فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 اولین مصاحبه در محیط متاورس را با آواتارهای واقعگرایانه ببینید
🆔 @m_ghanbari61 🍃
لینک عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
بسم الله الرحمان الرحیم
فائزه سادات حسینی
آیا امکان الگوگیری از مادران اینستاگرامی وجود دارد؟
مقدمه
بنابر اعلان گزارش دیتا ریپورتال چهل و هشت میلیون ایرانی در شبکههای اجتماعی دارای حساب فعال هستند که مربوط به پینترست، اینستاگرام، یوتیوب و توییتر میباشد. این آمار پنجاه و چهار درصدی یک پیام بزرگ را به کشور منتقل میکند و آن تغییر احتمالی مرجعیت شناختی پدیدههاست. مرجعیت شناختی یعنی دیگر متخصصان و کارشناسان جایگاهی در جامعه ندارند و بیشتر مردم منتظر نظرات سلبریتیها و اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی هستند. سلبریتیها افرادی هستند که تنهابهسبب برخی از ویژگیهای سرگرمکننده مثل بازیگری، خوانندگی، ورزشی و هنری و... در چشمان مردم قرار میگیرند. اما گروههایی دیگر از مردم در قالب تاییدکنندههای شخص سوم مستقل هستند که با شکل دادن ایدهآلها و ادراک عمومی بهعنوان اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی ( social media influencers or SMIs)شناخته میشوند. اینفلوئنسرها بنابر تعداد مخاطب به چهار دسته مگا، کلان، میکرو و نانو تقسیمبندی میشوند که مهمترین ویژگی برای آنان میزان صداقت در گفتار و اعتماد میانشان است. زیرا اینفلوئنسرها با فالوورهای خود یک شبکه بزرگ تعاملی بنام Post-by-Post میسازند که بهاستناد تحقیق مک نیلی و دوستانش در سال 2020، بالاترین میزان ارتباطات بین اینفلوئنسر و مخاطب در شبکههای اجتماعی به فیسبوک و اینستاگرام اختصاص دارد. بدینخاطر بسیاری از شرکتهای بزرگ اقدام به رایزنی با آنان و درخواست تبلیغ محصولاتشان را میکنند که امروزه با عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناختهمیشود. صنعتی که امروزه بازار هدف خود را بهجهت وجود روابط اعتمادی بر دسته میکرواینفلوئنسرها میبندد تا بتواند افزون بر دستیابی به بیشترین سود، بر فرهنگ مصرفی کالاها و تجملگرایی بدمد. میکرواینفلوئنسرها یا خرده تاثیرگذارانی که تعداد فالوورهایشان به 10هزار تا 10۰ هزار نفر میرسد و یکی از مهمترین زیر شاخههایشان مامفلوئنسرها یا مادران تاثیرگذار میباشند. دستهای مهم برای معرفی الگوهای تربیتی و سبک زندگی به مادران هستند که امروزه این سوال را در قالب « آیا امکان الگوگیری از مادران اینستاگرامی وجود دارد؟»، برای متخصصان طرح میکنند. پس در این یادداشت قصد بررسی این موضوع با تکیه بر پژوهشهای غربی داریم تا بتوانیم از اهمیت مادران تاثیرگذار فضای مجازی افقهایی را ارائه دهیم.
بازار مکاره میکرواینفلوئنسرها
گفتیم یکی از علل برجسته شدن خرده تاثیرگذاران همانا ایجاد روابط اعتمادی پایدار است که بایست از صداقت گفتار آنان حاصل شود. همین عامل امروزه موجب جذب صاحبان کالاها به این افراد شده تا بهجای سلبریتیهای بزرگ از جذابیت میکرواینفلوئنسرها جهت تبلیغ خود استفاده کنند. چنانکه به لطف رابطه بالای بین میکرواینفلوئنسر و فالوورهایشان به گردش مالی 13.8میلیارد دلار در سال 2021 رسیدند و نهایتا تبدیل به یک روش رسمی بازاریابی در عرصه شبکههای اجتماعی بهویژه اینستاگرام و تیکتاک رسیدند. البته حدود هشتاد درصد این کسبوکارها اینستاگرام را بهسبب جلوههای بصری ترجیح میدهند و به سودآوری 800 میلیون دلاری در سال 2021 رسیدند که البته رشد مالی اینها در سال 2022، به بالای 958 میلیون دلار افزایش یافت. از سوییدیگر شرکتهای مرتبط با اینفلوئنسر نیز بیست و شش درصد در سطح جهانی پیشرفت کردند و به 18900کمپانی متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ رسیدند. بنابراین اینستاگرام رسانهای ارزشمند برای تبلیغ کالاهاست که از پس آن، علاوه بر سود بردن کسبوکارهای اینترنتی خودش هم از گردش مالی بالایی برخوردار است. گردشی که با حضور زنان بیست و چهار ساله و جوانتر در هنگام بازنمایی از خود و سبک زندگیشان کسب درآمد میکند تا تجملات و مصرفگرای غربی را با تمرکز بر نمایش زیبایی تبلیغ کند. شاهد مثال این موضوع بواسطه یک تحقیق فارسی در سال 1398 در قالب چهار مولفه بازنمایی سبک زندگی زنان ایرانی در اینستاگرام نشان داده شد که شامل امکانات و داراییها، فعالیت ها، ارزشها، نگرشها و اهداف و روابط انسانی بود. بنابر این پژوهش نمایش زیبایی معرفی یک ایدئولوژی مشخص در بستر بازسازی واقعیت است که بهمعنای روبرو نشدن با واقعیت فرد و بر مبنای نمایش بخشی از صحنه یا ساخت آن میباشد. زیرا بهقول گای دوبور Guy Debord فیلسوف فرانسوی بهجهت پذیرفتن زیبایی از بدیهیات، اکنون نمایش وجود آن بر تمام جوانب زندگی ما سایه میافکند و انباشتی از روابط تولید مدرن یا همان سرمایهداری را در قالب شبکهای از الگوریتمهایی مثل اینستاگرام نشان میدهد.
مصداق عینی سخن دوبور را میتوانیم در یکی از مقالات فارسی با معرفی رویدادهای ساختگی یا Fake-events در دستور کار میکرواینفلوئنسرهای زنان ایرانی ببینیم که چگونگی ارتباط آنرا با افزایش جذب مخاطبان و نگهداری از آنان تشریح میکند. به این ترتیب که خرده تاثیرگذاران از این ابزار بهعنوان یک پل اصلی تعاملی میان خود و مخاطبانشان، در قالب وسعتبخشی مراسمهای معمولی مثل جشن تولد و ماهگردهای ازدواج و... استفاده میکنند تا از این طریق سبک جدید زندگیشان یا آن چیزی که در رویای فالوورشان آرزوست، به نمایش بصری در آورند. پس اینستاگرام نقش مهمی در انتقال واقعیت ساختگی بهواسطه درگیر کردن مخاطبان را در آن دارد و این مشارکت بصورت فیزیکی در مراسمها یا حضور آنلاین است. بر اساس این پژوهش، بخش حضور در مهمانیها برای زنان میکرواینفلوئنسر بهجهت ارزش گرافیکی یا زیبایی شناختی آن همانند نوع پوشش، آرایش، چیدمان و رنگ و رفتارها اهمیت بیشتری دارد تا از این راه ضمن کسب اعتبار، بر تعداد مخاطبانشان بیافزایند. در این زمینه یکی از خردهتاثیرگذاران زن ایرانی توضیح میدهد که:« ما باید هر از چند گاهی با برگزاری مراسمی، محتوای صفحات خود را بهروزرسانی کنیم یا باید سفرهایی برویم تا بتوانیم محتوای خود را در مکانهای مختلف تولید کنیم مثل جشن تولد یا جشن دندونی با تِمهای مختلف که آنها را شبیه به عروسی در اینستا معرفی میکنیم.». البته این توصیف در مصاحبه با برخی از خرده تاثیرگذاران زن ایرانی هم دیده میشود اما اوضاع برای مامفلوئنسرها بهسبب آموزشهای تربیتی فرزندان و الگوگیری کمی متفاوت است.
مامفلوئنسرها و سبک زندگی
یکی از زیر شاخههای خرده تاثیرگذاران مامفلوئنسرها momfluencer هستند که تصاویر، فیلمها یا تجارب مادری خود را در وبلاگها و شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تیکتاک و ... با مخاطبنشان به اشتراک میگذارند. مام فلوئنسرها ابتدا در وبلاگها با لغت مام بلاگر تعریف میشدند و بیشتر اهداف آموزشی را جهت تقویت مهارت فرزندپروری دنبال میکردند. اما با پیدایش شبکههای اجتماعی بسیاری از آنان به سکو اینستاگرام منتقل و با عنوان مامفلوئنسر معرفی شدند که البته امروزه اقبال مادران آمریکایی به تیکتاک بیشتر است. نکته مهم در پیدایش این دسته بیشتر بر دو موضوع تبلیغات و تاثیرگذاریها متمرکز میباشد که موجب انتقادها و تحقیقات کارشناسان در حوزه سبک زندگی شد. با توجه بر اهمیت این موضوع هم کتابی بنام Momfluenced توسط سارا پیترسن در سال 2023 انتشار یافت که پیدایش تاثیرگذاران مادر را حاصل یک سبک زندگی نادرست، سرمایهداری، نژادی و توهمی تبیین میکرد. او که در بهار امسال با سایت تخصصی Vox مصاحبه داشت، در تشریح دغدغه خود برای موضوع مذکور گفت:« مامفلوئنسر سازهای بود که با شرکتهای فناوری و برندهای مصرفکننده بهعنوان راهی برای امرار معاش در رسانههای اجتماعی ایجاد شد. امروزه آنان یک تجارت بزرگ برای تبلیغکنندگان هستند، زیرا زنان اکثرا تصمیمات خرید خانه را میگیرند و بهویژه مادران اغلب کسانی هستند که اقلام بزرگی مانند کالسکه و تخت نوزاد را انتخاب میکنند. علاوه بر آن، مادران تاثیرگذار از یک اهمیت فرهنگی بهسبب انتقال معنا و چگونگی وظیفه مادری برخوردارند که بیش از هر زمان دیگر در ابتدا آنان این مفاهیم را توسط رسانههای اجتماعی به ما منتقل میکنند. درواقع آنان بیشتر تصاویر تبعیض جنسیتی، نژادپرستی و طبقهگرایی که در اعماق زندگی آمریکاییها نفوذ دارد، تکرار میکنند و حال نسخه زیباییشناسانهشان از نقشهای پدری و مادری، در ذهن ما نفوذ کرده است.». بنابراین یک وجه مهم مامفلوئنسرها بلندگو بودنشان در حوزه تبلیغات بود که بیشتر پیام سرمایهداری را نشر میکرد. اما آنان یک جنبه دیگر هم بنام تاثیرگذاری بر سلامت روان مادران بهویژه افزایش سطح اضطراب و افسردگی داشتند. در این زمینه گزارش تحقیقی در سپتامبر 2022 در سایت Mother ly منتشر شد که حاصل تجربه برخورد دکتر کرک پاتریک با رسانههای اجتماعی پس از مادر شدنش بود. وی گفت: «خیلی زود پس از تولد اولین فرزندم خودم را با تصویرهای مادری در رسانههای اجتماعی مقایسه کردم و پس از آن، دچار احساس ضعف شدم. بنابراین، به طور فزایندهای نسبت به این موضوع و اینکه چگونه میتوانم این پدیده را در تحقیقاتم برای کمک به مادران دیگر هدایت کنم، اشتیاق پیدا کردم.این نظریه که تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی میتوانند تأثیرات منفی بر زندگی کاربران داشته باشند، جدید نیست. تحقیقات موجود نشان میدهد که چگونه ایدهآلسازی مادری در رسانههای اجتماعی میتواند با تجربیات بالقوه منفی کاربران نیز مرتبط باشد.» . بدینترتیب دکتر پاتریک بر روحیات 464 مادری که صفحات مامفلوئنسرها را دنبال میکردند، متمرکز شد و بر وجود دو دسته از مامفلوئنسرها آگاهی یافت.
اینها شامل مادران ایدهآل و مادران واقعبین بودند که موجب قیاس مادران واقعی با آنان و افزایش حسادتشان میشد. درواقع، مادران ایدهال کسانی بودند که بر تصویرهای تحسینبرانگیزی از مادری و جنبههای مثبت فرزندپروری تمرکز داشتند و به مشکلات مرتبط اشاره نمیکردند. همین برای مادران بویژه آن دسته زنانی که تازه فرزند اول خود را بدنیا میآوردند گزارشهایی از سرخوردگی و افسردگی در سطح بالایی دریافت میشد ولیکن مادران واقعبین اینگونه تصویرسازی نمیکردند و از مسائل مختلف فرزندان مثل خانههای بهمریخته روایتهایی داشتند. همین عامل باعث نزدیکی مادران به این گروه از مامفلوئنسرها میشد که کمی در آن احساس بهتری داشتند.
بنابراین خطر بلندگو شدن سرمایهداری و آسیبدیدگی بر روان مادران از طریق مامفلوئنسرها در پژوهشهای غربی وجود دارد. چنانکه در مقالهای فارسی بنام«سوپرمامها و مفهوم مادری در فضای اینستاگرام» این موضوع با تمرکز بر سه حساب کاربری مادران مشهور ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. این مادران دارای فالوورهایی بین 90هزار تا ششصد و پنجاه هزار نفر بودند که بیشتر بنابر اصل زیباسازی به تبلیغ مادر ایدهآل میپرداختند تا زندگی مرفه، برند و تمیز خود را به مخاطبانشان بازنمایی کنند و برای آنان رویاهایشان را بسازند. اما بنابر گفته پژوهشگر از میزان تاثیرگذاری این روند بر فالوورها بررسی صورت نگرفته و همین وجه تمایزی با تحقیقات غربیست که میگویند: تجربه ما را تکرار نکنید.
منابع:
بیگوند، مینا، عباس کاظمی، حسین بصیریان جهرمی، مقاله«سوپر مامها و مفهوم مادری در فضای اینستاگرام»، مجله زن در فرهنگ هنر، دوره سیزدهم، شماره 1، بهار 1400
ذکایی، محمدسعید، محمدتقی کرمی و شیما فرزادمنش، مقاله«بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال ششم، ش23، پاییز1399
بیچرانلو، عبدالله، سیاوش صلواتیان و آزیتا لاجوردی، مقاله«بازنمود سبک زندگی زنان جوان ایرانی در اینستاگرام»، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال پانزدهم، ش56، پاییز1398
اردکانیفرد، زهرا، ندا رضویزاده، مقاله«الگوهای خودبازنمایی سلبریتیهای ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال ششم، ش 22، تابستان 1399
قاسمی، محمدپویا و نویسندگان، مقاله«چگونگی نقش آفرینی تولیدات کاربر محور در حفظ رسانه ی اجتماعی اینستاگرام با تاکید بر رابطه ی اینفلوئنسر و فالوئر»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال هفتم، ش28، زمستان1400
سایتها
https://www.vox.com/23690126/mothers-parenting-momfluenced-sara-petersen-tiktok-instagram
https://www.vox.com/23690126/mothers-parenting-momfluenced-sara-petersen-tiktok-instagram
https://digiato.com/iran-technology-news/digital-2023-iran
https://emplifi.io/press/finance-influencers-footprint-growing
🆔 @m_ghanbari61 🍃
لینک عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
گزارش بی بی سی را از تاثیرات منفی اینستاگرام بر روی ذهن جوانان و نوجوانان بخوانید
Instagram 'worst for young mental health'
Instagram is rated as the worst social media platform when it comes to its impact on young people's mental health, a UK snapshot survey suggests.
The poll asked 1,479 people aged 14-24 to score popular apps on issues such as anxiety, depression, loneliness, bullying and body image.
Instagram said keeping the platform a safe and supportive place for young people was a top priority.
Mental health charities urged companies to act to increase users' safety.
یک نظرسنجی فوری در بریتانیا نشان می دهد که اینستاگرام از نظر تأثیر آن بر سلامت روانی جوانان به عنوان بدترین پلتفرم رسانه اجتماعی رتبه بندی شده است.
در این نظرسنجی از 1479 نفر 14 تا 24 ساله خواسته شد تا به اپلیکیشن های محبوب در مورد موضوعاتی مانند اضطراب، افسردگی، تنهایی، قلدری و تصویر بدنی امتیاز دهند.
اینستاگرام اعلام کرد که این پلتفرم یک مکان امن و حمایتی برای جوانان یک اولویت است.
خیریه های سلامت روان از شرکت ها خواستند تا برای افزایش ایمنی کاربران اقدام کنند.
ادامهی مطلب
https://www.bbc.com/news/health-39955295
🆔 @m_ghanbari61 🍃
لینک عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
✅ تمثیل غیبت
🆔 @m_ghanbari61 🍃
لینک عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
9.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 #روزنما | کودکآزاری مجازی ممنوع!
🔸 در یکیدو دهه اخیر، کودکآزاری شکل جدیدی به خودش گرفته. والدین یا با غفلت از بچهها برای دیده شدن استفاده میکنن یا با سهلگیری زیاد.
🔸 در این موارد فرزندشون رو با مسائل خطرناکی مثل بلوغ زودرس و سواستفاده جنسی مواجه میکنن.
@TebyanOnline
🆔 @m_ghanbari61 🍃
لینک عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
در آینده از اوصاف مردگان این چنین یاد خواهد شد:
1. خدا بیامرز همیشه online بود.
2. در طول عمرش هرگز کسی را block نکرد.
3. هرگز کسی را با هیچ comment نرنجاند.
4. هرگز در like کردن کوتاهی نمیکرد.
5. آخر عمرش خدا بیامرز خیلی نگران فیلتر شدن instagram بود.
6. مرحوم رو موبایلش 10 نوع vpn نصب کرده بود.
7. در حالی جان را به جان آفرین سپرد که whatsapp اش همچنان باز بود.
8. در حالی که داشت like میکرد سکته کرد.
9. مرحوم ده هزار تا follower داشت.
10. کسی نیست که خدا بیامرز درخواست دوستیاش را رد کرده باشه.
11. هیچ مدیر گروهی او را remove نکرد.
12.هرگز کسی را delete نکرد.
13. هیچ وقت برای گوشیاش password نگذاشت.
14. مرحوم وقتی شنید تلگرام رو فیلتر کردن چند ماهی depress بود.
15. خدا بیامرز از هیچ گروهی left نمی داد..
برای شادی روحش دو گیگ اینترنت هدیه دهید
مراسم شبهفت در منزل مرحوم با وای فای رایگان برگزار خواهد شد.
🆔 @m_ghanbari61 🍃
لینک عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
هدایت شده از محمد جوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️غزه در جنگ، ریاض در جشن!
📌درحالیکه از ۷ اکتبر تا امروز بیش از ۱۲ هزار نفر در غزه به شهادت رسیدهاند، جشنهای بزرگ #موسم_الریاض در پایتخت سعودی از ۲۸ اکتبر با حضور صدها خواننده و گروه رقص و موسیقی جهانی در حال برگزاری است!
📌لعنت بر #آل_یهود و #آل_سعود
🧠⚔علوم و جنگ شناختی
@CWarfare
@CWarfare
@CWarfare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلیل یادته اون موقعها؟
آقا جلیل تو جبهه آرپیجیزن بوده، ولی نه یه آرپیجی زن معمولی که وایسه بزنه ...
🆔 @m_ghanbari61 🍃
لینک عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🆔 @m_ghanbari61 🍃
لینک عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
📸چند نفر را در این عکس میشناسید؟
🔷اگر فقط۴ نفر را شناختید,شما فقط در دنیا هستید!
🔷اگر ۸ نفر را شناختید، شما نسبتا در جریان اوضاع جهان هستید
🔷اگر ۱۲ نفر را شناختید شما مثلا در جریان اوضاع و احوال هستید
👈اسامی که دراین عکس باید بشناسید:
نلسون ماندلا -چگوارا -آلكاپون-لنين -چنگيز- آبراهام لينكلن -جولیوس سزار -محمد علی كلی -جان اف کندی -باب مارلی -جان لنون-گاندی -بروسلی -بنجامین فرانکلین -ژاندارک- مایکل جردن -انيشتين -فلورانس نایتینگل- آملیا ارهارت -استیو جابز -استالين -دالایی لاما -هيتلر -دیانا -گالیلو گاليله -تیموشنکو- شکسپیر -ونسان ونگوگ- مائو-ویکتور هوگو- لودویک ون بتهوون -ماری كوری -مايكل جكسون -الويس پریسلی -نيوتن -مریلین مونرو-مارتین لوتر كينگ -چارلی چاپلين- عیسی مسیح -بودا -لورنس عربستان-چهار نفر اعضای گروه بیتلز
🆔 @m_ghanbari61 🍃
لینک عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0