eitaa logo
دیجی ذهن
1.8هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1هزار ویدیو
74 فایل
سواد رسانه و فضای مجازی فرهنگ و هنر تحلیل محتوا 🆔 @digizehn🍃 📞09306524994
مشاهده در ایتا
دانلود
📰 ⬆️ 👈طرح جلد مفهومی آمریکایی ✍این نشریه در پرونده ویژه خود به کنار گذاشتن هدف چین برای پشت سر گذاشتن ایالات متحده به عنوان بزرگترین پرداخته است. 💠 به کانال بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1479606453C58d33e04e1
📰 ⬆️ 👈طرح جلد آمریکایی ✍"در فضا" ⬅️این نشریه به جدیدترین دستاوردهای بشر برای فراهم کردن شرایط برای مردم عادی در سفر به ماه پرداخته است. 💠 به کانال بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1479606453C58d33e04e1
📰 ⬆️ 👈اعتصاب 100.000 کارمند دولت انگلیس به دلیل حقوق ✍روزنامه انگلیسی نوشت: 🔷 100.000 کارمند دولتی به اعتصاب بر سر حقوق و حقوق بازنشستگی رأی دادنداین اختلاف علاوه بر حقوق و مستمری بازنشستگی، مشاغل و شرایط تعدیل نیرو را نیز در بر می‌گیرد. 💠 به کانال بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1479606453C58d33e04e1
اواخر دهه 80 که «جومونگ» و یارانش پا به تلویزیون گذاشته بودند، موج عجیب طرفداری از این سریال بین ایرانی‌ها به راه افتاده بود تا حدی که زمان پخش افسانه جومونگ، خیابان‌های شهر خلوت می‌شد. بازار شایعات و خبر هم درباره اتفاقات و حواشی پخش این سریال هم گرم بود، مثلا گفته بودند یک جوان یاسوجی به خاطر علاقه به «سوسانو» هنرپیشه زن سریال جومونگ و مخالفت پدرش برای ازدواج با این زن، اقدام به خودکشی کرده یا مثلا خبری منتشر شده بود که نگهبان یک دامداری به علت تماشای سریال افسانه جومونگ غفلت کرده و همین باعث شده که 90 رأس از گوسفندهای او را بدزدند. فارغ از اینکه چقدر این خبرها و شایعات درست بودند و اینکه اصلا چرا باید همه این تقصیرها را گردن جومونگ بیچاره انداخت، اتفاقاتی که در متن جامعه ایران رخ می‌داد هم از منظر فرهنگ عامه و هم از منظر رسانه‌ای محل بحث و جدل شد. پخش این سریال واکنش طیف‌های متنوع اجتماعی و سیاسی کشور ما را برانگیخت و به تفاسیر مختلف دامن زد. یک عده‌ای گفتند مگر خودمان کم افسانه و اسطوره داریم که رفتیم سراغ کره‌ای‌ها و حتی معتقد بودند که باید مانع پخش این سریال‌های کره‌ای شد. اما یک عده هم بودند که در موافقت پخش این سریال‌ها می‌گفتند در دنیای امروز نمی‌شود که درهای خانه‌ را به روی فرهنگ دیگری بست و اگر دری را ببندی از پنجره می‌آیند و جومونگ هم یکی از آنهایی بود که به خانه ما ایرانی‌ها آمده است. 🆔 @digizehn 🍃 لینک عضویت در کانال دیجی ذهن 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
واقعیتش این است که قبل از افسانه جومونگ، این یانگوم یا همان «جواهری در قصر» بود که پای سریال‌های کره‌ای را به ایران باز کرد و اصلا این موج سریال کره‌ای فقط مختص کشور ما نبود. مثلا سال 1385 که کشور عراق درگیر اشغالگری بود ملودرامی کره‌ای به نام «سونات زمستانی» در عراق پخش شد. جوزف نای استاد پرآوازه روابط بین‌الملل معتقد است پخش این سریال در عراق یکی از موفق‌ترین نمونه‌های عملکرد قدرت نرم در سیاست بین‌الملل بود چون در آن سال‌ها به دلیل حضور 3200 سرباز کره‌ای در ائتلاف ایالات متحده در جنگ عراق، نفرتی آشکار در میان مردم علیه کره‌ای‌ها شکل گرفته بود اما محبوبیت «سونات زمستانی» که پیش از این در مصر هم به نمایش در آمده بود، توانست این تنش را به شکل موثر آرام کند. اما سوال اینجاست که چگونه پای این قهرمان‌ها و قصه‌های کره‌ای به کشورهای دیگر باز شد؟ آیا یک برنامه حساب‌شده و مدون پشت این نفوذ فرهنگی طراحی شده است؟ حالا هم که گفته می‌شود موسیقی کره‌ای در انواع مختلفش بین نوجوان‌های ایرانی طرفدار پیدا کرده است. مگر ما چقدر با کره‌ای‌ها اشتراکات فرهنگی داشته و داریم که حالا از آن سوی دنیا آمدند و در هندزفری و گوشی نوجوان‌های ما آواز می‌خوانند. اصلا چرا باید دولت کره اینقدر به دنبال گسترش فرهنگ عامه خودشان در کشورهای دیگر باشد؟ شاید بتوان پاسخ این سوالات و تحلیل این حضور فرهنگ کره‌ای را در یک واژه جست‌وجو کرد: «هالیو»! اگرچه «هالیو» یا «موج کره‌ای» به‌طور رسمی در سال ۲۰۲۱ وارد لغت‌نامه آکسفورد شده اما این نوواژه، در سال ۱۹۹۹ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی به کار برده شد و در حقیقت به گسترش جهانی فرهنگ کره‌جنوبی از دهه ۱۹۹۰ به این سو اشاره دارد. «موج کره‌ای» در گام‌های نخستین با گسترش سریال‌های درام و موسیقی پاپ کره‌ای (کی‌پاپ) در آسیای شرقی، جنوبی و جنوب شرقی شکل گرفت و بعدها با رشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه قرار گرفتن نماهنگ‌های پاپ کره‌ای روی یوتیوب به مفهومی جهانی تبدیل شد. «کی‌پاپ‌ها» در یک همزیستی مسالمت‌آمیز با دنیای رسانه توانستند به بازدیدهای میلیاردی در شبکه‌های اجتماعی برسند و طرفداران زیادی هم در نقاط مختلف جهان دست و پا کنند. این موسیقی و گروه‌های مختلفش بین نوجوان‌های ایران طرفدار کم ندارد. افزایش ضریب نفوذ کی‌پاپ بین نوجوان‌های ایرانی می‌تواند از نظرگاه کارشناسان فرهنگ و رسانه تحلیل و بررسی شود از چند جهت اهمیت دارد: یکی از منظر و نگاهی تهدیدمحور که نسبت به فرآیند نفوذ و تاثیر آن بر اندیشه و هویت نوجوان‌ها هشدار می‌دهد و دیگر اینکه چگونه و با چه سازوکار مدیریتی این محتوای موسیقایی توانسته تا فواصلی دور از منشأ تولید، انتشار و انتقال یابد. 🆔 @digizehn 🍃 لینک عضویت در کانال دیجی ذهن 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0
اواخر دهه 80 که «جومونگ» و یارانش پا به تلویزیون گذاشته بودند، موج عجیب طرفداری از این سریال بین ایرانی‌ها به راه افتاده بود تا حدی که زمان پخش افسانه جومونگ، خیابان‌های شهر خلوت می‌شد. بازار شایعات و خبر هم درباره اتفاقات و حواشی پخش این سریال هم گرم بود، مثلا گفته بودند یک جوان یاسوجی به خاطر علاقه به «سوسانو» هنرپیشه زن سریال جومونگ و مخالفت پدرش برای ازدواج با این زن، اقدام به خودکشی کرده یا مثلا خبری منتشر شده بود که نگهبان یک دامداری به علت تماشای سریال افسانه جومونگ غفلت کرده و همین باعث شده که 90 رأس از گوسفندهای او را بدزدند. فارغ از اینکه چقدر این خبرها و شایعات درست بودند و اینکه اصلا چرا باید همه این تقصیرها را گردن جومونگ بیچاره انداخت، اتفاقاتی که در متن جامعه ایران رخ می‌داد هم از منظر فرهنگ عامه و هم از منظر رسانه‌ای محل بحث و جدل شد. پخش این سریال واکنش طیف‌های متنوع اجتماعی و سیاسی کشور ما را برانگیخت و به تفاسیر مختلف دامن زد. یک عده‌ای گفتند مگر خودمان کم افسانه و اسطوره داریم که رفتیم سراغ کره‌ای‌ها و حتی معتقد بودند که باید مانع پخش این سریال‌های کره‌ای شد. اما یک عده هم بودند که در موافقت پخش این سریال‌ها می‌گفتند در دنیای امروز نمی‌شود که درهای خانه‌ را به روی فرهنگ دیگری بست و اگر دری را ببندی از پنجره می‌آیند و جومونگ هم یکی از آنهایی بود که به خانه ما ایرانی‌ها آمده است. واقعیتش این است که قبل از افسانه جومونگ، این یانگوم یا همان «جواهری در قصر» بود که پای سریال‌های کره‌ای را به ایران باز کرد و اصلا این موج سریال کره‌ای فقط مختص کشور ما نبود. مثلا سال 1385 که کشور عراق درگیر اشغالگری بود ملودرامی کره‌ای به نام «سونات زمستانی» در عراق پخش شد. جوزف نای استاد پرآوازه روابط بین‌الملل معتقد است پخش این سریال در عراق یکی از موفق‌ترین نمونه‌های عملکرد قدرت نرم در سیاست بین‌الملل بود چون در آن سال‌ها به دلیل حضور 3200 سرباز کره‌ای در ائتلاف ایالات متحده در جنگ عراق، نفرتی آشکار در میان مردم علیه کره‌ای‌ها شکل گرفته بود اما محبوبیت «سونات زمستانی» که پیش از این در مصر هم به نمایش در آمده بود، توانست این تنش را به شکل موثر آرام کند. اما سوال اینجاست که چگونه پای این قهرمان‌ها و قصه‌های کره‌ای به کشورهای دیگر باز شد؟ آیا یک برنامه حساب‌شده و مدون پشت این نفوذ فرهنگی طراحی شده است؟ حالا هم که گفته می‌شود موسیقی کره‌ای در انواع مختلفش بین نوجوان‌های ایرانی طرفدار پیدا کرده است. مگر ما چقدر با کره‌ای‌ها اشتراکات فرهنگی داشته و داریم که حالا از آن سوی دنیا آمدند و در هندزفری و گوشی نوجوان‌های ما آواز می‌خوانند. اصلا چرا باید دولت کره اینقدر به دنبال گسترش فرهنگ عامه خودشان در کشورهای دیگر باشد؟ شاید بتوان پاسخ این سوالات و تحلیل این حضور فرهنگ کره‌ای را در یک واژه جست‌وجو کرد: «هالیو»! اگرچه «هالیو» یا «موج کره‌ای» به‌طور رسمی در سال ۲۰۲۱ وارد لغت‌نامه آکسفورد شده اما این نوواژه، در سال ۱۹۹۹ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی به کار برده شد و در حقیقت به گسترش جهانی فرهنگ کره‌جنوبی از دهه ۱۹۹۰ به این سو اشاره دارد. «موج کره‌ای» در گام‌های نخستین با گسترش سریال‌های درام و موسیقی پاپ کره‌ای (کی‌پاپ) در آسیای شرقی، جنوبی و جنوب شرقی شکل گرفت و بعدها با رشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه قرار گرفتن نماهنگ‌های پاپ کره‌ای روی یوتیوب به مفهومی جهانی تبدیل شد. «کی‌پاپ‌ها» در یک همزیستی مسالمت‌آمیز با دنیای رسانه توانستند به بازدیدهای میلیاردی در شبکه‌های اجتماعی برسند و طرفداران زیادی هم در نقاط مختلف جهان دست و پا کنند. این موسیقی و گروه‌های مختلفش بین نوجوان‌های ایران طرفدار کم ندارد. افزایش ضریب نفوذ کی‌پاپ بین نوجوان‌های ایرانی می‌تواند از نظرگاه کارشناسان فرهنگ و رسانه تحلیل و بررسی شود از چند جهت اهمیت دارد: یکی از منظر و نگاهی تهدیدمحور که نسبت به فرآیند نفوذ و تاثیر آن بر اندیشه و هویت نوجوان‌ها هشدار می‌دهد و دیگر اینکه چگونه و با چه سازوکار مدیریتی این محتوای موسیقایی توانسته تا فواصلی دور از منشأ تولید، انتشار و انتقال یابد. آیا گروه‌های کی‌پاپ می‌توانند رهبرهای خوبی برای ارتش‌ خود باشند؟ فرهنگ موسیقی کی‌پاپ، اصطلاحات مرسوم خودش را بازتولید می‌کند مثلا به اعضای موسیقی کی‌پاپ آیدل می‌گویند. آیدل را می‌توان به دو شکل معنی کرد: بت یا رهبر. حتی طرفداران این گروه‌های موسیقی هم تحت عناوین خاصی دسته‌بندی می‌شوند. مثلا به طرفداران گروه بی‌تی‌اس، «آرمی» یا همان ارتش می‌گویند و رابطه طرفداران با اعضای این گروه موسیقی، دقیقا شبیه به اسمی است
که برایشان انتخاب شده است. سربازان این ارتش موسیقی در فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند و آیدل‌های مورد علاقه‌شان را حمایت ویژه می‌کنند. این افراد که از طریق فضای مجازی با یکدیگر آشنا می‌شوند خودشان را یک خانواده می‌دانند که یک هدف مشترک دارند آن هم دوست داشتن هنرمندان گروه‌ها موسیقی‌شان است. یکی از کارهایی که لشکر مجازی علاقه‌مند به کی‌پاپ انجام می‌دهند آن است که متن ترانه‌های این گروه‌ها را در اینترنت به زبان‌های مختلف ترجمه ‌کنند و به دنبال آن هستند که میزان محبوبیت این گروه را در دنیا بیشتر کنند. طرفداران این جنس موسیقی باور دارند که آیدل‌ها افرادی موثر در اتفاقات خوب زندگی‌شان هستند و معتقدند به واسطه این گروه‌ها امید به زندگی می‌گیرند و برای پیشرفت‌شان تلاش می‌کنند. از دور که به اتفاقات و روند توسعه فرهنگی و اقتصادی کره نگاه می‌کنید به نظر می‌رسد که مدیران کره‌ای در سیاستگذاری‌ای که برای تشکیل این گروه‌ها داشتند، خیلی دقیق و حساب‌شده عمل کردند و توانسته‌اند به کمک این برندهای موسیقی افکار نوجوانان و جوانان کشور را سروشکل ‌دهند. موسیقی و کلیپ‌های این گروه‌ها، پیش از انتشار عمومی در یک دستگاه نظارتی کره‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد و این دستگاه‌ها تلاش می‌کنند محتوایی که تولید می‌شود، نوجوانان را از رفتارهای پرخطر دور نگه دارد و آیدل‌ها به‌عنوان الگویی ایده‌پرداز، امیدوار و موفق نشان داده شوند. اگرچه برخی معتقدند که در لایه‌های زیرین چنین گروه‌های موسیقی‌ای، جریانی همچون شکل‌گیری فرقه‌های مذهبی، به وجود آمده است که طرفداران‌شان را به سمت پیروی کورکورانه از آیدل‌ها پیش می‌برد. با توجه به جنس سیاستگذاری موج کره‌ای هم بخواهیم به این گروه‌های موسیقی نگاه کنیم هم میزان نفوذ آیدل‌ها در فضای بین‌المللی هم قابل بررسی است. نوجوانان و جوانانی که در معرض این موسیقی قرار دارند به مرور زمان، با هویت تازه‌ای از فرهنگی بیگانه مواجه می‌شوند که متفاوت از شرایط زیستی خودشان است.  🆔 @digizehn 🍃 لینک عضویت در کانال دیجی ذهن 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2451439638Ce31f48afb0