eitaa logo
دین پژوهی
209 دنبال‌کننده
347 عکس
201 ویدیو
21 فایل
پژوهش ها، آراء و نکات دینی ارتباط با ادمین: @afshari79
مشاهده در ایتا
دانلود
دین پژوهی
مرحوم آیت‌الله شیخ علی آزاد قزوینی‌(ره)
خاطره اربعین! مرحوم از اون گمنام های دوره ما بود که طبق معمول در زمان حیاتش شناخته نشد. با وجود اینکه خودش صاحب چاپ شده بود، اما در هیات افتاء آیت الله سید محمد شاهرودی، بیت ایشان را تقویت می کرد. مرحوم آزاد، کتاب خاطراتی دارد بسیار خواندنی! در اونجا خاطره ای عجیب از زیارت اربعین نقل کرده که باعث ترغیب بسیاری از مردم برای سفر اربعین شد. ایشان که از نزدیکان مرحوم آیت‌ الله سید شاهرودی بودند ، نقل می کنند که شبی آقا مرا برای شام دعوت کرد، و از من پرسید: فردا کجا می‌روی؟ عرض کردم: قصد دارم پیاده به کربلا بروم. گفتند: اینقدر پیاده کربلا رفتی، آیا در بیابان چیز خاصی ندیدی؟ گفتم نه هر چه مردم می‌بینند یا می‌شنوند من هم می‌بینم و می‌شنوم. ایشان گفتند: اگر فردا کربلا رفتی، در بین راه بیابانی ست به نام ؛ هیچ آبی در آن وجود ندارد. در آنجا یک ساعت به غروب آفتاب، در زیر بوته‌های بلند، خوب نگاه کن، ببین چه می‌بینی و چه می‌شنوی! فردای آنروز با پسرم به سمت کربلا حرکت کردیم و به بیابان «ابوالهدمه» رسیدیم. همراهان رفتند و ما ماندیم و منتظر شدیم. نزدیک غروب ناگهان مرغ‌های زیادی را دیدم که از گنجشک‌ بزرگتر بودند و از بوته‌ها بیرون ‌آمدند، شنیدم این مرغ‌ها فریاد می‌زدند: «وای حسین کشته شد!» دسته دیگری به زبان عربی می‌گفتند: «وای حسین قد قُتِل». موقع غروب آفتاب ماجرا به پایان رسید و من با پسرم به سمت کربلا حرکت کردیم. وقتی از کربلا برگشتم و خدمت مرحوم آیت‌الله شاهرودی رسیدم و جریان را گفتم ، ایشان به گریه افتادند و فرمودند صحیح است و من هم این صحنه را دیدم! ♦️دقت کنید! این جریان، خاطره یک نفر اهل علمِ صاحبِ رساله ست که برای یک مرجع شیعه هم اتفاق افتاده! خواب ِاز سر پرخوری نیست، واقعیت بوده ا! خلاصه اینکه ببینید برای سیدالشهداء(ع) در عالم چه خبره!! تا زبان بسته، موضوع رو می فهمند و برای امام شهیدان ، اما از ما اونجور که باید و شاید رو بجا نمی آریم و هنوز درست و حسابی خودمون رو خرج عزای اباعبدالله(ع) نکردیم و قصدشم نداریم! کی میخاییم هشیار بشیم، الله اعلم! ده ها اطلاعیه و اعلامیه عزاداری برامون میاد و می بینیم، اما ارادت ما اونقدری قوت نداره که ببردمون تا مجلس عزا..♦️ https://eitaa.com/dinpajouhi
✨صفوان جمّال روایت كرده است: ✍ مولایم امام صادق علیه السلام درباره زیارت به من گفت: هنگامی كه قسمت قابل توجهی از روز برآمده، این زیارتنامه را بخوان.
اربعین روز دعا، بهر ظهور مهدی(عج) است..
📣 نمازی مهم در روز جمعه: 📝شيخ طوسى در كتاب‏ «مصباح المتهجد» روایت کرده است: هر كه در روز جمعه دو ركعت نماز به جاى آورد، و در هر ركعت بعد از سوره «حمد» بار «قل هو اللّه احد» بخواند و پس از نماز بگويد: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ. ♦️تا جمعه ديگر دچار ‏ و نشود، و حق تعالى او را در كنار و محمّد صلى اللّه عليه و آله و اهل بيتش و ابراهيم عليه السّلام بگذارد.♦️ علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده: اگر اين دعا را فردى كه سيّد نيست بخواند به جاى « اَبِينَا» بگويد《 اَبِيهِ 》 یعنی بعد از نماز اینطور بگوید: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِيه إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ. نکته مهم اینه که اگه آدم پنج دقیقه وقت بزاره و این دو رکعت رو بخونه در این اوضاع آخرالزمانی، اولا خودشو تا جمعه بعدی از هر فتنه و بَلیّه ای میکنه، این میشه مزد دنیاییش، ثانیا برای قیامت هم، خودشو ان شاءلله در ردیف محمد وال محمد و حضرت ابراهیم علیهم السلام قرار میده! فقط خدا میدونه ما چه گرفتاریها و ابتلائاتی داریم و چقدر در قیامت محتاج شفاعت اهلبیت ایم! ✔️ انصافا اگر بازاری هم به این موضوع نگاه کنیم، این همه مزیّت در برابر دو رکعت نماز، ارزشش رو داره که فقط پنج دقیقه براش در کل هفته وقت بگذاریم. https://eitaa.com/dinpajouhi
🚩 ۲۴ صفر طلب قلم و دوات توسط پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله (حدیث قِرطاس) روزهای آخر عمر شریف بود. مهاجرین و انصار اطراف بستر آن حضرت نشسته بودند. صلّی الله علیه و آله نظری به آنان فرمود در حالی که به علم می‌دید بعد از آن حضرت، فتنه‌ها، انحرافات فکری و بین مسلمین که از ظلم به اهل بیت ایشان و خلیفه‌ی بلافصل الهی علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام پیش می‌آید، چه می‌کند. لذا برای حفظ امّت از لغزش‌ها و هرج و مرج فرمود: 💠 «إیتوني بِدَواةٍ وَ بَیاض اَکتُب لَکُم ما لَن تَضِلّوا بَعدی اَبَداً.» «کاغذ و دوات برای من بیاورید تا مطلبی برای شما که هرگز بعد از من گمراه نشوید.» در این هنگام با کلامی که پیش از آن هرگز احدی به رسول خدا صلّی الله علیه و آله نگفته بود، جسارت کرد و گفت: 🔥 «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر، حَسبُنا کِتابَ الله!» «همانا این مرد هذیان می‌گوید، کتاب خدا ما را بس است!» با این کلام ، اختلاف و سر و صدا بین اصحاب به وجود آمد. عدّه‌ای از منافقین گفتند: «حرف،حرفِ عمر است!» عدّه‌ی دیگر گفتند: «کاغذ و قلم بیاورید!» در این هنگام رسول خدا صلّی الله علیه و آله صورتِ مبارک از آنان برگرداند و فرمود: «از پیش من دور شوید، نزاع و سر و صدا نزد من جایز نیست!» آنان رفتند و کار خودش را کرد و شد در امّت اسلام آنچه نباید می‌شد! ▪️ذکر چند مطلب در این باره شایان توجّه است: ۱. این حدیث به عبارات مختلف در کتب و اهل تسنّن نقل شده است. جمله‌ای که عبارت جسارت آمیز را در بردارد، به صورت‌های مختلف آمده است که همگی نشان دهنده‌ی جسارت و هتک حرمتِ عمر به ساحت مقدّس پیامبر صلّی الله علیه و آله می‌باشد. عدّه‌ای هم از اهل خلاف بر آن شده‌اند که معنای این عبارت را به شکل دیگری نقل کنند تا شاید از وقاحتِ کلامِ گوینده‌ی آن بکاهند، امّا این ماجرا قابل انکار نیست! ۲.جسارت و نسبت هذیان و کلام باطل دادن به اشرف مخلوقات، مخالف نصّ کریم است. آیات زیر تنها به عنوان نمونه ذکر می‌شود: 🔹«وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ؛ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ» (نجم: ۳ و ۴) «و (پیامبر) از روی هوی و هوس سخن نمی‌گوید؛ گفتار او چیزی جز که به او نازل می‌شود، نیست.» 🔹«أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُول» (نساء: ۵۹، مائده: ۹۲، نور: ۵۴، محمد: ۳۳، تغابن ۱۲، آل عمران: ۳۲ و ۱۳۲، انفال: ۱، ۲۰ و ۶۰، مجادله: ۱۳) «خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر اطاعت نماييد.» ۳. همچنین گوینده‌ی این کلام جسارت آمیز، شامل این آیات قرآن می‌شود: 🔹«وَ مَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا» (نساء: ۱۱۵) «و هر کس بعد از آنکه راه هدایت برایش روشن و آشکار شد، با پیامبر مخالفت و دشمنی کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو که رو کرده واگذاریم و به دوزخ درآوریم؛ و آن بد بازگشت‌ گاهی است!» 🔹«إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا» (احزاب: ۵۷) «قطعاً کسانی که خدا و پیامبرش را آزار می‌رسانند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان می‌کند و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.» ۴. اضافه بر عبارت «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» که در کتب مختلف ذکر شده، گوینده‌ی این کلام در زمان‌های مختلف در دوران حکومت غاصبانه‌اش و قبل از آن، در جواب سؤال کنندگان و گاهی هم در کلام خودش، علّت انجام این کار خود را توضیح داده است. عمر روزی در زمان خلافت غاصبانه‌اش به گفت: «می‌دانی چرا آن روز مانع آوردن کاغذ و قلم شدم؟ چون می‌دانستم رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در آن وصیّت می‌خواهد خلافت و امامت بعد از خود را با علی بن ابیطالب (علیه السلام) بیان کند؛ لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم!» (کشف الیقین: ص٤٧١، التحفة العسجدیة: ص١٤٤، کشف الغمة: ج٢ ص٤٧، حلیة الابرار: ج٢ ص٣٢١، بحارالانوار: ج٢٩ ص٦٣٩، ج٣٠ ص ٢٤٤، ج٣١ ص٧٥ و کتب دیگر) 📚 تقویم شیعه، ص ۶۹ تا ۷۴ (با تخلیص و توضیح)
مهار انحراف، کتابی که هر شیعه و دلداده امیرالمومنین علیه السلام باید آن را مطالعه کند.
مهار انحراف(1).pdf
1.4M
مهار انحراف، تحلیل حوادث پس از شهادت رسول خدا صلوات الله علیه و اله
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحرکات کودتاچیان سقیفه در ساعات پایانی زندگی پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و اله https://eitaa.com/dinpajouhi
مظلومیت حسن بن علی(ع) 💠 در بین ۵ تن آل عبا(ع)، فقط بدن مطهر امام مجتبی(ع) رسما تشییع شد که به دستور تیرباران گشت! 💠 ابن شهر آشوب می‌نویسد: «و رموا بالنبال جنازته حتی سل منها سبعون نبلا؛ جنازه‌ی آن‌ حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که چوبه‌ تیر به تابوت آویخته شد.» مناقب آل ابی‌طالب (علیهم‌ السّلام)، ج۳، ص۲۰۴ https://eitaa.com/dinpajouhi
🏴 سالروز شهادت امام هشتم علیه السلام تسلیت باد. علي بن مهزيار گويد: به امام جواد عليه‏السلام عرض کردم: فدايت شوم، زيارت حضرت رضا عليه‏السلام فضيلت بيشتري دارد يا زيارت ابا عبد الله الحسين عليه‏السلام؟ فرمود: زيارت پدرم فضيلت بيشتري دارد، زيرا ابا عبد الله عليه‏السلام را همه‏ي مردم زيارت مي‏کنند، ولي پدرم را جز شيعيان (۱۲ امامی) زيارت نمي‏کنند. (الکافی ج4 ص 584) https://eitaa.com/dinpajouhi
🔴 کوبیدن درب مساجد به بهانه خروج ماه صفر و تبریک ماه ربیع الاول 🔴 ♦️معمولاً در آخرین روز ماه صفر بسیاری از افراد نقل می‌کنند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده‌اند: «هر کس که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد بهشت برای اوست». و به این بهانه شروع به کوبیدن درب مساجد و بقاع مقدسه می کنند و با پخش نمک و جارو زدن و کارهای من درآوردی مراسمی برای شب اول ماه ربیع رقم می زنند! لذا به چند نکته جهت تبیین موضوع باید توجه گردد: ♦️اصل این حدیث در کتاب «علل الشرایع» نقل شده و غالب منابع دیگر نیز این حدیث را از این کتاب نقل کرده‌اند، اما اصل حدیث با آنچه که در میان مردم مشهور است تفاوت‌های مهمی دارد: ♦️روزی پیامبر بزرگوار اسلام در مسجد قبا نشسته بودند و فرمودند: «اولین کسی که هم اکنون وارد مسجد شود مردی از اهل بهشت است». برخی از اصحاب با شنیدن این سخن از مسجد خارج شدند تا سپس بازگردند و مصداق سخن شوند. پیامبر نیز که این را فهمیدند، در حالی که آن عده از اصحاب خارج شده و سخنان پیامبر را نمی شنیدند شرط دیگری بر آن اضافه کردند و فرمودند: «جماعتی وارد می‌شوند و کسی که وارد شود و مرا به خروج ماه بشارت دهد او مردی از اهل بهشت است». ♦️جماعتی داخل شدند و ابوذر رحمة الله علیه هم میان آنان بود. پیامبر به آنان فرمودند: «الان در کدام ماه رومی هستیم؟» ابوذر عرض کرد: «ای رسول خدا ماه آذار تمام شد». پیامبر فرمودند: «ای ابوذر این را می‌دانستم اما دوست داشتم که این قوم بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی و چگونه این چنین نباشی در حالی که بعد از من تو را از این شهر تبعید خواهند کرد، چرا که تو دوستدار اهل بیت من هستی و به تنهایی زندگی خواهی کرد و تنها هم خواهی مُرد و جماعتی کفن و دفن تو را انجام خواهند داد که آنان رفیقان من در بهشت خواهند بود، بهشتی که به متّقین وعده داده شده است». 📚 علل الشرایع، ج۱ ، ص۱۷۵ ♦️اما نکاتی که درباره‌ی این حدیث باید دانست : 1⃣ این حدیث از نظر سند مشکلی ندارد و علمای شیعه آن را قبول دارند. 2⃣ در این حدیث هیچ اشاره‌ای به ماه «صفر» نشده، بلکه در تمام احادیث مشابه فقط ماه «آذار» آمده که از ماه‌های رومی است و با ماه‌های قمری سنخیّت زمانی ندارد و ممکن است که به صورت اتفاقی در آن سال ماه «آذار» و «صفر» بر هم منطبق شده باشند. 3⃣ «آذار» ماهی است 31 روزه قبل از «نیسان» و بعد از «شباط» که تقریباً با «فروردین» برابر است. 4⃣ تنها در یک نقل از این روایت در کتاب «الرواشح السماویة فی شرح احادیث الامامیة» به جای «آذار»، «صفر» آمده که برای آن سندی ذکر نشده است. 5⃣ با اندک دقّتی در حدیث در می‌یابیم که موضوع این حدیث بشارت به خروج ماه نیست و فرقی نمی‌کند که «صفر» باشد یا «آذار»! بلکه این حدیث یکی دیگر از احادیث فضائل شیعیان اهل بیت علیهم السلام است که اتفاقاً در متن حدیث نیز پیامبر بزرگوار اسلام به این موضوع تصریح فرموده‌اندکه: «ای ابوذر هدف من از این پرسش فقط این بود که مردم بدانند که تو اهل بهشت خواهی بود، چرا که تو از دوستداران اهل بیت من هستی». پس در واقع ملاک بهشتی شدن در این حدیث خروج ماه و وارد شدن بر پیامبر نیست، بلکه ملاک محبّت اهل بیت علیهم السلام است و بس. 6⃣ از آنجا که این حدیث، شامل فضائل اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است، عالمان اهل سنت طبق معمول دست به شیطنت زده و با آن به مخالف پرداخته‌اند و گفته‌اند: «لا اصل له»، «صحت ندارد». «احمد بن حنبل» این حدیث را جزء چهار حدیثی می‌داند که در بین مردم شائع هستند اما سند ندارند. (طبقات الشافعیة الکبری، عبدالوهاب ابن علی سبکی، ص۱۵۱). «ابن جوزی» در کتاب «الموضوعات» درباره‌ی این حدیث چنین نوشته: «وَ یُذکَرُ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ بَشَّرتُهُ بِالجَنَّةِ. قَالَ أَحمَدُ بنُ حَنبَل: لاَ أَصلَ لِهَذَا»، «گفته می‌شود که رسول الله صلّی الله علیه و سلّم فرمودند: هر کس مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد، او را به بهشت بشارت خواهم داد، امّا احمد بن حنبل می‌گوید: این حدیث صحّت ندارد»، (الموضوعات، ابن الجوزی، ج۲ ، ص۷۴). ✔️این حدیث صراحت به فضائل اهل بیت علیهم السلام و فضائل شیعیان ایشان دارد و اگر این را برای ابوذر بپذیرند، مخالفت او با عثمان را چه کنند؟ تبعید او توسط عثمان را چه کنند؟ درگیری‌های او با معاویه را چه کنند؟ ♦️لذا از منظر ، با توجه به عدم دلالت حدیث به شادی از خروج ماه صفر و حوادث اوائل ماه ربیع، مخصوصا خلافت‌ امیرالمومنین علیه‌السلام و به بیت صدیقه‌ی کبری سلام‌ الله‌ علیها، شادباش و تبریک آغاز ماه ربیع، وجهی ندارد.♦️ https://eitaa.com/dinpajouhi