28.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀💠آن اقتصادی که ضریب جینی را به نفع طبقه سرمایهدار تغییر میدهد و شکاف طبقاتی را تعمیق میکند، «اقتصاد اسلامی» است یا «اقتصاد نئولیبرال»؟
⏪تا وقتی که حوزه و دانشگاه به میدان نیایند و اقتصاد اسلامی را تئوریزه نکنند، بحرانهای ناشی از الگوی اقتصاد سرمایهداری، به پای اسلام و انقلاب نوشته خواهد شد!
#استاد_میرباقری
1623651354-.pdf
1.89M
💐💐💐 سالروز شهادت استاد گرانقدر انقلاب شهید مرتضی مطهری و روز معلم مبارک💐💐💐
📣نهضت های یکصد ساله اخیر بویژه قسمت های آفات نهضت و شرایط مصلح را بخوانید.
⭕️شادی روح همه معلمان الهی و انسانساز بویژه شهید مطهری صلوات
🔴داستان دردناک حسینیه ای که به پرورش آتئیست ختم شد
۱. حسینیه جماران، قلب تپنده انقلاب اسلامی بود. این حسینیه نماد پیوند امام و امت و ظهور و بروز اسلام حامی مستضعفان و پابرهنگان بود.
۲. این روزها اما جماران، به جماران نیوز تقلیل پیدا کرده است. سایت خبری که ذیل تولیت سیدحسن خمینی کار می کند.
۳. در اساسنامه جماران نیوز آمده این سایت با هدف پاسداشت و ترویج اندیشه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی کار خود را در 22 بهمن ماه 1387 بصورت آزمایشی شروع کرده و با تعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(س) و شهیدان انقلاب اسلامی فعالیت می کند.
حال سوال اینجاست خبرهای وایرال و مهم که غالبا تیترساز رسانه های برانداز و معاند می شود چه نسبتی با اهداف این رسانه دارد؟
۴. عکس خبری که از شیخ حسین انصاریان ملاحظه می کنید توسط رسانه های ضد انقلاب تولید و توزیع شده است اما خبر آن، محصول جماران نیوز است. فکر کنید خبرنگاری به مراسم سالگرد آیت الله العظمی بروجردی برود و یک خبر ۵ خطی از کسادی و ورشکستگی نماز جماعت بیرون بکشد؟ و هیچ محتوای دیگری جز شکست پروژه امام خمینی و انقلاب به مخاطبانش مخابره نکند!
۵. سید حسن خمینی باید نسبت به اهداف پیدا و پنهان محمدعلی نادعلی زاده مدیرمسوول جماران نیوز تامل کند که برای انقلاب که هیچ! چون انتظاری از ایشان و موسسه حفظ و نشر امام نداریم اما برای دین چه پخت و پزهایی دارد جز تقویت آتئیست ها و خداناباوران!
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
یکی از موضوعات مهمی که در خصوص کودتای نوژه وجود دارد، نقش سیدمحمدکاظم شریعتمداری است. وی ضمن تامین برخی از وجوه مالی گروههای مخالف امام و انقلاب، مترصد نقش جایگزین امام خمینی(ره) در دولت کودتا بود و سعی داشت بعد از ایشان «مرجع تقلید و رهبر آینده کشور» باشد.(منوچهر محمدی، تحلیلی بر انقلاب اسلامی، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1366، ص172-171).
یرج رخشنده از ساواکیهای فعال در کودتا نیز پس از دستگیری در این ارتباط میگوید: «بنیعامری میگفت با علما و روحانیونی که طرفدار آیتالله شریعتمداری میباشند، دستبهدست هم دادهایم تا یک اسلام نوین در سطح مملکت پیاده کنیم.»(روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۶ مرداد ۱۳۵۹)
بدینترتیب راه هرگونه مخالفت اعضا با اهداف کودتا که بعضاً ضد انسانی و ضد اسلامی بود، بسته میشد.
آقای شریعتمداری:
«من صریحاً می گویم که با خمینی و اعمال او مخالفم. تعدادی از علما به من مراجعه می کنند و با بحث راجع به روش من و خمینی، سؤال می کنند که آیا اختلافی داریم؟ من می گویم بلی. او مخالف شاه است درحالیکه من این طور نیستم. ... من معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم. آنهایی را که اطمینان دارید بعد از آزادی تحریکات نمی کنند، آزاد کنید ولی بقیه را نگاه دارید، مخصوصاً کسانی را که اهانت به مقام سلطنت می کنند.» (آیتالله شریعتمداری به روایت اسناد ساواک،صفحات 921 تا 926).
اعضای سفارت آمریکا در خصوص ملاقات با شریعتمداری در ١٠ ژانویه ١٩٧٩ (دی ۵٧) اظهار می دارند که؛ «شریعتمداری آشکارا از دیدن شخصی از جانب دولت آمریکا خوشحال است و موضعش کاملاً منطقی و مساعد (موافق برای همکاری) بود.»( اسناد لانه جاسوسی، جلد ١، ص٨١).
یکی از خطرناکترین اقداماتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی زیر چتر حمایت شریعتمداری انجام گرفت؛ تأسیس حزب خلق مسلمان بود. این حزب به فعالیتهای ضدانقلابی و جدایی طلبانه در آذربایجان مشغول بود. از جمله اقدامات حزب خلق مسلمان در تقابل با جمهوری اسلامی میتوان به مخالفت این حزب با همهپرسی قانون اساسی اشاره کرد.
شریعتمداری از وجوه دریافتی از سازمان سیا، برای خرید اسلحه به منظور رویارویی مسلحانه با نظام اسلامی استفاده میکرد. در گزارش سرّی سازمان سیا به تاریخ ٢٨ تیر ١٣۵٨، مرتضی موسوی (از سران حزب خلق مسلمان) با صراحت به این موضوع اشاره کرده و میگوید: «...شریعتمداری از پول ما جهت خرید اسلحه لازم استفاده مینمود.»( حمایت آمریکا از گروههای میانهرو در ایران، ص۶).
در همین زمان روزنامه خلق مسلمان در یکی از شمارههای خود به نقل از شریعتمداری نوشته بود: «اگر توافقها مو به مو اجرا نشود امنیت آذربایجان را تعهد نمیکنیم.»(کودتای نوژه، ص90)
افراط گرایی در حزب خلق مسلمان تا حد زیادی ناشی از احساس پشت گرمی به حمایت آمریکایی ها بوده است.
تلاش برای جلوگیری از لغزش سیدکاظم شریعتمداری، از همان سالهای نهضت اسلامی آغاز شد. در سال1357، زمانی که امام در پاریس حضور داشتند، چهار نفر از روحانیون ماموریت یافتند نزد شریعتمداری رفته و برای جلوگیری از انحراف او بکوشند. آیتالله مرتضی مطهری، موسوی اردبیلی، سید ابوالفضل زنجانی و چند تن دیگر مأمور به این کار میشوند ولی در این زمینه موفقیتی کسب نمیکنند.(خاطرات آیت الله مهدوی کنی ، ص 102).
مام خمینی(ره) در خصوص غائله سال1358 فرمودند:
«تبریز احتیاج به دخالت دیگران ندارد، خود تبریز غائله را خواهد خواباند».
شهید مدنی که آن روز بعد از شهید قاضی (رضوان الله علیهما) امامجمعهی تبریز بودند، آن روز وسط میدان بود؛ خود شهید مدنی وسط میدان بود، جوانها هم دُورش لحظهبهلحظه زیاد شدند و تبریز غائله جدایی طلبان را خواباند.
@Gofteman_hekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ باورتون میشه که خانواده این نجاست پلید و جرثومه تباهی -(پدر وبرداران و...) یعنی خاندان هاشمی رفسنجانی 👆بیش از ۴۰ساله مستقیم و غیرمستقیم امورات داخلی و خارجی کشور امام زمان و ملت امام حسین را مدیریت میکردند و هنوز هم تفکرات ملحد و منحرف اینا در برخی مسئولین نفوذی ارشد و میانی وجود داره و درحال مسموم کردن اذهان و رفتار مردم هستند. این نجاست پلید فائزه هاشمی که اینجا به امام حسین علیه السلام جسارت وطبق روایت همچنین کسی انجس من الکلب از سگ نجس تر می باشد وجود مقدس ابی عبدلله را با کسی... مقایسه می کند. این زن پلید فزند کسی است که در خاطراتش می نویسدروز تاسوعا. وعاشوزا به سد لتیان رفته وهمراه خانوپهاش تفریح کرده وخودش (هاشمی) جت اسکی سوارشده
درروزی که حتی ارمنی های تهران ادب می کنند ودر عزای سید الشهپا شرکت می کنند این ااقا وخانوادهاش برای تفریح با هلی کوپترربیت المال به سددلتیان می رود
#بهایی_مسلک
هدایت شده از فرقه نیوز
گروهک فرقان را بهتر بشناسیم/
گروهک فرقان دیروز همان سوپر سازشکاران صورتی امروز هستند..
🔺این هم از جعلیات وارده به تاریخ معاصر است که گروهک فرقان به تندروی در دین معروف کردهاند، آنها در واقع کسانی بودند که دین به طور کامل لغلغه زبانشان بود و فقط تعریف بسیار سطحی خودشان را از دین قبول میکردند و احکام دین را دلبخواهی اجرا میکردند و حاضر نبودند زیر علم علمای مسلط بر مبانی دین اسلام در آن زمان همانند آیتالله مطهری و آیتالله خامنهای و آیتالله بهشتی قرار بگیرند و آنها را بیدین میدانستند!
🔺گروهک فرقان دیروز، دقیقا همین صورتیهای امروز هستند که دین را یکپارچه قبول ندارند و با زدن دلبخواهی سر و تَه مبانی و دستورات دینی به ولنگاری بیشتر خود اما به اسم دین میپردازند.
🔺اینها حاضرند با بیحجاب و ضد انقلاب بنشینند و گفتگو کنند ولی لحظهای نمیتوانند نیروهای انقلابی متدین کف میدان را تحمل کنند و آنها را خوارج مینامند و هرجا بتوانند به این نیروهای انقلابی ضربه میزنند و حتی ابائی از ترور هم ندارند، دقیقا کاری که گروهک فرقان با آیتالله مطهری این مرد انقلابی مسلط بر مبانی دین کردند.
🔺خطر گروهک فرقان امروز که همان صورتیها هستند از گروهک فرقان دیروز به مراتب بیشتر و خطرناک تر است.
🔺چون خیلی از اینها در نهادها و مراکز خاص نیز نفوذ کردهاند و کارشان زدن و ترور شخصیت نیروهای انقلابی متدین است؛ چه با پروندهسازی و چه با کارهای دیگر...
⚠️مراقب گروهک فرقان صورتیها باشیم
✏️حجت احسانبخش
@ferghenews_com
هدایت شده از آقای تحلیلگر 🇮🇷✌️
ظهور منجی آخرالزمانی یهود - @mrtahlilgar.mp3
10.89M
🔗 نخست وزیر سابق رژیم: به نتانیاهو دستور داده اند ظهور منجی آخرالزمانی یهود و پایان جهان را رقم بزند
🎙 صحبت های قابل تامل نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی درباره نتانیاهو / ایهود باراک " اطلاعات دقیق دارم که به او گفته اند تا با اقدامات خودش و تداوم جنگ میتواند به ظهور منجی آخرالزمانی یهود و نزدیک شدن آخرالزمان کمک کند.
ویدیوها را در کانال اختصاصی شبنامه ببینید
👇🇮🇷
https://t.me/shabnameh110
✅ لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی
@mrtahlilgar
هدایت شده از خبر فوری سراسری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️امیدواریم این خبر که این پزشکها بعد از استراحت بدون هیچ اتفاق خاصی مجدد برگشتن به سرکار خودشون رو هیچ وقت در این کانال کار نکنیم.
منتظر برخورد قضایی مطابق شرع اسلام با این پزشکان بی تعهدی که در مملکت امام زمان(عج) در کمال امنیت با بودجه بیت المال درس خوندن اما به این شکل امنیت روانی و اعتقادی جامعه رو زیر سوال بردن هستیم!
حداقل خواسته این مردم انقلابی و متدین برای یک اقدام بازدارنده،اعمال حد شرعی و لغو پروانه طبابت و برگشت وجوهی هست که نظام برای درس خوندن این افراد ناسپاس هزینه کرده، هست.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
هدایت شده از Asghar Asadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♨️ حسینیه کردن کاخ سفید به وسیله مردم و جوانان از آنچه به نظر میرسد، به آمریکا نزدیکتر است..
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
🔴درنـگـی مـنـتـقـدانـه در لایـحـه
➖بخشی از اشکالات و انتقادات به متن و جهتگیری لایحه حجاب
۱. دوربین و هوشمندسازی اگر تکمیل و تقویت حضور میدانی نیروهای ضابط باشد، مطلوب است اما اگر جایگزین ضابطین شد به شدت خطرناک و حرکت به سمت جامعه بدون امر به معروف و نهی از منکر است، یعنی دوربین، عنصر مستقل باشد نامطلوب و اگر عنصر مکمل ضابط باشد نامطلوب است.
۲. اگر پلیس نتواند با فردی که جرم مشهود مرتکب شده برخورد کند موجب استمرار و تداوم ارتکاب حرام شده و علاوه بر قبحزدایی، گناه به سرعت شیوع پیدا میکند، همچنین نهی از منکر هم در این صورت دشوارتر از حد تصور خواهد بود.
۳. بسنده کردن به عکسبرداری پلیس و دیگر نیروهای منتسب به نظام، به شکلی محسوس و تهدیدآمیز، اقتدار پلیس را از بین میبرد و همین امر، موجب بیاعتنایی به پلیس و افزایش جرم و شرارت در جامعه خواهد شد.
۴. با توجه به این نکته که جزای مالی باید بخشی از مجازات اسلامی باشد، بسنده کردن به مجازات مالی(ولو در مرحله اول) باعث وقیحتر شدن طبقه سرمایهدار و موجب خدشه به عدالت نیز میشود و لازم از با توجه به نوع کشف حجاب و تننمایی و حالات مختلف، مجازاتها از بازدارندگی لازم، برخوردار باشد.
۵. طولانی شدن مراحل دادرسی در این لایحه، حجاب را در سطح تخلفی کوچک و کماثر تقلیل داده و این مشکل، با سطح و مرتبه اهمیت حجاب به عنوان ضروری دین، تناظر ندارد.
و اشکالات و انتقادات دیگر....
#اشکالات_لایحه
#حذف_ضابط
#هوشمندی_بیهوش_کننده
حجت الاسلام رحمت الله معظمی
@r_moazzami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری
🔴روشنگری یکی از فضلای قم درباره مواضع عجیب بانکیپور
حجتالاسلام مولا:
بانکیپور در جمع فضلا در مسجد مقدس جمکران طرح نور فراجا را صریحا زیر سوال برد و رد کرد.
- نماینده طلاب کرمان در مجمع نمایندگان طلاب جامعه مدرسین: نمیدانیم میزان سواد فقهی آقای بانکیپور چه میزان است؟
- دبیر سابق ستاد امر به معروف کرمان:
بانکیپور میگوید تا دوربین هست نباید پلیس وارد بشود.
پی نوشت:
این موضوع نشان دهنده طرز تفکر غیر انقلابی این فرد است و چنین فردی نباید در چنین موضوع مهمی سمت و جایگاه تاثیرگذار پیدا کند.
🔥 @Moohem
#داستان_امروز
«شاید کسی پاسخی داشت...»
🔻آخرین متن در دسترس لایحه «حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و #حجاب» را واو به واو مطالعه کردم؛
بالغ بر ۱۵٠ ابهام در اصطلاحات، عبارات و واژگانِ بکار رفته، وجود داشت
به علاوه مغایرت با حداقل ۱۵ اصل از اصول قانون اساسی، به صورت مکرر در مادهها!
❌هیچ کجای این لایحه صحبتی از حد شرعی عفاف و حجاب(وجه و کفین) نیست!
🔸و تکیه سنگین لایحه بر جرائم مالی، صرفا یک پیام دارد؛ پول بده بیحجاب بچرخ و بیعفت رفتار کن!!! (که حقانیت این نقد و دغدغه را را دروازه بان استقلال به اثبات رساند)
❗روند رسیدگی به جرم کشف حجاب هم به نحو غیر قابل باوری منتج به اخلال در کار سیستم قضایی و بانکی خواهد شد٠(کسی نیست بگوید وقتی با یک عملیات فراجا با کمترین چالش، بالغ بر ۷٠٪ مکشفهها رعایت میکنند چرا باید این حجم از مستند در سیستم برای رسیدگی گسیل شود؟!)
◀️ به گمانم، نیاز به توضیح نیست که ذی نفع بودن دولت در دریافت جریمهها و دسترسی به حسابهای مالی مردم و برداشت از حساب بدون اطلاع ایشان، شکاف اجتماعی و مدنی را عمق خواهد بخشید!
❎ مدافعان این لایحه همگی اذعان دارند که در متن آن ایراداتی هست و اعلام میدارند که پس از اجرا، ایرادات رفع میشود!
سلمنا 👌
اما یک سوال ساده؛
اگر ایرادات قابل رفعند چرا همین حالا قبل از ورود به اجرای آسیب زا، رفعشان نکنیم؟!
کدام منطق حکم میکند که از ابتدا قانونی که میدانید و میدانیم پر از ایراد است و مانع تراشی میکند برای دستگاه های مختلف در برخورد با حرام سیاسی، مصوب شود؟!!
یک سال و اندی صبر کردیم چند ماه دگر هم بیش
این عجله برای چیست وقتی شخص آقای اژهای و سخنگوی دولت اعلام کردند قوانین موجود برای برخورد با این پدیده کفایت میکند؟
✅ معقول آن است که برای رفع خلاهای قانونی با طمانینه عمل کنیم که به جای کمک به رفع مشکل، بستر جدیدی برای ایجاد مشکلات جدید احداث نکنیم
❌ آیا نمیدانید درگیری دستگاه قضا به چنین حجمی مستندات و پرونده و روند رسیدگی که در لایحه پیش بینی شده، چه آسیبی به رسیدگی به سایر پرونده ها میرساند؟ آیا راجع به ایجاد نارضایتی عمومی در این زمینه نباید نگران بود؟!
📌 بزرگواری گفت در نسخه آخر لایحه برخی از ایرادات رفع شده
باز هم سلمنا!
و باز هم سوال؛
چرا بر اساس بند ۹ سیاستهای کلی نظام قانونگذاری، نسخه آخر لایحه در معرض افکار عمومی یا حداقل نخبگان جامعه قرار نمیگیرد تا هم رفع دغدغه شود هم خلاف دستور حضرت آقا در سیاستهای کلی عمل نشده باشد؟!
❌ عدم توجه به سیاستهای کلی نظام قانونگذاری تخلف دیگری است که در جریان تصویب این لایحه در حال رقم خوردن است!
⁉️مگر طبق اصل ۶۹ قانون اساسی مذاکرات مجلس شورای اسلامی نباید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود؟
مگر تنها مصوبات جلسات غیرعلنی، محرمانه محسوب نمیشوند؟
محرمانگی لایحه با تکیه بر کدام جنبه و روند قانونی رقم خورده؟
و سوالاتی که در هیچ یک از جلسات اخیر پاسخ داده نشدند...
✍️ #م_طالبی_دارستانی
کانال #بانوی_تمدن_ساز 🔻
🆔 @banooyetamadonsaz
🔥 @Moohem
هدایت شده از کافه سیاسی
عملیات وعده صادق آهنگ زنگ.mp3
26.29M
🎯سخنرانی با موضوع : تبیین عملیات وعده صادق 💥
🎙کارشناس : جناب آقای سعید میرزایی
🇮🇷https://t.me/kafesiasi
🇮🇷https://eitaa.com/kafesiasi
هدایت شده از کافه سیاسی
تبیین عملیات وعده صادق.pdf
9.64M
🚀اولین پرده نگار با موضوع تبیین عملیات غرورآفرین وعده صادق
💢ویژه مربیان و اساتید دانشگاه و فرهنگیان ، هادیان سیاسی
🇮🇷🇮🇶🇱🇧🇵🇸🇸🇾
🌎💥🎯🚀
#عملیات_وعده_صادق
#پاورپوینت
🇮🇷https://t.me/kafesiasi
🇮🇷https://eitaa.com/kafesiasi
هدایت شده از روزنه
متن کامل اعلامیه مشترک شهید مطهری و بازرگان در نقد افکار شریعتی
#پرونده_ویژه_روزنه/۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
نظر به اینکه مسائل مربوط به مرحوم دکتر علی شریعتی، مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آنها از مسائل اساسی و حیاتی و وسیله بهرهبرداری افراد و دستگاههای مغرض گردیده است، اینجانبان تبادل نظر در این مسائل را ضروری دانستیم و در یک سلسله مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم و با توجه به اینکه بیشترین افراد که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند، از قشر حقیقتطلباند، وظیفه شرعی دانستیم، عقاید و نظریات مشترک خود را در این زمینه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفضیل به اطلاع عموم و به ویژه این قشر برسانیم. باشد که وسیله خیری برای رهایی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که البته موجب رضای خدای متعال خواهد بود.
آنچه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایشهایش و یا استنباطها و اظهارنظرهایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشتههای او منعکس است. اینجانبان که علاوه بر آشنایی به آثار و نوشتههای مشارالیه، با شخص او فیالجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبتهایی از قبیل سنیگری و وهابیگری به او بیاساس است و او در هیچ یک از مسائل اصولی اسلام، از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت، گرایش غیراسلامی نداشته است.
ولی نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود و هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد، تا آنجا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بیخبر میماند، هر چند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه میافزود، در مسائل اسلامی (حتی در مسائل اصولی) دچار اشتباهات فراوان گردیده است که سکوت در برابر آنها ناروا و نوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خداست که : ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم للاعنون.
از اینرو، با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و اینکه خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بیغرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد و به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آنها داد، اینجانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام بدون مجامله و پردهپوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمن مغرض، طی نشریاتی نظریات خود را درباره مطالب و مندرجات کتابهای ایشان بالصراحه اعلام داریم. از خداوند متعال مدد میطلبیم و از همه افرادی که بیغرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد.
والسلام علی من اتبع الهدی. مهدی بازرگان، مرتضی مطهری
🔶حاشیه روزنه
این اعلامیه در آن زمان با مشت آهنین مریدان غالی آقای شریعتی مواجه شد و نهایتا فشارهای سیاسی موجب شد بازرگان تلویحا از موضع قبلی اش عقب نشینی کند اما در بیانیه دومش بار دیگر بر ضرورت نقد آثار شریعتی تاکید کرد و آنرا ضروری دانست.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
توصیه امام خمینی به جوانان پیرامون استفاده از آثار استاد شهید مطهری
#پرونده_ویژه_روزنه/۵
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
گرچه انقلاب اسلامی ایران- به رغم بدخواهان و ماجراجویان- به خواست و توفیق خداوند متعال به پیروزی رسید و نهادهای اسلامی- انقلابی یکی پس از دیگری در ظرف تقریباً یک سال با آرامش و موفقیت انجام گرفت، لکن بر ملت ما و به حوزههای اسلامی و علمی خسارتهای جبران ناپذیر نیز به دست منافقین ضد انقلاب واقع شد؛ همچون ترور خائنانه مرحوم دانشمند و اسلامشناس عظیم الشان حجت الاسلام آقای حاج شیخ مرتضی شهید مطهری- رحمه الله علیه.
این جانب نمیتوانم در این حال احساسات و عواطف خود را نسبت به این شخصیت عزیز ابراز کنم. آنچه باید عرض کنم درباره او آن است که او خدمتهای ارزشمندی به اسلام و علم نمود و موجب تاسف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش را از حوزههای علمی و اسلامی گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن، محروم نمود.
مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانهای محکم برای حوزههای دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود.
خدایش رحمت کند و در جوار خدمتگزاران بزرگ اسلام جایگزین فرماید.
اکنون شنیده میشود که مخالفین اسلام و گروههای ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام شکن خود دست جوانان عزیز دانشگاهی ما را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند.
من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز[شهید مطهری] را نگذارند با دسیسههای غیر اسلامی فراموش شود.
از خداوند متعال توفیق همگان را خواهانم. و السلام علی عباد الله الصالحین.
27 اسفند ماه 58
29 ربیع الثانی 1400
روح الله الموسوی الخمینی
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
[صفحه ۲ از ۴]
چهارم مسألۀ شريعتىهاست. در نامه قبل معروض شد كه پس از مذاكره با بعضى دوستان مشترك قرار بر اين شد كه بنده ديگر درباره مسائلى كه به شخص او مربوط مىشد از قبيل صداقت داشتن و صداقت نداشتن و از قبيل التزامات عملى سخنى نگويم ولى انحرافاتى كه در نوشتههاى او هست به صورت خيرخواهانه و نه خصمانه تذكر دهم؛ ولى اخيراً مىبينم گروهى كه عقيده و علاقه درستى به اسلام ندارند و گرايشهاى انحرافى دارند با دستهبندىهاى وسيعى درصدد اين هستند كه از او بتى بسازند كه هيچ مقام روحانى جرأت اظهارنظر در گفتههاى او را نداشته باشند. اين برنامه در مراسم چهلم او در مشهد ـمتأسفانه با حضور بعضى از دوستان خوب ما ـ و بيشتر در ماه مبارك رمضان در مسجد قبا اجرا شد، تحت عنوان اينكه بعد از سيد جمال و اقبال و بيش از آنها، اين شخص رنسانس اسلامى بهوجود آورده و اسلام را نو كرده و خرافات را دور ريخته و همه بايد به افكار او بچسبيم ولى خوشبختانه با عكسالعمل شديد گروهى ديگر مواجه شد و به علاوه هوشيارى و حسن نيت امام مسجد كه متوجه شد توطئهاى عليه روحانيت بوده، در شبهاى آخر فىالجمله اصلاح شد.
عجبا مىخواهند با انديشههايى كه چكيده افكار ماسينيون مستشار وزارت مستعمرات فرانسه در شمال افريقا و سرپرست روحى مبلغان مسيحى در مصر و افكار گورويچ يهودى ماترياليست و انديشههاى ژان پل سارتر اگزيستانسياليست ضد خدا و عقايد دوركهايم جامعهشناس ضد مذهب است، اسلام نوين بسازند پس و علىالاسلام السلام.
به خدا قسم اگر روزى مصلحت اقتضا كند كه انديشههاى اين شخص حلاجى شود و ريشههايش به دست آيد و با انديشههاى اصيل اسلامى مقايسه شود صدها مطلب بهدست مىآيد كه بر ضد اصول اسلام است و به علاوه بىپايگى آنها روشن مىشود. من هنوز نمىدانم فعلاً چنين وظيفهاى دارم يا ندارم ولى با اينكه مىبينم چنين بتسازى مىشود فكر مىكنم كه تعهدى كه دربارۀ اين شخص دارم ديگر ملغاست در عين حال منتظر اجازه و دستور آن حضرت مىباشم. كوچكترين گناه اين مرد بدنام كردن روحانيت است، او همكارى روحانيت با دستگاههاى ظلم و زور عليه توده مردم را به صورت يك اصل كلى اجتماعى درآورد، مدعى شد كه مَلِك و مالك و ملا و به تعبير ديگر تيغ و طلا و تسبيح هميشه در كنار هم بوده و يك مقصد داشتهاند.
اين اصل معروف ماركس و به عبارت بهتر مثلث معروف ماركس را كه دين و دولت و سرمايه سه عامل همكار بر ضد خلقند و سه عامل از خودبيگانگى بشرند به صد زبان پياده كرد، منتها به جاى دين، روحانيت را گذاشت، نتيجهاش اين شده كه جوان امروز به اهل علم به چشم بدترى از افسران امنيتى نگاه مىكند و خدا مىداند كه اگر خداوند از باب و يمكرون و يمكراللّه و اللّه خيرالماكرين در كمين او نبود او در مأموريت خارجش چه بر سر روحانيت و اسلام مىآورد. تبليغاتى در اروپا و امريكاله او از زهد و ورع و پارسايى تا خدمت به خلق و فداكارى و جهاد در راه خدا و پاكباختگى در راه حق شده است و بسيار روشن است كه دستهاى مرموزى در كار بوده و دوستان خوب شما در اروپا و امريكا اغفال شدهاند. من لازم مىدانم كه حضرتعالى گاهى برخى افراد بصير را ولو به طور خفا به اروپا و امريكا بفرستيد، جريانها را از نزديك ببينند و گزارش دهند كه به عقيده بعضى از دوستانتان در آنجا، پارهاى از حقايق از حضرتعالى كتمان مىشود.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
روایت #آیت_الله_شهید_مطهری از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی #میرزای_شیرازی
#پرونده_ویژه_روزنه/۷
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹داستانى را من خيلى سابق از يكى از علماى قم شنيدم. در ميان علما و #مراجع گذشته در اين صد سال اخير، مرحوم ميرزاى شيرازى (ميرزاى بزرگ، مرحوم حاج ميرزا محمدحسن، همانكه #تنباكو را تحريم كرد) از كسانى است كه در علم و در عقل و در تقوا تقريباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنويت شايد در طبقه مراجع كسى به حد او نرسيده يا كمتر رسيده است، و ظاهرش هم هيچ نشان نمى داد، خيلى مرد عجيبى بوده است.
🔸در يكى از شهرستانها يك ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزا گفته بودند ما نامهاى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، #مجتهد است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد.
مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد. بار ديگر نامه مىنويسد، باز تعريف مىكند كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مى كند و هم تقوايش را. باز ميرزا جواب نداد.
تا بالاخره آن كسى كه اينهمه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مى رود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد، چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و باتقوايى است؟
[میرزای شیرازی] فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم. پس چرا شما تأييد نكرديد؟
فرمود: تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يك نامه ات ننوشتى كه #عقلش در چه حدى است؟
براى ملّا٬ علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراك شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است.
خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يك آدم #ساده_دل، نتيجه چيست؟ #ابزاردست #شيّادها مىشود، يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايدهاش چيست؟
تو هيچ اسمى از آن مسأله عمده نبرده بودى. من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتىكه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درك شرايط زمان و درك و شناخت مردم در چه حدى است.
بسيار خوب، آدم عالم و باتقوا براى خودش آدم خوبى است، اما من نمى توانم مقدّرات اسلامى مردم را در دست كسى بدهم كه عقلش براى من محرز نيست.
(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص 498)
🔶حاشیه
در عصر حاضر با پدیده #سکولارهای_حوزوی مواجهیم که تمرکز خود را بر #مرجع_سازی قرار داده اند و سوگمندانه٬ مهم ترین شاخصه مورد تاکیدشان٬ تسلط به اصطلاحات علمی است و کمتر به توانمندی و صلاحیت افراد در اداره مقدرات اسلام و لوازم آن توجه دارند.
آنان با سلب مسؤولیت سیاسی/اجتماعی از خود٬ مرجعیت شیعه را از یک نهاد مقتدر و کارآمد به خرده جریانی کم اثر که صرفا جایگاه دانشی دارد٬ تقلیل داده اند.
آنگونه که خواندید٬ سلف صالح ما٬ همواره در صلاحیت سنجی مجتهدان٬ به عقل و تدبیر و صلاحیت های مدیریتی فراتر از علم و تقوا٬ تاکید داشته اند.
مساله ای که اگر اکنون مورد توجه #نوشریعتمداریها قرار می گرفت٬ در پرهیز آنان از ریاست دینیه و عدم دعوت به خود و گریز از فعال کردن گسل های اختلاف و انشقاق٬ کفایت می نمود.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
آیت الله شهید مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه #حوزه_انقلابی
#پرونده_ویژه_روزنه/۸
@rozaneebdfarda
🔻🔻🔻
وقتی از #آیت_الله #شهید #مطهری٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست.
شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و #شعارزدگی٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ #طرح و #برنامه داشت.
برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از #فقهای_خوشفکر_جوان٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با #لجن_پراکنی و #کارشکنی برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت.
بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر #آیت_الله_العظمی_بروجردی چنان جلوه دادند که نه تنها از پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند.
بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد.
اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا #نوشریعتمداریها بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند.
دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و نظام هستند.
شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد #حوزه_انقلابی نیز هست و از همین رو همزمان #سکولارهای_عرفی و #سکولارهای_مقدس به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند.
بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحولخواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
زندگی بر دهانه آتشفشان
در ستایش #معلم_شهید انقلاب اسلامی
[صفحه ۱ از ۲]
#پرونده_ویژه_روزنه/۹
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
استاد شهید #مرتضی_مطهری، شاگرد برجسته آیات بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی است. عقبه مطالعات حوزوی او به اندازه ای هست که هیچ کس را یارای آن نباشد که او را از سرآمدان علمای معاصر حوزه قم نشناسد. مطهری یک حقیقت است؛ حقیقتی انکارناشدنی و البته همچنان ناشناخته.
شهید مطهری هنوز و همچنان مسئله جامعه ایرانی است؛ شناخت سلوک سیاسی و مشرب علمی او، همچنان گره گشاست و تکثیر و تکرار مطهری، همچنان خلأ راهبردی حوزه علمیه در عصر استقرار #جمهوری_اسلامی است.
مطهری گرچه به فلسفه دانی و فقاهت و قلم و خطابه و روزآمدی و انقلابی گری و نوگرایی مشهور است اما هنوز ابعاد ناشناخته ای از زندگانی او وجود دارد که استفاده کامل از برکت وجودی وی در گرو دستیابی بدان است.
شهید مطهری در نیمه دوم دهه 30 و در دوران زعامت آیت الله بروجردی، همپای برخی استادانش و همراه با بعضی هم طرازانش، بر طرح #تحول_حوزه متمرکز بود. طرحی که بعد از مدت ها هم اندیشی نخبگان و بزرگان حوزه قم، به نتیجه رسید و تنها یک قدم مانده به اجرا، در اتفاقی تلخ و باورناپذیر، تأییدیه اولیه زعیم قم را از دست داد و ناگزیر همه رشته ها به چشم برهم زدنی پنبه شد و #اصلاحات_حوزه به تاریخ پیوست!
شکست طرح تحول حوزه در دهه 30 ریشه در دو عامل اصلی داشت؛
1- #متحجرین کهنه اندیش و ایستایی که هر تغییری را دشمن دیانت و روحانیت تلقی می کردند و این طرح را عامل برهم خوردن روزگار عافیت می پنداشتند. همینان مهم ترین جریان مخالف در مقابل بعض اصلاحات حوزوی آقای بروجردی در قم و نجف بودند.
2- معدود اطرافیان و بعض اعضای بیت آیت الله بروجردی که مع الاسف علاوه بر کج اندیشی، آلوده به #دربار هم بودند!
همین جماعت ایضا زمینه تحریک و سرکوب فدائیان و فاصله گرفتن برخی فضلای وقت از بیت آقای بروجردی(خاصه امثال امام خمینی و مطهری و بهجت و...) را فراهم کردند.
شکست اصلاحات حوزه علاوه بر آنکه زمینه روزآمدی و تحول ساختاری نهاد روحانیت را از بین برد، کناره گیری امام از بیت آقای بروجردی، قهر آقا مرتضای حائری از قم و کوچ مرتضی مطهری به تهران را در پی داشت!
در واقع با این اتفاق تلخ، سه نسل مؤثر از حوزویان از نقش آفرینی جدی در تحولات حوزه، برکنار ماندند.
زندگانی مرحوم مطهری در بدو ورود به تهران، با تلخی های فراوانی همراه بود؛ شاید مرور آن مقطع، تسکینی باشد برای طلاب مجاهدی که این روزها با سختی معیشتی به مجاهده علمی مشغولند.
مطهری اما آبدیده بود، صبر کرد، تلاش کرد و دوام آورد.
او در مدتی نه چندان طولانی با محیط جدید خود را وفق داد بدون آنکه رنگ محیط به خود بگیرد.
دوران تأثیرگذاری مجتهد اراده مند قم در تهران آغاز شد؛ او در دانشگاه تدریس داشت اما برخلاف برخی علمای تهران، به درس و بحث بسنده نکرد و این بود که به مرور از محافل مذهبی مانند #هیئت_های_مؤتله گرفته تا مجامع روشنفکری مانند انجمن های اسلامی معلمان و مهندسان و حسینیه ارشاد، رد پایش پیدا شد.
روح حقیقت طلب مطهری موجب شد پرسش های تازه را به معارف دین عرضه کند و با استنطاق از منابع دینی، پاسخ های عمیق، اجتهادی و روزآمد را به مخاطب ارائه دهد و همین روند بود که بر محبوبیت و تأثیرگذاری جدی او در پایتخت افزود.
در کنار برداشت های اجتهادی و تعامل گسترده با طیف های مختلف فکری، شاخصه مهم مطهری اما، فاصله گذاری عقیدتی و فکری او با پیروان مکاتب انحرافی و نحله های التاقاطی بود.
مطهری گرچه به اقتضای تکلیف با همگان نشست و برخاست داشت (که البته ممکن است در تحلیل های پسینی نقدهایی نیز بدان وارد باشد)، اما هم مطهری و هم همنشینان او خوب می دانستند که نمی توان در او طمع کرد.
این است که مطهری گرچه از تاسیس متاع تا تشکیل حسینیه ارشاد، با امثال بازرگان و سحابی و دیگران همنشین بود اما هرگز هضم نشد و هیچ کس نتوانست او را مصادره کند. او خودش بود!
چنانکه همنشینی با امثال #حسین_نصر هم نتوانست طهارت سیاسی او را به ننگ و عار درباری بودن بیالاید.
ادامه یادداشت در:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8188
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
متن کامل نامه #شهید_مطهری به امام پیرامون دکتر #شریعتی
[صفحه ۴ از ۴]
بنده فكر مىكنم اگر صلاح مىدانيد به برخى از ارادتمندان خودتان در اروپا و امريكا كه ضمناً ناشر آثار و افكار او هستند يادآورى
فرماييد كه قبل از انجام اصلاحات وسيله آقاى حكيمى يا گروهى كه خودتان تعيين مىفرماييد از نشر آثارش جلوگيرى شود و اگر هم صلاح نمىدانيد كه در كار او مستقيماً دخالتى فرماييد راه ديگرى بايد انديشيد.
بسيار خوب است و براى شناختن ماهيت اين شخص لازم است كه حضرتعالى مجموعه مقالات او را در كيهان كه يك سال و نيم پيش چاپ شد شخصاً مطالعه فرماييد. اين مقالات دو قسمت است: يك قسمت بر ضد ماركسيسم است كه مقالات خوبى بود و ايرادهاى كمى از نظر معارف اسلامى داشت، ولى قسمت دوم مقالاتى بود درباره مليت ايرانى (ومستقلاً ماشين شده) و در حقيقت فلسفهاى بود براى مليت ايرانى و قطعاً تاكنون احدى از مليت ايرانى به اين خوبى و مستند به يك فلسفه امروزپسند دفاع نكرده است. شايسته است نام آنرا فلسفه رستاخيز بگذاريم.
خلاصه اين مقالات كه يك كتاب مىشود اين بود كه ملاك مليت خون و نژاد كه امروز محكوم است نيست. ملاك مليت، فرهنگ است و فرهنگ به حكم اينكه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملتهاى مختلف، مختلف است، فرهنگ هر قوم، روح آن قوم و شخصيت اجتماعى آنها را مىسازد، خود و «من» واقعى هر قوم، فرهنگ آن قوم است، هر قوم كه فرهنگ مستمر نداشته، نابود شده است. ما ايرانيان فرهنگ 2500 ساله داريم كه ملاك شخصيت وجودى ما و من واقعى ما و خويشتن اصلى ماست. در طول تاريخ حوادثى پيشآمد كه خواست ما را از خود واقعى ما بيگانه كند ولى ما هر نوبت، به خود آمديم و به خود واقعى خود باز گشتيم. آن سه جريان عبارت بود از حمله اسكندر، حمله عرب، حمله مغول. در اين ميان بيش از همه درباره حمله عرب بحث كرده و نهضت شعوبىگرى را تقديس كرده است. آنگاه گفته: اسلام براى ما ايدئولوژى است نه فرهنگ، و اسلام نيامده كه فرهنگ ما را عوض كند و فرهنگ واحدى به وجود آورد، بلكه تعدد فرهنگها را به رسميت مىشناسد همانطور كه تعدد نژادى را يك واقعيت مىداند. آيه كريمه إنا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوباً و قبائل ناظر به اين است كه اختلافات نژادى و اختلافات فرهنگى كه اولى ساخته طبيعت است و دومى ساخته تاريخ بايد به جاى خود محفوظ باشد. ادعا كرده كه
ايدئولوژى ما روى فرهنگ ما اثر گذاشته و فرهنگ ما روى ايدئولوژى ما، لهذا ايرانيت ما ايرانيت اسلامى شده است و اسلام ما اسلام ايرانى شده است. با اين بيان عملاً و ضمناً نه صريحاً فرهنگى واحد به نام فرهنگ اسلامى را انكار كرده است. و صريحاً شخصيتهايى نظير بوعلى و ابوريحان و خواجه نصيرالدين و ملاصدرا را وابسته به فرهنگ ايرانى دانسته است، يعنى فرهنگ اينها ادامه فرهنگ ايرانى است.
اين مقالات بسيار خواندنى است. در انتساب آنها به او شكى نيست. به بعضىها مثل آقاى خامنهاى و آقاى بهشتى گفته مال من است، ولى مدعى شده كه من اينها را چندين سال پيش نوشتهام و اينها آنها را پيدا كرده و چاپ كردهاند. در صورتى كه دلايل به قدر كافى هست كه مقالات جديد است. به هر حال مطالعه حضرتعالى بسيار مفيد است.
اين روزها سؤال و جوابى از حضرتعالى مورخ شعبان 97 منتشر شد كه اثر بسيار مطلوبى از نظر انحرافات منتحلين داشت و عجب اين است كه شايع كردهاند اين سؤال و جواب وسيله فلانى تهيه شده است. به آنها گفتم شما با اين اتهام به آقا اهانت مىكنيد، گويى ايشان از خود رأى ندارند (وتابع رأى مثل منى هستند).
خبر عجيب ديگر اين است كه اخيراً آزادى غير مترقبى به دستجات مختلف مخصوصاً دستجات سياسى داده شده است، البته نسبت به روحانيين به مقياس بسيار كمترى داده شده، ممنوعيتهاى آنها غالباً به حال خود باقى است، اين تبعيض نيز سؤالانگيز است.
خدمت آقازادگان عظام ـدامت بركاتهم عرض سلام اين بنده را ابلاغ فرماييد.
والسلام عليكم و رحمةاللّه و نلتمس منكم الدعاء
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
[صفحه ۳ از ۴]
گروههاى چهارگانه فوق، با من به حساب اينكه تا اندازهاى اهل فكر و نظر و بيان و قلم هستم بشدت مبارزه مىكنند، شايعه برايم مىسازند، جعل و افترا مىبندند به طورى كه خود را مصداق آن شعر فارسى مىبينم كه محقق اعظم، خواجه نصيرالدين طوسى در آخر شرح اشارات به عنوان زبان حال خود آورده است:
به گرداگرد خود چندان كه بينم
بلا انگشترى و من نگينم
ولى به لطف و عنايت پروردگار و توجهات اولياى دين هراسى به خود راه نخواهم داد. اين مقدار بث شكوى را جز به مثل حضرتعالى كه استاد عاليقدرم و به جاى پدرم هستيد نمىكنم. من الآن مركز ثقل حملات اين گروهها هستم، اگر بفرماييد ايستادگى كن ايستادگى مىكنم، اگر بفرماييد مصلحت نيست خود را كنار مىكشم. بار ديگر تكرار مىكنم: من جداً از خداوند متعال طول عمر براى شما مىخواهم و فوقالعاده نگرانم كه اگر خداى ناخواسته پاى حضرتعالى كه تنها شخصيتى هستيد كه همه اين گروهها از او حساب مىبرند از ميان برود، اوضاع فوقالعاده ناراحتكننده خواهد بود، اى بسا كه گروههاى منحرف و منتحل مقاصد شوم خود را با نام حضرتعالى تعقيب كنند، اين است كه لازم مىدانم به هر شكل و صورت هست، به وسايل مختلف حضرتعالى نظرتان را درباره راهها و روشها و مسلكهاى مختلف روشن و روشنتر بفرماييد و حتى لازم است به بعضى دوستان به طور خصوصى تذكراتى بدهيد. شنيدم به يكى از دوستان مشهد كه اخيراً به نجف مشرف شده بوده است تذكرات مفيدى دادهايد و دورادور اطلاع دارم كه مؤثر بوده و در روش ايشان كه اخيراً خيلى خطرناك شده بود مؤثر واقع شده والحمدللّه.
خوب است اطلاع داشته باشيد كه در ماههاى آخر عمر شريعتى بنده مكرر وسيله اشخاص مختلف به او پيغام دادم كه در نوشتههاى تو مطالبى هست بر ضد اسلام و لازم است اصلاح شود. من حاضرم در حضور جمعى صاحبنظر، يا تنها، هر طور خودت مايل باشى به تو ثابت كنم. اگر ثابت شد خودت آنها را ولو به نام خودت، نه به نام من آنها را اصلاح كن و شأن تو بالا هم خواهد رفت و الا مجبورم از تو صريحاً و مستدل انتقاد كنم و برايت گران تمام خواهد شد. آخرين شخصى كه از طرف او نزد من آمد، اظهار داشت كه او حاضر است اختيار بدهد به آقاى محمدتقى جعفرى و آقاى محمدرضا حكيمى كه از آثارش انتقاد كنند و در نهايت امر، تو صحه بگذارى. من گفتم بسيار خوب ولى به شرط اينكه كتباً بنويسد. مقارن با حركتش به خارج اطلاع پيدا كردم كه تنها به آقاى حكيمى نوشته كه شما مجازى نوشتههاى مرا نقد كنى. در اروپا خبر موثق اين بود كه گفته بود تا يك سال كارى نخواهم كرد، جز اصلاح نوشتههاى خودم و يكى از دوستان نزديك حضرتعالى نقل كرد كه به او گفته بود منتظرم فلانى به اروپا بيايد راجع به اصلاح كتابهايم با او مشورت كنم. و البته من اين جهت را تحسين كردم و دليل حسن نيت او و سوء نيت اطرافيانش در ايران گرفتم. روى اين حساب مىبايست از نشر آثارش قبل از اصلاح و تجديد نظر لااقل وسيله آقاى حكيمى كه كتباً به او اجازه داده است جلوگيرى شود، ولى افرادى كه اخيراً تصميم گرفتهاند او را مظهر رنسانس اسلامى قرار دهند و راه را براى اظهار نظرهاى خود در اصول و فروع اسلام باز كنند، در شعاع وسيعى به نشر و تكثير همه آثار او پرداختهاند.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
[صفحه ۱ از ۴]
#پرونده_ویژه_روزنه/۲
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم اللّه الرحمن الرحيم
السلام على مولينا اميرالمؤمنين و امام المتقين و قائد الغرّالمحجّلين و السلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته.
استاد و مقتداى بزرگوارم، حوادث ناگوار پىدرپى براى اسلام از يك طرف و روشنبينىها و اقدامات مثبت و منفى به موقع و صحيح آن استاد بزرگوار از طرف ديگر، موجب شده كه روز به روز جدىتر و با خلوص و صميميت بيشتر آرزو كنم و از خداوند متعال مسألت نمايم كه وجود مبارك آن رهبر عظيمالشأن را براى همه مسلمانان مستدام بدارد. اللهم آمين. خدا را گواه مىگيرم كه كمتر اتفاق مىافتد كه در حال يا مقام و موقف دعايى اين وظيفه را فراموش كنم و اميدوارم كه مشمول دعوات خيريه شما بوده باشم.
در حدود دو ماه پيش از اروپا عريضهاى تقديم داشتم و مايلم بدانم رسيده يا خير. در اينجا جريانهاى پيچيده و گمراه كنندهاى وجود دارد كه توجه و آگاهى حضرتعالى ضرورت دارد.
اول اينكه شايد به قدر كافى مستحضر باشيد كه نفوذ افكار ماركسيستى تا برخى محافل مذهبى و در ميان بعضى از دوستانى كه انتظار نمىرفت، پيشروى كرده، لااقل در حدى كه با هرگونه موضعگيرى ولو موضعگيرى فكرى در برابر آنها به استناد اينكه فعلاً صلاح نيست مبارزه مىشود و حتماً به هر وسيله هست بايد نظر حضرتعالى وسيله بيت محترم به افرادى
كه واقعاً از اين جهت در اشتباهند ابلاغ شود.
جريان دوم، جريان به اصطلاح گروه مسمّا به مجاهدين است. اينها در ابتدا يك گروه سياسى بودند ولى تدريجاً به صورت يك انشعاب مذهبى دارند درمىآيند، درست مانند خوارج كه در ابتدا حركتشان يك حركت سياسى بود بعد به صورت يك مذهب با يك سلسله اصول و فروع درآمدند. كوچكترين بدعت اينها اين است كه به قول خودشان به «خودكفايى» رسيدهاند و هر مقام روحانى و مرجع دينى را نفى مىكنند، از همين جا مىتوان تا آخر خواند، ديگر اينكه در عين اظهار وفادارى به اسلام، كارل ماركس لااقل در حد امام جعفر صادق ـعليهالسلام نزد اينها مقدس و محترم است، البته اينها آنهايى هستند كه بر مسلك
سابق خود باقى هستند، آنها كه اعلام تغيير موضع كردند تكليفشان روشن است.
بنده هم اطلاعاتم دربارۀ آنها معالواسطه است، ولى افراد متدين و فهيمى كه سالها با آنها همزندان بودهاند، هستند و من معتقدم حضرتعالى از آنها ـ نه فقط از يك نفر آنها ـ جدا جدا بخواهيد نظريات خود و مشهودات خود را بنويسند و خدمتتان ارسال دارند؛ و عجب اين است كه هنوز هستند برخى از دوستان ما و ارادتمندان شما كه كارهاى اينها را توجيه و تأويل مىكنند.
مسأله سوم، مسأله #روحانيت است. من خود از منتقدين روحانيت بوده و هستم اما با اعتراف به مزايايش و با اعتقاد به لزوم حفظ و نگهدارىاش و در همان حال اصلاحش، ولى جريان غيرقابل انكار اين است كه تنها موضوعى كه گروههاى مختلف از مقامات دولتى گرفته تا كمونيستها و منافقين خلق و برخى جمعيتهاى به ظاهر مذهبى مثل شريعتىها در آن وحدت نظر دارند، كوبيدن روحانيت از اساس و برداشتن اين سد از ميان است؛ البته هر دستهاى به منظورى، يكى به منظور ايجاد يك روحانيت فرمايشى به شكل اهل تسنن كه مطيع دولتها باشد و ديگرى به منظور از ميان برداشتن دين و سوم و چهارم به منظور تصاحب يك قدرت مردمى كه دين است و آن را بر وفق مراد تفسير كردن.
در اين مقام نيز بايد اظهار تأسف كنم كه برخى دوستان ما طلاب جوان و جوانان دانشآموز و دانشجو را بر بغض و كينه روحانيين به استثناى شخص حضرتعالى پرورش مىدهند و اين براى اسلام و روحانيت عاقبت بسيار وخيمى دارد. خوب است حضرتعالى به بيت محترم دستور فرماييد از اين جهت دربارۀ دوستان و ارادتمندان تحقيق كامل بفرمايند و به كسانى كه چنين روشى دارند تذكراتى داده شود.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
زندگی بر دهانه آتشفشان
در ستایش #معلم_شهید انقلاب اسلامی
[صفحه ۲ از ۲]
تنها بازخوانی محققانه سلوک سیاسی-اجتماعی مطهری است که از تصویرسازی های تحریف شده در مورد مطهری پیش گیری خواهد کرد. چه اینکه این روزها تلاش هایی صورت گرفته برای مصادره یا تحریف مطهری؛ نمونه اگر بخواهید خاطرات #حسین_نصر(همان #ملیجک_فرح) که توسط #دهباشی و با پول بیت المال مسلمین در داخل چاپ شد و در آن مطهری را تلویحا درباری نامیدند و بلکه درباری شدن امثال نصر(که پدرش درباری بود) را به توصیه او دانستند!
یا چنان که #قوچانی در مهرنامه و سیاست نامه خواست تصویری #اعتدالگرا و #ملی_مذهبی به سان #بازرگان از مطهری ارائه دهد و او را که اسوه انقلابیون بود، در مقابل آنان جا بزند!
برداشت های آکنده از زمان پریشی و تحریف، چونان که در یادداشت های پراکنده امثال #جعفریان می بینیم نیز نسبت روشنی با حقیقت مطهری ندارد و لذا تلاش نافرجام دوستانش در #هادی_نامه برای جا زدن مطهری در زمره حلقه #دارالتبلیغ، نیز ناروا و بیراه است(چه اینکه جناب جعفریان خود بهتر می داند مطهری با کدامین انگیزه و با کدامین شرط و شروط که همه در خدمت به سربازان نهضت امام بود، حضور موقت در دارالتبلیغ را پذیرفت)
مطهری اما برخلاف بافته های اغیار، نه چونان شریعتی و بازرگان التقاطی است و نه آنچنان که نصر و سایر درباریان به دروغ در پی القای آنند، درباری است!
و نه آنچنان که #برجامیان آرزومندند و تلاش مذبوحانه شان را در این جهت بکار بسته اند، اعتدالی است!
اسوه های اعتدالی ها نه امثال مطهری که به حق کسانی مانند #شریعتمداری است. کسی که از ابتدای نهضت امام تا پایان، سیاست یک به نعل و یکی به میخ را در پیش گرفته بود و آنچنان می نمایاند که نبود و آنچنان بود که نمی نمود! همین است که شریعتمداری و نهضت آزادی هر دو در آستانه پیروزی بر طبل تفرقه در صفوفق انقلابیون کوفتند و به بهانه حفظ قانون اساسی مشروطه، آخرین تلاش ها را برای حفظ سلطنت و شاه به کار بستند!
مطهری صریح بود، گرچه در ترویج حق، راه تعامل را نمی بست و با پیروان مکاتب باطل گاه ساعتها وقت گرنمایه به گفت و گو خرج می نمود اما، او کسی نبود که #ابهام_استراتژیک پیشه کند و به اقتضای منافع شخصی یا باندی، از حق گویی کوتاه بیاید.
این بود که در کارنامه مطهری، همواره مواجهه های جدی با جریان های فکری مختلف را می بینیم؛ گاه با پورداوود(از بانیان باستان گرایی در دوران جدید) سینه به سینه می شد، گاه دست رد بر سینه مجاهدین می کوفت، گاه در دل دانشگاه تهران با #زرین_کوب و #آریان_پور به محاجه می نشست، گاه شلاق بیداری بر فرق فرقان بدلی می زد و گاهی دیگر به زهدفروشی و انحراف آشکار امثال #عاشوری خرده می گرفت. مخالفت با #شریعتی(معلم پرشور خراسانی که خود مطهری در مشهوریتش نقش اساسی داشت) را اگر تکلیف می دانست، دریغ نمی کرد؛ حتی اگر طرفداران متعصب شریعتی تا مرز دشمنی با او پیش بروند. بازرگان و نهضت آزادی اما، پیچیده ترین جریانی بود که مطهری در آخرین روزهای زندگانی در تدارک جدا کردن راهش از آنها بود. همو البته در بدو ورود امام به تهران و در جابجا کردن محل سکونت امام، سیلی های سختی به فرزندان معنوی نهضت آزادی زده بود اما فرزندان فکری شریعتی فرصت برای تمام کردن این پروژه دشوار را به او ندادند و مطهری آخرین برگ دفتر عمرش را به خط خون امضا کرد.
مطهری نه ربطی به درباری ها دارد، نه رابطه ای با التقاطی ها دارد، نه نسبتی با اعتدالی ها! مطهری مطهر است و این است که او را به حق باید اسوه #حوزه_انقلابی دانست.
اسوه ای که علی رغم تأکید امام بر آثار نابش، و علی رغم تصریحات رهبری حکیم انقلاب اسلامی، هنوز که هنوز است در زادگاه فکری خویش (حوزه مقدسه) گمنام و غریب است.
شاید بتوان برای قصور و تقصیر برخی متولیان حوزوی در چهار دهه گذشته در محجوریت آثار این شهید در حوزه، توجیهی آورد اما حتما هرگز نمی توان از قصور و تقصیر جریان انقلابی حوزه در بازخوانی مشرب فکری و سلوک سیاسی شهید مطهری، به آسانی درگذشت.
روزگار غربت این روزهای جریان انقلابی حوزه، حاصل بی مهری به اسوه هایی است که بازخوانی زندگانی شان، چونان شمشیری بران، #سکولارهای_عرفی و #سکولارهای_مقدس را یکجا کنار خواهد زد و شعار انقلاب اسلامی و آرمان #امام_خمینی و منویات رهبری را به عینیت نزدیک تر خواهد کرد.
این روزهای بیش از هر زمان دیگری به مطهری نیازمندیم؛ آنکه به حق #معلم_شهید_انقلاب_اسلامی و پرچمدار و نماد #حوزه_انقلابی است.
@rozaneebefarda