eitaa logo
دکتر کبری خزعلی
128 دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
9.6هزار ویدیو
158 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آقای نفوذی
ترور برای بقا/ به بهانه تحرکات شدید نهضت‌آزادی برای بزرگداشت سالمرگ : 🔶 آیا هدف از ترور شهید مطهری توسط حفظ دولت موقت و بقای نهضت آزادی در قدرت برای تغییر مسیر انقلاب بود؟ این اساسی‌ترین پرسشی است که هیچ‌گاه کسی با جست و جوی فکت‌ها و اسناد تاریخی، به دنبال پاسخ به آن و یافتن سرنخ‌ها نشد. بررسی نقش مرتضی الویری نیز به عنوان هم پدر و هم دارای حلقه‌هایی مفقود است. موسوی خوئینی‌ها و مرتضی اولویری طبق اعتراف و اسناد موجود، عامل هدایت جهت ترور و بودند. 📌اما این وسط نقش و اتهام و چیست؟ سوال اول: شهید مطهری هنگام خروج از منزل دکتر سحابی و جلسه ترور می‌شود، جلساتی محرمانه که از دهه ۵۰ برگزار می‌شد و هیچ گاهی محتوای آن بیرون نیامد. چه کسی گودرزی را از زمان، مکان و افراد حاضر در این جلسه مطلع کرد؟ چرا ضارب صبر کرد تا بازرگان و سحابی که برای بدرقه او آمده بودند دم در، از مطهری فاصله بگیرند و آن‌ها را ترور نکرد؟ سوال دوم: به استناد حرف آیا حیات شهید مطهری به عنوان رییس برابر با برکناری زودهنگام دولت موقت توسط ایشان نمی‌شد؟ «علی مطهری": «در روزهای پایانی زندگانی استاد به ایشان گفتم: آقای بازرگان در نطق‌های تلویزیونی خود خیلی به امام کنایه می‌زند. اخیرا چنین حرفی زده است. استاد گفتند: قبلا هم حرف‌هایی گفته است و امام هم از دست او ناراحتند؛ همین روزها او را برمی‌داریم و یک دولت انقلابی روی کار می‌آوریم من مطمئنم اگر شهید نمی‌شدند دولت موقت در همان روزها سرنگون می‌شد.» [شهید مطهری در حدیث دیگران. مرکز اسناد انقلاب اسلامی. ص 220]» 📌 چه دست‌هایی هیچ‌گاه اجازه بازخوانی تاریخ و نقش در خیانت‌های متعدد را نداده است؟ و چه شد که علی مطهری امروز هم سفره‌ی قاتلان پدر خودش شده است؟ در سایه خواب غفلت چه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی، امروز اینگونه نهضت‌آزادی در رسانه‌های رسمی و غیررسمی برخلاف حکم صریح امام، آزادنه فعالیت دارد و آزادانه جمهوری اسلامی را معرفی می‌کند و به راحتی برای پدر معنوی منافقین، نکوداشت می‌گیرد؟ @mr_nofoozi
هدایت شده از مهدوی زادگان
⁉️ تنها فقیه خوارجی است که دشنام و ناسزاگویی بر شخص اول حکومت علوی را جایز می شمارد برنامه سحری یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان امسال بود که خطیب مشهور پایتخت در تحلیل حسادت ورزی حسودان امام علی علیه السلام جمله اهانت آمیزی را از آنان علیه آن حضرت نقل کرد. فردای همان شب به یکباره خوارجی مسلکان و مقدس نمایان حوزوی و تابعین شان بلوایی به راه انداختند که ای مسلمان چه نشسته ای که منبری نزدیک به حاکمیت مولای مان علی را به باد فحش و اهانت گرفته است. آنان در تلاش بودند که به این وسیله جامعه دینی را به آشوب کشانند و به اصطلاح قیصریه را به آتش کشند. اگرچه منبری مشهور در برنامه سحری بعدی ضمن عذر خواهی توضیح داد که قصد نقل گفتار حسودان امام علی علیه السلام را داشته‌ است و نه اهانت به آن حضرت، اما از آنجا که خناسان در پی فتنه انگیزی و التهاب آفرینی هستند به توضیحات وی گوش ندادند و او را تا سر حد مجرم خطرناک محکوم کردند و خواهان اشد مجازات برای او شدند. ‌اما حضرت حق چه زود نفاق گفتار این جماعت نیرنگ باز را بر مردم آشکار کرد. چنانکه به تازگی یکی از آنان در کانون توحید نما از سیره رواداری امام علی علیه السلام در مواجهه با تعرض و اهانت اهل خوارج چنین نتیجه هتاکانه ای را گرفته است که " گویی فحش و اهانت به شخص اول حکومت از اساس جرم انگاری نشده است"!! این چه سواد فقهی و لسان دینداری است که با کژ فهمی از سیره حکمرانی علوی اینگونه فحش و ناسزا بر شخص اول حکومت را - علی باشد یا هر حاکم شرع دیگر - جایز می شمارد و جرمی بر آن مترتب نمی داند؟! با این کژفهمی جواز ناسزاگویی به بزرگان دین را تئوریزه کرده است. چگونه‌ ممکن است که محب علی دشنام بر آن حضرت را نه فقط بشنود و قلبش به درد نیاید بلکه آن را جایز هم بداند. چقدر باید این مساله برای مدعی فقاهت مهم باشد که بر بالای منبر جواز فحش و اهانت بر معصوم علیه السلام را روا می دارد و می پرسد " چرا ما نمی‌توانیم در عمل از این سیره امیرالمؤمنین(ع) استفاده کنیم؟ ". اسفبار تر اینکه به زعم وی فحش و اهانت چونان حقی برای مخالف و معترض مفروض است! اگر اینچنین است، پس من نیز که معترض و مخالف با این مدعی هستم، حق ناسزاگویی با او را دارم. در این صورت، آیا در جامعه ایمانی چیزی از ادب و احترام متقابل باقی می ماند. بگذریم که جواز ناسزاگویی راه را بر اخلاق مداری می بندد و باب خشونت گفتاری را مفتوح می گرداند. این معمم مدعی، هنوز نفهمیده است که امام علی علیه السلام فحش و اهانت به شخص اول حکومت را جایز نشمرده است بلکه از حق خود که جواز مجازات شخص هتاک است، گذشت کرده است. فرق است میان عفو در مجازات با جواز عمل مجرمانه. هیچیک از فقهای امامیه از این سیره علوی برداشت جواز فحش و هتاکی را نکرده اند. بخصوص که روایات سابّ النبی اشد مجازات را تعیین کرده است. در کجا حضرات معصومین علیهم السلام که مخالف و معترض خلفای اموی و عباسی بودند آنان را به باد فحش و اهانت گرفته اند. آیا آنها از این سیره جدّ شان خبر نداشتند. این آقای معمم در خلوت نفسانی خود گمان کرده به مکاشفه فقهی مهمی نائل شده و باید بر بالای منبر همگان را خبر دهد که فحش و اهانت به شخص اول حکومت جایز است! آیا اینان با اینگونه توصیه های مشعشع فقه نما می خواهند جامعه را به سمت اخلاق مداری و مدارا با دیگران سوق دهند؟! تنها جامعه سکولار و اهل خوارج است که بر مبنای آزادی بیان هر گونه بی حرمتی به مقدسات را جایز می شمارند. او گمان باطل برده که جامعه سکولار میان مقدس و نا مقدس تمایز می گذارد و فحش و اهانت بر یکی را جایز می شمارد و بر دیگری روا نمی دارد. قرآن کریم مؤمنین را نهی کرده که به معبود كسانى كه غير الله را مى‌خوانند دشنام ندهند تا مبادا آن‌ها [نيز] از روى ظلم و جهل، خدا را دشنام دهند: " وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ" ( اﻷنعام : ١٠٨ ). این آیه شریفه اصل و سنت الهی و طبعاً قاعده فقهی است ولی این فقه خوانده حوزه برای مخالفین و معترضین شخص اول حکومت علوی فتوا به جواز فحش و اهانت علیه او را می دهد! حقیقتاً معلوم نیست که آیا این آقای معمم فقیه امامیه است یا فقیه اهل خوارج و سکولارها. به هر روی، راه مخالفت و اعتراض با سیره حکمرانی علوی رفتن به راه قاسطین و ناکثین و مارقین نیست. چون اصلا چنین راهی مشروعیت ندارد. چنانکه معصومین علیهم السلام در مخالفت با بنی امیه و بنی العباس به این سه راه نرفتند بلکه به راه جدّ شان رفتند و هیچگاه فحاشی و هتاکی دشمن را جایز شمردند. چنانکه داستان خدو انداختن عمرو بن عبدود بر گونه پاک و مطهر امام علی در جنگ خندق را همه شنیده ایم ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
هدایت شده از مشفقون
به بهانه بحث های این روزها در مورد حکم اعدام و محاربه و ... برش هایی از گعده قرآنی بنده با برخی دانشجویان در کوی دانشگاه شهید بهشتی(ره) با موضوع👇 🗡«قتل ، قصاص ، محاربه»🥷 (دی ماه ۱۴۰۱) 🔸 قسمت اول انواع قتل و چهار عذاب اخروی برای قتل عمد (۳دقیقه) 🔸 قسمت دوم حکم قطعی خداوند در مورد قصاص (۵دقیقه) 🔸 قسمت سوم بحث آیه محاربه(۴دقیقه) 🔸 قسمت چهارم منظور از محاربه (۲ دقیقه) 🔸 قسمت پنجم آیا محاربه و افساد فی الأرض یکی هستند یا مختلفند؟ (۲ دقیقه) 🔸 قسمت ششم امنیت مردم، شوخی نیست.../ به قول یک‌ نفر، اگر محارب را بکشند برایش بهتر از این است که تبعیدش کنند... (۸ دقیقه) / مهم 🔸 قسمت هفتم بخشیدن چنین افرادی یعنی باز گذاشتن راه برای تکرار این جنایات... (۲ دقیقه) 🔸 قسمت هشتم نظر فقهی مرحوم امام(ره) به عنوان نمونه در مورد محارب (‌۴ دقیقه) ✅ ان شاء الله شنیدن این حرف ها خالی از فایده نخواهد بود. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
ایران سری بعدی 3 هزار موشک به ما میزند - @mrtahlilgar.mp3
9.95M
🔗 کارشناس صهیون: ایران سری بعد نه 300 بلکه 30 هزار موشک پرتاب میکند آن وقت چه کنیم؟ 🎙 کارشناس فارسی زبان صهیون: آنها بار بعد نه با سیصد موشک و پهپاد که با سی هزار موشک و پهپاد اولین حمله را آغاز خواهند کرد اما سوال این است که آیا ما توان دفاع از خود در برابر چنین حمله ای را خواهیم داشت؟ ویدیوها را در کانال اختصاصی شبنامه ببینید 👇🇮🇷 https://t.me/shabnameh110 ✅ لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی @mrtahlilgar1
28.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀💠آن اقتصادی که ضریب جینی را به نفع طبقه سرمایه‌دار تغییر می‌دهد و شکاف طبقاتی را تعمیق می‌کند، «اقتصاد اسلامی» است یا «اقتصاد نئولیبرال»؟ ⏪تا وقتی که حوزه و دانشگاه به میدان نیایند و اقتصاد اسلامی را تئوریزه نکنند، بحران‌های ناشی از الگوی اقتصاد سرمایه‌داری، به پای اسلام و انقلاب نوشته خواهد شد!
1623651354-.pdf
1.89M
💐💐💐 سالروز شهادت استاد گرانقدر انقلاب شهید مرتضی مطهری و روز معلم مبارک💐💐💐 📣نهضت های یکصد ساله اخیر بویژه قسمت های آفات نهضت و شرایط مصلح را بخوانید. ⭕️شادی روح همه معلمان الهی و انسان‌ساز بویژه شهید مطهری صلوات
🔴داستان دردناک حسینیه ای که به پرورش آتئیست ختم شد ۱. حسینیه جماران، قلب تپنده انقلاب اسلامی بود. این حسینیه نماد پیوند امام و امت و ظهور و بروز اسلام حامی مستضعفان و پابرهنگان بود. ۲. این روزها اما جماران، به جماران نیوز تقلیل پیدا کرده است. سایت خبری که ذیل تولیت سیدحسن خمینی کار می کند. ۳. در اساسنامه جماران نیوز آمده این سایت با هدف پاسداشت و ترویج اندیشه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی کار خود را در 22 بهمن ماه 1387 بصورت آزمایشی شروع کرده و با تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(س) و شهیدان انقلاب اسلامی فعالیت می کند. حال سوال اینجاست خبرهای وایرال و مهم که غالبا تیترساز رسانه های برانداز و معاند می شود چه نسبتی با اهداف این رسانه دارد؟ ۴. عکس خبری که از شیخ حسین انصاریان ملاحظه می کنید توسط رسانه های ضد انقلاب تولید و توزیع شده است اما خبر آن، محصول جماران نیوز است. فکر کنید خبرنگاری به مراسم سالگرد آیت الله العظمی بروجردی برود و یک خبر ۵ خطی از کسادی و ورشکستگی نماز جماعت بیرون بکشد؟ و هیچ محتوای دیگری جز شکست پروژه امام خمینی و انقلاب به مخاطبانش مخابره نکند! ۵. سید حسن خمینی باید نسبت به اهداف پیدا و پنهان محمدعلی نادعلی زاده مدیرمسوول جماران نیوز تامل کند که برای انقلاب که هیچ! چون انتظاری از ایشان و موسسه حفظ و نشر امام نداریم اما برای دین چه پخت و پزهایی دارد جز تقویت آتئیست ها و خداناباوران! 🔴 👇 @bidariymelat
یکی از موضوعات مهمی که در خصوص کودتای نوژه وجود دارد، نقش سیدمحمدکاظم شریعتمداری است. وی ضمن تامین برخی از وجوه مالی گروه‌های مخالف امام و انقلاب، مترصد نقش جایگزین امام خمینی(ره) در دولت کودتا بود و سعی داشت بعد از ایشان «مرجع تقلید و رهبر آینده کشور» باشد.(منوچهر محمدی، تحلیلی بر انقلاب اسلامی، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1366، ص172-171). یرج رخشنده از ساواکی‌های فعال در کودتا نیز پس از دستگیری در این ارتباط می‌گوید: «بنی‌عامری می‌گفت با علما و روحانیونی که طرفدار آیت‌الله شریعتمداری می‌باشند، دست‌به‌دست هم داده‌ایم تا یک اسلام نوین در سطح مملکت پیاده کنیم.»(روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۶ مرداد ۱۳۵۹) بدین‌ترتیب راه هرگونه مخالفت اعضا با اهداف کودتا که بعضاً ضد انسانی و ضد اسلامی بود، بسته می‌شد. آقای شریعتمداری: «من صریحاً می گویم که با خمینی و اعمال او مخالفم. تعدادی از علما به من مراجعه می کنند و با بحث راجع به روش من و خمینی، سؤال می کنند که آیا اختلافی داریم؟ من می گویم بلی. او مخالف شاه است درحالیکه من این طور نیستم. ... من معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم. آنهایی را که اطمینان دارید بعد از آزادی تحریکات نمی کنند، آزاد کنید ولی بقیه را نگاه دارید، مخصوصاً کسانی را که اهانت به مقام سلطنت می کنند.» (آیت‌الله شریعتمداری به روایت اسناد ساواک،صفحات  921 تا  926). اعضای سفارت آمریکا در خصوص ملاقات با شریعتمداری در ١٠ ژانویه ١٩٧٩ (دی ۵٧) اظهار می دارند که؛ «شریعتمداری آشکارا از دیدن شخصی از جانب دولت آمریکا خوشحال است و موضعش کاملاً منطقی و مساعد (موافق برای همکاری) بود.»( اسناد لانه جاسوسی، جلد ١، ص٨١). یکی از خطرناک‌ترین اقداماتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی زیر چتر حمایت شریعتمداری انجام گرفت؛ تأسیس حزب خلق مسلمان بود. این حزب به فعالیت‌های ضدانقلابی و جدایی طلبانه در آذربایجان مشغول بود. از جمله اقدامات حزب خلق مسلمان در تقابل با جمهوری اسلامی می‌توان به مخالفت این حزب با همه‌پرسی قانون اساسی اشاره کرد. شریعتمداری از وجوه دریافتی از سازمان سیا، برای خرید اسلحه به منظور رویارویی مسلحانه با نظام اسلامی استفاده می‌کرد. در گزارش سرّی سازمان سیا به تاریخ ٢٨ تیر ١٣۵٨، مرتضی موسوی (از سران حزب خلق مسلمان) با صراحت به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید: «...شریعتمداری از پول ما جهت خرید اسلحه لازم استفاده می‌نمود.»( حمایت آمریکا از گروه‌های میانه‌رو در ایران، ص۶). در همین زمان روزنامه خلق مسلمان در یکی از شماره‌های خود به نقل از شریعتمداری نوشته بود: «اگر توافق‌ها مو به مو اجرا نشود امنیت آذربایجان را تعهد نمی‌کنیم.»(کودتای نوژه، ص90) افراط گرایی در حزب خلق مسلمان تا حد زیادی ناشی از احساس پشت گرمی به حمایت آمریکایی ها بوده است. تلاش برای جلوگیری از لغزش سیدکاظم شریعتمداری، از همان سال‌های نهضت اسلامی آغاز شد. در سال1357، زمانی که امام در پاریس حضور داشتند، چهار نفر از روحانیون ماموریت یافتند نزد شریعتمداری رفته و برای جلوگیری از انحراف او بکوشند. آیت‌الله مرتضی مطهری، موسوی اردبیلی، سید ابوالفضل زنجانی و چند تن دیگر مأمور به این کار می‌شوند ولی در این زمینه موفقیتی کسب نمی‌کنند.(خاطرات آیت الله مهدوی کنی ، ص 102). مام خمینی(ره) در خصوص غائله سال1358  فرمودند: «تبریز احتیاج به دخالت دیگران ندارد، خود تبریز غائله را خواهد خواباند». شهید مدنی که آن روز بعد از شهید قاضی (رضوان الله علیهما) امام‌جمعه‌ی تبریز بودند، آن روز وسط میدان بود؛ خود شهید مدنی وسط میدان بود، جوان‌ها هم دُورش لحظه‌به‌لحظه زیاد شدند و تبریز غائله جدایی طلبان را خواباند. @Gofteman_hekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ باورتون میشه که خانواده این نجاست پلید و جرثومه تباهی -(پدر وبرداران و...) یعنی خاندان هاشمی رفسنجانی 👆بیش از ۴۰ساله مستقیم و غیرمستقیم امورات داخلی و خارجی کشور امام زمان و ملت امام حسین را مدیریت میکردند و هنوز هم تفکرات ملحد و منحرف اینا در برخی مسئولین نفوذی ارشد و میانی وجود داره و درحال مسموم کردن اذهان و رفتار مردم هستند. این نجاست پلید فائزه هاشمی که اینجا به امام حسین علیه السلام جسارت وطبق روایت همچنین کسی انجس من الکلب از سگ نجس تر می باشد وجود مقدس ابی عبدلله را با کسی... مقایسه می کند. این زن پلید فزند کسی است که در خاطراتش می نویسدروز تاسوعا. وعاشوزا به سد لتیان رفته وهمراه خانوپهاش تفریح کرده وخودش (هاشمی) جت اسکی سوارشده درروزی که حتی ارمنی های تهران ادب می کنند ودر عزای سید الشهپا شرکت می کنند این ااقا وخانوادهاش برای تفریح با هلی کوپترربیت المال به سددلتیان می رود
هدایت شده از فرقه نیوز
گروهک فرقان را بهتر بشناسیم/ گروهک فرقان دیروز همان سوپر سازشکاران صورتی امروز هستند.. 🔺این هم از جعلیات وارده به تاریخ معاصر است که گروهک فرقان به تندروی در دین معروف کرده‌اند، آن‌ها در واقع کسانی بودند که دین به طور کامل لغلغه زبانشان بود و فقط تعریف بسیار سطحی خودشان را از دین قبول می‌کردند و احکام دین را دلبخواهی اجرا می‌کردند و حاضر نبودند زیر علم علمای مسلط بر مبانی دین اسلام در آن زمان همانند آیت‌الله مطهری و آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله بهشتی قرار بگیرند و آن‌ها را بی‌دین می‌دانستند! 🔺گروهک فرقان دیروز، دقیقا همین صورتی‌های امروز هستند که دین را یکپارچه قبول ندارند و با زدن دلبخواهی سر و تَه مبانی و دستورات دینی به ولنگاری‌ بیشتر خود اما به اسم دین می‌پردازند. 🔺این‌ها حاضرند با بی‌حجاب و ضد انقلاب بنشینند و گفتگو کنند ولی لحظه‌ای نمی‌توانند نیروهای انقلابی متدین کف میدان را تحمل کنند و آن‌ها را خوارج می‌نامند و هرجا بتوانند به این نیروهای انقلابی ضربه می‌زنند و حتی ابائی از ترور هم ندارند، دقیقا کاری که گروهک فرقان با آیت‌الله مطهری این مرد انقلابی مسلط بر مبانی دین کردند. 🔺خطر گروهک فرقان امروز که همان صورتی‌ها هستند از گروهک فرقان دیروز به مراتب بیشتر و خطرناک تر است. 🔺چون خیلی از این‌ها در نهادها و مراکز خاص نیز نفوذ کرده‌اند و کارشان زدن و ترور شخصیت نیروهای انقلابی متدین است؛ چه با پرونده‌سازی و چه با کارهای دیگر... ⚠️مراقب گروهک فرقان صورتی‌ها باشیم ✏️حجت احسان‌بخش @ferghenews_com
ظهور منجی آخرالزمانی یهود - @mrtahlilgar.mp3
10.89M
🔗 نخست وزیر سابق رژیم: به نتانیاهو دستور داده اند ظهور منجی آخرالزمانی یهود و پایان جهان را رقم بزند 🎙 صحبت های قابل تامل نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی درباره نتانیاهو / ایهود باراک " اطلاعات دقیق دارم که به او گفته اند تا با اقدامات خودش و تداوم جنگ میتواند به ظهور منجی آخرالزمانی یهود و نزدیک شدن آخرالزمان کمک کند. ویدیوها را در کانال اختصاصی شبنامه ببینید 👇🇮🇷 https://t.me/shabnameh110 ✅ لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی @mrtahlilgar
هدایت شده از خبر فوری سراسری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️امیدواریم این خبر که این پزشکها بعد از استراحت بدون هیچ اتفاق خاصی مجدد برگشتن به سرکار خودشون رو هیچ وقت در این کانال کار نکنیم. منتظر برخورد قضایی مطابق شرع اسلام با این پزشکان بی تعهدی که در مملکت امام زمان(عج) در کمال امنیت با بودجه بیت المال درس خوندن اما به این شکل امنیت روانی و اعتقادی جامعه رو زیر سوال بردن هستیم! حداقل خواسته این مردم انقلابی و متدین برای یک اقدام بازدارنده،اعمال حد شرعی و لغو پروانه طبابت و برگشت وجوهی هست که نظام برای درس خوندن این افراد ناسپاس هزینه کرده، هست. 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
هدایت شده از Asghar Asadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️ حسینیه کردن کاخ سفید به وسیله مردم و جوانان از آنچه به نظر می‌رسد، به آمریکا نزدیک‌تر است.. 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
🔴درنـگـی مـنـتـقـدانـه در لایـحـه ➖بخشی از اشکالات و انتقادات به متن و جهت‌گیری لایحه حجاب ۱. دوربین و هوشمندسازی اگر تکمیل و تقویت حضور میدانی نیروهای ضابط باشد، مطلوب است اما اگر جایگزین ضابطین شد به شدت خطرناک و حرکت به سمت جامعه بدون امر به معروف و نهی از منکر است، یعنی دوربین، عنصر مستقل باشد نامطلوب و اگر عنصر مکمل ضابط باشد نامطلوب است. ۲. اگر پلیس نتواند با فردی که جرم مشهود مرتکب شده برخورد کند موجب استمرار و تداوم ارتکاب حرام شده و علاوه بر قبح‌زدایی، گناه به سرعت شیوع پیدا می‌کند، همچنین نهی از منکر هم در این صورت دشوارتر از حد تصور خواهد بود. ۳. بسنده کردن به عکس‌برداری پلیس و دیگر نیروهای منتسب به نظام، به شکلی محسوس و تهدیدآمیز، اقتدار پلیس را از بین می‌برد و همین امر، موجب بی‌اعتنایی به پلیس و افزایش جرم و شرارت در جامعه خواهد شد. ۴. با توجه به این نکته که جزای مالی باید بخشی از مجازات اسلامی باشد، بسنده کردن به مجازات مالی(ولو در مرحله اول) باعث وقیح‌تر شدن طبقه سرمایه‌دار و موجب خدشه به عدالت نیز می‌شود و لازم از با توجه به نوع کشف حجاب و تن‌نمایی و حالات مختلف، مجازات‌ها از بازدارندگی لازم، برخوردار باشد. ۵. طولانی شدن مراحل دادرسی در این لایحه، حجاب را در سطح تخلفی کوچک و کم‌اثر تقلیل داده و این مشکل، با سطح و مرتبه اهمیت حجاب به عنوان ضروری دین، تناظر ندارد. و اشکالات و انتقادات دیگر.... حجت الاسلام رحمت الله معظمی @r_moazzami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴روشنگری یکی از فضلای قم درباره مواضع عجیب بانکی‌پور حجت‌الاسلام‌ مولا: بانکی‌پور در جمع فضلا در مسجد مقدس جمکران طرح نور فراجا را صریحا زیر سوال برد و رد کرد. - نماینده طلاب کرمان در مجمع نمایندگان طلاب جامعه مدرسین: نمی‌دانیم میزان سواد فقهی آقای بانکی‌پور چه میزان است؟ - دبیر سابق ستاد امر به معروف کرمان: بانکی‌پور می‌گوید تا دوربین هست نباید پلیس وارد بشود. پی نوشت: این موضوع نشان دهنده طرز تفکر غیر انقلابی این فرد است و چنین فردی نباید در چنین موضوع مهمی سمت و جایگاه تاثیرگذار پیدا کند. 🔥 @Moohem
«شاید کسی پاسخی داشت...» 🔻آخرین متن در دسترس لایحه «حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و » را واو به واو مطالعه کردم؛ بالغ بر ۱۵٠ ابهام در اصطلاحات، عبارات و واژگانِ بکار رفته، وجود داشت به علاوه مغایرت با حداقل ۱۵ اصل از اصول قانون اساسی، به صورت مکرر در ماده‌ها! ❌هیچ کجای این لایحه صحبتی از حد شرعی عفاف و حجاب(وجه و کفین) نیست! 🔸و تکیه سنگین لایحه بر جرائم مالی، صرفا یک پیام دارد؛ پول بده بی‌حجاب بچرخ و بی‌عفت رفتار کن!!! (که حقانیت این نقد و دغدغه را را دروازه بان استقلال به اثبات رساند) ❗روند رسیدگی به جرم کشف حجاب هم به نحو غیر قابل باوری منتج به اخلال در کار سیستم قضایی و بانکی خواهد شد٠(کسی نیست بگوید وقتی با یک عملیات فراجا با کمترین چالش، بالغ بر ۷٠٪ مکشفه‌ها رعایت می‌کنند چرا باید این حجم از مستند در سیستم برای رسیدگی گسیل شود؟!) ◀️ به گمانم، نیاز به توضیح نیست که ذی نفع بودن دولت در دریافت جریمه‌ها و دسترسی به حسابهای مالی مردم و برداشت از حساب بدون اطلاع ایشان، شکاف اجتماعی و مدنی را عمق خواهد بخشید! ❎ مدافعان این لایحه همگی اذعان دارند که در متن آن ایراداتی هست و اعلام می‌دارند که پس از اجرا، ایرادات رفع می‌شود! سلمنا 👌 اما یک سوال ساده؛ اگر ایرادات قابل رفعند چرا همین حالا قبل از ورود به اجرای آسیب زا، رفعشان نکنیم؟! کدام منطق حکم می‌کند که از ابتدا قانونی که می‌دانید و می‌دانیم پر از ایراد است و مانع تراشی می‌کند برای دستگاه های مختلف در برخورد با حرام سیاسی، مصوب شود؟!! یک سال و اندی صبر کردیم چند ماه دگر هم بیش این عجله برای چیست وقتی شخص آقای اژه‌ای و سخنگوی دولت اعلام کردند قوانین موجود برای برخورد با این پدیده کفایت می‌کند؟ ✅ معقول آن است که برای رفع خلاهای قانونی با طمانینه عمل کنیم که به جای کمک به رفع مشکل، بستر جدیدی برای ایجاد مشکلات جدید احداث نکنیم ❌ آیا نمی‌دانید درگیری دستگاه قضا به چنین حجمی مستندات و پرونده و روند رسیدگی که در لایحه پیش بینی شده، چه آسیبی به رسیدگی به سایر پرونده ها می‌رساند؟ آیا راجع به ایجاد نارضایتی عمومی در این زمینه نباید نگران بود؟! 📌 بزرگواری گفت در نسخه آخر لایحه برخی از ایرادات رفع شده باز هم سلمنا! و باز هم سوال؛ چرا بر اساس بند ۹ سیاستهای کلی نظام قانونگذاری، نسخه آخر لایحه در معرض افکار عمومی یا حداقل نخبگان جامعه قرار نمی‌گیرد تا هم رفع دغدغه شود هم خلاف دستور حضرت آقا در سیاستهای کلی عمل نشده باشد؟! ❌ عدم توجه به سیاستهای کلی نظام قانونگذاری تخلف دیگری است که در جریان تصویب این لایحه در حال رقم خوردن است! ⁉️مگر طبق اصل ۶۹ قانون اساسی مذاکرات مجلس شورای اسلامی نباید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود؟ مگر تنها مصوبات جلسات غیرعلنی، محرمانه محسوب نمی‌شوند؟ محرمانگی لایحه با تکیه بر کدام جنبه و روند قانونی رقم خورده؟ و سوالاتی که در هیچ یک از جلسات اخیر پاسخ داده نشدند... ✍️ کانال 🔻 🆔 @banooyetamadonsaz 🔥 @Moohem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای هدیه‌دادن سیدحسن نصرالله به معلم سردار زاهدی 💠کانال :👇 🌐 @pelakdez
هدایت شده از کافه سیاسی
عملیات وعده صادق آهنگ زنگ.mp3
26.29M
🎯سخنرانی با موضوع : تبیین عملیات وعده صادق 💥 🎙کارشناس : جناب آقای سعید میرزایی 🇮🇷https://t.me/kafesiasi 🇮🇷https://eitaa.com/kafesiasi
هدایت شده از کافه سیاسی
تبیین عملیات وعده صادق.pdf
9.64M
🚀اولین پرده نگار با موضوع تبیین عملیات غرورآفرین وعده صادق 💢ویژه مربیان و اساتید دانشگاه و فرهنگیان ، هادیان سیاسی 🇮🇷🇮🇶🇱🇧🇵🇸🇸🇾 🌎💥🎯🚀 🇮🇷https://t.me/kafesiasi 🇮🇷https://eitaa.com/kafesiasi
هدایت شده از روزنه
متن کامل اعلامیه مشترک شهید مطهری و بازرگان در نقد افکار شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم نظر به این‌که مسائل مربوط به مرحوم دکتر علی شریعتی، مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آن‌ها از مسائل اساسی و حیاتی و وسیله بهره‌برداری افراد و دستگاه‌های مغرض گردیده است، این‌جانبان تبادل نظر در این مسائل را ضروری دانستیم و در یک سلسله مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم و با توجه به این‌که بیشترین افراد که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند، از قشر حقیقت‌طلب‌اند، وظیفه شرعی دانستیم، عقاید و نظریات مشترک خود را در این زمینه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفضیل به اطلاع عموم و به ویژه این قشر برسانیم. باشد که وسیله خیری برای رهایی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که البته موجب رضای خدای متعال خواهد بود. آن‌چه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایش‌هایش و یا استنباط‌ها و اظهار‌نظر‌هایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشته‌های او منعکس است. این‌جانبان که علاوه بر آشنایی به آثار و نوشته‌های مشارالیه، با شخص او فی‌الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبت‌هایی از قبیل سنی‌گری و وهابی‌گری به او بی‌اساس است و او در هیچ یک از مسائل اصولی اسلام، از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت، گرایش غیراسلامی نداشته است. ولی نظر به این‌که تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود و هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد، تا آن‌جا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بی‌خبر می‌ماند، هر چند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه می‌افزود، در مسائل اسلامی (حتی در مسائل اصولی) دچار اشتباهات فراوان گردیده است که سکوت در برابر آن‌ها ناروا و نوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خداست که : ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم للاعنون. از این‌رو، با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و این‌که خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بی‌غرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد و به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آن‌ها داد، این‌جانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام بدون مجامله و پرده‌پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمن مغرض، طی نشریاتی نظریات خود را درباره مطالب و مندرجات کتاب‌های ایشان بالصراحه اعلام داریم. از خداوند متعال مدد می‌طلبیم و از همه افرادی که بی‌غرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار ‌دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد. والسلام علی من اتبع الهدی. مهدی بازرگان، مرتضی مطهری 🔶حاشیه روزنه این اعلامیه در آن زمان با مشت آهنین مریدان غالی آقای شریعتی مواجه شد و نهایتا فشارهای سیاسی موجب شد بازرگان تلویحا از موضع قبلی اش عقب نشینی کند اما در بیانیه دومش بار دیگر بر ضرورت نقد آثار شریعتی تاکید کرد و آنرا ضروری دانست. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
توصیه امام خمینی به جوانان پیرامون استفاده از آثار استاد شهید مطهری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم‌ گرچه انقلاب اسلامی ایران- به رغم بدخواهان و ماجراجویان- به خواست و توفیق خداوند متعال به پیروزی رسید و نهادهای اسلامی- انقلابی یکی پس از دیگری در ظرف تقریباً یک سال با آرامش و موفقیت انجام گرفت، لکن بر ملت ما و به حوزه‌های اسلامی و علمی خسارتهای جبران ناپذیر نیز به دست منافقین ضد انقلاب واقع شد؛ همچون ترور خائنانه مرحوم دانشمند و اسلام‌شناس عظیم الشان حجت الاسلام آقای حاج شیخ مرتضی شهید مطهری- رحمه الله علیه. این جانب نمی‌توانم در این حال احساسات و عواطف خود را نسبت به این شخصیت عزیز ابراز کنم. آنچه باید عرض کنم درباره او آن است که او خدمتهای ارزشمندی به اسلام و علم نمود و موجب تاسف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش را از حوزه‌های علمی و اسلامی گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن، محروم نمود. مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود. خدایش رحمت کند و در جوار خدمتگزاران بزرگ اسلام جایگزین فرماید. اکنون شنیده می‌شود که مخالفین اسلام و گروههای ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام شکن خود دست جوانان عزیز دانشگاهی ما را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند. من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌کنم که کتابهای این استاد عزیز[شهید مطهری] را نگذارند با دسیسه‌های غیر اسلامی فراموش شود. از خداوند متعال توفیق همگان را خواهانم. و السلام علی عباد الله الصالحین. 27 اسفند ماه 58 29 ربیع الثانی 1400 روح الله الموسوی الخمینی‌ ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی [صفحه ۲ از ۴] چهارم مسألۀ شريعتى‏هاست. در نامه قبل معروض شد كه پس از مذاكره با بعضى دوستان مشترك قرار بر اين شد كه بنده ديگر درباره مسائلى كه به شخص او مربوط مى‏شد از قبيل صداقت داشتن و صداقت نداشتن و از قبيل التزامات عملى سخنى نگويم ولى انحرافاتى كه در نوشته‏هاى او هست به صورت خيرخواهانه و نه خصمانه تذكر دهم؛ ولى اخيراً مى‏بينم گروهى كه عقيده و علاقه درستى به اسلام ندارند و گرايش‏هاى انحرافى دارند با دسته‏بندى‏هاى وسيعى درصدد اين هستند كه از او بتى بسازند كه هيچ مقام روحانى جرأت اظهارنظر در گفته‏هاى او را نداشته باشند. اين برنامه در مراسم چهلم او در مشهد ـ‏متأسفانه با حضور بعضى از دوستان خوب ما ـ و بيشتر در ماه مبارك رمضان در مسجد قبا اجرا شد، تحت عنوان اينكه بعد از سيد جمال و اقبال و بيش از آنها، اين شخص رنسانس اسلامى به‏وجود آورده و اسلام را نو كرده و خرافات را دور ريخته و همه بايد به افكار او بچسبيم ولى خوشبختانه با عكس‏العمل شديد گروهى ديگر مواجه شد و به علاوه هوشيارى و حسن نيت امام مسجد كه متوجه شد توطئه‏اى عليه روحانيت بوده، در شب‏هاى آخر فى‏الجمله اصلاح شد. عجبا مى‏خواهند با انديشه‏هايى كه چكيده افكار ماسينيون مستشار وزارت مستعمرات فرانسه در شمال افريقا و سرپرست روحى مبلغان مسيحى در مصر و افكار گورويچ يهودى ماترياليست و انديشه‏هاى ژان پل سارتر اگزيستانسياليست ضد خدا و عقايد دوركهايم جامعه‏شناس ضد مذهب است، اسلام نوين بسازند پس و على‏الاسلام السلام. به خدا قسم اگر روزى مصلحت اقتضا كند كه انديشه‏هاى اين شخص حلاجى شود و ريشه‏هايش به دست آيد و با انديشه‏هاى اصيل اسلامى مقايسه شود صدها مطلب به‏دست مى‏آيد كه بر ضد اصول اسلام است و به علاوه بى‏پايگى آنها روشن مى‏شود. من هنوز نمى‏دانم فعلاً چنين وظيفه‏اى دارم يا ندارم ولى با اينكه مى‏بينم چنين بت‏سازى مى‏شود فكر مى‏كنم كه تعهدى كه دربارۀ اين شخص دارم ديگر ملغاست در عين حال منتظر اجازه و دستور آن حضرت مى‏باشم. كوچكترين گناه اين مرد بدنام كردن روحانيت است، او همكارى روحانيت با دستگاه‏هاى ظلم و زور عليه توده مردم را به صورت يك اصل كلى اجتماعى درآورد، مدعى شد كه مَلِك و مالك و ملا و به تعبير ديگر تيغ و طلا و تسبيح هميشه در كنار هم بوده و يك مقصد داشته‏اند. اين اصل معروف ماركس و به عبارت بهتر مثلث معروف ماركس را كه دين و دولت و سرمايه سه عامل همكار بر ضد خلقند و سه عامل از خودبيگانگى بشرند به صد زبان پياده كرد، منتها به جاى دين، روحانيت را گذاشت، نتيجه‏اش اين شده كه جوان امروز به اهل علم به چشم بدترى از افسران امنيتى نگاه مى‏كند و خدا مى‏داند كه اگر خداوند از باب و يمكرون و يمكراللّه‏ و اللّه‏ خيرالماكرين در كمين او نبود او در مأموريت خارجش چه بر سر روحانيت و اسلام مى‏آورد. تبليغاتى در اروپا و امريكا‏له او از زهد و ورع و پارسايى تا خدمت به خلق و فداكارى و جهاد در راه خدا و پاكباختگى در راه حق شده است و بسيار روشن است كه دست‏هاى مرموزى در كار بوده و دوستان خوب شما در اروپا و امريكا اغفال شده‏اند. من لازم مى‏دانم كه حضرتعالى گاهى برخى افراد بصير را ولو به طور خفا به اروپا و امريكا بفرستيد، جريان‏ها را از نزديك ببينند و گزارش دهند كه به عقيده بعضى از دوستانتان در آنجا، پاره‏اى از حقايق از حضرتعالى كتمان مى‏شود. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
روایت از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹داستانى را من خيلى سابق از يكى از علماى قم شنيدم. در ميان علما و گذشته در اين صد سال اخير، مرحوم ميرزاى شيرازى (ميرزاى بزرگ، مرحوم حاج ميرزا محمدحسن، همانكه را تحريم كرد) از كسانى است كه در علم و در عقل و در تقوا تقريباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنويت شايد در طبقه مراجع كسى به حد او نرسيده يا كمتر رسيده است، و ظاهرش هم هيچ نشان نمى داد، خيلى مرد عجيبى بوده است. 🔸در يكى از شهرستانها يك ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزا گفته بودند ما نامهاى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد. مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد. بار ديگر نامه مىنويسد، باز تعريف مىكند كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مى كند و هم تقوايش را. باز ميرزا جواب نداد. تا بالاخره آن كسى كه اينهمه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مى رود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد، چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و باتقوايى است؟ [میرزای شیرازی] فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم. پس چرا شما تأييد نكرديد؟ فرمود: تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يك نامه ات ننوشتى كه در چه حدى است؟ براى ملّا٬ علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراك شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است. خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يك آدم ، نتيجه چيست؟ مىشود، يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايدهاش چيست؟ تو هيچ اسمى از آن مسأله عمده نبرده بودى. من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتىكه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درك شرايط زمان و درك و شناخت مردم در چه حدى است. بسيار خوب، آدم عالم و باتقوا براى خودش آدم خوبى است، اما من نمى توانم مقدّرات اسلامى مردم را در دست كسى بدهم كه عقلش براى من محرز نيست. (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص 498) 🔶حاشیه در عصر حاضر با پدیده مواجهیم که تمرکز خود را بر قرار داده اند و سوگمندانه٬ مهم ترین شاخصه مورد تاکیدشان٬ تسلط به اصطلاحات علمی است و کمتر به توانمندی و صلاحیت افراد در اداره مقدرات اسلام و لوازم آن توجه دارند. آنان با سلب مسؤولیت سیاسی/اجتماعی از خود٬ مرجعیت شیعه را از یک نهاد مقتدر و کارآمد به خرده جریانی کم اثر که صرفا جایگاه دانشی دارد٬ تقلیل داده اند. آنگونه که خواندید٬ سلف صالح ما٬ همواره در صلاحیت سنجی مجتهدان٬ به عقل و تدبیر و صلاحیت های مدیریتی فراتر از علم و تقوا٬ تاکید داشته اند. مساله ای که اگر اکنون مورد توجه قرار می گرفت٬ در پرهیز آنان از ریاست دینیه و عدم دعوت به خود و گریز از فعال کردن گسل های اختلاف و انشقاق٬ کفایت می نمود. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
آیت الله شهید مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه @rozaneebdfarda 🔻🔻🔻 وقتی از ٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست. شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و ٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ و داشت. برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از ٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با و برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت. بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر چنان جلوه دادند که نه تنها از ‌پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند. بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد. اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند. دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و‌ نظام هستند. شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد نیز هست و از همین رو همزمان و به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند‌. بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحولخواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استاد شهید ، شاگرد برجسته آیات بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی است. عقبه مطالعات حوزوی او به اندازه ای هست که هیچ کس را یارای آن نباشد که او را از سرآمدان علمای معاصر حوزه قم نشناسد. مطهری یک حقیقت است؛ حقیقتی انکارناشدنی و البته همچنان ناشناخته. شهید مطهری هنوز و همچنان مسئله جامعه ایرانی است؛ شناخت سلوک سیاسی و مشرب علمی او، همچنان گره گشاست و تکثیر و تکرار مطهری، همچنان خلأ راهبردی حوزه علمیه در عصر استقرار است. مطهری گرچه به فلسفه دانی و فقاهت و قلم و خطابه و روزآمدی و انقلابی گری و نوگرایی مشهور است اما هنوز ابعاد ناشناخته ای از زندگانی او وجود دارد که استفاده کامل از برکت وجودی وی در گرو دستیابی بدان است. شهید مطهری در نیمه دوم دهه 30 و در دوران زعامت آیت الله بروجردی، همپای برخی استادانش و همراه با بعضی هم طرازانش، بر طرح متمرکز بود. طرحی که بعد از مدت ها هم اندیشی نخبگان و بزرگان حوزه قم، به نتیجه رسید و تنها یک قدم مانده به اجرا، در اتفاقی تلخ و باورناپذیر، تأییدیه اولیه زعیم قم را از دست داد و ناگزیر همه رشته ها به چشم برهم زدنی پنبه شد و به تاریخ پیوست! شکست طرح تحول حوزه در دهه 30 ریشه در دو عامل اصلی داشت؛ 1- کهنه اندیش و ایستایی که هر تغییری را دشمن دیانت و روحانیت تلقی می کردند و این طرح را عامل برهم خوردن روزگار عافیت می پنداشتند. همینان مهم ترین جریان مخالف در مقابل بعض اصلاحات حوزوی آقای بروجردی در قم و نجف بودند. 2- معدود اطرافیان و بعض اعضای بیت آیت الله بروجردی که مع الاسف علاوه بر کج اندیشی، آلوده به هم بودند! همین جماعت ایضا زمینه تحریک و سرکوب فدائیان و فاصله گرفتن برخی فضلای وقت از بیت آقای بروجردی(خاصه امثال امام خمینی و مطهری و بهجت و...) را فراهم کردند. شکست اصلاحات حوزه علاوه بر آنکه زمینه روزآمدی و تحول ساختاری نهاد روحانیت را از بین برد، کناره گیری امام از بیت آقای بروجردی، قهر آقا مرتضای حائری از قم و کوچ مرتضی مطهری به تهران را در پی داشت! در واقع با این اتفاق تلخ، سه نسل مؤثر از حوزویان از نقش آفرینی جدی در تحولات حوزه، برکنار ماندند. زندگانی مرحوم مطهری در بدو ورود به تهران، با تلخی های فراوانی همراه بود؛ شاید مرور آن مقطع، تسکینی باشد برای طلاب مجاهدی که این روزها با سختی معیشتی به مجاهده علمی مشغولند. مطهری اما آبدیده بود، صبر کرد، تلاش کرد و دوام آورد. او در مدتی نه چندان طولانی با محیط جدید خود را وفق داد بدون آنکه رنگ محیط به خود بگیرد. دوران تأثیرگذاری مجتهد اراده مند قم در تهران آغاز شد؛ او در دانشگاه تدریس داشت اما برخلاف برخی علمای تهران، به درس و بحث بسنده نکرد و این بود که به مرور از محافل مذهبی مانند گرفته تا مجامع روشنفکری مانند انجمن های اسلامی معلمان و مهندسان و حسینیه ارشاد، رد پایش پیدا شد. روح حقیقت طلب مطهری موجب شد پرسش های تازه را به معارف دین عرضه کند و با استنطاق از منابع دینی، پاسخ های عمیق، اجتهادی و روزآمد را به مخاطب ارائه دهد و همین روند بود که بر محبوبیت و تأثیرگذاری جدی او در پایتخت افزود. در کنار برداشت های اجتهادی و تعامل گسترده با طیف های مختلف فکری، شاخصه مهم مطهری اما، فاصله گذاری عقیدتی و فکری او با پیروان مکاتب انحرافی و نحله های التاقاطی بود. مطهری گرچه به اقتضای تکلیف با همگان نشست و برخاست داشت (که البته ممکن است در تحلیل های پسینی نقدهایی نیز بدان وارد باشد)، اما هم مطهری و هم همنشینان او خوب می دانستند که نمی توان در او طمع کرد. این است که مطهری گرچه از تاسیس متاع تا تشکیل حسینیه ارشاد، با امثال بازرگان و سحابی و دیگران همنشین بود اما هرگز هضم نشد و هیچ کس نتوانست او را مصادره کند. او خودش بود! چنانکه همنشینی با امثال هم نتوانست طهارت سیاسی او را به ننگ و عار درباری بودن بیالاید. ادامه یادداشت در: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8188 @rozaneebefarda ادامه👇