دلیل قرائت سوره روم و عنکبوت در شب قدر، روایتی است که از امام معصوم(ع) در فضیلت تلاوت این سورهها در شب قدر نقل شده است: «... عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَةَ ثَلَاثَةٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَّ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً»؛[1] ابو بصیر مىگوید: امام صادق(ع) فرمود: هر کس در شب بیست و سوم ماه رمضان سوره عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند که او از اهل بهشت خواهد بود، و من هرگز کسى را از این حکم استثنا نمىکنم و بیم آن ندارم که در این سوگند خداوند گناهى بر من بنویسد، این دو سوره نزد خدا جایگاهى عظیم دارند.
منبع: afkarnews.ir
*بیتوته
#شب_قدر
@dghjkb
«« آنچه مخصوص شب بيست و سوم است »».
الف ـ تأكيد بر غسل.به نقل از بريد بن معاويه : « ديدم امام صادق عليه السلام در شببيست و سوم از ماه رمضان غسل كرد: يك بار در اوّل شب ، يك بار هم در آخر آن .» (1)
ب ـ تأكيد بر شب زنده دارى
1- امام على عليه السلام:
« پيامبر خدا در دهه آخر ماه رمضان ، بستر خود را جمع مى كرد و كمرش را مى بست و شب بيست و سوم ، خانواده خود را بيدار مى كرد.
و در آن شب ، به صورت خفتگان ، آب مى پاشيد ». (2)
2- دعائم الإسلام: فاطمه عليهاالسلام نمى گذاشت كه كسى از خانواده اش در آن شب (شب بيست و سوم) بخوابد و [ خواب] آنان را با كم خوردن درمان مى كرد و از روز براى آن شب ، آماده مى شد و مى فرمود: «محروم ، كسى است كه از خير آن بى بهره بماند». (3)
3- الإقبال ـ به نقل از جميل و هشام و حفص ـ :
« امام صادق عليه السلام به سختى بيمار شد. چون شب بيست و سوم فرا رسيد ، به غلامان خود دستور داد او را به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود.» (4)
ج ـ تأكيد بر صد ركعت نماز
1- امام باقر عليه السلام: « هر كس شب بيست و سوم ماه رمضان را زنده بدارد و در آن صد ركعت نماز بخواند ، خداوندْ در زندگى اوگشايش مى دهد و كار دشمنان او را خود بر عهده مى گيرد و او را از غرق شدن ، زير آوار ماندن ، سرقت ، و از شرّ دنيا مصون مى دارد و وحشت نكير و منكر را از او بر مى دارد ، و او در حالى از گور خويش بيرون مى آيد كه نورش بر اهل رستاخيز مى تابد ، و نامه عملش را به دست راستش مى دهند و رهايى از آتش و عبور بر صراط و ايمنى از عذاب را براى او مى نويسند و بدون حساب وارد بهشت مى شود و در بهشت ، از همنشينان پيامبران و صدّيقان و شهيدان و صالحان قرار داده مى شود و آنان چه نيكو همنشينانى اند! (5)
2- امام صادق عليه السلام: « مستحب است در آن شب صد ركعت نماز خوانده شود ، در هر ركعت: يك بار «حمد» و ده بار سوره «قل هو اللّه أحد».(6)
د ـ تأكيد بر زيارت امام حسين عليه السلام
1- امام رضا عليه السلام:
كسى كه در ماه رمضان ، امام حسين عليه السلام را زيارت مى كند ، مواظب باشد كه نزد قبر آن امام بودن را در شب جُهَنى از دست ندهد ،و آن ، شب بيست و سوم است؛ شبى كه اميد است شب قدر باشد. (7)
2- امام جواد عليه السلام: « هر كس در شب بيست و سوم ماه رمضان ، امام حسين عليه السلام را زيارت كند ـ همان شبى كه اميد است شب قدر باشدو در آن شب ، هر كار حكمت آميزى فيصله مى يابد ـ روح هاى بيست و چهار هزار فرشته و پيامبر با او مصافحه مى كنند ، كه همگى از خداوندْ اذن مى گيرندكه آن شب ، حسين عليه السلام را زيارت كنند. » (8)
ه-خواندن سوره هاى عنكبوت ، روم و دُخان
امام صادق عليه السلام ـ خطاب به ابو بصير ـ :
« هر كس دو سوره عنكبوت و روم را در ماه رمضان ، در شب بيست و سوم بخواند ، به خدا قسم ـ اى ابو محمّد ـ او از اهل بهشت است و هرگز در اين سخن استثنا نمى كنم و نمى ترسم كه خداوند ، در اين سوگند گناهى بر من بنويسد.
اين دو سوره نزد خداوند ، جايگاهى والا دارند.» (9)
الإقبال: و از اعمال افزون در شب بيست و سوم ، خواندن سوره دُخان در آن شب و در هر شب است... .(10)
و ـ خواندن هزار بار سوره قدر
سيّد ابن طاووس ـ در الإقبال ـ :از قرائت قرآن در اين شب [ قرائتِ] هزار بار سوره «إنّا أنزلناه» است. روايتى براى اين ، در شب اوّل ، به صورت كلّى (براى همه ماه) گذشت. اختصاص خواندن اين سوره در اين شب نيز با سندهاى چندى از امام صادق عليه السلام براى ما روايت شده است ،كه فرمود: «اگر كسى در شب بيست و سوم ماه رمضان ، هزار بار سوره إنّا أنزلناه بخواند ، صبح خواهد كرد ، در حالى كه يقين او ، با اعتراف به آنچه مخصوص ماست ، استوار خواهد بود و اين نيست ، مگر به سبب آنچه در خواب خود مى بيند». (11)
ز ـ دعا براى امام زمان عليه السلام
مصباح المتهجّد ـ به نقل از محمّد بن عيسى ، با سدر شب بيست و سوم ماه رمضان ، اين دعا در حال سجود ، ايستاده ، نشسته و در هر حال و در همه ماه و هر گونه و هر وقت از روزگارت كه ممكن شود ، مكرّر خوانده مى شود. پس از ستايش خداى متعال و درود بر پيامبر ، محمّد صلى الله عليه و آله ، مى گويى :
«خداوندا! در اين ساعت و در هر ساعت ، براى ولىّ خود ، ... پسر ... (حجة بن الحسن ع) ، سرپرست و نگهبان و پيشوا و ياور و راهنما و چشم باش ،تا آن كه او را در زمين خود ، با اطاعت و رغبت مردم ساكن سازى و وى را در آن به مدّت طولانى بهره مند گردانى!».(12)
*بیتوته
#شب_قدر
#اعمال_شب_بیست_سوم
@dghjkb
#اطلاعیه
طوفان توئیتری و اینستاگرامی بینالمللی بمناسبت #روز_جهانی_قدس
♨️ با محوریت مقاومت جهانی در برابر صهیونیسم و افشاگریِ جنایات بیشرمانهی آن.
🔺زمان؛
ـ پنج شنبه (۱۶ اردیبهشت) ۲۲ الی ۰:۰ بامداد
ـ جمعه (۱۷ اردیبهشت) ۱۱ صبح الی ۱۳
🔺ـ هشتگ ها 👇
#FreePalestine
#القدس_أقرب
@dghjkb
💠شب 23، شب قدر است!
🍃آن شب قدرى كه گویند اهل خلوت امشب است
🍃 یارب این تاثیر دولت از كدامین كوكب است
در تعیین ((شب قدر)) اختلاف نظر است ، ولى از مجموع روایت هاى وارد شده در این موضوع و سیره پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت (علیهم السلام ) و اصحاب مى توان گفت :
شب قدر بودن شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان ، یقینى است . و شب هاى نوزدهم و بیست و یكم وسیله اى براى دست یافتن به آن است .
اینك به ادله اى چند در این خصوص اشاره مى شود:
الف ) از شیعه و اهل سنت نقل كرده اند كه : عبدالله انیس انصارى (جُهَنى ) كه در خارج مدینه مى زیسته و شرایطش طورى بوده كه نمى توانسته زیاد به مدینه بیاید و از خیرات و بركات رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) استفاده كند روزى خدمت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) شرفیاب شد و عرض كرد: من شتران و گوسفندان و كارگرانى دارم و منزلم از مدینه دور است ، ولى دوست دارم ، یك شب از شب هاى ماه رمضان را معین فرمایید تا سعى كنم به مدینه بیایم و در نماز حاضر شوم .
پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مطلبى را به گوش او سرى فرمودند و پس از آن این مرد، شب هاى بیست و سوم ماه رمضان با شتران و گوسفندان و كارگران خود وارد مدینه مى شد.(1)
بعضى این روایت را با شب قدر تطبیق داده اند.
قرآن در شب 23 رمضان نازل شده است . از سوى دیگر بر حسب دو آیه از قرآن ، این كتاب آسمانى در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است ، بنابراین شب قدر شب 23 رمضان است
ب ) سفیان بن السمط گوید:
گفتم به ابی عبدالله:
(شبهایى كه احتمال مى رود، (شب قدر) در آنها باشد، كدام است ؟)
حضرت فرمود:
(تسع عشره واحدى و عشرین و ثلاث و عشرین ؛ شب نوزدهم و بیست و یكم و بیست و سوم است .)
پرسیدم : اگر كسى معذور باشد، به كدام شب بیشتر اهمیت بدهد؟ فرمودند:
((ثلاث و عشرین ؛ به شب بیست و سوم .))
پ ) از امام صادق (علیه السلام ) روایت است كه فرمودند:
اندازه گیرى و تقدیر امور در شب نوزدهم انجام مى شود و سپس در بیست و یكم ، ابرام و مهیا براى امضا مى گردد و آن گاه در شب بیست و سوم ، امضا خواهد شد.
ت ) شیخ صدوق مى فرماید:
بزرگان شیعه اتفاق كرده اند كه شب قدر، بیست و سوم رمضان است .(2)
ث ) فتّال نیشابورى نیز مى نویسد:
((بیشتر مشایخ ما اتفاق كرده اند كه بیست و سوم ماه رمضان ، شب قدر است .))(3)
اعمال مخصوص این شب نیز مؤ ید مدعاى ماست ؛ مثلا انجام دو غسل (اول و آخر شب ) و خواندن هزار مرتبه سوره قدر و تلاوت سوره دخان كه نخستین آیه اش این است : (انا انزلناه فى لیلة مباركة ).
ج ) در تفسیر گازر آمده است :
((عبدالله عمر گفت : در عهد رسول (صلى الله علیه و آله و سلم ) چند نفر از صحابه به خواب دیدند كه شب قدر، شب بیست و سوم است . حضرت رسول (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: خواب هاى شما موافق است ، هر كه خواهد عبادتى كند، به شب بیست و سوم اهمیت دهد.))
چ ) و در خبر است كه بنى سلمه جمعى را به مدینه فرستادند تا از رسول (صلى الله علیه و آله و سلم ) بپرسند كه شب قدر، كدام شب است . به نزدیك حضرت آمدند و سوال كردند. حضرت در جواب پرسشى كردند: امشب چندم است ؟ گفتند: بیست و دوم . سپس پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: ((فردا شب .))
ح ) از امام صادق (علیه السلام ) منقول است كه فرمودند:
از این روایت استفاده مى شود كه "محققا شب بیست و سوم رمضان ، همان لیله جهنى است كه در آن ، هر امر محكمى فیصله داده خواهد شد و در آن شب ، هر حادثه اى اعم از بلا، مرگ ، زندگى و روزى و تمام آنچه از حوادث الهى در این شب و سایر شب ها در طول سال واقع خواهد شد، معین مى گردد.
و سپس امام (علیه السلام ) مى افزایند:
خوشا به حال آن بنده اى كه شب یاد شده را به ركوع و سجود احیا نماید و گناهان خود را در مقابل دیدگان مجسم كند و بر انجام آنها بگرید كه اگر چنین كرد، امیدوارم كه به خواست خدا ناامید نشود.))(4)
حفص بن غیاث از امام صادق (علیه السلام ) از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) نقل كرده است :
انزل القرآن فى ثلاث و عشرین من شهر رمضان ؛(5)
قرآن در شب 23 رمضان نازل شده است . از سوى دیگر بر حسب دو آیه از قرآن ، این كتاب آسمانى در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است ، بنابراین شب قدر شب 23 رمضان است .
سید ابن طاووس رحمه الله مى گوید: ((طبق كشف و بیان، شب قدر همان شب بیست و سوم رمضان مى باشد.))(6)
پی نوشت ها:
1.وسائل الشیعه ، ج 7، ص 262؛ بحارالانوار، ج 94، ص 9 و دعائم الاسلام ، ج 1، ص 282؛ تفسیر نور الثقلین ، ج 5، ص 626
2.خصال ، ج 2، ص 102 و بحارالانوار، ج 94، ص 16.
3.روضة الواعظین ، ص 348.
4.بحارالانوار، ج 94، ص 4 و مستدرك الوسائل ، ج 7، ص 474.
5.الكافى ، ج 2، ص 628.
6.اقبال الاعمال ، ص 206.
گروه دین تبیان
منبع:
شب قدر( اعمال و فضیلت)
ناصر باقرى بیدهندى
#شب_قدر
@dghjkb
شب پیوند با امام زمان عج.mp3
4.62M
#تلنگری
امشب، هر آرزویی کنی ؛ برات مسئولیتآوره!
نمیشه همینطوری فقط آرزو کنی!
💥باید قانون آرزو کردن رو بلد باشی.
#استاد_رائفیپور
#استاد_شجاعی
@dghjkb
🍃 به نام خداوند بخشنده مهربان...
✨ به یقین ما این(قرآن) را در شب قدر فرو فرستادیم
✨ و چه چیزت آگاه نمود که شب قدر چیست؟!
✨ شب قدر از هزار ماه بهتر است
✨ در آن شب فرشتگان و روح به اذن پروردگارشان فرود می آیند به جهت(تقدیر و تنظیم و تصویب) هر امری
✨ آن شب همه مشمول سلامت و رحمت(خدا) است تا طلوع فجر...
*سوره مبارکه قدر
🌱 التماس دعای فرج
@dghjkb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یا_جامع 🌟
✦جامع؛
همان خدای بالا بلندی است؛
که دانههای تسبیح عالم، بر ساق او جمع شدهاند!
✦ و نزدیک است روزی که
تمام قلوبِ عالَم، بر مدارِ کاملترین جلوهی اسم جامع خدا، "طوعاً و کَرها " جمع خواهند شد:
برای لمسِ آرامشی تمام ناشدنی!
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 💫
@dghjkb
حرف های من و خدا_۲۳.pdf
271.1K
🔖 حرفهای من و خدا
یا جامع🌟
@dghjkb
شب بیستوسوم_ یا جامع.mp3
9.2M
#حرفهای_من_و_خدا
🌟 پرسهای شاعرانه حوالیِ یک اسم از أسماء جوشن کبیر ....
سحر بیست و سوم ؛ اسم شریف #یا_جامع
¤ واحد #موسیقی منتظران منجی "عج"
ـ با صدای "سامان کجوری"
ـ آهنگسازی "یحییٰ عباسی "
ـ تنظیم " امید اردلان "
ـ و به قلم "سپیده پوررجب"
instagram.com/tv/COgLChyBlem
@dghjkb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبرانقلاب: شبهاى قدر را قدر بدانید، از شماها هم بندهى حقیر التماس دعا دارم
@dghjkb
🔹 رهبرانقلاب: در شبهای قدر،
بنده حقیر از شما التماس دعا دارم.
@dghjkb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دستورالعمل استاد فاطمی نیا برای شب قدر!!!
🌱 اللهم عجل لولیک الفرج
#استاد_فاطمی_نیا
#شب_قدر
@dghjkb
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
قال رسول ا...(ص) «مَنْ فاكَهَ بِامْرَأَهٍ لا یَمْلِكُها حُبِسَ بِكُلِّ كَلِمَهٍ كَلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّارِ»
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند " هر كسی با زن نامحرمی شوخی كند، برای هر كلمهای كه با او در دنیا سخن گفته، هزار سال در جهنم زندانی میشود."
(ثواب الاعمال ص 283 / وسائل الشیعه ج 20
#پیامبر_اکرم صلیاللهعلیهوآله
@dghjkb
🌱 متن:
اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ
🌱ترجمه:
پروردگارا! در این روز از گناهانم شستشویم ده و در این روز مرا از عیوب پاک گردان و به پرهیزگاری دلم را بیازمای، ای از بین برنده لغزش گنه کاران.
#دعای_روز_بیست_سوم_ماه_رمضان
@dghjkb
جزء بیست و سوم.mp3
4.08M
#تندخوانی_قرآن_کریم
#جزء بیست و سوم
#استاد_معتز_آقایی
ترجمه صوتی
https://b2n.ir/Joze23GhoranKarim
@dghjkb
🔵 تاریخچه بیت المقدس:
فلسطین به لحاظ مقام و موقع مذهبى خاصى که در میان مسلمانان و مسیحیان و یهودیان داشته و دارد، به عنوان سرزمینى مقدّس مطرح شده و همواره در میان پیروان این ادیان از اهمیّت ویژه اى برخوردار بوده است.
هیچ مسأله اى در جهان اسلام و در بین پیروان دیگر ادیان، اهمیتى به اندازه مسأله فلسطین نیافته است. اهمیّت ویژه فلسطین در میان مسلمانان، بیشتر به لحاظ وجود اماکن مقدّسه در آن سرزمین است. از آن جمله مى توان به شهر ایلیا اشاره کرد که پس از فتح فلسطین به همّت مسلمانان، بیت المقدس نامگذارى شده است.
بیت المقدس یا قدس شریف، سرزمینى است که در بین سه دین از ادیان بزرگ معاصر یعنى اسلام، مسیحیت و یهودیت که داراى پیروان کلان در جهان هستند، اهمیت بسیار زیادى دارد و مقدس شمرده مىشود.
ویژگى که براى بیت المقدس به لحاظ دینى مى توان برشمرد این است که هیچ نقطه اى در جهان از لحاظ تقدس مثل قدس نمى باشد حتى جایى مانند مکه یا مدینه، على رغم همه تقدس و اهمیتى که دارند، باز تنها در نزد پیروان یک دین(اسلام) محترم شمرده مى شود.
در حالى که قدس براى هر سه دین بزرگ آسمانى داراى تقدس بوده و از اهمیت طراز اول در نزد آنان برخوردار است. مطالبى که در پى مى آید به خوبى بیانگر تقدس این سرزمین مىباشد.
منبع:asemoni.com
*بیتوته
#روز_قدس
@dghjkb
*برگزیده شدن نام مسجدالاقصى توسط خداوند:
همان طور که شهر بیت المقدس در طول تاریخ نامهاى متعددى مثل یبوس، یورشالیم – اورشلیم، ایلیا، بیت همیقداش، بیت المقدس، قدس و… داشته است، پرستشگاه، کهن و مهم آن نیز که اکنون نزد ما مسلمانان حرم شریف و مسجدالاقصى نامیده مى شود، در طول تاریخ نامهایى مثل هیکل حضرت سلیمان و… داشته است.
از آن جا که این پرستشگاه را حضرت داوود و حضرت سلیمان به فرمان خداوند بنیان نهادند تا موحدان در آن جا به عبادت خداوند بپردازند، مسلمانان نیز مثل همه ى موحدان تاریخ به آن توجه داشتند. به همین دلیل، ابتدا به سوى آن نماز بر پا مى کردند.
نام (مسجدالاقصى) را نخستین بار خداوند بزرگ بر این مکان مقدس و پرستشگاه کهن تاریخ نهاد.
خداوند تبارک و تعالى در آیه ى اول سوره ى اسراء که موضوع معراج حضرت رسول اکرم(ص)را مطرح کرده است، چنین مى فرماید:
سبحان الذى اسرى بعبده لیلاً منالمسجد الحرام الى المسجد الاقصى الذى بارکنا حوله لنریه من آیاتنا انه هوالسمیع البصیر.
پاک و منزه است خدایى که در مبارک شبى بنده خود (حضرت محمد(ص) ) را از مسجد الحرام به مسجد الاقصایى که پیرامونش را )به حضور و قدوم خاصان( مبارک ساخت، سیر داد تا آیات خدا را به او بنمایاند. به درستى که خداوند شنوا و بیناست.
*پیامبران در بیت المقدس:
اگر تاریخ پیامبران، مورد مطالعه و بررسى قرار گیرد تقدس شهر بیت المقدس بیشتر روشن مى شود.
*حضرت ابراهیم (ع):
هنگامى که حضرت ابراهیم(ع)در جریان مهاجرت خود، از مصر به فلسطین بازگشت به دستور خداوند در شهر قدس که در آن زمان یُبُوس نام داشت و به شهر صلح و آرامش (یورشالیم) مشهور شده بود، اقامت کرد. آن حضرت پس از مدتى، به دستور خداوند، قربانگاه و مکان مقدسى در این شهر به وجود آورد و آن را بیت الله نام نهاد. این مکان مقدس، بعدها به بیت المقدس مشهور شد.
در حقیقت، با ساخته شدن قربانگاه، نخستین قدم براى ایجاد تقدس در شهر بیت المقدس برداشته شد و پیامبر بزرگ خدا به دستور خداوند، روح پاکى و تقدس را به این شهر دمید.
*حضرت موسى (ع):
پس از آن که حضرت ابراهیم(ع) در فلسطین درگذشت، فرزندان و نوادگان آن حضرت (حضرت یعقوب و فرزندانش( که رهبرى عبرانى ها را عهده دار بودند به مصر رفتند اما حضرت موسى(ع) که به تازگى ظهور کرده بود، تصمیم گرفت عبرانى ها را به فلسطین بازگرداند. در آن زمان تبهکارى و سرکشیهاى قوم بنى اسرائیل به اندازه اى افزایش یافت که براى حضرت موسى(ع) غیرقابل تحمل شد.
خداوند نیز به سبب همین نافرمانى هاى بنى اسرائیل، آنها را چهل سال در بیابانها سرگردان کرد و اجازه نداد به فلسطین بازگردند. این وضع ادامه یافت تا آنکه عمر حضرت موسى به پایان رسید. در شهر قدس بود که خداوند تبارک و تعالى با حضرت موسى(ع)تکلم کرد و به اعتبار این تکلم آن حضرت کلیم الله محسوب مىشود.
*حضرت داوود و حضرت سلیمان (ع):
پس از آنکه حضرت داوود به پیامبرى برگزیده شد مأموریت یافت بنى اسرائیل را به راه راست هدایت کند. آن پیامبر خدا توانست تبهکارى و شرارتهاى بنى اسرائیل را تا حدّ زیادى مهار کرده و با فتح بیت المقدس و سایر مناطق فلسطین، تمدن جدیدى را بنیانگذارى کند.
یکى از کارهایى که حضرت داوود (ع) در جریان بنیان گذارى تمدن الهى انجام داد، ایجاد پرستشگاه و مکان مقدس (مسجد)در محل فعلى مسجدالاقصى است. به همین دلیل، از این پیامبر خدا نیز به عنوان یکى از بانیان شهر بیت المقدس نام برده شده است.
منبع:asemoni.com
*بیتوته
#روز_قدس
@dghjkb
*درباره ى تعمیر شهر بیت المقدس و ایجاد مسجد (پرستشگاه) توسط حضرت داوود، حکایت زیر هم نقل شده است:
پس از آنکه حضرت داوود(ع) بیت المقدس را فتح کرد، درباره تجدید بناى شهر و ایجاد مسجد، از طرف خداوند وحى شد که به مکانى از این شهر (بیت المقدس) که فرشته اى با شمشیر برهنه ایستاده است، نگاه کند و مسجد را در آن جا بسازد.
هنگامى که حضرت داوود(ع) نگاه کرد، یکى از فرشتگان خدا را بالاى سنگ مشاهده نمود. با مشاهده فرشته، حضرت داوود(ع) بدون درنگ به تجدید بناى شهر و بناى مسجد مشغول شد.
گرچه حضرت داوود(ع) تعمیر شهر بیت المقدس (قدس)و پرستشگاه بزرگ (مسجدالاقصى)آن جا را آغاز کرد ولى فرصت نیافت کار بزرگ خود را به ثمر برساند. هنگامى که آن حضرت متوجه شد مرگ به او نزدیک شده است به فرزندش سلیمان چنین گفت:
اى سلیمان! خداوند به من فرمان داده بود که مسجد و خانه اى برایش در این شهر (بیت المقدس) بنا کنم.
با این که مقدمات کار را آغاز کرده ام، ولى گویا تقدیر خداوند این است که من از این جهان بروم و ادامه ى کار را به تو بسپارم. اکنون به تو که بعد از من پیامبر و جانشین من خواهى شد، سفارش میکنم که در ساختن این مسجد شکوهمند لحظه اى درنگ نکنى.
پس از وفات حضرت داوود، پرستشگاهى که بعدها مسجدالاقصى نام گرفت، با شکوه فراوانى توسط حضرت سلیمان ساخته شد. شهر قدس نیز مقرّ سلطنت این پیامبر الهى شد. بنابر این حدود هشتاد سال حضرت داوود و حضرت سلیمان(ع) در این شهر حکومت تشکیل دادند.
*حضرت عیسى(ع):
یکى از وقایع مهمى که در دوره ى تسلط رومیان در فلسطین اتفاق افتاد، تولد حضرت عیسى مسیح(ع) است. حضرت مسیح در روستاى بیت لحم نزدیک قدس دیده به جهان گشود. با تولد حضرت مسیح(ع) فلسطین به ویژه شهر بیت المقدس دوران مهمى را آغاز کرد.
در حالى که حضرت عیسى(ع) به پیامبرى برگزیده شده بود، از شهر ناصره به سوى بیت المقدس حرکت کرد. در راه بیت المقدس، از حضرت عیسى معجزه هاى فراوانى به ظهور پیوست. برخى از معجزه هاى آن حضرت در این سفر را چنین عنوان کرده اند:
شفا دادن بیمارى که هیچ امیدى به بهبودى او نبود؛ زنده کرده شخص مرده؛ شفا دادن کسانى که به بیمارى صرع و برص مبتلا بودند؛ غذا دادن به چهار هزار نفر با هفت قرص نان؛ راه رفتن روى آب؛ شفاى مردى که دستش خشک شده بود؛ شفا دادن به افراد فلج و جزامى و…
حضرت عیسى (ع) پس از ورود به بیت المقدس، بیدرنگ به پرستشگاه بزرگ شهر )مسجدالاقصى رفت و در آن جا به تبلیغ دین خدا و تعلیم مردم مشغول شد. او در پرستشگاه شهر، هر روز مردم را با تعالیم الهى آشنا مى کرد و به آنها اندرز مى داد.
بالاخره، باز ظهور حضرت عیسى)ع( و ورود ایشان به بیت المقدس، بار دیگر روح خدایى به این شهر دمیده شد و فصل تازه اى آغاز شد. در این شهر بود که حضرت عیسى (ع) از آن جا به اوج رفت.
منبع:asemoni.com
*بیتوته
#روز_قدس
@dghjkb
*حضرت محمد (ع):
بیت المقدس جایى است که پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) از آن جا به معراج رفت و یکى از معجزات خود را در آن جا تحقق بخشید. این حادثه یکى از مهمترین وقایع مسجدالاقصى و شهر بیت المقدس در زمان رسول اکرم(ص) است.
پیامبر گرامى اسلام در جریان معراج، ابتدا به آن سرزمین رفتند و سپس از آن جا به سیر در آسمانها پرداختند. در همین زمان بود که رسول خدا در مسجدالاقصى براى پیامبران نماز برگزار کردند.
*رسول اکرم (ص) واقعه ى بر پا کردن نماز در مسجدالاقصى و بیتالمقدس را چنین تعریف مى کنند:
در همان حال که با حضرت جبرئیل سیر مى کردیم، ناگهان او مرا در جایى پایین آورد و گفت: (اى محمد! نماز بخوان)
در همین هنگام بار دیگر جبرئیل به من گفت: (آیا مىدانى جایى که مىخواهى نماز بخوانى کجاست؟)
پس از آن که به این پرسش پاسخ منفى دادم، جبرئیل گفت: (این جا، طور سینا است؛ همان جایى که خدا با پیامبرش حضرت موسى سخن گفت.) بار دیگر حرکت کردیم و به سیر خود ادامه دادیم. خدا مىداند که چه اندازه حرکت کرده بودیم که جبرئیل بار دیگر مرا پایین آورد و گفت: (این جا نیز نماز بگزار.)
پس از آن که نماز خواندم، جبرئیل به من گفت: (اى محمد! مىدانى کجا نماز مىخوانى؟«پاسخ دادم: »نه؛ نمىدانم)
جبرئیل گفت: »این جا بیتلحم است. بیتلحم محلى از بیتالمقدس است که عیسى بن مریم در آن جا متولد شده است.)
از بیت لحم به سوى بیت المقدس به راه افتادیم در آن جا بُراق را به حلقه اى که قبلاً انبیا مرکب خود را به آن مى بستند، بستم و در حالى که جبرئیل همراهم بود، وارد مسجدالاقصى شدم. در مسجدالاقصى حضرت ابراهیم، حضرت موسى و حضرت عیسى در میان عدهى زیادى از پیامبران که خدا مى داند، چه اندازه بودند، حضور داشتند.
همه این پیامبران به خاطر من در آن جا اجتماع کرده، آماده برگزارى نماز بودند. یقین داشتم که جبرئیل جلوتر از همه خواهد ایستاد و نماز به امامت او برگزار خواهد شد؛ ولى بعد از آن که صف نماز مرتب شد، جبرئیل بازوى مرا گرفت و به جلو برد تا براى آن جمع نماز برگزار کنم…
در احادیث و روایتها نقل شده است: در ماجراى معراج، علاوه بر آن که موضوع برگزارى نماز پیش آمد، جبرئیل به رسول خدا گزارشهایى در مورد اماکن مقدس بیت المقدس ارائه داد و ضمن نشان دادن محراب انبیا، سایر ویژگى هاى این شهر و پرستشگاه آن را برشمرد.
پس از آن که حضرت رسول اکرم(ص) از معراج بازگشت، این واقعه مهم را براى مردم مکه بازگو کرد و در مورد بیت المقدس و مسجدالاقصى فرمود:
شب گذشته خداوند بزرگ مرا به بیت المقدس برد و آثار انبیا و سکونتگاه آنان را به من نشان داد و…
پس از معراج حضرت رسول اکرم(ص) به مسجدالاقصى، توجه مسلمانان به بیت المقدس و پرستشگاه آن (مسجدالاقصى) بیش از گذشته شد.
در آخرین روزهاى حیات مبارک پیامبر گرامى اسلام(ص) که آن حضرت نمى توانست شاهد باشد که شهر قدس و اماکن و جایگاههاى مقدس آن که میراث انبیاى بزرگ خدا و موحدان مخلص تاریخ است، در دست ستمگران و فرمانروایان فاسد باقى مانده و آنها در این شهر فساد کنند تصمیم گرفت به یکى از آرزوهاى خویش جامهى عمل بپوشاند و با اعزام سپاه به شام و فلسطین، این مناطق، به ویژه شهر بیتالمقدس را آزاد کند.
در پى این تصمیم، فرمان بسیج و تشکیل سپاه صادر شد و جوان هیجده سالهاى به نام اسامة بن زید بن حارثه، به فرماندهى این سپاه بزرگ انتخاب شد. وى بعد از این فرمان آماده حرکت شد. اما هنوز سپاه او حرکت نکرده بود که پیکى از مدینه به قرارگاه رسید و این خبر را آورد که رسول خدا در حال بسیار سختى است و ممکن است از دنیا برود.
بدین ترتیب، رسول خدا در حالى رحلت کردند که آخرین فرمان بسیج ایشان در مورد حرکت به سوى شام و فلسطین و نجات بیت المقدس، عملى نشد.
منبع:asemoni.com
*بیتوته
#روز_قدس
@dghjkb