eitaa logo
دوباره زندگی
27هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
6هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
باغ‌های فردوس چگونه جایی است و منزلگاه چه کسانی است؟ 💥قرآن کریم در وصف حال مؤمنین در قیامت می‌فرماید: «اِنّ الّذین امنوا و عملوا الصالحات کانت لهم جنات الفردوس نزلا»(1): 💥کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند باغهای فردوس منزلگاهشان است. بطوری که بعضی از مفسرین گفته‌اند فردوس باغی است که همه نعمتها و تمام مواهب لازم در آن جمع است و همچنین در سوره مبارکه مؤمنون (2) 💥 بعد از ذکر هشت خصوصیات از مؤمنین «الذین هم فی صلاتهم خاشعون» کسانی که در نمازشان خضوع دارند، «والذین هم عن اللغو معرضون» کسانی که از لغو و بیهودگی روی گردانند، 💥«والذین للزکوه فاعلون» آن‌ها که زکات می‌دهند، «والذین هم لفروجهم حافظون» آن‌ها که دامن خویش را از بی عفتی محفوظ می‌دارند، «اِلّا علی ازواجهم او ماملکت ایمانهم» و تنها با همسران و کنیزانشان آمیزش دارند، 💥«والذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون» آن‌ها که امانتها و عهد خود را رعایت می‌کنند «والذین هم علی صلوتهم یحافظون» آن‌ها که بر نمازهایشان مواظبت می‌کنند. آنان را وارث فردوس می‌خواند و می‌فرماید: «الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون»(3): 💥 آری مؤمنین با آن خصوصیات ذکر شده فردوس را به ارث می‌برند و در آن جا جاویدانند. 📚پی نوشت: 1- کهف / 107. 2- مؤمنون / 1 -9. 3- مؤمنون / 11. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا بستگان بهشتيان هم به آنها ملحق مي شوند؟ 💠در آيه شريفه «جنّات عدن يدخلوتها و من صلح من ابائهم وازواجهم و ذريّاتهم » : 💠به باغهاي جاويدان بهشت، مؤمنين به همراه پدران و همسران و فرزندان صالح خود وارد مي شوند (1). 💠اشاره به حضور جمعي صالحين، در بهشت دارد و اين در حقيقت براي تکميل نعمتهاي الهي بر آنان است تا هيچ کمبودي حتي از نظر فراق افراد مورد علاقه خود نداشته باشند و از آنجا که آن سرا، سراي نوين و متکاملي است همه چيز تازه و نو مي شود آنها هم با چهره هاي تازه و نو و محبت و صميميتي داغ تر و گرم تر وارد مي شوند محبتي که ارزش نعمتهاي بهشتي را دو چندان مي کند. 📚پی نوشت: 1- رعد / 23. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
احسان و نیکوکاری به چه نحو سبب ورود به بهشت است؟ 🌀یکی دیگر از عوامل ورود به کانون بزرگ نعمت الهی احسان و نیکوکاری با آن مفهوم وسیع و گسترده‌اش می‌باشد در آیات بیشماری از قرآن از جمله آیه مبارکه: 🌀«فاثابهم بما قالوا جنّات تجری من تحتها الانهار خالدین فی‌ها و ذلک جزاء المحسنین»(1): خداوند به خاطر این گفتار به آن‌ها باغ‌هایی از بهشت که از زیر درختانش نهرها جاری است بخشید، جاودانه در آن خواهند ماند و این است جزای احسان کنندگان. 🌀در بعضی از روایات «احسان» به عنوان عبادت و بندگی توأم با یقین کامل، و احساس مراقبت پروردگار در همه حال، تفسیر شده است، چنانکه در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) آمده است: 🌀وقتی از حضرت درباره «احسان» سئوال کردند، فرمود: «اَن تعبد الله کانّک تراه فان لم تمکن تراه فانّه یراک»(2) آن گونه خدا را پرستش کن که گویی او را می‌بینی و اگر تو او را نمی‌بینی قطعاً او تو را می‌بیند. 🌀روشن است کسی که احساس چنین مراقبتی می‌کند نه تنها عبادتش، عبادتی شایسته و دارای روح و حقیقت است، بلکه آثار این احساس در تمام اعمال و رفتار و گفتار او ظاهر می‌شود. 📚پی نوشت: 1- مائده / 85. 2- تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 553، ح 579. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
10.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴خداوند چگونه با ما برخورد میکند ؟ 🔵حجت الاسلام عابدینی 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چه صِدقي از عوامل وصول به بهشت است؟ 🌀درميان اعمال انسان، کمتر عملي به زيبايي و جذابيت « صدق و راستي است و در آيات و روايات به خوبي نشان مي دهد که وزن اين صدق و راستي در ترازوي عمل نيز بسيار سنگين است و يکي از والاترين اوصاف اولياء الله محسوب مي شود و قرآن هم آن را يکي از کليدهاي عمده بهشت شمرده، چنانکه مي فرمايد : 🌀« هذا يوم ينفع الصّادقين صدقهم لهم جنّات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها ابداً »(1) :روز قيامت، روزي است که راست گفتن راستگويان به آنها سود مي بخشد براي آنها باغهايي از بهشت است که زير درختان نهرها جاري است و جاودانه در آن خواهند ماند. 🌀صدق در عقيده، صدق در گفتار و صدق در عمل هر يک نشانه اي از نشانه هاي تقوي است و کلاً مي توان گفت که تمام اعمال نيک را مي توان در صدق و راستي خلاصه کرد، چراکه همه گناهان بازگشت به عدم صداقت انسان در ادعاي ايمان و اسلام مي کند وگرنه کسي که قانوني را به رسميّت مي شناسد چگونه مي تواند در عمل به مخالفت با آن برخيزد؟ 🌀در روايتي از رسول اکرم (ص) درباره اهميت صدق چنين آمده است : « انّ الصّدق يهدي الي البرّ و البرّ يهدي الي الجنّه »(2) : صدق و راستي هدايت به نيکي مي کند و نيکي هدايت به سوي بهشت. 📚پي نوشت: 1- مائده / 199. 2- محجّه البيضاء، ج 8، ص 140. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
🔴 حاجت مهم 🔴 🔷برای هر مطلب مهمی ۲۱۶۲ مرتبه بگو 🔹ربِ إِنِّى مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ فوق العاده مجرب است 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیاتی که «ترک هواپرستی» و «خوف از خدا» را از اسباب ورود به بهشت می‌داند کدام است؟ 🌺آیات بیشماری در قرآن کریم است که هواپرستی و خوف از خدا را از عوامل وصول به بهشت می‌دانند از جمله آیه کریمه: 🌺«و امّا من خاف مقام ربّه و نهی النّفس عن الهوی فانّ الجنّه هی المأوی»(1): اما آن کس که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوا و هوس باز دارد بهشت جایگاه او است. 🌺بدون شک رابطه نزدیکی میان «خوف از خدا» و «نهی نفس از هوای پرستی» است، هنگامی که خوف حق در اعماق وجود انسان ریشه دار شد، ستیزی از درون در برابر هوای نفس آغاز می‌گردد، و سرچشمه تمام مفاسد و گناهانی که در روی زمین است همان «هوای پرستی است پس خود خدا سرچشمه همه اصلاحات است. 🌺در حدیثی حضرت رسول اکرم (ص) در این مورد می‌فرماید: «ماتحت ظلّ السّماء من الله یعبد من دون الله اعظم عندالله من هوی متّبع»: 🌺در زیر آسمان هیچ بتی نزد خدا بزرگتر از هوی و هوسی که از آن پیروی کنند نیست. در آیه دیگری نقطه مقابل (ترک هواپرستی و خوف از خدا) دو صفت «طغیانگری» و «مقدم داشتن دنیا بر آخرت» را مطرح می‌فرماید و این دو را از اسباب وصول به جهنم می‌داند چنانچه می‌فرماید: «و امّا مَن طغی و اثر الحیاه الدّنیا فانّ الجحیم هی المأوی» در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «و لمن خاف مقام ربّه جنتان»(2): 🌺برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو باغ بهشتی است. و به راستی که اساس تمام بدبختیها این دو صفت (طغیانگری و ترجیح دنیا بر آخرت) است و سرچشمه تمام نیک بختی‌ها همان ترک هواپرستی و خوف از خداوند سبحان می‌باشد. 📚پی نوشت: 1- نازعات / 40 و 41. 2- رحمن / 26. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه جهاد و شهادت سبب ورود به بهشت می‌شود؟ ✳️خداوند در سوره توبه می‌فرماید: «انّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بانّ لهم الجنّه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعداً علیه حقا فی التوراه و الانجیل و القرآن و مَن اوفی بعهده مِن الله فاستبشروا ببیعکم الذّی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم»(1): ✳️خداوند از مؤمنان جان‌ها و اموالشان را خریداری می‌کند که در برابر بهشت برای آنان باشد به این گونه که در راه خدا پیکار می‌کنند، می‌کشند و کشته می‌شوند. ✳️این وعده حقی است بر او که در تورات و انجیل و قرآن (سه کتاب بزرگ آسمانی) آمده، و چه کسی نسبت به عهدش از خدا وفادارتر است، حال که چنین است بشارت باد بر شما به خاطر معامله‌ای که با خدا کردید و این پیروزی بزرگی است، به راستی که تجارت بی نظیر و بی مانند است: ✳️خریدار خداوند، فروشندگان، مؤمنان مجاهد، متاعی که خریداری می‌شود جانها و اموالی است که خداوند خودش به آنها بخشیده، بهایی که برای آن پرداخته می‌شود، بهشت جاویدان، و سند این معامله سه کتاب بزرگ آسمانی است و به دنبال همه اینها تبریکی است که این خریدار به این فروشندگان می‌گوید. ✳️در روایتی آمده است: وقتی که این آیه نازل شد پیامبر اکرم (ص) در مسجد بودند و آیه را با صدای بلند تلاوت فرمودند و مردم تکبیر گفتند، مردی از انصار خدمت پیامبر (ص) آمد و پرسید راستی همین آیه نازل شد؟ پیامبر (ص) فرمودند: ✳️آری، مرد انصاری گفت: «بیع ربیح لا نقیل و لا نستقیل»: معامله‌ای است بسیار پر سود، نه تقاضای فسخ آن را خواهیم کرد و نه فسخ آن را می‌پذیریم. ✳️از آیه فوق استفاده می‌شود که نه تنها شهیدان راه خدا، بلکه پیروزمندان در جهاد نیز مشمول چنین معامله‌ای با خدا هستند و همین قدر که جان خود را در طبق اخلاص نهاده‌اند و به میدان جهاد می‌روند، مصداق معامله با خداست. ✳️و هدف اصلی در هم کوبیدن دشمن است نه شهادت، چرا که در آیه «یقتلون» (دشمن را می‌کشند) مقدم بر «یقتلون» (خود آنها شهید می‌شوند) شده است! ✳️لذا شهادت مقام والایی است که در این مسیر عائد گروهی از سعادتمندان می‌شود و به عبارت دیگر شهادت هدف نیست بلکه گذرگاهی است در راه هدف و این چنین، جهاد و شهادت هر دو از اسباب مهم ورود به بهشت برین می‌باشد. 📚پی نوشت: 1- توبه / 111. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا در قیامت دریاها آتش می‌گیرند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟ 🎯در سوره تکویر، درتوصیف صحنه قیامت دریاها را این گونه توصیف کرده است: «وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ»[تکویر/۶] 🎯«در کتاب قاموس اللغه نیز درباره "سجر" می‌نویسد: سجر= افروختن آتش. پر کردن. راغب آنرا تشدید آتش گفته. صحاح و قاموس آنرا سرخ کردن تنور و پر از آب کردن نهر و غیر آنها گفته‌اند. زمخشری آنرا پر کردن گفته سجر التّنور یعنی آن را با آتشگیره و هیزم پر کرد. خلاصه اینها، افروختن و پر کردن است و اصل آن بنا بقول مجمع انداختن در آتش است»[۱] 🎯بنابراین معنای برافروخته شدن، ترجمه صحیحی خواهد بود. که بعضی از ترجمه‌ها نیز، محور را برافروخته شدن گرفته‌اند: فیض الاسلام: و آن گاه که دریاها افروخته (آتش) گردند (یا طغیان نموده و از حدّ و اندازه بگذرند.) مشکینی: و آن گاه که دریاها پر شوند و جوشان گردند. مکارم: و در آن هنگام که دریاها برافروخته شوند. شعرانی: و آن گاه که دریاها پر کرده شوند. 🎯حال اگر روزی برافروخته شدن، بیشتر در آتش دیده می‌شد و با بیان برافروخته شدن، ذهن‌ها به سمت آتش می‌رفت، امروزه با دیدن تصاویر سونامی، ما به وضوح می‌فهمیم که برافروخته شدن دریاها به چه شکل خواهد بود. و این معنا با توصیفاتی که قرآن از زلزله روز قیامت دارد، کاملاً متناسب است: 🎯«یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‌ءٌ عَظیمٌ؛ [حج/۱] ای مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، که زلزله رستاخیز امر عظیمی است!» «إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زلزال‌ها؛ [زلزال/۱] هنگامی که زمین شدیداً به لرزه درآید.» 🎯این زلزله چنان شدید توصیف شده است که تمام کوه‌ها را متلاشی می‌کند: «وَ تَکونُ الْجِبالُ کالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ؛ [قارعه/۵] و کوه‌ها مانند پشم رنگین حلاجی شده می‌گردد!» 🎯البته اگر تسجیر دریا به معنای آتش گرفتن آن نیز باشد، می‌توان درباره آن مطالبی بیان کرد: 1⃣ اگر این تعبیر قرآن در گذشته برای مفسران عجیب بود امروز برای ما جای تعجب نیست، زیرا می‌دانیم آب از دو ماده" اکسیژن" و" هیدروژن" ترکیب یافته که هر دو سخت قابل اشتعال است، بعید نیست که در آستانه قیامت آب دریاها چنان تحت فشار قرار گیرد که تجزیه شوند و تبدیل به یکپارچه آتش گردند. [۲] 2⃣ بگمان بیشتر مراد از بحر مسجور دریای مرکز زمین است و مفرد بودن آن مؤیّد این معنی است، چنانکه میدانیم مرکز زمین دریای مذاب سهمگینی است. و چون آیات راجع بقیامت است و از آیات "«وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها» (زلزله ۲) و زمین بارهای سنگینش را خارج سازد. «وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ. وَ أَلْقَتْ ما فِیها وَ تَخَلَّتْ؛ [انشقاق/۳ و ۴] و در آن هنگام که زمین گسترده شود، و آنچه در درون دارد بیرون افکنده و خالی شود.» می‌توان بدست آورد که در ابتدای قیامت مقداری از آن مواد بیرون خواهد ریخت. 3⃣ هر چیزی در توان خدای متعال است و در آستانه قیامت، نظام حاکم بر عالم عوض می‌شود: «یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ؛ [ابراهیم/۴۸] در آن روز که این زمین به زمین دیگر، و آسمانها (به آسمانهای دیگری) مبدل می‌شود.» [۱]. قاموس قرآن، ج ۳، ص: ۲۳۲. [۲]. تفسیر نمونه، ج ۲۶، ص: ۱۷۵. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃