💢پرسش
سلام خداقوت
پسر ۱۲سالهای دارم خیلی لج بازی میکنه توقع داره ما به حرفش گوش بدیم ما هم از او چیزی یا کاری نخواییم هرچی خواسته براش فراهم کردیم اگه کاری یا جایی بخواد بره یا چیزی بخواد براش فراهم نکنیم زمین و زمان رو بهم میزنه پا میکوبه زمین رو سر خودش میزنه. مهمون برام بیاد یا جایی برم با بچهها لج میکنه کاری کرده دیگه دوست نداریم بیرون بریم. هرچی باهاش صحبت میکنیم من و پدرش اصلا فایده نداره فقط نگاهمون میکنه واقعا دیگه نمیدونم چکار کنم؟
👈پاسخ
سلام خدمت شما ،
دلیل اصلی لجبازی کودکتان در کنار سایر دلایل اینه که ، او در شروف سنِ بلوغ است و واتفاقات زیر براش رخ میده
1. تثبیت استقلال: گاهی کودکِ شما دوست دارد به گونه ای باشد که خودش میخواهد ، نه آن گونه که شما میخواهید ؛ زیرا احساس استقلال میکند ؛ بنابراین، جایی برای نگرانی نیست .
2. جلب توجه: چنان سخن نگویید که او چنین موضعی بگیرد ؛ او دوست دارد جلب توجه کند ؛ پس به مخالفت هایش بی توجهی کنید و حساسیت نشان ندهید .
3. لجبازی: ممکن است این رفتار کودکتان به سبب لجبازی باشد که در اثر بی توجهی شما به خواسته های منطقی اش ایجاد شده است.
4. انتقامجویی: گاهی کودکان در سن ، برای انتقام جویی از پدر و مادری که دائم با هم درگیری و اختلاف دارند ، چنین برخورد میکند .
چنانچه زندگی كودک پر از تنبیه ، مواخذه و سختگیری باشه، کودک دیگر چیزی برای از دست دادن نداره ، در نتیجه تلاشی برای از بین بردن یا کاهش رفتارهای نامناسب خود نخواهد داشت. رفتار با کودک نباید تبدیل به یک کار مکانیکی شود ، بلکه از تشویق ، همدلی ، همکاری ، جملات محبتآمیز و هدیه دادن در تربیت کودکتان کمک بگیرید .
هر گاه ازكودك خود خواهشی دارید ، به سمت او بروید و به نرمی او را لمس كنید .
ریشه رفتار های کودکِ شما در عدم وجود اقتدار در شماست. وقتی کودک با گریه ، پرخاشگری یا هر رفتار دیگری به هدف خودش میرسد ، در دفعات بعدی هم همان روش را استفاده میکند . بنابراین باید این چرخه تسلیم شدن در برابر خواست های غیر منطقی کودک را قطع کنید .
قاطع باشید اما قاطعیت به معنای پرخاشگری و کتک زدن نیست . مهربان باشید ولی سر حرف خود بایستید!
👈سخنِ آخر: وقتی فرزندتان بیدليل نق ميزند، و بیدليل يا بهدليل نرسيدن به خواستهاش گريه ميكند، قربان صدقهاش نرويد، محبت و توجه زيادی ندهيد زيرا رفتار فرزندتان تقويت ميشه.
همقد او بنشنيد،
احساسش را تاييد كنيد
و به او بگوييد از او چه انتظاری داريد.
#ققنوس_آتشین
🌐 @diba_313
❀✾••┈┈•❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈•❀
💢 پرسش:
سلام. بنده دو فرزند نوجوان دارم و حقیقتا موندم چطور با اینها حرف بزنم که حرف همدیگر رو متوجه بشیم و کار به قهر و ناراحتی نکشه ممنون میشم واضح توضیح بفرمایید
👈پاسخ
سلام و درود بر شما
سه نکته مهم درگفتگوبا نوجوانان هست که باید رعایت کنید:
👈اول این که: به پرسش های درست نوجوان پاسخ های درست بدهیم ونه پاسخ های آمرانه!
پاسخ آمرانه:
نوجوان- چرا من باید این کار رو انجام بدم؟ چرا اینو ازمن می خواهی؟
والدین- چون که من اینو گفتم...
نتیجه:
پاسخ آمرانه منجر به بغض و کینه می شود و نتیجه آن این است که کم کم احساس می کنیم نوجوان به طور آشکاری از ما سرپیچی می کند. اگر خودرا ملزم کنیم تا علت منطقی درخواستهایمان را به آنهابگوییم ، متوجه برخی خواسته های غیرمنطقی و خودخواهانه خودمان هم شده و درنتیجه از اصرار بیهوده به نوجوان صرف نظر می کنیم.
👈دوم این که: درمورد نوجوانمان از پافشاری بر مسائل فرعی و کم اهمیت صرف نظر کنیم.
بسیاری از کودکان پس از رسیدن به سن نوجوانی اصرار بر استقلال شخصی برای اتخاب نوع لباس، مدل مو و...دارند. نوع سلیقه آنها دربسیاری موارد متفاوت باآنچه عرف خانواده ماست، می باشد. دراینگونه موارد تاآنجا که به فرهنگ جامعه و آبروی خانواده خللی وارد نمی شود باید از جروبحث بی فایده اجتناب کرد و این تفاوت های سلیقه ای را به پای شور جوانی که البته موقتی هم هست گذاشت. سالم نگه داشتن رابطه والد فرزندی ابزاربسیار مهمی است که در مشکلات جدی تر نوجوانمان به کار خواهد آمد پس مواظب باشیم با گیر دادن های زیاد آن را ازدست ندهیم.
👈سوم این که: یادمان نرود اقتضای نوجوانی خطا و اشتباه بسیار است.
اگر نوجوان شما اغلب اوقات درست رفتار می کند، ناخودآگاه ممکن است این توقع را درشما بوجودآورد که انتظار هیچ خطایی را ازاو نداشته باشید. اما او نوجوان است و احتمالا درمواردی خلاف تمایلات شما عمل خواهد کرد. نوع برخورد شمادراینگونه موارد نباید طوری باشد که احساس کند همه اعتماد و اعتبارش را درنزد شما از دست داده و باید از صفر شروع کند. طرز برخورد شما ممکن است حس کمال گرایی رادر نوجوان بیدار و اورا در دراز مدت دچار سردرگمی و اضطراب کند.
#ققنوس_آتشین
🌐 @diba_313
❀✾••┈┈•❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈•❀
💢 اثر لَگَد !
شواهد متناقض علیه مدل ذهنی ما، حتی ممکن است ما را بر اعتقادمان مصممتر کند! این قضیه را «اثر لَگَد» ( اشاره به لگد و ضربهای که به هنگام خروج گلوله از لوله تفنگ، به تیرانداز وارد میشود) مینامند.
در آزمایشی، نایان و ریفلر، مقالههایی چالشبرانگیز در روزنامهها نوشتند. این مقالات شامل نظرات آنها در مورد چهرههای سیاسی بود که اطلاعات ناصحیحی را ارائه میداد. به عنوان مثال، یک مقاله حاوی نقلِ قول رئیسجمهور وقت ایالات متحده، "جورج دبلیو بوش" بود با این مضمون که: "عراق، سلاحهایِ کشتارجمعیِ زیادی قبل از تهاجم ایالات متحده به این کشور در اختیار داشته است."
بلافاصله پس از مطالعه این مطلبِ ساختگی و اشتباه، مطلب صحیح و واقعی در اختیار افراد قرار میگرفت. مطلب واقعی این بود: "عراق هیچ سلاح کشتار جمعی قبل از حمله آمریکا، نداشته است." در یک اتفاق جالب، مخالفانِ جنگ به سرعت تصحیح مقاله را پذیرفتند، اما در مقابل، موافقان لشکرکشیِ آمریکا به عراق، به شدت با آن مخالفت کردند و جالبتر اینکه بر باور خود بیشتر پافشاری کردند.
👈این مساله، به تاییدگرا بودن مدل ذهنی تعبیر میشود. مفاهیم تصمیمگیری شخصی عمیق هستند: ما تمایل داریم که همان انتخابهای قبلی را، بر اساس عقیده و فرضیههای مشابه و بارها و بارها انجام دهیم.
👈زمانی که ما نیاز به توجیه اعتقادمان داریم، به سادگی شواهدی را پیش میکشیم که از دیدگاه ما حمایت میکند و هر چیزی را که ممکن است آن را مخدوش کند، نادیده میگیریم. در نتیجه، تعامل با کسانی که با نظرات ما مخالف هستند، مملو از اختلاف و بیاعتمادی است.
#ققنوس_آتشین
🌐 @diba_313
❀✾••┈┈•❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈•❀
💢 تنبیه هم مثل تشویق و پاداش باید بهجا و بهموقع به کار گرفته شود تا روی رفتار و عملکرد کارکنان اثر بگذارد. ولی “تنبیه” آخرین ابزار و سیاستی است که مدیران برای برخورد با رفتارها و عملکردهای غیررضایتبخش بکار میگیرند. این امر نشان میدهد تنبیه کردن به ظرافت و سیاست نیاز دارد و بکارگیری موثر آن کار راحتی نیست.
🟢شاید رعایت توصیههای زیر بتواند این ابزار را کارآمدتر کند:
▪️تنبیه باید دقیق و متمرکز بر رفتارهای خاص باشد.
▪️قواعد تنبیه را باید از قبل تعیین و اطلاعرسانی کرده باشیم.
▪️علاوه بر اینکه به کارکنان میگوئیم چه نباید بکنند، باید به آنها در مورد اینکه چه باید بکنند هم اطلاع و آموزش بدهیم.
▪️تنبیه را نباید زیاد بهعهده تاخیر انداخت، اما باید آن را در شرایط هیجانی عادی و تحت کنترل انجام داد.
▪️تشویق نکردن بهمعنی تنبیه کردن نیست.
▪️تنبیه باید حتیالامکان و اغلب، خصوصی انجام شود. این کار دفاع و انکار کمتری از جانب کارکنان را برمیانگیزد و همچنین نشانه “خیرخواهی” مدیر تلقی میشود.
▪️در تنبیه باید با همه کارکنانی که رفتار، عملکرد یا شرایط مشابه دارند، مشابه رفتار کرد.
▪️نشانههای پشیمانی و شرمساری و سوابق انضباطی کارمند را باید در تنبیه او مورد توجه قرار داد.
▪️علاوه بر اثر تنبیه روی کارمند ذیربط، باید به اثر آن روی ناظران و بقیه کارکنان هم حساس باشیم.
▪️تنبیه را باید از مصادیق “خشونت
عاشقانه” دانست و آن را با نیت اصلاح و تربیت انجام داد.
▪️همانگونه که پاداش باید با خواست و نیاز کارمند تناسب داشته باشد، تنبیه هم باید کارمند خاطی را از چیزی که مطلوب و خوشایند اوست محروم کند.
▪️معیارهای تنبیه و رفتارهای مستوجب تنبیه را باید از استراتژیهای سازمان استخراج کرد تا تنبیه هم به تحقق استراتژیها کمک کند.
مدیریت منابع انسانی
#ققنوس_آتشین
🌐 @diba_313
❀✾••┈┈•❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈•❀
💢قانونى داريم كه هميشه ثابت است
"ما به محيطمان عادت میكنيم"
اگر با آدمهای بدبخت نشست و برخواست کنید، کم کم به بدبختی عادت میکنید و فکر میکنید که این طبیعی است.
اگر با آدمهای غرغرو همنشین باشید عیب جو و غرغرو میشوید و آن را طبیعی میدانید
اگر دوست شما دروغ بگوید، در ابتدا از دستش ناراحت میشوید ولی در نهایت شما هم عادت میکنید به دیگران دروغ بگویید و اگر مدت طولانی با چنین دوستانی باشید، به خودتان هم دروغ خواهید گفت.
اگر با آدمهای خوشحال و پر انگیزه دمخور شوید شما هم خوشحال و پرانگیزه میشوید و این امر برایتان کاملا طبیعی است.
"تصمیم بگیرید به مجموعه افراد مثبت ملحق شوید وگرنه افراد منفی شما را پایین میکشند و اصلا متوجه چنین اتفاقی هم نمیشوی"
📘راز شاد زیستن
اندرو متیوس (مترجم دکتر عیدی)
#ققنوس_آتشین
🌐 @diba_313
❀✾••┈┈•❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈•❀
💢امان از زخمهای روانی
یکی از ماندگارترین آثار زخم روانی این است که همه چیز را به خودمان میگیریم. اساساً اتفاقی در جهان پیرامونی نمیتواند رخ دهد که به نوعی با ما اصطکاک پیدا نکند:
اگر کسی اخم کرده، حتما از دست من عصبانی است، اگر کسی جواب پیامی گروهی را نداده به خاطر حضور من بوده، اگر دو نفر دارند در خیابان دعوا میکنند حتما پای من در میان است...
👈پیام این نیست که خودمان را نادیده بگیریم یا آدمهای دیگر مشکل ارتباطی ندارند، پیام این است که پیش از تصمیم درونی درباره اینکه همه چیز به ما ربط دارد، کمی توقف کنیم و اطمینان حاصل کنیم که واقعاً مساله به ما ارتباط دارد.
#شخصیت
#ققنوس_آتشین
🌐 @diba_313
❀✾••┈┈•❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈•❀
هدایت شده از فتـــح قلّهها بسوی ظهور
💢قطعیهای مداوم وپراکندهی برق در سطح کلانشهرها، شهرها و روستاها و درادامه قطعی آب، اینترنت و...؛
نشان از بحران و چالشِ بزرگِ کشور در حوزهی #تولید_برق است؛
👈دولتها سال به سال در ساخت و توسعه نیروگاههای #سیکل_ترکیبی و...
به وظایفشان عمل نمیکنند و به دروغ مدعیِ افزایش تولید برق هستند!!!
👈و سالهاست که به مردم دروغ میگویند!
#کهگیلویه_بیشفاخو
#ققنوس_آتشین
🌐 @ghoghnuos13
─┅═ঊঈ☘️🌼☘️ঊঈ═┅─
💢آسیبهای کارمندان چاپلوس به محیط حرفه ای کار
در محیطی که چاپلوسی وجود دارد، کارمندان غیرچاپلوس درگیر حس عدم امنیت در محل کار می شوند. آنها نگران این می شوند که نکند چاپلوسی افراد دیگر، آنها را در رقابت کاری عقب بیندازد.
✔️ این حس منفی و نگرانی دائمی، حتماً در راندمان کاری اثر منفی می گذارد. برخی پژوهش ها نشان می دهند میزان رضایت شغلی کارمندانی که "همکاران چاپلوس" دارند، بسته به شرایط از 15 تا 35 درصد از پایین تر از دیگران است و به همین میزان، بهره وری شان پایین تر و احتمال استعفای شان بیشتر است.
✔️ کارمندان چاپلوس معمولا بازده کمتری نسبت به همکاران خود دارند و عملا کم کاری نیروهای چاپلوس باید از طریق افزایش تلاش کارمندان دیگر در ساعات بیشتر کاری جبران شود.
براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه استنفورد وقتی ساعت کاری از هفته ای 50 ساعت فراتر رود راندمان کارمندان خوب به ازای هر ساعت کار بیشتر افت میکند.
✔️ هر کارمندی در صدد پیشرفت است. اگر افراد ببینند که دیگران بر اثر چاپلوسی پیشرفت میکنند و پاداش دریافت میکنند، در طول زمان به این روند خواهند پیوست و خلاقیت را کنار خواهند گذاشت. سازمان بیخلاقیت نیز موجودی محکوم به شکست خواهد بود.
فریدریش نیچه، فیلسوف بزرگ آلمانی میگوید: (1900-1844) هر جا چاپلوسی گسترش بیابد، کمتر می توان در آنجا اندیشههای بلند یافت زیرا چاپلوسی به شدت واگیر است.
✔️ چاپلوسی، نقطه مقابل "جرأت" است. اگر فرهنگ یک سازمان، چاپلوس محوری باشد، جرأت از آن حذف میشود. یکی از پیامدهای حذف جرأت نیز، حذف نقد درون سازمانی است.
✔️نقد درون سازمانی، ساز و کاری است که در آن، اعضای یک سازمان خود را بخشی از بدنه مجموعه میدانند و هرگونه اشکالی را گزارش و نقد میکنند و اگر بتوانند راهکار هم میدهند. این ساز و کار را می توان با سیستم دفاعی بدن مشابه دانست که مراقب ناکاستیها و میکروبهای بدن است و با آنها مقابله میکند.
✔️ مدیران وقتی مورد چاپلوسی قرار میگیرند در واقع در حال قربانی شدن هستند چرا که خود را از موهبتی به نام "نقد شدن" و "پی بردن به خطاها" محروم میکنند.
👈 نیچه در این باره می گوید: به زحمت میتوان در جایی که همه چاپلوسی یک فرد را میکنند، جز در وصف بزرگی او سخنی گفت و برخلاف مسیر آب شنا کرد.
🔚مدیری که عادت میکند مدام تملق بشنود، اگر با کارمندی منتقد مواجه شود که نقدی واقعی درباره سازمان دارد، احتمالاً او را بیادب و گستاخ خواهد دانست.
🔚مدیر تملقپذیر، بیآن که بداند، سازمان را بهسمت سقوط هدایت میکند.
#ققنوس_آتشین
🌐 @diba_313
❀✾••┈┈•❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈•❀