🔰 اگر #تلاشهای امام سجاد "علیهالصّلاةوالسّلام" نبود، شهادت امام حسین "علیهالصّلاةوالسّلام" ضایع شده بود و آثار آن نمیماند.
مطلبی که در نظرم هست عرض کنم، به مناسبت انتساب این ایام به امام چهارم "علیهالصّلاةوالسّلام" است ... آن بزرگوار، تقریباً سیوچهار سال بعد از حادثه کربلا، در محیط اسلامی آن روز زندگی کرد و این زندگی، از همه جهت یکی از زندگیهای پر از درس است که ای کاش کسانیکه از کیفیّات عالی این زندگی آگاهی دارند، آن را برای مردم، برای مسلمین و حتّی برای غیرمسلمانان تشریح میکردند، تا معلوم میشد که چگونه چهارمین امام بزرگوارِ ما، بعد از حادثه عاشورا که ضربه عظیمی بر پیکر اسلام ناب و راستین بود، توانست یک تنه بایستد و مانع از ویران شدن بنای دین شود. اگر تلاشهای امام سجاد "علیهالصّلاةوالسّلام" نبود، شهادت امام حسین "علیهالصّلاةوالسّلام" ضایع شده بود و آثار آن نمیماند. سهم امام چهارم، سهم عظیمی است. در زندگی امام چهارم، چند رشته کار وجود دارد که یکی از آنها، همین رشته اخلاق است. یعنی تربیت و تهذیب اخلاق جامعه اسلامی.
#امام_سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابنزیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند. اگر مردم آنطور پست نشده بودند، آنطور به خاک نچسبیده بودند، آنطور از آرمانها دور نشده بودند و رذایل بر آنها حاکم نمیبود، ممکن نبود حکومتها -ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند- بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا "سلاماللهعلیها" وادار کنند. مگر این شوخی است!؟ یک ملت، وقتی منشأ همه مفاسد خواهد شد که اخلاق او خراب شود. این را امام سجاد "علیهالصّلاةوالسّلام"، در چهره جامعه اسلامی تفحّص کرد، و کمر بست به اینکه این چهره را از این زشتی پاک کند و اخلاق را نیکو گرداند. لذا، دعای «مکارمالاخلاق» دعاست؛ اما درس است. «صحیفه سجادیه» دعاست؛ اما درس است.
من به شما جوانان #توصیه میکنم که بروید #صحیفه_سجادیه را بخوانید و در آن تدبّر کنید. خواندنِ بیتوجّه و بیتدبّر کافی نیست. با تدبّر خواهید دید که هر یک از دعاهای این «صحیفه سجادیه» و همین دعای «مکارمالاخلاق»، یک کتاب درس زندگی و درس اخلاق است.
رهبر انقلاب اسلامی
۷۲/۴/۲۳
به مناسبت شهادت امام سجاد "علیهالسلام"
🆔 @difqom
🔰 سخننگاشت | محرم سال ۹۹ در تاریخ ماندگار شد
حفظ شور حسینی با رعایت محدودیتهای شدید
🔻از ملت عزیز ایران تشکر میکنم به خاطر حسن رفتارشان در دههی عاشورا که واقعاً امسال را به عنوان یک پدیده در تاریخ کشور ماندگار کرد. وجود محدودیتهای شدید ناشی از بیماری و انتشار بیماری و مراقبت از اینکه این انتشار انجام نگیرد، در عین حال حفظ شور حسینی و حفظ مجالس. ۹۹/۶/۱۱
🏷 ارتباط تصویری رهبر انقلاب با سی و چهارمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش
💻 @khamenei_ir
...
🆔 @difqom
🌐یاد مجاهدان 11
🔹ما یاد رئیسعلی دلواری را از این جهت گرامی میداریم که این مرد شجاع، در راه اعتقاد دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید؛ این برای ما چیز بسیار باارزشی است.
🗓1370/10/13
#رئیسعلیدلواری
🆔 @difqom
«جلوی اجرای سند۲۰۳۰ را بگیرید»
🔹به این فکر کنیم چرا انقدر طواغیت عالم و فراعنه عالم اصرار دارند که در آموزش و پرورش کشورها گاهی اوقات با سر و صدا مثل سند ۲۰۳۰، نفوذ کنند؟ اصرار آنها به نفوذ به خاطر تاثیر آموزش و پرورش است.
🔹دشمن قصد دارد کاری را که به وسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ و ساختن انسانهایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود.
🔹الان هم شنیدهام #سند۲۰۳۰ در گوشه و کنار بوسیله آدمهای ناباب یا غافل دارد #اجرا میشود؛ این را باید به طور جدی دنبال کنید.
🗓۹۹/۶/۱۱
#چهکسیبایددنبالکند
#شورایعالیانقلابفرهنگی
🆔 @difqom
13910919_4931_64k.mp3
3.78M
🌹قرآن صاعد | ۱. معرفی
🔺مجموعهی صوتی «قرآن صاعد» در پنج برنامه به بازخوانی و بررسی بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره ادعیهی صحیفهی سجادیه
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🆔 @difqom
13910920_4932_64k.mp3
2.8M
🌹قرآن صاعد |۲. لباس تقوا
🔺مجموعهی صوتی «قرآن صاعد» در پنج برنامه به بازخوانی و بررسی بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره ادعیهی صحیفهی سجادیه
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🆔 @difqom
13910921_4934_64k.mp3
2.65M
🌹قرآن صاعد | ۳. اصلاح درون
🔺مجموعهی صوتی «قرآن صاعد» در پنج برنامه به بازخوانی و بررسی بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره ادعیهی صحیفهی سجادیه
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🆔 @difqom
📃 شماره جدید هفتهنامه پرتو سخن منتشر شد.
🖥 میتوانید این نشریه را در لینک زیر 👇مطالعه کنید
https://b2n.ir/873084
سایت دفتر ارتباطات فرهنگی http://dpfqom.iki.ac.ir ملاحظه فرمایید
🆔 @difqom
عبودیت صراط مستقیم الهی.pdf
1.89M
#طرح_ولایت #نیمه_متمرکز #معلمان #فعالان_فرهنگی_رسانهای #مراکز_استانها
▫️رهبر معظم انقلاب اسلامی: طرح ولایت جزو باارزشترین کارهاست ... ان شاء الله این کار باید روز به روز به همین صورت قوی و خوب توسعه پیدا کند و کسانی که دست اندر کار مسائل فرهنگی هستند مغتنم بشمارند، قدر بدانند، و از آن استقبال کنند.
🔸ویژه معلمان و فعالان فرهنگی و رسانهای
🔹با حضور اساتید موسسه امام خمینی(ره) و طرح ولایت کشوری در مراکز استانها
♦️♦️ ثبت نام در وبسایت: Mabnaha.ir ♦️♦️
#برادران و #خواهران
اطلاعات بیشتر در 👇👇👇
@mabnaha
...
🆔 @difqom
حجت الاسلام شریفی - گفتار.pdf
1.89M
💢 پاسخ های آیت الله مصباح به پرسش های شما
❓ سوال: لطفا درباره انفاق و جایگاه آن در اسلام توضیح بفرمایید.
🔰 پاسخ استاد: در اين جا چند نكته از آيات كريمه قرآن متذكر مى شوم. مى دانيد كه پرستش خداى يگانه و ايمان به روز قيامت، اولين مسأله اى بود كه همه انبياء در آغاز بعثتشان مردم را بدان دعوت مى كردند و پايه همه برنامه هايشان بر آن استوار بود؛ اما پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) در همان آغاز دعوتشان، در كنار اين دو اصل بر اهميت كمك به فقرا و مستمندان تكيه كردند.
آيات سال اول بعثت، يعنى زمانى كه هنوز دعوت پيغمبر اسلام گسترش پيدا نكرده بود، بر موضوع كمك به ايتام، فقرا، محرومان و گرسنگان تأكيد فراوان دارد و دقت در آن ها ما را به اهميت اين موضوع واقف مى كند. در سوره هاى كوچك قرآن، به آياتى نظير اين آيات برمىخوريم: «أرأيت الّذى يكذّب بالدّين فذلك الذى يدعّ اليتيم و لا يحضّ على طعام المسكين»؛ يا «و تأكلون التّراث أكلاً لمّا وتحبّون المال حبًّا جمّا». اين آيات درباره كسانى خبر مى دهد كه قيامت و كيفر و پاداش را انكار مى كنند و حساب و كتاب را نمى پذيرند. مى فرمايد : «فذلك الذى يدّع اليتيم،»؛ منكران قيامت كسانى هستند كه يتيم را قبول نمى كنند، «و لا يحضّ على طعام المسكين،»؛ به اطعام گرسنگان اهميّت نمى دهند و بدان سفارش نمى كنند. ميراث گذشتگان را يك جا مى خورند : «و تأكلون التراث اكلاً لمّا،»؛ و علاقه وافرى به جمع مال دارند: «وتحبّون المال حبًّا جمّا.»؛ اينان كسانى اند كه قيامت را قبول ندارند. قرآن بين اعتقاد به قيامت و حساب و كتاب با كمك به مستمندان و خدمت به محرومان ارتباط برقرار مى كند. اگر كسى اعتقاد به قيامت و حساب و كتاب داشته باشد به مال دنيا بيش از حد دلبستگى پيدا نمى كند، ميراث گذشتگان را يك جا نمى بلعد، و سهمى هم براى فقرا قرار مى دهد، نه تنها آنچه از دستش بر مى آيد به ايتام و فقرا كمك مى كند، ديگران را هم به اين كار تشويق مى كند. آنان كه چنين نمى كنند، كسانى اند كه به آخرت ايمان ندارند. اين مسأله بسيار مهمى است كه قرآن ايمان به آخرت را با كمك به فقرا هم سنگ مى كند و نفى اين كمك ها را دليل اين مى داند كه فرد ايمان به آخرت ندارد. در همان آغاز بعثت پيغمبر، اين مطالب به مردم گفته مى شود. در آيات شريفه ديگرى مى فرمايد: كسانى كه از گردنه بگذرند از بلاها، از گرفتاريها و عذابهاى ابدى نجات پيدا مى كنند. آن گردنه، خوراندن غذا به ديگران است :«و ما ادريك ما العقبة فك رقبة أو اطعام فى يوم ذى مسغبة»؛ چه مى دانى كه اين گردنه چيست؟ آن گردنه، روز درماندگى، روز كمى نعمت، روز گرفتارى و قحطى و گرانى است. كسانى كه همت كنند در چنين ايامى به داد محرومان برسند از گردنه گذشته اند و نجات يافته اند؛ اما اگر در اين ايام انسانها در فكر منافع خودشان باشند، هرگز از گردنه نمى گذرند و نهايتاً در عذاب ابدى گرفتار خواهند شد.
ادامه مطلب را از لینک زیر 👇مطالعه کنید
لینک: https://b2n.ir/112991
🆔 @difqom
📌 جریان شناسی دولت ها در نظام اسلامی
📣 مصاحبه حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا باقرزاده
🔰 بعد از دوران جنگ دولت سازندگی روی کار آمد و با حجم انبوهی از تخریب ها مواجه شد و در زمینه بازسازی ها و فعالیت ها زیربنایی بسیار موفق بود؛ کسی نمی تواند منکر شود که برخی از کارهای اقتصادی، بازسازی ها و جبران خرابی های ناشی از جنگ که در آن دوران انجام شده از جمله کارهایی بوده که باید صورت می گرفته است.
نکته انتقادی این دولت نیز این بود که نگاه اقتصادی دولت آقای هاشمی، نگاه لیبرالیستی بود و توسعه های اقتصادی بر گرفته از نسخه های غربی را در دستور کار خود قرار داده بود و توجهی به مبانی اسلامی نداشت؛ نظریه های دولت سازندگی، اقتصاد کشور را به سوی نظریه «ژاپن اسلامی» و اقتصاد مبتنی بر لیبرالیسم سوق می داد و این موضوع با هویت انقلاب اسلامی در تضاد بود، زیرا ما انقلاب نکرده بودیم که اقتصادمان مبتنی بر مبانی لیبرالیستی باشد، بلکه انقلاب کرده بودیم تا اقتصادی مبتنی بر دیدگاه های اسلامی و عدالت محور را شاهد باشیم.
🔰 دولت سازندگی و کارگزارانی اقتصاد را پدیده ای فواره ای می دانست که آقازاده ها می توانند از اصل آن بهره مند شده و مردم باید از اطراف آن معیشت خود را پیگیری کنند و اقتصاد منحصراً در اختیار عده ای خاص باشد که متأسفانه امروز هم با آن مواجه هستیم و تبعاتش را مشاهده می کنیم.
پس از دولت سازندگی، دولت اصلاحات روی کار آمد که شخصی روحانی و سید در رأس آن قرار داشت و مردم به این جایگاه صنفی و مذهبی اعتماد کرده بودند، اما خیانتی که این دولت به مردم خسته از دولت سازندگی کرد این بود که آنها را از چالش تئوری های اقتصادی غربی به چالش تئوری های سیاسی غربی وارد کرد؛ این دولت کارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تعطیل کرد و این خیانت بزرگ سبب شد برخی از مردم به ویژه جوانان از انقلاب اسلامی فاصله بگیرند و به آن توجهی نداشته باشند.
ادامه مصاحبه را از لینک زیر 👇مطالعه کنید
لینک: https://b2n.ir/417649
🆔 @difqom
13910922_4937_64k.mp3
3.07M
🌹قرآن صاعد | ۴. خودنگری
🔺مجموعهی صوتی «قرآن صاعد» در پنج برنامه به بازخوانی و بررسی بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره ادعیهی صحیفهی سجادیه
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🌹 🆔 @difqom 🌹
🔺چهارمین برنامه از این مجموعه شامل بیانات رهبر انقلاب پیرامون مفهوم خودنگری در دعای سی و دوم صحیفهی سجادیه است.
هر فردی باید از زندان نفسانیّات و خودبینی و غرور، خود را خارج کند و از بیرون به خود بنگرد. همه ما به این تحوّل احتیاج داریم. جبلّت بشر با نقص آمیخته است. کی میتوانیم آن نقصها را برطرف کنیم؟ وقتی آنها را ببینیم؛ وقتی آنها را بشناسیم و وقتی قبول کنیم که نقص داریم. اگر خودمان را مطلق دانستیم، مغرور شدهایم. خیال کردهایم نقصی نداریم. پس چه وقت به فکر خواهیم افتاد که خود را علاج کنیم؟ وقتی که نقصهایمان راببینیم و بشناسیم. شما ببینید معلّمین روحانی بشر، یعنی پیغمبران، یعنی ائمّه هدی علیهمالصّلاة والسّلام، دائم چکّشی به دست گرفته بودند و بر سر پیل دمانی که نامش نفس ماست، فرود میآوردند. نفس، یعنی آن بُعد انحطاطگرای وجود ما؛ آن بُعدی که شهوات را به ما القا و تلقین میکند و ما را به آن میکشاند. ضعفها و نقصهای ما از آن جاست. باید خودنگری داشته باشیم تا ضعفها را ببینیم.
شما ملاحظه فرمایید که امام سجاد علیه الصّلاة والسّلام، آن مرکز نورانیّت، آن معدن معنویت و کمال، زیْنِ همه عابدین عالم، در دعاهای صحیفه سجادیه، با خود چگونه مواجه میشود و خود را چطور در مقابل پروردگار عالم قرار میدهد و استغاثه میکند! در نیمه شب و بعد از نماز شب؛ آن هم نه نماز شبِ آدم معمولی و عادی، بلکه نماز شبِ سیّد سجاد، آن امام همام به پروردگار عالم رو میکند و میگوید: «و هذا مقام من استجبی لنفسه منک و سخط علیها و رضی عنک». یعنی «پروردگارا! من به خاطر نفس خودم، به خاطر ضعفها و نقصهای خودم از تو شرمندهام. بر نفس خود خشمگینم و از تو راضیام.» این جمله را امام سجاد علیهالصّلاة والسّلام، به پروردگار عالم میگوید: «فتلقّیک بنفس خاشعه و رقبة خاضعه.» بازنگری در خود این است، که انسان، آسمان کمال را مرحله پس از مرحله طی میکند و کامل میشود. اگر انسانهای والا پدید میآیند و اگر معنویّات و زیباییها خود را ظاهر میکنند و نشان میدهند، همه بر اثر بازنگری در خود و دیدن نقایص و عیبهای خود است. برخلاف انسانی که چشم را بر روی همه این ضعفها ببندد؛ خود را فارغ بداند؛ مغرور به خود و مغرور به خدا شود؛ مغرور به اندک شعله نورانیّتی شود که در وجود او و بالاخره در وجود هر انسانی هست و خود را نشان داده است و نهایتاً به همین قانع شود. بعضی افراد هستند که به کمترین خیری از خیرات در وجود خودشان قانعند. فردی که چنین است، دیگر کمال را نمیتواند طی کند.
جمعها هم این گونه است. باید نگاه کنید که چه چیز لازم است. این ملت هم از روزی که متوجه نقایص خود شد؛ از روزی که متوجّه ضعفها شد و خود باوری پیدا کرد، به پیش رفتن و ترقّی کردن و تکامل پیدا کردن رو نهاد.
۱۳۷۵/۰۱/۲۸
ادامه دارد....
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🌹 🆔 @difqom 🌹
13910923_4943_64k.mp3
2.54M
🌹قرآن صاعد | ۵. ظلمستیزی
🔺مجموعهی صوتی «قرآن صاعد» در پنج برنامه به بازخوانی و بررسی بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره ادعیهی صحیفهی سجادیه
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🌹🆔 @difqom 🌹
🔺پنجمین و آخرین برنامه از این مجموعه شامل بیانات رهبر انقلاب پیرامون مفهوم ظلمستیزی در دعای شریف مکارم الاخلاق -دعای بیستم صحیفهی سجادیه- است.
میدانند که جمهوری اسلامی با پایبندی به اسلام، هرگز زیر بار این حرفها[عقب نشینی جمهوری اسلامی از مواضع خود نسبت به مسئله فلسطین] نخواهد رفت. معنی ندارد و ممکن نیست که کسی معتقد به اسلام باشد، ذرّهای پایبند به اسلام باشد، ولی زیر بار زور برود و ظلم را قبول کند. در اسلام، همان قدر که ظلمکردن بد است، تسلیم ظلم شدن هم همانقدر بد است. شما در دعای مکارمالاخلاق میبینید که امام سجّاد میگوید: «ولا اظلمن و انت مطیق للدفع عنی و لا اظلمن و انت قادر علیالقبض منی». در قرآن میفرماید: «لاتَظلمون و لاتُظلمون»؛ نه ظلم کنید، نه قبول ظلم کنید و زیر بار ظلم بروید. مگر ممکن است کسی مسلمان باشد، اعتقاد به اسلام داشته باشد، درعینحال ظلم و زور را از هر کسی قبول کند؛ چه برسد به دشمن دیرینهی ملت ایران - یعنی امریکا - که این همه به ملت ایران ضربه زده است. اینکه درست نیست، این را میدانند. از این جاست که از نظام جمهوری اسلامی با همهی وجود بیزارند و با آن دشمنند و در صدد معارضه و مبارزه با آن هستند؛ چون میدانند که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی حاضر نیست زیر بار تحمیل آنان برود.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🌹🆔 @difqom 🌹