شفاعت در برزخ.mp3
2.67M
🔴 آیا در برزخ هم شفاعت است؟
⭕️حجت الاسلام والمسلمین عالی
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شب اول قبر از کی شروع میشه؟، آیا شب اول مردن یا شب اولی که به خاک سپرده میشود؟
💠قبل از هر چیز لازم است چند نکته را متذکر شویم.
1⃣ انسان پس از مرگ وارد عالمی میشود به نام «عالم برزخ» حیات برزخ و حقیقت باطن همین عالم دنیاست. دنیا ظاهری دارد و باطنی، ظاهر دنیا که بدان عالم مُلک گفته میشود همین دنیای مادی که ما در آن زندگی میکنیم که خصوصیات خاص خودش را دارد (مکان، زمان، مادی بودن...) همین دنیا باطنی دارد که بعضی خصوصیات عالم دنیا را داراست. مثلاً شکل و اندازه و رنگ و بو در آن عالم هم وجود دارد و لکن ماده در آنجا نیست. صورت مردمان برزخی رنگ و اندازه مشخصی دارد و در آنجا خوشحالی و مسرّت و غضب و نگرانی هست در آنجا نور هست و لکن آنجا ماده نیست [1].
2⃣ در بعضی از روایات از همین حیات برزخی به «عالم قبر» تعییر شده است. در روایتی است که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ پرسیدند: برزخ چیست آن حضرت فرمود: قبر از هنگام مرگ آدمی است تا روزی که قیامت میشود [2].
🔷پس مراد از قبر در بعضی روایات این گودال خاکی که بدن میت در آن جا میگیرد، نیست بلکه باطن همین قبر مراد است که همان عالم برزخ است از آنجایی که قبر خاکی جایگاه و محل استقرار بدن جسمانی است و عالم برزخ نیز جایگاه استقرار روح انسان است به عالم برزخ عالم قبر نیز گفته میشود [3].
🔷در روایت مفصّلی است از حضرت امیرالمؤمنین که آن حضرت در وصف مرگ انسان و انتقال او به قبر و شاهدات او در قبر توضیحاتی میفرماید که ما به قسمتی از آن اشاره میکنیم، در بخشی که مربوط به مرگ مؤمنان و مشاهدات آنان است این چنین میفرماید: ... او میشناسد کسی را که او را غسل میدهد و قسم میدهد افرادی را که جنازة او را حمل میکنند که به سرعت ببرند و زودتر به خاک بسپارند و وقتی که او را وارد در قبرش میکنند دو مَلَک به نزد او میآیند و آن دو، دو فرشتة بازپرسی و باز جوئی کننده از عقائد و کردار او هستند ...
🔷با توجه به دو نکته یاد شده و این بخش از روایت حضرت امیرالمؤمنین میتوانیم نتیجه میگیریم که شب اول قبری که در روایات ما برای اموات ذکر شده و شرح حال آنها در قبر میباشد مراد شب اولی که ما به حساب دنیایی میسنجیم نیست
🔷 یعنی این چنین نیست که اگر قسمتی را صبح دفن کنند حتماً 10 یا 12 ساعت باید بگذرد تا شب هنگام شود آنگاه فرشتگان پرس و جو بیایند و از او سؤالاتی بنمایند بلکه به محض دفن شدن فرشتگان بازپرس به سراغ میت میآیند چرا که عالم برزخ شب و روزی چون عالم دنیا ندارد و اگر شبی برای میت ذکر شده است، شاید شب برای او مشتمل میشود
🔷درست شبیه حالت خواب که آدم در خواب میبیند در شبی هولناک را میگذراند و حال آنکه در وسط روز خوابیده است همانگونه که در وسط روز انسان خواب شب تار را میبیند، همین طور است که انسان را در روز دفن میکنند و همان لحظه شب اول قبر او باشد در حقیقت میت در عالم قبر و برزخ شب برای او نمایان میشود در این روایت هم آمده به محض دفن کردن میت فرشتگان بازپرس به سراغ میت میآیند.
🔷البته شب اول قبر تنها برای کسانی نیست که دفن میشوند حتی کسانی هم که بدنشان دفن نمیشود، باز عذاب قبر دارند سؤال قبر دارند شب اول قبر هم خواهند داشت وقتی قبر را به معنی عالم برزخ گرفتیم و شب آنجا را هم، مخصوص به وضع آنجا دانستیم لذا لازم نیست تا حتماً میت دفن شود آنگاه مراسم شب اول قبر برزخ صورت پذیرد [4].
[1]. ر.ک طهرانی، سید محمد حسین، معاد شناسی، ج 2، ص 185، جوادی آملی عبدالله، معاد و قرآن، ج 4، ص 218.
[2]. نورالثقلین، ج 3، ص 554.
[3]. ر.ک طهرانی، سید محمد حسین، معاد شناسی، ج 2، ص 194، 195، سبحانی، جنب الدحیات، ج 4، ص 238.
[4]. ر.ک، جوادی آملی، عبدالله، معاد شناسی، ج 21، ص 222.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
درخت طوبی چگونه درختی است؟
🌳«طوبی» مؤنث «اطیب» یعنی پاکیزهتر و حلالتر. طوبی صفت درختی است از درختان بهشتی که به لحاظ عظمت و داشتن ویژگیهای منحصر به فرد از درختان مشهور بهشتی است. و عظمتش تمام بهشت و بهشتیان را فرا گرفته و خانه و غرفهای نیست که شاخهای از این درخت در آن نرفته باشد و این درخت محصول کار مشترک تمام مؤمنین است، مؤمنین که جوهره اصلی اعمالشان ولایت خداوند و رسول خدا (ص) و ائمه (ع) است.
🌳همانطور که رسول اکرم (ص) میفرمایند: همانا در بهشت درختی است که «طوبی» نام دارد. در بهشت هیچ خانهای نیست که شاخهای از شاخههای این درخت در آن نباشد. میوهاش، شیرینتر از عسل و نرمتر از کره است.
🌳ریشه این درخت در خانه من است و فرع آن در خانه علی ابن ابیطالب است (1). «اِنّ فی الجنّه لشجره یقال لها طوبی، ما فی الجنّه دار الاّ فیها عضن من اعضانها، احلی من الشهید، و الین من الزبّد.
🌳اصلها فی داری و فرعها فی دار علی بن ابیطالب (ع)» و همچنین پیامبر در روایتی دیگر از خصوصیات این درخت میفرمایند:
🌳 «طوبی درختی است در بهشت که خداوند آن را با دست رحمت خود غرس نموده و از روح خود به آن دمیده است، از این درخت زینتها و میوههای خوشگوار میروید که بر دهان اهل بهشت بسیار نزدیک و در دسترس است و شاخههایش از پشت دیوارهای بهشت پیداست»(2).
📚پی نوشت:
1- بحار الأنوار، ج 8، باب الجنه و لعنیمها، ص 151، ح 90.
2- بحار الأنوار، ج 8، باب الجنّه و لعنیمها، ص 174، ح 90.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
نهرهای چهارگانه جاری در بهشت چه نام دارد و دارای چه خصوصیاتی است؟
✅در توصیف نهرهای جاری در بهشت در سوره مبارکه محمد (ص) آمده است: «مثل الجنه آلتی وُعد المتّقون فیها انهار من ماءٍ غیر آسن و انهار من لبن لم یتغیر طعمه و انهار من خمر لذه للشاربین و انهار من عسل یصفی»(1):
✅توصیف بهشتی که به پرهیزکاران و عده داده شده چنین است که در آن نهرهائی از آب صاف و خالص است که بدبو نشده و نهرهایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته و نهرهایی از شرابی طهور که مایه لذت نوشندگان است و نهرهایی از عسل مصفّی است.
✅از خصوصیات این نهرها بدبو نبودن و نشدن و فاسد نشدن است. چرا که در آنجا جای فساد و تباهی نیست و مواد غذایی بهشتی با گذشت زمان دگرگون نمیشود و این عالم دنیاست که به خاطر وجود انواع میکروبهای مخرب مواد غذایی به سرعت به سوی فساد میرود.
✅در نتیجه چهار نهر اعم از آب خالص و شیر و شراب طهور و عسل مصفی با ویژگی خاص خودش در بهشت موجود است.
📚پی نوشت:
1- محمد / 15.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
اهم لذات روحانی در بهشت کدام است؟
🌹در آیات قرآن مجید گاهی از لذات و نعماتی یاد میشود که از افق افکار همه انسانها و از دایره اندیشه و تصور و خیال و وهم بیرون است چنانچه میفرماید «فلا تعلم نفس ما اُخفی لهم من قرّه اعین جزاءً بما کانوا یعملون»(1)
🌹هیچ کس نمیداند چه پاداشهایی که مایه روشنی چشمهاست برای آنها نهفته شده است؟ این جزای اعمالی است که انجام میدادند.
🌹در روایتی از نبی اکرم (ص) است که میفرماید: «إنّ الله یقول اعددت لعبادی الصّالحین ما لا عین رأت، و لا اذن سمعت، و لا خطر علی قلب بشر» (2) خداوند میفرماید:
🌹برای بندگان صالحم پاداشهایی فراهم کردهام که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده، و بر فکرکسی نگذشته است.
🌹در آیه فوق که بسیار سربسته به مواهب عظیم و معنوی و روحانی بهشتیان اشاره میکند از جمله آیاتی است که در وصف نعمات آمده که هیچ کس حتی پیامبران مرسل و فرشتگان مقرب الهی نیز نمیتوانند به حقیقت آن پی ببرند که خداوند چه پاداشی برای بندگان خاصّش قرار داده است ولی آن چه مسلّم است این است که مقربّان خدا به درجاتی از قرب ذات پاک او، و مراحلی از وصال دیدار او و مراتبی از عنایات و الطاف او میرسند که تاکسی به آن نرسد نمیتواند آن را درک کند.
📚پی نوشت:
1- سجده / 17.
2- پیام قرآن، ص 33.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
🔴آیت الله بهجت (ره) :آن چیزی که میتواند همه هوا و هوسهارا یکجا ریشه کن کند و انسان را به تزکیه وتهذیب نفس برساند ، یادمرگ است.
🔴چرا فکر میکنی خیلی مونده خیلی هم نمونده! هر روز داریم به مرگ نزدیک میشیم حتما باید یه وقتی بزاریم هر روز چند دقیقه به سکرات و دشواری جان دادن فکر کنیم تا هوشیارتر و اماده تر شویم
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
Agha Zadeha.mp3
4.84M
#آیات_عذاب_الهی_آقازاده_ها_در_قرآن
🌺حاج شيخ احمد ضيافتی كافی
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
باغهای فردوس چگونه جایی است و منزلگاه چه کسانی است؟
💥قرآن کریم در وصف حال مؤمنین در قیامت میفرماید: «اِنّ الّذین امنوا و عملوا الصالحات کانت لهم جنات الفردوس نزلا»(1):
💥کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند باغهای فردوس منزلگاهشان است. بطوری که بعضی از مفسرین گفتهاند فردوس باغی است که همه نعمتها و تمام مواهب لازم در آن جمع است و همچنین در سوره مبارکه مؤمنون (2)
💥 بعد از ذکر هشت خصوصیات از مؤمنین «الذین هم فی صلاتهم خاشعون» کسانی که در نمازشان خضوع دارند، «والذین هم عن اللغو معرضون» کسانی که از لغو و بیهودگی روی گردانند،
💥«والذین للزکوه فاعلون» آنها که زکات میدهند، «والذین هم لفروجهم حافظون» آنها که دامن خویش را از بی عفتی محفوظ میدارند، «اِلّا علی ازواجهم او ماملکت ایمانهم» و تنها با همسران و کنیزانشان آمیزش دارند،
💥«والذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون» آنها که امانتها و عهد خود را رعایت میکنند «والذین هم علی صلوتهم یحافظون» آنها که بر نمازهایشان مواظبت میکنند. آنان را وارث فردوس میخواند و میفرماید: «الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون»(3):
💥 آری مؤمنین با آن خصوصیات ذکر شده فردوس را به ارث میبرند و در آن جا جاویدانند.
📚پی نوشت:
1- کهف / 107.
2- مؤمنون / 1 -9.
3- مؤمنون / 11.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا بستگان بهشتيان هم به آنها ملحق مي شوند؟
💠در آيه شريفه «جنّات عدن يدخلوتها و من صلح من ابائهم وازواجهم و ذريّاتهم » :
💠به باغهاي جاويدان بهشت، مؤمنين به همراه پدران و همسران و فرزندان صالح خود وارد مي شوند (1).
💠اشاره به حضور جمعي صالحين، در بهشت دارد و اين در حقيقت براي تکميل نعمتهاي الهي بر آنان است تا هيچ کمبودي حتي از نظر فراق افراد مورد علاقه خود نداشته باشند و از آنجا که آن سرا، سراي نوين و متکاملي است همه چيز تازه و نو مي شود آنها هم با چهره هاي تازه و نو و محبت و صميميتي داغ تر و گرم تر وارد مي شوند محبتي که ارزش نعمتهاي بهشتي را دو چندان مي کند.
📚پی نوشت:
1- رعد / 23.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
احسان و نیکوکاری به چه نحو سبب ورود به بهشت است؟
🌀یکی دیگر از عوامل ورود به کانون بزرگ نعمت الهی احسان و نیکوکاری با آن مفهوم وسیع و گستردهاش میباشد در آیات بیشماری از قرآن از جمله آیه مبارکه:
🌀«فاثابهم بما قالوا جنّات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها و ذلک جزاء المحسنین»(1): خداوند به خاطر این گفتار به آنها باغهایی از بهشت که از زیر درختانش نهرها جاری است بخشید، جاودانه در آن خواهند ماند و این است جزای احسان کنندگان.
🌀در بعضی از روایات «احسان» به عنوان عبادت و بندگی توأم با یقین کامل، و احساس مراقبت پروردگار در همه حال، تفسیر شده است، چنانکه در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) آمده است:
🌀وقتی از حضرت درباره «احسان» سئوال کردند، فرمود: «اَن تعبد الله کانّک تراه فان لم تمکن تراه فانّه یراک»(2) آن گونه خدا را پرستش کن که گویی او را میبینی و اگر تو او را نمیبینی قطعاً او تو را میبیند.
🌀روشن است کسی که احساس چنین مراقبتی میکند نه تنها عبادتش، عبادتی شایسته و دارای روح و حقیقت است، بلکه آثار این احساس در تمام اعمال و رفتار و گفتار او ظاهر میشود.
📚پی نوشت:
1- مائده / 85.
2- تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 553، ح 579.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خداوند چگونه با ما برخورد میکند ؟
🔵حجت الاسلام عابدینی
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چه صِدقي از عوامل وصول به بهشت است؟
🌀درميان اعمال انسان، کمتر عملي به زيبايي و جذابيت « صدق و راستي است و در آيات و روايات به خوبي نشان مي دهد که وزن اين صدق و راستي در ترازوي عمل نيز بسيار سنگين است و يکي از والاترين اوصاف اولياء الله محسوب مي شود و قرآن هم آن را يکي از کليدهاي عمده بهشت شمرده، چنانکه مي فرمايد :
🌀« هذا يوم ينفع الصّادقين صدقهم لهم جنّات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها ابداً »(1) :روز قيامت، روزي است که راست گفتن راستگويان به آنها سود مي بخشد براي آنها باغهايي از بهشت است که زير درختان نهرها جاري است و جاودانه در آن خواهند ماند.
🌀صدق در عقيده، صدق در گفتار و صدق در عمل هر يک نشانه اي از نشانه هاي تقوي است و کلاً مي توان گفت که تمام اعمال نيک را مي توان در صدق و راستي خلاصه کرد، چراکه همه گناهان بازگشت به عدم صداقت انسان در ادعاي ايمان و اسلام مي کند وگرنه کسي که قانوني را به رسميّت مي شناسد چگونه مي تواند در عمل به مخالفت با آن برخيزد؟
🌀در روايتي از رسول اکرم (ص) درباره اهميت صدق چنين آمده است : « انّ الصّدق يهدي الي البرّ و البرّ يهدي الي الجنّه »(2) : صدق و راستي هدايت به نيکي مي کند و نيکي هدايت به سوي بهشت.
📚پي نوشت:
1- مائده / 199.
2- محجّه البيضاء، ج 8، ص 140.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیاتی که «ترک هواپرستی» و «خوف از خدا» را از اسباب ورود به بهشت میداند کدام است؟
🌺آیات بیشماری در قرآن کریم است که هواپرستی و خوف از خدا را از عوامل وصول به بهشت میدانند از جمله آیه کریمه:
🌺«و امّا من خاف مقام ربّه و نهی النّفس عن الهوی فانّ الجنّه هی المأوی»(1): اما آن کس که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوا و هوس باز دارد بهشت جایگاه او است.
🌺بدون شک رابطه نزدیکی میان «خوف از خدا» و «نهی نفس از هوای پرستی» است، هنگامی که خوف حق در اعماق وجود انسان ریشه دار شد، ستیزی از درون در برابر هوای نفس آغاز میگردد، و سرچشمه تمام مفاسد و گناهانی که در روی زمین است همان «هوای پرستی است پس خود خدا سرچشمه همه اصلاحات است.
🌺در حدیثی حضرت رسول اکرم (ص) در این مورد میفرماید: «ماتحت ظلّ السّماء من الله یعبد من دون الله اعظم عندالله من هوی متّبع»:
🌺در زیر آسمان هیچ بتی نزد خدا بزرگتر از هوی و هوسی که از آن پیروی کنند نیست. در آیه دیگری نقطه مقابل (ترک هواپرستی و خوف از خدا) دو صفت «طغیانگری» و «مقدم داشتن دنیا بر آخرت» را مطرح میفرماید و این دو را از اسباب وصول به جهنم میداند چنانچه میفرماید: «و امّا مَن طغی و اثر الحیاه الدّنیا فانّ الجحیم هی المأوی» در آیهای دیگر میفرماید: «و لمن خاف مقام ربّه جنتان»(2):
🌺برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو باغ بهشتی است. و به راستی که اساس تمام بدبختیها این دو صفت (طغیانگری و ترجیح دنیا بر آخرت) است و سرچشمه تمام نیک بختیها همان ترک هواپرستی و خوف از خداوند سبحان میباشد.
📚پی نوشت:
1- نازعات / 40 و 41.
2- رحمن / 26.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه جهاد و شهادت سبب ورود به بهشت میشود؟
✳️خداوند در سوره توبه میفرماید: «انّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بانّ لهم الجنّه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعداً علیه حقا فی التوراه و الانجیل و القرآن و مَن اوفی بعهده مِن الله فاستبشروا ببیعکم الذّی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم»(1):
✳️خداوند از مؤمنان جانها و اموالشان را خریداری میکند که در برابر بهشت برای آنان باشد به این گونه که در راه خدا پیکار میکنند، میکشند و کشته میشوند.
✳️این وعده حقی است بر او که در تورات و انجیل و قرآن (سه کتاب بزرگ آسمانی) آمده، و چه کسی نسبت به عهدش از خدا وفادارتر است، حال که چنین است بشارت باد بر شما به خاطر معاملهای که با خدا کردید و این پیروزی بزرگی است، به راستی که تجارت بی نظیر و بی مانند است:
✳️خریدار خداوند، فروشندگان، مؤمنان مجاهد، متاعی که خریداری میشود جانها و اموالی است که خداوند خودش به آنها بخشیده، بهایی که برای آن پرداخته میشود، بهشت جاویدان، و سند این معامله سه کتاب بزرگ آسمانی است و به دنبال همه اینها تبریکی است که این خریدار به این فروشندگان میگوید.
✳️در روایتی آمده است: وقتی که این آیه نازل شد پیامبر اکرم (ص) در مسجد بودند و آیه را با صدای بلند تلاوت فرمودند و مردم تکبیر گفتند، مردی از انصار خدمت پیامبر (ص) آمد و پرسید راستی همین آیه نازل شد؟ پیامبر (ص) فرمودند:
✳️آری، مرد انصاری گفت: «بیع ربیح لا نقیل و لا نستقیل»: معاملهای است بسیار پر سود، نه تقاضای فسخ آن را خواهیم کرد و نه فسخ آن را میپذیریم.
✳️از آیه فوق استفاده میشود که نه تنها شهیدان راه خدا، بلکه پیروزمندان در جهاد نیز مشمول چنین معاملهای با خدا هستند و همین قدر که جان خود را در طبق اخلاص نهادهاند و به میدان جهاد میروند، مصداق معامله با خداست.
✳️و هدف اصلی در هم کوبیدن دشمن است نه شهادت، چرا که در آیه «یقتلون» (دشمن را میکشند) مقدم بر «یقتلون» (خود آنها شهید میشوند) شده است!
✳️لذا شهادت مقام والایی است که در این مسیر عائد گروهی از سعادتمندان میشود و به عبارت دیگر شهادت هدف نیست بلکه گذرگاهی است در راه هدف و این چنین، جهاد و شهادت هر دو از اسباب مهم ورود به بهشت برین میباشد.
📚پی نوشت:
1- توبه / 111.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا در قیامت دریاها آتش میگیرند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟
🎯در سوره تکویر، درتوصیف صحنه قیامت دریاها را این گونه توصیف کرده است: «وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ»[تکویر/۶]
🎯«در کتاب قاموس اللغه نیز درباره "سجر" مینویسد: سجر= افروختن آتش. پر کردن. راغب آنرا تشدید آتش گفته. صحاح و قاموس آنرا سرخ کردن تنور و پر از آب کردن نهر و غیر آنها گفتهاند. زمخشری آنرا پر کردن گفته سجر التّنور یعنی آن را با آتشگیره و هیزم پر کرد. خلاصه اینها، افروختن و پر کردن است و اصل آن بنا بقول مجمع انداختن در آتش است»[۱]
🎯بنابراین معنای برافروخته شدن، ترجمه صحیحی خواهد بود. که بعضی از ترجمهها نیز، محور را برافروخته شدن گرفتهاند:
فیض الاسلام: و آن گاه که دریاها افروخته (آتش) گردند (یا طغیان نموده و از حدّ و اندازه بگذرند.)
مشکینی: و آن گاه که دریاها پر شوند و جوشان گردند.
مکارم: و در آن هنگام که دریاها برافروخته شوند.
شعرانی: و آن گاه که دریاها پر کرده شوند.
🎯حال اگر روزی برافروخته شدن، بیشتر در آتش دیده میشد و با بیان برافروخته شدن، ذهنها به سمت آتش میرفت، امروزه با دیدن تصاویر سونامی، ما به وضوح میفهمیم که برافروخته شدن دریاها به چه شکل خواهد بود. و این معنا با توصیفاتی که قرآن از زلزله روز قیامت دارد، کاملاً متناسب است:
🎯«یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظیمٌ؛ [حج/۱] ای مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، که زلزله رستاخیز امر عظیمی است!»
«إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زلزالها؛ [زلزال/۱] هنگامی که زمین شدیداً به لرزه درآید.»
🎯این زلزله چنان شدید توصیف شده است که تمام کوهها را متلاشی میکند:
«وَ تَکونُ الْجِبالُ کالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ؛ [قارعه/۵] و کوهها مانند پشم رنگین حلاجی شده میگردد!»
🎯البته اگر تسجیر دریا به معنای آتش گرفتن آن نیز باشد، میتوان درباره آن مطالبی بیان کرد:
1⃣ اگر این تعبیر قرآن در گذشته برای مفسران عجیب بود امروز برای ما جای تعجب نیست، زیرا میدانیم آب از دو ماده" اکسیژن" و" هیدروژن" ترکیب یافته که هر دو سخت قابل اشتعال است، بعید نیست که در آستانه قیامت آب دریاها چنان تحت فشار قرار گیرد که تجزیه شوند و تبدیل به یکپارچه آتش گردند. [۲]
2⃣ بگمان بیشتر مراد از بحر مسجور دریای مرکز زمین است و مفرد بودن آن مؤیّد این معنی است، چنانکه میدانیم مرکز زمین دریای مذاب سهمگینی است. و چون آیات راجع بقیامت است و از آیات "«وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها» (زلزله ۲) و زمین بارهای سنگینش را خارج سازد. «وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ. وَ أَلْقَتْ ما فِیها وَ تَخَلَّتْ؛ [انشقاق/۳ و ۴] و در آن هنگام که زمین گسترده شود، و آنچه در درون دارد بیرون افکنده و خالی شود.» میتوان بدست آورد که در ابتدای قیامت مقداری از آن مواد بیرون خواهد ریخت.
3⃣ هر چیزی در توان خدای متعال است و در آستانه قیامت، نظام حاکم بر عالم عوض میشود:
«یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ؛ [ابراهیم/۴۸] در آن روز که این زمین به زمین دیگر، و آسمانها (به آسمانهای دیگری) مبدل میشود.»
[۱]. قاموس قرآن، ج ۳، ص: ۲۳۲.
[۲]. تفسیر نمونه، ج ۲۶، ص: ۱۷۵.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
عوامل و اسباب ورود به بهشت کدامند؟
🔵طبق آیات صریح قرآن عواملی چون ایمان و عمل صالح، تقوی، احسان و نیکوکاری، جهاد و شهادت، ترک هواپرستی، هجرت و جهاد، صبر و تحمل در برابر شدائد،
🔵اطاعت خدا و رسول خدا، اخلاص، صدق و راستی، اهتمام به نماز و تولی و تبری و... از عوامل ورود به بهشت هستند.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
خصوصیات فرشهای بهشتی چیست؟
🔷آیات کریم قرآن ضمن بیان احوالات بهشتیان به توصیف وضع مکانی و اشیاء بهشتی نیز پرداخته است و در آیاتی نیز از فرشهای بهشت سخن به میان آمده و کیفیت آن را بیان میکند از جمله:
🔷«متکئین علی فرش بطائنها من استبرق»: بهشتیان بر فرشهایی نشسته و تکیه کردهاند که آستر آنها از پارچههای ابریشمین است (1).
🔷«بطائن» به معنی آستر و «استبرق» به معنی حریر ضخیم است و مسئله قابل توجه این است که در اینجا گران قیمتترین پارچهای که در دنیا تصور میشود آستر این فرشها ذکر شده و اشاره به این است که قسمت روئین آن چیزی است که از لطافت و زیبایی و جذابیت در وصف نمیگنجد چراکه ما آستر را به خاطر اینکه ظاهر نمیشود از جنس کم اهمیت تهیه میکنیم و لذا کم اهمیتترین جنسهای آن جهان پر ارزشترین جنس این جهان است.
🔷در آیهای دیگر اشاره به فرشهای فاخر بهشتی دارد و میفرماید: «و زراّبی مبثوثه»: در آنجا فرشهای گرانبها و بسیار زیبا گسترده شده است (2).
🔷«زرابی» به معنی فرشهای عالی خواب داراست که هم نرم و راحت است و هم گرانبها و پر قیمت و بسیار زیباست.
📚پی نوشت:
1- رحمن / 54.
2- غاشیه / 16.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
لباسهای بهشتیان چگونه است؟
🌳در وصف حال بهشتیان در سوره مبارکه واقعه سخن به میان میآید و ازجمله به لباسهای زیبای آنها اشاره میکند و میفرماید
🌳«یلبسون من سندسٍ و استبرق متقابلین»(1). آنها لباسهایی از حریر لطیف و نازک و ضخیم میپوشند و در برابر یکدیگر برتختها جای دارند.
🌳سندس به پارچههای ابریشمین نازک و لطیف می گویند و بعضی قید زربافت را نیز به آن افزودهاند و استبرق به معنی پارچههای ابریشمی ضخیم میباشد در آیه دیگری تأکید بر این مطلب دارد و میفرماید «عالیهم ثیاب سندس خضر و استبرق» بر اندام آنها لباسهایی از حریر نازک سبز و از دیبای ضخیم میباشد (2).
📚پی نوشت:
1- واقعه / 53.
2- انسان / 21.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا ارواح ميتوانند به شکل حيواناتی اعم از کبوتر به خانه وابستگان سر بزنند؟
💠بله بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانوادهشان میآیند و آن ها را میبینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان میشوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت میشوند.
💠مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله» را مطرح کرده است. روایات معتبری را در این باره نقل نمودهاند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود میآیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا میکند.
💠در روایات نحوه سرکش میت از خانواده اش را به شکل پرنده لطیف بیان فرموده اند که البته می تواند یک تمثیل باشد از نحوه حضور میت.
💠اسحاق بن عمار میگوید: از امام موسی بن جعفر (علیهما السلام ) پرسیدم:
💠آیا میّت از خانوادهاش دیدار میکند؟
فرمود: بله
💠 پرسیدم : هر چند وقت؟
💠فرمود: بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، در هر جمعه یا هر ماه یا هر سال
پرسیدم : به چه شکلی نزد آن ها میآید؟
💠فرمود: به صورت پرندهای لطیف که بر دیوار خانه های شان مینشیند و بر آنان اشراف مییابد...
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃