🇮🇷🍁
🍁
💠 یادداشت کوتاه
✅ موضوع: شعار « مرگ بر منافق» در قرآن
✍️علی اکبر صیدی
🔹🌺🔸
🔻در آموزه های وحیانی، تبعیت و حفظ حرمت، برای مسؤلین دلسوز نظام اسلامی، امری ضروری بوده و توهین به آنان مذموم است.
🔸خداوند متعال در آیه 4 سوره منافقون صراحتا با شعار «مرگ بر منافق» آیه را به پایا ن رسانده و منافقان را دشمن واقعی معرفی می کند.
🔹و إِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ ۖ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ #قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ؛ هنگامی که آنها را میبینی، جسم و قیافه آنان تو را در شگفتی فرو میبرد؛ و اگر سخن بگویند، به سخنانشان گوش فرا میدهی؛ اما گویی چوبهای خشکی هستند که به دیوار تکیه داده شدهاند! هر فریادی از هر جا بلند شود بر ضد خود میپندارند؛ آنها دشمنان واقعی تو هستند، پس از آنان بر حذر باش! خداوند آنها را بکشد(#مرگ_بر_منافق)، چگونه از حق منحرف میشوند؟
#سیاسی_تحلیل
مداحی آنلاین - آزمون الهی - استاد عالی.mp3
2.7M
🔹 آزمون الهی
حجت الاسلام عالی
📚واگذاری تألیف پایان نامه به دیگری
#احکام_دانشجویی #نوشتن_پایان_نامه_دیگران
💠 ایثار اقتصادی و آخرت گرایی
✅ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ .
🔰 و درود خدا بر او، فرمود: صدقه دادن دارويى ثمر بخش است و كردار بندگان در دنيا فردا در پيش روى آنان جلوه گر است.
🌹 شرح #حکمت7 #نهج_البلاغه
🔹 امیرالمؤمنین (علیه السلام ) در حکمت هفتم نهج البلاغه پیرامون نقش و تأثیر صدقه دادن سخن به میان آوردند. می فرمایند: « الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ» یعنی "صدقه دادن دارویی اثر بخش است ". مقصود حضرت ممکن است یکی از این دو معنا باشد:
1⃣ معنای اول: اینکه صدقه دادن برای درمان دردهای جسمانی اثر بخش باشد، با توجه به استفاده از لفظِ "دواء"
2⃣ معنای دوم: مقصود حضرت این باشد که صدقه دادن برای رفع مشکلات معنوی و مشکلات غیر جسمانی مؤثر است، که در این صورت چند مورد از این مشکلات که با صدقه دادن پیشگیری یا درمان میشود، در نهج البلاغه بیان شده است:
🔻1. نکته اول افزایش روزی است. در حکمت ۱۳۷ می خوانیم: «إسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ» ؛ "رزقتان را با صدقه دادن فرود آوردید."
🔻2. دفع و رفع فقر: در حکمت ۲۵۸ میخوانیم:
« إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ» هنگامی که تنگدست شدید، پس با خدا از طریق صدقه دادن تجارت کنید." ممکن است این حکمت ۲۵۸ ناظر به آن آیه شریفه ( آیه ۱۶۰ سوره انعام) باشد که فرمود:
«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» ؛ "کسی که یک حسنه بیاورد، ده برابر برای او اثر خواهد بود"
🔻3. ایمان: مسأله دیگری که در نهج البلاغه با صدقه حفظ میشود، مسأله ایمان است. در حکمت ۱۴۶ نهج البلاغه می خوانیم: « سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ »
"ایمان خود را با صدقه دادن حفاظت و صیانت کنید."
🔻4. دیگر مسأله ای که از طریق صدقه دادن حل میشود، کفّاره گناهان است. حضرت در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه در بیان فلسفه صدقه پنهانی می فرمایند: « وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ» ؛ "صدقه پنهانی گناهان را می پوشاند و کفّاره گناهان حساب میشود."
🔻5. دفع مرگ بد : نکته آخر دفع مرگ بد است که انسانها میخواهند سعی کنند عاقبت بخیر شوند. یکی از راههای دفع عاقبت به شرّی، صدقه آشکار است. در همان خطبه ۱۱۰ می خوانیم: « وَ صَدَقَةُ الْعَلَانِيَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ السُّوءِ» ؛ "صدقه آشکار دفع مرگ بد می کند."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄═❁🍃❈🌹🍃🌿🍃🌹❈🍃❁═┄
معنای درست لیلة الرغائب!
حضرت آیت الله جوادی آملی در فضیلت لیلة الرغائب میفرمایند:
🔹لیلة الرغائب را شب رغبت ها گفته اند و امیدواریم که در لیلة الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو!
لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست، بلکه شب رغبتها و گرایشها و مجذوب شدنهاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را میگویند رغبت، در برابر رهبت
خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است.
🔹در بخش پایانی سورهٴ مبارکهٴ «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی مردان با تقوا بهشتی دارند همین (جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است، نهرِ آب جاری است، نهر شیر جاری است، نهر خمر جاری است، این انهار چهارگانه در این بهشت هست.
اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم.
🔹اوساط اهل ایمان, رغبتشان در لیلة الرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار میدهند!
آنگاه در باره چنین گروهی گفته میشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است، هم لذّت روح است هم لذّت تن است، که ان شاء الله در لیلة الرغائب به این رغبتها بار یابیم.
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حتماً_ببینید
🔴افشاگری حجت الاسلام مهدوی ارفع از حذف دروس مربوط به ولایت فقیه و امامت از کتاب دین و زندگی در امتحانات مدارس
🔰حجت الاسلام مهدوی ارفع:
ماجرای کرونا و ماجرای واکسن و ماجرای ۲۰۳۰، هیچ وقت نباید انسان مومن انقلابی رو فریب بدهد که مسئله ولایت فقیه رو فراموش کند.
(اعجاز علمی قرآن در خلقت انسان)
(ثُمّ خَلقنا النُّطفهَ علقهً فخلَقنا العَلقهَ مُضغهً فخلقنا المضغه عِظاماً فکسونا العظامَ لَحماً ثمّ انشاناه خلقاً آخَرَ فتبارَک الله اَحسنُ الخالقین)( مومنون/۱۴)
۵. یکی از نکات علمی قرآن که امروزه نظر دانشمندان را به خود جلب کرد، بیان مراحل خلقت انسان از #نطفه و #عَلَقه و #مُضغه و #عِظام و #لَحم و سپس #روح است، که با ابزار علمی و پزشکی امروز به نحو کامل مسئله برای دنیا روشن شد که چگونه در آن زمانِ دور از هر گونه علم و دانش و بدون وجودِ هیچگونه ابزار آزمایشی، قرآن مجید مراحل خلقت را با قاطعیت در آیات متعدّد خود بیان کرد.
نویسنده تفسیرِ (فی ظلال)، در ذیل آیه مورد بحث جمله عجیبی نقل می کند، و آن این که: جنین بعد از آن که مرحله عَلَقه (خون بسته) و مُضغه (شبیه گوشت جویده) را پشت سر گذاشت تمام سلول هایش تبدیل به سلول های استخوانی می شود و بعد از آن تدریجاً عضلات و گوشت روی آن را می پوشانَد، بنابر این جمله (کَسَونا العظامَ لحماً) یک معجزه علمی است که پرده از روی این مسئله که در آن روز برای هیچ کس روشن نبود، برمی دارد، زیرا قرآن نمی گوید ما مضغه را تبدیل به استخوان و گوشت کردیم بلکه می گوید: ما مُضغه را تبدیل به استخوان کردیم و بر استخوان ها لباس گوشت پوشاندیم.(تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۲۱۲)