eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا زندگي اخروي فردي است يا اجتماعي يعني همه در يك بهشت حضور دارند البته با اختلاف درجات؟ ✔️سير حركت انسان بعد از مرگ و انتقال از اين جهان به جهان ديگر داراي مقاطع مختفي است كه برخي انفراديست نظير عالم برزخ و گذر از پستيها و بلنديهاي آن ولي زندگي انسان در قيامت به دلالت آيه شريفه " فاما من اوتي كتابه بيمينه فسوف يُحساب حِساباً يَسيراً و يَنقلب اِلي اَهله مَسرورًا" / انشقاق 7،8،9 ✔️اجتماعيست و با حضور ديگران گرچه انسان به تناسب عملكرد و مراتب قرب به حضرت حقتعالي و شكوفا سازي استعدادها در اين جهان از مراتب و جايگاههاي مختلفي در يك مجموعه بهشتي برخوردارند بنابراين تعبير به بهشتها در معارف ديني برخي مربوط به بهشت عالم برزخ است و برخي مربوط بهشت آخرت و قيامت و برخي عنايت به مراتب و جايگاههاي افراد دارد. ✔️"‌ضمناً اين نكته را بايد بدانيم كه آنچه پس از مرگ براي اهل سعادت آماده شده، بهشت ها است نه بهشت يعني انواع بهشت ها است. بهشت ها در آخرت به حسب مقامات قرب الهي متفاوتند به علاوه همانطور كه در اخبار و روايات اهل بيت عليهم السلام رسيده است بعضي از اين بهشت ها مربوط به عالم برزخ است نه عالم قيامت ."(1) ✔️"‌از جمله نعمتهائي كه بهشتيان از آن برخوردارند و زندگي بهشت را بر آنان هر چه بيشتر گوارا و مطبوع ميسازد صفاي ضمير و مهر و محبتي است كه بيكديگر دارند. و از جمله مصائبي كه دوزخيان گرفتار آن هستند و عذاب روحي آنانرا تشديد ميكند دشمني و خصومتي است كه نسبت به هم ابراز مينمايند. ✔️قرآن شريف دربارة پاكدلي و برادري بهشتيان فرموده است: و نزعنا ما في صدورهم من غِل اِخواناً عَلي سُرر متقابلين. از قلوب بهشتيان ريشه هاي دشمني و عداوت را بركنده ايم. اينان هچون برادر با يكديگر برخورد ميكنند و در مجالس سرور و شادماني رو در روي هم قرار مي گيرند و اوقات خويش را با گرمي و نشاط ميگذرانند."(2) 📚پی نوشتها: 1. مقدمه اي بر جهانبيني اسلامي ، استاد شهيد مطهري ، 633 . 2. گفتار فلسفي ، معاد ، آیت الله فلسفي ، ص 327و328 ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا اختيار عمل در آخرت فقط از جهنميان گرفته مي‌شود يا افراد بهشتي نيز اختياري ندارند؟ معاد، جسماني و روحاني است‌، و مثلاً ازدواج و... وجود دارد، و حال آن كه اين‌ها، اختيار را اثبات مي‌كند، و اگر اختيار هست‌، آيا به طور مطلق اختيار وجود دارد يا به گونه‌اي ديگر است‌؟ 1⃣در جهان آخرت‌، اختيار هست‌، اما تكليف نيست‌; اين كه جهنميان‌، اختيار عمل ندارند، به خاطر مجازاتي است كه گرفتار آمده‌اند; يعني به لحاظ اين كه جهان آخرت‌، جاي پاداش و عقاب است ـ نه تكليف و اختيار ـ ، جهنميان به خاطر مجازاتي كه لحظه به لحظه مي‌بينند، نمي‌توانند كار ديگري انجام دهند، و اگر بر فرض محال‌، به آن‌ها مهلت انجام كاري داده شود، امكان دارد بر حسب عادت دنيايي‌، آن جا نيز مرتكب گناه شوند. 2⃣ اما بهشتيان‌، اختيار عمل دارند، ولي مرتكب گناه نمي‌شوند، بهشتيان‌، در هر مقام و مرتبه‌اي كه هستند، سرور و خوشحالي‌شان به اندازه‌اي است كه نيازي به گناه نمي‌بينند، و به اندازه‌اي در هر زمينه‌اي ارضا مي‌شوند كه تمايل به مراتب بالاتر، آن‌ها را آزار نمي‌دهد. اشتهايشان‌، به همان اندازه‌اي است كه به آن رسيده‌اند، و براي بيش‌تر از آن اشتها ندارند تا آن را طلب كنند. 3⃣ گناه در واقع‌، عبور از مرز و نپذيرفتن امر الهي و يا بي توجهي به نهي او است‌. وقتي در آخرت‌، امر يا نهي نيست‌، پذيرش و عدم پذيرش‌، طاعت يا عصيان‌، معنا ندارد، و از آن‌جا كه بهشتيان‌، انسان‌هاي كاملند، زشتي كارهايي كه قبح عقلي دارد مانند: ظلم‌، دروغ و... برايشان آشكار است‌; از ين رو، به دنبال آن‌ها نمي‌روند.( ر.ك‌: كشف المراد، علامه حلي‌;، ص 411و412، مؤسسة النشر الاسلامي‌. ) ☑️ @dobare_zendegi ☑️
تعداد و نامهاي درهاي بهشت و دوزخ را ذكر كنيد. (از اذن ورود) در آيات متعددي از قرآن كريم آمده است كه براي بهشت و جهنم درهائي وجود دارد از جمله در اين دو آيه: 🔴«و سيق الذين كفروا الي جهنم زمرا حتي اذا جاءوها فتحت ابوابها» (و كساني كه كافر شدند گروه گروه به سوي جهنم رانده مي شوند وقتي به دوزخ رسيدند درهاي آن گشوده مي شود)(زمر، آيه 71)؛ 🔴«و سيق الذين اتقوا ربهم الي الجنه زمرا حتي اذا جاءوها و فتحت ابوابها» (و كساني كه تقواي الهي پيشه كردند گروه گروه به سوي بهشت برده مي شوند و هنگامي كه به آن مي رسند درهاي بهشت گشوده مي شود)(همان، آيه 73) 1⃣اما در خصوص تعداد اين درها قرآن كريم در باره بهشت ساكت است ولي در مورد جهنم تنها در يك آيه آمده است كه داراي هفت در است: «ان جهنم لموعدهم اجمعين، لها سبعه ابواب لكل باب منهم جزء مقسوم» (و دوزخ ميعادگاه همه آنهاست هفت در دارد و براي هر دري گروه معيني از آنها تقسيم شده اند)(حجر، آيه 43 و 44) 2⃣مطلب ديگر آن كه وجود درهاي متعدد براي بهشت و جهنم به دليل مراتب اعمال خوب و بد و درجات افراد داراي طبقات است كه با ميزان اعمال خوب يا بد افراد متفاوت است مثلا درباره منافقان آمده است كه آنان در پائين ترين دركات دوزخ قرار دارند: 🔴«ان المنافقين في الدرك اللسفل من النار»(نساء، آيه 145؛ براي آگاهي بيشتر ر.ك: الميزان، ج12، ص170-تفسير نمونه، ج10، ص 194 و 195 و ج11، ص74) و نيز درباره مؤمنان قرآن مي فرمايد هر عمل نيكي كه از آن سر مي زند به يكي از درها و درجه هاي بهشت راه مي يابند به عنوان نمونه به هشت عامل ورود به بهشت در سوره رعد اشاره فرموده است كه عبارتند از رعايت عهد و پيمان، صله ارحام، خوف الهي، ترس از بد عاقبتي، صبر در راه خدا، بر پا داشتن نماز، انفاق كردن و بدي را با خوبي پاسخ گفتن.(رعد، آيات 20-23؛ براي آگاهي بيشتر ر.ك: تفسير نمونه ج10 ص194 و 195) 3⃣ مطابق برخي آيات و روايات هر يك از اين درهاي بهشت و جهنم به اسمي خوانده مي شوند مثلا حضرت رسول -صلي الله عليه و آله- فرمود: 🔴يكي از درهاي بهشت «ريان» (به معني شاداب، سيراب) نام دارد كه فقط روزه داران از آن وارد مي شوند. در ديگر «معروف» نام دارد كه اهل معروف و كارهاي خير از آن وارد مي شوند. در ديگر «صبر» است و نيز در ديگر آن «شكر» است. 🔴در ديگر بهشتي «بلا» نام دارد و در ديگر آن «اعظم» است كه مخصوص پارسايان و پرهيزكاران است.(ميزان الحكمه ج1 ص 431 ح2595) و نيز در بياني امام محمد باقر -عليه السلام- نامهاي درهاي جهنم را چنين بازگو مي فرمايد: 1- در اعلي جهنم جهيم نام دارد 2- لظي (پوست بدنت و صورت را مي برد) 3- سقر (آتش داغ) 4- حطمه (آتش افروخته) 5- هاويه (آتش سوزان) 6- سعير (سوزان) 7- جهنم(همان ص471 ح2904؛ 🔴گفتني است كه تمام اين اسامي به ترتيب در سوره هاي مائده آيه 10 و معراج آيه 15 و مدثر آيه 42 و همزه آيه 5 و قارعه آيه 9 و حج آيه 4 و مانند آن آمده است) 4⃣ همان طو ر كه اشاره شد جهنم داراي هفت در بوده و مطابق روايات(خصال صدوق ج2 ص408 باب الثمانيه ح6) بهشت داراي هشت در مي باشد اين تفاوت بيانگر آن است كه راههاي نيل به بهشت بيش از جهنم است زيرا رحمت خداوند بر غضبش پيشي دارد (يا من سبقت رحمته غضبه)(دعاي جوشن كبير) 5⃣ نكته آخر، اسامي درهاي جهنم و بهشت منحصر به آنجه ذكر شد نيست بلكه اسمهاي ديگري نيز گفته اند و حتي اين كه كدام در از بهشت و يا جهنم مخصوص چه افراد يا گروهي است ياد شده است. ر.ك: خصال صدوق 2، باب السبعه، ص361، و باب الثمانيه ص408. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
خداوند متعال از آينده خبر دار ميباشد پس چرا وقتي مي‌داند که يک انسان به جهنم مي‌رود او را خلق مي کند؟ ♻️خدا از آینده با خبر است چون اصلا زمان در محضر الهی راه ندارد و گذشته و حال و آینده یک جا در نزد خدای متعال حاضر است. ♻️فرض کنید اتاقی با یک پنجره وجود دارد. کسی درون اتاق از پنجره بیرون را تماشا می کند و شخص دیگری بر روی بام ایستاده و طنابی سفید و سیاه را به تدریج از جلوی پنجره به سمت پایین رها می کند. شخصی که درون اتاق نشسته در یک لحظه بخش سیاه طناب را می بیند و در لحظه دیگر بخش سفیدی که در پی آن می آید. ♻️اما آنکه بر روی بام ایستاده است، یک جا کل طناب با تمام بخش های سفید و سیاهش را می بیند. حال اگر بخش سفید طناب را روز و بخش سیاه آن را شب بنامیم، کسی که در محدودیت قرار گرفته، شب و روز را به تدریج می بیند. اما آنکه بر بام است، تمام زمان یکجا در نزد آن حاضر است. ♻️بنابراین خدایی که خارج از زمان و مسلط به آن است، اصلا گذشته و حال و آینده، همه یکسان در نزد او حضور دارد. ♻️البته حتی اگر از این زاویه هم نگاه نکنیم می توان ساده تر جواب داد که آنکه مسیر بدی را انتخاب کرده، خودش مقصر است و نباید به جای سرزنش خود از دیگری توقع داشته باشد تمام قصورات و کوتاهی های او را جبران کند. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
ديدگاه اديان مختلف در مورد جهنم چيست؟ ❌جهنم به عقيده همه اديان، جايي است در جهان ديگر كه بزه كاران را در آن جا به انواع عقوبت كيفر مي دهند. ❌دوزخ در آيين زردشتي جايي است در جهان ديگر كه در آن جا گناه كاران كيفر كارهاي بد خود را مي بينند و آن محلي است سخت عميق، همچون چاهي بسيار تاريك و سرد، داراي دمه، تعفن و جانوران موذي كه كوچك ترين آنها به بلندي كوه است و به تنبيه بدكاران مشغولند، تشنگي، گرسنگي، نگونسار آويخته شدن، بر چشم فرو رفتن ميخ چوبين، بر تنور گرم چسبيدن پستان (زن)، به پستان آويخته شدن، بريده شدن زبان، و مانند آن از انواع شكنجه دوزخيان است. ❌آيين زردشت، براي دوزخ سه طبقه قايل شده است: روان گناه كار پس رسيدن به سر پل چنوت (صراط) در گام اول به دژمت (پندار بد)، در گام دوم به دژوخت (گفتار بد) و در گام سوم به دژورشت (كردار بد) داخل شود. ❌ سپس از اين مهالك گذشته به فضاي تيرگي بي پايان درآيد و در آنجاست «دوژنگه»، يعني جهان زشت كه در فارسي «دوزخ»‌ شده است. (لغت نامه دهخدا، به نقل ازيشتها ح 12، ص 170) ❌قاموس كتاب مقدس، جهنم = هنوم را جايگاه هلاكت دانسته است. از اين رو واژه جهنم به جايگاه گريه، شيون، ضجّه، آتش هميشگي وعقاب دايم بزهكاران اطلاق مي گردد؛ چنان كه جحيم (هاويه) فرودگاه مردگان، گاهي به معناي قبر و مردن استعمال مي شود و گاهي آن را زير زمين پنداشته اند كه داراي درها و جايي است تاريك و وحشتناك. ارواح به آن جا برده و قصاص مي شوند و امكان بازگشت بر روي زمين نيست. ❌مردگان در آن جا در حضور و برابر حق تعالي خواهند بود. آن گاه در قيامت خوبان با خدا و بدان از او دور و به قصاص ابدي دچار خواهند گشت. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
امام على عليه السلام: 🔵آن كه خردمند است، از خواب غفلت بيدار مى شود و براى سفر آخرت مهيّا مى گردد و خانه هميشگى خود را آباد مى كند 📚غررالحكم حدیث 8918 ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا در عالم برزخ اگر جزو مومنين باشيم ميتوانيم با اقوام خويش که جزو مردگان هستند تا قيامت بمانيم؟ و اينکه قيامت براي شيعيان چقدر طول مي کشد جايي خواندم هزار سال است ولي براي مومنين چند لحظه؟ 🔰برزخ عالمی بین دنیا و آخرت است [1]درباره دیدار با بستگان و اقوام، از روایاتی استفاده می شود اموات با هم در ارتباط هستند.[۲] از امام علی (ع) می پرسند: آیا مردگان با هم گفتگو و انس دارند؟ امام فرمود: آری، اگر پرده از جلو چشم تو برداشته شود، آنها را می بینی كه حلقه حلقه نشسته اند.... ♦️در روایتی حمادبن عثمان از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌كند ، حضرت در جواب این سؤال كه آیا ارواح مومنان با یكدیگر ملاقات می‌كنند؟ فرمودند بله و از یكدیگر سؤال می‌كنند و یكدیگر را می‌شناسند و هنگامی كه او (یكی از آن ها) را دیدی ، می‌گویی فلانی است. [۳] ♦️برخی از روایات با تعبیر یَتَزاوَروُن زیارت و ملاقات‌های ارواح با یكدیگر را بیان می‌كنند.[۴] ♦️در بیانی دیگر از امام صادق(ع) نقل شده است كه ارواح مومنان در كوه‌های رضوی،آل محمد را می‌بینند و از خوراكی‌ها و نوشیدنی‌های آنان بهره مند می‌شوند و در مجالسشان با آنان به گفت وگو می‌پردازند.[۵] ♦️در برخی از روایات آمده است كه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است كه وقتی یك شخص از دنیابرود، ارواح دیگران نزد او آمده و از آنان در باره كسانی كه از دنیا رفته اند یا هنوز زنده اند سؤال می‌كنند، پس اگر گفت: زنده است، به او امیدوار شوند، ولی اگر گفت :مرده است می‌گویند سقوط كرده است (زیرا اگر سقوط نكرده بود و به عذاب الهی وارد نشده بود هم اكنون نزد ما بود) سپس به یكدیگر می‌گویند: او را ترك كنید و بگذارید تا از مرارت‌ها و سختی‌های مرگ آرامش یابد.[۶] ♦️بنا بر این طبق این روایات، برزخیان همدیگر را بعد از مرگ می‌شناسند و امكان سخن گفتن با یكدیگر را دارند ویكدیگر را ملاقات می‌كنند. ♦️اگر رفتگان و گذشتگان مؤمن باشند و انسان با ایمان از دنیا برود، می تواند در آن عالم، آن ها را ملاقات نماید. البته در برخی از روایات آمده كه بعضی از انسان ها اصلاً عالم برزخ را درك نمی كنند. عالم برزخ برای انسان های بسیار خوب و بسیار بد است و انسان های متوسط چندان عالم برزخ را درك نمی كنند. مانند اینكه بعضی از انسان ها به خواب می روند و هیچ چیز در خواب نمی بینند یا متوجه نمی شوند، اما انسان های دیگر خواب بسیار می بینند. ♦️قیامت همیشگی و جاودانه است اما از مجموع آیات و احادیث بر می آید كه توقف افراد در عالم برزخ متفاوت است. در برزخ سه گروه با حفظ درجات زندگی مختلفی دارند: 1⃣مؤمنان خالص كه از نعمت های بهشتی به طور محدود بهره مندند و دعا می كنند كه رستاخیر برپا شود. 2⃣ سردمداران كفر و ضلالت و نفاق، در عین این كه صبح و شام بدن برزخی آن ها به آتش جهنم برزخی عرضه می شود،آرزو می كنند كه قیامت برپا نشود. 3⃣ از برخی افراد در روایات به مستضعفان تعبیر شده است كه ایشان نه از نعمت برخوردارند و نه از عذاب. این ها غالباً در حال خواب و یا غفلت و بی حسی به سر می برند، ولی در قیامت بیدار می شوند. ♦️پس انسان نیکوکار در گذشته ای كه در سایه رحمت خاصه خدا آرمیده است در بهشت برزخی جای گرفته و هرچه این سكونت طولانی تر گردد برای او لذت آفرین تر است. انسان گنهكار نیز برای تصفیه روح خویش و پا گذاردن به بهشت برزخی می بایست ابتدا در جهنم برزخی وارد گردد. چنین روحی بسته به نوع و مقدار آلودگی خویش مدتی را در این جهنم سپری می كند و آنگاه اگر پاك شد به بهشت قدم می نهد. [۱]. مؤمنون(۲۳) آیه ۱۰۰. [۲].شیعه در اسلام ، علامه طباطبائی ، ص ۱۶۲ و ۱۶۳. [۳]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار،ج۶ ، ص۲۳۴. [۴]. همان،ص ۲۳۴ و ۲۴۲. [۵]. همان، ج۶،ص۲۴۳. ☑️ @dobare_zendegi ☑️