eitaa logo
بسیج طلاب مازندران
1.2هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
474 فایل
🔰کانال سازمان بسیج اساتید ،طلاب و روحانیون 🔰محتوای تحلیلی 🔰سخنرانی 🔰مناسبتی 🔰سبک زندگی 🔰سیره شهدا 🔰بیان احکام و احادیث 🔰خبرهای مربوط به بسیج طلاب حوزه های علمیه و روحانیت 💠ارتباط با ادمین جهت انتقاد وپیشنهاد ✅ https://eitaa.com/Mohyedin14
مشاهده در ایتا
دانلود
7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زندگینامه و سوابق قضایی و اجرایی ریاست جدید قوه قضاییه
«مأموران ایران» در گروه‌های اسرائیلی فعال در پیام‌رسان‌ها نفوذ کرده‌اند 🔺روزنامه نیویورک‌ تایمز در گزارشی مدعی شد؛ 🔹نیروهای امنیتی ایران به گروه‌های کوچک واتس‌اپ، کانال‌های تلگرامی و برنامه‌های پیام‌رسان فعالان اجتماعی اسرائیلی نفوذ کرده اند. نیویورک تایمز نوشته است؛ 🔹 در یکی از نمونه‌هایی که در این گزارش ذکر شده، «مأموران مخفی ایران» با حضور در یکی از کانال‌های تلگرامی معترض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، در لحظه اعلام پایان دوره نخست‌وزیری او، تصویری فتوشاپ‌شده را در این گروه منتشر کردند با این مضمون که «نتانیاهو باید زندانی شود». این تصویر سپس توسط هفت هزار دنبال‌کننده کانال به‌سرعت در فضای مجازی پخش شد.
گول خوردم، به همتی رای دادم 🔻نماینده سابق مجلس: کاندیداتوری «همتی» سناریوی یک فیلم بود، من هم گول خوردم به او رای دادم! 👇 https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
اینهم نشانه انتصاب بجا 👆نشانه‌ای از انتصاب شایسته و بجای حجت الاسلام محسنی اژه ای 🔹 نشانه شایسته‌سالاری = تخریب توسط دشمن
صیانت از صدای آمریکا! 🔺اقای همتی! وقتی اینستاگرام فرزندان عزیز ما را دعوت به مصرف مواد مخدر می‌کند، شما از شبکه‌های اجتماعی صیانت می‌کنید یا از فرزندان خودتان؟! 🔹وقتی توییتر، "برانداز" را ترند می کند، شما از توییتر صیانت می‌کنید یا از جمهوریت نظام؟ 🔹 وقتی اینستاگرام فرزندان ما را دعوت به خودکشی می‌کند، اولویت شما چیست؟ ‌صیانت از فرزندان خودتان یا صیانت از شبکه‌های اجتماعی؟‌ 🔹در خرداد ماه سال جاری طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی تصویب شد. به نظر شما امروز فرزندان ما نیاز به صیانت دارد یا شبکه‌های اجتماعی آمریکایی؟ 🔻جناب آقای همتی! اینستاگرام صدای مردم ایران نیست. صدای ملت‌ها نیست. صدای آمریکاست. شما مدافع ملت خود هستید یا مدافع صدای آمریکا؟ ♦️واقعا عجیب است که تمام دنیا می‌گوید باید از کودکان محافظت شود، شما می‌گویید باید از پلت‌فرم‌های آمریکایی محافظت شود!
حکمت ۴۵نهج البلاغه و قَالَ (علیه السلام): لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلَى أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي، وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلَى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِي؛ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ، فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ (صلی الله علیه وآله) أَنَّهُ قَالَ: "يَا عَلِيُّ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ". راه شناخت مؤمن و منافق (اخلاقى، انسان شناسى، سياسى): و درود خدا بر او، فرمود: اگر با شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه دشمن من شود، با من دشمنى نخواهد كرد، و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و اين بدان جهت است كه قضاى الهى جارى شد، و بر زبان پيامبر امّى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم گذشت كه فرمود: «اى على مؤمن تو را دشمن نگيرد، و منافق تو را دوست نخواهد داشت.»
‼️بدگویی از مؤمن برای شخص مطلع 🔷س 5542: به معنای بیان نزد کسی که او نیز از آن عیب مطلع است، حرام است؟ ✅ج: اگر به گونه ای باشد که محسوب شود یا موجب انتشار آن در میان کسانی که از عیب اطلاع ندارند شود، جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
🌾 👌 خانواده‎های که از پرورشگاه نوزاد می‎آورند باید با شرایط ذکر شده در رساله (مثل کمتر از دو سال بودن نوزاد و دیگر شرایط) آن کودک شیر بخورد تا به آنها محرم شود و با اینکار همان 👈محارم نسبی به این شیر خوار محرم میشوند. 🍃 🌺 🤔❓اگر زن و شوهري بچه‌اي را نزد خود بزرگ کنند، مثلا کودکي را از بهزيستي براي بزرگ کردن تحويل بگيرند، آن بچه به صرف اينکه نزد آنان بزرگ شده است به آنان محرم مي‌شود؟ 🌱 ✍️ همه مراجع: خیر. مگر آنكه از طريق شيرخوارگي و يا عقد ازدواج، طبق شرايط محرم شود. 🍃 🌺 📚📜 توضیح المسائل مراجع م 2464 و 2474؛ استفتاءات حضرت امام جلد سوم صفحه 236 سوال 1 و صفحه 241 سوال 13؛ سیستانی استفتاءات بخش محرمیت؛ صافی پاسخ به 300 پرسش از احکام دفتر دوم سوال 245؛ دفتر مراجع.
🔴 نظر مدعی آزادی درباره ویدئو؛ خاتمی: نوار ویدئو یک آفت فرهنگی است و مراکز فروش ویدئو منتشر کننده فساد هستند. ✍ روزنامه کیهان 3 خرداد 1362
🥀مهم‌ترين آسيب‌هاي مهدويّت 🍂1- برداشت‌هاي انحرافي از مفهوم انتظار انتظاررابه مثابه اتاق انتظارگرفتن که بایدنشست ومنتظرماندتانوبت اقدام شود معنای غلط ومنفی انتظار وویران گراست انتظارانواع واقسامی دارد حضرت امام خمینی(ره)انواع انتظارها رااین گونه بیان می فرماید: 1 - افرادي که انتظار فرج را به نشستن در مسجد، حسينيه، منزل و دعا کردن براي فرج مي‌دانند، اين‌ها مردم صالحي هستند که به تکاليف شرعي خود عمل مي‌کنند لکن به فکر اين نيستند که براي فرج کاري بايد کرد. 2- - بعضي ديگر انتظار فرج را اين گونه معنا مي‌کنند که ما به اين‌که در جهان و بر ملت چه مي‌گذرد، کار نداشته باشيم. تنها تکاليف خود را ادا کنيم تا حضرت بيايند و إن شاء الله همه چيز را دنبال کنند. 3- عده‌اي نيز مي‌گويند عالم بايد پر از معصيت بشود تا حضرت بيايند، ما نبايد امر به معروف و نهي از منکر کنيم تا گناه زياد و فرج نزديک شود. 4 - يک دسته هم از اين فراتر رفته و مي‌گويند: بايد به گناه دامن زد، بايد مردم را دعوت به گناه کرد تا دنيا پر از ظلم و جور بشود و حضرت تشريف بياورند. 5- افرادي نيز معتقدند که اصلاً هر حکومتي که در زمان غيبت محقق شود، حکومتي باطل و برخلاف اسلام است. اين دسته از افراد به بعضي از روايات موجود در اين زمينه استناد کرده‌اند مانند روايت زير که ابن اعين از امام باقر (ع) نقل کرده است: «کلُ رايةٍ تُرفعُ قَبل قِيام القَائم عليه‌السّلام طاغوت» هر پرچمي که قبل از پرچم حضرت قائم (عج الله تعالی فرجه الشریف) برافراشته شود، صاحب آن طاغوت است. در صورتي که منظور از عَلَم در آن روايات، عَلَم مهدوي است نه حکومت اسلامي در اين روايت، پرچم‌هايي که به خاطر دعوت به خويشتن برافراشته شود، محکوم به بطلان و غير قابل اطاعت مي‌باشند. اين‌ها قيام‌هايي است که در مقابل حضرت ولي عصر واقع شده‌اند و رهبر چنين قيام‌هايي طاغوت است. ولي پرچم‌هايي که در مسير و جهت اهداف امام زمان ارواحناله الفداء باشند، مورد انکار قرار نگرفته‌اند و دعوت آن‌ها به قيام براي در هم شکستن باطل و به دست گرفتن اداره‌ کشور و واگذاري آن به کساني است که در حقيقت، حکومت، حق آنان مي‌باشد، همانند قيام زيد که از سوي امامان معصوم علیه السلام مورد تمجيد و تعريف قرار گرفته است. سستي، بي‌اعتنايي و بي‌توجهي به شرايط جامعه، سر تسليم فرود آوردن در مقابل بدي‌ها و ستم‌ها، بازيچه‌ سياست‌ بازان و منحرفان شدن و مقابله با هر حرکت اصلاحي، همه از نتايج اين ديدگاه در مورد انتظار است. از طرفي اين تفکر تنها شامل آن دسته از افراد نمي‌شود، بلکه خود ما نيز با اعمال به ظاهر ديني خود شامل اين انتظار منفي مي‌شويم، شناخت صحيح از دين نداشتن، امر به معروف و نهي از منکر نکردن و نسبت به مسائل پيرامون خود بي‌تفاوت بودن، ما را از منتظر واقعي بودن دور کرده است. در حالي‌که انتظار سازنده يا مثبت، تلاش و حرکت منتظر و زمينه‌سازي براي ظهور حضرت است انتظار واقعي، آماده باش و تحصيل آمادگي‌هاي لازم براي رسيدن به اهداف و خواسته‌هاي مورد نظر است. انتظار، تنها يک حالت روحي نيست، بلکه با توجه به رواياتي که آن را «افضل الاعمال» يا «احب الاعمال» مي‌دانند، يک حالت روحي جريان يافته و شکل گرفته‌اي است که از معرفت برخاسته و به اقدام و عمل مي‌انجامد. 2 - نشان دادن چهره‌اي خشن از امام عصر عليه‌السّلام برخي از افراد به علت نداشتن نگاه جامع به دين و بدون بررسي دقيق روايات و سند آن‌ها، به شنيده‌ها اکتفا کرده و چهره‌اي خشن از امام عصر عليه‌السّلام ارائه مي‌دهند در حالي‌که بايد مهر و قهر در کنار هم مطرح شوند و در چهره‌اي که از ظهور و حکومت حضرت و شخصيت بي‌مانند آن امام عليه‌السّلام ترسيم مي‌گردد مهر و قهر در کنار هم بيايند. چون تنها از قهر سخن گفتن و مهر را از ياد بردن، امام را در ذهن برخي افراد، خشونت‌ طلب معرفي مي‌کند.امامان عليهم‌السّلام طبق فرموده‌ خودشان جلوه‌ رحمت واسعه‌ الله هستند. امام رضا عليه‌السّلام در اين‌باره فرموده‌اند: «الإمام الانيسُ الرَّفيقُ و الوالِد الشَّفِيق و الأخُ الشّفِيق و الأمّ البرّة بِالوالِد الصَّغِير و مَفزَعِ العباد فِي الدَّاهِيَةِ الناد» امام همدمي سازگار، پدري مهربان، برادري تني، مادري خوش ‌رفتار با کودک خردسال و پناه مردم در پيش ‌آمدها و کارهاي بزرگ است. همچنين امام عليه‌السّلام به يکي از يارانشان مي‌فرمايند: «يا ابا ابراهيم هو المفرّج لِلکَرب عَن شيعته بعد ظَنّـِکَ شَديد و بلاءٍ طويلٍ و جور فطوبي لمن أدرک ذلک الزمان» اي ابا ابراهيم! حضرت مهدي عليه‌السّلام رنج و غم شيعه را پس از يک دوره‌ي سخت و بلايي طولاني و سستي دراز مي‌زدايد و گشايش مي‌آفريند. خوشا آنان که آن زمان را درک کنند ازطرفی گروهي ديگر امام را شخصيتي تصور کرده‌اند که گويا دست به هيچ مبارزه و جهادي نمي‌زند و همه‌ي امور را با معجزه حل مي‌کند،
که اين تفکر نيز نادرست است؛ چرا که با هر دوي اين مهر و قهر است که مبناي حکومت امام پا مي‌گيرد و زمينه‌هاي عدالت‌گستري فراهم مي‌آيد. نکته: این سخن که ظهور حضرت ،ظهور سرخ و خونین است وحضرت در اثر جنگ و خون‌ریزی‌های فراوان، حاکمیت می‌یابد. دستاویزی برای مخالفان مهدویت شیعی شده تا برای مردم دنیا این‌گونه جا بیندازند که فرجام تاریخ از نظر شیعه، فرجامی است خونین و دردناک که در آن با زور شمشیر و سرنیزه حکومتی به مردم جهان تحمیل می‌گردد. آری؛ تصویر خشونت‌باری که اردوگاه لیبرال دموکراسی از مهدویت شیعی ارائه می‌دهد، مبتنی بر برخی سخنانی است که شیعه خود در این‌باره گفته است؛ بدون این‌که به حساسیت مسئله توجه داشته باشد و تحلیل منطقی از این بحث ارائه دهد. از این‌رو بررسی دوباره موضوع اهمیت دارد. 3- طرح مباحث غير ضروري پرداختن به مباحثي از قبيل ازدواج حضرت وجود فرزند براي آن بزرگوار محل زندگي حضرت و مانند آن از نمونه بحث‌هاي غيرضروري است مثلاً در رابطه با ازدواج ايشان بسيار ديده شده است که گروهي با بيان مطالبي غير مستند ازدواج حضرت را اثبات کرده و بعضي ديگر آن را رد کرده‌اند، در حالي‌که هيچ دليل قطعي بر اثبات يا رد آن وجود ندارد و مهم‌تر اين‌که توجه به چنين مباحثي فايده‌اي نداشته و ما را از پرداختن به مباحث اصلي و ضروري باز مي‌دارد. در مورد محل زندگي حضرت نيز که به جزيره‌ي خضرا معروف شده است دو نظر مخالف هم وجود دارد: برخي آن را صحيح و معتبر و قابل استناد دانسته‌اند و بعضي ديگر آن را مجعول و شبيه به افسانه مي‌دانند و مي‌گويند که استناد به آن درست نيست. با اين همه تکليف ما آگاهي از محل زندگي امام نيست و آن‌چه در روايات به آن تأکيد شده است معرفت امام، حرکت در جهت رضايت امام مهدي عليه‌السّلام و پيروي از آن حضرت در گفتار و کردار و زمينه‌سازي براي ظهور ايشان است. 4 - تعجيل و شتابزدگي عجله داشتن در تحقّق امر ظهور. شتاب‌زدگي يا استعجال به معني خواستن چيزي قبل از رسيدن وقت آن و قبل از تحقّق زمينه‌هاي لازم براي آن است. منشأ تعجيل در ظهور اين است که شخص عجول، نمي‌داند ظهور از سنت‌هاي الهي است و مانند همه‌ي سنت‌ها بايد پس از تحقّق همه‌ي شرايط و زمينه‌ها، صورت گيرد بنابراين براي وقوع آن عجله مي‌کند. در حالي‌که شتاب‌زدگي در اين امر در روايات ما بسيار نکوهش شده‌است: امام جواد(ع)مي‌فرمايند: « يَهلِکُ فيها المُستعجلون و يَنجُوا فيها المسَلِّمون» شيخ صدوق،کمال‌الدين و تمام النعمة،ج 2،ص 73 (در دوره‌ي غيبت)، شتاب‌زدگان در امر ظهور هلاک مي‌شوند و اهل تسليم نجات مي‌يابند. گرچه نزديک شمردن ظهور، مهياي ظهور بودن و کوشش براي زمينه‌سازي ظهور، بسيار مفيد و پر ثمر است، اما نبايد در اين راه شتاب‌زده بود. شتاب‌زدگي حاکي از درک نکردن حکمت و مصلحت خدا در اين زمينه است و پيامدهاي گوناگوني دارد که به چند مورد اشاره مي‌گردد: 1- ناشُکري و اعتراض و عدم رضايت به مصلحت الهي 2 روي‌کرد به منحرفان و مدّعيان دروغين مهدويّت 3 يأس و نااميدي در اثر عدم تحقّق ظهور 4استهزا و تمسخر آيات و روايات و معتقدان به غيبت و ظهور 5 شک و ترديد. تعجيل يکي از آفت‌ها و آسيب‌هايي است که فراروي منتظر قرار دارد، اما برخي در نقطه‌ي مقابل نيز دچار آسيب شده‌اند که آن دور شمردن وقت ظهور است و نتيجه‌ي آن، بي‌اعتنايي و قساوت قلب است در روايتي آمده است که: «لا تُعاجلوا الامرَ قبلَ بلوغِه فََتـَندِمُوا و لا‌يَطولَنَّ عليکم الأمرَ فتقسّوا قلوبَکم» الخصال، ج 2، ص 622 «پيش از رسيدن اين امر شتاب نکنيد که پشيمان مي‌شويد و آن را دور نشماريد که دلتان دچار قساوت مي‌شود.» 5 -تعيين وقت براي ظهور بر اساس برخي روايات هيچ کس جز خداي تبارک و تعالي از زمان ظهور آگاهي ندارد و از اين رو تعيين وقت براي ظهور (توقيت) جايز نيست و حکمت الهي بر اين است که وقت ظهور آن حضرت بر بندگان مخفي بماند، لذا احدي نمي‌تواند زماني براي ظهور تعيين کند. فضيل بن يسار از امام باقر عليه‌السّلام پرسيد: «هَل لِهذا الامر وقتٌ؟ فقال: کَذَبَ الوقّاتون، کَذَبَ الوقّاتون، کَذَبَ الوقّاتون» ( شيخ طوسی، غيبت، ص 425 ) آيا براي اين امر وقتي معين است؟ آن حضرت سه مرتبه فرمودند: آنان که وقتي براي آن تعيين مي‌کنند، دروغ مي‌گويند همچنين در روايتي ديگر امام باقر عليه‌السّلام خطاب به محمّد بن مسلم فرموده‌اند: «يا محمّد، مَن أخبَرَکَ عنّا تَوقيتاً فَلا تَهابنَّ أن تُکَـذِّبـُه، فإنّا لانُوقِّـتُ لِأحدٍ وقتاً» نعمانی، غيبت، ص 289 اي محمّد، هر کس براي تو خبري از ما درباره‌ي تعيين وقت ظهور نقل کرد در تکذيب او درنگ نکن؛ زيرا ما (اهل‌بيت) براي هيچ کس وقت (ظهور) را تعيين نکرده‌ايم. و نيز در توقيعي که از ناحيه‌ي مقدسه صاحب‌الزمان عليه‌السّلام در پاسخ به پرسش‌هاي اسحاق بن يعقوب صادر شده، چنين مي‌خوانيم: «و أمّا ظهورُ الف
رج فإنّـه إلی الله، تعالی ذِکرُهُ،وَکَذَبَ الوقّاتون» کمال الدين و تمام انعمة، ج 2، ص 483 و اما آشکار شدن فرج، به اراده‌ي خداوند است و آنان که براي ظهور وقت تعيين مي‌کنند دروغ مي‌گويند. با اين حال بعضي آگاهانه يا ناآگاهانه براي ظهور وقت تعيين مي‌کنند که کم‌ترين اثر آن احساس يأس و نااميدي براي کساني است که اين وعده‌هاي دروغين را باور کرده‌اند ولي خلاف آن را ديده‌اند. رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله‌و‌سلم نيز در مورد زمان ظهور که همانند قيامت، ناگهاني و غيرمنتظره است، فرموده‌اند: مَثلُهُ مَثَلُ السّاعَةِ الّتي لايُجَلِّيهَا لِوَقتِها إلّا هُوَ ثَقُلَت فِي السَّمَاوَاتِ وَ الأَرضِ لايَأتِيکُم إِلّا بَغتَةً همان، ج 2، ص 373] ظهور او (قائم عليه‌السّلام) مانند قيامت است. تنها خداوند است که چون زمانش فرا رسد، آشکارش مي‌سازد. فرا رسيدن آن بر آسمانيان و زمينيان پوشيده است و جز به ناگهان بر شما نيايد. اين دسته از روايات از يک سو هشداري است به شيعيان که در هر لحظه آماده‌ي ظهور حجّت حق باشند و از سويي ديگر تذکري به همه‌ي کساني است که در پي تعيين وقت براي ظهورند. 6 - تطبيق نشانه‌هاي ظهور بر مصاديق خاص آسيبي که پيوسته بعد از غيبت امام عصر عليه‌السّلام وجود داشته است، مطابقت دادن نشانه‌هاي ظهور بر وضعيت هر زمان بوده است، به اين معنا که عده‌اي با خواندن يا شنيدن چند روايت در علايم ظهور، آن‌ها را به افراد يا حوادثي خاص تطبيق مي‌دهند. اما آن‌چه آسيب و آفت است، مطالب و ادعاهايي است که اين افراد با خواندن يک يا دو روايت، بدون تشخيص صحيح بودن آن‌ها و بدون بررسي آيات و روايات ديگر، مطرح مي‌کنند، يعني بدون داشتن تخصص به اظهار نظر مي‌پردازند. گاهي انسان در جلساتي شرکت مي‌کند که ساعت‌ها پيرامون حضرت صحبت مي‌کنند اما سرگرم تطبيق شرايط بوده‌اند. براي مثال شخصيت سفياني که از علايم حتمي ظهور است را به مردي خاص در فلان منطقه تفسير کرده‌اند و يا درباره‌ي سيد حسني نفس زکيه يکي ديگر از علايم حتمي ظهور، تحليل‌هاي بي‌دليلي مطرح شده است و افراد خاصي را بر آن تطبيق داده‌اند و بسياري نمونه‌هاي ديگر که تطبيق نادرست علايم غير حتمي بر جريانات موجود در جامعه‌ي کنوني است. به هر حال در روايات رسيده از ائمه‌ اطهار عليهم‌السلام مطالبي در مورد نشانه‌هاي ظهور مطرح شده که ، تطبيقشان بر حوادث و جرياناتي که در هر زمان رخ مي‌دهد صحيح نيست چون پيامدهاي ناگوار زيادي در پي دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره مي‌شود: 1- نااميدي و يأس در اثر عدم اتفاق ظهور با وجود آن نشانه ها 2 - بي‌اعتقادي افراد نسبت به اصل ظهور به دليل عدم تحقّق تطبيق‌هاي مطرح شده 3- استهزا و تکذيب باور مهدويّت در نتيجه‌ي محقق نشدن ظهور 4- شک و ترديد در اصل ظهور و روايات پيرامون آن تبيين و روشنگري، تکذيب انحرافات و کار کارشناسي در مورد علايم و ويژگي‌ها توسط علما از راه‌هاي مبارزه با اين آسيب جدّي است. 7 - برداشت نادرست ازمفهوم غیبت غیبت رابه معنای عدم حضورگرفتن درحالی که غیبت یعنی عدم ظهور امام جاضرهست ولی ظاهرنیست.دربین ماهست ولی مااورانمی بینیم امام عصرحاضراست امام زمان(ع)دربین ماهستند. در زيارت سرداب مقدس داريم: السلام عليك يا حجة الله التي لاتخفي یک لحظه جداییش همه غالبها رابه هم می ریزد روايت معتبري كه در اصول كافي از پيامبر اكرم و امام رضا و ديگر معصومين هست که سؤال شد كه آيا ممكن است زمين در مقطعي بدون امام باشد. فرمودند: لو لا الحجة لساخت الأرض بأهلها قالَ الرضاعليه السلام : لَوْخَلَتِ الاْ رْض طَرْفَةَ عَيْنٍ مِنْ حُجَّةٍ لَساخَتْ بِاءهْلِها. امام صادق علیه‌السلام فرمود لوبقیت الارض بغیر امامٍ لساخت یعنی اگر زمینی بدون امام باشد، فرو می‌ریزد و از هستی ساقط می‌گردد و در روایت دیگر امام باقر علیه‌السلام فرمود: لو انّ الامام رُفع من الارض ساعةً لَماجت باهلها كما یموج البحر باهله یعنی اگر امام و حجت خدا لحظه‌ای از زمین گرفته شود، زمین با اهل آن همانند دریا دچار اضطراب می‌شود حضرتش همواره همچون خورشید جهان تاب نورافشانی می کند: عن جابر الأنصاری أنّه سأل النبی ص هَلْ یَنْتَفِعُ الشِّیعَةُ بِالْقَائِمِ فِی غَیْبَتِهِ فَقَالَ:ص ) إِی وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ لَیَنْتَفِعُونَ بِهِ وَ یَسْتَضِیئُونَ بِنُورِ وَلَایَتِهِ فِی غَیْبَتِهِ کَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ جَلَّلَهَا السَّحَابُ آیا شیعه در زمان غیبت از وجود حضرت قائم(عج) بهره می‌برد؟ و حضرت در پاسخ فرمودند: سوگند به کسی ‌که مرا به نبوت برگزید، مردم از وجود او بهره‌مند شده و از نور ولایتش در زمان غیبت، همچون خورشید در هنگامی‌ که پشت ابر مخفی است، منتفع می‌گردند. اما کیفیت حضورامام دربین مردم : الف: درموسم حج : • امام صادق علیه السلام : یفقد الناس امامهم فیشهدهم الموسم فی