eitaa logo
جامعة القرآن الکریم دزفول ٩٩ 🌿
409 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
781 ویدیو
218 فایل
کانال فرهنگی جامعة القرآن الکریم و اهل بیت علیهم السلام دزفول ارتباط با ادمین١ برای تبادل نظر، انتقاد و پیشنهاد 👈 https://eitaa.com/shnabavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 آقای مصطفی ملکیان در کانال تلگرامی خود سؤال و جوابی مطرح نموده است: ❓سؤال: اگر از نظر خداوند یک مسلمان واقعاً پاک با یک مسيحی واقعاً پاک یا بودایی واقعاً پاک تفاوت نداشته باشد، پس تفاوت دستورات این ادیان برای چيست؟ پاسخ: 🔹پيشفرض این سؤال گویا این است که مثلاً نماز خواندن، به این نحو خاص که در اسلام هست، انسان را به مقصد می رساند اما به نحو دیگری نه. اما مخّ دین اعمال باطنی است نه اعمال ظاهری و در اعمال باطنی بين ادیان تفاوتی نيست. 🔹نماز و روزه و دیگر اعمال ظاهری نيستند که ما را به خدا می رسانند به تعبير حضرت علی (ع) «فراوانند کسانی که روزه می گيرند اما از روزه فقط گرسنگی و تشنگی می فهمند و فراوانند آنها که شب زنده داری می کنند اما از آن فقط خستگی و ضعف نصيبشان می شود.» این را از ما خواسته اند: غرض ز نماز آن بود که پنهانی حدیث درد فراق تو با تو بگذارم 🔹اینک به ارزیابی دیدگاه ملکیان می پردازیم : ۱- پیشفرض اولیه این ادعا این است که همه آنچه به عنوان دین وجود دارد همگی حق بوده و همه ادیان به یک نتیجه و مقصد واحد ختم می شوند. درحالی که چگونه دینی که توحید محور است با دینی که در تضاد با توحید است و تثلیث محور است یا اساسا خدایی را قبول ندارد به یک نتیجه ختم می شوند؟ (به عبارت دیگر پیش فرض اولیه این دیدگاه اعتقاد به پلورالیزم دینی است) ۲- اما مساله مهم تر این است که چه کسی تعیین کرده است که مخ دین چیست؟ آیا دین چنین اعتقادی دارد و این نسبت را می پذیرد؟آیا واقعا دین به ظاهر اعمال توجه ندارد؟ آیا اینکه دین جزئی ترین احکام در مورد اعمال ظاهری را بیان کرده است و مثلا فرموده است که اگر قرائت نماز فلان شرط را نداشته باشد باطل است و در آیات فراوانی دستور به اقامه نماز و گرفتن روزه با شرایط خاص خودشان داده است، به ظواهر دینی بی اعتناست؟! بله دین به باطن عمل و قصد نیت فاعل توجه ویژه دارد اما اینگونه نیست که فقط باطن اعمال لازم باشد و ظاهر اعمال بی تاثیر باشد. دین هیچکدام را فدای دیگری نمی کند. ۳ - هدف در همه ادیان الهی تحریف نشده، رساندن مخاطبین خود به کمال مطلوب است. از آنجایی که بین اعمال ظاهری و نتیجه آنها رابطه علی و به تعبیر دقیق تر رابطه عینی وجود دارد لذا باید برای رسیدن به هدف دین از اعمال ظاهری استفاده کنیم والا رسیدن به مقصد بدون کمک از ظواهر مثل سیراب شدن، بودن نوشیدن آب است. به تعبیر روشن ، نفی ظواهر دینی، نظام علیت را در عالم انکار می نماید . ۴- اینکه در روایات ، فرموده اند که نصیب برخی از افراد از روزه گرفتن فقط گرسنگی و تشنگی است ،بدین معنا نیست که روزه گرفتن این افراد در رساندن آنها به هدف دین داری تاثیری ندارد. بلکه اینگونه روایت در مقام بیان این نکته هستند که برخی فقط به ظواهر اعمال و مناسک چسبیده اند بدون این که مقصود اصلی و ذاتی و هدف نهایی این اعمال که رشد معنوی و اخلاقی انسان است را مورد توجه قرار بدهند. ✍️ احمد رضا کفراشی، دانش پژوه دکترای فلسفه دین مؤسسه 🆔@meshkatnoor 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🔴شبهه ارسالی از شبکه من و تو👆 🔶پاسخ شبهه 🔆این سخن سخیف مثل آن است که بگوییم خداوند برای آفریدن درخت، به خاک نیاز داشت. یا خداوند برای آفریدن «نوه من»، به «من» نیاز داشت. اینها که برای خداوند «نیاز» به شمار نمی‌رود؛ بلکه به لحاظ عقلی «وجود قابل» یعنی «وجود خاک یا نوه من» نیازمند تحقق شرایطی است. بدیهی است که تا خاک نباشد، درخت هم محقق نمی‌شود یا تا من موجود نباشم، نوه من هم به وجود نخواهد آمد. رساندن پیام الهی توسط انبیاء _که از ظرفیت لازم برای دریافت وحی و پیام الهی‌ برخوردارند_، نیز از همین قبیل است. نه اینکه واسطه‌گری انبیاء در پیام الهی نشان‌دهنده «ضعف» و نیاز خداوند باشد. ✴️ثانیاً: لزوماً چنین نیست که هرکس سخن از خدا بگوید، «پیام‌آور الهی» به شمار رود. بلکه پیام‌آور خداوند باید دارای شرایط خاصی باشد که یکی از مهم‌ترین آنها «عصمت» است. براساس دلایل عقلی و نقلی، چون انبیاء و اوصیای ایشان (یعنی امامت در امتداد نبوت) از مقام عصمت برخوردارند، پیام‌های ایشان برای انسان‌ها حجیت دارد. ✳️ اما عالمان دینی (به ویژه در عصر غیبت امام زمان) چنانچه گفتارشان مبیّن پیام راستین انسان‌های برگزیده و معصوم باشد، سخنانشان از باب رجوع به «متخصص و اهل علم» برای سایر انسان‌ها دارای اعتبار است. در نتیجه لزوماً چنین نیست که هر کس عنوان عالم دین را یدک بکشد، سخن او همان پیام خدا باشد. چیزی که البته به نظر می‌رسد در تصویر به‌طور پنهانی و موذیانه درصدد القای به مخاطب است. ✍️ علی قربانی، دانش پژوه مقطع دکتری موسسه 🆔@meshkatnoor 💠 کانال مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
﷽| کشتار صفویه! ❌شبهه ايرانيان تا قرن دهم سني بودند. از آن پس با زور صفويان به شيعه گرايش يافتند. زيرا شاه اسماعيل صفوي وقتي در تبريز تاج گذاري کرد، بسياري از سني‏ها را قتل عام نمود. 🆔 @shobhe_shenasi ✅ پاسخ ✍ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 اولاً: شاه اسماعيل يک جوان 14 ساله بود و نمي‏توان پذيرفت که وي بدون حمايت شيعيان به قدرت رسيده باشد. زيرا منطقي نيست که حاميان وي از سني‏ها باشند و عليه مذهب خود، شاه اسماعيل را به نفع مذهب تشيع حمايت کنند. بنابراين، در ايران آن زمان شيعيان زيادي وجود داشته‏اند که صفويه به اتکاي آنان توانسته‏اند قدرتي تشکيل دهند و در برابر عثماني که يک امپراتوري پر قدرت مدعي سني بود، بايستند و مقابله کنند و در نهايت حکومت تشکيل دهند. ثانیاً: در تاريخ ثابت نشده است که صفويه با زور شمشير شيعه را در ايران به وجود آورده باشند. البته نمی توان انکار کرد که به صورت جزيي و موردي، اهل سنت مورد آزار صفويان واقع شده اند، همانطور که شيعيان نیز مورد آزار عثماني‏ها قرار مي‏گرفتند. روشن است که اگر چنین چیزی بوده، نادرست و غيراسلامي بوده است. عوامل شیعه شدن مردم ایران از این قرار است: 1. شخصیت جناب سلمان فارسی به عنوان صحابه با وفاي پيامبر و اهل بيت، که نه تنها فردي ايراني و شيعي بود بلکه مدتها بر مدائن نیز حکومت کرد. 2. يمن نيز که مستعمره و تحت نفوذ ايران قرار داشت به دلیل اینکه توسط حضرت علي (ع) و در زمان حيات رسول اکرم (ص) به اسلام ایمان آورد از ابتدا متمايل به سمت اهل بيت بودند و شخصیت های مهمی از آنها به نقاط مختلف ایران از جمله قم و کاشان هجرت کردند و زمینه ساز آشنایی ایرانیان با مکتب اهل بیت شدند. 3. تبعیض هایی که در دوره خليفه دوم، بين عرب و عجم ایجاد شد موجب آزردگي خاطر ايرانيان گردید که پس از کشته شدن خليفه دوم به دست یک ایرانی، فرزند وي چند تن از ايرانيان موجود در مدينه را به قتل رساند. اما وقتي حضرت علي(ع) به حکومت رسید اعلام کرد که بين عرب و عجم تفاوتي نيست. اين باعث شد تا ايرانيان به حضرت علي(ع) گرايش پيدا کنند. 4. پس از شهادت حسين بن علي(ع) ايرانيان متوجه شدند از اسلام دو قرائت وجود دارد: اسلام يزيدي و اسلام حسيني. بني اميه با آن سابقه ظلم‏ها و اعمال تبعيض‏ها نمي‏توانست در قلوب ايرانيان جايي داشته باشد و به صورت طبيعي ايرانيان به سوي امام حسين(ع) و اهل بیت(ع) گرايش پيدا کردند و همین مسئله باعث شد تا ایرانیان بیشترین کمک را در سقوط بني اميه ایفا کنند. 5. حضور برخي از شاگردان امام جعفر صادق و ساير ائمه ـ عليهم السلام ـ در ايران (مانند عبدالعظیم حسنی، فضل بن شاذان و ....) و تبلیغ مکتب اهل بيت(ع) توسط آنها تاثیر زیادی در آشنایی ایرانیان با تشیع داشت. 6. حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان 7. حضور امام زادگان زیادی که از دست ظلم «منصور دوانيقي» و دیگر خلفای ستمگر به ايران آمدند. 8. حکومت سلاطین شیعه‏ی آل‏بويه در قرن چهار و پنج فرصت خوبی برای تبليغ مکتب اهل بیت(ع) فراهم شد به نحوی که کتب مهم شيعي مثل تهذيب، استبصار، کافي و من لايحضره الفقيه در اين زمان تأليف شد. بزرگاني چون شيخ صدوق، شيخ مفيد، شيخ طوسي، سيد مرتضي و سيد رضي توانستند در این عصر اسلام شيعي را به مردم معرفي نمايند. 9. در دوره ايلخانان (قرن 7 و 8 هجری)، علامه حلي به دعوت الجایتو از پادشاهان سلسله ایلخانیان که حاکم بر ایران بودند به ایران دعوت می‌شود و در یک جریان علمی پادشاه مذهب شیعه را برمی‌گزیند و نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر می‌دهد و تشیع را در ایران رواج می‌دهد؛ 10. حلقه آخر اين جريان تاسيس دولت صفويه و اعلام تشيع به عنوان مذهب رسمي و حضور و دعوت از علماي شيعه از سراسر جهان اسلام است. 🔹بنابراین روشن شد که اگر تشیع به طور کامل در ایران ریشه نداشت، اساساً صفویه امکان به حکومت رسیدن نداشت چه برسد به آنکه با کشتار وسیع آنها را به تشیع وادار کند. مضافا اینکه ایرانیان در مقاطع مختلف از جمله حمله وحشتناک مغول نشان داده اند که ممکن است تحت زور و سلطه قرار گیرند اما آئین و اعتقادات خود را با زور عوض نمی کنند. به تعبیر دیگر اگر ایرانیان با تسلط و اجبار صفویه شیعه شده بود، قاعدتاً باید با تسلط افغان های سنی بر ایران مجدداً تغییر مذهب می دادند و به تسنن بازمی گشتند 🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
مسابقه شروع شد ⌛️ | «یک روز یک آیه » 💫 به لطف خدا؛ مجموعه کلیپ «یک روز یک آیه »، هر روز در کانال بنیاد بین المللی استبصار منتشر می‌شود. 📌 از محتوای ارائه شده در کلیپ ها، سوالی مطرح می‌شود و از بین افرادی که پاسخ صحیح را ارسال کنند، به قید قرعه به ده نفر جوایزی نقدی اهدا خواهد شد. 📩سوال جزء ١ 📍https://estebsar.formaloo.com/Estebsar1 سوال جز ۲ 📍https://estebsar.formaloo.com/Estebsar1 سوال جز ۲ 📍https://estebsar.formaloo.com/Estebsar2 جزء ٣ 📍https://estebsar.formaloo.com/Estebsar3 جز4 📍https://estebsar.formaloo.com/Estebsar4 جز ۵ 📍https://estebsar.formaloo.com/Estebsar5 جزء ۶ 📍https://estebsar.formaloo.com/Estebsar6 📩 این هدیه مخصوص شماست . 📬 اعلام اسامی برندگان به مرور در کانال قرار خواهد گرفت . 🎁 جایزه نقدی 💳 ✅بنیاد بین المللی استبصار @estebsar_ir💯 🌐Estebsar.ir
⏰ مسابقه شروع شد ⌛️ | «یک روز یک آیه » 💫 به لطف خدا؛ مجموعه کلیپ «یک روز یک آیه »، هر روز در کانال بنیاد بین المللی استبصار منتشر می‌شود. 📌 از محتوای ارائه شده در کلیپ ها، سوالی مطرح می‌شود و از بین افرادی که پاسخ صحیح را ارسال کنند، به قید قرعه به ده نفر جوایزی نقدی اهدا خواهد شد. 📩سوال جزء هفتم 👇👇 https://estebsar.formaloo.com/ESTEBSAR7 📩 این هدیه مخصوص شماست . 📬 اعلام اسامی برندگان به مرور در کانال قرار خواهد گرفت . 🎁 جایزه نقدی 💳 ✅بنیاد بین المللی استبصار @estebsar_ir💯 🌐Estebsar.ir
هدایت شده از صیاد
🔺در این سخن حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه، دقت کنید که چگونه در بیان تبعات گوناگون توکل، چهار واژه‌ شبیه به هم را به استخدام گرفتند. 📚 بحارالانوار، ج ۱، ص۱۶۱
🔴 نماز شب نهم‌ ماه رمضان برای بالا رفتن اعمال 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🟡 هر کس در شب نهم ماه رمضان، شش رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا بخواند و در هر رکعت یک بار سوره حمد و هفت بار آیه الکرسی را قرائت کند، و بعد از سلام نماز، پنجاه مرتبه صلوات بر پیامبر(ص) و آل ایشان بفرستد، ملائکه عمل او را همانند عمل صدیقین و شهدا و صالحان بالا می برند. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
🔴 دعای هر روز و هر شب ایام ماه مبارک رمضان 🔵 شیخ مفید در کتاب «مُقنعه» از حضرت امام جواد(علیه‌السلام) روایت کرده که مستحب است در هر وقت از شب و روز ماه مبارک رمضان، از اول ماه تا آخر ماه بسیار بگویی: 🌕 يَا ذَا الَّذِى كانَ قَبْلَ كُلِّ شَىْءٍ، ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَىْءٍ، ثُمَّ يَبْقىٰ وَيَفْنىٰ كُلُّ شَىْءٍ، يَا ذَا الَّذِى لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ، وَيَا ذَا الَّذِى لَيْسَ فِى السَّمَاواتِ الْعُلىٰ، وَلَا فِى الْأَرَضِينَ السُّفْلىٰ، وَلَا فَوْقَهُنَّ وَلَا تَحْتَهُنَّ وَلَا بَيْنَهُنَّ إِلٰهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ، لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لَايَقْوىٰ عَلَىٰ إِحْصائِهِ إِلّا أَنْتَ، فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلاةً لَايَقْوىٰ عَلَىٰ إِحْصائِها إِلّا أَنْتَ. 📚 مفاتیح الجنان اعمال روزهای ماه رمضان
🔴 ندای فرشته منادی در هر شب جمعه   🔵 در باب شب جمعه ما روایات متعددی داریم؛ یک روایت از پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) است که حضرت فرمود: 🌕 «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یُنْزِلُ مَلَکاً إِلَی السَّمَاءِ الدُّنْیَا کُلَّ لَیْلَةٍ فِی الثُّلُثِ الْأَخِیرِ»؛ خداوند در هر شب، در ثلث آخر شب، فرشته ای را به آسمان دنیا فرو می فرستد؛ «وَ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ فِی أَوَّلِ اللَّیْلِ»؛ شب جمعه هم که می شود از اوّل شب می فرستد؛ «فَیَأْمُرُهُ فَیُنَادِی»، به او فرمان می دهد، پس او ندا می کند. حالا نداهایش چیست؟ 🔹 «هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیَهُ»؛ 🔺 آیا درخواست کننده ای هست که من درخواستش را اجابت کنم؟ 🔹 «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیْهِ»؛ 🔺آیا توبه کننده ای هست که توبه اش را بپذیرم؟ 🔹«هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ»؛ 🔺آیا کسی هست که طلب آمرزش کند و او را بیامرزم؟ 🔹«یَا طَالِبَ الْخَیْرِ أَقْبِلْ»؛ 🔺ای کسی که طالب خوبی ها هستی، روی بیاور؛ 🔹 «یَا طَالِبَ الشَّرِّ أَقْصِرْ»؛ 🔺ای کسی که نعوذبالله به سمت شرّ داری می روی، دست بردار. 🔹«فَلَا یَزَالُ یُنَادِی بِهَذَا إِلَی أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ»؛ 🔺این فرشته آن قدر ندا می کند تا سپیده دم بدمد. 🔹 «فَإِذَا طَلَعَ الْفَجْرُ عَادَ إِلَی مَحَلِّهِ مِنْ مَلَکُوتِ السَّمَاءِ» 🔺وقتی که فجر طالع می شود، برمی گردد به همان محلّ خودش که ملکوت آسمان است. 📚بحارالأنوار  ج ۳ ص ۳۱۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعه ١۴٠٢/٠١/١١
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا