eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا زمان مرگ مشخص نيست ؟ 🔹مشخص نبودن زمان مرگ فلسفه‌هاى متعددى مى‌تواند داشته باشد از جمله اينكه: 🔹تحير و انتظار براى مردم سازندگى و نقش تربيتى دارد در حالى كه تعيين زمان امورى مانند مرگ و قيامت در اكثرافراد موجب مى‌شود به جهت دور دانستن آن دست از خودسازى و اصلاح نفس و عمل بكشند و به اميد بازگشت درلحظات آخر هر خطايى را مرتكب شوند. 🔹و از سوي ديگر در صورت معلوم بودن آن ،پرهيز از بديها به شكل اضطرار و دور از آزادى و اختيار در مى‌آيد. 🔹براى آگاهى بيشتر ر.ك: 1) گذشته و آينده جهان، عبدالكريم بى‌آزار شيرازى 2) معاد، محسن قرائتى 3) معاد، آيت الله مظاهرى ☑️ @dobare_zendegi ☑️
دوباره زندگی
چه گناهانی موجب جاودانگی در دوزخ می شود؟ با توجه به آیات قرآن کریم، گناهانی که موجب جاودانگی در آتش
🔵🔵ادامه از پست قبلی 🔵🔵 🔴 ستم ثُمَّ قِیلَ لِلَّذینَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عذابَ الْخُلْدِ هَلْ تُجْزَونَ إِلاَّ بِما کُنْتُمْ تَکْسِبُونَ. (یونس: 52) آن گاه به افرادی که ستم کرده اند، گفته می شود عذاب جاودان را بچشید. جز آنچه را انجام می دادید، جزا داده نمی شوید. 🔴 شقاوت و پستی فَأَمَّا الَّذینَ شَقُوا فَفِی النَّارِ فیها زَفیرٌ وَ شَهیقٌ، خَالِدینَ فِیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الأرْضُ إلاّ ما شاءَ رَبُّکَ إِنَّ رَبَّکَ فَعّالٌ لِما یُریدُ. (هود: 106 و 107) آنان که بدبخت شده اند، در آتشند. آنان را [از شدت درد،] آه و ناله است [و] تا آسمان ها و زمین برقرار است، جاودانه در آتشند، مگر خدای تو بخواهد. حقا که پروردگار تو آنچه را اراده کند، انجام می دهد. در اصطلاح قرآن، انسان بدبخت فردی است که در تبه کاری فرو می رود، چنان که خداوند می فرماید: فَأَنْذَرْتُکُمْ ناراً تَلَظّی لایَصْلیها إلاّ الأَشْقَی الَّذی کَذَّبَ وَ تَوَلّی.(لیل: 14ـ16) شما را از آتش شعله ور بیم داده ام که جز فرد بدبخت در آن وارد نمی شود؛ کسی که رسالت رسولان را تکذیب و به آنان پشت کرده است. 🔴 جرم و گناه خداوند در آیه ای از قرآن درباره مجرمان می فرماید: إِنّ المُجْرِمینَ فِی عَذابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ، لایُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فیه مُبْلِسُونَ. (زخرف: 74 و 75) گناه کاران و مجرمان در عذاب دوزخ جاودانه اند. عذاب آنان قطع نمی گردد و آنان در آتش از رحمت حق ناامید یا سرافکنده اند. مقصود از مجرمان کسانی هستند که به فرمان خداوند گردن ننهاده و به پیامبران ایمان نیاورده اند. خداوند در آیه ای دیگر می فرماید: بَلی مَنْ کَسَبَ سَیِّئَة وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِیْئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیها خَالِدُونَ. (بقره: 81) آن که بدی و گناه را کسب و خطاهایش بر او احاطه کند، آنان اهل آتشند و در آن جاودانه خواهند بود. منظور این آیه کسانی هستند که چنان در خطا و گناه غرق شده اند که راه هدایت به روی آنها بسته شده است. 🔴زنا و کشتن نفس محترم وَ الَّذِینَ لایَدْعُوْنَ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لایَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالحَقِّ وَ لا یَزنُوْنَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً، یُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ یَخْلُدْ فیه مُهاناً. (فرقان: 68 و 69) آنان که به جز آفریدگار، خدایی را نمی خوانند و نفسی را که خدا محترم داشته است، مگر از روی حق نمی کشند و مرتکب زنا نمی شوند و هر کس این گناهان را انجام دهد، کیفر خواهد دید. روز قیامت برای او عذابی دوچندان است و با خواری در آن جاودانه خواهد بود. 🔴 روی گرداندن از قرآن ... وَ قَدْ آتَیْناکَ مِنْ لَدُنَّا ذِکراً. مَنْ أَعَرضَ عَنْهُ فَإنَّهُ یَحْملُ یَوْمَ القِیامَةِ وِزراً، خالِدینَ فِیهِ وَ سَاءَ لَهُمْ یَوْمَ القِیامَةِ حِملاً. (طه: 99 و 100) از نزد خود قرآن را به تو داده ایم. هر کس به آن [ایمان نیاورد و از عمل به آن] روی گرداند، روز قیامت بار سنگینی را حمل می کند [و] پیوسته در مشقت حمل آن بارند و چه بار بدی است که روز قیامت حمل می کند. 🔴 رباخواری اَلَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبوا لایَقُومونَ إِلاَّ کَما یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُؤا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبوا وَ أَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبوا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهی فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَی اللّهِ وَ مَنْ عَادَ فَأُولئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیها خَالِدُونَ. (بقره: 275) آنان که ربا می خورند، از جای برنمی خیزند، مگر مانند برخاستن انسانی که شیطان خِردش را آشفته ساخته است. این حال برای آن است که گفتند بیع مانند رباست، با آنکه خدا بیع را حلال و ربا را حرام کرده است. هرکه از سوی خدا برای او اندرزی آید و آن را ترک کند، پس برای اوست گذشته (بخشوده می شود) و کار او به خدا واگذار می شود و هر کس به [رباخواری] باز گردد، اهل آتش است و در آن جاودان خواهد بود. 🔴 کشتن مؤمن بی گناه وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمَّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمَ خَالِداً فیها وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِیماً. (نساء: 93) هر کس مؤمنی را به عمد بکشد، سزای او دوزخ است که جاودانه در آنجا بماند و خدا بر او خشم می گیرد و وی را از رحمت خود دور می سازد و برای او عذاب بزرگی را آماده کرده است. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
چرا ما انسانها از مرگ مي ترسيم؟ 🔷علت ترس از مرگ چند چيز است: 1- نشناختن ماهيت مرگ و فنا پندارى آن، 2- گناه و ذخيره ساختن آتش براى خود، 3- وابستگى و محبت مفرط به دنيا و تعلقات دنيوى. ♦️در روايت است كه از امام مجتبى(ع) پرسيدند: چرا از مرگ مى‌ترسيم؟ فرمودند: لانكم عمرتم الدنيا و اخربتم الاخره؛ زيرا شما دنياى خود را آباد و آخرت را ويران ساختيد. يعنى، به جاى برقرارى موازنه بين دنيا و آخرت بيشترين تلاش خود را مصروف خواست‌هاى گذران دنيا ساختيد و از تلاش براى آباد سازى جهان آخرت با اعمال صالحه و ترك گناه دست كشيديد. 🔷در نتيجه چون مرگ در رسد از آبادانگاه خود به ويرانكده سيئات مى‌رويد. در حالى كه اگر آن را آباد مى‌ساختيد به مرگ مشتاق و علاقه‌مند بوديد. چنان كه اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: ♦️«فوالله لابن ابى طالب انس بالموت من الطفل بثديى امه؛ به خدا قسم! مرگ براى على گواراتر از پستان‌هاى مادر براى كودك است»، (نهج‌البلاغه). 🔷در صورت انجام وظايف ديني جاي هيچ گونه ترسي نمي باشد چرا كه در اينن صورت مرگ پلي براي رسيدن به خدا و ملاقات اولياي خدا و ائمه مي باشد . همانگونه كه امير المومنين به يار باوفاي خود حارث همداني مي فرمايند : ♦️يا حار من يمت يرني : هر كس بميرد مرا مي بيند. بنابراين جاي ترس نيست . به علاوه ان شاء الله با لطف و فضل الهي سالهاي سال زندگي كنيد و در مسير خدا قدم برداريد . ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا كتاب سياحت غرب كه درباره ي جهنّم صحبت مي كند درست است يا خير؟ 💥ايشان خود در مقدمه كتاب «سياحت غرب» تصريح كرده اند كه اين مضامين را با توجه به آيات و روايات , ترسيم و تجسم كرده اند; نه اين كه به آن عالم رفته و از آن جا خبر آورده باشند. 💥يعني ايشان مطالبي را كه از آيات و روايات در مورد حيات پس از مرگ , استفاده كرده است , در قالب بياني خاصي تبيين كرده است و مطالب آن عمدتا" مستند به آيات و روايات است هر چند در ترسيم و تبيين آن هم در قالب بياني همچون نمايشنامه و فيلمنامه , جزئياتي را افزوده اند. 💥البته در تنظيم مطالب از برخي مكاشفات خود نيز بهره برده است. در عين حال تائيد صد در صد كتاب مبتني بر بررسي تك تك موارد مطرح در كتاب مي باشد. به هر حال براي آگاهي از عالم قبر، مثل اين كتاب خوب است. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
شب اوّل قبر شب اولي است كه فرد مي ميرد يا آن را خاك مي كنند؟ 💠شب اول قبر شب دفن جسد ميت در حفره خاكى دنيوى نمى‌باشد بلكه منظور مفارقت روح از جسد و استقرار در عالم برزخ است يعني همان شب اولي كه فرد مي ميرد. 💠براى مطالعه بيشتر، معادشناسى، ج 1، مرحوم علامه طهرانى از ص 170 تا 176. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
با اينكه مرگ براي مومن رحمت است چرا از شب اول قبر به سختي ياد مي كنند? 🔺اگر انسان، مؤمن و با تقوا باشد و ره توشه آخرت را برگيرد، نه جان دادن هولي دارد و نه شب اول قبر هراسي و نه قيامت نگراني دارد؛ از امام حسن(ع) پرسيدند: مرگ چيست كه نسبت بدان نادانند؟ فرمود(ع): «اعظم سرور يرد علي المؤمنين»؛ «بزرگترين شادماني كه بر مومنان وارد مي‌شود...» (بحارالانوار، ج 6، ص 153). خرم آن روز كزين منزل ويران بروم‌ راحت جان طلبم از پي جانان بروم‌ بر هواي لب او ذره صفت رقص كنان‌ تا لب چشمه خورشيد درخشان بروم‌ همچنين امام صادق(ع) فرمودند: «القيامة عرس المتقين»؛ «قيامت زفاف و عروسي اهل تقوا است» (همان، ج 7، ص 176.) 🔹امام صادق(ع) فرمودند: «اذا مات المومن، شيعه سبعون الف ملك الي قبره فاذا ادخل قبره، اتاه منكر و نكر، فيقعدانه و يقولان له: من ربك؟ و ما دينك؟ و من نبيك؟ فيقول: ربي الله و محمد نبي و الاسلام ديني. فيفسحان له في قبره مدبصره و ياتيانه بالطعام من الجنة، و يدخلان عليه الروح والريحان و ذلك قوله عزوجل: «فاما ان كان من المقربين فروح و ريحان» 🔺يعني، في قبره «و جنة نعيم» يعني في الاخره»؛ «هرگاه مؤمن بميرد، هفتادهزار فرشته؛ او را تا قبرش تشييع مي‌كنند؛ سپس وقتي در قبر داخل مي‌شود، نكير و منكر به سراغش آمده، در كنارش نشسته و به او مي‌گويند: پروردگارت كيست؟ و دينت چيست؟ و پيغمبرت كيست؟ جواب مي دهد: 🔹پروردگارم خدا و محمد(ص) پيغمبرم و اسلام دينم است. [پس آن گاه ]قبرش را برايش به وسعت شعاع بصرش مي‌گشايند و به سويش از بهشت طعام مي‌آورند و روح و ريحان بر او وارد مي‌سازند و آن همان قول خداوند عزوجل است كه در قرآن كريم فرمود: 🔺«اما اگر از مقربان باشد روح و ريحان برايش مي‌باشد»، يعني، در قبرش چنين چيزي است. اما در آخرت او داخل در «بهشت هميشه پرنعمت» است». (همان، ج 6، ص 222، روايت 22.) 🔹بنابراين، كسي كه قبرش روح و ريحان و آخرتش رضوان پر نعمت فراوان است، نه هولي دارد و نه هراسي. آري اگر نگراني و ترس از لحظه جان دادن و بعد از آن باعث تلاش و جديت در جهاد با نفس و ترك گناه و تحصيل ايمان و تقوا و تقرب شود و انسان را تحريك به عمل صالح كند، بسيار ترس خوبي است. 🔺همان گونه كه در جبهه و مقابله با دشمن قدار، رزمنده واقعي، آمادگي رزمي كافي فراهم مي‌سازد؛ مومن واقعي نيز براي قبر و قيامت خود، توشه فراهم مي‌كند. ناگفته نماند كه منظور از «مرگ» رهايي از دنياست و پيوستن به نظام پس از مرگ است كه تمامي دوران برزخ و قيامت را شامل مي شود كه در مجموع مؤمن با ارواح مؤمنان هم نشين مي شود و به بهشت جاويدان راه مي يابد. 🔹 اما منافات ندارد كه در آستانه مرگ و در مدتي پس از مرگ جهت تسويه و پاكي از برخي لغزش ها، مكافات عمل را نبيند. علاوه بر اين كه گذر از يك مرحله به مرحله جديد براي همگان داراي سختي است هر چند هيچ گونه گناهي هم نداشته باشد چنان كه خارج شدن بچه از جنين و پا گذاشتن به دنيا همراه با فشار و سختي مي باشد. ☑️ @dobare_zendegi ☑️