*طلوع و غروب در ۱۹ رمضان*🕊️
*شهید محمد رضا فروتن*🌹
تاریخ تولد: ۱۳۴۲
تاریخ شهادت: ۳۰ / ۵ / ۱۳۶۰
محل تولد: قلعه چغا،اسدآباد،همدان
محل شهادت: عراق،قله شنام
*🌹 گرمای شدید و سوزان☀️ و نبرد با دشمن💥 تشنگی شدید و ضعف و بیحالی🥀از جمله شرایط سختی بود که وجود داشت🥀در آن عملیات (عملیات شنام) بسیاری از رزمندگان در حالی که روزه دار🌙 و لبهایشان خشکیده بود🍂 به عشق اباعبدالله الحسین(ع) و عطش کربلا رفتند و به شهادت رسیدند🕊️ مادرش← آن شب خواب عجیبى دیدم که دلهرهی خواب بیدارم کرد🍂دست و پاهایم مىلرزید نزدیک سحر بود🌙 سفره را آماده🍛 و بعد حاج آقا را بیدار کردم🍃 سر سفره پرسیدم حاج آقا! محمد چند سالش است؟ حاج آقا خندید و گفت: امروز 19 رمضان محمد 18 ساله مىشود🎊 نمیدانم چه شد که یک باره تنم شروع کرد به لرزیدن🥀لرزشى که تا دو روز بعد از شنیدن خبر شهادت محمد و دوستانش ادامه داشت🥀در مسجد برایشان مراسم گرفته بودند🌙براى محمدی که پیکر نداشت🥀آخر براى یک مادر خیلى سخت است🥀که جوان چون دسته گلش رابه جبهه بفرستد🍂 اما از آن قامت حتى تکهاى گوشت واستخوان هم نیاید🥀 محمدرضا در ۱۹ رمضان متولد شد🎊 و در ۱۹ رمضان به شهادت رسید🕊️ و پیکرش هرگز به وطن بازنگشت*🕊️🕋
*جاویدالاثر*
*شهید محمد رضا فروتن*
*شادی روحش صلوات*
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و پنجم جزء #بيستوپنجم
قسمت اول
جزء ۲۵ شامل ادامه سوره فصلت، سوره های شوری، زخرف، دخان و جاثیه است.
✅ قانون خدا در پخش #روزی، چرا خدا به همه وسعت رزق نمی دهد؟
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(۲۷- شوری)
اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مىكنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مىكند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست.
خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مىكند. معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد ، شروع به ظلم كردن در زمین مىكنند؛ و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مىكند و مىداند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد.
✅ #دنياطلبان و #اخرتخواهان، هركدام بهره خود را مي برند.اما اين كجا و آن كجا!!
مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ «20/شورے»
آن كه كشت آخرت بخواهد براى او در كشتش مىافزاييم و آن كه كشت دنيا بخواهد از آن به او مىدهيم و در آخرت هيچ نصيبى ندارد.
✨🌹اراده آخرت نشانهى: وسعت ديد، دل كندن از دنيا، ايمان به وعدههاى الهى، رنگ بقا دادن به فانىها و در يك جمله نشانه عقل و انتخاب احسن است.
آخرت از دنيا مهمتر است زيرا:
براى آخرتخواهان توسعه و رشد است. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ»
آخرتخواهان از دنيا بهره كمى مىبرند ولى دنياخواهان هيچ بهرهاى از آخرت ندارند. «ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»
آخرتخواهان به همه اهداف خود مىرسند. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» ولى دنياخواهان تنها به گوشهاى از اهداف خود مىرسند. «نُؤْتِهِ مِنْها»
✅ نكوهش و جواز مقابله با #متجاوزان_به_حقوقمردم
إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «42»
همانا نكوهش فقط بر كسانى است كه به مردم ستم مىكنند و در زمين به ناحقّ طغيان مىكنند، آنانند كه برايشان عذاب دردناكى است.
1- تجاوز به حقوق مردم (حتّى غير مسلمان و در هر شكل) ناروا و سزاوار پيگيرى و مؤاخذه است. «إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ»
2- ظلمى را بايد افشا كرد كه رنگ فتنه و فساد و جنبه اجتماعى داشته باشد. «يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ»
3- گرچه وظيفه مردم در دنيا استمداد و افشاگرى است ولى خداوند هم به حساب ظالمان خواهد رسيد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»
تفسير نور
#ماه_رمضان
#بهار_قرآن
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
#نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و پنجم جزء #بيستوپنجم
قسمت دوم:
✅ #تلافی بدي؛ مثل آن یا #عفو و گذشت
جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الظَّالِمِینَ(۴۰- شوری)
پاداش بدى کار بدی است مانند همان؛ ولى هر كه بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمكاران را دوست ندارد.
این آیه حكم کسی را بیان می کند که ظلمی در حق او شده است بر اساس این آیه چنین كسى مىتواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشته باشد و چنین تلافى و انتقامى، دیگر ظلم نخواهد بود.
نکته مهم و قابل توجه در آیه اینکه خداوند متعال آن کاری که برای تلافی صورت می گیرد با اینکه مجوز آن را هم صادر کرده است اما آن را « #سیئة؛ کاری بد و ناپسند» می نامد که سوال برانگیز است.
در پاسخ به این سوال گفته اند: از این رو هر دو عمل را سیئه و بد خوانده چون با هر كس چنین رفتار شود ناراحتش مىكند، ظالم با آن کار مظلوم را ناراحت کرد و مظلوم هم با انتقام و تکرار آن کار ظالم را رنجاند، پس در آیه شریفه حقیقت معناى كلمه رعایت شده است.
چیزی که در این آیه بین آن دو فرق گذاشته این است که اگر ابتدایی و بدون مجوز باشد حرام است و عذاب و عقاب دارد و اگر با مجوز شرعی باشد حلال است و چون حرام نیست عقابی هم ندارد.
باید توجه داشت که این تلافی با مجوز، «واجب نیست»؛ بلکه فقط «حلال است» و شاید برای همین نکته بود که بلافاصله فرمود: «فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللهِ؛ هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او بر خداست»
✅#مشورت و #دادخواهي از ظالمين: از صفات مطلوب اهل ایمان
فَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۳۶﴾وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ ﴿۳۷﴾ وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ {38} وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ {39}
پس آنچه [از کالا، وسایل و ابزار مادی] به شما داده اند، متاع [اندک و زودگذر] زندگی دنیاست،و آنچه [از بهره و پاداش] نزد خداست، برای کسانی که ایمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل می کنند، بهتر و پایدارتر است. همان كساني كه
از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب ميورزند
و هنگامي كه #خشمگين ميشوند عفو ميكنند.
و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده اند و كارشان در ميانشان مشورت است
و از آنچه روزيشان دادهايم انفاق مىكنند {38}
و كسانى كه چون ستم بر ايشان رسد يارى مى جويند [و به انتقام بر مى خيزند] {39} شوری
✳ گناه #کبیره چیست؟ اجتناب از کبایر در دو سوره مکی شوری و نجم و یک سوره مدنی (نساء) بیان شده است. در سوره نجم ، سیئات صغیره را با لمم نام برده است. الذین یجتنبون کبائر الاثم و الفواحش الا اللمم.
با توجه به استعمال لغت کبایر به همراه #فواحش در دو سوره نجم و شوری، میتوان گفت کبایر گناهانی هستند که زشتی انها آشکار و نهی از آنها در قرآن نیز صریح و مکرر است. نکته ظریف این ایه استفاده از لفظ اجتناب است و نه انجام ندادن. مفسران معتقدند اجتناب یعنی اینکه کسی امکان و قدرت انجام کاری را داشته باشد اما صرف نظر نماید.
#ماه_رمضان
#بهار_قرآن
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
#نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و پنجم جزء #بيستوپنجم
قسمت سوم:
✅ هنگام استفاده از #نعمات، به ياد خدا باشيم
وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُم مِّنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ (12)لِتَسْتَوُوا عَلىَ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُواْ نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُواْ سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَا وَ مَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ (۱۳)وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ(۱۴- زخرف)
و همان كسى كه جفتها را يكسره آفريد و براى شما از كشتيها و دامها [وسيلهاى كه] سوار شويد قرار داد كه بر پشت آن استقرار یابید و چون بر آن استقرار یافتید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: منزّه است خدایى كه این را رام ما كرد كه ما قدرت آن را نداشتیم و ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت.
«استواء بر ظهر» به معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر #مركب سواری دیگر است. و «ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» هم مفهومش این است كه اگر لطف پروردگار نبود ما هرگز قادر به کنترل و ادراه این مرکبها نبودیم. و اینکه در پایان دعای مومنین این چنین دارد که: «وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ؛ و بی شک ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت» برای آن است که آنها را به یاد قیامت بیندازد که امروز سوار بر وسیله ای گران قیمت شده و در زمین جابجا می شویم به یاد داشته باشیم که بالاخره تابوتی هم هست که در انتظار ماست.
دعاي سوار شدن بر ماشين و موتور و ...: در حالات امیرالمومنین علیه السلام آمده است كه هنگامی که پاى خود را در ركاب گذاشت فرمود: «بسم اللَّه» و هنگامى كه بر #مركب استقرار یافت این آیات را تلاوت کرد: «سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ وَ إِنَّا إِلى رَبِّنا لَمُنْقَلِبُون»
✅ #عقل، بطور مستقل از دین، #حسن_و_قبح اعمال را درک میکند
أَمْ حَسِبَ الَّذينَ اجْتَرَحُواالسَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُواالصَّالِحاتِ سَواءًمَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ مايَحْكُمُون (جاثیه 21) کسانی که رفتارهای زشت می کنند و ظلم می کنند توقع دارند که ما آنان را با آدم های شایسته یکسان بیانگاریم؟
"در قرآن کریم آیات مختلفی است که نشان میدهد مسأله حسن و قبح ریشه در عقل و فطرت انسان دارد و ما می¬توانیم به مثابه یک انسان خوبی ها و زیبایی را درک کنیم و این طور نیست که اگر دین و شرع نباشد بشر هیج سرمایه ای برای فهم خوبی و بدی ندارد؛ چه آنانی که دعوت انبیاء را پذیرفته اند چه کسانی که دعوت انبیاء را نپذیرفته اند.
آیات قرآن در این زمینه چند دسته است.يك دسته آیاتی است که در آن خداوندکسانی که غیرعقلایی و غیرعقلانی فكر میکنند را تخطئه می کند. از جمله ايه فوق. این آيه معلوم میکند که عقل ارزش برابری به این رفتارها نمی-دهد و با هم فرق میکنند. نمیتوان بدكاران و صالحان را با یک چوب راند. اینهایی که فکر میکنند با همه زشتیهایی که دارند باید مثل انسانهای پاک باشند بسیار حکم بدی میکنند و از نظر عرف عقلا نيز انتظار نابجايي دارند لذا خداوند آنان را تخطئه میکند و میفرماید که شما بد میفهمیدید و توقع بیجایی دارید» استاد سروش محلاتی
#ماه_رمضان
#بهار_قرآن
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
دیدهبانهوشیار
خلبان شهید مانوکیان روحش شاد به برکت ذکر صلوات 🇮🇷🌷🇮🇷🌷🇮🇷🌷🇮🇷🌷🇮🇷🌷🇮🇷
👌امروز فهمیدم که علی علیهالسلام کیست!
وقتی منزل شهید ارمنی مانوکیان رفتیم و از شهید تعریف کردند ، ما فهمیدیم نام این شهید بزرگوار، شهید «مانوکیان» است و به اندازه شهیدان «بابایی»، «اردستانی» و «دوران»، پرواز عملیاتی جنگی داشته است.
خلبان هواپیمای F14 و بالای صد سُرتی پرواز موفق در بغداد داشته است.
هواپیمایش را توی دژ آهنی بغداد میزنند و شهید، هواپیما را تا آنجا که ممکن است، اوج میدهد و هواپیما تا نقطه صفر خودش که اتمسفر است، بالا میبرد و آن را به سمت ایران سرازیر میکند.
موتورهای هواپیما منهدم میشوند و هواپیما لاشهاش توی خاک ایران میافتد؛ ولی چون دیگر سیستم برقی هواپیما کار نمیکرده، نتوانسته ایجکت کند و نشد که چتر برای شهید کار کند.
سرانجام، هواپیما به زمین خورد و وی به شهادت رسید.
او ارمنیای بود که حتی حاضر نشد لاشه هواپیمای جمهوری اسلامی بهدست عراقیها بیفتد.
مادر شهید گفت:
آقا حالا که منزل ما هستید، من میتوانم جملهای به شما عرض کنم؟
آقا گفت:
بفرمایید، من آمدم اینجا که حرف شما را بشنوم.
مادر شهیدگفت:
ما هر چند با شما از نظر فرهنگ دینی فاصله داریم، اما در روضههایتان شرکت میکنیم؛ ولی خیلی مواقع داخل نمیآییم.
روز شهادت امام حسین علیهالسلام، روز عاشورا و تاسوعا، به دستههای سینهزنی امام حسین علیهالسلام، شربت میدهیم و میآییم توی دستههایتان مینشینیم؛
ظرف یکبار مصرف میگیریم که شما مشکل خوردن نداشته باشید.
توی مجالس شما شرکت میکنیم و بعضی از حرفها را میشنویم.
من تا الآن بعضی چیزها را نمیفهمیدم. میگفتند:
مسلمانها یک رهبری داشتند به نام علی علیهالسلام که دستش را بستند و ۲۵ سال حکومتش را غصب کردند؛ نمیفهیمدم یعنی چی!
میگفتند:
آخر شب، نان و خرما میگذاشت روی کولش میرفت خانه یتیمان که این را هم نمیفهمیدم؛
ولی امروز فهمیدم که علی علیهالسلام کیست؛
امروز با ورود شما به منزلمان، با این همه گرفتاریای که دارید، وقت گذاشتید و به خانه منِ غیر دین خودتان تشریف آوردید.
اُسقُف ما، کشیش محله ما هم به خانه ما نیامده است!
شما رهبر مسلمین هستید.
*من فهمیدم علی علیهالسلام که خانه یتیمهایش میرفت، چهقدر بزرگ است.
رهبر انقلاب:
#روز_قدس امسال با سالهای دیگر فرق دارد
🔺فلسطینیها دارند فداکاریهای بزرگ از خود نشان میدهند و رژیم صهیونیستی هم با پشتیبانی آمریکا و اروپا انتهای رذالت و جنایت را انجام میدهد.
🔹دولتهای اسلامی در زمینه #فلسطین خیلی بد عمل میکنند و بعضی از آنها حاضر نیستند در این زمینه حرف درست و حسابی بزنند.
🔹اشتباه بزرگ این است که فکر کنیم راه کمک به فلسطین ارتباط با صهیونیستهاست. مصر و اردن ۴۰ سال پیش این خطا را کردند، آیا جنایات صهیونیستها کم شد؟ نه، ۱۰ برابر شد.
🔹عدهای میخواهند تجربه مصر «انور السادات» را تکرار کنند. این هم برای خودشان و هم برای فلسطینیها مضر است. البته به درد رژیم صهیونیستی هم نمیخورد.
🔹امیدواریم خداوند عاقبت کار را در قضیه فلسطین بهزودی به نیکی و خوشی به سرانجام برساند و فلسطینیها را بر سرزمین خود مسلط کند.
پی نوشت؛ مومنین عزیز لطفا هرکس را که می توانید، روز جمعه با خود به راهپیمایی ببرید.