز قرائت اسلام اجتماعی (قرائت گولنی) از دیگر جنبشهای اسلامی در منطقه و جهان این است که بر اخلاقیات و پرهیز از دخالت اسلام در حکومت، تمرکز بیشتری دارند.
قرائتی از اسلام که همسو با «اسلام فردی» (اسلام پروتستانی) و درست در نقطهی مقابل «اسلام همهوجهی (فردی-اجتماعی-سیاسی)» (الگوی انقلاب اسلامی) قرار دارد. اسلامی که مایلند در یک تقسیمبندی ساختگی، همهوجهی بودن آن در پس تعاریف ناقص، پنهان گردد و صرفاً «اسلام سیاسی» یا حتی «خمینیسم» خوانده شود.
«دکتر علی گلزاده غفوری را حد واسط اسلاماندیشان فردگرای سنتی و اسلاماندیشان جامعهگرای سیاسی در ایران معاصر میپندارم. او را در طول علامه طباطبایی، علامه مطهری و علامه جعفری، چهارمین حلقه از اسلاماندیشان فرهنگی تلقی میکنم. اسلاماندیشی فرهنگی از پیامدهای وقایع دههی سی بود و ریشه در نیمهی اول دههی ١٣١٠ داشت. این متفکران پیش و بیش از آنکه به حکومت دینی بیندیشند، دغدغهی زندگی مؤمنانه در دنیای جدید را داشتند. رویکرد آنان به دین بیشتر دفاعی بود و نه هجومی. آنان اسلامی عقلانی و روحانی، همه فهم و قابل اجرا و در یک کلام، اسلامِ زندگی را ترویج میکردند.
او که برای اولین بار در زبان فارسی بسیاری از مفاهیم و واژگان مورد استفاده در حکومت اسلامی را ابداع کرد ولی به زودی در برابر همراهان دیروز و انقلابیون امروز قرار گرفت. او نیز چون دکتر احمد توانا نسبت به کفایت دانش فقهی موجود، صلاحیت حرفهای فقیهان عصر و آمادگی مردم کوچه و خیابان برای تأسیس حکومت دینی تردید داشت. او بود که تفاوت انقلاب سیاسی و تحول تدریجی فرهنگی را باور داشت و به سادگی تفاوت میان پخش اذان از همهی بلندگوهای خیابان و رادیو و تلویزیون را با رغبت همگان به نماز اول وقت گوشزد میکرد.»
(وبلاگ دکتر حسامالدین آشنا،17 دی 88)
⁉️‼️⁉️‼️اما «علی گلزاده غفوری» کیست؟
دقت بفرمائید این شخصی که آشنا از او چنین تمجید و تعریف دارد و او را در طول علامه طباطبائی و شهید مطهری و علامه جعفری میداند را باید بدانیم که بود و چه تفکری داشت.
اگر این را دانستیم به روشنی به اندیشه های حجتیه ایه آقای #آشنا راحت تر پی خواهیم برد.
او جزء معدود فقیهانی بود که به مخالفت با لایحهی «قصاص» پرداخت و در روز 31 خرداد 1360، هنگام رأی گیری عدم کفایت سیاسی بنیصدر، نمایندگان طرفدار نهضت آزادی و رئیسجمهوری، از شرکت در جلسهی مجلس خودداری کردند.
وی از بانیان مدرسهی علوی(به عنوان اصلیترین مرکز تحصیلی انجمن حجتیه)، از نزدیکان و همفکران جبههی ملی و بعدها نهضت آزادی، و یکی از سخنرانهای حسینیهی ارشاد بود.
او پس از انقلاب اسلامی به عنوان نمایندهی حوزهی انتخاباتی تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد.
اما مخالفت با اصل 110 قانون اساسی و رأی منفی به اصل ولایت فقیه در کنار برخی دیگر از همفکران جبههی ملی، از مهمترین چالشهای او در این مجلس بود.
213.mp3
7.22M
🇮🇷🌸
🍀
✅#صوتی
💠 موضوع: چرا شبکه های ماهوارهای، کشورهای غربی و جریان ضدانقلاب برای سند راهبردي همکاری ايران و چین جنجال به پا می کنند؟
🎙کارشناس سیاسی: دکتر یدالله جوانی
🍃🌻🍃
🔻 این سند یک نقشه راه برای همکاری ها در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، راهبردي در یک افق بلندمدت و بر پایه منافع مشترک است.
🔹از ظرفیتهای این سند می توان به یک تیر خلاص بر پیکر نیمه جان تحریم های حداکثری با محوریت آمریکا اشاره کرد.
🔸 این سند راهبردي یک عامل شتاب بخش در پیشرفت اقتصادی کشور محسوب میشود.
🔺 همه کارشناسان به شکست آمریکا در جنگ اقتصادي علیه ایران اذعان دارند.
#ثامن
#معیار
#روشنگری
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍀
🇮🇷🌸
🔴قابل توجه مسئولان مصرف کننده پوشاک #ایتالیایی، #انگلیسی و..
امام #علی(ع):
مادامی که این امت لباس بیگانه نپوشند و از غذاهای آنان استفاده نکنند، همواره در خیر و نیکی خواهند بود و هنگامی که از غذا و لباس بیگانه استفاده کنند،خداوند آنان را ذلیل خواهد کرد. محاسن برقی ۴۱۰/۲
✍️سیدمحمد حسینی
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
🔴آمریکا ضعیف تر از همیشه
🔹علیرغم اکثر رسانه های داخلی، در بازتاب رسانه های آمریکایی از امضای قرارداد ایران و چین، میبینیم که به این مهم اعتراف کرده اند که ایران و چین تحریم های آمریکا و فشار حداکثری آمریکا را به سخره گرفته اند، چین بدون اهمیت دادن به هشدارهای آمریکا نه تنها واردات نفت خود را از ایران افزایش داده است، بلکه با ایران قراردادی جامع برای همکاری بیشتر امضا کرده است.
🔹ایران نیز با توجه به موازنه ی قدرت جهانی در آینده ی نزدیک و نافرجام ماندن ارتباط با غرب به شرق رو کرده است.
🔹این یعنی پایان هژمونی آمریکایی( دست کم در خاورمیانه ) و چرخش موازنه ی قدرت جهانی از غرب به شرق!
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
📸 مجتبی امینی، تهیه کننده سریال گاندو:
در گاندو اگر همه واقعیت پرونده ها را به تصویر میکشیدیم، بسیاری از آقایان حتی جرات سربلند کردن هم نداشتند!
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ژنرال آمریکایی:
📍توافق ایران و چین اثر تحریم های آمریکا را کاهش داده و تمایل ایران را برای مذاکره کمتر میکند...!
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
از اینجا به بعد روم های سیاسی کلاب هاوس شده یه مشت آدم نسبتا هم قد با اطلاعات تقریبا یکسان که با تغییر افعال سعی می کنن خودشون و کلامشون رو متنوع جلوه بدن!
این وسط هم یه عده جاسوس و خبرچین دارن رابط و منبع جدید میگیرن...
✍ 🟧🟨 سید هانی هاشمی|Hani Hashami
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
واکنش سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیاء به سیاست خارجه دولت روحانی و ارتباط با همسایگان و چین
👤 سعید محمد در خصوص روابط ایران با همسایگان در هشت ساله گذشته اظهار داشت: متاسفانه در دولت های یازدهم دوازدهم، تمام دغدغه های دولت معطوف به برجام بوده و فقط به عنوان پیمانکارِ #برجام عمل کردند و تمام ظرفیت های پیرامون کشور نه تنها به دست فراموشی سپرده شد بلکه بعضی از این روابط با همسایگان و ظرفیت ها تخریب توسط دولت تخریب شد.
🔹دکتر سعید محمد با اشاره به روابط ایران و چین گفت: چین همواره کشوری بوده است که در زمان تحریم توانسته به کمک ایران بیاید و منافع دو جانبه ای در زمینه های #اقتصادی داشته ایم و همچنین در یک سری از موضوعات در مقابل استکبار همسو بوده ایم، اما متاسفانه شاهد آن بودیم که قریب به یک سال جمهوری اسلامی ایران در چین #سفیر نداشت و بعداز آن سفیر انتخاب شده پس از ده روز برکنار شد و باز هم انتخاب سفیر بعدی جمهوری اسلامی ایران در چین با فاصله زمانی زیادی صورت گرفت
🔸وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در دولت دهم و یازدهم حتی در جزئی ترین پروتکل های این وزارت خانه در سفر رئیس جمهور #چین به ایران قصور و کوتاهی کرد تا آنجایی که دولت چین معتقد به آن شد که جمهوری اسلامی ایران قصد رابطه با چین را ندارد، و به همین علت روابط چین با عربستان قدرت گرفت و پیمان های بلند مدت بین چین و عربستان صورت بسته شد
🔹وی افزود: دولت ارتباط با #همسایگان را رها کرد در صورتی که ظرفیت وسیعی در این ارتباطات برای کشور وجود داشت و با هر یک از کشورهای همسایه در این دوره ها درگیری هایی به وجود آمد
🔸با دولت های ترکیه و ترکمنستان در موضوع گاز، با دولت هاب تاجیکستان ، ارمنستان و آذربایجان در موضوع برق به مشکل خوردیم و حتی کشورهای روسیه و قطر در زمان #تحریم کشورشان به صورت رسمی اعلام و درخواست کردند که جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه صادرات خود را به این کشورها قوت ببخشند که متاسفانه با کوتاهی دولت و نگاه خوشبینانه آن به غرب و برجام از این ظرفیتها استفاده نشد
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
💢 چین؛ برای دیگران خوب، برای ما بد!
🔹 منتقدان سند ۲۵ ساله دو دستهاند: دسته اول انتقادشان از روی اغراض سیاسی است. این دسته به خوبی و بهتر از هر گروهی نسبت به فرصتها و منافعی که قرارداد ۲۵ ساله برای ایران دارد، آگاهند. اینکه #رضا_پهلوی در ویلای مجلل و چند صد میلیون دلاری خود در ایالت مریلند آمریکا نشسته و ماههاست که در خصوص قرارداد ۲۵ ساله گلو پاره میکند معلوم است که از سر دلسوزی نیست!
دسته دوم، آنهایی هستند که واقعاً اطلاع و شناخت دقیقی از آنچه که تحت عنوان مشارکت جامع راهبردی با چین امضا شده است، ندارند. منابع اطلاعاتی این دسته نیز که حتی نخبگانی از جامعه نیز در جمعشان حضور دارند، ضعیف و عمدتاً منابع غیرایرانی و غیرچینی است.
در این راستا یکی از نیازهای مهمی که جامعه و #افکار_عمومی و حتی #نخبگان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ما در حاشیه سند ۲۵ ساله به آن نیاز دارد، شناخت واقعی از چین است. به اکثر آنهایی که سند ۲۵ ساله را با ترکمنچای مقایسه کرده یا از آن با عنوان فروش مملکت و ... یاد میکنند و صحبتهایی از این دست، باید تا حدود زیادی حق داد. مشکل در حوزه شناختی است که متأسفانه در این زمینه در سطح افکار عمومی کار نشده است تا چین را آنگونه که هست بشناسند. آنقدر که جامعه ایرانی #جهان_غرب را که کمترین اشتراک فرهنگی، تمدنی، سیاسی و ... را با آنها دارد میشناسد، #جهان_شرق را که بیشترین علائق مشترک تمدنی و فرهنگی را با آن دارد، نمیشناسد. فارغ از خوب و بد بودن و هرگونه پیشداوری، آنقدر که ما از دانشگاههای غربی فارغالتحصیل داریم، از دانشگاههای شرقی نداریم. آنقدر که عربستان در عرصههای فرهنگی و افکار عمومی برای خود در چین کار میکند، ما هنوز انجام ندادهایم.
جمهوری اسلامی نه دیروز و نه امروز و نه در آینده یک وجب از خاک خود را به چین نداده و نخواهد داد. نه چینپرستیم و نه عاشق چشم و ابروی آنها. مناسبات ما با چین براساس #منافع_ملیمان و مبتنی بر منطق بازی برد - برد است.
واقعاً اگر چین بد است چرا آمریکا آن را به عنوان شریک اول تجاری خود قرار داده است؟! اگر چین بد بود حجم تجارت آمریکا با این کشور در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار نمیرسید! اگر چین بد است چرا کشورهای اروپایی برای تجارت با آن سر و دست میشکنند و از سر و کول هم بالا میروند؟! امروز چین #بزرگترین_شریک_تجاری اروپاست حتی بالاتر از آمریکا! فقط در سال ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا ۴۶۵ میلیارد دلار واردات از چین داشته است! اگر چین بد است چرا اسرائیل بندر حیفای خود را به آن واگذار کرده است؟! امروز بیش از هزار شرکت چینی در اسرائیل فعال است و حجم سرمایهگذاری چین در اسرائیل بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار است! اگر چین بد و استعمارگر بود اسرائیل اجازه تاسیس دانشگاه و مراکز آموزشی چینی در تلآویو را نمیداد!
چه شده است که در یک سال اخیر که اخبار مربوط به قرارداد ۲۵ ساله رسانهای شده، چینی که کار با آن همیشه برای آمریکا و اروپا و اسرائیل و کشورهای عربی رقیب ایران خوب بود، یکبار به یک کشور #استعمارگر و #بد تبدیل شده است؟!
موقعی که حجم تجارت ما با چین تنها ۶ میلیارد دلار باشد چین کشور خوبی است، اما همین که این حجم بخواهد طی یک #قرارداد_بلندمدت_راهبردی به ۴۵۰ میلیارد دلار ارتقا یابد، ناگهان چین بد میشود!
در این باره در نوشتارهای بعدی بیشتر خواهم نوشت.
#حمید_خوشآیند
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
سرانجام در قضایای مبارزهی مسلحانهی منافقین در سال 60، دو پسر او به نامهای محمدکاظم و محمدصادق اعدام شدند و پسر دیگرش هادی، دستگیر و زندانی شد. پس از این اتفاق، او لباس روحانیت را کنار گذاشته، گوشه گیری را برگزید و از شرکت در جلسات مجلس امتناع کرد.
گلزاده در دی 1388 درگذشت و #مریم_رجوی در طی بیانیهای ضمن تجلیل از وی به خاطر ایستادگی در مقابل انقلاب اسلامی درگذشت او را تسلیت گفت. (سایت رسمی سازمان مجاهدین خلق ایران، 12/10/88)
دقت کنید که روی دیوار چه موجودی یادگاری نوشته شده است.
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
صدا ۰۶۰.m4a
11.54M
⬅️📚 صوت حجت الاسلام سید محمود #نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین
👈تیم امضای قرارداد که عازم چین شدند نه از طرف دولت غربگدا بلکه از طرف رهبر معظم انقلاب و باهدف خنثی سازی آخرین تیرها و ترکشهای اقتصادی در تحریمها و بالابردن نرخ ارز بود.