وضعیت مشارکت
🔹تعداد رأی به صندوق ریخته شده و میزان مشارکت در انتخاباتهای ریاست جمهوری بعد از انقلاب
@didebandolat
پشتوانهی رأی
🔹سهم نامزد پیروز از سبد رأی در انتخاباتهای ریاست جمهوری بعد از انقلاب
@didebandolat
مرد شماره دو دولت
🔹در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ با حذف پست نخست وزیری، جایگاه معاون اول رئیس جمهور تعریف شد. براساس اصل ۱۲۴ قانون اساسی، معاون اول رئیس جمهور با موافقت وی اداره هیئت وزیران و مسئولیت هماهنگی سایر معاونتها را به عهده خواهد داشت.
🔸از سوی دیگر براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، معاون اول کفیل ریاست جمهوری است. یعنی در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور تا انتخاب رئیس جمهور جدید با موافقت رهبری، اختیارات و مسئولیتهای وی را بر عهده میگیرد.
🔹یکی از اولین مسئولیتهایی که توسط رئیس جمهور منتخب تعیین میشود، معاون اول رئیس جمهور است. به همین خاطر مروری داشتیم بر معاونین اول رئیس جمهور از بعد از بازنگری قانون اساسی تا به امروز.
@didebandolat
مرد شماره دو دولت
🔹در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ با حذف پست نخست وزیری، جایگاه معاون اول رئیس جمهور تعریف شد. براساس اصل ۱۲۴ قانون اساسی، معاون اول رئیس جمهور با موافقت وی اداره هیئت وزیران و مسئولیت هماهنگی سایر معاونتها را به عهده خواهد داشت.
🔸از سوی دیگر براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، معاون اول کفیل ریاست جمهوری است. یعنی در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور تا انتخاب رئیس جمهور جدید با موافقت رهبری، اختیارات و مسئولیتهای وی را بر عهده میگیرد.
🔹یکی از اولین مسئولیتهایی که توسط رئیس جمهور منتخب تعیین میشود، معاون اول رئیس جمهور است. به همین خاطر مروری داشتیم بر معاونین اول رئیس جمهور از بعد از بازنگری قانون اساسی تا به امروز.
@didebandolat
زمان شروع دوره ریاست جمهوری
🔹براساس ماده ۱ قانون انتخابات ریاستجمهوری اسلامی ایران مصوب ۵/ ۴/ ۱۳۶۴ ، دورۀ ریاستجمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه وسیلۀ مقام رهبری آغاز میگردد.
🔹با وجود تایید انتخابات توسط شورای نگهبان و ارسال اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب، هنوز زمان تنفیذ حکم رئیس جمهور اعلام نشده است.
@didebandolat
زمان تنفیذ مشخص شد
🔸مراسم تنفیذ چهاردهمین دورهی ریاست جمهوری یکشنبه ۷ خرداد برگزار خواهد شد.
🔹براساس ماده ۱ قانون انتخابات ریاستجمهوری اسلامی ایران مصوب ۵/ ۴/ ۱۳۶۴ ، دورۀ ریاستجمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه وسیلۀ مقام رهبری آغاز میگردد.
@didebandolat
معیارهای انتخاب کابینه
🔹 دفتر مسعود پزشکیان رئیسجمهور منتخب در اطلاعیهای، شاخصها و معیارهای تعیین افراد را برای خدمت در دولت چهاردهم اعلام کرد.
@didebandolat
وزرای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی
🔹نگاهی اجمالی به سوابق وزرای قبلی این وزراتخانه در زمان تصدی این مسئولیت میاندازیم.
@didebandolat
تعداد کارکنانِ وزارتخانههای دولت
🔹براساس سالنامه آماری نظام اداری کشور در سال ۱۴۰۱، بیش از دو میلیون و ۲۴۶ هزار و ۳۹۷ نفر در قوه مجریه مشغول کار هستند.
🔸 ۶۸.۶ درصد از این افراد نیروی رسمی دستگاههای دولتی هستند. ۱۴ درصد قرارداد پیمانی و ۱۲.۹ درصد قرارداد کار معین با دولت دارند. همچنین ۴.۵ درصد هم در قالب قرارداد کارگری در دستگاههای دولتی مشغول فعالیت هستند.
🔹در این آمار، تعداد کارکنان وزارت دفاع و وزارت اطلاعات لحاظ نشده است.
@didebandolat
زمین سوخته یا اسب زینشده؟
🔹معمولا در هفتههای منتهی به جابجایی دولت در ایران، از وضعیت کشور ارزیابی ارائه میشود. جریان حامی دولت مستقر در پی دفاع از کارنامهی خود است. و جریان دولت جدید در امتداد انتخابات در پی ارائه تصویری با هدف تجویز لزوم تغییر در شیوه اداره کشور است.
🔸در روزهای گذشته هم شاهد ارائه دو تصویر کاملا متضاد از وضعیت کشور هستیم. برخی معتقدند زمین سوخته تحویل دولت مسعود پزشکیان شده است و برخی اینطور تحلیل میکنند که اسب زینشدهای تحویل رئیس جمهور منتخب شده است. این دو تصویر تنها زمانی قابل پذیرش است که مستند به اعداد و ارقامی از واقعیت کشور باشد.
🔹تصاویر غیرمستند و جناحی و البته جذاب برای هواداران تا زمانی معتبر است که تصویری درست و با جزئیات از وضعیت کشور توسط متولیان، مراکز پژوهشی و کارشناسان خلق نشود.
🔸تجربهی استقرار دولتهای گذشته نشان میدهد که تصاویر ارائه شده توسط هر دو جریان سیاسی ماندگار نخواهد بود. با شروع به کار دولت جدید، هم برآورد حامیان دولت از وضعیت کشور واقعیتر خواهد شد و هم بیشبرآوردی از پروژههای اجرا شده توسط دولت گذشته مشخص خواهد شد.
🔹انتشار ارزیابیهایی با دید ملی و کارشناسی میتواند نقطهی پایانی بر این مناقشهی سیاسی باشد. با این کار عملا بساط ارائه گمانهزنیهای جذاب و غیرمستند جمع خواهد شد.
@didebandolat
سهم زنان از صندلیهای دولت
🔹براساس سالنامه آماری نظام اداری کشور در سال ۱۴۰۱، ۵۴ درصد از جمعیت کارکنان دولت را مردان و ۴۶ درصد از کارکنان را زنان تشکیل میدهند
🔸 در بین وزارتخانههای دولت، بیشترین سهم کارکنان زن مربوط به وزارت بهداشت است. سهم ۶۰ درصدی کارکنان زن در این وزارتخانه، آن را تبدیل به زنانهترین وزارتخانه کرده است. وزارت نفت با سهم ۱۲ درصد کارکنان زن، مردانهترین وزارتخانه دولت است.
🔹بررسی سهم کارکنان باتحصیلات عالی (ارشد و دکتری) در وزارتخانههای مختلف نشان میدهد که وزارت علوم با ۶۵ درصد و وزارت بهداشت با ۱۹ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم کارکنان با تحصیلات عالی را دارا هستند.
@didebandolat
اولین آزمون وفای به عهد
🔹هفتهی آینده حکم مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران بعد از پیروزی انقلاب تنفیذ می شود.
🔸پزشکیان در ایام انتخابات بر دو راهبرد کلان تاکید کرد و با وجود عدم ارائه وعدههای متنوع بر این دو موضوع بسیار تاکید کرد.
1⃣ تلاش برای ایجاد اجماع و تقویت وفاق ملی
2⃣ انجام امور براساس کار کارشناسی
🔹انتخاب اعضای کابینهی دولت و ارائه لیست وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی میتواند اولین آزمون وفای عهد رئیس جمهور منتخب باشد. آزمونی که نشان میدهد او به معدود وعدههای داده شده در ایام انتخابات پایبند هست یا خیر؟
@didebandolat
📊 فرآیند استقرار دولت چهاردهم
🔸 با انتخاب دکتر مسعود پزشکیان توسط مردم به عنوان رئیس جمهور منتخب، اولین گام تشکیل دولت چهاردهم برداشته شد.
🔸 فردا و در دومین گام، رهبر انقلاب حکم ریاست جمهوری آقای پزشکیان را امضا خواهند کرد تا دولت جدید در عمل کار خود را آغاز کند.
🔸 روز سهشنبه نیز مراسم ادای سوگند قانون اساسی توسط رئیس جمهور، در مجلس برگزار خواهد شد.
🔸 طبق ماده ۲۰۲ قانون آییننامه داخلی مجلس، رئیس جمهور از زمان تحلیف دو هفته فرصت دارد تا فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم کند.
🔸 بنا بر ماده ۲۰۳ همین قانون نیز، مجلس باید یک هفته پس از دریافت فهرست، جلسات رأی اعتماد در صحن علنی را آغاز کند. در این فرصت یک هفتهای باید جلسات بررسی سوابق و برنامههای وزرای پیشنهادی در کمیسیونهای تخصصی برگزار شود.
#دولت_چهاردهم
🇮🇷 این خانه #ازما ست
🔰 @azmaa_net
دیدهبان دولت
مرد شماره دو دولت 🔹در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ با حذف پست نخست وزیری، جایگاه معاون اول رئیس
مرد شماره دو دولت
🔹محمدرضا عارف متولد ۱۳۳۰ در یزد است. او از کودکی در رشته ریاضی استعداد داشت و در دانشگاه موفق به حضور در دانشگاه تهران شد و در رشته برق تحصیل کرد. او تحصیل خود را در دانشگاه استنفورد ادامه دارد.
🔸عارف فعالیت اجرایی خود را از وزارت فرهنگ و آموزش عالی آغاز کرد. عارف سابقهی ریاست دانشگاه تهران، وزیر پست در دولت هفتم، رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی، نماینده مجلس در دوره دهم، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت و مهمتر از همه معاون اولی دولت دوم محمد خاتمی را در کارنامه دارد.
🔹مسعود پزشکیان بعد از برگزاری مراسم تنفیذ در حکمی محمدرضا عارف را به عنوان معاون اول دولت چهاردهم منصوب کرد.
🔸 پزشکیان در این حکم، اداره جلسات هیئت وزیران، ایجاد هماهنگی بین وزرا و مقامات اجرایی، ابلاغ مصوبات هیئت دولت و پیگیری تحقق نتایج در امور محوله بر پایه میثاق مشترک و منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم را از معاون اول خود خواسته است.
@didebandolat
وزرای کشور جمهوری اسلامی
🔹نگاهی اجمالی به سوابق وزرای سابق کشور در دولتهای گذشته (۱۴۰۳ - ۱۳۶۸)
@didebandolat
مرجع تصمیمگیری در برابر تهدیدات خارجی
🔹براساس اصل ۱۷۶ قانون به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی "شورای عالی امنیت ملی" به ریاست رئیس جمهور تشکیل می گردد. یکی از وظایف این شورا بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی است.
🔻اعضای شورا عبارتند از:
🔹رؤسای قوای سه گانه
🔸رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح
🔹مسئول امور برنامه و بودجه
🔸دو نماینده به انتخاب مقام رهبری
🔹وزرای امور خارجه، کشور، اطلاعات
🔸حسب مورد وزیر مربوط و عالیترین مقام ارتش و سپاه
🔹مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تأیید مقام رهبری قابل اجراست.
@didebandolat
مأموریت جدید ظریف
🔹تیرماه ۱۴۰۲، برخی رسانهها از احتمال تعطیلی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری خبر دادند. با کنار رفتن خیاطیان از ریاست این مرکز در فرودین ۱۴۰۲، وضعیت این مرکز نامشخص شد. بلاتکلیفی ادامه یافت و تا تیرماه معاونان و کارشناسان از این مرکز جدا شدند و عملا این مرکز حذف شد.
🔸وجود مراکز موازی با مرکز بررسیها همچون ستاد تحول دولت، این مرکز را از موضوعیت انداخته بود. اما در آخرین روز مهر ۱۴۰۲، زمانیان به عنوان رئیس جدید این مرکز منصوب شد و این مرکز دوباره به دولت اضافه شد. اما با پایان نابهنگام دولت سیزدهم پروژهی احیای این مرکز نیمه کاره ماند.
🔹رئیس دولت چهاردهم نقشهی متفاوتی برای این مرکز در سر دارد. پزشکیان ضمن انتصاب ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور، ساختار مرکز بررسیها را در اختیار این معاونت قرار داده است که به منزله ارتقای جایگاه این مرکز است.
🔸بهرهگیری از تجربهی انباشته مدیران و ظرفیت نخبگان، اندیشکده ها و نهادهای مدنی به عنوان وظایف معاون راهبردی رئیس جمهور تعیین شده است که میتواند به رونق دوبارهی مرکز بررسیهای استراتژیک نیز بیانجامد.
@didebandolat
فرصت معرفی کابینه به مجلس
🔹براساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزاری پیشنهادی وزارتخانهها را به مجلس تسلیم کند.
🔸بر این اساس رئیسجمهور علاوه بر اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانهها که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند، شرح حال، برنامهها، سوابق و سمتهای علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد را به مجلس تسلیم خواهد کرد.
🔹 رئیس مجلس هم مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفینامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیونهای تخصصی مرتبط ارجاع دهد.
@didebandolat
وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی
🔹نگاهی اجمالی به سوابق وزرای امورخارجه در دولتهای گذشته (۱۴۰۳ - ۱۳۶۸)
@didebandolat
شمشیر دولبه در دستان پورمحمدی
🔹مسعود پزشکیان در حکمی حمید پورمحمدی را به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. اما آیا پورمحمدی قرار است دورهی مدیریتِ پراشکال محمدباقر نوبخت بر این سازمان را تکرار کند؟
🔸حمید پورمحمدی از جمله مدیران با سابقهی سازمان برنامه و بودجه است که هم در دولت احمدینژاد، هم در دولت روحانی و هم در دولت شهید رئیسی معاون سازمان برنامه و بودجه بود.
🔹دی ماه ۹۱، معاون احمدی نژاد پورمحمدی را به عنوان معاون برنامه ریزی خود منصوب کرد. انتصابی که بعد از نشستن نوبخت برصندلی سازمان برنامه و بودجه ادامه یافت. پورمحمدی در دولت اول روحانی، معاون توسعه امور تولیدی شد و در دولت دوم با انتصاب به عنوان معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور عملا به عنوان نفر دوم سازمان برنامه و بودجه فعالیت کرد.
🔸بعد از تشکیل دولت شهید رئیسی و انتصاب میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان، پورمحمدی به عنوان معاون امور اقتصادی به کار خود ادامه داد و به واسطهی تجربهای که داشت همچنان یکی از مهرههای کلیدی سازمان برنامه و بودجه بود.
🔹به تدریج انتقاداتی نسبت به حضور او در سازمان برنامه طرح شد. برخی او را امتداد وضع موجود نامیدند برخی او را اداره کنندهی سازمان معرفی کردند. انتقادات بعد از تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی بالا گرفت و بالاخره با تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت شهید رئیسی، پورمحمدی هم کنار گذاشته شد.
🔸این مدیر باسابقهی سازمان برنامه و بودجه، قائم مقامی بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد و همچنین معاونت امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر اقتصاد در دولت احمدی نژاد و دولت خاتمی را در کارنامه دارد.
🔹حالا پورمحمدی با این سوابق به سازمان برنامه و بودجه بازگشته و روی صندلی ریاست آن نشسته است. باید دید که آیا تجربه پورمحمدی باعث میشود عملکرد متفاوت و ممتازی را از سازمان برنامه شاهد باشیم یا اینکه نام او به عنوان یکی دیگر از بانیان وضع نامطلوب اقتصادی ثبت خواهد شد؟
@didebandolat
وزرای اقتصاد جمهوری اسلامی
🔹نگاهی اجمالی به سوابق وزرای اقتصاد در دولتهای گذشته (۱۴۰۳ - ۱۳۶۸)
@didebandolat
وزرای فرهنگ جمهوری اسلامی
🔹نگاهی اجمالی به سوابق وزرای فرهنگ در دولتهای گذشته (۱۴۰۳ - ۱۳۶۸)
@didebandolat
فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم
🔹 مسعود پزشکیان رئیس جمهور امروز ۲۱ مرداد فهرست ۱۹ وزیر پیشنهادی خود را به مجلس فرستاد.
🔹 در تصویر بالا سن، تحصیلات و مهمترین سابقه وزرای پیشنهادی را مشاهده میکنید./ازما
@didebandolat