◽️ملکزاده ادامه داد: به عنوان دلیل دوم به آیه ۲۸ سوره توبه استناد میکنند که میفرماید:«...إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ...» ذیل آیه اشکالاتی که به استدلال به این آیه مطرح شده را بیان میکنند و چند پاسخ برای هریک از اشکالات ارائه میدهند و سپس به عنوان دلیل سوم به سنت استدلال میکنند و روایاتی که از نظر خودشان مهمتر بوده را ذکر میکنند. بعد از آن، میگویند نصوصی که از آن طهارت اهل کتاب برداشت میشود را مطرح میکند و نوعی تعارض بین این دو دسته روایات ایجاد میشود. گام اول جمع دلالی است در این مواقع، اما از این روش استفاده نمیکنند بلکه در این دسته روایات خدشه وارد میکنند تا روایت دلالت بر نجاست اهل کتاب را برتری بدهند. این موردی خاص است که علما خلاف روش اجتهادی عمل کردهاند.
◽️وی گفت: ایشان به یکایک این روایات طهارت خدشه وارد میکنند و در انتها سراغ به آیه حل الطعام میروند. تمام اینها را که میگویند، از مجموع آن، قول به نجاست اهل کتاب تقویت میشود و میتوان گفت قائل به نجاست هستند. هرچند که بازهم انگار که مطلب برای ایشان تمام نشده است و میتوان نوعی تردید در رأی ایشان دید. از جمله اشاره به اینکه کثرت اختلاطی که با اهل کتاب وجود داشته و به این ترتیب با حکم نجاست، حرج عظیمی برای شیعیان بهوجود میآمده. البته سعی کردهاند اینها را با توجیهاتی پاسخ دهند و عبور کنند اما مشخص است که خودشان به یقین نرسیدهاند. از جمله اینکه در انتهای کلام خود میگویند:«اقوا نجاست اهل کتاب است. هرچند روایات فراوانی درباب نکاح دائم و متعه با کتابیه وجود داشته و شهرت داشته و اصحاب طبق آن عمل میکردند، جا داشته اصحاب در این باره، نجاست کتابیه، بپرسند یا امام متذکر آن شود که نسبت به آن مراقبت کنند.» گویا بعد از اینکه میگویند اقوا نجاست اهل کتاب است، بازهم قانع نمیشوند و میگویند پس این روایات را چهکار کنیم؟
همچنین از مجمع البیان نقل میکنند، طعام اهل کتاب پاک است، اگر نیاز به تزکیه نداشته باشد و اختلاف در جایی است که نیاز به تزکیه دارد.
◽️استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: در نتیجه باید گفت، مادهی این تغییر رأی از جانب مرحوم آیتالله حکیم، در مستمسک دیده میشود و خود آقای حکیم نتوانسته به حکم یقینی برسد و به خاطر مطرح کردن این دست سؤالات و بی پاسخ گذاشتن آن، به نوعی زمینهی این تغییر رأی را داشته است. لکن در مقام فتوا، آنگونه فتوا داد است. اما چرا ایشان به لحاظ استدلالی نمیتواند بهطور قطعی قائل به نجاست اهل کتاب باشد؟ به نظر میرسد دلیلش نقل اجماع است. لااقل اگر معتقد به وجود شهرت فتوایی به نجاست اهل کتاب باشیم، این امر اجازه نمیداده که ایشان راحت به این مسئله وارد شود.
◽️استاد ملکزاده افزود: برای تأثیر نقش اجماع بد نیست این نکته را ذکر کنیم که مرحوم آیتالله خویی با وجود اینکه برای شهرت وزنی قائل نبودند و در این موضوع در التنقیح تأکید دارند که طهارت اهل کتاب مرتکز ذهنی اصحاب بوده و از این مسئله عبور میکردند و مسائل دیگر را مطرح میکردند و بهخاطر پرهیز نداشتن اهل کتاب از نجاسات، عمده مسائل حول این امر بوده است و گفتهاند نمیتوانیم به اخبار نجاست فتوا بدهیم، اما با عنایت به وجود شهرت در این زمینه، فتوا به طهارت مشکلتر است و به همین دلیل قائل به رعایت احتیاط واجب در این زمینه هستند و البته تا پایان عمر هم رأی خود را تغییر ندادند.
◽️ایشان در انتهای این نشست گفت: بنابراین میتوان گفت زمینه تبدل رای مرحوم حکیم از پیش وجود داشته و نیازی به استدلال به ادله جدید نداشته اند اما به نوعی احتیاط در فتوا داشتند و بالاخره در اواخر عمر این احتیاط را کنار گذاشتند و با قطعیت فتوا دادند.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از معاونت آموزش موسسه دین و تمدن
🏴مراسم عزاداری
ظهر شهادت امام صادق علیهالسلام
در مرکز علمی-پژوهشی #دین_و_تمدن
با سخنرانی استاد ارجمند #محمدی_قائنی
و مرثیهسرایی مادحین اهل بیت علیهمالسلام
(ویژه برادران)
▪️ شنبه - ۱۵اردیبهشت
ساعت۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰
▪️ قم - بلوار شهید صدوقی
ک۳۶ - پ۱۵
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🏴 مراسم عزاداری ظهر شهادت
امام صادق علیه السلام
در موسسه دین و تمدن
با سخنرانی آیتالله محمدی قائنی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
چهل و یکمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 عملکرد تاریخی فقهاءدر عرصه سیاست خارجی
با حضور #محمدصادق_ابوالحسنی
تاریخ پژوه و نویسنده
□ زمان: دوشنبه - هفدهم اردیبهشت
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹لازمهی فهم عمیق عملکرد فقهای معاصر در سیاست خارجی کنار گذاشتن رویکردهای انحرافی به نقش علما در تاریخ معاصر است .🔹
💠حجتالاسلام محمد صادق ابوالحسنی تاریخ پژوه و نویسنده در چهلویکمین نشست تخصصی همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی با موضوع عملکرد تاریخی فقها در عرصه سیاست خارجی گفت: نکته اولی که در مورد ضرورت بحث نیاز عنوان شود این هست که وقتی به متون و منابع و آثار مراجعه میکنیم، علیرغم اینکه منابع زیادی موجود است، اما کتاب مستقلی درباره تیزبینیهای سیاسی فقها در عرصه سیاست خارجی نداریم. یا متون و منابع بهصورت خام وجود دارد و یا کتابهایی راجع به اندیشه سیاسی یک عالم نوشته شده که به عنوان مثال مجموعهای را بوستان کتاب منتشر کرده از این دست است. حتی کتابی را که آقای دکتر محمدحسن رجبی دوانی تحت عنوان ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر تدوین کردهاند، باز هم فقط منابع خام آنهم در موضوع ادبیات مقاومت است و در حیطهی سیاست خارجی نیست.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹لازمهی فهم عمیق عملکرد فقهای معاصر در سیاست خارجی کنار گذاشتن رویکردهای انحرافی به نقش علما در تاریخ معاصر است.🔹
💠حجتالاسلام محمد صادق ابوالحسنی تاریخ پژوه و نویسنده در چهلویکمین نشست تخصصی همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی با موضوع عملکرد تاریخی فقها در عرصه سیاست خارجی گفت: نکته اولی که در مورد ضرورت بحث نیاز عنوان شود این هست که وقتی به متون و منابع و آثار مراجعه میکنیم، علیرغم اینکه منابع زیادی موجود است، اما کتاب مستقلی درباره تیزبینیهای سیاسی فقها در عرصه سیاست خارجی نداریم. یا متون و منابع بهصورت خام وجود دارد و یا کتابهایی راجع به اندیشه سیاسی یک عالم نوشته شده که به عنوان مثال مجموعهای را بوستان کتاب منتشر کرده از این دست است. حتی کتابی را که آقای دکتر محمدحسن رجبی دوانی تحت عنوان ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر تدوین کردهاند، باز هم فقط منابع خام آنهم در موضوع ادبیات مقاومت است و در حیطهی سیاست خارجی نیست.
◽️وی افزود: از سوی دیگر کسانی که در این راستا وارد شدهاند، عموماً یا فقط دل فقه کار کردهاند و یا اینکه فقط به جنبهی تاریخی مسئله پرداختهاند تلفیق این دو را ما کمتر شاهد بودهایم. لذا کتاب هایی که مربوط به اندیشه سیاسی فقها است یا عملکرد تاریخی ایشان را در عرصه سیاست خارجی بررسی کردهاند و یا بهصورت تئوریک فقط به فقه سیاسی پرداختهاند و در بعد تاریخی محتوایی نداشتهاند.
◽️ابوالحسنی گفت: ما شاهد یک مجموعه قواعد فقه سیاسی هستیم که این قواعد در کنشگری سیاسی علما چه در بعد داخلی و چه در بعد سیاست خارجی مؤثر بوده که با بررسیهای انجام شده تا حدود سی اصل و قاعده فقهی را میتوان در این کنشگری دخیل دانست. بیان این موارد خود جلسهی مستقلی را میطلبد و به همین دلیل مباحث این جلسه به نوعی مقدمات آن بحث محسوب میشود و به این دید باید به آن نگاه شود. در چند محور میتوان دربارهی عملکرد فقها در سیاست خارجی صحبت کرد که این محورها به این ترتیب: منبع شناسی، ضرورت شناسی و رویکردهای تاریخنگاران و تاریخپژوهان است که به دو مورد اول به شکل مختصر پرداختم در ادامه به محور سوم اشاره میکنم.
◽️ایشان گفت: دربارهی رویکرد تاریخنگاران، نگاههای مختلفی دیده میشود که مهمترین آن عبارت است از: خط تاریخنگاری مارکسیستی، تاریخ نگاری لیبرالیستی، تاریخنگاری ناسیونالیستی، شرقشناسان و جریان سیاسی استعماری، جریان ضداستعماری مرموز و آخرین رویکرد مکتبی است که ما از آن به عنوان مکتب بازنگری و بازنگاری تاریخ معاصر ایران یاد میکنیم. بهطور مختصر دربارهی ویژگیهای هر خط تاریخنگاری در نگاه به عملکرد علما مواردی را مطرح میکنم.
◽️پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: در خط تاریخنگاری لیبرالیستی و شرقشناسان وابسته ما هم مقامات انگلیسی را میبینیم و هم دیگر عناصر استعماری. افرادی مانند لرد کرزن در کتاب ایران و مسئله ایران، سر دنیس رایت در کتاب انگلیسیها در میان ایرانیان، ادوارد براون در کتاب یک سال در میان ایرانیان، خانم آن لمبتون و سر پرسی سایکس. در آثار این افراد اساساً روحانیت شیعه به عنوان کسانی که جلوی پیشرفت جوامع را میگیرند معرفی شده و استعمارگران را کشورهایی معرفی میکنند که برای رشد تاریخی و تمدنی ایران، هند و کشورهای دیگر به منطقه آمدهاند، زیرا این کشورها از لحاظ ژن، تمدن و موقعیت جغرافیایی امکان رشد ندارند و این انگلستان و کشورهای دیگر هستند که باید دست آنها بگیرند و به قافله تمدن برگردانند. لرد کرزن در جایی از کتاب ایران و مسئله ایران میگوید که، معادنی در این جا هست و پر قیمت است و ابزارآلات و مواد معدنی خوبی دارد. باید انگلیسیها و کشورهای دیگر بیایند و مقداری از آن را به خود ملت گدا گشنهی ایران بدهند(عین تعبیر وی است) و این ملت را رشد بدهند و بقیهاش را هم برای خودشان بردارند. منتها این ملاها مثل مرغ شبکور مانع هستند از اینکه این دسترسی صورت بگیرد.
◽️ایشان افزود: خط دوم تاریخ نگاری مارکسیستی است که از عناصر آن م. س ایوانف در کتاب تاریخ مشروطه، محمد باقر مؤمنی در کتاب ایران در آستانه انقلاب مشروطیت و احسان طبری در کتاب جامعه ایران در دوران رضا شاه است. در این نوع تاریخنگاری، تأکید افراطی بر اندیشه های اقتصادی و اجتماعی طبقاتی، نقش سرمایهداران غربی غیرروسی در نابسامانیها و ایدئولوژی مارکسیستی به شدت دیده میشود. نکتهی مهم در این نگاه، این است که کنشگری علما در عرصه سیاست خارجی در سه گانهی زر و زور و تزویر تصویر میشود. علما مصداق تزویر، استبداد مصداق زور و سرمایهداری مصداق زر تعریف میشود و به این ترتیب روحانیت و اساساً خط حرکت انبیا و اولیا و ائمه در تاریخ را همراه با زورمندان و غارتگران حقوق مردم ترسیم میکنند.
👇👇ادامه گزارش👇👇
◽️ابوالحسنی گفت: رویکرد سوم مکتب تاریخ نگاری ناسیونالیسم هست که البته افرادی که نام میبرم لزوماً تاریخنگار نبودهاند اما تاریخنویسی هم کردهاند. افرادی مثل میرزا آقاخان کرمانی، پور داود، جلال الدین میرزا و عبدالله طهماسبی در کتاب تاریخ شاهنشاهی اعلیحضرت رضاخان. این خط تاریخنگاری تأکید ویژهای بر عناصر خون، خاک و نژاد دارند و افراد مدنظر خود مانند رضاخان را به عنوان قهرمان معرفی میکنند. همچنین تلاش میکنند تا تاریخ و فرهنگ اسلامی ایران بعد از اسلام را حذف کرده و برگرداندن جامعه به ایران قبل از اسلام را به صورت یک اصل آرمانی معرفی کنند و مشکلات، عقبماندگیها، انحطاط و بلاهایی که بر سر ایران آمد را ناشی از هجوم اعراب و کنشگری سیاسی روحانیت و فقهای شیعه چه در سیاسی داخلی چه در سیاسی خارجی معرفی کنند.
◽️ابوالحسنی افزود: خط بعدی مکتب تاریخنگاری لیبرالیستی است که در این مکتب میتوان به یحیی دولت آبادی در کتاب حیات یحیی، تا حدی تقیزاده در کتاب زمینه انقلاب مشروطیت ایران و مرتضی مدرسی در کتاب اندیشهها و افکار سید جمالالدين اسدآبادی اشاره کرد. بنای اصلی در این مکتب بر این است که تاریخ ایران چقدر ذیل مفاهیم، اندیشهها و هویت غربی بوده و چقدر آزادی به معنای لیبرالیستی در ایران شکل گرفته، قانون به معنای سکولاریستی آن و رویه مدرنیزاسیون چقدر در ایران بوده و هر چقدر بوده، موفق بوده و هر چقدر خلاف این بوده، به دلیل فرهنگ و تمدنی بوده که ایران از قبل داشته است. این عدم موفقیت به دلیل ایستادگی دین و علمای دینی در مقابل حقوق بشر، آزادیها و قوانین مدنی بوده است و لذا ببینید که قیامهای علمایی مثل شهید مدرس و آیت الله آقا نجفی اصفهانی در عصر رضاخان تخطئه میشود. بهطور خلاصه علما متهم هستند که با شاهان زد و بند داشتند و با رشد و پیشرفت، ارتباط کشورهای خارجی و مظاهر تمدنی مثل آزادی مطبوعات و راه آهن مخالفاند و به همین دلیل دچار تنش در عرصه سیاست خارجی با کشورهای دیگر هستند.
◽️نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: خط دیگر، تاریخ نگاری ضد استعماری است که اتفاقاً خیلی دم از مقابله با استعمار و استبداد می زند و بسیار از وطن دوستی میگوید اما بسیار مرموز است. مصداق بارزش آقای اسماعیل رائین است که کاملا ضد استعماری، ضد فراماسونری و ضد انگلیسی است اما وقتی که به علمای شیعه میرسد، میگوید دست علما با انگلیسیها و روسها در یک کاسه است و آنها حقوق بگیران انگلیس در ایران هستند. مرموز بودن این خط تاریخنگاری از به همین دلیل است. مثلاً رائین اشاره میکند که امام خمینی در واقع به نحوی حقوقبگیر انگلیس بوده یا مثلا در قتل امیرکبیر، علما زمینهسازی کردند و انگلیس هر دو در قتل امیرکبیر نقش داشتند. در این رویکرد علما همیشه دنبال استثمار ایران بودهاند و همراه با کشورهای خارجی و انگلیسیها در این خط حرکت میکردند. حال آنکه بعد از انقلاب اسنادی منتشر شد که نشان میداد رائین رسماً عضو ساواک بوده، بابت کتابهایی که مینوشته، از ساواک پول میگرفته و حتی مأموریتهایی از جانب ساواک به او محول میشده مانند جاسوسی از روسها.
◽️ابوالحسنی گفت: اما مکتب جدیدی در دهه اخیر به وجود آمده به نام مکتب بازنگری و بازنگاری تاریخ معاصر ایران که درصدد است بدون دخیل کردن ایدئولوژی مارکسیست، لیبرالیستی یا ناسیونالیستی آنچه که از عملکرد فقها و متون ایشان هست را استخراج و بررسی کند. مسئله این است که لازمهی فهم کنشگری فقها، آشنایی با متون کلاسیک فقه شیعه مثل رسائل و مکاسب و شناخت قواعد فقه سیاسی شیعه در کنشگری سیاست خارجی است. در همین خط تاریخنگاری ما میتوانیم تیزبینی های تاریخی علمای شیعه را در چهار پنج قرن اخیر پیدا کنیم که حتی بعضی از شرقشناسان و برخی از اعضای مکاتب تاریخ نگاری دیگر به این اعتراف کردهاند. محورهای تیزبینی تاریخی علمای شیعه در عرصه سیاست خارجی را در هفت محور میتوان دستهبندی کرد؛ ۱. هوشمندی سیاسی، شناخت و نقد پدیدههای روز و افشای تهدیدهای سیاست خارجی ۲. تنشزدایی از عرصه سیاست خارجی، دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی و حل و فصل اختلافات در سیاست خارجی ۳. تقویت بنیه سیاسی جهان اسلام و دفاع از سایر کشورهای اسلامی. یعنی عمل فقها وارد شدن اصلا یک سایه شوم جنگی رو از سر کشورهای دیگه کنار زده یا نه وارد شدن و دفاع کردن از کشورهای همسایه یا کشورهای جهان اسلام. ۵. مسدود سازی راه نفوذ بیگانگان در مذاکرات سیاسی. که خود بحث مذاکره اصلا مذاکره بین علما و مقامات کشورهای خارجی. ۶. ارائه درس دیپلماسی و فنون سیاست خارجی. به نظرم اوج قله بحث فقه سیاست خارجی این میتواند باشد.
👇👇ادامه گزارش👇👇
◽️ایشان تأکید کرد: اولین نکتهای که از این محورها حاصل میشود این است که آن رهیافت مارکسیستی، لیبرالیستی، ناسیونالیستی و... عمیق نبوده و ما باید متون و منابع را وسط بگذاریم و با بازنگری و بازنگاری تاریخی به آن فهم عمیق از عملکرد فقهای شیعه در سیاست خارجی برسیم. به عنوان مثال در محور اول یعنی هوشمندی سیاسی، شناخت و نقد پدیدههای روز و افشای تهدیدهای سیاست خارجی، میتوان به منشور آیت الله سید صدرالدین صدر با موضوع اصول سیاست استعماری انگلستان اشاره کرد. ایشان این رساله را در سی سالگی، در سال ۱۳۲۹ قمری(۱۲۸۹ شمسی) یعنی در بحبوحه مشروطهی دوم نوشته است. شناخت و اشراف یک عالم و مجتهد جوان شیعه از وجوه سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی یک ابرقدرت به نام انگلیس بهگونهای است که یک اصول ده گانه را به عنوان اصول سیاست استعماری انگلیس معرفی میکند و این رسانه را برای حفظ اتحاد و بصیرت مسلمین و جلوگیری از نفوذ و سیطرهی قدرتهای خارجی، در نجف مینویسد و بعد در اختیار روزنامهی فارسی زبان شمس چاپ اسلامبول قرار میدهد تا سراسر جهان اسلام از آن استفاده کنند. یک مصداق دیگر بیانیهی هیئت علمی تهران دربارهی تکاپوهای صهیونیستی است. خیلی جالب است بدانید که قدیمیترین سند مکتوب مخالفت با تشکیل دولت اسرائیل متعلق به علما و فقهای شیعه تهران است. این بیانیه پنجم مهرماه سال ۱۳۰۱ یعنی بیست شش سال قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی، با امضای بیست و پنج عالم و فقیه تهرانی نوشته شده است. دلیل نوشتن این بیانیه توسط فقها و آنهم در آن ایام این است که به فاصله کوتاهی از کودتای رضاخان، ناگهان تعداد بسیار زیادی، حدود هشتاد دفتر، به عنوان دفاتر مهاجرت یهودیان از ایران به سمت فلسطین راه میافتد و این باعث میشود که عملاً ایران تبدیل به خط ترانزیت یهودیان منطقه به فلسطین شود. در این برهه شاهدیم که یک نشریه به نام ححییم منتشر میشود که اولین نشریه چاپ رنگی در ایران است. این نشریه در واقع مخصوص تئوریزه کردن ملت یهود و ارسال آنها به فلسطین بوده است. اما فقهای تهران در واکنش به مطالب این نشریه بیانیهای را خطاب به دولت و عدلیه مینویسند و به کمکاری آنها در مقابله با چنین مطالبی که در ایران منتشر شده است، اعتراض میکنند. اساس اعتراض آنها هم این است که درحالیکه یهودیان درحال تصرف قبلهی اول مسلمانان هستند و اعتراض مردم فلسطین هم به این رویه اعلام شده است، در کشور شیعهی ایران چنین مطالبی در تقویت و ترغیب فرستادن یهودیان به فلسطین منتشر شده است. ببینید دغدغهی این فقها نسبت به مسائل خارج از مرزهای کشور چگونه بوده است! کسی این بیانیه را بخواند، باور نمیکند که مربوط به بیست و شش سال قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی است و فکر میکند مربوط به چند سال قبل از انقلاب است.
◽️ابوالحسنی در پایان گفت: بازهم تأکید میکنم که برای فهم عمیق عملکرد فقهای معاصر در سیاست خارجی، لازم است که یک بازنگری و بازنگاری تاریخی نسبت به منابع و متون خام موجود داشته باشیم تا بتوانیم با آنچه از رفتار فقها در سیاست خارجی اتفاق افتاده است را بدون دخیل کردن ایدئولوژیهای انحرافی بشناسیم.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon