eitaa logo
دیدار آوینی
186 دنبال‌کننده
22 عکس
15 ویدیو
2 فایل
سی‌ و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم ارسال متن‌ها و آثار: @sm_oboodatian
مشاهده در ایتا
دانلود
. رقص گندم زار است. گندم‌های بلند، بلندتر از قد آدمیزاد. نور آفتاب بهاری و مرتضی آوینی که از لا به لای گندم‌ها پیدایش می‌شود، همان اورکت خاکی و پیراهن سفیدِ لحظه‌ی شهادتش را پوشیده. با همان عینک همیشگی و لبخند لطیفی که بر چهره دارد. مستقیم دارد به من نگاه می‌کند. نمی‌دانم چرا این تصویر خیالی از مرتضی آوینی بارها به ذهنم آمده. تصویری که واقعی نیست اما برای من واقعیت دارد. مرتضی آوینی را شاید هنوز هم نشناسم تا آوینی نشوی آوینی را نمی‌شناسی اما مرتضی آوینی برای من در نامش خلاصه می‌شود. نمی‌دانم چه تقدیری است که بعضی نام‌ها انگار حقیقت صاحب نام‌اند. مرتضی که معنی راضی و خشنود می‌دهد اما آوینی یعنی به زلالی آب. شاید این معنا ریشه‌ی فامیل آوینی نباشد اما من آوینی را به زلالی آب می‌بینم. اینکه کسی رنگ و روی زمانه نگیرد. در زمانه باشد با زندگی و دردسرهایش سر کند اما همرنگ زمانه نشود. خودش باشد. زندگی ببخشد و همه او را از آن خود بدانند. این همان زلالی و زندگی بخشی آب است. این زلالی را از سالهای جنگ سراغ داریم. جنگ تلخ بود اما زندگی جریان داشت. آدم‌ها خودشان بودند، زلال. تا زلال نباشی نمی‌توانی ببینی چطور در جبهه‌ها باران از زمین به آسمان می‌بارید و چطور این عالم تهی و تنها را تر می‌کرد. آوینی اما حجاب از چشممان بر می‌دارد دستمان را می‌گیرد و حقیقت خودمان را، جهانمان را نشانمان می‌دهد. همان آب زلال رودی است که اگر از جبهه‌ها بگذرد پیوند میان انسان و ایمان را می‌بینیم و اگر از چالشهای ما و توسعه، از هنر جدید و عالمش بگذرد، حقیقت آن را می‌توانیم ببینیم. خیلی وقت‌ها که تصویر خیالی مرتضی آوینی در میان گندم زار به سراغم می‌آید از خودم می‌پرسم در چشمان مرتضی آوینی حقیقت من چطور جلوه می‌کند... آیا من هم می‌توانم به چشمانش نگاه کنم یا شرمنده می‌شوم؟ ▫️حسین نصر @didar_aviny
. شراره‌ی یک چشم اولین کتابی که از آوینی خواندم کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» بود. کلام آوینی در لابلای مقالات این کتاب، تحولی شگرف در نوع نگاه من به عالم و آدم ایجاد کرد. گویی با کشفی دوباره از هستی رو به رو شده‌ام. انگار که همه چیز برایم معنای دیگری پیدا کرده بود. بسیاری از سوالاتی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی و سیاسی داشتم و برای آنها پاسخ هایی از جنس مشهورات زمانه ردیف کرده بودم؛ بار دیگر جلوی چشمم آشکار شد و پاسخ هایی جدید که جانم را آرام می‌کردم یافته بود. آوینی چشمم را باز کرده بود به حقایقی که تا قبل از آن حجاب غفلت مشهورات، آن را پوشانده بود. برای مشکلاتی که همواره با آن روبرو بودیم، تحلیل‌هایی واقعی و عملیاتی یافته بودم و سرمست از این کشف شگفت انگیز که در مدتی کوتاه در من ایجاد شده بود، در کلاس‌های تدریس داد سخن می‌دادم. آن روزها مدرس مباحث مهدویت بودم که با آوینی، مهدویت معنایی جدید یافت و من که مباحث غرب شناسی آوینی را نیز با آن آمیخته بودم و با چنان شور و حرارتی در کلاس‌های درس از غرب و زمان و انتظار و مهدویت حرف می‌زدم که قابل وصف نبود. یادم نمی‌رود در یکی از کلاس ها بعد از بیان مطالب، با شور و حرارتی که داشتم یکی از دانش پژوهان پرسید؛ استاد شما این حرف‌ها را از کجا می گویید؟ و من گفتم از آوینی! از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب؛ از رستاخیز جان؛ از فردایی دیگر... او گفت من اینها را خوانده ام اما این چیزهایی که شما می گویید را نفهمیده ام !!! من جا خوردم و مدتها ذهنم درگیر این حرف شاگردم بود. تازه فهمیدم که خواندن آوینی و یا هر استاد دیگری به باز کردن کتاب و شروع مطالعه نیست آوینی خواندن وقت می‌خواهد و خدا در وقتش مرا با آوینی روبرو کرده بود، که آن چنان شرری به جانم زد. آوینی خواندن قلب می‌خواهد. آوینی خواندن آمادگی می‌خواهد. باید ببینیم که چطور و چگونه با آوینی باید روبرو شویم تا دیدار، رخ دهد... ▫️رسول صادقیان @didar_aviny
48.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. / دوربین آوینی ...روز دوم... 🎥 مستند؛ پاتک روز چهارم ▫️روایت و آفرینش عالمی جدید 📆 امروز یک‌شنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰ مکان: کتابخانه مرکزی اصفهان سُها/ دفتر تخصصی سینما 🆔 https://eitaa.com/didar_aviny
. برای عزیزانی که موفق به حضور نشده‌اند؛ پخش زنده از طریق https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom 🔹 دیدار آوینی...روز دوم... 🎥 مستند؛ پاتک روز چهارم ▫️روایت و آفرینش عالمی جدید 📆 امروز یک‌شنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰ کتابخانه مرکزی اصفهان سُها/ دفتر تخصصی سینما @didar_aviny
روضه آوینی- شب هفدهم- پاتک روز چهارم.mp3
26.55M
. 🎙 روضه آوینی 🔹 گفتگو درباره مستند؛ "پاتک روز چهارم" در نسبت با مسئله جهاد تبیین 📆 بهمن و اسفند ماه سال ۱۴۰۰ @soha_sima
. ¤بسم الله الرحمن الرحیم¤ به یاد ماندنی ترین ماندنی ها...♡ دیدار با شهید آوینی! مدام حرف از ایشان بود از دیدگاه های مختلف‌شان و خیلی چیزهای دیگر که ما سر از آنها در نمی آوردیم ولی برایمان جالب بود که بدانیم این شهید آوینی که این همه حرف از ایشان بود مگر چه کسی بودند و چه کارهایی را انجام میدادند؟ و انگار خداوند صدای دلمان را شنید و بالاخره قرار بود در کتابخانه مرکزی به دیدار آوینی برویم... این اولین برخورد ما با شهید آوینی و روایت فتح ایشان بود. البته کم و بیش حرف هایی از ایشان شنیده بودیم. این که در جنگ نگاه متفاوتی داشتند و به غیر از جنگ و سلاح ها چیزهای دیگری را میدیدند و در گذشته شان حتی دوست دختر هم داشتند و اسمشان هم مرتضی نبود. این ها تنها چیزهایی بود که ما از ایشان میدانستیم. وارد کتابخانه شدیم آنجا پر بود از بنرهای شهید و حرف هایشان روی یکی از بنرها نوشته بود "و چه کند آن نوجوان اگر پروانه عاشقی در درون خود دارد؟" به شوخی به خانم شمس گفتم آمدیم و یکی به جای پروانه در درونش کبوتر عاشقی بود آنوقت چه؟ خندیدیم، درست بود من اولش این حرف را به شوخی زدم ولی بعد ذهنم را به خود مشغول کرد که چرا آن وجود درونی را به پروانه تشبیه کردند؟ و مدت ها فکر کردم و با خود گفتم شاید اینچنین باشد: آن پروانه ابتدا پیله ای بوده است و بعدها شاید به سختی به پروانه تبدیل شده است و درست مانند پروانه زیبا بود و نازک و شاید میتوانست با کمی غفلت عمر خود را از دست بدهد، نمیدانم! جلسه شروع شده بود از حرف هایشان چیز زیادی نمیفهمیدم شاید چون چیز زیادی درباره شهید آوینی نمیدانستم. اما برایم جالب بود که بدانم ربط او با سینما چه بود؟ چون فکر میکنم اکثر حرف ها در رابطه با همین بود. در رابطه با روایت هم صدای آرامش اوایی که پخش کرده بودند و تاریکی سالن رفته رفته برخی ها را به آرامش خواب دعوت کرده بود. ولی من در رابطه با روایت فتحی که دیدیم خیلی برایم جالب بود شاید من و یا برخی دیگر منتظر نشان دادن صحنه های جنگ و نبرد بودیم صحنه های دلخراش و زخمی شدن و شهید شدن شهدا که دست آخر دلمان بسوزد و قدردان باشیم. ولی نه انگار شهید آوینی به دنبال چرایی بود. چرایی آمدنشان به جنگ و حال و هوای آنجا و عشق و صمیمیت و حتی سادگی آنها و جثه های ریز و کوچکشان که با دست خالی به میدان جنگ میرفتند. هیچ کدامشان ظاهرشان شبیه رزمنده هایی نبود که به جنگ با دنیا رفته بودند و اما باطنشان چیز دیگری را نشان میداد و به قول خودشان حتی نمیدانستند که چطور از سیم خاردارها رد شده بودند و چطور تیرهایشان به هدف میخورد! واقعا چرایی اینها هم مهم بود. چرایی خیلی چیزها. چرایی رفتنشان به آنجا حتی چرایی ماندنشان و چرایی جنگیدنشان؟ برایم جالب بود که شهید آوینی وقتی از کسی مصاحبه میگرفتند بیخیالشان نمیشد و بازهم بعدش به سراغشان میرفت. و انسانهای مقابل دوربین هم برایم جالب بودند که چرا به دروبین مستقیم نگاه نمیکردند و طوری بودند که انگار نامحرمی جلویشان باشد سرشان پایین بود و حتی شاید چرایی این هم مهم بود نمیدانم! در این میان نام کربلا زیاد به میان می آمد و من مدام میگفتم چرا کربلا؟ واقعا چه شباهتی بین اینجا و کربلا بود؟ در این روایت انگار تاثیر نقش ها را هم نشان میداد. موثر بودن نقش مداح ها، موثر بودن نقش روحانیون، رزمنده و فرمانده‌ها و در آخر موثر بودن دوربین و فیلم بردار و فیلم هایش! و در آخر به راستی که اگر هوش و ذکاوت و آینده نگری شهید آوینی نبود چه کسی قرار بود اینها را به تصویر بکشاند و چرایی هایی که قرار بود بعد ها در ذهن انسانها به وجود بیاید را جواب بدهد؟ / به قلم یک نوجوان دهه هشتادی @didar_aviny
. دیدار آوینی...روز سوم... ▫️ زبان آوینی؛ 🔹 با حضور 📆 امروز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰ مکان:کتابخانه مرکزی اصفهان سُها/ دفتر تخصصی سینما @didar_aviny
41.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🎥 معنا و خاستگاهِ هنر در شهید آوینی 💠 گفتگو با استاد به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد شهادت 📅 فروردین ماه سال ۱۳۹۹ ویدئوی با کیفیت این گفتگو را از طریق لینک زیر تماشا کنید https://www.aparat.com/v/y4cEw @soha_sima
. چه کسی صدای آوینی را می شنود؟ اگر کمی توجه کنیم و چشم و گوش خود را باز کنیم خواهیم دید در دنیایی زندگی می‌کنیم که حتی مرگ هم بی معنی‌ شده. مرگ در وضعیت کنونی معنای نابودی و تمام شدن می‌دهد. و این در حالی است که مرگ یعنی بودن انسان با شدت بیشتر... بودنی بدون غفلت از بود خود. حال اگر از بود خود ناراضی هستی و یا این نحوه بودن را برای خود کافی نمی دانی، کمی دقت کن، آوینی با تو سخن‌ها دارد. آوینی با کسی به گفتگو می‌نشید که عزم تغییر و زیر و زبر کردن خود را دارد. خودی که اشتباه است. حال چه به مسجد رود و چه به میخانه... چرا که هر کاری در این وضعیت تکرار همان حال ملال آور قبلی است. ▫️ مجید افقری @didar_aviny
. آوینی، همه‌ی تاریخ تفصیلی آینده‌ی ما است که به طور اجمال در او جمع بود... اگر از حضور دائمی او در منظر خود غفلت کنیم، مسلم مسلم بدانید در بی تاریخی دائم به سر می‌بریم. او در عین اجمال بودن به یک معنا تفصیل حضرت روح‌الله بود. باید که برای نگهبانی خود؛ نگهبان آوینی باشیم... ...روز سوم... ▫️ زبان آوینی؛ 💠 با حضور امروز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰ مکان: کتابخانه مرکزی اصفهان @didar_aviny