eitaa logo
بسیج طلاب مازندران
1.2هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
3.4هزار ویدیو
473 فایل
🔰کانال سازمان بسیج اساتید ،طلاب و روحانیون 🔰محتوای تحلیلی 🔰سخنرانی 🔰مناسبتی 🔰سبک زندگی 🔰سیره شهدا 🔰بیان احکام و احادیث 🔰خبرهای مربوط به بسیج طلاب حوزه های علمیه و روحانیت 💠ارتباط با ادمین جهت انتقاد وپیشنهاد ✅ https://eitaa.com/Mohyedin14
مشاهده در ایتا
دانلود
هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به دست وهابیت ملعون را به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبان اهلبیت علیهم السلام تسلیت عرض می‌کنیم. 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید.. کانال دین یاران @dinyaran
✅ سلام علیکم 🔶 🔶فایل های صوتی پنج دقیقه ای 🔷 🔷 آیات سیاسی ، ویژگی های منافقین و خواسته های دشمن 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اهمیت نفاق در قرآن.mp3
6.35M
✅ تفسیر 5 دقیقه ای آیات سیاسی ⭕️ جلسه اول : اهمیت نفاق در قرآن 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید.. کانال دین یاران @dinyaran
🌺قَالَ (علیه السلام): الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ. 💐فرمود: فقيه كامل كسى است كه مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهربانى او نوميد نكند، و از عذاب ناگهانى خدا ايمن نسازد.   🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید.. کانال دین یاران @dinyaran
🌷شرح حکمت ۹۰ 🪴فقيه كامل: 🌾امام(عليه السلام) در حقيقت در اين كلام پربار خود مسئله تعادل خوف و رجا را به صورت جديدى مطرح مى كند و مى فرمايد: «فقيه و بصير در دين در حدّ كمال كسى است كه مردم را از رحمت الهى نوميد نكند و از لطف او مأيوس نسازد و از مجازات هاى او ايمن ننمايد»(الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَلَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَلَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ). 🥀منظور از «فقيه» در اين كلام حكمت آميز فقيهِ اصطلاحى يعنى عالم به احكام فرعيه دين نيست، بلكه فقيهِ به معناى لغوى و به معناى وسيع كلمه است يعنى عالم دينى و «كُلُّ الْفَقيه» به معناى عالم كامل از هر جهت است. 🍂تعبيرات سه گانه اى كه امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به كار برده در واقع از آيات قرآن گرفته شده است: جمله «مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ كسى كه مردم را از رحمت الهى مأيوس نكند» برگرفته از اين آيه است: «(قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ) اى بندگانى كه راه اسراف به خود را درپيش گرفته ايد و مرتكب گناهان شده ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، چرا كه او همه گناهان (توبه كنندگان) را به يقين او آمرزنده مهربان است».(۱) 🍂و جمله «وَلَمْ یُؤیِسْهُمْ مِنْ رَحْمَةَ اللّهِ» بر گرفته از کلام یعقوب است که به فرزندان خود مى گوید: «(اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخیهِ وَلا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ) بروید و در جستجوى یوسف و برادرش باشید و از رحمت الهى مأیوس نشوید چون از رحمت الهى جز قوم کافر مأیوس نمى شوند».(۲) 🥀جمله سوم بر گرفته از این آیه شریفه است که مى فرماید: «(أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللّهِ فَلا یَأْمَنُ مَکْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ); آیا آنها از مجازات الهى خود را در امان دیدند (مکر در این گونه موارد به معناى عذاب غافلگیرانه است) و تنها جمعیت زیانکاران خود را از عذاب الهى در امان مى دانند».(۳) 🍁در این که چه تفاوتى میان جمله اول و دوم است که هر دو سخن از امیدوارى به رحمت خدا مى گوید بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند: جمله نخست اشاره به رحمت خدا در قیامت و جمله دوم اشاره به رحمت الهى در دنیاست. (همان گونه که در داستان یعقوب و یوسف آمده است).(۴) 🎍نكته: 🥀دو بال خوف و رجا: هميشه براى رسيدن به مقصد بايد از دو نيرو استفاده كرد: نيروى محرك و نيروى باز دارنده به كمك نيروى محرك، حركت آغاز مى شود و هرچه قوى تر باشد سرعت بيشترى به خود مى گيرد; اما نيروى باز دارنده براى حفظ تعادل و پيشگيرى از خطرات مخصوصاً در مسيرهاى پرخطر ضرورت دارد. آنچه به طور ساده در اتومبيل ها مى بينيم در وجود پيچيده انسان نيز حاكم است. انسان براى كمال و قرب الى الله آفريده شده و انگيزه هاى لازم در درون و بيرون وجودش به وسيله انبيا و اوليا و تعليمان آسمانى آماده شده است. از سوى ديگر هواى نفس و وسوسه هاى شيطانى او را پيوسته به خود مشغول مى دارد تا از مسير منحرف گردد يا در پرتگاه سقوط كند. نيروى بازدارنده براى يپشگيرى از اين خطرات است. همه پيامبران بشير و نذير بودند و همه كسانى كه خط آنها را ادامه مى دهند نيز از اين دو امر برخوردارند. اين همان مسئله خوف و رجاست كه به عنوان دو بال براى پرواز در آسمان سعادت و قرب الى الله معرفى شده و حتى در روايات تصريح شده است كه هيچ يك از اين دو نبايد بر ديگرى فزونى يابد، زيرا اگر خوف، فزونى يابد انسان به سوى يأس كشيده مى شود و آدم مأيوس گرفتار انواع گناهان خواهد شد، زيرا فكر مى كند كار از كار گذشته و پرهيز از گناه و انجام طاعات نتيجه اى ندارد. به عكس، اگر اميد او فزونى يابد نسبت به ارتكاب گناهان بى تفاوت مى گردد. 🍁در روايتى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «لَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ رَحْمَةَ اللهِ لاتَكِلْتُمْ عَلَيْها وَما عَمِلْتُمْ إلاّ قَليلاً وَلَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ غَضَبِ اللّهِ لِظَنَنْتُمْ بِأنْ لا تَنْجُوا; اگر اندازه رحمت الهى را مى دانستيد چنان بر آن تكيه مى كرديد كه هيچ عمل خوبى جز به مقدار كم انجام نمى داديد و اگر اندازه غضب الهى را مى دانستيد گمان مى كرديد كه هرگز راه نجاتى براى شما نيست».(۵) 🥀در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که مى فرمود: پدرم مى گفت: «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عَبْد مُؤْمِن إِلاَّ وَفِی قَلْبِهِ نُورَانِ نُورُ خِیفَة وَنُورُ رَجَاء لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا وَلَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا; هیچ بنده مؤمنى نیست مگر این که در قلب او دو نور است: نور خوف و نور رجا; اگر ای
ن را وزن کنند چیزى فزون بر آن ندارد و اگر آن را وزن کنند چیزى فزون بر این ندارد».(۶) 🥀در حدیث دیگرى که در غررالحکم از امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده است مى خوانیم: «خَفْ رَبَّکَ خَوْفاً یَشْغَلُکَ عَنْ رَجَائِهِ وَارْجُهْ رَجَاءَ مَنْ لاَ یَأْمَنُ خَوْفَهُ; چنان از پروردگارت خائف باش که تو را از رجا باز دارد و چنان به او امیدوار باش که تو را از خوف باز ندارد».(۷) 🍁به همین دلیل در تمام جوانب بشرى در کنار تشویق تنبیه و در کنار تنبیه تشویق است. بر همین اساس در کلام حکمت آمیز بالا فقیه واقعى و کامل کسى شمرده شده که نه مردم را از رحمت خدا مأیوس دارد و نه آنها را از مجازات الهى ایمن سازد.(۸) 🥀پی نوشت: (۱). زمر، آیه ۵۳. (۲). یوسف، آیه ۸۷. (۳). اعراف، آیه ۹۹. (۴). توضیح نهج البلاغه، ج ۴، ص۳۰۰. (۵). کنز العمال، ح ۵۸۹۴. (۶). کافى، ج ۳، ص ۶۷، ح ۱. (۷). غررالحکم، ص ۱۹۱، ح ۳۷۱۳ منبع:پیام‌ امام امیرالمومنین،شرح نهج البلاغه.جلدآخر 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید.. کانال دین یاران @dinyaran
❤️ علیه‌السلام فرمودند: 🍀 الْغَاضِرِيَّةُ تُرْبَةٌ مِنْ بَيْتِ الْمَقْدِسِ.... 🍃 کربلا از خاک بیت‌المقدس است. 📖 کامل‌الزیارت، ص۳۶۹ : 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید.. کانال دین یاران @dinyaran
" بسم الله الرحمن الرحیم" ⬅️ شرح 🔷 نادانی و دشمنی ها 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: مردم دشمن چيزهایی هستند كه نمی دانند. 🔻امیرالمومنین(علیه السلام) در حکمت ۱۷۲ نهج البلاغه میفرمایند:«النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا». مردم با چیزی که نمیدانند دشمنی میکنند. 🔸جهل در مقابل عقل است. 🔻 امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه بارها و بارها از زوایای مختلف درباره جهل و عقل سخن گفته اند. یکی از مهمترین آفت های جهل که از بارزترین نشانه های جهل هم هست در نهج البلاغه ،افراط و تفریط معرفی شده است. 🔻حضرت در حکمت ۷۰ میفرمایند:« لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً ». جاهل را نمیبینی یا در حال افراط است یا در حال تفریط. 🔻لذا به خاطر این افراط و تفریطش حتی در مقابل خوبیها اشتباه و دشمنی میکند. بالاترین نمونه افراط و تفریط در مقابل خوبیها آنجایی است که امیرالمومنین(علیه السلام) در خطبه ۱۲۷ بند دوم میفرمایند: دو گروه بواسطه من هلاک خواهند شد یکی دوست افراطی و دیگری دشمن افراطی. دوست افراطی به خاطر جهلش من را از حد خودم بالاتر میبرد یعنی در حق من غُلو میکند و به خاطر محبت من تفرقه ایجاد میکند و دشمن افراطی هم به خاطر کینه ای که با من دارد من را از حق خودم محروم میکند و از حد خودم پایین تر می آورد. 🔻 در روایتی از مولا (علیه السلام) در کتاب شريف غررالحکم جلد اول آمده است«لا تعادوا ما تجهلون فإنّ أكثر العلم فيما لا تعرفون.».با چیزی که نمیدانید دشمنی نکنید زیرا بسیاری از علوم در همانجاهایی است که شماها نمیدانید. بنابراین انسان عاقل سعی میکند تا چیزی را نشناخته نه از آن دفاع کند و نه در مقابل آن بایستد و با آن دشمنی کند. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید.. کانال دین یاران @dinyaran
به مردممان عرض می‌کنم: هم در این انتخابات‌ها و هم به طور عمومی ملت ما باید بیشتر از گذشته به اتحاد اهمیت بدهند و تحمل کردن یکدیگر را یاد بگیرند. ما گاهی اوقات سر چیزهای کوچک با هم یک و دو می‌کنیم، در حالی که در مبانی و اصول مثل هم هستیم! یک چیزی شما می‌گویی، یک ایراد بی‌خودی‌ای من می‌گیرم، بنا می‌کنیم یک و دو کردن. البته یک و دو بین دو نفر و در یک محیط شخصی، اهمیتی ندارد؛ اما وقتی در محیط عظیم کشور چنین چیزی واقع شود، فضای سیاسی را نامطلوب می‌کند. بنابراین، ما باید از بی‌تحملی و ایرادگیری‌های بی‌خود پرهیز کنیم و به مسئله‌ی اتحاد و مشارکت برای شکل دادن به آینده، اهمیت بدهیم. آینده‌ی کشور دست شماست؛ باید به این شکل بدهید. 🗓 بیانات در دیدار مردم استان سمنان (۱۳۸۵/۸/۱۷) 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید.. کانال دین یاران @dinyaran
💠 خدا رحمت کند آقای مشکینی را؛ یکبار قبل از انتخاباتی در خطبه هایش انتخابات را تشبیه کرد به کربلا و فرمود: 🗳🗳🗳صحنه انتخابات صحنه ی کربلا است❗️ 👿❌کسی که در انتخابات شرکت نمی کند گویا دارد یزید را یاری می کند❗️ 😈❌کسی که در انتخابات شرکت می کند ولی رای سفید می دهد انگار در کربلا است ولی تیر به سوی هدف خاصی نمی اندازد❗️ 😡❌کسی که به غیر صالح رأی می دهد گویا دارد علیه امام حسین (ع) شمشیر می زند❗️ 😊✅کسی که می گردد و اصلح را انتخاب می کند گویا دارد از امام حسین(ع) دفاع می کند❗️ 🚨🚨🚨رأی مسئولیت آور است. با دقت و بصیرت رأی دهیم. 🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید.. کانال دین یاران @dinyaran
🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید.. کانال دین یاران @dinyaran