💠 توحید گمشدهی روابط
بین الملل و سیاست خارجی 💠
🔹حمیدرضا ارشدی سفیر اسبق ایران در رومانی با اشاره به فراموش شدن توحید در روابط بینالملل گفت: با شناخت دقیق نگاه دینی به روابط بینالملل میتوان اندیشه اسلامی را در سیاست خارجی کاربردی کرد و به حل مسائل و مشکلات پرداخت.
◽️به گزارش دبیرخانهی همایش فقه سیاست خارجی حمیدرضا ارشدی سفیر اسبق ایران در رومانی در ابتدای نشست ششم از سلسله نشستهای همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: یکی از مباحث مغفول مانده در حوزه اندیشه این است که اگر یک مطلب یا موضوع بهطور دقیق شناخته نشود، تلاشها برای فهم آن اگر نگوییم به بیراهه میرود اما به نتیجه مطلوب نمیرسد. به همین علت ما درحالیکه متوجه نشدهایم اسلام چیست، میخواهیم نظریه اسلامی در بیاوریم و گاهی در بعضی علوم آن را بهکار ببریم.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
💠 توحید گمشدهی روابط
بین الملل و سیاست خارجی 💠
🔹حمیدرضا ارشدی سفیر اسبق ایران در رومانی با اشاره به فراموش شدن توحید در روابط بینالملل گفت: با شناخت دقیق نگاه دینی به روابط بینالملل میتوان اندیشه اسلامی را در سیاست خارجی کاربردی کرد و به حل مسائل و مشکلات پرداخت.
◽️به گزارش دبیرخانهی همایش فقه سیاست خارجی حمیدرضا ارشدی سفیر اسبق ایران در رومانی در ابتدای نشست ششم از سلسله نشستهای همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: یکی از مباحث مغفول مانده در حوزه اندیشه این است که اگر یک مطلب یا موضوع بهطور دقیق شناخته نشود، تلاشها برای فهم آن اگر نگوییم به بیراهه میرود اما به نتیجه مطلوب نمیرسد. به همین علت ما درحالیکه متوجه نشدهایم اسلام چیست، میخواهیم نظریه اسلامی در بیاوریم و گاهی در بعضی علوم آن را بهکار ببریم.
◽️ارشدی با اشاره به اینکه برخی افراد اسلامی حرف میزنند اما اسلامی فکر نمیکنند، گفت: مثلاً برخی حرفهایی در لزوم استفاده از اندیشه اسلامی میزنند، اما در تحلیل مسائل بهگونهای پیش میروند که در نهایت به نفی عصمت امام میرسند.
◽️ایشان گفت: مثال بعدی این است که علم اقتصاد فعلی بنیانهایی دارد که اگر آن بنیانها با اسلام گره نخورد، نمیتوان آن مفاهیم اسلامی را در اقتصاد گنجاند و بهصورت موردی، مفهوم برکت را چگونه باید در اقتصاد توجیه کرد؟ بانکداری و ربا هم همینگونه است و چون نمیتوانند این کار را کنند، مجبور میشوند اسلام را بگونهای کنار بگذارند؛دربارهی روابط بین الملل هم به همین شکل است.
◽️وی افزود: از سوی دیگر برخی هم به صرف شکلگیری این مفاهیم توسط گروههایی از عقلای جامعه و با این توجیه که اگر این موارد عقلی باشد، بنا به تصریح شرع، شرعی هم هست و اگر شرعی باشد پس اسلامی است، همهی تولیدات علمی بشر را اسلامی میدانند.
◽️ارشدی گفت: با توجه به اندیشه اسلامی، عقل چراغ روشن کننده راه و نشاندهنده جاده است، اما سازنده و ایجاد کنندهی راه نیست. لذا میبینیم که در بسیاری از موارد عقل متوجه میشود که نمیفهمد، به تعبیری میفهمد که نمیفهمد. لذا ما هیچگاه عقل را جایگزین دین نمیکنیم، بلکه دین را متشکل از عقل و نقل میدانیم و با این ترکیب به دنبال حل مسائل هستیم. بنابراین نمیتوان به راحتی گفت این مباحث در حوزه عقلانیت است و دین به آن راه ندارد.
◽️سفیر اسبق ایران در رومانی در بخش دوم صحبتهای خود گفت: این فهم علوم با پیش فهم توحیدی کار حوزه است و در توان علوم آکادمیک نیست. به همین دلیل نقش حوزه علمیه بسیار جدی است. چرا که از بس برخی از مطالب گفته شده، به آرامی از معنای اصلی خود جدا شده و مثلاً در مسئلهای چون روابط بین الملل تا بگوییم نظر اسلام چگونه است؟ میگویند این زمینه که در شأن شما و اسلام نیست. این درحالی است که طرح مباحثی چون جایگاه اندیشه اسلامی در روابط بینالملل تأثیرات بسیار گستردهای دارد و با توجه به شکلگیری دهکده جهانی، یک تصمیمگیری اثرات زیادی در وضعیت جوامع خواهد گذاشت.
◽️ایشان افزود: امکان استفاده از مباحث توحیدی در سیاست خارجی وجود دارد، اما ما باید ابتدا درباره جایگاه اسلام در نظام بین الملل شناخت کافی کسب کنیم و بعد دربارهی چگونگی بهکار بردن مباحث اندیشه اسلامی در روابط بین الملل و سیاست خارجی صحبت کنیم. چرا که در نظام بین الملل عملا اعتقادی به عوالم بالایی ندارند و ارتباطی بین آنها با این عالم قائل نیستند. درحالیکه ما نه تنها قائل به ارتباط این دو باهم هستیم بلکه آن عوالم را اداره کننده این عالم میدانیم.
◽️دیپلمات سابق کشورمان گفت: به همین دلیل ضرورت عقلی است و با همه توجیهاتی که برخی ذکر میکنند و مثلاً ادعا دارند به سیاست خارجی که میرسیم، دیگر سنتهای الهی کاربرد ندارد، نیز نمیتوان غیردینی به مباحث سیاست خارجی وارد شد. چرا که قاعده کلی و سنت الهی این است و اگر این را قبول نکنیم که خداوند مالک عالم و هدایتگر امور است و این را بهطور مصداقی در مباحث مدنظر پیاده نکنیم، باید دین را بهطور کلی کنار بگذاریم و متوقف شویم و در نهایت دیگر حتی در موضوعی چون قیام امام حسین علیهالسلام هم باید این بعد الهی و دینی را کنار بگذاریم.
◽️حمیدرضا ارشدی در پایان صحبتهای خود گفت: مشکل نظرات سیاست خارجه و روابط بین الملل دنیا این است که توحید در آن فراموش شده، لذا میبینیم که ما هم در موضوعات جزئی گیر کردهایم و داریم بحث میکنیم که چرا فقه این را گفته چرا آن را نگفته است. درحالیکه اگر بحثها دینی باشد و پایههای آن از اساس درست باشد، دیگر مباحث سیاسی و جناحی نمیشود.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
#هم_اکنون
دوره فقه امنیت
با موضوع #فقه_تعیین_صلاحیت
با ارائه استاد #رضایی_تهرانی
هماکنون در موسسه #دین_و_تمدن
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 دیدارهای اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
در نجف اشرف با
> آیت الله سیدمجتبی حسینی
> استاد دکتر عباس کاشف الغطاء
> آیتالله شیخ حسن جواهری
> حجتالاسلاموالمسلمین کاظمی سرکنسول ایران در نجفاشرف
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 دیدار اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
در نجف اشرف با
آیتالله شیخ محمد سند
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 دیدار اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
در نجف اشرف با
آیتالله العظمی فیاض
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 دیدار اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
در نجف اشرف با
آیتالله العظمی بشیرنجفی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 دیدار اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
در بغداد با الشیخ خالد عبدالوهاب ملا
رئیس جماعه علماء و مثقفی العراق
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 دیدار اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
در نجف اشرف با آیتالله سیدعلی سبزواری
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 دیدار اعضای دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
در کربلا با آیتالله قزوینی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
چهاردهمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 نظریه اسلامی در روابط بینالملل
با حضور
دکتر #دهقانی_فیروزآبادی
استاد تمام روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی
□ زمان: دوشنبه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
ساعت ۱۵ الی ۱۷
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌸 میلاد با سعادت
حضرت زینب سلاماللهعلیها
مبارک باد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🌱 هماکنون
چهاردهمین نشست
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با حضور دکتر #دهقانی_فیروزآبادی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹امکان استخراج و تدوین نظریه
سیاست خارجی براساس
فقه شیعه وجود دارد🔹
💠 دکتر #دهقانی_فیروزآبادی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جایگاه عقل در فقه شیعه گفت: با استفاده از منابع چهارگانه فقه، میتوان کلیات و اصول سیاست خارجی را استخراج کرد و براساس آن نظریه سیاست خارجی مطلوب برای جمهوری اسلامی را تدوین و ارائه کرد.
🌱 به گزارش دبیرخانهی نخستین همایش فقه سیاست خارجی، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی استاد تمام روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی در چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی در جمع دانشپژوهان موسسه دین و تمدن با مطرح کردن این سؤال که آیا تعریف واحدی از سیاست خارجی وجود دارد یا خیر، گفت: طبق یک تعریف، سیاست خارجی به مثابه تصمیمهای اتخاذ شده توسط تصمیمگیرندگان هر کشور در صحنهی بینالملل است. طبق تعریف دیگر سیاست خارجی به مثابه کنشها و رفتارهایی است که از یک دولت و در واقع تصمیمگیرندگان آن، در فضای بین الملل سر میزند. اما طبق تعریف سوم، سیاست خارجی به مثابه راهبرد و طرح و برنامه مدون و از پیش تعیین شدهای است که اجرا میشود.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹امکان استخراج و تدوین نظریه
سیاست خارجی بر اساس
فقه شیعه وجود دارد🔹
💠 دکتر #دهقانی_فیروزآبادی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جایگاه عقل در فقه شیعه گفت: با استفاده از منابع چهارگانه فقه، میتوان کلیات و اصول سیاست خارجی را استخراج کرد و براساس آن نظریه سیاست خارجی مطلوب برای جمهوری اسلامی را تدوین و ارائه کرد.
🌱 به گزارش دبیرخانهی نخستین همایش فقه سیاست خارجی، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی استاد تمام روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی در چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای همایش تخصصی فقه سیاست خارجی در جمع دانشپژوهان مؤسسه دین و تمدن با مطرح کردن این سؤال که آیا تعریف واحدی از سیاست خارجی وجود دارد یا خیر، گفت: طبق یک تعریف، سیاست خارجی به مثابه تصمیمهای اتخاذ شده توسط تصمیمگیرندگان هر کشور در صحنهی بینالملل است. طبق تعریف دیگر سیاست خارجی به مثابه کنشها و رفتارهایی است که از یک دولت و در واقع تصمیمگیرندگان آن، در فضای بین الملل سر میزند. اما طبق تعریف سوم، سیاست خارجی به مثابه راهبرد و طرح و برنامه مدون و از پیش تعیین شدهای است که اجرا میشود.
◽️ وی افزود: اینگونه به نظر میرسد که تعریف جامع، مجموع همهی اینها است. یعنی سیاست خارجی کنشها و اقدامات و رفتارهای یک دولت در قبال سایر بازیگران بینالمللی در فضای بین المللی، بر پایه یک طرح و برنامه از پیش تعیین شده توسط تصمیم گیرندگان، برای رسیدن به اهداف مشخص و از پیش تعیین شده است.
◽️ فیروزآبادی گفت: در تعریف نظریه سیاست خارجی به عنوان مثال میتوان گفت مجموعهای از گزارههای مرتبط، منسجم و منطقی که چیستی، چرایی و چگونگی رفتارها، راهبردها و تصمیمات کشورها را در روابط بینالملل تبیین، تجویز و تشریح میکند و با درنظر گرفتن این تعریف باید موضع خود را مشخص کنیم که با توجه به فقه شیعه چه تعریفی از سیاست خارجی مدنظر ماست؟ نظریه تبیینی یا تفسیری یا تجویزی است.
◽️ ایشان در ادامه افزود: نظریه تبیینی سیاست خارجی رفتارها و عملکردها را علتیابی میکند و سیاست خارجی موجود و تصمیم ها و راهبردها را بررسی میکند که چگونه است. اما نظریه تفسیری، دنبال علت غایی است و میخواهد انگیزهشناسی و معناکاوی کند و دلیل رفتارها را استخراج کند. درحالیکه در نظریه تجویزی، توصیه به بایدها و نبایدها در سیاست خارجی مطلوب برای جمهوری اسلامی را شاهد هستیم و باید ببینیم در فقه کدام یک مورد نظر است.
◽️ استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه روابط بینالملل مساوی با سیاست خارجی نیست و نباید دچار خلط بین این دو مفهوم شویم، گفت: در ادبیات سیاست خارجی دو نوع تعریف در تحلیل سیاست خارجی داریم اما دسته دیگری از تعریفها مربوط به نظریه روابط بینالملل است و بنابراین فقه روابط بین الملل نیز با فقه سیاست خارجی تفاوت دارد و اگر بخواهیم این دو را یکسان بدانیم، نیاز به دلیل دارد.
◽️ فیروزآبادی در ادامه با تشریح نظریات موجود در تحلیل سیاست خارجی گفت: نظریات تحلیل سیاست خارجی به دو دستهی کلی تقسیم میشود: نظریه کنشگر – بازیگر عام و نظریه کنشگر - بازیگر خاص.
◽️ وی افزود: نظریه عام خود دو نوع است: یک نوع این است که بتوان براساس آن سیاست خارجی همه کشورها را تحلیل کرد و این عام است. مثلاً بگوییم همه کشورها در هر جایگاهی که هستند، سیاستهایشان را براساس منافع ملی تعیین میکنند. اما نوع دیگر اینگونه است که یک کشور به عنوان یک کل واحد و یک موجودیت واحد در نظر گرفته میشود که افراد مجری در تعیین سیاست خارجی آن تأثیر ندارند و سیاست خارجی براساس مبانی مشخصی تعیین شده است و افراد کارگزار و مجری آن هستند.
◽️ ایشان گفت: اما در نظریههای خاص در تحلیل سیاست خارجی، هم خاص یک کشور تحلیل میشود و هم رفتارهای افراد و تصمیم گیرندگان مختلف را باید بررسی و تحلیل کرد.
ولی در این مرحله نیز باید دید با توجه به فقه کدام یک از این نظریات را درنظر داریم.
◽️ فیروزآبادی گفت: در نظریات روابط بینالملل برخی اعتقاد دارند روابط بینالملل و سیاست خارجی دو حوزه متفاوت است و نظریات آن هم متفاوت است. برخی اعتقاد دارند یکی است و در ذیل توضیح نظریات روابط بینالملل، نظریات سیاست خارجی نیز تشریح میشود. اما دیدگاه سومی وجود دارد که در عین پذیرش تفاوت بین روابط بینالملل و سیاست خارجی و تفاوت در نظریات این دو، اعتقاد دارند میتوان از نظریات روابط بینالملل استفاده کرد و از آن نظریات سیاست خارجی را اخذ کرد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
...ادامه نشست...
◽️ معاون سابق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: سؤال دیگر دربارهی روشهای نظریه پردازی اسلامی بطور کلی در علوم اسلامی و بهطور خاص در روابط بینالملل و سیاست خارجی است که شش روش یا رهیافت وجود دارد:
اول) رهیافت انطباق گرایی علمی.
دوم) رهیافت اکتشافی استخراجی.
سوم) رهیافت استنباطی اجتهادی یا فقهی.
چهارم) رهیافت تنقیهی – تذهیبی.
پنجم) رهیافت وحدت گرایی تأسیسی. و
ششم) رهیافت تکثرگرایی تاسیسی
◽️ وی در توضیح هریک از این روشها افزود: انطباقگرایی علمی فی الجمله یعنی یعنی اصالت با علم تجربی است و مفاهیم اسلامی باید با گزارههای علمی تطبیق پیدا کند. رهیافت تنقیهی – تذهیبی یعنی نظریات موجود را با مبانی اسلامی تطبیق میدهیم و آنچه سازگاری دارد را میگیریم و آنچه سازگاری ندارد را به نوعی تهذیب و پاکسازی میکنیم. در این مورد هم اصالت با علم موجود و متعارف است. در رهیافت اکتشافی – استخراجی، براساس این دیدگاه اسلام جامعنگر است و دین یک دائرة المعارف بزرگ علمی است که هرآنچه علم کشف کرده در دین موجود است و وظیفه ما این است که آن را استخراج و در نهایت تدوین کنیم. رهیافت استنباطی – اجتهادی(فقهی) و یعنی براساس روش متعارف فقهی و اجتهاد و با استفاده از اصول کلی موجود در قرآن و سنت، فروع آن را استخراج کنیم که باید ببینیم چنین چیزی در فقه امکان پذیر است یا خیر. منظور از رهیافت وحدت گرایی تأسیسی این است که، براساس اینکه اعتقاد دارد قرآن دائرة المعارف علمی نیست بلکه کتاب هدایت است و درصورت لزوم گزاره علمی را ذکر میکند و به همین دلیل دین در حوزه علم گزیده گو است، کلیات را میگوید و نظریه خاصی ندارد و ما با نگاه به کتاب و سنت نظریهای را تاسیس میکنیم و طبیعتا این نظریه باید پیش فرض های دینی داشته باشد و نمیتواند خارج از این چارچوب باشد. اما در رهیافت تکثرگرایی تأسیسی، ما پیشفرضها را از آموزههای اسلامی میگیریم، منتها همانطور که منابع اکتشاف و استخراج متکثر است، در مقام سنجش و بررسی هم میتواند ملاکها و معیارهای متعدد استخراجی وجود داشته باشد و باید ببینیم کدام با منابع انطباق دارد.
◽️ وی گفت: طبق تعریف جناب آقای علیدوست از فقه که به معنای استخراج و استنباط شریعت از منابع آن است، در نظریه فقهی سیاست خارجی، ما میخواهیم حکم فعل دولت جمهوری اسلامی در عرصه خارجی را به او بگوییم و در ادامه مفهومی دربیاوریم که رفتار جمهوری اسلامی در قالب آن قابل توضیح باشد.
◽️ استاد روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: بنابرین همه احکام شرعی مدنظر در سیاست خارجی، در کتاب و سنت وجود ندارد. اما از طریق بررسی منابع چهارگانه فقهی به خصوص با استفاده از منبع عقل که علاوه بر نقش ابزاری که دارد، خود یکی از منابع استخراج حکم نیز محسوب میشود، اول باید ارزشها و اصول کلی سیاست خارجی را از منابع استخراج کنیم، سپس باید براساس آن کلیات، احکام مدنظر را تفریع کنیم و در نهایت با استفاده از نقش احکام حکومتی، که شاید عدهای در پذیرش آن در برخی حوزهها تشکیک کنند، اما در حوزه سیاست خارجی و دولت بخش عمدهای از تعیین مبانی براساس حکم حکومتی است و نقش تعیین کننده دارد، به ایجاد نظریه فقهی در سیاست خارجی بپردازیم.
◽️ وی افزود: در نهایت در پاسخ به این سؤال که، آیا امکان استنباط و استخراج یا تدوین نظریه سیاست خارجی وجود دارد یا نه؟ آیا میتوان براساس فقه نظریه توصیفی و تبیینی در سیاست خارجی ارائه داد یا خیر؟ باید گفت، با توجه به اینکه اصل را در استخراج احکام در فقه، بر تفریع گرفتیم، به نظر میرسد میتوان این کار را انجام داد و در مقام عمل نیز میبینیم که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی شدنی است؛ چراکه جمهوری اسلامی براساس فقه شیعه اداره میشود و آزاد سوی دیگر فقیه جامع الشرایط در رأس آن حاکم است و به این دو دلیل اساساً طرح هر نظریهای باید براساس فقه باشد و چه بسا باید گفت، هرکسی که فهم فقهی نداشته باشد، سیاست را نیز نمیتواند بفهمد.
◽️ دکتر دهقانی فیروزآبادی در انتها گفت: باید بدانیم که ماهیت و هدف نظریه فقهی سیاست خارجی، نظریه قیاسی است و استقرایی نیست. چراکه براساس آن قاعده میخواهیم یک مفهوم کلی و عام تصمیمگیری را از منابع چهارگانه استخراج کنیم و بعد در ادامه بررسی کنیم که آیا جمهوری اسلامی در عمل اینگونه رفتار کرده است یا خیر. بنابراین در این نظریه ما استنباط میکنیم که تشخیص و تکلیف و توصیف و تبیین و تفسیر و تجویز رفتار خارجی جمهوری اسلامی ایران چگونه باید باشد و در عمل چگونه است.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔰فقه کاربردی
✔️ استاد حمید درایتی
▫️دانش فقه ذاتا کاربردی و ناظر به رفتار مکلفین است و حتی شامل فکر مکلفین هم میشود و از همین روست که خداوند میفرمایند: «إنّ بعضَ الظن إثم» و هر آنچه به صورت اختیار از مکلف سر میزند در حوزه فقه میگنجد.
▫️فقه کاربردی گاهی مراد موضوعاتی است که مورد ابتلاء است و الآن در فقه بحث نمیشود؛ دوم: فقه کاربردی یعنی اهتمام به مباحثی که مورد ابتلاء است و ممکن است در فقه کلاسیک جائی نداشته باشد مانند بیمه که در اینصورت فقه کاربردی تر میشود.
▫️در دو لایه نسبت به فقه کاربردی میتوان سخن گفت: آموزشی و پژوهشی؛ و در سطح آموزشی برخی قائلند عناوین، باید مستحدثه باشد که در این صورت دو تأمل کلی وجود دارد: اول: آموزش همیشه باید عقبه پژوهشی داشته باشد. دوم: در مباحثی که متون آموزشی و پژوهشی داریم جنبه مهارت ورزی طلاب برای فراگیری مسأله و تحلیل و نتیجه گیری بسیار بهتر است.
▫️ مهمترین مشکل حوزه این است که برنامه پژوهشی ندارد و آموزش منهای پژوهش بدون تحول است. در حوزه پژوهش باید به سراغ مسائل مستحدثه رفت و این مسأله باید از دغدغه شخصی به دغدغه عمومی تبدیل شود. توصیه من این است اگر کسی میخواهد در مسائل نوظهور فعالیت کند به صورت تخصصی در یک ساحت و آن هم به حسب علاقه باشد.
▫️ تا وقتی در فقه سنتی نتوانستیم اطلاعات موجود را به درستی بفهمیم، در موضوعات جدید نمیتوانیم نظر بدهیم و طلاب در زمانی که فقه سنتی را به خوبی میخوانند باید به افقهای جدید نیز توجه داشته باشند.
#استاد_درایتی
#دانشهای_حوزوی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
پانزدهمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 مقاومت و منافع ملی
با حضور حجتالاسلام و المسلمین
#دکتر_شفیعی
□ زمان: یکشنبه - پنجم آذر
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon