مگر زندگی ارزشمند است که بخواهم زندگی کنم؟
✳️زندگی اگر منجر به رسیدن انسان به هدف خلقتش شود، قطعا باارزش و مهم است. زندگى دنيا، مقدّمه آخرت و وسيلهاى براى كسب سعادت ابدى است، و زندگى آخرت، زندگى نهائى و اصيل مىباشد
✳️هر چند زندگى دنيا و نعمتهاى مادّى و معنوى آن، مطلوب آدمى است ولى با توجه به اينكه همه آنها ابزار آزمايش و وسيله تكامل حقيقى و تحصيل سعادت ابدى است، اصالتى نخواهد داشت و ارزش واقعى آنها وابسته به توشهاى است كه شخص براى زندگى ابديش برمى دارد (سوره مبارکه قصص / 77)
✳️پس اگر كسى زندگى اخروى را فراموش كند و چشم خود را به زرق و برق دنيا بدوزد و لذايذ آن را نشناخته و براى آن، ارزشى پندارى قائل شده است زيرا وسيله را بجاى هدف گرفته است. و چنين كارى جز بازى و سرگرمى و فريب خوردگى نخواهد بود.
✳️به همين جهت، قرآن كريم زندگى دنيا را بازى و سرگرمى و ابزار فريب ناميده. (آل عمران / 185، عنكبوت / 64، محمد / 36، حديد / 20)، و زندگى آخرت را زندگى حقيقى دانسته است (عنكبوت / 64، فجر / 24).
✳️بايد توجّه داشت كه همه نكوهشهايى كه از دنيا شده، مربوط به نوع نگرش و جهت گيرى انسانهاى دنياطلب است و گرنه، زندگى دنيا براى بندگان شايسته خدا كه حقيقت آن را مىشناسند و به نظر وسيله به آن مىنگرند و از هر لحظه عمر خود، براى سعادت ابديشان بهره مىگيرند نه تنها نكوهشى ندارد بلكه داراى ارزش فوق العادهاى مىباشد.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
آیا درسته که ميگن مرده اي که دفن ميکنن اگه يه تکه چوب تر رو باهاش دفن کني تا اون چوب خشک بشه از گناه اون ميت کم ميشه؟
🎯گذاشتن جریدتین زیر بغل میت (و آن دو چوب تر از نخل یا چیز دیگر است ) عذاب قبر را برطرف مى كند.
🎯زراه گوید: به امام باقر علیه السلام عرض كردم : وقتى انسان مى میرد چرا ((جریدتین )) با او دفن مى كنند؟ حضرت فرمود: براى این كه تا زمانى كه آن دو چوب تر باشند عذاب از میت برداشته مى شود و حسابرسى از او نمى كنند؛ زیرا عذاب قبر و حساب در یك روز و یك ساعت مى باشد و آن هم از وقتى است كه میت را داخل قبر مى كنند تا موقعى كه بستگان از سر قبر او برمى گردند. اما بعد از خشك شدن آن دو چوب ، دیگر میت را عذاب نمى كنند.
🎯حضرت رسول صلى الله علیه و آله به قبرستانى عبور كرد، دید صاحب قبرى را عذاب مى كنند فرمود: دو چوب تر بیاورید، وقتى آوردند یكى را بالاى سر میت و دیگرى را پائین پاى میت دفن كرد.1
🎯عرض كردند: یا رسول الله ! چرا چنین كردید؟ فرمود: براى این كه عذاب او تخفیف پیدا كند و تا وقتى این دو چوب تر باشد او را عذاب نمى كنند.
🎯نیز حضرت صادق علیه السلام فرمود:
((جریدتین )) كه با انسان دفن مى شوند، هم براى مؤ من نفع دارد و هم براى كافر.2
1- بحار، ج 6، ص 216.
2- همان.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
#ياد_قيامت چه نقشي در وارستگي انسان دارد؟
🔴ياد قيامت يکي از عوامل مؤثر در وارستگي انسان است؛ کسي که معاد را فراموش نکند پارسا خواهد بود؛ زيرا همة اعمال و رفتارش را تحت مراقبت ويژه قرار مي دهد و سعي و تلاش همه جانبه دارد تا آنها را بر خشنودي خداوند استوار ساخته، در مدار شهوات، آرزوهاي باطل و هوسهاي شيطاني نگردد.
🔴خداي سبحان به بنده پارسا و پيامبر برگزيدة خويش داود(ع) فرمان مي دهد تا بر اساس حق و عدم پيروي از هوس داوري کند؛ زيرا هوس پرستي زمينه گمراهي است:
🔴«يا داوُد إنّا جعلناک خَليفةً في الارض فَاحْکُم بَين النّاس بالحقّ ولاتَتَّبِع الهَوي فَيُضِلُّکَ عَن سَبيل الله إِنَّ الَّذِين يَضلّون عَن سبيل الله لَهُم عذاب شَديد بِما نَسوا يَوم الحساب» ص/26؛
[اي داود ما تو را در روي زمين مقام خلافت داديم تا ميان خلق خدا به حق حکم کني و هرگز از هواي نفس پيروي نکني، که تو را از راه خدا گمراه مي سازد و آنان که از راه خدا گمراه مي شوند چون روز حساب و قيامت را فراموش کرده اند به عذاب سخت معذّب خواهند شد. سرانجام گمراهي، عذاب دردناک و سبب آن، فراموشي روز حساب است.]
🔴امير المؤمنين(ع) به اين نکته زيبا توجّه داده و فرموده است: هراسناک ترين چيزي که مي ترسم دامنگير شما گردد دو چيز است: پيروي از هواي نفس و آرزوي دراز؛ اما زيان پيروي از هواي نفس آن است که راه حق و حقيقت را مي بندد و اما زيان آرزوي طولاني آن است که سبب فراموشي آخرت خواهد شد:
«إنّ أخوف ما أخاف عليکم إثنان: إتّباع الهوي و طول الامل؛ فأمّا إتّباع الهوي فيصدّ عن الحقّ و أمّا طول الامل فيُنسي الآخرة» (نهج البلاغه، خطبه 42.) پس انسان اگر از قيد و بند هوا بگريزد، قهراً برنامههاي اخروي را با کمک عقل تنظيم مي کند.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا #گرفتارى_اين_جهان، گرفتارى آن جهان را نيز در پى دارد؟
🔵گرفتارى اين جهان، ملازم با گرفتارى در آن جهان نيست.
🔵ممكن است كسى اصلا گناهى نكند و خداوند براى بالا بردن درجه اش وى را به انواع گرفتاريها و ناراحتيهاى دنيايى دچار سازد، چنان كه پيامبران و امامان و اولياى خدا((عليهما السلام)) در اين جهان رنجها كشيده اند.
🔵حتّى گاهى گرفتارى اين جهان، باعث از ميان رفتن كيفر انسان در آخرت نيز مى شود.
🔵از اين رو، نمى توان گفت كسى كه در اين جهان از نظر مادّى زندگى اش همراه با ناراحتى است، در آخرت نيز گرفتار خواهد شد.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
معاد جسماني چگونه ممكن است ؟
🔶آنچه كه عقل و شرع بر آن اتفاق نظر دارند آن است كه معاد قطعي وجسماني است ، ولي بايد توجه داشت كه اصل در انسان روح و روان اوست .
🔶بدن انسان در طول زندگي عادي خود بارها عوض مي شود وهمواره سلول هاي نو جاي سلول هاي كهنه را مي گيرند ولي يك شخصيت ثابت در همه اين ادوار ( از كودكي تا پيري ) وجود دارد كه جلوه همان روح انساني است .
🔶روح نه مي ميرد و نه تجزيه مي شود و نه اجزاي آن در بخش هاي ديگر به كار گرفته مي شود ( مانند بدن ) .
🔶روز قيامت نيز روحاصل است كه در بدني قرار مي گيرد، مي دانيم كه بدن متشكل از ميلياردهاسلول است فرض مي كنيم كه بخشي از اين سلول ها جز بدن ديگرموجودات شود ولي آيا مي توان قبول كرد كه تمامي چند ميليارد سلول چنين مي شوند؟!
اگر حتي يك سلول از آن همه باقي باشد مي توان بدني با همان خصوصيات توليد كرد.
🔶اين مطلب از نظر علمي كاملاً امكان پذيراست ( تكثير سلولي ) از سوي ديگر، آيا نسل بشر سالياني دراز بر روي زمين زندگي نكرده است ؟ و آيا بدن انسان هاي گذشته خاك نشده است وفرضاً اجزاي بدن آنها ( با تغيير و تحول ) جز بدن ما نشده است ؟
🔶حال آيااين موضوع مانع آن بوده كه بنده و شما شخصيت مستقلي باشيم ؟! با آن كه اجزاي ما ( فرضاً ) از انسان هاي ديگر تكوين يافته است ؟ بالاتر از اين -مگر سلول اوليه ما از تركيب سلول هاي جنسي والدين تشكيل شده است - پس اساس بدن ما از آنها گرفته شده و از ديدگاهي ما جزيي از بدن آنها هستيم
🔶حال آيا اين موضوع مانع تكوين شخصيت مستقل براي فرزندان است ؟ بنابراين با توجه به اصالت روح و فرع بودن بدن و نكات ديگري كه گفته شد هيچ اشكالي در اين زمينه وجود ندارد.
☑️ @dobare_zendegi ☑️
چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟
💥خداوند متعال مسيري سالم و مستقيم و سرشار از نعمتهاي الهي تعريف كرده و بقيه راهها را ختم به بيراهه وگمراهي برشمرده است .
💥مسلم است بهره مند كسي است كه به صراط مستقيم نعمتهاي اخروي و دنيوي رجوع كند و در مسير انسانيت و فضيلت و عقل و فكر و صداقت گام بردارد و سرآمد تمام ارزشها و فضيلتها وكمالات ما بندگان خدا ،در دوستي و ولايت اهل بيت پيامبر (ص) قرار گرفته است .
💥بهره مند در آخرت و دنيا كسي است كه ولايت را الگوي حقيقي خود قرار داده و با تمسك به آن خود را از محروميت نجات دهد زيرا خداوند بهترين صفات انساني را در وجود ايشان قرار داده و بهترين قوانين و احكام را بدست آنها سپرده و آنها را معلم و راهنما و مسئول ديگران قرار داده است و مسلم است كه هرچه باچنين اشخاصي رابطه قوي تري داشته باشيم ،نزد خداوند متعال پسنديده تر خواهيم بود.
💥البته توجه شود كه رابطه قوي تر برمي گردد به ارتباط بيشتر با سجاياي اخلاقي وكرداري ايشان نه فقط اسم ونام دوستي ، بلكه رسم و مردم دوستي شرط است. ( شامل دين واحكام واخلاق وصداقتمداري است. )
💥پس به فكر شناخت ائمه باشيم وسعي كنيم به اشارات اخلاقي آنها عمل كنيم .بامراجعه به احكام ، مسائلي را كه غالباًباآنها سروكار داريم صحيح انجام دهيم. مثل مسائل وضو و نماز وغسل و روزه و...
☑️ @dobare_zendegi ☑️
بهشت و جهنم در كجاي اين عالم قرار دارند؟ و آيا گنهكاران براي هميشه در جهنم ميمانند؟
🌀در مورد جايگاه بهشت و جهنم چند ديدگاه وجود دارد:
1⃣ بهشت و جهنم اكنون موجودند، ولي نميدانيم جايشان كجا است، چون در قرآن و حديث جايگاه اين دو به طور قطعي بيان نگرديده است و غير از راه وَحْي راهي براي پي بردن به جاي بهشت و جهنم نداريم.(1)
2⃣ بهشت در بالاي آسمانها و جهنم در طبقه هفتم زمين است. مرحوم علامه مجلسي ميفرمايد: "اين كه بهشت و دوزخ آفريده شدهاند، مورد قبول جمهور مسلمانان است، و اما اين كه جايگاه آنها كجا است، از روايات چنين استفاده ميشود كه بهشت بالاي آسمانهاي هفتگانه و دوزخ در طبقه هفتم زمين است".(2)
3⃣بهشت و جهنم دو جهان مستقل از جهان دنيا هستند و هر كدام براي خود احكام و قوانيني دارند. چون بهشت و دوزخ مستقل و جدا از آسمان و زمين است، پرسش از جايگاه اين دو غير صحيح است.(3)
به ديگر سخن: بهشت و دوزخ از گونه جهان دنيا نيستند تا سؤال شود در كجاي دنيا قرار دارند. پس جايگاه دارند، اما نه در آسمان و زمين دنيا.
4⃣بهشت و جهنم درون دنيا قرار دارند و حجابهاي عالم دنيا مانع از مشاهده آنها ميشود، ولي اولياءاللَّه ميتوانند آنها را ببينند و پيامبر اسلام(ص) به هنگام معراج كه از هياهوي مردم جهان دور بود، با چشم ملكوتي خود توانست گوشهاي از بهشت را در جهان بالا و باطن اين عالم مشاهده كند، حتي براي اولياي خدا ممكن است در جذبههاي خاص معنوي روي زمين نيز گه گاه آنها را ببينند.
🌀چنان كه در كربلا هنگامي كه اصحاب و ياران امام حسين(ع) اعلام وفاداري كامل به حضرت كردند و از ترك ميدان كربلا و شكستن بيعت سرباز زدند، امام(ع) براي آنها دعاي خير كرد و پردهها را از جلوي چشمان آنان كنار زد و نعمتهاي بهشتي را كه خداوند به آنان بخشيده بود، با چشم خويش ديدند، و امام(ع) منازل و جايگاه شان را به آنها معرفي فرمود.(4)
🌀به عبارت ديگر: بهشت و دوزخ، باطن اعمال خود ما است و هر عمل ما مانند دروغ و راست گويي، ظلم و عدالت و... صورت ظاهري و باطني دارد. خداوند در قرآن به همين معنا اشاره كرده، از خوردن مال يتيم به ظلم و جفا، به عنوان خوردن آتش ياد كرده كه باطن و تجسّم خوردن مال يتيم است "كساني كه اموال يتيمان را به ستم ميخورند، جز اين نيست كه شكمشان را از آتش ميانبارند و (در نتيجه) به آتش سوزان (جهنم) در خواهند آمد".(5) تمام عالم نيز صورت ظاهري و باطني دارد.
🌀باطن اين اعمال بر ما مكشوف نيست و در قيامت براي همه مكشوف ميشود. خداوند در سوره "ق" به اين حقيقت اشاره كرده است: "اي انسان! تو از اين حقيقت غافل بودي و ما پردهها را از چشمان تو كنار زديم، پس امروز (قيامت) چشمان تو همچون آهن (تيز و بينا) شده است".(6)
🌀گفته شده است كه بعضي از اولياءاللَّه در دنيا باطن و حقيقت انسانها را ميبينند. اما باقي ماندن گناهكاران در جهنم كه آيا هميشه در آن جا خواهند بود، بايد گفت كه خداوند عدهاي از گنه كاران را (كه ايمان به خدا داشته و دچار معصيت شدهاند) بعد از مدّتي عذاب شدن، (به اندازه گناهي كه انجام دادهاند) آزاد كرده و به بهشت باز ميگرداند.
🌀هر كه را كه خداوند اراده كند از آتش (جهنم) نجاتش ميدهد. "و امّا كساني كه تيره بخت شدهاند، در آتش فرياد و نالهاي دارند تا آسمانها و زمينِ (آخرت) برجاست، در آن ماندگارند، مگر آنچه پروردگارت بخواهد، زير پروردگار تو همان كند كه خواهد".(7)
در آتش جهنم، كفّار و مشركان و قاتلان و دشمنانِ انبيا(ع) و امامان(ع) جاودان هستند. خداوند در قرآن ميفرمايد: "إنّ الّذين كفروا من أهل الكتاب والمشركين في نار جهنم خالدين فيها؛ كساني كه از اهل كتاب و مشركان كفر ورزيدند در آتش جهنم جاودانه خواهند بود".(8)
📚پي نوشتها:
1. جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج 9، ص 372، به نقل از شرح مقاصد، تفتازاني، ج 2، ص 220.
2. بحارالانوار، ج 8، ص 127، حديث 28.
3. جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج 9، ص 373.
4. ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 6، ص 341.
5. نساء (4) آيه 22.
6. ق (50)آيه 22.
7. هود (11) آيات 106 و 107.
8. البيّنه (98) آيه 6.
☑️ @dobare_zendegi ☑️