«188» لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ
گمان مبر كسانى كه به آنچه كردهاند، شادمانى مىكنند و دوست دارند براى آنچه نكردهاند ستايش شوند، مپندار كه آنها از عذاب الهى رستهاند، (زيرا) براى آنها عذابى دردناك است
مردم سه دستهاند:
1. گروهى كه كار مىكنند وانتظار پاداش يا تشكّر از مردم ندارند. «لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» «1»
2. گروهى كه كار مىكنند تا مردم بدانند و ستايش كنند. «رِئاءَ النَّاسِ» «2»
3. گروهى كه كار نكرده، انتظار ستايش از مردم دارند. «يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا ...»
از مواردى كه غيبت جايز است، كسى است كه ادّعاى مقام يا تخصّص يا مسئوليّتى را مىكند كه صلاحيّت آن را ندارد. «يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا»
براى اينكه تمايل نابجاى ستايش بدون عمل از بين برود، در اسلام هرگونه تملّق و چاپلوسى منع شده است.
«1». انسان، 9.
«2». نساء، 38.
#درسهای_قرآنی صفحه75
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
🔥 رذايل اخلاقى، همچون عُجب و غرور و انتظار تملّق از مردم، هلاكت قطعى را به دنبال دارد. «يَفْرَحُونَ ... يُحِبُّونَ ... فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ»
🔥قرآن، هرگونه تحليل و تفسير نابجا را نسبت به هر كس و هر موردى محكوم مىكند. «لا تَحْسَبَنَّ ... فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ» آياتى كه با كلماتِ
«لا تَحْسَبَنَّ»
«لا يَحْسَبَنَّ»
«أَ فَحَسِبْتُمْ» آغاز شده،
بيانگر همين معناست.
🔥 خداوند نه تنها براى رفتار، بلكه براى خواستههاى خير و شرّ انسان نيز حساب باز مىكند. «يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» در آيه 19 سوره نور نيز نسبت به كسانى كه دوست دارند فحشا در جامعه رواج يابد وعدهى عذاب مىدهد.
«يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»
#درسهای_قرآنی صفحه75
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
💬 ادبیات ناهنجار و بیادبانه کارگردان مستند انتخاباتی روحانی وقتی یک کاربر توییتر تناقضاتش را افشا میکند
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
⚠️ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت...
🍃روز عاشورایی، مرحوم شیخ مرتضی انصاری (رحمتالله علیه) جلوی در ورودی صحن مطهر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) ایستاده بود و از دستهجات سینهزنی استقبال میکرد و در کنار او، أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود، ایستاده بود.
أفندی از شیخ انصاری پرسید ای شیخ، ما هم قبول داریم که حسین بن علی (ع) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود و ما هم در عزای آن بزرگوار غمگین هستیم، اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟
سینهزنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و ...، اینها چه هدفی را دنبال میکنند؟!
مرحوم شیخ انصاری فرمودند سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش میکنیم دوباره چنین نشود.
👳♂أفندی پرسید یعنی چه؟
🌿شیخ انصاری فرمود در جریان غدیر، پیامبر (ص) در برابر صد هزار نفر، علی (ع) را با صراحت به وصایت خود برگزید و شما انکار کردید و گفتید غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی (ع) بوده است.
اشکال از ما بود که ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد.
ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، شما انکار کنید و بگویید اصلا حسین (ع) شهید نشد یا حسین (ع) را راهزنان میان راه کشتند و یزید (لعنتالله علیه) انسان با تقوایی است‼️
📙صد نکته از هزاران، آیتالله حاج شیخ علی رضائی تهرانی
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩
🕊#زیباییهای_عاشورا
••••••☆•••••☆•••••••☆••••••••
🌹🍃تجلی وفا🍃🌹
یکی دیگر از جلوه های زیبایی شناسی کربلا، وفاست که در شخصیتی چون سعید بن عبدالله حنفی آشکار می شود. وی که در شب عاشور از میان دو انگشت ولی خدا مقامش را مشاهده کرده، چرا مست و مسرور نباشد و ظهر عاشورا خود را سپر بلای امام خویش برای اقامت نماز نکند؟
◾️🔻وقتی با سر و صورت و چشم و پهلوی زخمی اش روی زمین افتاد، از امام خویش پرسید: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم» و تأیید شنید: «نعم انت امامی فی الجنه؛ بله! تو جلودار من در بهشتی!» (قنبریان: 1381، 409)
👇سخن آخر
عاشورا سراسر زیبایی و شکوه است؛ زیرا به دست انسان هایی رقم خورده که در نهایت کمال و زیبایی های انسانی و اخلاقی می زیستند. به همین دلیل امام حسین علیه السلام یاران خود را بهترین انسان ها برشمرد و در شب عاشورا مقامات شان را به آنها نشان داد؛ زیرا می دانست آنها زیبایی مطلق را درک کرده و خود زیبا شده اند و هرگز تمنای زشتی و پلیدی ندارند و خلاصه آنکه 👇👇
❣ «ما رَأَیتُ اِلاّ جَمِیلًا»
هیچ چیز جز زیبایی ندیدم
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
🔥 سرنوشت شوم بشر بن مالک لعنت الله علیه از قاتلین امام حسین علیه السلام
🔹 ابن اعثم کوفی از علما و مورخین اهل سنت عمری نقل کرده است:
🔸 عمر بن سعد (لعنهما الله) سر [مقدس امام حسین علیه السلام] را به سوی عبید الله بن زیاد (لعنهما الله) فرستاد و شخصی که سر را آورد، نامش بشر بن مالک (لعنه الله) بود. او سر را جلوی ابن زیاد گذاشت و چنین گفت: رکاب مرا از طلا و نقره پر کن که من، سلطانی عالیمقام را کشتم؛ آن که در کودکی به هر دو قبله نماز خواند و در هنگام ياد كردن نسبها، بهترين مردم بود. من کسی را کشتم که پدر و مادرش، بهترین مردم بودند. عبید الله بن زیاد، از سخن او خشمگین شد و سپس گفت: اگر او را این گونه میشناختی، چرا او را کشتی؟ به خدا سوگند، خیری از من نخواهی دید و تو را به او ملحق خواهم کرد. آن گاه، او را جلو انداخت و گردنش را زد.
📚 الفتوح، تالیف ابن اعثم، جلد ۵، صفحه ۱۲۰، چاپ دار الاضواء
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
✋
واکسیناسیون کرونا در ایران
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
اقدام فرا وطنی امیر کبیر در مبارزه با استعمار انگلیس
#اختصاصی_داناب| @DasTanaK_ir
🔹مولف کتاب سیاستگذاران دوره قاجار می نویسد: "هنگامی که میرزا تقی خان امیرکبیر را به کاشان بردند کلیه نوشته های او را ضبط کردند. شاه دستور داد آن نوشته ها را که به صورت رمز بود در خزانه نگهداری کنند تا زمان صدارت میرزا یوسف مستوفی الممالک یک نفر از اهالی مازندران که هرگونه رمزی را کشف میکرد به امر شاه نوشتجات میرزا تقی خان را کشف کرد و به عرض شاه رسانید که این نوشته هایی است که امیر کبیر با راجه های هندوستان و متنفذین به آن سامان داشته و تماما دستور شورش علیه دولت انگلیس است و پس از کشته شدن میرزاتقی خان هم چندی نگذشت که شورش سپاهیان هند شروع شد."
#نیروی_قدس
#حاج_قاسم
💬 رسول قربانی مقدم
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
🏴🏴🏴🏴🏴
📖 #تقویم_شیعه
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
میلادی: Tuesday - 17 August 2021
قمری: الثلاثاء، 8 محرم 1443
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:سه شنبه
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
- یا الله یا رحمان (1000 مرتبه)
- یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت
❇️ وقایع مهم شیعه:
ا 🔹قحطی آب در خیمه های امام حسین علیه السلام، 61ه-ق😭😭
📆 روزشمار:
▪️2 روز تا #عاشورای_حسینی
▪️17 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️26 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
▪️41 روز تا اربعین حسینی
▪️49 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
⛔️ شبهه ⛔️
"چرا #امام_حسین (ع) وقتی میدونست میره در کربلا و به شهادت میرسه ، رفت و شهید شد !؟
مگر حفظ جان واجب نیست ؟
مگر خود کشی حرام نیست ؟ "
❇️ پاسخ ❇️
1️⃣ هیچ علمی مانع مرگ نیست! قضا و قدر خداوند هم اگر حتمی شود، عوض شدنی نیست؛ علم امامان به زمان و مکان شهادتشان فقط علم به یک واقعه حتمی است
2️⃣ امامان وظیفه نداشتند در تمام موارد طبق علم لدنی عمل کنند و تکالیف دینی ائمه هم مثل سایر افراد بشر همواره طبق علومی بود که از راههای عادی حاصل می شد.
3️⃣ علم غیب امام دو گونه است، علم به موارد حتمی و موارد غیر حتمی، که تنها در موارد غیر حتمی امام تکلیف و اختیار دارد تا با تغییر زمینه ها برای حفظ جان خود بکوشد.
4️⃣ پس ائمه (ع) در امر شهادتشان یا اراده به استفاده از علم غیب نکرده اند، یا با عواملی مانند خباثت و تصمیم قطعی خلفا، موضوع حتمی بوده و تکلیفی برای امام باقی نمی مانده است.
https://hawzah.net/fa/Question/View/10009
5️⃣ در نظر داشته باشید که جان حضرت اباعبدالله الحسین چه درصورت ماندن در کعبه و چه درصورت حرکت به سمت کوفه در خطر بوده است. و دولت اموی عده ای را مامور ساخته بود که حضرت را در حین طواف بکشند و یا حداقل او را دستگیر کنند وبه نزد بزید ببرند.
که درصورت دستگیری هم جان حضرت بخطر می افتاده.
📖: الارشاد 2/67
👈پس جان حضرت در هرصورت در خطر بوده!و حرکت به کوفه فقط به قصد پیشگیری از شکسته شدن حرمت کعبه🕋 بواسطه کشته شدن ایشان بوده است.
حتی اگر امام حسین علیه السلام به ظاهر هم بیعت می کرد باز آن حضرت را شهادت می رساندند همچنانکه امام به ابن عباس که او را از رفتن به عراق منع می کرد
💍فرمود:
ای فرزند عباس این قوم مرا رها نخواهند کرد و هر جا باشم بر من سخت خواهند گرفت تا به اجبار بیعت کنم و مرا بکشند.
📔📖:مناقب، ج4ص 290
6️⃣ آیه قرآن👇
میگوید:و انفقوا فی سبیل الله و لاتلقوا بایدیکم الی تهلکه (195بقره)
🔎🔎🔎در اول ایه بحث از ”انفاق در راه خدا و فداکاری“ است و سپس میگوید با دستان خودتان خودتان را به هلاکت نیفکنید.
👈این یعنی اگر از فداکاری در راه خدا کوتاه بیایید خود را به هلاکت انداخته اید❗️
✔️ در نتیجه؛
اگرابی عبــدالله الحـسین💫جان خود را در راه آگاه سازی جامعهی اسلامی نسبت به ناحق بودن خلیفه ستمگری چون یزید نمیدادند آن وقت بود که از انفاق در راه خدا کوتاه آمده بودند و به هلاکت می افتادند
🔴🔚پس هلاکت یعنی انفاق نکردن در راه خدا
7️⃣ علم ائمه علیهم السلام؛
به دو نوع تقسیم میشود.
🔺1-علم عادی که مانند سایر مردم این علم را دارند
🔺2- علم غیبی (علم غیبی هم خود به دونوع علم به قضاءمحتوم وعلم به قضاء غیر محتوم تقسیم میشه)
قضای محتوم یعنی قضایی که غیر قابل تغییر هست 👉
🏴امام باتوجه به علمشان به قضای محتوم میدانستند که مرگشان فرارسیده و این قضا تغییر پذیر نیست واز نوع محتوم هست در هرصورت ایشان به شهادت میرسیدند.
علم غیبی امام هم گواهی بر محتوم بودن قضا میداده است یعنی تغییر ناپذیر است.
✔️ اما قضاء غیر محتوم قابل تغییر هست مثلا قضا بر مرگ شخصی در شب عروسی اش بوده است و حضرت عیسی پیش بینی کرد این واقعه را! اما آن فرد برخلاف پیش بینی حضرت عیسی زنده ماند.
بعدا که علت رااز ایشان پرسیدند مشخص شد صدقه ای که آن خانواده داده بودندقضا را تغییر داده است.
آن حضرت فرمودند صدقه باعث تغییر بلامی شود( بحار، ج 2ص 131، دارالاحیاء ، بیروت)
♦️نتیجه: پس از آنجایی که قضای محتوم تغییر ناپذیر است حتی درصورت علم به این قضا انسان نمیتواند از آن جلوگیری کند و باید به وظیفه ش عمل کند.
🔺[منابع: سایت شایعات/کانال نقد الحاد]
#محرم
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
💠 امام علی عليه السلام فرمود:
🍃 اولياء الله (دوستان واقعى خدا) كسانى هستند كه به باطن دنيا مى نگرند آنگاه كه مردم (دنياپرست) به ظاهر آن نگاه مى كنند، آن ها به آينده آن مشغول اند
🔸 در حالى كه دنياپرستان به امروز آن سرگرم اند، و امورى را كه بيم دارند سرانجام قاتلشان خواهد شد از ميان مى برند، آنچه را كه مى دانند سرانجام آن ها را ترك مى گويد، رها مى سازند، و آنچه را ديگران از دنيا بسيار مى شمارند اولياء الله كم مى شمرند و رسيدن به آن را از دست دادن آن محسوب مى كنند،
👈 آنان با آنچه دنياپرستان با آن در صلح اند دشمن اند و با آنچه دنياپرستان با آن دشمن اند در صلح اند، كتاب خدا (قرآن مجيد) به وسيله آن ها فهميده مى شود و آن ها نيز به وسيله قرآن حقايق را درك مى كنند، قرآن به وسيله آن ها برپاست همان گونه كه آن ها به وسيله قرآن برپا هستند، برتر از آنچه به آن اميد دارند و دل بسته اند اميدوار كننده اى نمى بينند و برتر از آنچه از آن مى ترسند مايه ترس سراغ ندارند.
📚 نهج البلاغه حکمت 432
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran