آیاتی که «ترک هواپرستی» و «خوف از خدا» را از اسباب ورود به بهشت میداند کدام است؟
🌺آیات بیشماری در قرآن کریم است که هواپرستی و خوف از خدا را از عوامل وصول به بهشت میدانند از جمله آیه کریمه:
🌺«و امّا من خاف مقام ربّه و نهی النّفس عن الهوی فانّ الجنّه هی المأوی»(1): اما آن کس که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوا و هوس باز دارد بهشت جایگاه او است.
🌺بدون شک رابطه نزدیکی میان «خوف از خدا» و «نهی نفس از هوای پرستی» است، هنگامی که خوف حق در اعماق وجود انسان ریشه دار شد، ستیزی از درون در برابر هوای نفس آغاز میگردد، و سرچشمه تمام مفاسد و گناهانی که در روی زمین است همان «هوای پرستی است پس خود خدا سرچشمه همه اصلاحات است.
🌺در حدیثی حضرت رسول اکرم (ص) در این مورد میفرماید: «ماتحت ظلّ السّماء من الله یعبد من دون الله اعظم عندالله من هوی متّبع»:
🌺در زیر آسمان هیچ بتی نزد خدا بزرگتر از هوی و هوسی که از آن پیروی کنند نیست. در آیه دیگری نقطه مقابل (ترک هواپرستی و خوف از خدا) دو صفت «طغیانگری» و «مقدم داشتن دنیا بر آخرت» را مطرح میفرماید و این دو را از اسباب وصول به جهنم میداند چنانچه میفرماید: «و امّا مَن طغی و اثر الحیاه الدّنیا فانّ الجحیم هی المأوی» در آیهای دیگر میفرماید: «و لمن خاف مقام ربّه جنتان»(2):
🌺برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو باغ بهشتی است. و به راستی که اساس تمام بدبختیها این دو صفت (طغیانگری و ترجیح دنیا بر آخرت) است و سرچشمه تمام نیک بختیها همان ترک هواپرستی و خوف از خداوند سبحان میباشد.
📚پی نوشت:
1- نازعات / 40 و 41.
2- رحمن / 26.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه جهاد و شهادت سبب ورود به بهشت میشود؟
✳️خداوند در سوره توبه میفرماید: «انّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بانّ لهم الجنّه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعداً علیه حقا فی التوراه و الانجیل و القرآن و مَن اوفی بعهده مِن الله فاستبشروا ببیعکم الذّی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم»(1):
✳️خداوند از مؤمنان جانها و اموالشان را خریداری میکند که در برابر بهشت برای آنان باشد به این گونه که در راه خدا پیکار میکنند، میکشند و کشته میشوند.
✳️این وعده حقی است بر او که در تورات و انجیل و قرآن (سه کتاب بزرگ آسمانی) آمده، و چه کسی نسبت به عهدش از خدا وفادارتر است، حال که چنین است بشارت باد بر شما به خاطر معاملهای که با خدا کردید و این پیروزی بزرگی است، به راستی که تجارت بی نظیر و بی مانند است:
✳️خریدار خداوند، فروشندگان، مؤمنان مجاهد، متاعی که خریداری میشود جانها و اموالی است که خداوند خودش به آنها بخشیده، بهایی که برای آن پرداخته میشود، بهشت جاویدان، و سند این معامله سه کتاب بزرگ آسمانی است و به دنبال همه اینها تبریکی است که این خریدار به این فروشندگان میگوید.
✳️در روایتی آمده است: وقتی که این آیه نازل شد پیامبر اکرم (ص) در مسجد بودند و آیه را با صدای بلند تلاوت فرمودند و مردم تکبیر گفتند، مردی از انصار خدمت پیامبر (ص) آمد و پرسید راستی همین آیه نازل شد؟ پیامبر (ص) فرمودند:
✳️آری، مرد انصاری گفت: «بیع ربیح لا نقیل و لا نستقیل»: معاملهای است بسیار پر سود، نه تقاضای فسخ آن را خواهیم کرد و نه فسخ آن را میپذیریم.
✳️از آیه فوق استفاده میشود که نه تنها شهیدان راه خدا، بلکه پیروزمندان در جهاد نیز مشمول چنین معاملهای با خدا هستند و همین قدر که جان خود را در طبق اخلاص نهادهاند و به میدان جهاد میروند، مصداق معامله با خداست.
✳️و هدف اصلی در هم کوبیدن دشمن است نه شهادت، چرا که در آیه «یقتلون» (دشمن را میکشند) مقدم بر «یقتلون» (خود آنها شهید میشوند) شده است!
✳️لذا شهادت مقام والایی است که در این مسیر عائد گروهی از سعادتمندان میشود و به عبارت دیگر شهادت هدف نیست بلکه گذرگاهی است در راه هدف و این چنین، جهاد و شهادت هر دو از اسباب مهم ورود به بهشت برین میباشد.
📚پی نوشت:
1- توبه / 111.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا در قیامت دریاها آتش میگیرند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟
🎯در سوره تکویر، درتوصیف صحنه قیامت دریاها را این گونه توصیف کرده است: «وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ»[تکویر/۶]
🎯«در کتاب قاموس اللغه نیز درباره "سجر" مینویسد: سجر= افروختن آتش. پر کردن. راغب آنرا تشدید آتش گفته. صحاح و قاموس آنرا سرخ کردن تنور و پر از آب کردن نهر و غیر آنها گفتهاند. زمخشری آنرا پر کردن گفته سجر التّنور یعنی آن را با آتشگیره و هیزم پر کرد. خلاصه اینها، افروختن و پر کردن است و اصل آن بنا بقول مجمع انداختن در آتش است»[۱]
🎯بنابراین معنای برافروخته شدن، ترجمه صحیحی خواهد بود. که بعضی از ترجمهها نیز، محور را برافروخته شدن گرفتهاند:
فیض الاسلام: و آن گاه که دریاها افروخته (آتش) گردند (یا طغیان نموده و از حدّ و اندازه بگذرند.)
مشکینی: و آن گاه که دریاها پر شوند و جوشان گردند.
مکارم: و در آن هنگام که دریاها برافروخته شوند.
شعرانی: و آن گاه که دریاها پر کرده شوند.
🎯حال اگر روزی برافروخته شدن، بیشتر در آتش دیده میشد و با بیان برافروخته شدن، ذهنها به سمت آتش میرفت، امروزه با دیدن تصاویر سونامی، ما به وضوح میفهمیم که برافروخته شدن دریاها به چه شکل خواهد بود. و این معنا با توصیفاتی که قرآن از زلزله روز قیامت دارد، کاملاً متناسب است:
🎯«یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظیمٌ؛ [حج/۱] ای مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، که زلزله رستاخیز امر عظیمی است!»
«إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زلزالها؛ [زلزال/۱] هنگامی که زمین شدیداً به لرزه درآید.»
🎯این زلزله چنان شدید توصیف شده است که تمام کوهها را متلاشی میکند:
«وَ تَکونُ الْجِبالُ کالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ؛ [قارعه/۵] و کوهها مانند پشم رنگین حلاجی شده میگردد!»
🎯البته اگر تسجیر دریا به معنای آتش گرفتن آن نیز باشد، میتوان درباره آن مطالبی بیان کرد:
1⃣ اگر این تعبیر قرآن در گذشته برای مفسران عجیب بود امروز برای ما جای تعجب نیست، زیرا میدانیم آب از دو ماده" اکسیژن" و" هیدروژن" ترکیب یافته که هر دو سخت قابل اشتعال است، بعید نیست که در آستانه قیامت آب دریاها چنان تحت فشار قرار گیرد که تجزیه شوند و تبدیل به یکپارچه آتش گردند. [۲]
2⃣ بگمان بیشتر مراد از بحر مسجور دریای مرکز زمین است و مفرد بودن آن مؤیّد این معنی است، چنانکه میدانیم مرکز زمین دریای مذاب سهمگینی است. و چون آیات راجع بقیامت است و از آیات "«وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها» (زلزله ۲) و زمین بارهای سنگینش را خارج سازد. «وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ. وَ أَلْقَتْ ما فِیها وَ تَخَلَّتْ؛ [انشقاق/۳ و ۴] و در آن هنگام که زمین گسترده شود، و آنچه در درون دارد بیرون افکنده و خالی شود.» میتوان بدست آورد که در ابتدای قیامت مقداری از آن مواد بیرون خواهد ریخت.
3⃣ هر چیزی در توان خدای متعال است و در آستانه قیامت، نظام حاکم بر عالم عوض میشود:
«یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ؛ [ابراهیم/۴۸] در آن روز که این زمین به زمین دیگر، و آسمانها (به آسمانهای دیگری) مبدل میشود.»
[۱]. قاموس قرآن، ج ۳، ص: ۲۳۲.
[۲]. تفسیر نمونه، ج ۲۶، ص: ۱۷۵.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
عوامل و اسباب ورود به بهشت کدامند؟
🔵طبق آیات صریح قرآن عواملی چون ایمان و عمل صالح، تقوی، احسان و نیکوکاری، جهاد و شهادت، ترک هواپرستی، هجرت و جهاد، صبر و تحمل در برابر شدائد،
🔵اطاعت خدا و رسول خدا، اخلاص، صدق و راستی، اهتمام به نماز و تولی و تبری و... از عوامل ورود به بهشت هستند.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
خصوصیات فرشهای بهشتی چیست؟
🔷آیات کریم قرآن ضمن بیان احوالات بهشتیان به توصیف وضع مکانی و اشیاء بهشتی نیز پرداخته است و در آیاتی نیز از فرشهای بهشت سخن به میان آمده و کیفیت آن را بیان میکند از جمله:
🔷«متکئین علی فرش بطائنها من استبرق»: بهشتیان بر فرشهایی نشسته و تکیه کردهاند که آستر آنها از پارچههای ابریشمین است (1).
🔷«بطائن» به معنی آستر و «استبرق» به معنی حریر ضخیم است و مسئله قابل توجه این است که در اینجا گران قیمتترین پارچهای که در دنیا تصور میشود آستر این فرشها ذکر شده و اشاره به این است که قسمت روئین آن چیزی است که از لطافت و زیبایی و جذابیت در وصف نمیگنجد چراکه ما آستر را به خاطر اینکه ظاهر نمیشود از جنس کم اهمیت تهیه میکنیم و لذا کم اهمیتترین جنسهای آن جهان پر ارزشترین جنس این جهان است.
🔷در آیهای دیگر اشاره به فرشهای فاخر بهشتی دارد و میفرماید: «و زراّبی مبثوثه»: در آنجا فرشهای گرانبها و بسیار زیبا گسترده شده است (2).
🔷«زرابی» به معنی فرشهای عالی خواب داراست که هم نرم و راحت است و هم گرانبها و پر قیمت و بسیار زیباست.
📚پی نوشت:
1- رحمن / 54.
2- غاشیه / 16.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
لباسهای بهشتیان چگونه است؟
🌳در وصف حال بهشتیان در سوره مبارکه واقعه سخن به میان میآید و ازجمله به لباسهای زیبای آنها اشاره میکند و میفرماید
🌳«یلبسون من سندسٍ و استبرق متقابلین»(1). آنها لباسهایی از حریر لطیف و نازک و ضخیم میپوشند و در برابر یکدیگر برتختها جای دارند.
🌳سندس به پارچههای ابریشمین نازک و لطیف می گویند و بعضی قید زربافت را نیز به آن افزودهاند و استبرق به معنی پارچههای ابریشمی ضخیم میباشد در آیه دیگری تأکید بر این مطلب دارد و میفرماید «عالیهم ثیاب سندس خضر و استبرق» بر اندام آنها لباسهایی از حریر نازک سبز و از دیبای ضخیم میباشد (2).
📚پی نوشت:
1- واقعه / 53.
2- انسان / 21.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا ارواح ميتوانند به شکل حيواناتی اعم از کبوتر به خانه وابستگان سر بزنند؟
💠بله بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانوادهشان میآیند و آن ها را میبینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان میشوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت میشوند.
💠مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله» را مطرح کرده است. روایات معتبری را در این باره نقل نمودهاند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود میآیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا میکند.
💠در روایات نحوه سرکش میت از خانواده اش را به شکل پرنده لطیف بیان فرموده اند که البته می تواند یک تمثیل باشد از نحوه حضور میت.
💠اسحاق بن عمار میگوید: از امام موسی بن جعفر (علیهما السلام ) پرسیدم:
💠آیا میّت از خانوادهاش دیدار میکند؟
فرمود: بله
💠 پرسیدم : هر چند وقت؟
💠فرمود: بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، در هر جمعه یا هر ماه یا هر سال
پرسیدم : به چه شکلی نزد آن ها میآید؟
💠فرمود: به صورت پرندهای لطیف که بر دیوار خانه های شان مینشیند و بر آنان اشراف مییابد...
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
من خیلی افسرده شدم بخصوص وقتی میشنوم کسی فوت کرده انقدر بفکر شب اول قبر طرف و بهشت و جهنم فکر میکنم ماهها از ذهنم بیرون نمیره اعصابم خراب میشه انقدر که از زندگی نا امیدشدم میگم دو روز دیگه منم میمیرم دستم بزندگیم گرم نیست.
🔴ترس از مرگ، یک حس طبیعی ست و معمولاً بیشتر مردم از مرگ میترسند. ریشه ترس را یکی از دو چیز تشکیل میدهد: یا مرگ، با فنا و نابودی یکی دانسته میشود که در این صورت حتماً باعث وحشت شده و حتی در بهترین حالات زندگی هم فکر مرگ زندگی را در کام انسان زهر میکند.
🔴یا اینکه مرگ را پایان زندگی نمیدانند ولی به خاطر اعمال ناپسند و گناهان خود از مرگ میترسند؛ چون میدانند که مرگ آغاز رسیدن به نتایج شوم اعمالشان است.
🔴پس اگر انسان ایمان به جهان آخرت داشته باشد و از اعمال زشت و معاصی دوری کند و وظایف دینی را انجام دهد و اگر مرتکب گناه شد، توبه کند و روحش را از آلودگی گناه پاک نماید، ترس و وحشت از مردن نخواهد داشت.
🔴شخصی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد: چرا مرگ را دوست ندارم؟ فرمود: آیا ثروت داری؟ عرض کرد: آری، فرمود: چیزی از آن را پیش از خود فرستادهای است؟ عرض کرد: نه، فرمود: به همین دلیل است که مرگ را دوست نداری (یعنی نامه اعمالت خالی از حسنات است). (تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۱۲۳)
🔴در عین حال، فکر کردن دائمی به مرگ، به نحوی که انسان را از امور روزمره دور کرده و از زندگی ناامید کند، حالت افراطیِ این نوع از تفکر است و باید تلاش کنید تا این افکار را از خودتان دور کنید. راه وحشت نداشتن از مرگ این است که انسان معتقد باشد که مرگ پا نهادن به یک جهان وسیع است و به هیچ وجه پایان زندگی نیست. از سوی دیگر به وظایف شرعی خود عمل کند و به رحمت واسعه امیدوار باشد. خدا را نسبت به بنده خود مهربانتر از مادر به فرزندش بداند. متوجه این مسئله باشد که همه از او بیم و بازگشتمان به سوی او است و او مطمئناً آفریده خود را دوست دارد.
🔴در این صورت نه تنها از مرگ نمیترسد، بلکه آن را دوست خواهد داشت و به آن عشق ورزید.
🔴امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «به خدا سوگند! فرزند ابی طالب علاقهاش به مرگ بیشتر است از کودک شیرخوار به سینه مادر». [نهج البلاغه، خطبه ۵]
🔴امام سجاد علیه السلام نیز فرمود: «مرگ برای مؤمنان مانند کندن لباس چرکین و پرحشرات است، و گشودن غل و زنجیرهای سنگین، و تبدیل آن به فاخرترین لباسها و خوشترین عطرها و راهوارترین مرکبها و مناسبترین منزلها». [تفسیر نمونه، ج ۲۲، ص ۲۶۲]
🔴و در حدیث قدسی میخوانیم «عبدی أطعنی أجعلک مثلی، أنا حی لا اموت اجعلک حیا لا تموت، أنا غنی لا أفتقر أجعلک غنیا لا تفتقر، أنا مهما أشاء یکون أجعلک مهما تشاء یکون؛ بندهی من! مرا اطاعت کن تا تو را مثل خود سازم. من زندهای هستم که نمیمیرم تو را هم زندهای قرار دهم که نمیری. من دارایی هستم که فقیر نمیشوم تو هم چنان سازم که فقیر نگردی. من هر چه را اراده کنم میشود تو را هم چنان قرار دهم که هر چه بشود» (الجواهر السنیة (کلیات حدیث قدسی)، ص 709)
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃