eitaa logo
دوباره زندگی
26.5هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
6.1هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسین علیه السلام: 🔵بار خدایا! تو می دانی که آنچه از ما اظهار شده برای رقابت در قدرت و دستیابی به کالای دنیا نیست، بلکه هدف ما این است که نشانه های دینت را به جای خود برگردانیم.و... ☑️ @dobare_zendegi ☑️
لطفا درباره لحظات پس از مرگ و شب اول قبر توضیح دهید. 🔴واژه قبر در بسياري از روايات به معناي برزخ است و منظور از فشار قبر يا سؤال و جواب نكير و منكر در شب اول قبر شب اول انتقال انسان از اين دنيا به عالم برزخ مي باشد. اولين لحظه از لحظات ورود به آن سرا را امام علي(ع) اين گونه تبيينن مي فرمايند: 🔴«همانا فرزند آدم در آخرين روز از روزهاي دنياي خود و اولين روز از روزهاي آخرت قرار گيرد، مال و اولاد و عملش براي او ممثّل شود، پس متوجه آ«ها می شود و می گوید:... 🔴وقتي که روح از بدن جدا مي شود بنا بر دستور اسلام بدن را دفن مي کنند و روح انسان به نسبت تعلقي که به بدن در دنيا داشته تا مدتي اين بدن را همراهي مي کندو حتي اگر زياد به آن تعلق خاطر داشته باشد از تجزيه اجزاي آن رنج مي برد. 🔴اما روح انسان در قالب برزخي خود در عالم برزخ قرار مي گيرد و از همان لحظه اول مورد سوال دو فرشته مامور خدا واقع مي شود و بر اساس جواب هايي که داده متنعم به نعمات برزخي يا معذب به عذاب جهنم برزخي مي شود . 🔴پيامبر اکرم (ص): قبر باغي است از باغهاي بهشت يا گودالي است از گودال هاي آتش» (بحارالانوار ج6 طبع حروفي ص 205) اين حالت وجود دارد تا زماني که قيامت بر پا شود و با نفخ صور مرده ها محشور مي شوند. 🔴پرسش و سوال در عالم برزخ: سوالات نکير و منکر از مهمترين حوادث شب اول قبرند. بنابر رواياتي (که در حد تواترند) اين دو فرشته (که هيبت زيادي داشته و موجب رعب ميت مي شوند) ماموران خداوند براي بررسي اعتقادات شخص تازه ‌در گذشته هستند. در برخي روايات از اين دو فرشته به «دو نگهبان قبر» تعبير شده است. نکير و منکر در شب اول قبر، وارد قبر مي شوند. يکي در جانب راست و ديگري در جانب چپ متوفي قرار مي گيرد و شروع به پرسيدن سوالاتي از او مي کنند. اين سوالات راجع به اعتقادات مهم است. سوالاتي مثل: خدايت کيست؟ پيامبر و امامت کيست؟ و جوانيت را در چه راهي صرف کردي؟ و ... مي باشد. 🔴رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم فرموده است: همانا بنده هنگامى كه داخل قبر خود شود دو ملك نزد او حاضر شوند (يكى منكر و ديگرى نكير است) و اول چيزى كه از وى سؤال كنند (از پروردگار، و پيغمبر، و امام او سؤال نمايند) پس اگر جواب دهد نجات يافته است، و اگر متحير بماند و جواب نگويد عذابش نمايند.» 🔴از امام صادق(عليه السلام) نقل است که: چون (ميت) در قبر خود داخل شود دو فرشته قبر (نكير و منكر) نزد او آيند در حالى كه موهاى خود را به زمين مي كشند و با پاهاى خود زمين را مي شكافند، صداى ايشان مانند صداى سخت رعد و چشمهايشان مانند برق، خيره كننده چشم است و به او مي گويند: كيست پروردگار تو و چيست دين تو و كيست پيغمبر تو؟ مي گويد: خدا پروردگار من و اسلام دين من و محمد (ص) پيغمبر من است، پس به او مي گويند خداوند تو را در آنچه كه دوست مي دارى و به آن راضى و خشنودى، ثابت و استوار گرداند 🔴نيز در روايت آمده که: آن شب كه مرده را در گور نهاده باشند منكر و نكير عليهما السّلام مى‌آيند بر روى سياه و چشمهاى أزرق ، و به دندان پيشين زمين مي درند، و همچون رعد مي غرّند، و از هر دو چشمانشان آتش مي جهد، اگر مرده مؤمن و طاعتكار بود عقل و هوشش بجاى بماند و به جواب و حجّت، ايشان را دفع كند و قبر وى باغي گردد از باغهاى بهشت، و اگر کافر و فاسق باشد در ماند و قبرش گودالى گردد از گودالهايهاى دوزخ. 🔴 فشار قبر شخصي مي‌گويد به امام صادق (ع) عرض کردم آيا کسي از فشار قبر رهايي مي‌يابد؟ حضرت فرمود: پناه به خدا از فشار قبر چقدر افرادي که از فشار قبر رهايي پيدا کنند کم هستند ☑️ @dobare_zendegi ☑️
حالت روح در بعد از مرگ، مثل همان حالت در زمان خواب است؟ 🔸علم انسان بسیار محدود و ناقص(ناقص با غلط متفاوت است) است. و این نقص درباره روح به طور واضح تر برایمان روشن شده و قرآن نیز در پاسخ به سوال از روح، همین نقص علمی را یادآور می شود: 🔸و یَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً[اسراء/۸۵] تو را از روح مىپرسند. بگو: روح جزئى از فرمان پروردگار من است و شما را جز اندك دانشى ندادهاند. 🔸اما با دقت و تامل می توان نکاتی یافت که در ذیل به بعضی از آن ها اشاره می شود: 1⃣اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها وَ الَّتی لَمْ تَمُتْ فی مَنامِها فَیُمْسِكُ الَّتی قَضى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الْأُخْرى إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ [زمر/۴۲] خدا جانها را به هنگام مردنشان مى‌گیرد، و نیز جان كسانى را كه در خواب خود نمرده‌اند. جانهایى را كه حكم مرگ بر آنها رانده شده نگه مى‌دارد و دیگران را تا زمانى كه معین است باز مى‌فرستد. در این عبرتهاست براى آنهایى كه مى‌اندیشند. 🔸در این آیه خواب و مرگ به یکدیگر تشبیه شده اند. ولی باید دقت کرد که تشبیه به معنای یکسانی کامل و صد در صد نیست. دو چیزی که با یکدیگر شبیه هستند، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. و به همین علت ما آن دو را، متمایز و دو چیز می دانیم. شباهت خواب و مرگ، در قطع ارتباط روح با جسم است. اما در خواب این قطع رابطه، ناقص است. و در مرگ قطع رابطه کامل و تام می شود. 🔸در تفسیر نمونه در ذیل همین آیه می نویسد: «روح نسبت به بدن داراى سه حالت است: ارتباط تام (حالت حیات و بیدارى) ارتباط ناقص (حالت خواب) قطع ارتباط به طور كامل (حالت مرگ). خواب" چهره ضعیفى از" مرگ" است، و" مرگ" نمونه كاملى از" خواب"»[۱] 🔸پس نمی توانیم با تامل در خواب، چیستی مرگ را به صورت کامل دریابیم. 2⃣اتفاقی که در خواب رخ می دهد، ضعیف شدن ارتباط روح با بدن است. و به راحتی می توانیم این مطلب را بیابیم. وقتی کسی به خواب رفته، مانعی بر سر راه گوشهایش قرار نمی گیرد، اما صداهای محیط را نمی شنود! بعضی افراد که در خواب پلکشان مقداری باز می ماند، اگر چه نور به درون چشم او می تابد، اما چیزی نمی بینند. پس قطع ارتباط روح با بدن، در حالت خواب (به مقداری) با اندک تاملی یافت می شود. 3⃣در حالت خواب، آزادی ارواح در اشخاص مختلف، تفاوت می کند. به عنوان مثال کسی که پرخوری کرده، روح همچنان تا حد زیادی باید مشغول تدبیر بدن باشد و رویاهایی نیز که در این زمان در خاطرش می ماند، همه مربوط به پرخوری اوست. چون روح همچنان در اسارت بدن است. اما ارواحی که در بیداری از مادیات بیشتر رها بوده، به راحتی رویاهای صادقه می بینند که به معنای پرواز روح به ورای مرزهای زمان است. پس اعمال و رفتار ما در بیداری، در میزان آزادی روح در حالت خواب تاثیر گذار است. 4⃣ از بعضی آیات و روایات استفاده می شود که با مرگ پرده ها کنار می رود و حقایق روشن می شود. 🔸و لَوْ تَرى إِذِ الظَّالِمُونَ فی غَمَراتِ الْمَوْتِ وَ الْمَلائِكَةُ باسِطُوا أَیْدیهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ وَ كُنْتُمْ عَنْ آیاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ [۹۳ انعام] اگر ببینى آن گاه كه این ستمكاران در سكرات مرگ گرفتارند و ملائكه بر آنها دست گشوده‌اند كه: جان خویش بیرون كنید، امروز شما را به عذابى خواركننده عذاب مى‌كنند، و این به كیفر آن است كه درباره خدا به ناحق سخن مى‌گفتید و از آیات او سرپیچى مى‌كردید. 🔸پیامبر (ص) می فرمایند: النَّاسُ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا[۲] مردم در خواب هستند که با مرگ هشیار می شوند. 5⃣ شاید نهایت هشیاری برای عده ای، بعد از برزخ و در قیامت رخ دهد. که قرآن تیز بین بودن را در آن روز به انسان نسبت می دهد 🔸و نُفِخَ فِی الصُّورِ ذلِكَ یَوْمُ الْوَعیدِ ... لَقَدْ كُنْتَ فی غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْیَوْمَ حَدیدٌ [۲۲ و ۲۰ قاف] و در صور دمیده مىشود. این است روز وعدههاى عذاب.تو از این غافل بودى. ما پرده از برابرت برداشتیم و امروز چشمانت تیزبین شده است. 🔸و مکاشفات بعضی از علما، از افراد برزخی، یا قائل بودن به اینکه ممکن است شخص در مرگ ناگهانی متوجه مرگ خویش نشود، موئدی برای همین مطلب است. [۱]. تفسیر نمونه، ج۱۹، ص: ۴۷۸. [۲]. بحار الأنوار الجامعة ج۵۰، ص۱۳۴. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
آيا بهشت براي بهشتيان ملالت آور نيست؟ قرآن در مورد قيامت مي ‌فرمايد : « لايبغون عنها حولا »(1) چون اين توهم در ذهن اشخاص پيدا مي ‌شود كه حالا ما بهشت رفتيم، بهشت براي انسان يك سال، دو سال، ده سال، صد سال، هزار سال لذت‌ داشته باشد، بعد عادي مي‌ شود ، وقتي عادي شد ديگر خستگي ‌آور مي ‌شود(انسان مي ‌گويد )عجب جاي ملالت‌ آور و خستگي‌ آوري است! قرآن مي‌ گويد: «لايبغون عنها حولا » غصه اين را نخوريد،اگر كسي آنجا بيايد ديگر تحول‌ از آنجا را نمي‌ خواهد. سرّ مطلب اين است‌ كه مهماندارش خداست. محال است انسان از خدا بيزار شود و غير او را بخواهد. از هر چيزي بيزاري پيدا مي‌ شود براي اينكه انسان مي‌ خواهد به خدا برسد، همين ‌قدر كه يك ارتباط و اتصالي به او پيدا كرد، آن وقت ارزش‌ بهشت براي او اين نيست كه آنجا خوردن و پوشيدن و لذت‌ جنسي هست، ارزشش اين است كه سفره كرامت و پذيرايي اوست، حس مي‌ كند و تا ابد هم‌ حس مي‌ كند كه دارد به دست او پذيرايي مي‌ شود. اين ديگر خستگي ‌آور نيست. «قد احسن الله له رزقا»(2) خداست كه براي او رزق و روزي را نيكو گردانيده است . اين همان مقام رضوان الهي است كه اگر كسي به مقام رضوان‌ الهي برسد ، به مقامي كه خدا از او راضي باشد و او به مقام رضاي پروردگار برسد ، براي او تنها چيزي كه هدف و مقصد است رضوان پروردگار است ، كه‌ در آيات متعدد قرآن روي اين موضوع تكيه شده است چنانكه مي فرمايد« و رضوان من الله‌ اكبر» .(3) 📚پی نوشتها: 1. سوره كهف، آيه 108 2. سوره طلاق،آيه 11 3. سوره توبه، آيه 72 ☑️ @dobare_zendegi ☑️
برزخ هر كس از چه زماني آغاز مي شود و آيا در آن جا كيفر هست؟ 💢از همان لحظه‌ اي كه انسان قبض روح مي‌ شود، عالم برزخ، آغاز مي ‌گردد. از اين رو، رسول خدا (ص) فرمود: «به راستي كه قبر(عالم برزخ) آغاز سراي آخرت است، پس اگر انسان از آن نجات يابد، منازل بعدي بر او آسان مي‌ گردد. و اگر از عذاب برزخ نجات نيابد، آنچه پس از برزخ است، كمتر از عذاب برزخ نيست» 💢بنا بر اين حديث(1) و بسياري احاديث ديگر، در عالم برزخ عذاب و كيفر هست، چنان كه پاداش نيز وجود دارد. 💢چنان كه امام صادق(ع) مي‌ فرمايد: ارواح مؤمنان در برزخ در حجره‌ هاي بهشتي ‌اند، از طعامش مي‌ خورند و از شرابش مي‌ آشامند و مي‌ گويند: «پروردگارا! قيامت را براي ما پيش آور و به آنچه وعده داده‌اي وفا كن و آخرمان را به آغازمان ملحق كن»(2) 📚پي نوشتها: 1. بحارالانوار، ج 6، ص 242، روايت 64. 2. بحارالانوار، ج 6، ص 269، روايت 122. ☑️ @dobare_zendegi ☑️
امام علی علیه السلام: 🔵تکبر انسان را به افتادن در گناهان دعوت می کند الكِبرُ داعٍ إلَى التَّقَحُّمِ في الذُّنوبِ 📚غررالحکم، حدیث 1564 ─┅═ঊঈا🍃 @dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─
آيا در قيامت اعضای بدن شهادت می دهند؟ 💠آياتي در قرآن مجيد هست كه دلالت دارد در قيامت برخي اعضاي بدن سخن مي ‌گويند و عليه خود انسان شهادت مي ‌دهند. از جمله اين آيه كه 💠مي‌فرمايد: اليوم نختم علي افواههم و تكلمنا ايديهم و تشهد ارجلهم بما كانوا يكسبون(1)؛ امروز بر دهان هاي آنان مهر مي‌زنيم و دست‌ هاي آنان با ما سخن مي‌ گويند و پاهاي آنها به آنچه كرده ‌اند، گواهي مي ‌دهند. 💠البته نه تنها اعضا و جوارح بلكه زمين زير پاي ما نيز حمل شهادت مي كند و روز قيامت نيز اداي شهادت مي نمايد.(2) آري، همان قدرتي كه الان به اين زبان توانايي حرف زدن داده است ، در روز قيامت به دست و پا و گوش ما نيز توانايي حرف زدن خواهد داد .(3) 💠نكته ي جالبي كه در آيه ي 65 يس مشاهده مي شود اين است كه در روز قيامت بر زبان هايي كه در دنيا قدرت تكلم داشته اند ، مهر زده مي شود و نمي توانند حرف بزنند ، اما در عوض در آخرت به تمام اعضاي بدن كه در دنيا نمي توانستند حرف بزنند ، قدرت تكلّم داده مي شود.(4) 📚پي نوشتها: 1. سوره يس، آيه 65. 2. سوره زلزال،آيات 1-4 3. سوره فصّلت ،آيه20 4. سوره نور ، آيه 24 ─┅═ঊঈا🍃@dobare_zendegi 🍃اঊঈ═┅─