eitaa logo
دوباره زندگی
26.7هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵چه چیز مانع خودپسندی می شود؟ 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا اهل بهشت همه مسلمان هستند؟ 🌷خیر بهشت اختصاص به مسلمانان ندارد اگر چه تنها دین حق دین اسلام است اما ممکن است غیر مسلمانان از افراد جاهل قاصر یا مستضعف فکری باشند در این صورت هر کار خوبی که به قصد پاداش الهی و ثواب انجام دهند خداوند به آنها پاداش خواهد داد. 🌷جاهل قاصر کسی است که یا راه حق به او نرسیده باشد یا اگر رسیده باشد در او شک و تردید ایجاد نکرده باشد یا اگر در او شک و تردید ایجاد کرده باشد امکان تحقیق و کشف حقیقت برای او وجود نداشته باشد 🌷او اگر (مثلاً) کلیسا می‌رود یقین دارد که مسیحیت حق است اگر می‌دانست اسلام حق است به جای کلیسا به مسجد می‌رفت پس او به دنبال حق است اما در تشخیص مصداق آن اشتباه کرده است 🌷 در حقیقت خداوند به جهت حقیقت جویی او، او را وارد بهشت می‌کند البته به این شرط که به آنچه عقل خود می‌فهمیده عمل کرده باشد 🌷برای مثال عقل او می‌فهمد که دروغ، بد است ظلم بد است مردم آزاری بد است اگر بر خلاف آنها عمل کند از جهت مخالفت با درک عقل خود استحقاق جهنم دارد اگر چه از حهت دین و مذهب استحقاق جهنم ندارد زیرا فرض این است که او جاهل قاصر است. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
از زندگی خسته شده ام میخوام خودکشی کنم آیا با خودکشی به سعادت میرسم؟ 🔰حیات آدمی اولین و عظیم ترین نعمتی است که خداوند آن را برای رسیدن به تکامل و صعود به قلّه های رفیع و عالی معنوی به انسان عطا فرموده است. 🔰 ازاین رو نه تنها دیگران نمی توانند صدمه ای به این نعمت الهی وارد سازند، بلکه خود شخص نیز به هیچ عنوان حق ندارد آن را از بین ببرد و بر وی واجب است پیوسته از جان خویش پاسداری و محافظت کند. 🔰مالک اصلی انسان خداوند متعال است و نفس انسانی امانت الهی است؛ از این رو باید از این امانت خوب محافظت کرد و از بین بردن آن خیانت در امانت الهی است. 🔰خودکشی در فرهنگ اسلامی به معنای عقب نشینی از نیل به غایت کمال و سقوط به وادی حسرت و ناکامی است. 🔰بدین جهت این عمل از نظر اسلام حرام و محکوم است. چنانکه در قرآن کریم می فرماید: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا»؛(2) «و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.» 🔰 کلمه «لاتَقْتُلُوا» صیغه نهی است و دلالت بر وجوب ترک عمل دارد. 🔰 روایات متعددی نیز درباره مذمت خودکشی وارد شده است. در این روایات، صاحبان این عمل اهل جهنم قلمداد شده و بهشت برای آنها حرام شمرده شده است. 🔰 بنابراین کسی که ایمان و باور به خدا و روز جزا دارد، باید برای حل این مشکل و برطرف کردن این حالت از طریق مراجعه به کارشناسان متخصص و گفتگو با اهل دل تلاش کند نه اینکه به چنین چیز هایی فکر کند. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
یکی از کلیدهای بهشت، نماز است، آیاتی در این خصوص ذکر کنید؟ 🔷در سوره معارج (1)، صفاتی از صفات مؤمنین را برمی شمرد که یکی از آنها هم نماز است و در انتهای این صفات می‌فرماید: 🔷 «اولئک فی جنّات مکرمون»(2) این گروه باعظمت در باغهای بهشتی گرامی داشته می‌شوند. در این آیات که نُه صفت را ذکر می‌کند اول آنها با نماز شروع می‌شود «الذین هم علی صلاتهم دائمون» و آخر آنها هم با نماز تمام می‌شود. 🔷«والّذین هم علی صلاتهم یحافظون» کسانی که دائماً نماز می‌خوانند و کسانی که برنمازشان محافظت می‌کنند و به این ترتیب آغاز اعمال خیر نماز است و آن هم مداومت بر نماز و پایان آنها نیز نماز است. با حفظ آداب و شرایط و خصوصیات آن، آداب و شرایطی که هم ظاهر نماز را از فساد و بطلان حفظ می‌کند هم روح نماز را که حضور قلب است تقویت می‌نماید، و هم موانعی را که سد راه قبول آن است هم چون خوردن مال حرام، نوشیدن شراب، غیبت و امثال آن، از بین می‌برد و از نظر برنامه زمانی هم نخستین چیزی که بر انسان بالغ واجب می‌شود نماز است و آخرین چیزی هم که تا پایان عمر همراه اوست، نماز است. 🔷و نکته حائز اهمیت این است که محافظت انسان نسبت به نماز طرفینی است، هم او باید نماز را از فساد و خلل حفظ کند و هم نماز انسان را از تباهی و فساد محافظت می‌کند چرا که خود قرآن می‌فرماید: 🔷«اِنّ الصّلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر»(3). روایتی از پیامبر اکرم (ص) نیز مؤید گفتارمان خواهد بود، رسول خدا (ص) می‌فرماید: 🔷«من حافظ علیها کانت له نوراً و برهاناً و نجاهً یوم القیامه»(4) هر کس نماز خود را محافظت کند، نماز برای او مایه نور و روشنایی و آگاهی و نجات در روز قیامت است. 📚پی نوشت: 1- معارج / 34- 22. 2- معارج / 35. 3- عنکبوت / 45. 4- تفسیر روح البیان، ج 10، ص 167. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
حضور این همه آدم با گذشتگان و آیندگان چطور در قیامت و بهشت وجهنم جا می‌شود؟ 🌹خداوند متعال درباره گستره بهشت می‌فرماید: (وَ سارِعُوا اِلی مَغفِرَه مِن رَبِّکمْ وجَنَّه عرض‌ها السَّمـوتُ والاَرضُ اُعِدَّت لِلمُتَّقین)[1]؛ و شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتی که وسعت آن، آسمان‌ها و زمین است که برای پرهیزگاران آماده شده است. مراد از «عرض» در آیه شریف، پهنا و گستره است. در زبان عربی، هنگامی که می‌خواهند بگویند فلان شئ از وسعت برخوردار است. واژه «عرض» را به کار می‌برند. 🌹عبارت (جَنَّه عرض‌ها السَّمواتُ وَ الاَرْضُ) کنایه از این است که بهشت از نظر گستره، به اندازه‌ای وسیع است که به نهایت وسعت رسیده است و یا به قدری است که قوه واهمه بشری از درک گستره آن ناتوان است. هر چند معاد جسمانی است و بهشتیان و جهنمیان با وجود جسمانی، پاداش و کیفر داده می‌شوند، ولی بهشت و جهنم ویژگی‌های این جهان مادی را ندارد، زیرا با برچیده شدن این جهان مادی و تمام کرات آسمانی و ویران شدن آنها، قیامت آغاز می‌شود: 🌹(یومَ تُبَدَّلُ الاَرضُ غَیرَ الاَرضِ والسَّمـوتُ وبَرَزوا لِلّهِ الو حِدِ القَهّار)[2]؛ در آن روز که این زمین به زمین دیگر و آسمان‌ها [به آسمان‌های دیگر] مبدّل می‌شود و آنان در پیشگاه خداوند واحد قهّار ظاهر می‌گردند؛ (اِذَا الشَّمسُ کوِّرَت * واِذَا النُّجُومُ انکدَرَت)[3]؛ هنگامی که خورشید در هم پیچیده شود و هنگامی که ستارگان بی فروغ شوند؛ (اِذَا السَّماءُ انفَطَرَت * واِذَا الکواکبُ انتَثَرَت)[4]؛ هنگامی که آسمان از هم شکافته شود و هنگامی که ستارگان پراکنده شوند و فرو ریزند. 🌹بنابراین بهشت و جهنم در عالَم دیگری فوق این جهان مادی است و ویژگی‌های این جهان مادی را ندارد. آن عالَم از نظر گستره به اندازه‌ای است که وسعت بهشت به مقدار آسمان‌ها و زمین است و جهنم نیز از وسعتی برخوردار است که همه گنه کاران در آن جای می‌گیرند. [5] 🌹در روایت است که پیامبراکرم (ص) و حضرت علی (ع) در پاسخ این پرسش که اگر وسعت بهشت، آسمان‌ها و زمین است، پس دوزخ کجاست؟ فرمودند: چون شب آید، روز کجاست؟[6] 🌹ب) منظور از «نزدیک کردن» (ازلِفَت) یعنی در پیش رویشان باشد و داخل شدنشان در آن زحمتی نداشته باشد. و این که بهشت را به آنها نزدیک می‌کنند، نه آنها را به بهشت، دَرک آن در شرایط این دنیا قابل تصور نیست، امّا از آن جا که اصول حاکم بر قیامت و آخرت، اصولی است که با شرایط این جهان بسیار تفاوت دارد، پس جای شگفتی نیست. [7] 📚پی نوشتها: [1]. آل عمران، آیه 133. [2]. ابراهیم، آیه 48. [3]. تکویر، آیه 1 و 2. [4]. انفطار، آیه 1 و 2. [5]. ر.ک: المیزان، ج 4، ص 20؛ بحارالأنوار، ج 8، ص 83 و ج 66، ص 57؛ سید شریف رضی، حقایق التأویل فی متشابه التنزیل، ص 241. [6]. عبد علی عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 463؛ فضل بن شاذان قمی، الفضائل، ص 150. [7]. المیزان، ج 4، ص 32 ـ 43. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
🌱میدرخشد بارگاهش تا فراسوی زمان ریزش باران رحمت بر کویرستان دل 🌱حافظ آیات حق وناقل علم حدیث روحبخش اهل ایمان حضرت عبدالعظیم 🌱درجوارت حمزه وطاهر بُوَد 🌺چهارم ربیع الاول میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی مبارک 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا مؤمنين در بهشت مي توانند به ديدار يکديگر بروند؟ در پاسخ اين سؤال، روايتی است از امام صادق (ع) که می فرمايد : 🔵مؤمنين در بهشت به زيارت يکديگر مي روند و کسي که مقامش بالاتر باشد براي او اذن است که فرود آيد بر کسی که مقامش پائين تر است و او را زيارت نمايد. 🔵و کسي که مقامش پائين تر است براي او اذن نيست بالا برود زيرا لايق آن مقام نشده است وليکن زماني که بخواهند يکديگر را ببينند آنها را در جايي ديگر می برند (1). 📚پي نوشت: 1- بحار الأنوار. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا در نهرها و رودهای بهشت کشتیرانی هم وجود دارد؟ 🌺بلی، مؤمنان وقتی داخل بهشت می‌شوند در کشتیها که بر روی نهرهای بزرگ است می‌نشینند و در دو نهر از آب صاف سیر می‌کنند. 🌺کشتی‌ها از جنس یاقوت است و آن چه کشتی را حرکت می‌دهد از مروارید است و در آن کشتی‌ها ملائکه از نور هستند که جامه‌های سبز زیبا پوشیده‌اند و در آنها نوری از پروردگار عالمیان است و بهشتیان بر این مرکب سوار شده و به سیر و سیاحت می‌پردازند (1). 📚پی نوشت: 1- بحار الأنوار. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه غرفه‌های بهشتی روی نهرها بنا شده است و ویژگی‌های دیگر این غرفه‌ها چیست؟ 🔵در بهشت، نه تنها نهرها، از زیر درختان عبور می‌کند بلکه به استناد آیات قرآن، غرفه‌های بهشتی نیز بر روی نهرها ساخته شده است و نهرها از زیر آنها جاری است. 🔵چنانچه می‌فرماید: «والّذین امنوا و عملوا الصالحات لنبوّئنهم من الجنّه غرفاً تجری من تحتها الانهار»(1): 🔵کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، آن‌ها را در غرفه‌هایی از بهشت جای می‌دهیم که نهرها در زیر آن جاری است. 🔵 «غرفه» به قسمتهای فوقانی ساختمان و طبقات بالای منازل اطلاق می‌شود گویی که آنها را از روی زمین بالا برده‌اند و در اینجا ممکن است اشاره به برترین منزلگاهها و درجات عالی بهشت باشدکه دارای هوایی لطیف‌تر، مناظری بهتر و محلی آرامتر برای سکنی هستند. 🔵چنانچه در آیه‌ای از قرآن می‌خوانیم: «و هم فی الغرفات آمنون»(2): آن‌ها در غرفه‌های بهشتی در نهایت آرامش و امنیتند. و در تأیید مطالب فوق آیه دیگری است که می‌فرماید: 🔵«لهم غرف من فوقها غرف مبینه تجری من تحتها الانهار»(3) برای پرهیزکاران در بهشت، غرفه‌هایی است و بر فراز آن غرفه هائی دیگر و از زیر آنها نهرها جاری است. 📚پی نوشت: 1- عنکبوت / 58. 2- سباء / 37. 3- زمر / 20. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃