eitaa logo
دوباره زندگی
27.8هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
5.2هزار ویدیو
78 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از کلیدهای بهشت، نماز است، آیاتی در این خصوص ذکر کنید؟ 🔷در سوره معارج (1)، صفاتی از صفات مؤمنین را برمی شمرد که یکی از آنها هم نماز است و در انتهای این صفات می‌فرماید: 🔷 «اولئک فی جنّات مکرمون»(2) این گروه باعظمت در باغهای بهشتی گرامی داشته می‌شوند. در این آیات که نُه صفت را ذکر می‌کند اول آنها با نماز شروع می‌شود «الذین هم علی صلاتهم دائمون» و آخر آنها هم با نماز تمام می‌شود. 🔷«والّذین هم علی صلاتهم یحافظون» کسانی که دائماً نماز می‌خوانند و کسانی که برنمازشان محافظت می‌کنند و به این ترتیب آغاز اعمال خیر نماز است و آن هم مداومت بر نماز و پایان آنها نیز نماز است. با حفظ آداب و شرایط و خصوصیات آن، آداب و شرایطی که هم ظاهر نماز را از فساد و بطلان حفظ می‌کند هم روح نماز را که حضور قلب است تقویت می‌نماید، و هم موانعی را که سد راه قبول آن است هم چون خوردن مال حرام، نوشیدن شراب، غیبت و امثال آن، از بین می‌برد و از نظر برنامه زمانی هم نخستین چیزی که بر انسان بالغ واجب می‌شود نماز است و آخرین چیزی هم که تا پایان عمر همراه اوست، نماز است. 🔷و نکته حائز اهمیت این است که محافظت انسان نسبت به نماز طرفینی است، هم او باید نماز را از فساد و خلل حفظ کند و هم نماز انسان را از تباهی و فساد محافظت می‌کند چرا که خود قرآن می‌فرماید: 🔷«اِنّ الصّلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر»(3). روایتی از پیامبر اکرم (ص) نیز مؤید گفتارمان خواهد بود، رسول خدا (ص) می‌فرماید: 🔷«من حافظ علیها کانت له نوراً و برهاناً و نجاهً یوم القیامه»(4) هر کس نماز خود را محافظت کند، نماز برای او مایه نور و روشنایی و آگاهی و نجات در روز قیامت است. 📚پی نوشت: 1- معارج / 34- 22. 2- معارج / 35. 3- عنکبوت / 45. 4- تفسیر روح البیان، ج 10، ص 167. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
حضور این همه آدم با گذشتگان و آیندگان چطور در قیامت و بهشت وجهنم جا می‌شود؟ 🌹خداوند متعال درباره گستره بهشت می‌فرماید: (وَ سارِعُوا اِلی مَغفِرَه مِن رَبِّکمْ وجَنَّه عرض‌ها السَّمـوتُ والاَرضُ اُعِدَّت لِلمُتَّقین)[1]؛ و شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتی که وسعت آن، آسمان‌ها و زمین است که برای پرهیزگاران آماده شده است. مراد از «عرض» در آیه شریف، پهنا و گستره است. در زبان عربی، هنگامی که می‌خواهند بگویند فلان شئ از وسعت برخوردار است. واژه «عرض» را به کار می‌برند. 🌹عبارت (جَنَّه عرض‌ها السَّمواتُ وَ الاَرْضُ) کنایه از این است که بهشت از نظر گستره، به اندازه‌ای وسیع است که به نهایت وسعت رسیده است و یا به قدری است که قوه واهمه بشری از درک گستره آن ناتوان است. هر چند معاد جسمانی است و بهشتیان و جهنمیان با وجود جسمانی، پاداش و کیفر داده می‌شوند، ولی بهشت و جهنم ویژگی‌های این جهان مادی را ندارد، زیرا با برچیده شدن این جهان مادی و تمام کرات آسمانی و ویران شدن آنها، قیامت آغاز می‌شود: 🌹(یومَ تُبَدَّلُ الاَرضُ غَیرَ الاَرضِ والسَّمـوتُ وبَرَزوا لِلّهِ الو حِدِ القَهّار)[2]؛ در آن روز که این زمین به زمین دیگر و آسمان‌ها [به آسمان‌های دیگر] مبدّل می‌شود و آنان در پیشگاه خداوند واحد قهّار ظاهر می‌گردند؛ (اِذَا الشَّمسُ کوِّرَت * واِذَا النُّجُومُ انکدَرَت)[3]؛ هنگامی که خورشید در هم پیچیده شود و هنگامی که ستارگان بی فروغ شوند؛ (اِذَا السَّماءُ انفَطَرَت * واِذَا الکواکبُ انتَثَرَت)[4]؛ هنگامی که آسمان از هم شکافته شود و هنگامی که ستارگان پراکنده شوند و فرو ریزند. 🌹بنابراین بهشت و جهنم در عالَم دیگری فوق این جهان مادی است و ویژگی‌های این جهان مادی را ندارد. آن عالَم از نظر گستره به اندازه‌ای است که وسعت بهشت به مقدار آسمان‌ها و زمین است و جهنم نیز از وسعتی برخوردار است که همه گنه کاران در آن جای می‌گیرند. [5] 🌹در روایت است که پیامبراکرم (ص) و حضرت علی (ع) در پاسخ این پرسش که اگر وسعت بهشت، آسمان‌ها و زمین است، پس دوزخ کجاست؟ فرمودند: چون شب آید، روز کجاست؟[6] 🌹ب) منظور از «نزدیک کردن» (ازلِفَت) یعنی در پیش رویشان باشد و داخل شدنشان در آن زحمتی نداشته باشد. و این که بهشت را به آنها نزدیک می‌کنند، نه آنها را به بهشت، دَرک آن در شرایط این دنیا قابل تصور نیست، امّا از آن جا که اصول حاکم بر قیامت و آخرت، اصولی است که با شرایط این جهان بسیار تفاوت دارد، پس جای شگفتی نیست. [7] 📚پی نوشتها: [1]. آل عمران، آیه 133. [2]. ابراهیم، آیه 48. [3]. تکویر، آیه 1 و 2. [4]. انفطار، آیه 1 و 2. [5]. ر.ک: المیزان، ج 4، ص 20؛ بحارالأنوار، ج 8، ص 83 و ج 66، ص 57؛ سید شریف رضی، حقایق التأویل فی متشابه التنزیل، ص 241. [6]. عبد علی عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 463؛ فضل بن شاذان قمی، الفضائل، ص 150. [7]. المیزان، ج 4، ص 32 ـ 43. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
🌱میدرخشد بارگاهش تا فراسوی زمان ریزش باران رحمت بر کویرستان دل 🌱حافظ آیات حق وناقل علم حدیث روحبخش اهل ایمان حضرت عبدالعظیم 🌱درجوارت حمزه وطاهر بُوَد 🌺چهارم ربیع الاول میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی مبارک 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا مؤمنين در بهشت مي توانند به ديدار يکديگر بروند؟ در پاسخ اين سؤال، روايتی است از امام صادق (ع) که می فرمايد : 🔵مؤمنين در بهشت به زيارت يکديگر مي روند و کسي که مقامش بالاتر باشد براي او اذن است که فرود آيد بر کسی که مقامش پائين تر است و او را زيارت نمايد. 🔵و کسي که مقامش پائين تر است براي او اذن نيست بالا برود زيرا لايق آن مقام نشده است وليکن زماني که بخواهند يکديگر را ببينند آنها را در جايي ديگر می برند (1). 📚پي نوشت: 1- بحار الأنوار. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا در نهرها و رودهای بهشت کشتیرانی هم وجود دارد؟ 🌺بلی، مؤمنان وقتی داخل بهشت می‌شوند در کشتیها که بر روی نهرهای بزرگ است می‌نشینند و در دو نهر از آب صاف سیر می‌کنند. 🌺کشتی‌ها از جنس یاقوت است و آن چه کشتی را حرکت می‌دهد از مروارید است و در آن کشتی‌ها ملائکه از نور هستند که جامه‌های سبز زیبا پوشیده‌اند و در آنها نوری از پروردگار عالمیان است و بهشتیان بر این مرکب سوار شده و به سیر و سیاحت می‌پردازند (1). 📚پی نوشت: 1- بحار الأنوار. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه غرفه‌های بهشتی روی نهرها بنا شده است و ویژگی‌های دیگر این غرفه‌ها چیست؟ 🔵در بهشت، نه تنها نهرها، از زیر درختان عبور می‌کند بلکه به استناد آیات قرآن، غرفه‌های بهشتی نیز بر روی نهرها ساخته شده است و نهرها از زیر آنها جاری است. 🔵چنانچه می‌فرماید: «والّذین امنوا و عملوا الصالحات لنبوّئنهم من الجنّه غرفاً تجری من تحتها الانهار»(1): 🔵کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، آن‌ها را در غرفه‌هایی از بهشت جای می‌دهیم که نهرها در زیر آن جاری است. 🔵 «غرفه» به قسمتهای فوقانی ساختمان و طبقات بالای منازل اطلاق می‌شود گویی که آنها را از روی زمین بالا برده‌اند و در اینجا ممکن است اشاره به برترین منزلگاهها و درجات عالی بهشت باشدکه دارای هوایی لطیف‌تر، مناظری بهتر و محلی آرامتر برای سکنی هستند. 🔵چنانچه در آیه‌ای از قرآن می‌خوانیم: «و هم فی الغرفات آمنون»(2): آن‌ها در غرفه‌های بهشتی در نهایت آرامش و امنیتند. و در تأیید مطالب فوق آیه دیگری است که می‌فرماید: 🔵«لهم غرف من فوقها غرف مبینه تجری من تحتها الانهار»(3) برای پرهیزکاران در بهشت، غرفه‌هایی است و بر فراز آن غرفه هائی دیگر و از زیر آنها نهرها جاری است. 📚پی نوشت: 1- عنکبوت / 58. 2- سباء / 37. 3- زمر / 20. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
امام على عليه السلام: 🔴من الخُرْقِ المُعاجَلةُ قبلَ الإمْكانِ، و الأناةُ بَعدَ الفُرْصَةِ 🔴شتاب كردن در كارى پيش از توانايى بر آن و درنگ كردن بعد از دست يافتن به فرصت، نشانه حماقت است ميزان الحكمه 📚 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
میوه‌های درخت طوبی دارای چه خصوصیتی است؟ 🌺صحابه رسول اکرم (ص) از حضرتش درباره تفسیر آیه «لا مقطوعه و لا ممنوعه»(1) سؤال کردند ایشان فرمودند (2): 🌺میوه این درخت طعام و میوه بهشتیان است، درون این میوه طعم و رنگ صد نوع میوه دنیا وجود دارد که نه کسی آن را دیده و نه شنیده است. هر میوه‌ای که چیده می‌شود بلافاصله یک میوه دیگر جایش می‌روید و این همان است که خداوند فرمود: 🌺«لا مقطوعه و لا ممنوعه» و میوه‌اش شیرین‌تر از عسل و نرمتر از کره است. 📚پی نوشت: 1- واقعه / 33. 2- بحار الأنوار، ج 8، ص 138. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا خواب از سنخ مرگ است؟ 💠از آیات شریفه‌ی قرآن چنین استفاده می‌شود که خواب و مرگ هم سنخ و هم جنس هستند؛ همان گونه که با مرگ رابطه و علقه ی بین روح و بدن قطع می‌گردد، در خواب نیز این رابطه قطع می‌شود، الّا این که کیفیت قطع رابطه‌ی روح و بدن در خواب «شبیه مرگ» است، نه «عین مرگ». [1] 💠خداوند می‌فرماید: (اللّهُ یتَوَفَّی الاَْنْفُسَ حِینَ مَوْتِها وَ الَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنامِها فَیمْسِک الَّتِی قَضی عَلَیهَا الْمَوْتَ وَ یرْسِلُ الاُْخْری إِلی أَجَل مُسَمًّی...)؛ [2] 💠 خداست که جان‌ها را در دم مرگ می‌گیرد و آنها هم که نمرده‌اند در خواب می‌گیرد؛ پس هر یک از جان‌ها که مرگش رسیده باشد نگه می‌دارد و آن دیگری را به بدنش برمی گرداند تا مدتی معین... در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: (وَ هُوَ الَّذِی یتَوَفّاکمْ بِاللَّیلِ)؛ [3] خدایی که چون شب به خواب می‌روید شما را می‌میراند. 💠در این آیات، هم برای خواب و هم برای مرگ کلمه‌ی «توفّی» استعمال شده و این پیام را دارد که «این خداوند است که جان آدمیان را می‌گیرد (و توفّی می‌کند)». 💠استعمال مشترک «توفّی» برای خواب و مرگ بدین سبب است که در هر دو حال، تصرفات نفس در بدن قطع می‌گردد. هم در خواب نفس انسانی و ناطقه هیچ گونه تصرفی در بدن ندارد، هم در مرگ؛ 💠 الّا این که در مرگ توفّایی رُخ می‌دهد که برگشتی در آن راه ندارد و علقه ی روح و بدن به تمام و کمال قطع می‌گردد، ولی در خواب چون این علاقه و ارتباط دوباره برمی گردد، کیفیتِ انقطاع روح از بدن ضعیف‌تر از مرگ است. [4] 💠آیت الله جوادی آملی دراین باره می‌فرماید: ... به هنگام خواب، روح آدمی تعلّق خود را از بدن قطع می‌کند و جز حفظِ حیات گیاهی و مراتب پایینی از زیستِ جانوری، همه‌ی وابستگی‌های خود را از پیکر انسان برمی گیرد. از منظر ادبیات قرآن کریم در این مرحله خدا یا فرشتگانِ او، انسان را «قبض روح» می‌کند و پس از فرصتی معین آن را به بدن بازپس می‌فرستد، امّا ارواحی را که مهلتشان در دنیا به پایان رسیده است، نزد خود نگه می‌دارد... . [5] 💠حضرت جوادالائمه (علیه السلام) حقیقت مرگ را چنین معرفی می‌کنند: مرگ همان خوابی است که هر شب به سراغ شما می‌آید جز این که مدتش طولانی است و انسان تا روز قیامت از آن بیدار نمی‌شود. 💠هر کسی در خوابش آن اندازه از انواع خوشحالی‌ها و اقسام وحشت‌ها می‌بیند که نمی‌تواند به حساب آورد. پس حال خوشحالی و ترس در خواب چگونه است؟ این همان مرگ است؛ بنابراین برای آن آماده شوید. [6] 📚پی نوشتها: [1]. ر.ک: محمد تقی مصباح یزدی، ره توشه، ج 1، ص 39 ـ 40، و معارف قرآن، ج 1 ـ 3، ص 451. ر.ک: محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج 11، ص 273. [2]. سوره‌ی زمر، آیه‌ی 42. [3]. سوره‌ی انعام، آیه‌ی 60. [4]. ر.ک: محمد حسین طباطبایی، همان، ج 17، ص 269، ج 7، ص 130، ج 11، ص 273؛ مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 4، ص 646 ـ 647 و جعفر سبحانی، معاد انسان و جهان، ص 81 ـ 82. [5]. عبدالله جوادی آملی، حیات حقیقی انسان در قرآن، ج 15، ص 49 ـ 50. [6]. عبدالله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج 4، ص 185 ـ 186، محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 6، ص 154. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
🔴آثار و پیامدهای حق الناس 🔴محرومیت از برکت رزق 🔰حجت الاسلام رفیعی 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃